7.7.–14.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][7]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 18 viestiä, 451 - 468 (kaikkiaan 468)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1315504 Ilmoita asiaton viesti

    Riippuu
    – jos vähän siirtää lyöntipelissä 2 penaa, reikäpelissä reiän menetys
    – jos naapuriseuran paikallissääntö kovin ”höveli”, esim vapaa droppi ulos bunkkerista, niin DQ

    … se, että menettely on ok jossain muualla, naapurissa, kaukomailla, muussa urheilulajissa, toisissa kilpailumääräyksissä, jne ei ole mitään merkitystä

    #1315505 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Sillä tavalla huonosti, että jos omalla kentällä ei ole voimassa paikallissääntöä lyöntijäljestä vapautumiseen bunkkerissa, niin pelaaja rikkoo sääntöä 9.4b liikuttamalla pelissä olevaa palloaan ja sääntöä 14.7a pelaamalla palloaan väärästä paikasta. Säännön 1.3c(4) perusteella pelaajalle tulee noista rikkeistä yhteensä kaksi rangaistuslyöntiä (reikäpelissä reiän menetys). (HUOM! Sääntöä 1.3c(4) on tarkennettu elikkä korjattu jo joulukuussa 2018 ja painetun kirjan teksti on tulkinnan 1.3c(4)/4 osalta virheellinen. Sähköisessä mediassa (randa.org, usga.org, R&A äppi) teksti näyttäisi myös olevan edelleen väärin, vaikka R&A:sta minulle vakuutettiin jo vuosi sitten, että tekstit on korjattu. Korjattu teksti löytyy täältä)

    Summa summarum: pelatessaan kentällä XYZ ei kannata käyttää sellaista paikallissääntöä, joka ei ole voimassa ko. kentällä. Siinä käy huonosti.

    #1315510 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    – jos naapuriseuran paikallissääntö kovin ”höveli”, esim vapaa droppi ulos bunkkerista, niin DQ

    Ei välttämättä.

    Jos pelaaja ei ole kirjannut tulokseensa rangaistuslyöntejä, joista hän ei ole ollut tietoinen, niin nuo rangaistuslyönnit lisätään hänen tulokseensa jälkikäteen, sääntö 3.3b(3). Tämä sillä edellytyksellä, ettei kilpailu ole vielä päättynyt. Jos on, niin sitten siitä tulee DQ, sääntö 20.2e(2).

    EDIT: Ennen vuotta 2019 bunkkerista ulos tuleminen muualle kuin edellisen lyönnin paikalle olisi ollut vakava rike ja siten diskauksen arvoinen suoritus, mutta nykyinen sääntö 19.3b antaa pelaajalle mahdollisuden tulla pois bunkkerista moneen muuhunkin paikkaan kahdella rangaistuslyönnillä. Niinpä pelaajan väärä toiminta voidaan jälkikäteen istuttaa soveltuvan säännön alle ja siten välttää diskaaminen lisäämällä säännön määräämät rangaistuslyönnit pelaajan tulokseen.

    #1315577 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä lainaus erään seuran paikallissäännöistä:

    ” Pelaajan pallon ollessa viheriöllä olevassa ilmastusreiässä tai koskettaessa sitä, pelaaja voi vapautua Säännön 16.1d nojalla.”

    Saako tämän nojalla vapautua myös puttilinjalla olevasta ilmastusreiästä, koska tässä viitataan sääntöön 16.1d?

    #1315581 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Paikallissäännön pitäisi aina olla kokonainen, vajavaiset säännöt aiheuttavat väärinkäsityksiä.

    Puuttuva osa: ’Mutta haittaamista ei ole, jos ilmastusreikä haittaa ainoastaan pelaajan lyöntiasentoa tai viheriöllä pelaajan pelilinjaa.’

    #1315612 Ilmoita asiaton viesti

    Toisaalta jo varsinaisessa paikallissäännössä edellytys vapautumiselle on kuitenkin se, että pallo joko on ilmastusreiässä tai koskettaa sitä, joten tuo KL:n lisäys tuntuu aika tarpeettomalta. Linjalla olevaa ilmastusreikää pallo ei kosketa. Sanamuotona voisi parempi olla ”pelaaja voi vapautua säännön 16.1d mukaisesti”. Kokonaan vapautuminen lienee tässä tapauksessa helppoa. Rivien välistä lukeminen on tässäkin se, mikä voi aiheuttaa epäselvyyttä.

    #1315615 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tuo lisäys on kuitenkin siinä mallipaikallissäännössä, joten sen tarpeellisuus lienee mietitty ko. sääntöä kirjoitettaessa. Vaikuttaisi siltä, että se on luonteeltaan selventävä.

    #1316111 Ilmoita asiaton viesti

    Saako greeniltä nostettuun palloon piirtää suuntausviivan ennen puttia?

    #1316132 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Nyt täytyisi lähteä kaivelemaan Equipment Rules’ia ollakseni aivan varma, mutta näin ulkomuistista sanoisin, ettei viivan piirtämisen ajankohdalla ole väliä.

    Henkilökohtaisesti en kannusta moiseen touhuun, kyllä ne viivat pitää piirrellä palloihin ennen kierrosta. Pelikierrokset ovat aivan riittävän pitkiä ilman lisähidastustakin.

    EDIT: Tutkailtuani erilaisia sääntödokumentteja en onnistunut löytämään mitään sellaista kohtaa, joka kieltäisi tekemästä merkintöjä palloon kesken kierroksen.

    #1316391 Ilmoita asiaton viesti

    Kaikessa yksinkertaisuudessani olen ymmärtänyt (ja sääntöjäkin tutkien) uusien golfsääntöjen hyväksymän maksimitulos-pelin reikäkohtaisen tuloksen muodostuvan siten, että pikkuisen töpeksityn reiän tulokseksi korjataan sovittu maksimitulos. Voin myös tulokseksi merkata maksimituloksen tai suuremman (sääntö 21.2b) tai viivan, kun olemme sen pistebogista oppineet. Yhteenlaskettu tulos (korjatut reikätulokset) on kierroksen Scr-tulos ja kun siitä vähennetään pelaajan tasoitus, saadaan kierroksen Hcp-tulos.

    Olemme veteraanien torstaikilpailussa pelanneet ainaisen pistebogikilpailun sijasta maksimituloskilpailuna nettotuplapogi-kilpailua, että saataisiin mielikuvaa lyöntimääristäkin. Ja kuvittelin, että muuttaessani pistebogi-tuloksen lyöntipelitulokseksi, se olisi sama kuin nettotuplabogitulos.

    NEXGOLF laskee kuitenkin hcp-tulokset reikäkohtaisesti seuraavasti:
    -tulos alle maksimin (par+2+hcp), tasoitus vähennetään
    -tulos maksimitulos, tasoitus vähennetään
    -merkattu maksimitulos, tasoitus vähennetään
    -merkattu todellinen suurempi tulos tai viiva, tasoitusta ei vähennetä, vaan reiän tulokseksi tulee nettotuplabog (par+2+hcp)
    Nexgolfin maksimitulos SCR-tulos !!! Näinkö se pitääkin laskea.

    Esimerkkinä pelatessamme 9 reikää, eräälle 32 tasoituksella pelaavalle sattui huono päivä, ja Nexgolfin tulokset olivat (par 35)
    -bogipisteitä 10 pistettä (lyontipeliksi muutettuna kai 43 hcp)
    -maksimitulos-hcp 52 eli 17 lyöntiä yli parin
    -maksimitulos-SCR 50 lyöntiä eli 2 lyöntiä pienempi kuin hcp-tulos.

    Kysyin Nexgolfista. Sanoivat toteuttavansa R&A ja USGA sääntöjä ja pyysivät kysymään tulkintoja muualta. Joten valistakaa!

    #1316395 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    NEXGOLF laskee kuitenkin hcp-tulokset reikäkohtaisesti seuraavasti:
    -tulos alle maksimin (par+2+hcp), tasoitus vähennetään
    -tulos maksimitulos, tasoitus vähennetään
    -merkattu maksimitulos, tasoitus vähennetään
    -merkattu todellinen suurempi tulos tai viiva, tasoitusta ei vähennetä, vaan reiän tulokseksi tulee nettotuplabog (par+2+hcp)

    En nyt oikein ymmärrä, kaikissa noissa vaihtoehdoissa pelaajalle tulee tulokseksi ko. reiän nettotulos, joka on joko nettotuplabogi tai pienempi. Ja kyllä tuossa viimeisessä vaihtoehdossa tasoitus ikään kuin vähennetään, muutenhan kyseessä ei olisi nettotulos.

    Esimerkkinä pelatessamme 9 reikää, eräälle 32 tasoituksella pelaavalle sattui huono päivä, ja Nexgolfin tulokset olivat (par 35)
    -bogipisteitä 10 pistettä (lyontipeliksi muutettuna kai 43 hcp)
    -maksimitulos-hcp 52 eli 17 lyöntiä yli parin
    -maksimitulos-SCR 50 lyöntiä eli 2 lyöntiä pienempi kuin hcp-tulos.

    Oliko tuo 32 hcp tarkka vai pelitasoitus? Jos se oli pelitasoitus, niin 10 bogipistettä 9 reiälle tarkoittaa 8 yli tasoituksen pelattua ysiä, joka 18 reiälle taivutettuna tarkoittaisi 16+32=48 yli parin. En tiedä mistä tuo 43 hcp tulee.

    Noita muita en ymmärrä, pitäisi varmaankin olla pelaajan tuloskortti kädessä, jotta vyyhti aukeaisi.

    EDIT:

    Kaikessa yksinkertaisuudessani olen ymmärtänyt (ja sääntöjäkin tutkien) uusien golfsääntöjen hyväksymän maksimitulos-pelin reikäkohtaisen tuloksen muodostuvan siten, että pikkuisen töpeksityn reiän tulokseksi korjataan sovittu maksimitulos. Voin myös tulokseksi merkata maksimituloksen tai suuremman (sääntö 21.2b) tai viivan, kun olemme sen pistebogista oppineet. Yhteenlaskettu tulos (korjatut reikätulokset) on kierroksen Scr-tulos ja kun siitä vähennetään pelaajan tasoitus, saadaan kierroksen Hcp-tulos.

    Tämä ei yleisellä tasolla pidä paikkaansa, koska reikäkohtainen maksimitulos voi olla suurempi kuin pelaajan nettotuplabogia vastaava bruttotulos ko. reiältä. Jos maksimitulos määrätään samaksi kuin pelaajan nettotuplabogia vastaava bruttotulos, niin silloin tuon ainakin pitäisi pitää paikkansa.

    #1316396 Ilmoita asiaton viesti

    Vähän laveasti selostin aikaisemmin peliämme ja tuloksia (Nexgolf), mutta ensin pari kysymystä:
    1. Kun pelataan maksimitulospelinä nettotuplabogi-peliä, voinko nostaessani pallon tai pelatessani suuren tuloksen merkata tuloskorttiini nettotuplabokituloksen (sääntä 21.2b) Esim par 4 reikätasoitus 2 nettotuplabogitulos 8.
    2. Vastaako pistebogi-pelin tulos muutettuna lyöntitulokseksi nettotuplaboki-pelin tulosta?

    Ja sitten se surkea tuloskortti, joka ”keissinä” onkin helpompi, koska pelaajan tasoitus olikin 36 eli 2 jokaiselle reiälle. Kilpailu pelattiin nettotuplabogi-kilpailuna. Pistebogituloksen ymmärrän, muut vaativat ”tulkintaa”!

    Pelaajan kortti ja Nexgolfin tulokset (9 reikää)
    Kenttä/Par 5 4 3 4 4 3 3 5 4 = 35
    Pel.tulos 6 _ 3 _ _ 5 6 _ 9
    Nexgolfin tulokset:
    Pistebogi 3 _ 4 _ _ 2 1 _ 0 = 10
    Max.tulos Hcp 4 8 1 8 8 3 4 9 7 = 52
    Max.tulos SCR 6 6 3 6 6 5 5 7 6 = 50

    #1316429 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Max.tulos Hcp 4 8 1 8 8 3 4 9 7 = 52
    Max.tulos SCR 6 6 3 6 6 5 5 7 6 = 50

    Nyt vaikuttaa siltä, että käsitteet ’Maksimitulos’ ja ’hcp-tulos’ ovat hakusessa eivätkä nuo luvutkaan vastaa pelaajan tekemiä reikätuloksia.

    Ensinnäkin, kierroksen scr- ja hcp-tulos tässä nettotuplabogi -pelimuodossa olisivat samat vain siinä tapauksessa, että pelaaja löisi kaikilla rei’illä tuon maksimituloksen, eli par+2+hcp. Kaikissa muissa tapauksissa hcp-tulos on pienempi kuin scr-tulos. Toisekseen, reiän scr-tulos ei mitenkään voi olla pienempi kuin ko. reiän hcp-tulos (paitsi plus-tasurilla pelattaessa). Niinpä nuo esittämäsi luvut ovat päin per… eikun prinkkalaa.

    Kysymys 1: Kyllä, mutta tähän liittyen Baystream vastasi aiemmin jossain ketjussa, että viivan käyttö on suositeltavampaa, koska silloin järjestelmä itse laittaa tasoituslaskentaa varten sopivan luvun viivan paikalle.

    Kysymys 2: Kyllä sen käsittääkseni pitäisi, koska nettotuplabogi (siis se suurin mahdollinen tulos, oli se sitten leikattu tai ei) on sama kuin nolla bogipistettä, ja siitä ylöspäin laskien jokainen bogipiste pienentää pelaajan lyöntipelitulosta yhdellä lyönnillä.

    #1316453 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos vastauksesta!
    Siltä minustakin on näyttänyt, mutta kysyessäni asiaa Nexgolfista sain vastauksen ”Nexgolf tuteuttaa R&A sekä USGA:n virallista kilpailuohjekäsikirjaa”.

    #1316455 Ilmoita asiaton viesti

    Kysymys 1: Kyllä, mutta tähän liittyen Baystream vastasi aiemmin jossain ketjussa, että viivan käyttö on suositeltavampaa, koska silloin järjestelmä itse laittaa tasoituslaskentaa varten sopivan luvun viivan paikalle.

    Kyllä tuloskorttiin pitäisi merkitä viiva tai oikea lyöntimäärä, eikä maksimitulosta. Tämä sen johdosta, että kun kilpailukierros on samalla yleensä tasoituskierros, niin joillakin pelaajilla maksimituloksella tulee vielä 1 bp.

    #1316457 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kyllä tuloskorttiin pitäisi merkitä viiva tai oikea lyöntimäärä, eikä maksimitulosta. Tämä sen johdosta, että kun kilpailukierros on samalla yleensä tasoituskierros, niin joillakin pelaajilla maksimituloksella tulee vielä 1 bp.

    Yleisesti kyllä, mutta kysyjän tapauksessa pelimuoto oli nettotuplabogi, jolloin moista ongelmaa ei pääse syntymään. Siltikin on viisaampaa laittaa se viiva tai todellinen tulos, koska pelaajan oma laskutaito saattaa pettää kiihkeän kilpailun tiimellyksessä.

    #1316459 Ilmoita asiaton viesti

    … niin ja usein myös paras scratch huomioidaan/palkitaan, joten todellinen lyöntimäärä tarvitaan siihenkin (tai viiva, jolloin ei ole mukana scratchissä)

    #1316460 Ilmoita asiaton viesti

    Hetkinen, ei kai kukaan merkitse tuloskorttiin mitään muuta kuin todellisen lyöntimäärän tai viivan? Muussa tapauksessa tuloksena on taatusti sotkua.

Esillä 18 viestiä, 451 - 468 (kaikkiaan 468)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)