23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

Matkailu

Budjettimatkalla Egyptissä

src=

Kun pimeys ja talvi alkavat painaa päälle, on aika nousta siiville ja suunnata pelaamaan aurinkoon ja lämpöön. Matkallemme asetettiin reunaehdot: Maksimietäisyys kuuden tunnin lento ja matkan ehdoton yläraja 300 euroa.

Tavoitteemme oli nimenomaan päästä ennalta määräämättömän hotellin, sillä halusimme katsoa, minkätasoiseen majataloon meidät heitettäisiin. Vaihtoehtoina olivat Egypti, Kanariansaaret ja tietyin varauksin Tunisia.

Päädyimme lopulta Egyptiin Hurghadaan.

Maltti on valttia matkanvalinnassa

Hurghadan valitsimme kohteeksi ennen kaikkea takuuvarman auringon ja lämmön takia. Egyptin vallankumouksen mellakat eivät meitä pelottaneet, sillä tiesimme, että rahaa tuovat turistikohteet ovat valtion erityissuojeluksessa.

Matkahaku käy näppärästi netistä, jossa jokaisella matkatoimistolla on omat lähtönsä. Lisäksi nettisivulta löytyy koottuna myös kaikkien matkatoimistojen äkkilähdöt esimerkiksi Rantapallon tai Napsun sivuilta. Näytti siltä, että esitehinnat putosivat reippaammin viikko viikolta. Tosissaan kannattaa lähteä hakuun vasta viikkoa ennen lähtöä, jolloin hinta on pudonnut jo melkoisesti alkuperäisestä. Jos hermot pitävät ja lähtö viritelty herkäksi, halvimmat lähdöt ilmestyvät nettisivuille pari päivää ennen lähtöä.

Asetimme myös Rantapallon ja Tjäreborgin matkavahdit seuraamaan matkaehtojamme täyttäviä matkoja. Rantapallon, Napsun tai jonkun muun nettisivuston kautta saa hyvän yleiskuvan matkoista ja hinnoista, mutta ehdottomasti kannattaa aina selata matkanjärjestäjien omia sivuja, sillä niiltä saattaa löytää todellisia helmiä ja aivan viime hetken lähtöjä.

Perjantai-iltana 11. marraskuuta sähköpostiin ilmestyi Rantapallon hälytys:

Hei! Löysimme sinulle asettamillasi hakuehdoilla uusia äkkilähtöjä 1 kappaletta: 18.11.2011 Hurghada, Egypti 7pv 299 EUR .

Ostimme välittömästi matkan. Hintaan tuli bägimaksua 25 euroa. Tuntui edulliselta, sillä paluumatkalle bägimaksua ei edes kyselty.

src=

Matkanjärjestäjä Deturin äkkilähtöehtojen mukaan hintaan sisältyvät lennot sekä lentokenttäkuljetukset kohteessa, majoitus jaetussa 2 hengen huoneessa, ei mies- tai naispaikkoja, yksin matkustava maksaa 1 hh-lisän, joka vaihtelee kohteittain, palvelut hotellissa eivät ole välttämättä samat kuin esitehinnan huoneestaan maksaneille asiakkaille, hintaan ei välttämättä sisälly aterioita, huoneistoissa ei välttämättä ole wc-paperia, jolloin se tulee hankkia itse…

Majoitus on mitä todennäköisemmin erittäin vaatimaton tasoltaan ja selviää vasta kohteessa. Majoitus voi vaihtua matkanne aikana toiseen, eikä mitään toivomuksia majoituksen suhteen ei oteta vastaan. Majoitus sijaitsee Hurghadan alueella.

Hyväksyimme ehdot.

Lennot Finnairilla olivat ainakin sopivat: lähtö aamulla kello kahdeksan maissa ja perillä yhden jälkeen. Paluulento puolestaan vartin yli kahden ja Helsingissä oltaisiin puoli kahdeksan aikaan illalla. Lennon kesto vajaa viisi tuntia.

Maanantaina iltapäivällä Hurghadaan olisi päässyt 249 eurolla eli 50 euroa halvemmalla. Ja parisen viikkoa myöhemmin, kun olimme jo turvallisesti kotona, Detur ilmoitteli jo 199 euron matkoista. Cran Canarialle olisi päässyt Tjäreborgin matkajokerilla 220 eurolla. Jos olisimme pelanneet varman päälle, halvin matka Hurghadaan kahden tähden Hotel Triton Empire Inn´ssä olisi maksanut aamiaisella 350 euroa. Pitkän välin sääennuste lupasi koko lomaviikoksi auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta ja päivälämpötilakin nousisi 20 asteen paremmalle puolelle.

Hurghadan lentoasemalle meitä vastassa oli Deturin paikallinen opas, joka kertoi hotellimme olevan nimeltään Mirette. Opas kertoi bussin numeron ja lähtöpaikan.

Matka kentältä hotelliin oli lyhyt, vaikka heitimme välillä muutamia lomailijoita omiin hotelleihinsa. Perillä selvisi, että huoneistohotelli Mirette on osa suurta Sunny Days Palma De Mirette hotellikompleksia. Ensivaikutelma hotellista oli lupaava. Vastaanottoaula oli tilava ja siisti, rakennukset sijoitettu väljästi. Pihalla oli pienehkö allas ja auringonottoalue.

Viiden pisteen vihje

Tunnelin kautta pääsi emohotellin ranta-alueelle, jossa oli pienehkö hiekkaranta, kaksi uima-allasta ja vaatimaton baari. Merivesi oli lämmintä ja kirkasta. Vastaanottovirkailija jätti meidät viimeiseksi, näpytteli tietokonetta ja kysäisi ohimennen, haluaisimmeko omat makuuhuoneet. Ymmärsimme heti ”viiden pisteen” vihjeen. Sujautin tiskin alta virkailijalle sadan punnan ( noin 12 euroa) setelin ja saimme noin 60 neliön huoneiston, jossa oli kaksi makuuhuonetta, tilavat oleskelutilat keittiöineen, kylpyhuone suihkulla ja parveke, josta näkyi vastapäinen resortti ja keskeneräinen hotelli.

Etuvasemmalla siinteli meri.

Huoneistoa ei voi kuvata viehättäväksi tai kodikkaaksi, mutta kelpasi erinomaisen hyvin ”puolivapaille poikamiehille”. Huone siivottiin jokainen päivä ja sänkyyn vaihdettiin lakanat. Huonepalvelu toimi myös erinomaisen hyvin. Matkamme eivät sisältäneet aamiaisia, vaan maksoimme sen aina erikseen emohotellin ravintolassa. Bufeeaamainen maksoi 4,5 euroa ja päivällis- ja illallisbufee kuusi euroa.

Meille riitti aamiainen . Kerran söimme illalla hotellissa, mutta muuten söimme aika huolettomasti paikallisia ruokia merenelävistä liharuokiin.

Meitä varoiteltiin vatsataudista. Kokeneina matkustajina olimme varautuneet, että erilaisen bakteerikannan vuoksi edessä on väistämättä jossain vaiheessa jonkinasteinen suomalaisen saven muuttuminen egyptiläiseksi kuraksi ja sama taas toisinpäin kotiin tullessa.

Ja näin myös tapahtui, mutta mihinkään varsinaiseen mahatautiin emme sairastuneet. Vessassa vain täytyi käydä tavallista useammin. Vatsan toiminta olikin yleinen puheenaihe muiden suomalaisturistien kanssa. Emme kuitenkaan kuulleet kenenkään sairastuneen vakavammin.

Mahataudista onkin helppo syyttää ruokaa, mutta yhtä hyvin taudin voi saada rahan käsittelemisestä tai huonosta käsihygieniasta. Egyptin ensimmäiset parlamenttivaalit olivat tulossa ja Kairossa oli koko viikon laajoja mielenosoituksia. Hurghadassa ei levottomuuksia näkynyt. Seurasimme mielenosoituksia televisiosta samalla tavoin kuin kotisohvalta Suomessa. Missään ei myöskään näkynyt kaduilla sotilaita tai ylimääräisiä poliiseja.

Taksilla pääsee

src=

Hurghadan alueella on kolme täysimittaista kenttää: El Gouna, Medina Makadi ja Cascais Soma Bay. Lisäksi Hurghadan keskustan tuntumassa on yhdeksänreikäinen par3 -kenttä hotelli Steinberger Al Dau:n yhteydessä. Olimme varanneet netin kautta etukäteen kolme kierrosta: kaksi El Gounassa ja yksi Madinat Makadissa. Soma Bayn Cascaisin olin pelannut aikaisemmin. Kaikki täysimittaiset kentät sijaitsevat Hurghadan keskustasta noin 30-45 kilometrin päässä. Satuimme heti tulopäivänä tutustumaan miellyttävään taksikuskiin, joka heitti meidät kentälle ja haki sovittuun aikaan takaisin. El Gounaan maksoimme 12 euroa ja toisessa suunnassa hieman kauempana sijainneisiin Madinat Makadiin ja Cascaisiin 15 euroa. Siis viennistä ja hausta. Ei paha! El Gouna on suomalaisille tutuin ja samalla ruuhkaisin klubipelaajan kenttä. Kenttä oli kohtuullisen hyvässä kunnossa, ja kova, lähes myrskyksi yltynyt tuuli muutti parneloset parvitosiksi…

Makadi Bay:ssä sijaitseva Madinat Makadi Golf resortin kenttä yllätti meidät upeudellaan ja mäkisyydellään Kenttää kuvataan yhdeksi Egyptin pisimmistä. Parhaimmillaan linkstyyppinen tosipelaajan kenttä. Lyöntipaikkojakin oli valittavana kuusi, joten jokainen saa valita lyöntipaikan taitojensa mukaan.

Alueella on myös hyvä par3 kenttä sekä kolme harjoitusväylää: yksi par3, par4 ja par5. Myös Gary Playerin suunnittelema Soma Bayn Cascades Golf & Country Club on hieno kenttä. Jotkut ovat rankanneet ”aavikkolinksin” jopa maailman 20 parhaan kentän joukkoon. Massiivisen klubi+hotelli-kokonaisuuden ympäri kiertää rantaväyliltään mykistävän kaunis mutta vaativa kenttä. Kenttäkokonaisuuteen kuuluu myös yhdeksänreikäinen ”Par3 Challenge Course” rangeineen ja muine harjoitusalueineen.

src=

El Gouna on klubitaloltaan vaatimattomin. Kunnon ravintolaa ei ole ja ruokakin on klubisandwich-tasoa. Makadissa ja Cascaisissa on hienot klubitalot kunnon ravintoloineen.

Maksoimme kolmesta kierroksesta keskimäärin 80 euroa/kierros eli noin 240 euroa. Valitettavasti kenttien välillä ei ole niin tiivistä yhteistyötä, että kentät rakentaisivat jonkinlaisen green fee -paketin. Jos haluaa pelata vain yhtä kenttää, esimerkiksi Madinat Makadissa saa viiden kierroksen paketin 315 eurolla, jolloin kierroshinta on noin 60 euroa.

Kokonaisedullista golfmatkailua

Mutta kun ryhtyy laskeskelemaan matkoja ja pelaamista yhteen, kokonaiskustannukset ovat silti edulliset eli lentoihin, majoitukseen ja pelaamiseen (riippuu tietenkin kierrosten määrästä ja ottaako auton) menee halvimmillaan noin 600 – 700 euroa. Bonuksena saa tuulivaroituksella takuuvarmasti aurinkoiset ja lämpimät pelisäät.

Aurinko paistoikin joka ainoa päivä pilvettömältä taivaalta . Muutamina päivinä oli kova tuuli, mutta hotellin ranta-alueella pystyi ottamaan aurinkoa, uimaan merivedessä ja nauttimaan lomasta. Joitakin itäturistien suuri määrä häiritsi, mutta sekin on vain suhtautumiskysymys. Jokaisella on omat tapansa ja tottumuksensa. Ei kaikkien tarvitse tervehtiä tai hymyillä vastaantuleville.

Monet vierastavat arabikulttuuria, varsinkin hihaan tarttuvia kauppiaita, mutta sen kun kestää, Hurghada on edullista pelaamista etsivälle oiva valinta.

Kävin edellisen kerran Hurghadassa kahdeksan vuotta sitten. Silloin se oli pienehkö kaupunki. Nyt kaupungissa on 80 000 asukasta ja se on levittäytynyt kymmenien kilometrien pituiseksi nauhaksi pitkin rannikkoa. Egyptin levottomuudet ovat vähentäneet rajusti turistien määrää. Joka puolella seisoi talonrunkoja tai keskeneräisiä rakennuksia.

src=

Hurghada on nykyisellään sekava kaupunki monine keskuksineen. Sieltä löytyy vanhoja, epäsiistejä ja rapistuneita alueita, mutta myös upeita uusia keskuksia siisteine bulevardeineen ja loistohotelleineen. Esimerkiksi uusi satama on kuin astuisi johonkin Välimeren kaupungin satamaan. Laitureissa makaa miljoonajahteja ja rantakatu on täynnä myymälöitä ja erilaisia ravintoloita. Viikko sujahti nopeasti ja ainakin meillä matkan hinta/laatusuhde oli enemmän kuin odotimme.

Jouni Flinkkilä

Nettiosoitteita: http://www.elgouna.com/ http://www.madinatmakadigolf.com/ http://www.somabay.com/ http://www.steinbergeraldaubeach.com/