14.–17.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][3]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 501 - 525 (kaikkiaan 528)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1322473 Ilmoita asiaton viesti

    Seuran paikallissäännöissä lukee ” Kaikki kentällä olevat opasteet ovat kiinteitä haittoja…”. Onko 150 metrin seeprapaalu tällä perusteella kiinteä haitta. Seuran paikallissäännöissä ei ole erillistä mainintaa seeprapaalusta.

    #1322487 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mittamerkit eivät ole opasteita, joten niitä ei nähdäkseni tuo paikallissääntö koske. Nykyäänhän noita mittapaaluja voi monin paikoin liikutella helposti, jolloin ne ovat liikuteltavia haittoja. Kannattaa kokeilla nouseeko se 150 m paalu irti maasta.

    #1326785 Ilmoita asiaton viesti

    S Y Ko oli juuri äsken LPGA kisassa pusikossa. Saniainen tms oli swingin tiellä ja hän jalallaan veti saniaisen sivuun. Ei siis ollut normaali stanssin ottaminen, vaan ”kauhaisi” saniaisen oksan jalkansa taakse. Voiko todella näin parannella swingille tilaa?

    #1326800 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eipä tule juurikaan tuijoteltua noita kisoja näköradiosta, mutta kuvauksen perusteella moinen kauhaisu on säännön 8.1a rikkomus ja maksaa pelaajalle 2 lyöntiä tai reiän pelimuodosta riippuen. Täytyy kuitenkin muistaa, että stanssin ottamiseen liittyy muutamia seikkoja, jotka viime kädessä ratkaisevat onko kyseessä sääntörike vai ei.

    #1326802 Ilmoita asiaton viesti

    Ei näyttänyt rikkeeltä. Oli noin pohjekorkeudella oleva saniaisen varsi. Ei mielestäni swingin reitillä. Peruutti nätisti vähän takaperin stanssin ottamiseksi, jolloin saniaisen haaara vähän taipui pohkeen takana. Ei mitään sopimatonta polkemista tai katkomista.

    #1326805 Ilmoita asiaton viesti

    Nykyäänhän noita mittapaaluja voi monin paikoin liikutella helposti, jolloin ne ovat liikuteltavia haittoja. Kannattaa kokeilla nouseeko se 150 m paalu irti maasta.

    Aikaisemmin ainakin ampiaispaalu oli kiinteä haitta, jota ei saanut käpälöidä. Vapautuksen sai, jos haittasi swingiä. Onko siis uusissa säännöissä jotain muutoksia tähän? Minkälainen holkitus tai reikä pitää olla, että paalun saa irroittaa?

    #1326807 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Niin siis meillä Suomessa mittapaalut olivat kiinteitä haittoja SGL:n kaikilla kentillä voimassa olevien paikallissääntöjen perusteella monen monituista vuotta. Tuossa vuoden 2016 (noin) tienoilla nuo paikallissäännöt poistettiin ja jokainen kenttä sai itse päättää paikallissäännöistään. Jotkut kentät säilyttivät tuon paikallissäännön ja jotkut toiset eivät.

    Mittapaalun saa irrottaa aina, jos a) paikallissääntö ei sitä kiellä tai b) jos paalu on vaivatta irrotettavissa.

    #1326808 Ilmoita asiaton viesti

    Ärjy: Aikaisemmin ainakin ampiaispaalu oli kiinteä haitta, jota ei saanut käpälöidä. Vapautuksen sai, jos haittasi swingiä. Onko siis uusissa säännöissä jotain muutoksia tähän? Minkälainen holkitus tai reikä pitää olla, että paalun saa irroittaa?

    Mittapaalut olivat edellisissäkin säännöissä irrallisia haittoja, mutta Suomessa oli ”kaikilla kentillä voimassa olevat paikallissäännöt”, joihin kuului mm sähköjohdot (joista pakollinen uusinta) ja mittapaalut oli määritelty kiinteiksi haitoiksi. Nämä kaikilla kentillä voimassa olevat paikallissäännöt poistuivat pari vuotta sitten kokonaan

    #1326810 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos KL1 ja P-P. Pidän itseäni varsin valveutuneena, mutta tämä muutos on jäänyt täysin huomaamatta. Vähän olen ihmetellyt näitä holkitettuja ampiaispaaluja, mutta luullut, että taustalla kentänhoitoasiat. Koskahan alkavat holkittaa outtipaaluja?🤔

    #1326811 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Koskahan alkavat holkittaa outtipaaluja?

    Saahan niitä holkittaa, mutta kun pelaaja ei silti niitä saa liikuttaa parantaakseen lyöntinsä olosuhteita…

    #1326812 Ilmoita asiaton viesti

    Vähän olen ihmetellyt näitä holkitettuja ampiaispaaluja,

    en ole ihan varma mitä tarkoitat ”holkituksella”, mutta jos siis sellainen betoniantura, jossa tolpalle reikä keskellä … niin se tolppa on irrallinen haitta (ellei paikallissäännöissä toisin määritellä), mutta jos se antura on lyönnin/ stanssin tiellä, se on kyllä kiinteä haitta, josta saa vapautua mailanmitan verran.

    #1326834 Ilmoita asiaton viesti

    KL:
    Eipä tule juurikaan tuijoteltua noita kisoja näköradiosta, mutta kuvauksen perusteella moinen kauhaisu on säännön 8.1a rikkomus ja maksaa pelaajalle 2 lyöntiä tai reiän pelimuodosta riippuen. Täytyy kuitenkin muistaa, että stanssin ottamiseen liittyy muutamia seikkoja, jotka viime kädessä ratkaisevat onko kyseessä sääntörike vai ei.

    En vieläkään ymmärrä sitä rajanvetoa, milloin on ”normaali stanssin ottaminen” ja milloin lyöntipaikan parantelu. Vielä sanallisesti tästä tilanteesta:
    – S.Y.Kimin pallo oli pensaiden välissä
    – hän asettui normaalisti pallolleen ottaen stanssin
    – sitten huomasi, että yksi saniaisen oksa häiritsi (kai näköyhteyttä pallolle tai muutoin vain heilui häiritsevästi tuulessa)
    – hän otti vasemmalla jalalla stanssin uudelleen siten, että veti mennessään tuon saniaisen pohkeensa taakse

    Tämä sama keskustelu on joskus käyty tilanteessa, jossa pallo on kuusen alla tai pajupuskan vieressä – ja pelaaja ”peruuttaa” lyöntiasentoon vääntäen koko puun/pensaan pois tieltä kuitenkaan katkaisematta sitä. Tämä ”peruuttaminen” on joskus tehokkainta kun tulee vähän sivusuunnasta, jolloin saa kaikki häiritsevät oksat selkänsä taakse.

    KL, olisiko mahdollista selventää tätä rajanvetoa, miten paljon noita oksia, pajupensaita tai saniaisia saa työntää sivuun sen varjolla, että ottaa normaalin stanssin.

    #1326836 Ilmoita asiaton viesti

    Minusta tuo P-P:n esiin nostama tapaus elisestä LPGA-kisasta muistutti tuomarikurssilta tuttua videota, jossa pelaaja menee jonkun puun alle ottamaan stanssin ja sitten siirtää kädellään yhden oksan pois tieltä selkänsä taakse. Oikea vastaus videoon on , että kyseessä on sääntörikkomus. Eilinen tapaus erosi tästä videosta siinä, että pelaaja ei kauhonut saniaista jalan taakse kädellään, vaan teki tempun vasemmalla jalallaan, mutta selkeästi stanssin oton jälkeen. Stanssi siis säilyi ennallaan saniaisepisodin jälkeen.
    PS. Pelaaja ei ollut ”S Y Ko”, vaan S Y Kim. Näitä moninaisia korealaisnimiä on vaikea muistaa…

    #1326855 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Putti-Possulle: Ohessa vanha deccari, jonka ohjenuoraan edelleen itse tukeudun. Taikasanat ovat ’least intrusive’. Toisin sanoen, sinne puskaan pitää asettautua siten, että mahdollisimman vähän siirtää kasvavia juttuja sivuun. Toisaalta, puskaan peruuttaminen ja jopa sillä tavalla oksien katkominen on sallittua, JOS se on ainoa tapa päästä sinne puskaan. Yleensä ei ole…

    13-2/1
    Explanation of “Fairly Taking His Stance”
    Q. Rule 13-2 states that a player must not improve the position or lie of
    his ball, the area of his intended stance or swing or his line of play or a
    reasonable extension of that line beyond the hole by moving, bending or
    breaking anything growing or fixed (including immovable obstructions and
    objects defining out of bounds). An exception permits a player to do so in
    “fairly taking his stance”. What is the significance of “fairly”?

    A. Without “fairly”, the exception would permit improvement of position
    or lie, area of intended stance or swing or line of play by anything that could
    be said to be taking a stance. The use of “fairly” is intended to limit the
    player to what is reasonably necessary to take a stance for the selected
    stroke without unduly improving the position of the ball, his lie, area of
    intended stance or swing or line of play. Thus, in taking his stance for the
    selected stroke, the player should select the least intrusive course of action
    which results in the minimum improvement in the position or lie of the ball,
    area of intended stance or swing or line of play. The player is not entitled to
    a normal stance or swing. He must accommodate the situation in which the
    ball is found and take a stance as normal as the circumstances permit. What
    is fair must be determined in the light of all the circumstances.

    Examples of actions which do constitute fairly taking a stance are:
    • backing into a branch or young sapling if that is the only way to take a
    stance for the selected stroke, even if this causes the branch to move out
    of the way or the sapling to bend or break.
    • bending a branch of a tree with the hands in order to get under the tree
    to play a ball.

    Examples of actions which do not constitute fairly taking a stance are:
    • deliberately moving, bending or breaking branches with the hands, a leg
    or the body to get them out of the way of the backswing or stroke.
    • standing on a branch to prevent it interfering with the backswing or
    stroke.
    • hooking one branch on another or braiding two weeds for the same
    purpose.
    • bending with a hand a branch obscuring the ball after the stance has been
    taken.
    • bending an interfering branch with the hands, a leg or the body in taking
    a stance when the stance could have been taken without bending the
    branch.

    #1326856 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Hyvin paljon samaa tekstiä kuin tuossa deccarissa löytyy tulkinnoista 8.1b/3 ja /4

    https://www.randa.org/en/rog/2019/rules/interpretations/rule-8-interpretations

    #1326881 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    P-P, saitko noista itsellesi tarpeelliset tiedot muodostaaksesi itsellesi rajanvedon?

    #1326883 Ilmoita asiaton viesti

    Edelleenkin sitä mieltä, ettei S.Y. tehnyt rankaistavaa rikettä; a) jos olisi niin johan USA:n rikas ja aina valpas golfsome olisi runsaasti rieponut tapausta. Ei ole. b) Vaihtoehto stanssin ottamiselle olisi ollut nostaa polvi korkealle ja astua saniaisen haaran päälle murskaten sen. Valitulla tavalla luonto kiitti.

    #1326884 Ilmoita asiaton viesti

    KL1: P-P, saitko noista itsellesi tarpeelliset tiedot muodostaaksesi itsellesi rajanvedon?

    Examples of actions which do not constitute fairly taking a stance are:
    • deliberately moving, bending or breaking branches with the hands, a leg or the body to get them out of the way of the backswing or stroke.

    Joo rajanveto on aika monisanainen ja tulkinta on mielestäni ”veteen piirretty”. Minusta S.Y. rikkoi juuri tuota em kursivoitua kohtaa, eli minusta hän ensin otti stanssin ja sitten ”kauhaisi” jalalla sen saniaisen pohkeensa taakse palaten muutoin edellä otettuun stanssiin Siksi ihmettelin, ettei edes selostajat kommentoineet tuota.

    Yritin etsiä videota tai kommentteja tuosta tilanteesta, mutta en löytänyt. Ilmeisesti olen ainoa, joka sitä ihmettelee … ja varmaan ymmärtänyt jotain totaalisesti väärin (tälläkin kerralla)

    Ärjy,
    sinä kun katsoit tuon lähetyksen – mitä mieltä sinä olet siitä, miten tuota kohtaa pitäisi tulkita KL:n poimiman deccarin pohjalta.

    #1326885 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    P-P, otetaanpa perisuomalainen esimerkki, toivottavasti saat kiinni tästä kuvauksesta.

    Pelaajan pallo on ison kuusen alla. Suoraan pallon yläpuolella on iso oksa noin puolen metrin korkeudella maasta. Oksan vuoksi palloa on mahdotonta lyödä normaalisti tai edes sinne päin ja oksa kaiken lisäksi estää pelaajaa edes näkemästä palloaan. Yleensä pelaajat työntävät oksan sivuun kropallaan hakiessaan lyöntiasentoa, jolloin svingille jää mukavasti tilaa ja pallokin näkyy hienosti.

    Noh, tuon deccarin ja myös nykysääntöjen sanamuotojen perusteella pelaajalla ei ole mitään oikeutta edes nähdä palloaan saati kyetä lyömään sitä kunnolla. Niinpä tuossa tilanteessa pelaajan tulee asettua lyöntiasentoon siten, että tuo oksa kulkee hänen jalkojensa välistä ja siten käytännössä estää niin pallon näkemisen kuin sen lyömisenkin. Sitä tarkoittaa tuo ’least intrusive’.

    #1326886 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Edelleenkin sitä mieltä, ettei S.Y. tehnyt rankaistavaa rikettä; a) jos olisi niin johan USA:n rikas ja aina valpas golfsome olisi runsaasti rieponut tapausta. Ei ole. b) Vaihtoehto stanssin ottamiselle olisi ollut nostaa polvi korkealle ja astua saniaisen haaran päälle murskaten sen.

    Olisipa hienoa nähdä tuo kyseinen tilanne. Nimittäin tuo saniaisen päälle astuminen on sitten jo ihan selkeä rike, jos pelaaja olisi voinut asettua lyöntiasentoon astumatta sen saniaisen päälle. Tämä siis sillä edellytyksellä, että ko. saniainen jotenkin haittasi pelaajan lyönnin olosuhteita, kuten tässä on pikkaisen annettu ymmärtää. Jos ei haitannut, niin sittenhän mitään rikettä ei tapahtunut.

    Nämä ovat tilanteita, joissa hyvin herkästi mennään rikkeen puolelle. Asian tarkastelua noin yleisellä tasolla hankaloittaa normigolffarin näkemys lyöntiasennon ottamisesta, joka on tyystin väärä ja vahvasti omaa etua tavoitteleva. Ihan sääntöjen mukaan mentäessä pelaajan on oltava todella varovainen ottaessaan lyöntiasentoa vähänkään korkeammassa kasvillisuudessa kuin perusraffi.

    #1326887 Ilmoita asiaton viesti

    Muistin, että Viasatilla on kirjasto, josta vielä tänään voi katsella tuon LPGA-kisan uudelleen. Kohdassa 40 min alkaen on tuo tilanne … ja olin väärässä (taas), eli tilanne menikin näin
    – Kim otti stanssin, mutta poistuikin stanssista tähtäämään uudelleen linjaa
    – asettuessaan uudelleen stanssiin ”peruutti” vasemmalla jalalla sen verran, että saniainen jäi pohkeen taakse eli saniaisen siirto ei tapahtunutkaan ”kauhoen” kuten muistin, vaan asettuessaan uudelleen stanssiin
    – katsottuani tämän uudelleen, se menee deccarin mukaisesti eli S.Y. oli opetellut säännöt (tai caddie)

    mutta sen voi katsoa Viasatin kirjastosta LPGA, 21.12. lähetys, kohta 40min 10 sek –

    #1326888 Ilmoita asiaton viesti

    Minulla ei myöskään ole muuta kuin muistikuva tapauksesta. Muistelisin, ettei saniaisen haara ollut swingiradalla eikä edes näköesteenä, vaikkakin sillä hilkulla. Enemmänkin kutitteli pohkeita. Selostamossa oli sääntöasiantuntija, joka silloin tällöin tilanteita kommentoi, mutta ei tätä tapausta. Josko oli kahvilla, kun oli heillä keskeytymätön 6 tunnin lähetys.

    #1326889 Ilmoita asiaton viesti

    Hienoa P-P, nyt saamme nukkua yömme ja viettää joulumme rauhassa, kun ei tämä tapaus enää askarruta mieltämme. Sinänsä valistava keskustelu ja tunnustan joskus tunkeutuneeni puskastansseihin tahattomasti tai jopa tahallisesti sopimattomalla tavalla. Yritän parantaa tapani. Hyvää Joulua ja Parempaa Uutta Vuotta!

    #1326890 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    asettuessaan uudelleen stanssiin ”peruutti” vasemmalla jalalla sen verran, että saniainen jäi pohkeen taakse

    Muistelisin, ettei saniaisen haara ollut swingiradalla eikä edes näköesteenä, vaikkakin sillä hilkulla. Enemmänkin kutitteli pohkeita.

    Jaa jaa, tässä tilanteessa tuomari kysyisi ensin itseltään ja sen jälkeen tarvittaessa pelaajalta ’miksi pelaaja halusi peruuttaa sen saniaisen pohkeensa taakse, jos se ei häirinnnyt pelaajan lyönnin olosuhteita’. Toisin päin kääntäen, olisiko pelaaja voinut asettua lyöntiasentoon siirtämättä sitä saniaista pohkeensa taakse? Ja vielä viimeksi, vaikuttiko tuo toimenpide parantavasti pelaajan lyönnin olosuhteisiin vai ei?

    Näistä on ennenkin taitettu peistä ja pitkään.

    #1326891 Ilmoita asiaton viesti

    Aiottua stanssia ei voinut ottaa taivuttamatta haaraa johonkin suuntaan tai katkaisematta sitä.

Esillä 25 viestiä, 501 - 525 (kaikkiaan 528)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)