16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Esillä 25 viestiä, 626 - 650 (kaikkiaan 722)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kertokaapa viisaat miten lasketaan tasoitus 9 reiän perusteella. Ovatko loput reiät nettotuplabogeja vai miten se menee?

    10 reiälle nettobogey ja muille nettopar eli vanhalla tavalla vastasi 17 pistettä.
    Tähänkin vastaus löytyy sivulta
    http://www.golf.fi/whs

    Voisitko @BayStream vielä täsmentää missä kohden tuo 9 väylän laskenta selviää. Itse en ole sitä löytänyt.
    Siellä sanotaan vain, että systeemi laskee. Vaan kun haluaisin itse laskea.

    KL1

    Katso tasoitusmääräysten kohta 3.2.

    Tosin tässä draftissa, joka minulla on, annetaan ymmärätää, että 10 reikää on minimitulos, mutta se ei pidä paikkaansa. Muu pitää.

    EDIT: Näyttää olevan sama teksti virallisessa eli lopullisessa versiossakin, en oikein ymmärrä miksi. Ehkä sieltä jostain löytyy pienellä printillä jotain muuta, mutta itse olisin tuohon kohtaan kirjoittanut luvun 10 sijaan 9, koska se on se oikea luku.

    Katso tasoitusmääräysten kohta 3.2.

    Tosin tässä draftissa, joka minulla on, annetaan ymmärätää, että 10 reikää on minimitulos, mutta se ei pidä paikkaansa. Muu pitää.

    2.2:ssa mainitaan toi minimi (kaikki) 9 pelattavaa reikää puolikkaan tasoitustuloksen tapauksessa.

    2.2b toteaa kappaleen lopussa näin:
    Tasoituskelpoinen 9 reiän tulos täytyy pelata sellaisella 9 reiän kentällä, jolla on voimassa oleva Course Rating ja Slope Rating (ks. Sääntö 2.1).

    Mitä tuo lause muuten tarkoittaa?
    – voiko 9 reiän tuloksen pelata myös 18 reikäisen kentän etu- tai takalenkillä?
    – jos vastaus edelliseen ”kyllä”, onko jollain kentällä CR ja Slope rating myös etu- ja takalenkeille erikseen, kun joillain kentillä näiden puolikkaiden vaikeusaste eroaa huomattavasti ja reikäkohtaisten indeksien (ent. Hcp) on asetettu muulla periaatteella, kuin reikien vaikeusasteen perusteella (eikä vaikeusastekaan ole sama kaikilta tiipaikoilta)?

    kuukkeli: My Bad, ei löytynyt suoraan vaikka niin muistelin… kiertäen löytyisi eli Tasoitusmääräysmanuaalin kautta 😉

    Putti-Possu: Lähestulkoon kaikilla (84.8%) Suomen kentistä tuo jo on, mutta sitä käytetään vain PCC-laskennassa. Meillä on käytössä pohjoismainenpoikkeus (Swe,Nor,Den) eli 9-reiän tuloksiin käytetään 18-reiän kenttää/korttia, koska niin NexGolf kuin GolfBox ei osaa käsitellä osakenttää vielä systeemissään. 9-reiän tuloskortti tulisi tuplata WHS-laskennassa. Tähän suuntaan ollaan menossa ja muutos tulisi WHS:n käskystä tehdä niin pian kuin mahdollista.

    Täältä löytyvät Suomen kentät ja muidenkin maiden (ei kaikkien) kenttiä:
    USGA:n tietokanta
    Club State valinnassa on USGA:n vanhoja tietoja, mutta siellä toimii alueja eli (Uusimaa, Lounais-Suomi, Keski-Suomi, Itä-Suomi, Pohjanmaa ja Pohjois-Suomi). Virheitäkin aluejaossa voi olla, mutta käyn ne läpi, kun kaikki Suomen kentät on sinne saatu syötettyä.

    Kiitokset neuvoista. Asia selvisi.

    Aika monta WHS tasurikierrosta on tullut jo pelattua, muttei vielä kertaakaan PCC ole ollut muuta kuin 0. Onko muilla samoja kokemuksia … ja jos on, niin aika turha ominaisuus, kun sen johdosta tasoitusmuutosta pitää odottaa yön yli eikä sitä saa saman tein.

    KL1

    Se onkin aivan turha, yhtä turha kuin oli CSA ja CBS. Etenkin nykyisessä mallissa tuo on täysin turha, koska huonoissa olosuhteissa pelattu huono kierros ei todennäköisesti koskaan tule vaikuttamaan pelaajan tasoitukseen millään tavalla.

    Aika monta WHS tasurikierrosta on tullut jo pelattua, muttei vielä kertaakaan PCC ole ollut muuta kuin 0. Onko muilla samoja kokemuksia … ja jos on, niin aika turha ominaisuus, kun sen johdosta tasoitusmuutosta pitää odottaa yön yli eikä sitä saa saman tein.

    Tammikuun ja helmikuun puolen välin aikana Jenkeissä 95% PCC oli nolla. Samaa luokkaa lienee täälläkin, emme ole vielä saaneet tilastoja, mutta katsotaan kauden loppupuolella kuinka meillä on mennyt.

    Meidän seuralle tuo yöllä tapahtuva tasoituksen päivitys aiheuttaa ongelmia. Meidän kentällä pelataan aina keskiviikkoisin viikkokisa. Työpäivän päätteeksi kentälle lähtijät pääsevät maaliin vasta illan pimetessä, jolloin caddiemaster ei ole enää paikalla syöttämässä tuloskortteja. Aikaisemmin caddiemaster syötti kortit seuraavana päivänä systeemiin ja homma oli kunnossa torstaina aamupäivällä. Nyt caddiemasterin syötettyä viimeisimmät tulokset torstain puolella, kaikkien kisaan osallistujien tasoitukset päivittyvät vasta perjantain aamuyön tunteina. Meidän seudulla torstaisin pelataan vuorotellen kolmella eri kentällä viikkokisaa. Nyt käy niin, että torstaina kisassa pelaajat eivät tiedä omaa tasoitustaan, jos ovat keskiviikkona pelanneet oman kentän viikkokisaa. Sanotaan, ettei pelaajan tarvitse osata laskea tasoitustaan, mutta voiko pelaaja mennä kisaamaan ja sanoa, että ”Katso huomisaamuna, mikä mun tasoitus tänään on”?

    KL1

    Voisivatko Eevan kotikentän pelaajat ajatella syöttävänsä tuloksensa ihan itse NexGolfiin/GolfBoxiin illan ratoksi?

    Tämä vain sellaisena perin simppelinä ja taatusti toimivana ratkaisuna tarjottuna.

    Nimetön

    Jaa taatusti toimiva? Mä olen päättänyt että syötän vain yhteen paikkaan, Gamebookiin. Muuten on riski että mulla on kaksi tasoitusta. Siirto Gamebookista Golfboxiin kesti viikon, en ymmärrä miksi sama ei voisi tapahtua toiseen suuntaan. Kun ei se taida olla mikään online yhteys vaan siirto tehdään joskus.

    Onko niin että Golfbox/Nexgolf ei kuitenkaan laske itse tasoitusta vaan se tehdään keskitetysti?

    Varmimmalta tuntuis tallettaa Gamebookiin. Aamulla on uusi tasoitus valmis. Se ei tod näk ole Golfboxissa mutta onpahan tiedossa.

    Mun 0.2 cents. Tehkää niinku parhaaksi näette, mä teen näin.

    KL1

    Niin no, kuvaamallani tavalla kotiseurassani on toimittu jo vuosia ilman mitään ongelmia. Sitä paitsi Eevan kuvauksen perusteella siellä ei paljon GameBookeja käytellä, jos kerran cädäri syöttää tulokset pahvikorteista vasta seuraavana aamuna…

    Mä olen päättänyt että syötän vain yhteen paikkaan, Gamebookiin. Muuten on riski että mulla on kaksi tasoitusta.

    Käsittääkseni annoin jollekin kirjoittajalle ohjeen miten nuo kaksi tasoitusta voi välttää…

    Tunnistan Eevan ongelman. Viikkokilpailujen tms. tulosten kirjauksesta päättää seura. Ei niitä voi itse erikseen kirjata, koska silloin tulee tuplakirjaukset. NexGolf-seuroilla ratkaisu olisi esim. Rauma Golfin käyttöön ottama https://www.raumagolf.fi/2020/06/01/nexgolf-mobile-scores/. On muuten helppokäyttöinen, kun minäkin opin hetkessä. Eikä mitään ylimääräisiä osumatilastoja yms. Pelkät kylmät lyöntitulokset.

    Kiitos vinkistä Ärjy, täytyypä tsekata tuo. Meidän seuran virallisissa kisoissa caddiemaster on aina syöttänyt tulokset enkä ole tiennyt, että muuta mahdollisuutta olisikaan. Harjoituskierroksen tuloksia meilläkin ollaan syötetty NexGolfiin tai Gamebookiin.

    Voisivatko Eevan kotikentän pelaajat ajatella syöttävänsä tuloksensa ihan itse NexGolfiin/GolfBoxiin illan ratoksi?

    Tämä vain sellaisena perin simppelinä ja taatusti toimivana ratkaisuna tarjottuna.

    Vaatisi lisäksi sen, että tulokset ajetaan vielä samana iltana.

    KL1

    Vaatisi lisäksi sen, että tulokset ajetaan vielä samana iltana.

    Sitähän tuo ’illan ratoksi’ tarkoitti…

    KL1

    Ärjy: Tunnistan Eevan ongelman. Viikkokilpailujen tms. tulosten kirjauksesta päättää seura. Ei niitä voi itse erikseen kirjata, koska silloin tulee tuplakirjaukset.

    Eipäs Ärjy tehdä yksinkertaisesta asiasta mutkikasta ihan ehdoin tahdoin.

    Ymmärsin Eevan ongelman koskevan muitakin hänen kotiseuransa jäseniä kuin vain häntä itseään. Se tarkoittaa sitä, että nimenomaan seuran tulee tehdä muutoksia toimintatapoihinsa, toisin sanoen antaa jäsenilleen eväät ylläpitää tasoitustaan tarkoituksenmukaisin keinoin. Omassa kotiseurassani tämä on tehty mahdolliseksi antamalla jäsenten kirjata omat kierrostuloksensa NexGolf-järjestelmään. Mitään tuplakirjauksia ei tule, kun pelaajat ITSE kirjaavat tuloksensa NexGolfiin (tai GolfBoxiin, miten vain) EIVÄTKÄ jätä pahvista tuloskorttia cädärin postilaatikkoon. Helppoa kuin heinänteko eikä ole tietääkseni aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia kaikkina näinä vuosina, kun näin on menetelty.

    Eeva: Meidän seuran virallisissa kisoissa caddiemaster on aina syöttänyt tulokset enkä ole tiennyt, että muuta mahdollisuutta olisikaan. Harjoituskierroksen tuloksia meilläkin ollaan syötetty NexGolfiin tai Gamebookiin.

    Eeva, viestissäsi kirjoitit viikkokisoista. Kotiseurassani viikkokisojen tulokset ovat samaa tavaraa kuin tasoituskierrokset, koska ne pelataan itse valitsemina aikoina, toisin kuin ’viralliset’ kilpailut. Jälkimmäisten tulokset meilläkin edelleen hoidetaan tuloskorttien pohjalta toimistossa, mutta kaikki muu on tehtävissä ihan itse kotona tai missä vain NexGolfin kautta, oli sitten kyseessä äppi tai nettisivu. Olen aivan varma, että sinunkin kotiseurassasi tämä on, ei pelkästään mahdollista, vaan peräti kerrassaan helppoa toteuttaa.

    Mitäpä, jos seuran johto on päättänyt, ettei pelaajilta voi vaatia älypuhelinten appplikaatioiden käytön osaamista. Ja, että oman valinnan mukaan ma-su pelattava viikkokilpailu on niin merkittävä, ettei tuloksia voi seuran toimiston toimesta kirjata/väliaikajulkaista ennenkuin seuraavan viikon maanantaina, kaikki tulokset yhdellä kerralla. Niinpä tuona maanantaina pelatun kuukausikilpailun tasoituksessa ei näy edellisen viikon keskiviikkona pelatun viikkokilpailun tasoitustulosta, koska se päivittyy eBirdieen vasta ko. maanantain ja tiistain välisenä yönä. Ja sitten taas esim. kuluvan viikon keskiviikkona pelatun viikkokilpailun tasoitustulos näkyy eBirdiessä vasta seuraavan viikon tiistaina, mutta ei kyseisen viikon torstain/lauantain kilpailussa. Tasoituslaskenta johtaa kyllä noin viikkotasolla oikeisiin tasoituslukuihin, mutta tällaisella seuratoiminnalla ehtii viikossa ehkä pelata pari kertaa väärällä tasoituksella. Täytynee yrittää painostaa seuraani toimimaan niin, että viikkokilpailun kierrostulokset tulevat kirjatuksi välittömästi pelipäivänä. Muutoin WHS-tasoitus ei ole aina ajan tasalla. En tiedä, olisiko NexGolfissa jännityksen ylläpitämiseksi mahdollista tulosjulkistusta viivästyttää niin, että tulokset julkistetaan vasta sitten seuraavan viikon maanantaina.

    Viikkokisan nimellä taidetaan pelata eri tavalla eri seuroissa. Meidän seurassa kyseessä on joka keskiviikko pelattava kisa, johon ilmoittaudutaan caddiemasterille ennen kierrosta ja samalla maksetaan pelimaksu, mutta pelaajat voivat itse valita, mihin aikaan ja kenen kanssa tuona päivänä pelaavat. Itse olen miellän tämänkin ”viralliseksi” kisaksi, vaikkei lähtölistaa olekaan.

    KL1

    Mitäpä, jos seuran johto on päättänyt, ettei pelaajilta voi vaatia älypuhelinten appplikaatioiden käytön osaamista.

    Edelleenkään en ole puhunut älypuhelinten applikaatioista, vaan ihan tietokoneesta, jollaista luultavasti jokainen kykenee käyttämään tämän päivän Suomessa.

    Mutta antaa olla, Eevan ongelmaa ei näköjään voi ratkaista liiallisesta muutosvastarinnasta johtuen.

    Mutta antaa olla, Eevan ongelmaa ei näköjään voi ratkaista liiallisesta muutosvastarinnasta johtuen.

    Olisiko niin, että Nexgolfiiin/Gamebookiin/eBirdieen syotetty kierrostulos menee eBirdie-järjestelmään ja seuran Nexgolfiin siirtyy vain nuo samat tiedot, jotka näkyvät tasoituslaskennassa. Siten kierroksen lyönnit tai esim. Bogeypisteet eivät näy seurajärjestelmässä. Tämä taas edellyttää sitä, että viikkokisojen säännöt pitää muuttaa ja ratkaista bruttolyöntien tai scoredifferentiaalin perusteella.

    Asian toki voi ratkaista – rahalla, eli lunastamalla premium-palvelun, jolloin seura voi luoda kilpailuja, joihin liittyä. Mutta tästä pitää maksaa lisähintaa, mihin ei kaikilla seuroilla tässä tilanteessa ole ylimääräistä. Hieman pohdituttaa, että Golfliitto tehdessään sopimuksen eBirdien käytöstä on hyväksynyt tällaisen menettelyn, jossa peruspalvelusta joutuu maksamaan lisähintaa.

    Korjatkaa, jos olen hakoteillä?

    KL1

    Kyllä NexGolfiin syötetty tulos menee NexGolfiin… ja vasta sieltä jatkaa matkaansa eBirdieen.

    KL1
    Edelleenkään en ole puhunut älypuhelinten applikaatioista, vaan ihan tietokoneesta, jollaista luultavasti jokainen kykenee käyttämään tämän päivän Suomessa

    Ilman muutosvastarintaakin olisi mielestäni kyllä kummallista, jos kilpailutuloksia naputeltaisiin yksin kotona tietokoneella

Esillä 25 viestiä, 626 - 650 (kaikkiaan 722)
Vastaa aiheeseen: WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020