11.–18.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][22]
KilpailuaSuomalaista

Lipputankorumbaa 2019

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputankorumbaa 2019

Esillä 25 viestiä, 426 - 450 (kaikkiaan 561)
  • Julkaisija
    Viestit
  • KL1

    Pohdin, että missä kohdin tuo valmistautuminen loppuu ja putti alkaa. Jos siis pelikaveri kävelee lippua kohden kesken heilahduksen, niin selviääkö rankusta jos saapuu käsietäisyydelle silloin, kun puttiheilahdus eteenpäin lähtee?

    Lähtökohta tässä on se, että pelaajan on tiedettävä lyöntisuoritukseen ryhtyessään huoltaako joku lipputankoa vai ei. Tämän kun pitää mielessään, niin siitä eteenpäin kaikki on selvää.

    PP: Pohdin, että missä kohdin tuo valmistautuminen loppuu ja putti alkaa. Jos siis pelikaveri kävelee lippua kohden kesken heilahduksen, niin selviääkö rankusta jos saapuu käsietäisyydelle silloin, kun puttiheilahdus eteenpäin lähtee?
    KL: Lähtökohta tässä on se, että pelaajan on tiedettävä lyöntisuoritukseen ryhtyessään huoltaako joku lipputankoa vai ei. Tämän kun pitää mielessään, niin siitä eteenpäin kaikki on selvää.

    Et ihan sisäistänyt, mitä yritin viestissä söpöttää – yritän uudelleen:

    Minä olen ryhtymässä puttaamaan ja pelikaverini Kari (nimi tekaistu) on tulossa griinille. Tapamme mukaan emme puhu emmekä pukahda. Minä puttaan pitkän putin ja kun heilahdus on alkanut, Kari vanhasta tottumuksesta nostaa lipun reiästä. Palloni menee kuppiin – jolloin Karille seuraa 2 penaa väärästä huoltamisesta.

    Sitten se tulkintaongelma:
    – Kari väittää, että ryhtyi huoltamaan lippua ennen kuin minä puttasin
    – Minä väitän, että putteriheilhdus oli alkanut hetellä, jolloin Kari oli vielä reilu metrin päässä lipputangosta
    – Videotarkistuksessa huomataan, että Kari ei ollut käden mitan päässä, kun heilahdus alkoi, jolloin Karille 2 penttiä

    Kysymys siis toistamiseen, eli alkaako putti siitä hetkestä, kun putteri heilahtaa eteenpäin?

    KL1

    Luepa P-P sääntö 13.2b(1) oikein huolella ja mieti asiaa sen jälkeen uudemman kerran. Putin alkamishetkellä ei ole tämän asian kanssa kovin paljon tekemistä.

    KL: Luepa P-P sääntö 13.2b(1) oikein huolella ja mieti asiaa sen jälkeen uudemman kerran. Putin alkamishetkellä ei ole tämän asian kanssa kovin paljon tekemistä.

    Mutta siis tarkoitin sääntöä 13.2.b(4) ja sen lisähuomautuksia, jotka koskevat lipun huoltajaa, eikä pelaajaa itseään

    PG

    Entäs tämä: Pelaaja ilmoittaa haluavansa putata lipputanko reiässä, mutta kovan tuuleen takia pyytää kanssapelaajaa pitämään lipputangosta kiinni siten, ettei tanko heilu eikä lippu liehu. Kanssapelaaja suostuu pyyntöön. Pallo osuu tankoon, kun kanssapelaaja a) pitää vielä kiinni lipputangosta b) ei enää pidä kiinni lipputangosta. Tuleeko rankkuja?

    KL1

    Entäs tämä: Pelaaja ilmoittaa haluavansa putata lipputanko reiässä, mutta kovan tuuleen takia pyytää kanssapelaajaa pitämään lipputangosta kiinni siten, ettei tanko heilu eikä lippu liehu. Kanssapelaaja suostuu pyyntöön. Pallo osuu tankoon, kun kanssapelaaja a) pitää vielä kiinni lipputangosta b) ei enää pidä kiinni lipputangosta. Tuleeko rankkuja?

    Jotta pääsee oikeaan tulokseen, on löydettävä ensin oikea sääntö. Mikä se mahtaisi olla?

    KL1

    Mutta siis tarkoitin sääntöä 13.2.b(4) ja sen lisähuomautuksia

    En löydä moista sääntökohtaa. Haluatko tarkentaa?

    Kerron kuitenkin, että se vastaus löytyy kohdasta 13.2b(1), kuten jo aiemmin kirjoitin.

    En tiedä mitä tällä uudella lipputanko säännöllä haetaan,mielestäni tämä ei ainakaan nopeuta kierrosta kentillä joissa takana tuleva ryhmä näkee greenin olevan vapaa kun lippu nousee.

    PG

    Jotta pääsee oikeaan tulokseen, on löydettävä ensin oikea sääntö. Mikä se mahtaisi olla?

    En tiedä. Lipputangon huoltamisesta ei kuitenkaan liene kysymys. Säännöistä se varmaan löytyy, mutta asia ei minua sentään niin paljon kiinnosta, että sääntökirjan viitsisin avata.. 😉

    En tiedä. Lipputangon huoltamisesta ei kuitenkaan liene kysymys. Säännöistä se varmaan löytyy, mutta asia ei minua sentään niin paljon kiinnosta, että sääntökirjan viitsisin avata.. 😉

    Taitaapa nimenomaan olla huoltamisesta kysymys. 13.2b(1) määrittelee, että huoltamisesta on kyse, jos ”The player sees any other person holding the flagstick in, above or next to the hole or standing right next to the hole, and the player makes the stroke without asking that person to move away or to leave the flagstick in the hole”. Eli huoltamista se on, riippumatta siitä mitä puttaaja pyysi tehtäväksi. Sitten katsotaan 13.2b(2) ”What to do if ball hits flagstick or person attending flagstick” ja todetaan että osuma oli tarkoituksellinen jos ”An attended flagstick that the person deliberately failed to remove from the hole or to move out of the way of the ball”. Tästä kaksi rankkua tikkua pitelevälle, mutta sitä en kyllä osaa sanoa, koituuko tästä puttaajalle vielä jotain, koska pyysi toista pelaajaa rikkomaan sääntöä.

    Otso: En tiedä mitä tällä uudella lipputanko säännöllä haetaan,mielestäni tämä ei ainakaan nopeuta kierrosta kentillä joissa takana tuleva ryhmä näkee greenin olevan vapaa kun lippu nousee.

    Lipputankosäännöllä on tavoiteltu etupäässä greenityöskentelyn nopeutumista. Ihmettelen vilpittömästi, jos joku on oikeasti tietämätön tästä tavoitteesta.

    Mieleeni ei tule pelaamiltani kentiltä kovinkaan montaa väylää, joissa greenin vapautuminen pitäisi päätellä pelkästä lipun nousemisesta. Porvoo Golfin 7. reikä taisi olla tällainen ennen parin vuoden takaista muutosta. Varmaan vastaavia väyliä löytyy vielä jostain, mutta isossa kuvassa niillä ei ole merkitystä greenityöskentelyn nopeuttamiseen tähtäävän tavoitteen kannalta.

    PG

    Taitaapa nimenomaan olla huoltamisesta kysymys.

    Kai se niin sitten on. Olin ymmärtänyt, että huoltaminen tarkoittaa sitä, että 1) ensin lipputangon avulla näytetään pelaajalle missä reikä on (samalla tangon heiluminen jää pois ja yleensä myös lippu ’kääritään käteen’ pelaajaa häiritsevän lepatuksen estämiseksi), ja 2) lyönnin jälkeen lipputanko poistetaan, jottei pallo osuisi tankoon. (Eli ettei yksistään tangon heilumisen ja lipun liehunnan estäminen ole lipputangon huoltamista).

    Authorizing someone to attend the flagstick, which means to remove it by:
    First holding the flagstick in, above or next to the hole before and during the stroke to show the player where the hole is, and
    Then removing the flagstick after the stroke is made.

    Eli 2 rangaistuslyöntiä kanssapelaajalle riippumatta siitä pitääkö hän lipputangosta kiinni vai ei? Kelpaa minulle.

    JK. Tosin sääntö 13.2b(2) koskee kuitenkin vain sellaista tapausta, jossa pelaaja on päättänyt poistaa lipputangon reiästä. Käsiteltävänä olevassa tapauksessa pelaaja on päättänyt pitää lipputangon reiässä…

    KL1

    Taitaapa nimenomaan olla huoltamisesta kysymys. 13.2b(1) määrittelee, että huoltamisesta on kyse, jos ”The player sees any other person holding the flagstick in, above or next to the hole or standing right next to the hole, and the player makes the stroke without asking that person to move away or to leave the flagstick in the hole”. Eli huoltamista se on, riippumatta siitä mitä puttaaja pyysi tehtäväksi.

    Onko näin?

    Eikös tuossa lainaamassasi sääntötekstissä selvästi sanota ’…without asking that person to move away or to leave the flagstick in the hole’ ? Ainakin minun mielestäni tuo tarkoittaa sitä, että jos minä sanon lipputankoa pitelevälle kaverille, että ’älä nosta sitä lippua sieltä reiästä’, niin olen varsin selvästi kieltänyt häntä huoltamasta lipputankoa eikä hän siinä tapauksessa sitä huolla.

    Minä lähtisin etsimään ratkaisua hieman toiselta suunnalta…

    Eikös tuossa lainaamassasi sääntötekstissä selvästi sanota ’…without asking that person to move away or to leave the flagstick in the hole’ ? Ainakin minun mielestäni tuo tarkoittaa sitä, että jos minä sanon lipputankoa pitelevälle kaverille, että ’älä nosta sitä lippua sieltä reiästä’, niin olen varsin selvästi kieltänyt häntä huoltamasta lipputankoa eikä hän siinä tapauksessa sitä huolla.

    Minä lähtisin etsimään ratkaisua hieman toiselta suunnalta…

    Mjoo, kylläpä se taitaa tosiaan noin olla tarkemmalla lukemisella. Eli mennään säännön 13.2a mukaan. Tässä tulee kuitenkin se hankaluus vastaan, että se ei sano mitään lipputangon pitelystä reiässä. Sanotaan että sen saa keskittää reikään mutta ei väännellä muuhun asentoon, ja että tankoa ei saa liikuttaa tai poistaa lyönnin jälkeen. Jos tanko keskitetään ja pidetään se keskellä niin että tuuli ei sitä liikuta, niin teknisesti ottaenhan tankoa ei tällöin liikuteta.

    Ehkä oikea sääntö sitten olisi 10.2b(5), Physical help and protection from elements? ”A player must not make a stroke while getting physical help from his or her caddie or any other person”, voisiko sitten tulkita että tangon pitely suorassa tuulta vastaan olisi tuota apua? Tästä säännöstä puttaajalle kaksi rankkua, pitelijälle ei varmaankaan mitään?

    Edit: sehän on kyllä ollut aina sallittua, että jos tanko on otettu pois ja sitä pidetään kädessä, lippua voi pitää niin ettei se lepata ja häiritse pelaajan lyöntiä. Tässä tapauksessa (tanko reiässä) se ei kuitenkaan liene mahdollista, koska lippua tuskin pystyy pitämään niin, ettei samalla vaikuttaisi siihen miten tuuli tankoa liikuttelee.

    Eikö noita sääntölainauksia voisi tehdä suomenkielisistä säännöistä? Vaikka puhun ja ymmärrän englantia oikein hyvin, niin jotenkin erilaisten sääntöjen mieltäminen sujuu minulta paljon paremmin suomenkielellä.

    ”•• Pelaaja havaitsee toisen henkilön pitävän lipputankoa reiässä, sen päällä
    tai vieressä tai seisoo reiän läheisyydessä, ja pelaaja lyö ilman, että pelaaja pyytää tätä henkilöä siirtymään pois tai jättämään lipputangon reikään.”

    PG

    Suomennettujen sääntöjen käyttämisestä voi olla hyötyä myös käännökseen mahdollisesti lipsahtaneiden kielioppivirheiden etsinnässä.

    ”•• Pelaaja havaitsee toisen henkilön pitävän lipputankoa reiässä, sen päällä tai vieressä tai seisoo* reiän läheisyydessä, ja pelaaja lyö ilman, että pelaaja pyytää tätä henkilöä siirtymään pois tai jättämään lipputangon reikään.”

      * po. seisovan

    Silti minua pohdituttaa tämä 4-kohta kyseisestä säännöstä (lihavoitus minun):

    Rajoitukset muille pelaajille lipputangon liikuttamisesta ja poistamisesta, kun pelaaja on päättänyt jättää lipputangon reikään. Kun pelaaja on jättänyt lipputangon reikään eikä ole valtuuttanut ketään huoltamaan lipputankoa (ks. Sääntö 13.2b(1)), toinen pelaaja ei saa tarkoituksellisesti liikuttaa tai poistaa lipputankoa vaikuttaakseen siihen, mihin pelaajan liikkeessä oleva pallo pysähtyisi.

    • Jos toinen pelaaja tai hänen caddiensa tekee niin ennen lyöntiä tai sen aikana ja pelaaja lyö ilman, että on tästä tietoinen tai toinen pelaaja tekee niin,kun pelaajan pallo on liikkeessä lyönnin jälkeen, saa toinen pelaaja yleisen rangaistuksen.

    Pohdin erityisesti tuota ”tarkoituksellisesti”, joten jos pelikaveri minun puttini lähdettyä, käy omin päin poistamassa lipun, niin maalaisjärjen mukaan hän tekee sen tarkoituksellisesti ja kuvittelee sillä olevan merkitystä pallon uppoamiseen … miksi hän sen muuten poistaisi? Milloin siis joku poistaisi lipputangon ”vahingossa” eikä ”tarkoituksellisesti”

    Eikö tälle ”omin päin huoltajalle” tule tästä kaksi penaa?

    Olen pelannut 30 vuotta. Pelaaminen greenillä on ollut ok.
    Uusissa säännöissä on yli 4 sivua vaihtoehtoja greeni pelaamiseen!!

    Olen pelannut 30 vuotta. Pelaaminen greenillä on ollut ok.
    Uusissa säännöissä on yli 4 sivua vaihtoehtoja greeni pelaamiseen!!

    Olen aika monta rundia pelannut uusilla säännöillä ja huomioita
    – aikaisemmin oletus oli, että griinin ulkopuolelta putataan lipun kanssa, ja griinillä ilman, ja huoltamista pyydetään. Hyvin toimi rutiinit
    – nyt ei ole vakiintunutta oletusta: toiset poistaa lipun automaattisesti ja jotkut jättävät reikään oletusarvoisesti, ellei joku pyydä poistamaan
    – mitään isompaa härdelliä ei ole syntynyt, mutta on totuteltava puttaamaan molemmilla tavoilla, jos ei halua viivyttää peliä ”lipputankorumballa”
    – wedgen jättäminen griinille, ei siis lipputangon päälle on näkynyt jossain määrin unohtuneina mailoina (joskin otos on tässä pieni)
    – maissa, joissa mukana on cädi, tilanne hieman helpompi, kun cädi voi asetella lipputankoa vaikka jokaiselle lyöjälle ”eestaas” ilman viipettä

    PG

    Uusissa säännöissä on yli 4 sivua vaihtoehtoja greeni pelaamiseen!!

    Eikä edes holari taskun kautta ole enää mahdollinen! Tylsää…

    Lipputangosta on tarinaa peräti viiden sivun verran. Silti sieltä ei tunnu löytyvän sääntöä, joka antaa vastauksen aiemmin esittämääni yksinkertaiseen kysymykseen. Toivottavasti KL1 keksii jotain. Muuten joutunemme kääntymään toimikunnan puoleen (sääntö 20.3).

    KL1

    Eikö noita sääntölainauksia voisi tehdä suomenkielisistä säännöistä? Vaikka puhun ja ymmärrän englantia oikein hyvin, niin jotenkin erilaisten sääntöjen mieltäminen sujuu minulta paljon paremmin suomenkielellä.

    Kas kun minä viihdyn paremmin sen alkukielisen tekstin parissa, muun muassa siksi, että se on se ainoa oikea ja ehdottomasti viime kädessä virallinen teksti, ja myös siksi, että tutustuminen siihen on ollut oikeastaan aika lailla pakollista ihan aikataulusyistä. On myös hyvä muistaa, ettei kaikkia sääntöjen osia käännetä suomeksi, joten eri osia lukiessa termit pysyvät samoina helpottaen asioihin perehtymistä.

    Mikään ei estä lukemasta tuota lainausta omasta suomenkielisestä opuksestaan, jos se tuntuu omaan pirtaan sopivammalta.

    Lipulla vai ilman on osoittautunut ylitsepääsemättömäsi esteeksi uusien sääntöjen sisäistämiselle. Taitaa mennä ensi kesän golfaaminen (muutamilla) ihan sekaisin kun pitää kytätä miten kanssapelaajat toimivat lipun kanssa. Ja wedgetkin unohtuvat mihin sattuu.

    Tänään eka kierros. Belgialaisen pariskunnan kanssa kukaan ei nostanut yhtään lippua. Erilaista se on, muistuttaa mini-golfia 🙂 Kierros kesti 5 tuntia joten eipä tuo nopeuttanut. Silti oltiin edellisen ryhmän vauhdissa. Sääntö on ok kun putataan 10-15m päästä.

    Sama se. Itse tykkäsin entisestä tavasta. Ehkäpä suurin hidasta kuitenkin oli tuon toisen parin rouvan manooverit ja tähtäilyt.

    KL1

    Tänään eka kierros. Belgialaisen pariskunnan kanssa kukaan ei nostanut yhtään lippua. Erilaista se on, muistuttaa mini-golfia.

    Missä mielessä? En ole koskaan nähnyt ratagolfreiässä lipputankoa…

    PG

    Pelaaja ilmoittaa haluavansa putata lipputanko reiässä, mutta kovan tuuleen takia pyytää kanssapelaajaa pitämään lipputangosta kiinni siten, ettei tanko heilu eikä lippu liehu. Kanssapelaaja suostuu pyyntöön. Pallo osuu tankoon, kun kanssapelaaja a) pitää vielä kiinni lipputangosta b) ei enää pidä kiinni lipputangosta. Tuleeko rankkuja?

    Huoltamisen päätarkoitus on osoittaa pelaajalle lipputangon avulla, missä reikä on sekä huolehtia siitä, ettei pallo osu lipputankoon. Huoltamisen ’sivutuotteena’ tangon heiluminen jää pois ja yleensä myös lippu ’kääritään käteen’ pelaajaa häiritsevän lepatuksen estämiseksi. Nämä toimenpiteet ovat sallittuja lipputangon huoltamisen yhteydessä. Miksi siis lipulla pelattaessa samat toimenpiteet olisivat kiellettyjä?

    Ehkä pelaaja hyötyy siitä, että lipputangosta pidetään kiinni silloin, kun pallo osuu tankoon (tapaus a)? Tällöinhän tanko ei anna periksi niin paljon, kuin vapaasti seisoessaan. Tuskin hyötyy. Pikemminkin päinvastoin: mitä enemmän tanko antaa periksi, sitä helpommin putti uppoaa.

    KL1 31.1.2019, 19:08 (liittyen tangon kallisteluun): ”Nykysäännöissä on semmoinen jännä piirre, että kaikenlaisia asioita saa tehdä, jos ne eivät vaikuta peliin. Tangon kääntelystä ei siis saa rangaistusta, jos pallo ei osu siihen kallisteltuun tankoon.”

    Luulenpa, että tangon heilumisen ja lipun liehumisen estäminen kuuluu tähän samaan kategoriaan.

    Miksi lordit eivät ole tätä asiaa käsitelleet säännöissään? Ehkä siksi, ettei siinä ole lordien mielestä mitään rangaistavaa. Sääntökirjasta tulisi aivan liian paksu, jos siinä käytäisiin läpi kaikki ne tilanteet, jotka eivät ole rangaistavia.

Esillä 25 viestiä, 426 - 450 (kaikkiaan 561)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputankorumbaa 2019