9.–16.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[19][49]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 356)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1147715 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Muistaakseni kyllä. Asian voi varmistaa http://www.randa.org -sivustolta.

    #1148714 Ilmoita asiaton viesti

    KL1

    Koska Johtaja XXL:llä ovat menneet startterin ja tuomarin roolit osittain sekaisin, niin valotanpa omaa näkemystäni asiaan.

    No tässähän se on selitys epäortodoksiseen käytökseeni startterina! Olen useissa kisoissa ollut paitsi startterina, myös tuomarina. Ja lisäksi minulla on sellainen luonnevika, että kun minulta kysytään, minä vastaan.

    Nyt olen viisaampi ja vedän oppimastani johtopäätökset.

    #1152947 Ilmoita asiaton viesti

    Jos kilpailussa pelataan henkilökohtainen pistebogikisa (tasoituskierroksen mukaisilla säännöillä) ja rinnalla on joukkuekisa (esim. lasketaan joukkueen pistebogitulokset yhteen) niin kuulemma tällaista kierrosta ei voida hyväksyä tasoituskierroksena. Totta vai tarua?

    #1152990 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos joukkuetoverit eivät pelaa joukkueena samassa flightissa, niin en keksi mitään syytä henk. koht. tuloksen tasoituskelvottomuuteen.

    Kotiseuroissani moiset tulokset on aina hyväksytty yllämainituin edellytyksin.

    #1153072 Ilmoita asiaton viesti

    10 lyöntiä ja rankut päälle. Hangon 10-väylä. Lyönneissäkin oli laskemista, mutta montakohan olisi pitänyt lisätä?

    Löin palloni omaan bägiini. Se tipahti bagin avonaiseen taskuun.

    Otin pallon ulos ja droppasin sen alle mailanmitan päähän, ei lähemmäksi lippua.

    Tuomarilta kysyin sitten klubilla että montako lyöntiä korttiin merkataan. Vastaus oli, että 2 penalttia. Yksi bagiin osumisesta ja toinen pelaamattoman paikan käyttämisestä.

    Jotenkin voisin ajatella, että olisi yksikin riittänyt. Jos olisi ollut jonkun muun bagi niin mielestäni olisin sen sieltä voinut kaivaa ilman rankkujakin, ja osumisesta jo rankaistiin.

    Ja voihan se olla että tuo droppipaikkakin oli pielessä, olisi ehkä pitänyt nostaa bagi pois ja dropata pallon paikan kohdalta.

    Tositapahtuma johon me Hangossa ei nyt oikein varmaa vastausta löydetty. Ja vielä mainittakoon että bagin taskussa ei ollut muita tismalleen samanlaisia palloja niinkuin joku keksi jo epäillä.

    #1153097 Ilmoita asiaton viesti

    Otin pallon ulos ja droppasin sen alle mailanmitan päähän, ei lähemmäksi lippua.

    Olettaen, että palloasi dropatessa koitit vapautua liikuteltavasta haitasta säännön 24-1b (pallo liikuteltavan haitan päällä/sisällä) mukaisesti, droppasit ja pelasit palloa väärästä paikasta, 2 rangaistuslyöntiä, mutta ei diskausta, koska rike tuskin oli vakava. Bägi olisi pitänyt siirtää ja dropata pallo sen kohdan alapuolelle, missä se oli bägissä. Lisäksi toki tuo yksi rangaistuslyönti omiin varusteisiin osumisesta.

    Mikäli taas päätit edetä säännön 28-1 (pelaamaton paikka) mukaisesti, niin 1 rangaistuslyönti varusteisiin osumisesta ja 1 rangaistus pelaamattomasta paikasta.

    Mikä siis oli tarkoituksesi?

    #1153209 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Hyvä vastaus Lunnilta.

    Että mikä oli tarkoitus? Tästä on nyt jo ehkä kuukausi aikaa, ja mitähän silloin päässä pyöri. Jatkaa peliä, ei sieltä bagin taskusta lyödä voi.

    Luultavasti en asiaa kovin analyyttisesti miettinyt. Että pelataan nyt ja klubilla sitten mietitään.

    Mutta itse asia tuli selväksi, kiitos.

    Pallo vaihtuu kesken reiän

    Mikä on rangaistus seuraavissa tapauksissa?
    A) Pelaaja merkitsee pallonsa viheriöllä ja laittaa pallon taskuunsa. Asettaessaan pallon takaisin, pelaaja ottaa taskusta vahingossa väärän pallon ja puttaa sillä. Reiästä palloa nostaessaan pelaaja huomaa pelanneensa eri pallolla, kuin minkä oli viheriöltä taskuunsa nostanut.
    B) Pelaaja vaihtaa tarkoituksella palloa viheriöllä pehmeämmän puttituntuman takia tietämättä, että se on rangaistavaa.
    C) Pelaaja vaihtaa tarkoituksella palloa viheriöllä tietäen, että se on rangaistavaa.

    A) Pelaaja merkitsee pallonsa viheriöllä ja laittaa pallon taskuunsa. Asettaessaan pallon takaisin, pelaaja ottaa taskusta vahingossa väärän pallon ja puttaa sillä. Reiästä palloa nostaessaan pelaaja huomaa pelanneensa eri pallolla, kuin minkä oli viheriöltä taskuunsa nostanut.
    B) Pelaaja vaihtaa tarkoituksella palloa viheriöllä pehmeämmän puttituntuman takia tietämättä, että se on rangaistavaa.
    C) Pelaaja vaihtaa tarkoituksella palloa viheriöllä tietäen, että se on rangaistavaa.

    Omat arvaukset:
    A) 2 lyöntiä tai hävitty reikä
    B) 2 lyöntiä tai hävitty reikä
    C) 2 lyöntiä tai hävitty reikä
    https://www.usga.org/RulesFAQ/rules_answer.asp?FAQidx=177&Rule=15

    KL1

    Samaa mieltä kuin Duffman, 2 penaa tai hävitty reikä kaikissa kolmessa tapauksessa, sääntö 15-2.

    Tuosta A-kohdasta hieman modifioituna oli täällä joskus pitkä ketju. Siinä tapauksessa pelaaja laittoi pallon taskuunsa, ja ottaessaan sitä taskustaan huomasi pitelevänsä kädessään kahta täysin identtistä palloa. Pelaaja ei siis pystynyt sanomaan kumpi palloista oli hänen pelipallonsa.

    Tuosta A-kohdasta hieman modifioituna oli täällä joskus pitkä ketju. Siinä tapauksessa pelaaja laittoi pallon taskuunsa, ja ottaessaan sitä taskustaan huomasi pitelevänsä kädessään kahta täysin identtistä palloa. Pelaaja ei siis pystynyt sanomaan kumpi palloista oli hänen pelipallonsa.

    Mielenkiintoinen tapaus. En tuota ketjua löytänyt, mutta itsellä ei tuossa tilanteessa tulisi muuta ratkaisua mieleen, kuin jatkaa pelaamattoman paikan säännöllä yhdellä rangaistuksella.

    KL1

    Siihenhän asiassa lopulta päädyttiinkin, mutta kuinka moni olisi tuon hoksannut?

    Olisi mielenkiintoista tietää millainen olisi asiasta väännettävä deccari sanamuodoltaan. Tilanne nimittäin muistuttaa kovasti sellaista tilannetta, jossa pelaaja lyö tiiltä kaksi täysin samanlaista palloa, joista toinen on varapallo. Molempien löydyttäessä sääntötekstin perusteella pitäisi lähteä takaisin tiille lyömään viidettä, mutta deccarilla pelaaja pelastetaan siten, että kumman tahansa pallon hän valitseekin, se on varapallo ja neljäs lähtee. Hommaa siis kohtuullistetaan vahvasti ja mielestäni aivan oikealla tavalla.

    Vastaavaa logiikkaa voisi tuossa pallon vaihtumisessakin soveltaa, mutta uskon vahvasti siihen, että logiikka olisikin sama kuin tilanteessa, jossa pelaaja lyö tiiatusta pallosta hudin ja sen jälkeen tiiaa pallonsa eri paikkaan. Joku voisi tarjota tuosta kahta penalttia säännön 18-2 perusteella, mutta deccarissa katsotaan pelaajan tietämättään soveltaneen sääntöä 27-1 ja laittaneen uuden pallon peliin, joten kolmas lähtee eikä neljäs. Niinpä tuossa pallon vaihtumisen tapauksessa pelaajan voitaisiin katsoa tietämättään käyttäneen pelaamattoman paikan sääntöä ja selviävän tilanteesta yhdellä penaltilla.

    Tämänkaltaisista käytännössäkin mahdollisista tapauksista olisi hyvä olla deccari. Mikä mahtaa olla proseduuri uuden deccarin synnyttämisessä?

    MOD Q8
    Moderaattori

    Olen ymmärtänyt, että dekkarit katoavat seuraavassa sääntöuudistuksessa 2019.

    KL1

    Mistä olet tällaisen tiedon saanut?

    EDIT: Löysin tuon itsekin. Osa nykyisistä deccareista liitetään suoraan sääntökirjaan ja loput korvataan soveltamisohjeilla. Jännityksellä odotan kuinka paljon erilaisia tulkintoja samasta tilanteesta muutos tulee aiheuttamaan.

    #1170108 Ilmoita asiaton viesti

    Bunkkerissa saa ottaa haravatelineen pois paikaltaan lyönnin ajaksi, eikös niin?

    Kyseessä sellainen putki, jossa haravaa pidetään pystyssä. Lähti helposti vetämällä maasta, ja sen sai myös samaan reikään takaisin.

    #1170155 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Bunkkerissa saa ottaa haravatelineen pois paikaltaan lyönnin ajaksi, eikös niin?

    Teline on liikuteltava haitta ja sen saa poistaa missä tahansa.

    #1170191 Ilmoita asiaton viesti

    Teline on liikuteltava haitta ja sen saa poistaa missä tahansa.

    … paitsi vesiesteestä

    … Entä jos liikuteltava haitta on outin puolella (siis joku muu tolppaa tms kuin OB paalu), niin saako outin puolelta siirtää liikuteltavaa haittaa, jos se haittaa stanssia? Kiinteästä haitasta outin puolelta ei käsittääkseni saa myöskään vapautusta, jos esim OB paalu on aidan vieressä eikä itse aita ole out-rajana?

    #1170225 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    … paitsi vesiesteestä

    Ymmärtääkseni myös vesiesteestä.

    #1170280 Ilmoita asiaton viesti

    Millä kentällä vesiesteet on varustettu haravoin?

    #1170289 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Putti-Possu, liikuteltavan haitan saa poistaa ihan missä tahansa, myös vesiesteessä. Tai outissa. Tai klubitalon ravintolan katolla. Tai pelikaverin auton alta.

    Siis ihan missä tahansa.

    Tässä vielä sääntökohta väitteeni tueksi.

    24-1. Movable Obstruction

    A player may take relief, without penalty, from a movable obstruction as follows:

    a.

    If the ball does not lie in or on the obstruction, the obstruction may be removed. If the ball moves, it must be replaced, and there is no penalty, provided that the movement of the ball is directly attributable to the removal of the obstruction. Otherwise, Rule 18-2 applies.

    b.

    If the ball lies in or on the obstruction, the ball may be lifted and the obstruction removed. The ball must through the green or in a hazard be dropped, or on the putting green be placed, as near as possible to the spot directly under the place where the ball lay in or on the obstruction, but not nearer the hole.

    #1191738 Ilmoita asiaton viesti

    Golflehdessä Teittinen otti kantaa,että säännöt selvästi antavat vapautuksen päällystetystä tiestä, ja päällystys voi olla soraa, asfalttia, tms.

    Minua on muutaman kerran mietityttänyt se, mistä tietää tien olevan päällystettyä soralla eikä hiekka ole vain tullut pintaa kulumisen seurauksena. ”Päällystys” on säännöissä kaiketi sen johdosta, ettei mikä tahansa kulunut polku anna vapautusta, vaan tie on pitänyt siihen tarkoituksella tehdä. Moni polku on niin kulunut ja hiekkapintainen, että on ollut vaikea päätellä, onko kyse kuluneesta polusta vai päällystetystä tiestä. Tietenkin isoissa kisoissa nämä merkitään (esim. GUR), mutta tasurikierroksilla ja höntsäkisoissa ei ole merkintöjä eikä edes tuomaria saatavilla.

    Onko tähän jokin nyrkkisääntö, joka auttaisi tulkintaa … jos vaikka on skinipotissa useampi reikä jaossa.

    #1191801 Ilmoita asiaton viesti

    Onko tähän jokin nyrkkisääntö, joka auttaisi tulkintaa … jos vaikka on skinipotissa useampi reikä jaossa.

    Jos tie/polku on syntynyt esim. kävelyn takia, niin siitä ei saa vapautusta. Jos tie/polku on syntynyt niin, että siihen on tuotu jotain päällystettä esim. hiekkaa, soraa, kiviä, asfalttia yms., saa siitä pelaaja vapautuksen.
    Tästä nyrkkisäännöstä on hyvä aloittaa.

    PS. Tänään tulivat uusien sääntöjen alustava versio kääntämistä varten, joten vielä pitää muutaman kuukauden suuren yleisön odottaa, ennen kuin ne tulevat julki,

    Kysymys pallon vaihtamisesta kesken pelattavaa väylää:

    Olen pelaamassa Juhan kanssa yhdistyksemme lyöntipelimestaruuskilpailussa. Vedämme molemmat kohtalaisen slaissin raffiin, suurinpiirtein samoille mitoille, noin 150 metrin päähän.
    Juha lähtee itselleen äkäisenä nopeasti matkaan, kulkee edelläni ja löytää pallon raffista, jossa se makaa mukavasti ruohon päällä. Hän lyö hienon puu-3:n, joka flaierina rullii jopa parin sadan metrin päähän.
    Tämän jälkeen löydämme raffista toisen pallon ja huomaamme, että se onkin Juhan, joten hän käytännössä varmasti onkin lyönyt minun palloani. (Emme löydä todennäköiseltä alueelta kolmatta palloa.)

    1. Pitääkö minun (tai Juhan) mennä varmistamaan, että Juhan lyömä pallo oli minun vai voinko ottaa uuden pallon peliin? Välissä on vesiestekin, jonka kiertäminen aiheuttaa noin sadan metrin lisämatkan / suunta, joten matkaa tulisi yli puoli kilometriä.

    2. Pitääkö minun dropata pallo (joko haettu oma tai uusi) alkuperäiselle paikalle, jolloin se ei todennäköisesti jää yhtä hyvään asemaan, vai saanko asettaa sen?

    3. Entä jos Juhan lyömä pallo olisi mennyt keskelle isoa vesiestettä eikä olisi löydettävissä?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 356)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)