11.–18.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][22]
KilpailuaSuomalaista

Lipputankorumbaa 2019

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputankorumbaa 2019

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 561)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1275017 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Täytyy kyllä sanoa, että tuntuu verraten oudolta keskustella lipputangon vaikutuksesta forelta putattuun tai chipattuun palloon, kun kaikki keskustelijat eivät edes tiedä mikä fore on.

    Suunnilleen sama kuin suosittelisi draw’n lyömistä henkilölle, joka ei tiedä mitä tarkoittaa golfsvingi.

    Ehkäpä siksi jätän tämän asian osaltani hautumaan.

    #1275019 Ilmoita asiaton viesti

    KL1:Ja vielä kerran:

    Miksi huippuammattilaiset järjestään poistavat lipun reiästä silloinkin, kun se olisi mahdollista paikoilleen jättää?

    Gloffare, ennen kuin postaat yhtään uutta viestiä mistään testistä, niin kaiva vastaus tähän kysymykseeni.

    Jäin katselemaan tuota Tigerin chippivideota hieman pidempään..
    Siinä jatkossa näytettiin kummaltakin pelaajalta useita lyhyitä chippejä greenin ulkopuolelta..muutamat niistä vain hieman greenin ulkopuolelta. Molemmat pelasivat kaikki chippinsä niin että lipputanko oli tukevasti reiässään.

    Eikö olisi vastavuoroisesti reilua että Sinäkin kaikessa ystävyydessä, ”kaivaisit vastauksen” miksi he jättävät lipun reikään kaikissa näissä tapauksissa?

    Tämä on mielestäni erittäin tärkeä ja ajankohtainen kysymys. Reilun kuukauden kuluttua pääsemme puttaamaan jopa greeniltä ilman että lipputankoon osuminen aiheuttaa rangaistuksia.

    Olen tässä keskustelussa esitellyt omia argumenttejani(toki useimmat niistä perustuvat muiden näkemyksiin, testeihin, matemaattisiin laskelmiin, tilastollisiin kokeisiin jne.) Olen varma että muitakin keskustelijoita kiinnostaisi lukea argumenttejasi siitä miksi lipputankoa ei kannattaisi jättää (tai siitä ei ole mitään hyötyä jättää) paikoilleen.

    #1275020 Ilmoita asiaton viesti

    KL1:Hetkinen, HETKINEN!!

    Miksi kummassa Tiger on chipannut ILMAN lippua??? Eikö hän ole lukenut Gloffare & Pelz Co’n julkaisuja?!?!?

    Minulla ei ole aivan tarkkaa tietoa Tigerin ajatuksista mutta aikaisemmin hän chippasi sekä ”lipun kanssa” että lipputanko nostettuna. Hieman tilanteesta riippuen. Aivan samalla tavalla on tehnyt myös Mickelsson.

    Jotain on vuosien varrella muuttunut kun sekä Tiger että Phil, lukuisien muiden huippupelaajien tavoin, ovat ryhtyneet jättämään lipputangon reikäänsä. Vaikka, muistan jopa tilanteen jossa Phil lähetti caddie’nsä useiden kymmenien metrien päähän hoitamaan lippua (=nostamaan sen kupista) siinä mahdollisessa tapauksessa että pallo olisi vierimässä sisään.

    Ehkä Tiger, kuten useimmat muutkin ammattilaiset ovat ottaneet huomioon Dave Pelz’in testien antamia opetuksia?
    – Pelz teki kyseisen testauksen (julkisti tuloksensa) vuonna 2007
    – ehkä siitä on kulunut jo sen veran aikaa että pelaajat sekä valmentajat ovat ehtineet hankkia myös omakohtaisia kokemuksia asiasta.
    – Tiger oli myös useamman kauden pelaamatta isoissa kisoissa joten on mahdollista että hän on yksinkertaisesti uudistanut pelirutiinejaan, niin sanotusti ”alan yleisen kehityksen” mukaisesti.

    P.S. Voi olla että jopa Sinun esille tuomasi ”varma tieto” siitä että ammattilaiset ottavat aina lipun pois kupista, perustuu aikoihin ennen Pelz’in tutkimusta. Nimittäin vielä vuosituhannen alkaessa oli paljon yleisempää ottaa lippu reiästään. Mutta ajat muuttuu.

    #1275021 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Gloffare, olen tässä ketjussa tuonut esille kaiken tarpeellisen, sinun tarvitsee enää lukea ja ymmärtää.

    Vihje: yritä ymmärtää mikä on fore, ja keskity vähemmän chippaamiseen ja enemmän puttaamiseen.

    Mukavia hetkiä ymmärtämisen ja oivaltamisen parissa!

    #1275035 Ilmoita asiaton viesti

    PP: Kun siirtosääntökin on voimassa ”väyläpituuteen leikatuilla alueilla”, joita ovat yleensä a) väylät, b)fore, c)tiiboxit d) joskus kulkuväylä tiiboxilta väylälle

    KL: ’Note: ”Closely-mown area” means any area of the course, including paths through the rough, cut to fairway height or less.’

    Foregreen on tuo ’less’.

    Kiitos, tämä oli minulle uutta ja luulen, että aika monelle muullekin. Siirtosääntö on yleensä luettu ”väylällä”, jolla tarkoitetaan kaikkia lyhyeksi leikattuja alueita pl. viheriö. Lyhyeksi leikatuiksi alueiksi on sitten tulkittu nuo a)…d).

    Kuten kuvasit, kaikki nuo lyhyeksi leikatut alueet eivät olekaan yhtälaisia, vaan osa (kuten fore) on yleensä lyhyempi kuin väyläruoho. Aika ajoin myös pidempiä, kuten hiljan Espanjassa, jossa väyläruoho oli ihan ”nollilla”, mutta fore selvästi pidempi (johtui kaiketi siitä, että oli erilaista ruoholajia). Siellä tosin aurinko paistoi, eikä siirtosääntö ollut käytössä.

    Mutta tämän kanssa täytyy siis olla tarkka, eli jos esim. keväällä siirtosääntö on voimassa ja fore onkin leikkuultaan pidempi kuin väylä, niin siirtosääntö ei olekaan forella voimassa ellei sitä ole nimenomaan sisällytetty. Sehän ei koske vain siirtämistä, vaan esimerkiksi multapaakun puhdistamista pallosta ennen puttia.

    #1275043 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti:
    ”Mutta tämän kanssa täytyy siis olla tarkka, eli jos esim. keväällä siirtosääntö on voimassa ja fore onkin leikkuultaan pidempi kuin väylä, niin siirtosääntö ei olekaan forella voimassa ellei sitä ole nimenomaan sisällytetty.”
    Jos tuollaisen kentän jostain löydät niin pirautapa mulle; vaihtaisin mieluusti pari sanaa paikallisen kenttämestarin kanssa! 😀

    JP Salakari

    PS. Lihavointi mun

    #1275055 Ilmoita asiaton viesti

    KL1:

    Täytyy kyllä sanoa, että tuntuu verraten oudolta keskustella lipputangon vaikutuksesta forelta putattuun tai chipattuun palloon, kun kaikki keskustelijat eivät edes tiedä mikä fore on.

    Tiger chippasi shadow creekin 17. reiällä greenin vierestä lyhyeksi leikatulta nurmelta, josta yleisesti (ainakin Suomessa) käytetään nimitystä foregreen ja kansanomaisesti nimitystä fore. PGA:n selostajat ja kommentaattorit käyttävät tällaisesta myös nimitystä fringe.

    KL1:n linkittämässä artikkelissa puhutaan apronista, joka on ko artikkelin mukaan: area of grass in front of some putting greens where the fairway transitions into the putting green, which is typically cut to a height that is slightly lower than that of the fairway but slightly higher than that of the green.

    Mielestäni Tigerin pallo ei ollut apronilla, vaan juuri sellaisella alustalla / alueella, jota tässä viestiketjussa on tarkoitettu forella. Tässä viestiketjussa ei ole keskusteltu sanallakaan apronilta puttaamista / chippaamista, enkä usko että kovin moni ilman googlaamista edes tietää mitä apron on. Siksi ihmettelen, miksi apron pitää sotkea keskusteluun. Tai sitten joku keskustelija ei tosiaankaan tiedä mitä forella tarkoitetaan.

    #1275083 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä Topic’issa on ollut keskeisintä keskusteleminen siitä kysymyksestä, mitä etuja koituu uusien sääntöjen myötä, pelattaessa greenillä ja sen läheisyydessä.
    – pelattaessa (putattaessa) greenillä ja pallon mennessä reikään (sekä osuessa samalla lipputankoon), ei seuraa enää rangaistuslyöntejä tulokseen.
    – muutoksen myötä on tehty tarpeettomaksi lipputangon ns. hoitaminen (=pois ottaminen pallon tieltä jos se greeniltä pelattaessa näyttää menevän kuppiin.)
    – mahdollistetaan sääntöjen puolesta ns. ”readyGolf”-pelaaminen kun ei tarvitse odotella toisen pelaajan suorituksia (tai apua lipputangon hoidossa jne.).
    – jatkossa ei myöskään ole tarpeen arvioida/kiistellä siitä onko pallo greenillä, foregreenillä jne.

    Luonnollisesti pelaajia kiinnosta myös kaikki muutkin mahdollisuudet joita sääntömuutoksesta mahdollisesti aiheutuu.
    – onko pelaajan jatkossa edullisempaa jättää lipputanko aina paikoilleen tai nostaa tanko pois?
    – Siis toisin sanoen lisääkö paikoilleen jätetty lippu mahdollisuutta pallon reikään menemisessä?

    Aikaisemmin mainittujen etujen lisäksi olen vakuuttunut että lipun paikoilleen jättäminen edesauttaa (lähes)kaikissa tapauksissa myös pallon menemistä reikään. Mielestäni monet tutkimukset, selvitykset ja laskelmat tukevat tätä käsitystä. Toki sekin on tullut selväksi ettei etu (lipun paikoilleen jättämisestä) ole kovin suuri. Se on kuitenkin perusteltua, eikä siitä liene juuri haittaakaan.

    Keskustelu karkasi hieman sivuun varsinaisesta aiheesta koska syntyi erimielisyyttä siitä missä määrin huippuammattilaiset jättävät omissa lähilyönneissään (greenin ulkopuolelta ja bunkkereista jne.) lipun paikoilleen. Kun videoita ja telkkaria katsellessa on selvinnyt että suurin osa huippupelaajista tekee (lähes)kaikki chippinsä lipun kanssa, lisääntynee myös tavallisten pelaajien usko muutokselle.

    Lienee ymmärrettävää että pallo käyttäyttyy myös greeniltä pelattaessa samalla tavalla(tankoon osuessaan) kuin muissakin lähipelilyönneissä. Kun päästään kokeilemaan tätä käytännössä selvinnee myös minkälaista lipputankorumbaa ensikesänä nähdään.

    #1275108 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mielestäni Tigerin pallo ei ollut apronilla, vaan juuri sellaisella alustalla / alueella, jota tässä viestiketjussa on tarkoitettu forella. Tässä viestiketjussa ei ole keskusteltu sanallakaan apronilta puttaamista / chippaamista, enkä usko että kovin moni ilman googlaamista edes tietää mitä apron on. Siksi ihmettelen, miksi apron pitää sotkea keskusteluun. Tai sitten joku keskustelija ei tosiaankaan tiedä mitä forella tarkoitetaan.

    Niin, ei ole kovin antoisaa keskustella jostakin asiasta, kun kaikki keskustelijat eivät tiedä mistä keskustellaan. Itse olen koko ajan puhunut foresta (foregreen, fringe, apron, esiviheriö, jne) enkä väylästä. Jos joku ei sitä ole vajavaisen tietämyksensä johdosta ymmärtänyt, en voi pitää itseäni vastuullisena.

    Usein kannattaa selvittää itselleen mistä keskustellaan ennen kuin ottaa asiaan kantaa.

    Vai mitä olet mieltä, Diletantti..?

    P.S. Tigerin pallo todellakin oli väyläpituuteen leikatulla alueella eikä forella. Senhän näki jokainen, joka on vähänkään golfkentällä aikaansa viettänyt.

    P.P.S. Diletantti, se että joku täällä Suomessa tulkitsee foren viheriön reunasta alkavaksi alueeksi, ei suinkaan ole mikään kehumisen aihe. Olen tuomarin ominaisuudessa joutunut ajoittain varoittamaan pelaajia siirtosäännön käyttämisesta semiraffissa, kun ovat kuvitelleet viheriön reunasta alkavan väyläruohon olevan foregriiniä ja heidän pallonsa on ollut siitä seuraavaksi pidemmäksi leikatulla alueella, siis semiraffissa. Todistettavasti siis ainakin jotkut golfin pelaajat Suomessa tietävät, että on olemassa sellainen leikkuualue kuin foregreen…

    #1275141 Ilmoita asiaton viesti

    Lipputangon paikoillaan olon/poisottamisen suhteen ei enää vuodenvaihteen jälkeen aiheudu ylimääräistä harmia sen suhteen miltä kentän osalta pallo pelataan kuppiin. Jatkossa logiikka on johdonmukaista. Pallon osuminen lipputankoon ei enää johda rankkuihin edes greeniltä pelattaessa(putattaessa). Pelaajien kannalta uusi sääntö selkeyttää lähipeliä niin greenillä kuin sen ulkopuolella.
    – enää ei tarvitse selvitellä merkkarin kanssa sitä onko pallo greenillä vai forella, jotta saisi putata ilman rankkujen uhkaa myös lippu paikoillaan.
    – eikä enää tarvitse turhaan odotella myöskään lyöntivuorojen suhteen mikä myös on omiaan joustavoittamaan pelaamista.

    Rangaistuksen poisto lipputankoon osumisesta (vaikka se ensi lukemalta näyttääkin varsin vähäiseltä muutokselta) antaa erityisesti greeneillä (+greenien lähellä) pelattaessa monia mahdollisuuksia joustavoittaa ja ripeyttää pelaamista.

    Paljon enemmän ja suurempia sääntömuutoksia tulee kuitenkin kaiken muun kuin lähipelin osalle. Veikkaisin että monilla niistä on paljon suurempi merkitys pelaajille/pelaamiseen kuin tässä topic’issa esillä oleva lipputankorumba.

    Niistä voisi availla ihan omia topic’ejaan.

    #1275385 Ilmoita asiaton viesti

    KL1:

    Niin, ei ole kovin antoisaa keskustella jostakin asiasta, kun kaikki keskustelijat eivät tiedä mistä keskustellaan.

    Eihän tässä viestiketjussa ole missään vaiheessa edes ollut kysymys siitä, millä leikkuukorkeudella greenin ulkopuolella oleva pallo on. Olet nyt jälkijättöisesti yrittänyt jostain syystä siirtää keskustelun siihen, mitä kansanomaisella termillä ”fore” tarkoitetaan, vaikka tästä ei aidosti ole mitään erimielisyyttä.

    Itse olen koko ajan puhunut foresta (foregreen, fringe, apron, esiviheriö, jne) enkä väylästä. Jos joku ei sitä ole vajavaisen tietämyksensä johdosta ymmärtänyt, en voi pitää itseäni vastuullisena.

    Usein kannattaa selvittää itselleen mistä keskustellaan ennen kuin ottaa asiaan kantaa.

    Vai mitä olet mieltä, Diletantti..?

    Olet itse aiemmin tässä ketjussa kylläkin tiedustellut, että minkähän takia huippuammattilaiset aivan järjestään puttaavat ja jopa chippaavat forelta ja vähän kauempaakin ilman lipputankoa, vaikka nykysäännöilläkin tangon saisi jättää paikoilleen? Siksi olen sitä mieltä, että tässä viestiketjussa ei ole puhuttu pelkästään foresta, vaan puttaamisesta ja chippaamisesta forelta ja vähän kauempaakin.

    P.S. Tigerin pallo todellakin oli väyläpituuteen leikatulla alueella eikä forella. Senhän näki jokainen, joka on vähänkään golfkentällä aikaansa viettänyt.

    P.P.S. Diletantti, se että joku täällä Suomessa tulkitsee foren viheriön reunasta alkavaksi alueeksi, ei suinkaan ole mikään kehumisen aihe. Olen tuomarin ominaisuudessa joutunut ajoittain varoittamaan pelaajia siirtosäännön käyttämisesta semiraffissa, kun ovat kuvitelleet viheriön reunasta alkavan väyläruohon olevan foregriiniä ja heidän pallonsa on ollut siitä seuraavaksi pidemmäksi leikatulla alueella, siis semiraffissa. Todistettavasti siis ainakin jotkut golfin pelaajat Suomessa tietävät, että on olemassa sellainen leikkuualue kuin foregreen…

    Missä määrätään tai määritetään, että foregreenin tulee olla leikattu väylänurmea lyhyemmäksi tai mikä ylipäänsä on foregreenin määritelmä (jos mikään)?

    Jos pallo on tii-paikalta katsottuna greenin takana väylämittaan leikatulla nurmella 30 cm greenistä, eikä pallon ja greenin välissä ole tätä lyhyempää leikkuuta (kuten tilanne oli TW:n pallon suhteen The Matchin 17 reiällä), onko pallo tällöin väylällä vai forella? Ko. reiällähän ei edes ole varsinaista väylää, koska se lyödään lammen yli raffin ympäröimälle greenille.

    Sääntöjen tai lyöntisuorituksen (lipulla vai ilman) kannaltahan TW:n lyöntipaikasta käytetyllä termillä ei tietenkään ole mitään merkitystä, kunhan mietin mitä termiä olisi pitänyt käyttää, ettet olisi ryhtynyt asiasta saivartelemaan.

    #1275411 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eihän tässä viestiketjussa ole missään vaiheessa edes ollut kysymys siitä, millä leikkuukorkeudella greenin ulkopuolella oleva pallo on. Olet nyt jälkijättöisesti yrittänyt jostain syystä siirtää keskustelun siihen, mitä kansanomaisella termillä ”fore” tarkoitetaan, vaikka tästä ei aidosti ole mitään erimielisyyttä.

    Erimielisyyttä mistä?

    Jos todellakin ryhdyt todistelemaan, että fore tarkoittaa mitä tahansa viheriön reunaan rajoittuvaa leikkuukorkeutta, niin olen vahvasti yliarvioinut sinut ja tietosi golfista.

    Ikävää.

    Jos pallo on tii-paikalta katsottuna greenin takana väylämittaan leikatulla nurmella 30 cm greenistä, eikä pallon ja greenin välissä ole tätä lyhyempää leikkuuta (kuten tilanne oli TW:n pallon suhteen The Matchin 17 reiällä), onko pallo tällöin väylällä vai forella? Ko. reiällähän ei edes ole varsinaista väylää, koska se lyödään lammen yli raffin ympäröimälle greenille.

    Pallo oli väyläpituuteen leikatulla nurmella, siis väylällä. Aivan kuten esimerkiksi Vanhalla Peuralla, jossa todellakin jouduin muutamaa pelaajaa ohjeistamaan asiasta, kun yrittivät käyttää siirtosääntöä raffissa.

    Mitä tulee pelaamiseen forelta tai väylältä, niin noilla kahdella on oikeasti paljon eroa, ja sen ymmärtää, jos on pelannut golfia muuallakin kuin lähitienoon ysireikäisellä…

    Tämä tästä ja siirrytään muihin aiheisiin.

    #1275521 Ilmoita asiaton viesti

    Ikävää.

    Ikävää on seurata naljailevaa keskustelua.

    #1275546 Ilmoita asiaton viesti

    KL: Mitä tulee pelaamiseen forelta tai väylältä, niin noilla kahdella on oikeasti paljon eroa, ja sen ymmärtää, jos on pelannut golfia muuallakin kuin lähitienoon ysireikäisellä…

    Voisitko kertoa minulle (ja ehkä muillekin ”torveloille”) että mitä eroa on forelta ja väylältä pelaamisessa – siis niinkuin sääntöjen tarkoittamassa mielessä? … ja ovatko siis säännöt eriliset a) lähikentillä tai b) 9r

    #1275746 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Voisitko kertoa minulle (ja ehkä muillekin ”torveloille”) että mitä eroa on forelta ja väylältä pelaamisessa – siis niinkuin sääntöjen tarkoittamassa mielessä? … ja ovatko siis säännöt eriliset a) lähikentillä tai b) 9r

    Ei mitään. Miksi kysyt?

    #1276602 Ilmoita asiaton viesti

    Tänään pelatessani tuli mieleen, että 2019 täytyy olla aika tarkka sen kanssa, milloin pyytää lippua huollettavan ja milloin taas jättämään reikään. Tämä erityisesti kentillä, joissa cädit hoitavat ”automaattisesti” lippua vanhan tavan mukaan. Siis mukaanlukien se, ettei kukaan seiso käden ulottuvillä lipputangosta, jos ei halua lippua huollettavan.

    Tässä varmaan ensi vuonna syntyy hässäkkää, kun joku pyytämättä huoltaa lippua tai ei huollakaan sitä, kun ei ole tajunnut pelaajan pyytäneen huoltoa. Tuo uusien sääntöjen 13.2. On aika pitkä ja monivivahteinen opeteltavaksi, vai olenko ymmärtänyt sen(kin) väärin.

    #1276625 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tässä varmaan ensi vuonna syntyy hässäkkää, kun joku pyytämättä huoltaa lippua tai ei huollakaan sitä, kun ei ole tajunnut pelaajan pyytäneen huoltoa.

    Minkälaista hässäkkää tuossa oikein pääsisi syntymään, kun lipputankoon osumisesta ei enää rangaista?

    Tuo uusien sääntöjen 13.2. On aika pitkä ja monivivahteinen opeteltavaksi, vai olenko ymmärtänyt sen(kin) väärin.

    Tuotakin on kaiketi pidettävä mahdollisena vaihtoehtona…

    P.S. Mitä selainta tai softaa mahdat käyttää kirjoituksissasi, kun niissä on aina automaattinen iso kirjain pisteen perässä? Paitsi että moinen näyttää hölmöltä, se myös hankaloittaa sanoman ymmärtämistä.

    #1276628 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    P.S. Mitä selainta tai softaa mahdat käyttää kirjoituksissasi, kun niissä on aina automaattinen iso kirjain pisteen perässä?

    Minulla on sama ongelma. Johtuu siitä, että olen valinnut kännykän asetuksista ’Aloita uusi lause automaattisesti isolla kirjaimella’. Toimii käytännössä niin, että aina pisteen jälkeinen sana alkaa isolla kirjaimella. Lähinnä vain lyhenteen tai järjestysnumeron jäjessä oleva piste tuottaa ’ongelman’. Ominaisuudesta on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.

    #1276631 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    P-P kirjoitti: Tässä varmaan ensi vuonna syntyy hässäkkää, kun joku pyytämättä huoltaa lippua tai ei huollakaan sitä, kun ei ole tajunnut pelaajan pyytäneen huoltoa.
    KL1 kirjoitti: Minkälaista hässäkkää tuossa oikein pääsisi syntymään, kun lipputankoon osumisesta ei enää rangaista?

    Tuolta Hyvinkään suunnalta kiiri korviini kiukkuinen kommentti, että kyllä siihen lipputankoon osumisesta edelleen rangaistaan. Kommentti on aivan oikea, eli tangon huoltaminen on edelleen pelaajan vastuulla. Toisin sanoen huoltajan huolimattomuudesta aiheutunut pallon osuminen tankoon tuottaa pelaajalle ko. säännön yleisen rangaistuksen. Tämä ei siis ole mitenkään muuttunut nykyisiin sääntöihin nähden.

    Kiitosta vain sinne Hyvinkään suuntaan, hyvä että Iso Veli valvoo 😀

    EDIT: Tähän edelliseen on nyt tullut myös vastakkainen tulkinta, joten jäämme kuulolle. Palaan asiaan, jahka saan lisätietoa.

    EDIT2: Nyt on saatu jo yhden ET-tuomarin näkemys eikä sekään tue Hyvinkään näkemystä. Odotellaan lisää näkemyksiä.

    EDIT3: Nyt on tullut kahden ulkomaisen tuomarin/sääntötuntijan mielipide lisää, eivätkä nekään tue Hyvinkään näkemystä. Lähetin kysymyksen myös R&A:lle, josko kerkeävät vastaamaan näin sääntöuudistuksen kiireiltään.

    #1276640 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä on jotain selvitystä asiaan..
    New Rules of Golf for 2019 Updated June 2018
    11.3 Deliberately Moving Objects or Altering Conditions to Affect Ball in Motion….

    Removing the flagstick from the hole (including by attending it) while a ball is in motion is covered by Rule 13.2, not by this Rule.

    Eli tässä kehotetaan katsomaan asiaa sääntöjen kohdasta 13.2 ja mennäänkin suoraan kohtaan 13.2(4)

    ”13.2 The Flagstick
    …..
    (4)Limitation on Other Players Moving or Removing Flagstick When Player Has Decided to Leave It in Hole. When the player has left the flagstick in the hole and has not authorized anyone to attend the flagstick (see Rule 13.2b(1)), another player must not deliberately move or remove the flagstick to affect where the player’s ball in motion might come to rest.

    • If another player or his or her caddie does so before or during the stroke and the player makes the stroke without being aware of this, or does so while the player’s ball is in motion after the stroke, that other player gets the general penalty.

    •But there is no penalty if the other player or his or her caddie moves or removes the flagstick for any other reason, such as when he or she:
    Reasonably believes that the player’s ball in motion will not hit the flagstick
    before coming to rest, or Is not aware that the player is about to play or that the player’s ball is in motion.”

    Ymmärtäisin tästä että jos palloa lyövä pelaaja ei ole kehottanut ketään hoitamaan lippua niin kanssapelaajien ei ole syytä tarttua lipputankoon.
    – ja mitä pahinta, jos oma-aloitteisesti menee röpläämään lipputankoa niin kyseinen pelaaja saakin itselleen 2 lyönnin rangaistuksen(General penalty)..

    Siis vastuu lipputangon poistamisesesta/liikuttamisesta on sillä joka siihen koskee toisen pelaajan puttaamisen aikana.
    – tämä kyseinen pelaaja saa rangaistuslyönnit joista tarkemmin määrätään ko. sääntökohdissa. (sääntöjen kohdat 11.3 sekä 13.2)
    – tapauksesta riippuen pallo pelataan joko siistä mihin se jäi tai sieltä mistä sitä lyötiin.
    – uusien sääntöjen mukaan palloa lyövä(puttaava) pelaaja ei joudu lipputangon osalta missään tilanteessa itse rankkujen kohteeksi(olettaen ettei ole itse tehnyt/aiheuttanut muuta vilppiä).

    Näin minä maallikkona ajattelisin, mutta sääntöihin paremmin tutustuneet voivat toki tarkentaan ja ohjeistaa jos olen väärässä.

    #1276663 Ilmoita asiaton viesti

    Ellei englannin kielen taitoni ole aivan ruosteessa, olisin sitä mieltä, että säännön 13.2b (2)-kohdassa todetaan tilanne, jossa
    – pelaaja on päättänyt olla jättämättä lippua paikoilleen,
    – lippua huoltaa joku pelaaja (a player) tai tämän caddie, voi siis olla lyöjä itse tai toinen pelaaja (eikä nyt saivarrella siitä, voiko lyöjä itse huoltaa omaa lippuaan – lyhyessä putissahan voi, kunhan ei ota tukea siitä tangosta)
    – pallo osuu lipputankoon ja tankoa huoltanut pelaaja tai tämän caddie on jättänyt tangon paikalleen tarkoituksenaan vaikuttaa pallon kulkuun

    Tässä tapauksessa tuo kyseinen kuka tahansa pelaaja (a player) saa yleisen rangaistuksen säännön 11.2 mukaan. Jos siis nimenomaan lyöjä tai hänen caddiensa huoltaa lippua näin, lyöjälle penalttia.

    #1276669 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    No niin, R&A:lta tuli vastaus kysymykseeni saako pelaaja rangaistuksen, jos hän pyytää toista pelaajaa huoltamaan lipputankoa eikä ko. huoltaja huomaakaan poistaa tankoa jäädessään muistelemaan muita asioita ja pelaajan pallo osuu tankoon.

    Vastaus on, ettei rangaistusta tule, koska uusien sääntöjen mukaan pallo saa osua lipputankoon, kunhan kyse ei ole tahallisesta yrityksestä vaikuttaa pallon kulkuun.

    #1276670 Ilmoita asiaton viesti

    KL: No niin, R&A:lta tuli vastaus kysymykseeni saako pelaaja rangaistuksen, jos hän pyytää toista pelaajaa huoltamaan lipputankoa eikä ko. huoltaja huomaakaan poistaa tankoa jäädessään muistelemaan muita asioita ja pelaajan pallo osuu tankoon.

    Vastaus on, ettei rangaistusta tule, koska uusien sääntöjen mukaan pallo saa osua lipputankoon, kunhan kyse ei ole tahallisesta yrityksestä vaikuttaa pallon kulkuun.

    Ja sama ilmeisesti myös toisinpäin, eli jos pelaaja ei pyydä huoltamaan lippua, mutta joku toinen kuitenkin poistaa lipun.

    Meneeköhän muuten myös reikäpelissä samalla tavoin, jos siis vastustaja huoltaa väärin?

    #1276671 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ja sama ilmeisesti myös toisinpäin, eli jos pelaaja ei pyydä huoltamaan lippua, mutta joku toinen kuitenkin poistaa lipun.

    Ja pelaajan pallo osuu tuohon tankoon sen jälkeen, kun tuo joku on tangon reiästä poistanut..?

    Jos minä pelaajana pyydän toista pelaajaa huoltamaan lipputankoa ja tuo pelaaja tahallaan tekee toisin kuin minä olen pyytänyt, en voi pelaajana olla vastuussa tuon toisen pelaajan touhuista. Toki sillä tarkennuksella, että jos minä näen jonkun ryhtyvän tekemään jotakin kiellettyä enkä pyri häntä mitenkään (sanallisesti) estämään, niin silloin minun katsotaan hyväksyneen tuon teon.

    Nähdäkseni tähän sääntöön 13.2 sisältyvä ainoa tulkinnanvaraisuus syntyy siinä, että missä tarkoituksessa joku tuohon tankoon kajoaa tai jättää kajoamatta. Tahattomista teoista ei ketään rangaista, mutta tahallisista teoista voi rangaistus tulla. Tässä on se iso ero verrattuna nykyiseen sääntöön, jossa tankoon osumisesta tulee aina rangaistus jollekulle.

    #1276683 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL1

    P-P
    Tässä varmaan ensi vuonna syntyy hässäkkää, kun joku pyytämättä huoltaa lippua tai ei huollakaan sitä, kun ei ole tajunnut pelaajan pyytäneen huoltoa.

    Minkälaista hässäkkää tuossa oikein pääsisi syntymään, kun lipputankoon osumisesta ei enää rangaista?

    Hässäkkää ja nokkapokkaa voi syntyä, jos pelaajan mielestä syynä epäonnistuneeseen puttiin oli se, että a) lipputanko oli reiässä, vaikkei pelaaja sitä halunnut tai b) lipputankoa ei ollut reiässä, vaikka piti olla.

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 561)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Lipputankorumbaa 2019