18.6.–25.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][22]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 776 - 800 (kaikkiaan 868)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • PG

    Mites se pallon merkkaaminen muualla kuin greenillä menikään? Onko sallittua jos on toisen pelaajan linjalla esim foregriinillä?

    15.3b(2):

    Pelaaja ei saa nostaa palloaan tämän säännön nojalla silloin, jos ainoastaan pelaaja itse luulee pallonsa haittaavan jonkun toisen pelaajan peliä.

    Jos pelaaja nostaa pallonsa, kun toinen pelaaja ei ole sitä vaatinut (paitsi jos pallo on nostettu viheriöllä Säännön 13.1b mukaisesti), saa pelaaja yhden
    lyönnin rangaistuksen.

    KL1

    Mites se pallon merkkaaminen muualla kuin greenillä menikään? Onko sallittua jos on toisen pelaajan linjalla esim foregriinillä?

    Jos lyöntivuorossa oleva pelaaja katsoo, että sinun pallosi haittaa hänen lyöntiään, hän voi vaatia sinun pallosi nostettavan. Jos pallosi nostetaan muualta kuin viheriöltä, palloa ei saa puhdistaa.

    Eli sallittua on, kunhan lyöntivuorossa oleva sitä vaatii.

    Jos vippaan pallon mailalla pois esteestä, ja vasta sitten totean vääräksi palloksi, miten lasketaan lyönnit/rankut?

    KL1

    Jos vippaus on lyönti, niin 2 penaa. Jos vippaus on vain vippaus, jolla pallo otetaan pois sieltä estealueelta, niin ei siitä tule rangaistuksia.

    Jos vippaus on lyönti,

    Korjaa, jos olen väärässä ”vippauksen” suhteen

    – jos vippaus on lyöntiyritys, silloin se lasketaan lyönniksi. Mutta jos sen tarkoitus on vain poistaa pallo bunkkerista esim droppausta varten, niin se ei ole lyönti
    – vaikka vippaus olisi lyöntiyritys, sen on täytettävä lyönnin kriteerit. Ei siis saa olla esimerkiksi kauhaisu tai ”krokettilyönti”. Ymmärtääkseni vippauksessa pitää olla edes lyhyt taaksevienti ja sitten heilautus, jotta se olisi golflyönti. Eli jos asettaa mailan välittömösti pallon taakse ja siitä vippaa pallon ulos, se ei ole golflyönti ja siitä seuraa yleinen rangaistus 2 pelaa

    Vielä yksi tulkinta: jos kyseinen vippaus ei ollut tarkoitettu lyönniksi eikä edes pallon bunkkerista pois saamiseksi, kyse lienee pallon liikuttamisesta (josta 1 rankku). Jos sitä ei palauteta sinne bunkkeriin edelliseen makuuseen, seuraa toinen rankku.

    KL1

    Eli jos asettaa mailan välittömösti pallon taakse ja siitä vippaa pallon ulos, se ei ole golflyönti ja siitä seuraa yleinen rangaistus 2 penaa

    Ööööö… siis täh??

    Jos pelaaja vippaamalla ottaa pallon pois estealueelta vapautuakseen sieltä ko. sääntöjen mukaisesti, ei pallon poistamisesta tule rangaistusta.

    Jos taas kyseessä on väärä pallo eikä vippausta ole tarkoitettu lyönniksi, niin siitäkään ei tule rangaistusta.

    Sen sijaan, jos pelaaja oikeasti tarkoittaa vippauksen lyönniksi eikä vippaus täytä lyönnin määritelmää, niin pelaaja on kuitenkin yrittänyt lyödä väärää palloa ja siitä tulee yleinen rangaistus eikä siinä vaiheessa ole mitään merkitystä sillä onko vippaus täyttänyt lyönnin määritelmän vai ei.

    Yritin hakea vanhaa kysymystä, jonka itse olen esittämyt , en sitä kuitenkaan löytänyt.
    Joten….

    Eli milloin estealueella olevasta sillasta saa vapautuksen?
    Muistanko oikein?
    A. Jos silta on kokonaan estealueen merkkipaalujen sisällä siitä ei saa vapautusta.

    B. Jos silta jatkuu estealueen merkkipaalujen ylitse siitä saa vapautuksen.

    KL1

    Estealueella olevasta sillasta ei saa vapautusta, jos pallo on estealueella. Jos pallo EI ole estealueella, sillasta saa vapautuksen. Tämä riippumatta sillan sijainnista.

    Pelasin kaverin kanssa, joka tarkoituksella tai puolihuolimattomasti siivosi tiipaikkaa ja lakaisi mm. tiin tiiboxin eteen. Sen jälkeen hän tiiasi pallonsa siten, että kyseinen tiitikku ilmeisesti toimi suuntausmerkkinä. Rikkoiko pelaaja sääntöä 10.2b.

    KL1

    Mielestäni ei rikkonut, ellei hän sitten tarkoituksella siirtänyt sitä tiitikkua kyseiseen paikkaan. Kilpailussa tuomari kysyisi pelaajalta hänen tarkoitusperiään. Tarkoituksellinen siivoaminen ei vielä täytä rikkeen tunnusmerkkejä.

    Mikään sääntö ei kiellä käyttämästä lyönnin suuntaamiseen kentällä jo olevia esineitä tai vastaavia. Tarkoituksella ei niitä kuitenkaan saa sinne asetella. Pelaaja voi esimerkiksi tiiata pallonsa käyttäen linjaamiseen tiipaikalla tai sen edessä olevaa lyöntijälkeä, risua, katkennutta tiitikkua tai mitä muuta tahansa. Kuvailemassasi tilanteessa pelaaja olisi vallan hyvin voinut jättää tiipaikan siivoamatta ja käyttää tiiausalueen sisäpuolella olevaa tiitikkua lyönnin suuntaamiseen eikä se olisi ollut sääntörike.

    Tänään tilanne Talma laakso 15 tiiboksilla. 16 tullut avaus päätyy väylän 15 opastekyltin eteen hakkeiden päälle, ihan pelattavassi, mutta tiestähän saa vapautuksen. Tuosta paikasta lähin vapauttava taitaa olla ryteikössä kyltistä kohti väylää 16. Itse olisin luultavasti pelannut pallon siitä hakkeiden päältä, tai ottanut pelaamattoman ja peruuttanut aivan 15 tiiboksin nurkkaan joka olisi suorassa linjassa lipulle.

    Vai olisiko tuosta paikasta voinut jotenkin muuten vapautua. Harmi kun tähän ei saa liitettyä piirrettyä kuvaa.

    KL1

    Tänään tilanne Talma laakso 15 tiiboksilla. 16 tullut avaus päätyy väylän 15 opastekyltin eteen

    Siis TÄH??? 15 tiiboksin viereen avaus?? Miten se on lentänyt metsän läpi?

    Puidenkautta se tuli, oli siis edellä menevä ryhmä, mutta tuli kuitenkin, mutta minua jäi häiritsemään olisiko siitä päässyt jotenkin järkevästi vapautumaan, varmaan jollain ketjutuksella, mutta silti en keksi muuta paikkaa jonne pääsisi ilman rankkuja kuin se ryteikkö sinne 16 väylää kohti.

    Harjoitusswingi osuu palloon,miten kuuluu toimia:
    A)tiipaikalla
    B)väylällä
    C)griinillä

    KL1

    A)tiipaikalla
    B)väylällä
    C)griinillä

    A: Ei rangaistusta, pallon saa tiiata mihin tahansa tiiausalueella. Jos pallo oli jo pelissä, niin yksi rangaistuslyönti.
    B: Yksi rangaistuslyönti ja pallo tulee palauttaa takaisin paikoilleen.
    C: Ei rangaistusta ja pallo tulee palauttaa takaisin paikoilleen.

    Hei golfliitto, syöttäessäni hcp-kierroksen tuloksen mScorecardiin käy välillä niin, ettei tulos päivity eBirdieen yön aikana. Viime vuonna en moista havainnut, vaan tämä on kuluvan vuoden ”ongelma”. Mikähän mahtaa olla syynä, minä teen jotain väärin vai jokin muu syy/bugi?

    Hyvä Chipping Eagle!

    Kannattaa laittaa kysymys ebirdie@golf.fi -osoitteeseen, niin saat sitä kautta vastauksen tai selvitystyön alulle.

    Vastaus löytyikin jo! Tämän tekstin voi poistaa…

    KL1

    Löytyikö varmasti oikea vastaus?

    Avauslyönti päätyy greeni sadettajan syvennykseen, kävellessä pallolle sadetta menee päälle ja heittää pallon greenille ja pallo vierii kuppiin. Miten jatketaan? Onko kyseessä hole in one?

    Avauslyönti päätyy greeni sadettajan syvennykseen, kävellessä pallolle sadetta menee päälle ja heittää pallon greenille ja pallo vierii kuppiin. Miten jatketaan? Onko kyseessä hole in one?

    Oletan, että pallo on ollut pysähdyneenä ainakin hetken, ennen kuin sadettaja menee päälle. Ulkopuolinen tekijä liikuttaa palloa (kettu, lokki, robottileikkuri, laverin pallo, jne), jolloin pallo palautetaan sadettajan päälle ja siitä jatketaan (free drop toki mahdollinen).

    Mutta oletetaan, että sadettaja oli jo päällä eikä pallo pysähtynyt sadettajalle ennen kuin suihku lennätti sen reikään. Silloin HiO. Olennaista on, pysähtyikö pallo ennen ulkopuolisen tekijän liikuttamista.

    KL1

    Taitaa tuo ensimmäinen vaihtoehto olla se oikea, koska sadettaja ei ollut vielä käynnistynyt pallon pysähdyttyä (!!) sen päälle.

    Pelataan kahta erillistä reikäpeliä yhdessä lähdössä, pelaajat a ja b ovat kuitenkin samassa joukkueessa samoin kuin pelaajat c ja d muodostavat myös joukkueen ja pelaaja a pelaa pelaajaa c vastaan ja b ja d pelaavat myös vastakkain

    Pelaajaa a on greenin ulkopuolella ja pyytää joukkuekaveriaan b:tä olemaan nostamatta omaa palloaan greenillä (auttava pallo), a:n vastustaja c pyytää pallon merkkaamista ja nostamista, mutta b ei tätä tee ja a lyö oman lyöntinsä niin että auttava pallo on greenillä, tosin ei osu siihen. Mikä on tuomio?

    Häviääkö a kun löi auttavan pallon ollessa vielä merkkaamatta? Ja saako pelaaja b jotain rankkua?

    KL1

    Useita eri matseja ei koskaan pitäisi pelata samassa ryhmässä, siitä ei synny kuin sekaannuksia, kuten tässäkin.

    Jos minä tuota säännön 15.3 aivan viimeistä kappaletta oikein tulkitsen, niin sekä a että b saavat yleisen rangaistuksen (siis häviävät reiän). Jos kyse olisi normaalista 1 vastaan 1 reikäpelistä, niin pelaajat voivat keskenään sopia auttavan pallon jättämisestä paikalleen (15.3a/2), mutta kysymyksessäsi vastustaja c vaatii pallon nostamista, jolloin se on nostettava.

    Pelataan kahta erillistä reikäpeliä yhdessä lähdössä, pelaajat a ja b ovat kuitenkin samassa joukkueessa samoin kuin pelaajat c ja d muodostavat myös joukkueen ja pelaaja a pelaa pelaajaa c vastaan ja b ja d pelaavat myös vastakkain

    Eikös tuossa ole käynnissä kolme matsia? Kaksi yksilömatsia ja yksi joukkuematsi? Jos on, niin a/b häviää reiän myös joukkueena.

    Säännössä 15.3a sanotaan, että pelaajat eivät saa sopia auttavan pallon merkkaamatta jättämisestä.
    Toisen pelaajan pallo on reiän lähellä ja selvästi saattaa auttaa toisen pelaajan chippiä. Palloa ei kuitenkaan merkata ja toinen chippaa ja osuu reiän lähellä olevaan palloon ja chipattu pallo osuman avulla menee reikään. Onko tässä hiljaisesta sääntöjen vastaisesta sopimisesta kyse? Tilanne on hyvin tavallinen klubikilpailuissa.

Esillä 25 viestiä, 776 - 800 (kaikkiaan 868)
Vastaa aiheeseen: Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)