16.7.–23.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][18]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 801 - 825 (kaikkiaan 885)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jos pallo vain jätetään paikoilleen ilman että kysytään mitään tai pyydetään merkkaamaan tai jättämään paikoilleen, niin virheittä ei ole tapahtunut.

    Eli olet sitä mieltä, että tällainen sanaton hyvävelisopimus on hyväksyttävää, vaikka sääntöjen mukaan auttava pallo pitäisi merkata.

    Ei tämä ole minun mielipiteeni, vaan käytäntö kaikilla kilpagolfin tasoilla. Mitään sopimusta ei saa olla olemassa. Missä olisi se raja miten kaukaa palloa pitäisi lähteä oma-aloitteisesti merkkaamaan, jos se saattaisi auttaa toista? Onhan holareitakin tehty toisen pallon kautta. Itse merkkaan, jos on toisen pelilinjalla. Jos jää reiän viereen, niin käyn tökkäämässä sisään. Tämä on muillakin ollut yleinen tapa.

    Sopiminen tarkoittaa kirjaimellisesti jotain kommunikointia chippaajan ja griinillä olevan pelaajan välillä. Jos siis griinillä oleva kysyy esim, ”onko pallo ok” ja sen jälkeen chippi osuu palloon, on syntynyt sopimus, josta seuraa rangaistus. Näin kävi pari vuotta sitten LPGAlla, jossa pallo oli suht kaukana reiästä, mutta chippi silti osui. Jälkikäteen rankku kuitenkin peruttiin, koska pallo oli kovin kaukana reiästä.

    Siis, sopimuksen välttämiseksi ei pidä kummankaan kysyä mitään, ei edes viittoilla tai nyökytellä. Jos griinillä oleva kysyy merkkaamista, siihen kannattaa vastata ”merkkaa kiitos”, koska muutoin on riski että on sovittu.

    Huom tämä siis koskee tilannetta, jossa toinen chippaa griinin ulkopuolelta. Jos molemmat griinillä, silloinhan osumisesta tulee puttaajalle aina rankku.

    Säännöissä on tuo kummallinen ”joku voi vaatia pallon merkkaamisen”. Eli jos selvästi auttavaa palloa ei kukaan vaadi merkattavaksi, niin eiköhän se ole sitä hyvin yleistä ”hyväveligolfia”. Sanatonta sopimista siitä, että sääntöjä sovelletaan vähän sinne päin.

    ” Säännöissä on tuo kummallinen ”joku voi vaatia pallon merkkaamisen””

    … mutta ei tarvitse vaatia, jos ei halua. Esimerkiksi jos chippaa alamäkeen ja toisten pallot reiän jälkeen, sitä voi sääntöjeen mukaan käyttää hyväksi. Säännöthän on tehty hyväksikäytettäväksi.

    Myöskin pelin sujuvuuden kannalta, jos greenille on vielä esim 5 metriä matkaa ja pelaaja on valmiina chippaamaan, niin ei sinne greenille kannata kenenkään pyytämättä mennä palloja merkkailemaan. Mutta jos joku pyytää, niin on mentävä eikä siis pidä kysellä merkkaanko, vaan kysymisen sijasta kertoo että menen merkkaamaan tai vaihtoehtoisesti on hiljaa.

    Kertasin mielessäni siirtosääntöä ja onko tulkintani oikein (jos siis siirtosääntö voimassa)
    – pallon on oltava väylämittaan tai lyhyemmäksi leikatulla yleisellä pelialueella (=väylä, fore, tiiauspaikat, joskus kävelykaistale tiiboxista väylälle)
    – ensin pallon voi nostaa ja puhdistaa
    – sitten asettaa määrämitan (esim kortti tai 15 cm) päähän yleiselle pelialueella – ei lähemmäs lippua, mutta voi olla myös raffissa
    – voi asettaa ”tupsun päälle” ja jos siitä liikahtaa, PITÄÄ asettaa samaan paikkaan uudelleen
    – jos toisenkaan yrityksen jälkeen ei pysy ”tupsun päällä”, asetetaan lähimpään paikkaan, jossa pysyy paikallaan
    – aluetta ei saa millään tavoin parannella ennen asettamista
    – voi siirtää myös tilapäiseen veteen tai GUR-alueelle, josta voi vapautua

    Menikö oikein?

    ”Menikö oikein?”

    Olisipa KL1 vielä foorumilla niin saataisiin tähänkin vastaus. Nyt joudutaan ihan itse katsomaan sääntökirjasta.

    Sen tiedän että jos ei pysy tupsun päällä, niin täytyy asettaa uudelleen samaan tai eri paikkaan sallitun alueen sisälle eli EI SAMOIN, kuin jos droppien jälkeen olisi asetettu. Jos on todettu että pallo pysyi paikallaan, mutta sitten kuitenkin liikkuu, niin on pelattava uudelta sijaintipaikaltaan. Muihin kysymyksiin en osaa vastata.

    ”Slowhand: Sen tiedän että jos ei pysy tupsun päällä, niin täytyy asettaa uudelleen samaan tai eri paikkaan sallitun alueen sisälle eli EI SAMOIN,”

    Rohkenen olla eri mieltä ja niin oli myös tässä ratkaisussa:

    https://www.gogolf.fi/artikkelit/mitattomalta-tuntuva-saantorike-tuli-kalliiksi-menetti-paikan-pga-tourilla-videotarkastuksen-jalkeen/

    … eli toisen kerran SAMAAN paikkaan ja vasta sitten lähin paikka, jossa pysyy, eikö

    Käykääs lukemassa täältä säännöistä kun KL1 ei ole kertomassa. Kohta 14.2e on varsin selkokielinen ja P-P vastasi ihan oikein. Siirtosääntöjen ketjuttamista on puitu myös aiemmin tällä foorumille.

    Sen kun vielä kaikki muistaisi että viheriöllä ei ikinä ole siirtosääntö voimassa koska se ei ole yleistä pelialuetta. Sekin kyllä kävi P-P:n vastauksesta ilmi. Ja viheriöllä ei sitten myöskään paikkailla niitä ilmastointijälkiä.

    https://golf.fi/wp-content/uploads/2023/04/Golfin-Saannot-Rules-of-Golf.pdf

    Olin väärässä. Hyvä että tuli korjattua.

    ts:n pyynnöstä, poistetaan viesti 🙂

    Määrittele hetki…

    Eli asetettaessa pallo labiiliin sijaintiin ja se kierähtää siitä pois niin tulkinta on automaattisesti että pelissä on luonnonvoima?

    Miksihän tuo sääntökohta 14.2e on sitten olemassa koska aina voisi vedota luonnonvoimaan…?!

    Löytyykö tuosta tulkinnastasi jotain kirjallista? Ymmärrän tapauksen jossa oikeasti pallo on ollut selkeästi paikallaan ja sitten tuuli tai maan tärinä liikuttaa sitä, mutta tuo tulkinta ”hetkenkin paikallaan” aiheuttaa kyllä parran pärinää…

    ts kommentoi tuolla fb:n puolella tätä tilannetta ja Shad Tutenin tapausta. Tutenin tapauksessa ei ollutkaan kyse siirtosäännöstä, vaan ”lift, clean and replace”, jossa pallo puhdistamisen jälkeen pitää asettaa tasan samaan kohtaan, josta sen on nostatanut (ja myös merkitsemään).

    Sen sijaan siirtosäännössä pallo asetetaan (eikä edellytetä merkitsemistä) siirtosäännön mukaisesti kerran, eikä siihen saa kajota, vaikka se kierähtäisi esim tupsun päältä pois.

    … eli slowhand oli alunpitäen oikeassa … mutta erehtyi luullessaan olleensa väärässä 😉

    Nyt varmaan tarvitaan esim. T.Huvisen selkeytystä asiaan….

    Mallipaikallissääntö E-3 (siirtosääntö)
    “Pelaajan pallon ollessa yleisen pelialueen osalla [tai määrittele alue esim.
    väylällä 6], joka on leikattu väyläkorkeuteen tai lyhyemmäksi, voi pelaaja
    vapautua ilman rangaistusta yhden kerran asettamalla alkuperäisen tai muun
    pallon seuraavanlaiselle vapautumisalueelle:
    • Vertailupiste: Alkuperäisen pallon paikka.
    • Vertailupisteestä mitattu vapautumisalueen koko: [Määrittele
    vapautumisalueen koko, esim. yksi mailanmitta, tuloskortti tai 15cm]
    vertailupisteestä, mutta seuraavin rajoituksin:
    • Vapautumisalueen sijainnin rajoitukset:
    » Ei saa olla lähempänä reikää kuin vertailupiste, ja
    » Täytyy olla yleisellä pelialueella.
    Toimiessaan tämän paikallissäännön mukaisesti pelaajan on valittava paikka,
    johon hän asettaa pallonsa ja toimittava pallon takaisin asettamisessa
    Säännöissä 14.2b(2) ja 14.2e olevien toimintatapojen mukaisesti.

    Vastaavasti sääntö 14.2e sanoo:
    14.2e Menettely, jos takaisin asetettu pallo ei pysy alkuperäisellä
    paikallaan
    Jos pelaaja yrittää asettaa palloa takaisin paikoilleen, mutta pallo ei pysy
    alkuperäisellä paikallaan, täytyy pelaajan yrittää toisen kerran.
    Jos pallo ei vieläkään pysy tällä paikalla, täytyy pelaajan asettaa pallo takaisin
    mahdollisimman lähelle alkuperäistä paikkaa, jossa pallo pysyy paikallaan, mutta
    seuraavin rajoituksin riippuen alkuperäisen pallon sijainnista:
    • Paikka ei saa olla lähempänä reikää.
    • Alkuperäinen paikka yleisellä pelialueella. Lähin paikka täytyy olla yleisellä
    pelialueella.
    • Alkuperäinen paikka bunkkerissa tai estealueella. Lähin paikka täytyy olla joko
    samassa bunkkerissa tai samalla estealueella.
    • Alkuperäinen paikka viheriöllä. Lähin paikka täytyy olla joko viheriöllä tai yleisellä
    pelialueella.
    Rangaistus pallon pelaamisesta väärästä paikasta rikkoen sääntöä 14.2: Yleinen
    rangaistus Säännön 14.7a nojalla.

    Ja nyt hevosmiesten tietotoimiston mukaan siirtosäännön yhteydessä pallo asetetaan kerran ja sitä ei tarvitse asettaa toiseen kertaan jos ei pysy tupsun päällä….?!

    Mitenhän tämä nyt oikein meneekään… Olisikohan tuo siirtosäännön lause ”yhden kerran” jollain sotkenut helteen sekoittaman ajatuksen? Itse olen edelleen vahvasti sitä mieltä että säännön 14.2e mukaisesti asetetaan vielä toisen kerran tupsun päälle ja mikäli ei sitten pysy niin toimitaan yllä kuvatulla tavalla.

    Siirtosääntöä ja muista sääntösyistä tehtyjä droppauksia ja niihin liittyviä pallon asettamista EI pidä sekoittaa keskenään.

    Siirtosääntöä käytettäessä pitää muistaa ainakin seuraavat asiat:
    – ensin pallonpaikan merkintä
    – pallon voi puhdistaa
    – pallo asetetaan annettujen määräysten mukaisen etäisyyden (15 cm, kortin mitta, mailan mitta) sisälle pallonmerkistä, ei lähemmäs lippua.
    – pallon voi asettaa VAIN YHDEN KERRAN
    – asettamisen jälkeen pallo on VÄLITTÖMÄSTI pelissä, vaikka pallonpaikan merkki on edelleen maassa
    – edelliseen liittyen pelaaja EI SAA siirtää palloaan ”paremman tupsun” päälle vaikka merkki on edelleen maassa.
    – jos pallo asetuksen jälkeen ”tipahtaa tupsulta” niin pelaajan tulee jatkaa peliään siitä kohdasta mihin pallo pysähtyy tupsulta putoamisen jälkeen. Palloa EI SAA asettaa uudestaan tupsun päälle ( valitse tupsu huolellisesti )

    Pallon palauttaminen alkuperäiselle asetuspaikalle ( kun se on liikkunut asettamisen jälkeen ) liittyy muihin golfsääntöihin liittyviin tapauksiin eikä noita tapauksia pidä sekoittaa SIIRTOSÄÄNTÖÖN.

    SIIRTOSÄÄNNÖSTÄ oli mainintaa Golfpisteen artikkelissa, joka käsitteli yleisimpiä sääntövirheitä.

    ”Välittömästi pelissä” tarkoittaa sitä hetkeä kun asettajan sormet irtoavat pallosta.

    Ja tuossa se mainitsemani artikkeli, kohta 2.

    Tässä on 12 yleisintä sääntöä, joita golfissa rikotaan

    Hyvä tarkennus, paitsi että pallon paikkaa ei siirtosäännön tapauksessa tarvitse enää merkitä

    Artikkelissa todetaan: ”Siirtosääntö sallii PALLON SIIRTÄMISEN vain yhden kerran. Virhe tapahtuu, jos… Kerran siirrettyä palloa SIIRRETÄÄN toisen kerran.”

    Eli siirtosääntöä saa soveltaa vain yhden kerran mutta edelleen jos luette tuon mallipaikallissäännön niin siinä selkeästi todetaan että pallon ASETTAMISEN osalta menetellään golf-sääntöjen kohdan 14.2e mukaisesti.

    Artikkelissa todetaan myös ”Virhe tapahtuu, jos… Ruohotupsun päälle siirretty pallo valahtaa paikaltaan, ja pallo siirretään takaisin tupsun päälle.” Tämä on täysin ristiriidassa paikallissäännön kanssa eli Teittisen Arto voisi kommentoida tätä tarkemmin. Onkohan tässä ollut ajatuksena se Baystreamin aiemmin kommentoima luonnonvoimat puuttuu peliin…?

    Nyt voisi Golfpiste vastuullisena mediana selvittää nämä ristiriidat… onko artikkeliin lipsahtanut Teittiseltä virhe vai onko toimittaja poiminut lainaukset irti kontekstistaan vai mistä on kyse…? Nuo sääntötekstit ovat kuitenkin yksikäsitteiset.

    Kyllä minä tuon sääntökohdan ymmärrän niin, että jos pallo ei asettamisen jälkeen pysy esim. siinä ruohotupsun päällä, vaan valahtaa aika lailla välittömästi siitä pois, niin pallo asetetaan uudelleen ruohotupsulle ilman rangaistusta.

    But, for the purposes of applying Rule 14.2e, the player has only chosen the spot on which to place the ball once the ball has been set down, and the player has let the ball go with the intent for that ball to be in play.

    Chat-GPT:n suomennos yllä olevasta virkkeestä:

    Mutta, sääntöä 14.2e sovellettaessa, pelaaja on valinnut paikan pallon asettamiselle vasta, kun pallo on asetettu ja pelaaja on päästänyt pallosta irti aikomuksenaan saada pallo peliin.

    ”14.2 Pallon takaisin asettaminen
    Tätä sääntöä sovelletaan aina, kun pallo on nostettu tai liikkunut ja SÄÄNTÖ EDELLYTTÄÄ, että pallo on asetettava takaisin paikalleen.”

    Siirtosääntöä käytettäessä pallo lähes poikkeuksetta asetetaan eri paikkaan kuin mistä se on nostetttu.
    Ja Siirtosääntö ei edellytä palloa asettamaan uudestaan jos ”tipahtaa tupsun päältä” eri paikkaan.
    Ja jos Siirtosäännön mukaisesti asetettu pallo ”tipahtaa tupsulta” ja pelaaja nostaa pallon takaisin tupsun päälle niin pelaajahan asettaa pallon vähintään KAKSI KERTAA.
    Ja Siirtosäännössä sanotaan, että asetetaan YHDEN KERRAN.

    Säännön 14.2 Siirtosääntöä koskevat kohdat:
    – pallo asetettava samalle pelialueelle (lyhyeksi leikatulle) eikä esim semiraffiin.
    – ei lähemmäksi lippua

    Nuo ainakin lienee niitä kohtia 14.2:sta, joihin Huvisen mainitsemassa Malli Siirtosäännössä viitataan.

    Kaikki se mitä 14.2:ssa on mainittu ei kata kaikilta osin Siirtosääntöä vaan Siirtosääntö itsessään rajaa osan 14.2:n sisällöstä pois.

    Lueppas Tuplavaari siirtosääntö ajatuksella uudestaan. Olen tuossa klo 11:26 viestissä korostanut siirtämisen ja asettamisen eron. Siirtosäännön yhteydessä nimenomaisesti kerrotaan sovellettavan sääntöä 14.2e. Toivottavasti sen jälkeen aukeaa mistä kyse.

    Se miksi tuohon artikkeliin on päätynyt tuollainen tulkinta on selvityksen alla itse sylttytehtaalla. Odottelen viestiä korvanappiini.

Esillä 25 viestiä, 801 - 825 (kaikkiaan 885)
Vastaa aiheeseen: Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)