1.–8.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][5]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 476 - 500 (kaikkiaan 502)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1317743 Ilmoita asiaton viesti

    Eli kaikki bunkkerit ovat yleistä pelialuetta, eivät kunnostettavaa aluetta.

    #1317744 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tuo kaikkien bunkkereiden julistaminen yleiseksi pelialueeksi oli sallittua koronaohjeistusten perusteella, mutta 17.6. alkaen moista ohjeistusta ei enää ole käytössä. Niinpä moinen päätös toimikunnalta käsittääkseni tekee kentästä tasoituskelvottoman. Baystream korjaa, jos olen väärässä.

    #1317747 Ilmoita asiaton viesti

    BUNKKERIT:
    * Suositellaan, että bunkkereissa ei ole haravia.
    * Pelaajien tulisi tasoittaa tekemänsä jäljet parhaansa mukaan jaloillaan ja mailallaan.
    * Kenttä voi laatia paikallissäännön, jossa bunkkerit julistetaan osaksi yleistä pelialuetta. Näin pelaajalla on enemmän mahdollisuuksia pelin jatkamiseen sääntöjen 16 ja 19 mukaisesti ja säännön 12 rajoitukset eivät ole voimassa. (Bunkkereista tulee waste-alueita)
    * Vaihtoehtoisesti kenttä voi laatia paikallissäännön, jossa huonosti tasoitetut/tasoittamattomat kohdat bunkkerissa katsotaan kunnostettaviksi alueiksi, jolloin pelaaja voi vapautua ilman rangaistusta pudottamalla pallon sellaiseen kohtaan bunkkerissa, jossa ”kunnostettava alue” ei häiritse.
    * Jos kenttä julistaa kaikki bunkkerit kokonaan kunnostettaviksi
    alueiksi tai sallii siirtosäännön bunkkereissa, tuloksia ei hyväksytä tasoitustarkoituksiin.

    Ohessa Golfliiton covid-19 ohje. Käsittääkseni kaksi eri ohjetta
    – jos yleistä pelialuetta, eivät veden täyttämät bunut ole automaattisesti GUR, mutta niistä vapautuminen samaa kuin joutomaalta (waste-alueista) eli droppi veden täyttämästä bunusta ei tuota rankkua. Mutta jos bunu on kuiva, ei ilmainen droppi ole mahdollinen
    – jos GUR, niin kaikissa tilanteissa voi dropata ulos, siis vaikka täysin kuiva

    #1317748 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tuon mukaan kyseiset ohjeet eivät enää ole voimassa:

    Golf luopuu soveltavista ohjeista

    #1317749 Ilmoita asiaton viesti

    Kenttähenkilökunta on poistanut kentältä kantoja, peittänyt kolot maalla ja tasoittanut maan. Onko tälläinen alue ilman merkintää kunnostettavaa aluetta?

    #1317751 Ilmoita asiaton viesti

    KL: Tuon mukaan kyseiset ohjeet eivät enää ole voimassa:

    mutta siis onhan niin, että jos bunkkerit jostain syystä julistetaan paikallismääräyksellä tai kilpailuohjeella yleiseksi pelialueeksi, niin ne eivät ole automaattisesti GUR. Ja ero on lähinnä siinä, mitä tehdään jos bunkkerissa on myös kuivia alueita, joista pelata tai joihin voi vapautua tilapäisestä vedestä

    #1317774 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    mutta siis onhan niin, että jos bunkkerit jostain syystä julistetaan paikallismääräyksellä tai kilpailuohjeella yleiseksi pelialueeksi, niin ne eivät ole automaattisesti GUR.

    Toki on. Otin vain kantaa kentän tasoituskelpoisuuteen, jos kaikki bunkkerit ovat pelialuetta.

    En muuten ihan heti keksi mitään järkisyytä sille, että niin pitäisi tehdä. Toimikunnan laiskuus tai osaamattomuus eivät ole järkisyitä.

    #1317775 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kenttähenkilökunta on poistanut kentältä kantoja, peittänyt kolot maalla ja tasoittanut maan. Onko tälläinen alue ilman merkintää kunnostettavaa aluetta?

    Vastausta kannattaa lähteä etsimään kunnostettavan alueen määritelmästä. Siellä puhutaan peittämättömistä koloista. Peitetty kolo ei enää ole kolo eikä siten GUR ilman merkintää.

    #1319242 Ilmoita asiaton viesti

    Olen juuri aloitellut golfin peluun ja green card -kokeessa käytiin lähinnä lyhyesti lyöntitekniikoita läpi ja teoriaosiossa keskityttiin enemmänkin golf-etikettiin.

    Kysymykseni kuuluu: Lyön avauslyönnin tiiauspaikalta ja pallo lentää reippaasti rajojen ulkopuolelle. Pelaan siis uuden pallon lyönti ja lyöntimatka -rangaistuksella tiiauspaikalta, koska ensimmäinen lyönti on varmuudella rajojen ulkona. Tällä toisella yrityksellä pallo lentää nätisti väylälle. Mones lyönti minulta on lähdössä väylältä – 3 vai 4?

    Kaverini, joka on myös aloittanut juuri golfin, sanoi, että väylältä on lähdössä neljäs lyönti. Perusteluna se, että tuo toinen lyönti tiiauspaikalta on tosiaan ”toinen lyönti” ja siihen päälle tulee +1 rangaistus (=3 lyöntiä). Täten väylältä ensimmäistä kertaa lyödessä kyseessä olisi neljäs lyönti.

    Itse taas käsitän sen siten, että tuo ”toinen yritys” tiiauspaikalta on ikään kuin ensimmäinen lyönti ja sen päälle tulee +1 rangaistus (=2 lyöntiä). Näin väylältä lähtisi siis kolmas lyönti.

    #1319251 Ilmoita asiaton viesti

    Kaverini, joka on myös aloittanut juuri golfin, sanoi, että väylältä on lähdössä neljäs lyönti. Perusteluna se, että tuo toinen lyönti tiiauspaikalta on tosiaan ”toinen lyönti” ja siihen päälle tulee +1 rangaistus (=3 lyöntiä). Täten väylältä ensimmäistä kertaa lyödessä kyseessä olisi neljäs lyönti.
    Itse taas käsitän sen siten, että tuo ”toinen yritys” tiiauspaikalta on ikään kuin ensimmäinen lyönti ja sen päälle tulee +1 rangaistus (=2 lyöntiä). Näin väylältä lähtisi siis kolmas lyönti.

    Tällä kertaa kaverisi oli oikeassa. Ensimmmäinen avaus oli lyönti (1), outtiin menosta tuli se rangaistuslyönti (2), ja ainoa vaihtoehto jatkaa peliä on lyödä SEURAAVA lyönti (3) tiiboksista. Väylältä siis neljäs.

    #1319466 Ilmoita asiaton viesti

    Bunkkerisäännöissä on seuraavaa:

    Milloin hiekan koskettaminen ei aiheuta rangaistusta. Lukuun ottamatta kohdassa (1) mainittuja tilanteita, tämä sääntö ei kiellä pelaajaa koskettamasta hiekkaa bunkkerissa muilla tavoin, kuten:
    • Kaivaessaan jalkoja maahan ottaessaan lyöntiasentoa harjoitussvingiin tai
    lyöntiä varten,
    • Tasatessaan bunkkeria tarkoituksenaan kentän kunnosta huolehtiminen,

    Mutta pelaaja saa yleisen rangaistuksen, jos hänen toimenpiteensä hiekkaan
    koskettaessa parantavat lyöntiin vaikuttavia olosuhteita rikkoen Sääntöä
    8.1a.

    Tänään tuli eteen tilanne, jossa bunkkerissa stanssia ottaessa jalan alla oli kuoppa. Kun stanssia ottaessa saa kaivaa jalkoja hiekkaan ja saa myös tasata bunkkeria, mutta saako tasata hiekkaa jalkojen alla siten, että kuoppa täyttyy?

    #1319467 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kun stanssia ottaessa saa kaivaa jalkoja hiekkaan ja saa myös tasata bunkkeria, mutta saako tasata hiekkaa jalkojen alla siten, että kuoppa täyttyy?

    Tämä menee siihen samaan kategoriaan kuin rinteessä seisoessa hiekan potkiminen alas sopivan tasanteen aikaan saamiseksi. Toisin sanoen, kyseessä on stanssin rakentaminen tai yleisemmällä tasolla lyöntiin vaikuttavien olosuhteiden parantaminen.

    saa myös tasata bunkkeria

    Niin siis tasata saa, jos se ei vaikuta seuraavaan lyöntiin tai sen olosuhteisiin. Sitä varmaankin tarkoitit? Muutoin kaikenlainen tasaaminen stanssia otettaessa on sääntöjen vastaista.

    #1319588 Ilmoita asiaton viesti

    Niin siis tasata saa, jos se ei vaikuta seuraavaan lyöntiin tai sen olosuhteisiin. Sitä varmaankin tarkoitit? Muutoin kaikenlainen tasaaminen stanssia otettaessa on sääntöjen vastaista.

    … mutta käytännössä tilanne on usein sellainen, että jalkojen maahan kaivaminen (joka on siis sallittu) tapahtuu varsin monenlaisilla tavoilla. Aika tyypillistä on, että varsinkin rinteessä pehmeä hiekka pettää alta ja stanssia joutuu hakemaan useammalla kerralla tai stanssi ei olekaan ekalla kaivamisella ihan oikeassa kohdassa … ja samalla käytännössä tasaa/kasaa hiekaa jalkojen alle. No, ehkä rike on aika pieni kunhan kyse on stanssin hakemisesta.

    #1319631 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Stanssin ottaminen ja stanssin rakentaminen ovat kaksi eri asiaa. Bunkkerissa voi rinteessä tosiaankin joutua hakemaan sitä hyvää asentoa useampaankin kertaan, mutta hiekan polkeminen alas tai sen tasoittaminen paremman stanssin saamiseksi on sitä stanssin rakentamisesta ja siten rike.

    #1319843 Ilmoita asiaton viesti

    Katsoin viikonloppuna Wales Openia ja huomiota kiinnitti siirtosääntö, esim. Söderberg väylällä 9. En ole varma mitä selostaja kommentoi, mutta näytti siltä, että pelaaja sai vapautuksen lyöntijäljestä. Pohdin, että onko todellista, että ammattilaiset saisivat kilpailumääräyksissä tuollaisia vapautuksia, mikä minusta sotii jo golfin ensimmäistä sääntöä vastaan. Vai oliko siirto jostain muusta syystä.

    #1319849 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eivät ammattilaisetkaan saa ilmaista vapautusta lyöntijäljestä tai mistään muustakaan, ellei kilpailun paikallissäännöissä tai määräyksissä asiaa, kuten siirtosääntöä ole selkeästi kirjattu. Selostajathan yleensä kommentoivat mitä sylki suuhun tuo, niihin ei kannata luottaa missään asiassa. Joskus ovat oikeassa ja joskus väärässä, mutta %-osuutta voi vain arvailla puhumattakaan osumisen kohdentamisesta.

    #1320121 Ilmoita asiaton viesti

    Aloittelija tarvitsee apua. Suoritimme perheen kera kohta 2 kk sitten green cardit ja ollaan pelattu jo tosi monta kierrosta. Itseä hämää kun ei tasoitus meinaa tippua ollenkaan ja toisilla näyttää tippuvan aikalailla mitä olen seurannut hcp netxgolfissa. Olemme saaneet niin monta neuvoa siitäkin että montako lyöntiä merkataan väylältä. Toiset sanoo että kaikki ja toiset että vain 3 yli parin vaikka löisi enemmän, mä olen ihan pihalla merkkaamisten kanssa, joten olkaa kilttejä ja vääntäkää rautalangasta mitä pelimuotoa meidän miehen kanssa kannattaa pelata ja mitä merkataan ebirdieen. Kiitokset etukäteen!!

    #1320126 Ilmoita asiaton viesti

    Selkein (ja oikein) on merkitä kaikki lyönnit. Tasoituslaskennan kannalta on merkityksetöntä, että merkkaako kaikki lyönnit vai vain 2 yli oman parin. Jos pelitasoitus olisi esimerkiksi 54, niin 5 yli parin on tasoituslaskennan kannalta ison millä on merkitystä. Tätä on ehkä sen takia syytä joskus miettiä, että ei ole välttämättä kenenkään näkökulmasta mielekästä aloitteljan väkisin pelata jokaista reikää loppuun sääntöjen mukaan jos lyöntejä on jo 10 tms. Oma tasoitus on alle 10, mutta silloin tällöin tulee viiva aina itsellekin korttiin. Merkkaan tosin nexgolfiin ysin, että lyöntipelitulos kertoisi paremmin kierroksen tason.

    #1320127 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos HansJaa hyvästä ja selkeästä vastauksesta.

    #1320982 Ilmoita asiaton viesti

    ihmeellinen laji tämä golf, kun koko ajan tulee sääntötilanteita, joita ei voi olla ihan varma, kuten tänään.

    Kaverin pallo oli huonosti korjatussa divotissa kiinni ja mieleen tuli, että mitä sille saa sääntöjen mukaan tehdä. Oletan, että jalalla ei saa polkaista tasaiseksi, mutta jos on irtonainen, niin voiko sen tulkita irralliseksi luonnonhaitaksi ja ottaa pois (jos sen voi tehdä ilman, että pallo liikkuu).

    Myös toinen tilanne tuli eteen märällä kentällä, kun kaverin pallo oli lyöntijäljessä. Kuitenkin sateen kastamalla kentällä oli tuon lyöntijäljen pohjalla vettä näkyvissä, vaikka vieressä nurmella vain nimeksi. Tulkinta oli se, että vapautuksen sai, kun kerran vesi oli pallon vieressä näkyvissä. Menihän oikein?

    #1320986 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kaverin pallo oli huonosti korjatussa divotissa kiinni ja mieleen tuli, että mitä sille saa sääntöjen mukaan tehdä. Oletan, että jalalla ei saa polkaista tasaiseksi, mutta jos on irtonainen, niin voiko sen tulkita irralliseksi luonnonhaitaksi ja ottaa pois (jos sen voi tehdä ilman, että pallo liikkuu).

    Paikoilleen, vaikka huonostikin laitettuun divottiin ei saa kajota, sen sijaan irrallisen paikoiltaan pois olevan saa poistaa. Osittain kiinniolevaa ei luonnollisestikaan saa siirtää mihinkään suuntaan.

    Myös toinen tilanne tuli eteen märällä kentällä, kun kaverin pallo oli lyöntijäljessä. Kuitenkin sateen kastamalla kentällä oli tuon lyöntijäljen pohjalla vettä näkyvissä, vaikka vieressä nurmella vain nimeksi. Tulkinta oli se, että vapautuksen sai, kun kerran vesi oli pallon vieressä näkyvissä. Menihän oikein?

    Kyllä se noin menee. Pallohan koskettaa tilapäistä vettä, joten vapautukseen on perusteet. Pallon vieressä olevasta vedestä ei tosin vapautusta saa, joten jos epäilyttää, niin on syytä merkitä ja nostaa pallo ja varmistaa, että pallo todellakin koskettaa vettä.

    #1321731 Ilmoita asiaton viesti

    Nyt syksyllä kenttiä holkitetaan ja ”nappuloita” on väylien tai griinien reunoilla kasoittain, eikä niitä ole ehditty kuskata vielä pois (mutta oletettavasti jossain vaiheessa niin tehdään). Saako tällaisesta ”nappulakasasta” vapautuksen (eli voi nostaa pallon, siivota nappulat sivuun ja asettaa pallon uusiksi nurmelle), koska

    Kunnistettavan alueen määritelmässä lukee:

    Myöhemminpoiskuljetettavaksitarkoitetutleikkuujätteet,lehdetjamuukasattu aines.
    Mutta:
    » Kaikki luonnolliset materiaalit, jotka on kasattu poiskuljettamista varten, ovat myös irrallisia luonnonhaittoja, ja
    » Kaikki kentälle jätetyt materiaalit, joita ei ole tarkoitettu pois vietäviksi, eivät ole kunnostettavaa aluetta, ellei toimikunta ole niitä sellaiseksi määritellyt

    #1321732 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Aivan ensiksi sanoisin, ettei ehdottamasi nostaminen ja siivoaminen tule kyseeseen, koska siinä yhdistyisivät sekä GUR että irralliset luonnonhaitat. Joko sinä vapaudut GURista tai siivoat ILt pois, molempia et voi tehdä. Tietenkin pallon ollessa viheriöllä tuo on sallittua, tai lyhyeksi leikatulla alueella, jos käytössä on siirtosääntö.

    Mitä tulee noihin nappuloihin viheriöllä ja niiden reunoilla, niin ne ovat irrallisia luonnonhaittoja. Jos moiset nappulat on erikseen kasattu jonnekin poisvietäviksi, niin tuo kasa on GUR. Harvemmin noita kasoja kuitenkaan tehdään sinne missä on tarkoitus pelata, joten mahdolliset nappulakasautumat viheriöllä tai sen reunoilla lienevät ihan satunnaisesti koneen heittäminä kasautuneet eivätkä siten ole GUR.

    Nappulakasat raffin puolella ja etenkin metsässä on luultavasti tarkoitus jättää sinne eivätkä sellaiset kasat ole GUR. Epäselvässä tapauksessa pitää kääntyä kenttähenkilökunnan puoleen ja selvittää kasan kohtalo.

    #1322397 Ilmoita asiaton viesti

    Bunkkeriin on lentänyt paljon multaa sisältävä divotti ja sen mukana irrallista multaa. Saako ne poistaa pallon läheltä ennen lyöntiä?

    #1322398 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kyllä saa, kunhan pallo ei liiku. Mullan suhteen tosin täytyy muistaa se, että vain multakokkareet ovat irrallisia luonnonhaittoja.

    15.1 Loose Impediments
    a. Removal of Loose Impediment
    Without penalty, a player may remove a loose impediment anywhere on or off the course, and may do so in any way (such as by using a hand or foot or a club or other equipment).

Esillä 25 viestiä, 476 - 500 (kaikkiaan 502)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)