26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Esillä 25 viestiä, 476 - 500 (kaikkiaan 722)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Eikö todellakaan kenelläkään ole mitään kommenttia tästä WHS luonnoksesta?
    KL: Ainakin minun kommenttini menevät ihan eri osoitteeseen kuin GP:n forumille.

    siis ei helmiä sioille ?

    Pikaisella silmäyksellä huomasin sivulla 38 virheen. Jos muut eivät sitä löydä niin sitten virhe on minun ymmärryksessä.

    Jos sivulla 38 tarkoitat sivua, jossa on KUVA 5.1b/1, niin kerro mikä siinä on pielessä…
    Noin pikaisella vilkaisulla tuohan se kuinka tuon pitäisi mennä, mutta tämän takia lopullinen versio on nyt alkusanoja ja muutamia liirum laarum tekstejä vaille valmis eli saimme läpi tilapäisen Skandinaavisen poikkeuksen, joka tuli viralliseksi pari viikkoa sitten. Tuosta luonnoksesta on lähtenyt jonkin verran myös tekstiä pois tuon takia ja päätimme poistaa myös turhat laskuesimerkit yms…

    Ainakin minun kommenttini menevät ihan eri osoitteeseen kuin GP:n forumille.

    Hieno homma!

    Olen vain silmäillyt, mutta sattuneesta syystä tutkin sivua 38 ja jonkun aikaisemman kommentin takia sivua 84:
    Sivulla 38 18. reiän oikea tulos lienee 4 ja result 91?
    Sivulla 84 pelaajan B oikea pelitasoitus lienee 14 eikä +3

    Olen vain silmäillyt, mutta sattuneesta syystä tutkin sivua 38 ja jonkun aikaisemman kommentin takia sivua 84:
    Sivulla 38 18. reiän oikea tulos lienee 4 ja result 91?
    Sivulla 84 pelaajan B oikea pelitasoitus lienee 14 eikä +3

    Juuri näin eli sivu 38: LUONNOKSESSA olevaa kuvaa ei ole käännetty ja käännetyssä (erikseen tulleissa kuvissa) tuo oli jo oikein ja takaysi muutettuna kuten Pohjoismaissa on ollut tapana merkitä (ainakin vielä hetken). Hauskinta tässä on se, että tuota uutta kuvaa oli korjattu niin, että oli oikein paitsi kun se muutetaan Skandipoikkeukseen, niin se meneekin väärin ja vanhalla luvulla oikein??? Hämmentävää…
    Sivulla 84: Minun LUONNOS PDF:ssä nuo näyttäisivät olevan oikein samoin kuin InDesignin taittotiedostossa. Tiedän, että jossain vaiheessa tuossa tai vastaavassa taulukossa oli kirjoitusvirhe.

    KL1

    Putti-Possu: siis ei helmiä sioille ?

    Jos noin haluat asian ymmärtää. Itse en näe kielellisten asioiden ja ylipäätään puolivalmiin dokumentin kommentoimisessa täällä mitään järkeä ja siksi suuntaan nuo kommenttini muualle, jossa niistä toivottavasti on iloa ja hyötyä.

    Putti-Possu: siis ei helmiä sioille ?

    Jos noin haluat asian ymmärtää. Itse en näe kielellisten asioiden ja ylipäätään puolivalmiin dokumentin kommentoimisessa täällä mitään järkeä ja siksi suuntaan nuo kommenttini muualle, jossa niistä toivottavasti on iloa ja hyötyä.

    Golfliitto kaiketi julkaisi puolivalmiin luonnoksen ajatuksella, että siitä voidaan keskustalla – muutoinkin kuin kabineteissa. Myös ei-experteiltä voi tulla jotain hyödyllisiä kommentteja, asiantuntijoita mitenkään väheksymättä. Mutta asialla on myös toinen puoli, eli tämä dokumentti on erittäin tärkeä esimerkiksi niille 130 tasoitustoimikunnille, jotka pääsääntöisesti ovat vastuussa tasoituksista golfseuroissa. Myös tavallisille klubituuppareille, jotka pyrkivät ymmärtämään sääntöjä – onhan jokainen golfari itse vastuussa säännöistä ja myös tasoituksestaan. Esimerkiksi tuo kohta, jossa ymmärtääkseni voidaan pelata reikäpeliä ja lyöntipeliä samanaikaisesti (mikäli oikein ymmärsin) on seikka, joka jokaisen tasoitusta pelaavan golfarin (ja merkkarin) pitää ymmärtää.

    Tilanne voisi olla hieman toinen, jos uudet tasoitussäännöt astuisivat voimaan tulevaisuudessa, mutta nyt olemme jo keskellä golfkautta ja WHS-järjestelmä on ollut käytössä jo 3 viikkoa. Seurassamme on useita, jotka ovat pelanneet uusia tasoituskierroksia ja minullakin on 1 takana ja kahden viikon kuluttua 10. Olisi hyvä siis ymmärtää tasoitussäännöt ja forumilla tapahtuva keskustelu usein auttaa ymmärtämään niitä syvällisemmin. Ainakaan kommentti ” Ainakin minun kommenttini menevät ihan eri osoitteeseen kuin GP:n forumille” ei auta asiaa yhtään – korkeintaan lisää ymmärrystä KL:n persoonaa kohtaan -;(

    Muutamia havaintoja uudesta WHS -tasoitusspeksistä.
    Koko sisältö on työnnetty jonkun käännösrobotin läpi ja tekstin luettavuuteen ei ole kiinnitetty juurikaan huomiota. Vihreä tausta on omituinen valinta korostamaan tekstiä, se lähinnä pilaa luettavuuden. Luettelointimerkinnän jälkeen teksti pitäisi alkaa pienellä kirjaimella, roomalaiset numerot pitää ilmaista isoilla kirjaimilla. Asiat ilmaistaan ihmeellisen koukeroisesti. Golfliiton kannattaisi palkata suomen kielen huoltokoulutusta ja kirjoitusoppia tekstin asetteluun.

    Esimerkiksi sääntö 1.4:
    Saadakseen tasoituksen, jota voidaan hallita ja ylläpitää tasoitusmääräysten mukaisesti,
    pelaajan täytyy olla:
    • Jäsenenä golfseurassa, joka on Suomen Golfliiton jäsenseura, tai
    • Suoraan jäsenenä valtuutetussa liitossa, joka on ottanut golfseuran vastuut (ks. Sääntö
    1.3(ii)).

    Voitaisiin ilmaista ytimekkäämmin:.
    Jotta tasoitusta voidaan ylläpitää, on pelaajan oltava jäsenenä Suomen Golfliiton jäsenseurassa tai jäsenenä golfseuran vastuut ottaneessa valtuutetussa liitossa (sääntö 1.3(II)).
    Mikä on muuten suomalainen golfseuran vastuut ottanut valtuutettu liitto?

    Golfliiton kiima saada WHS ja eBirdie julki golf-messuille keskeneräisenä vastoin esim. Nexgolfin toimitusjohtajan näkemystä oli ilmeistä.

    KL1

    Hannu S: Koko sisältö on työnnetty jonkun käännösrobotin läpi ja tekstin luettavuuteen ei ole kiinnitetty juurikaan huomiota.

    Jos käännöstyön tehneitä ihmisiä haluat kutsua roboteiksi, niin siinä tapauksessa olet aivan oikeassa. Tunnen nuo ihmiset, eivätkä he ole robotteja, ainakaan fyysiseltä olemukseltaan.

    Hannu S: Vihreä tausta on omituinen valinta korostamaan tekstiä, se lähinnä pilaa luettavuuden.

    Luettavuus riippunee itse kunkin näytön asetuksista, itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia lukea tekstiä. Tuo väritys on käsittääkseni laitettu erottamaan luonnos tulevaisuudessa julkaistavasta lopullisesta dokumentista, mikä ei ole lainkaan tavatonta.

    Putti-Possulle sen verran kommentoin, että ainakaan itse en tasoitustoimikunnan jäsenenä ryhtyisi kovin kauaskantoisiin toimenpiteisiin dokumentin luonnoksen perusteella, vaan odottaisin lopullista versiota. Kovin olisi typerää tehdä sama työ kahteen kertaan. Tosin tuokin P-P:n suhtautuminen vain kertoo yhä enemmän ko. henkilön ajatusmaailmasta, vai miten se nyt menikään…

    KL1

    Hannu S: Voitaisiin ilmaista ytimekkäämmin:.
    Jotta tasoitusta voidaan ylläpitää,

    Itse kummeksun moista verbiä ’ylläpitää’. Silkkaa svetisismiä, sanoisin eikä suomen kieltä lainkaan.

    Hannu S: Esimerkiksi sääntö 1.4:
    Saadakseen tasoituksen, jota voidaan hallita ja ylläpitää tasoitusmääräysten mukaisesti,
    pelaajan täytyy olla:
    • Jäsenenä golfseurassa, joka on Suomen Golfliiton jäsenseura, tai
    • Suoraan jäsenenä valtuutetussa liitossa, joka on ottanut golfseuran vastuut (ks. Sääntö
    1.3(ii)).

    Voitaisiin ilmaista ytimekkäämmin:.
    Jotta tasoitusta voidaan ylläpitää, on pelaajan oltava jäsenenä Suomen Golfliiton jäsenseurassa tai jäsenenä golfseuran vastuut ottaneessa valtuutetussa liitossa (sääntö 1.3(II)).

    Pilkkua voidaan nussutella maailman tappiin saakka eikä tuo Hannun ehdotus ollut mielestäni kovin hyvä, koska alkuperäisessä tekstissä halutaan eritellä nuo kaksi käytettävissä olevaa vaihtoehtoa.

    Sääntötekstin kirjoittamisessa ytimekkyys ei aina ole se ensisijainen tavoite, vaan asioiden löytämisen helppous. Siksi joskus on parempi jakaa lyhytkin virke osiin.

    KL1

    Tilanne voisi olla hieman toinen, jos uudet tasoitussäännöt astuisivat voimaan tulevaisuudessa, mutta nyt olemme jo keskellä golfkautta ja WHS-järjestelmä on ollut käytössä jo 3 viikkoa. Seurassamme on useita, jotka ovat pelanneet uusia tasoituskierroksia ja minullakin on 1 takana ja kahden viikon kuluttua 10.

    Keskellä golfkautta?? Minkä almanakan mukaan suunnilleen? Nyt vähän jäitä hattuun, Possu!

    Sinä ja kaltaisesi kuulutte marginaaliryhmään. Tähän aikaan vuodesta valtaosa tasoituksestaan huolehtivista suomalaisista golffareista vasta miettii kesälomiaan eikä korvaansa lotkauta tasoitusmääräyksille. Sinullakaan tuskin on vielä ihan lähiviikkoina sitä kauden huipentumana pelattavaa suffelikisaa, jossa tasoituksellisen sarjan voittaja saa suklaapatukan ja kolme palloa. Ja jos sinulla oikeasti on elämää suurempi tarve saada tasoituksesi oikeaksi, niin älä täällä itke, vaan käänny kotiseurasi tasoitustoimikunnan puoleen.

    Täällä on pyörinyt jos jonkinlaista excel -viritelmää ylläpitää 20 viimeisintä kierrostaulua.

    Tein sadepäivien ratoksi vastaavan virityksen selaimella käytettäväksi. Skaalautuu mukavasti myös kännykkään. Itse en moista tarvitse (pelaan golfia, enkä ole kiinnostunut tasoituksen desimaaleista) mutta jos peukutuksia tulee, niin voin julkistaa systeemin käytettäväksi.

    Ei tästä muuta hyötyä ole mutta jos haluaa tietää tasoituksensa heti kierroksen jälkeen ennen kuin mystinen PCC arvo yön yli ilmestyy, niin tällä se syntyy.

    Tässäpä hieman speksiä

    Hyvältä näyttää, Hannu S, peukutan.

    Hannu S: Vihreä tausta on omituinen valinta korostamaan tekstiä, se lähinnä pilaa luettavuuden.

    Luettavuus riippunee itse kunkin näytön asetuksista, itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia lukea tekstiä. Tuo väritys on käsittääkseni laitettu erottamaan luonnos tulevaisuudessa julkaistavasta lopullisesta dokumentista, mikä ei ole lainkaan tavatonta.

    Vihreä teksti hankaloittaa lukemista aika paljon.

    Olen lukenut varmaan satoja ellei tuhansia dokumentteja, luonnoksia ja lopullisia. Kertaakaan en muista nähneeni noin hölmöä tapaa kertoa että kyse on luonnoksesta. Sen sijaan useimmissa on ollut joka sivun oikeassa yläkulmassa teksti ’LUONNOS’. Se lukee myös po. dokumentissa, se olisi riittänyt.

    PG

    Hannu S: jos peukutuksia tulee, niin voin julkistaa systeemin käytettäväksi.

    👍👍👍

    Täällä on pyörinyt jos jonkinlaista excel -viritelmää ylläpitää 20 viimeisintä kierrostaulua.

    ? Itse en löytänyt kuin kaksi – Ärjyn ja mun – molempien pohjana Järvipallon linkki. Toisessa annetaan korjatut tulokset ja toisessa bogipisteet, mutta kumpikaan niistä ei toteuta Järvipallon toivetta

    Järvipallo 9.2.2020 23:27:18
    Onko kukaan löytänyt WHS tasoitusta laskevaa Exceliä tahi väsänyt sellaisen itse?
    Nopeasti Googlailemalla löysin täältä yhden version; https://www.golfleaguetracker.com/glthome/tools Tuo ei ole kuitenkaan sellainen, jota itse ajattelin halauavani käyttää. Parempi olisi sellainen, jossa voisi syöttää reikätulokset ja kunkin reiän HCP:n, jolloin ei tarvisi manipuloida reikätuloksia vastaamaan 0 -bogey pistettä.

    Luulen, että Järvipallolle kelpaa myös vastaava selainversio. (Ehkä hcp:t mieluummin jollakin muulla tavalla, kuin itse syöttämällä). Sadepäiviäkin on varmasti vielä tulossa, joten… 🙂

    Pelailin viime viikolla tasoituskierroksen reissussa ollessa. Kirjasin sen Gamebookin kautta, ja kierros ilmestyi näkyviin eBirdien tasoituskortille ihan niin kuin pitikin. Oman seuran Golfboxiin sen sijaan kierros ei ole ilmestynyt vieläkään. Eli ihan kunnolla ja molempiin suuntiin ei järjestelmien liittymät vielä taida toimia. Saa nähdä ilmestykö ko. kierros jossain vaiheessa.

    Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?

    Tuli tänään liitolta Pelaajakirje WHS, jossa mm. seuraavaa:
    ”Erinäisistä syistä johtuen tasoitusrekisterissäsi on ollut samoja kierroksia useampaan kertaan, joka on vääristänyt uuden, keskiarvoon perustuvan tasoituksen laskentaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
    Olemme työskennelleet ongelman ratkaisemiseksi ja olemme viikonloppuna suorittaneet korjausoperaation. Siinä saimme suodatettua pois 74 000 ylimääräisenä toistuvaa tasoituskierrosta yhteensä 7200 pelaajalta.
    Sinun tasoitusrekisterisi pitäisi olla nyt paremmalla tolalla. Suurimmalla osalla ongelmaa koskeneista pelaajista korjaustoimenpide on poistanut kaikki ylimääräiset kierrokset.”
    Niinpä minulta on poistettu 20 tuloksen joukosta yksi tulos, jonka systeemi on päätellyt tuplaksi. Sitä se ei tosiasiassa ollut, vaan sattumalta pelasin saman 36 pistettä edellisen viikon viikkokisassa ja seuraavan maanantain kuukausikisassa. Molempien tulosten kirjaamispäivä oli tuo kk-kisan maanantai. Systeemi ei kuitenkaan laskenut uudestaan WHS-tasoitusta 19 kierroksen mukaan (= 7 parhaan kierroksen tasoitustulosten keskiarvo), vaan säilytti aikaisemman tasoituksen ja kuulemma lasketaan uudestaan, kun tulee seuraava (20.) kierrostulos.
    Pystyn kyllä jatkamaan elämääni tämänkin jälkeen…

    Kun se tasoitustoimikunta muuttaa tasoituksen, esimerkiksi 20 aikaisemman virheellisen 54 sijaan (joka on aika yleinen virhe, jos on vaihtanut seuraa). Niin sitten, kun pelaa ensimmäisen uuden tasoituskierroksen, lasketaanko uusi tasoitus mistä 20 kierroksesta, vai tämän 20 (tai 54) keskiarvona?

    Tämä onkin mielenkiintoista… jos tasoitustoimikunta muuttaa manuaalisesti pelaajan tasoitusta niin mitä tapahtuu kun pelaaja pelaa seuraavan tasoituskierroksen? Minkä 8 kierroksen perusteella seuraava tasoitus lasketaan, miten tasoituksen manuaalinen muokkaus huomioidaan siinä? Vai palataanko lähtöruutuun eli tasoituksen määrittelyyn tulee se 1 uusi + 19 aiempaa kierrosta mahdollisesti väärillä tiedoilla…?

    Sitähän mä just kysyin 3.3.2020…

    AP (3.3.): Tämä onkin mielenkiintoista… jos tasoitustoimikunta muuttaa manuaalisesti pelaajan tasoitusta niin mitä tapahtuu kun pelaaja pelaa seuraavan tasoituskierroksen? Minkä 8 kierroksen perusteella seuraava tasoitus lasketaan, miten tasoituksen manuaalinen muokkaus huomioidaan siinä? Vai palataanko lähtöruutuun eli tasoituksen määrittelyyn tulee se 1 uusi + 19 aiempaa kierrosta mahdollisesti väärillä tiedoilla…?

    Mikäli ymmärrän oikein, pelaajan aloittaessa (ennnen ensimmäistä tasoituskierrosta) tasoitus on 54. Sitten kun pelaa ensimmäisen kierroksen ja differentiaali on esim. 30, niin tasoitus on 30. Jos seuraavan kierroksen differentiaali on 28, niin uusi tasoitus on näiden keskiarvo eli 29, jne.

    Sama kaiketi toimii, jos toimikunta korjaa tasoituksen ja uusi tasoitus on esimerkiksi 20. Kun pelaaja sitten pelaa tämän jälkeen seuraavan kierroksen (esim. em. 30), niin onko uusi tasoitus näiden keskiarvo 25 vai jätetäänkö se toimikunnan syöttämä tasoitus 20 huomiotta? Vai miten se menee?

    No just, tuli näköjään vaihdettu seuraa väärää aikaan:

    ”Tasoituksesi on tosiaan jo siirtynyt meidän rekisteriin, mutta historia ei.
    Selvitän tätä mutta en valitettavasti tällä hetkellä voi sanoa varmasti että se saadaan siirtymään.”

    Mulla sama tilanne, tosin en ole saanut uudelta seuralta vielä lisäselvyyttä.
    Itse tulee työskenneltyä migraatioprojekteissa ja kyllä vähän ihmetyttää miten tämä on toteutettu. Virheitä on vaikea välttää, mutta niihin yritetään sitten kehitellä jokin korjaus tai vaihtoehtoinen tapa toimia. Ehkäpä tuo työ on maksanut liikaa.
    Noh, toivottavasti tämä vika on vain muutaman pelaajan osalta niin ei kokonaisuutena näytä pahalta.

    Itse tulee työskenneltyä migraatioprojekteissa ja kyllä vähän ihmetyttää miten tämä on toteutettu.

    Kunpa kyse olisikin vain migraation epäonnistumisesta. Pelkään pahoin, että järjestelmää suunniteltaessa ei ole mietitty ollenkaan miten seurajärjestelmään syötetyt virheelliset tulokset, jotka ovat ehtineet siirtyä keskusrekisteriin, saadaan korjattua.

    Olisi muuten ihan hienoa jos joku liitosta korjaisi tämän toivottavasti virheellisen käsityksen. Eli onhan uudessa systeemissä mahdollisuus korjata takautuvasti seurajärjestelmään virheellisesti syötettyjä tuloksia… onhan…?!

    Jos tasoitusmääräyksiin tarvitaan 93-sivuinen dokumentti, niin se kertoo että tasoitusjärjestelmä on aivan liian monimutkainen. Varsinkin kun tasoitusten olemassaolo golfissa on täälläkin moneen kertaan todettu turhaksi/epätasa-arvoiseksi/tarpeettomaksi/jne.

    Tasoitusta käyttäville pelaajille olisi riittänyt huomattavasti yksinkertaisempi ja helpommin ymmärrettävä versio.

    Tämä ”uudistus” olisi pitänyt pysäyttää aikaisessa vaiheessa. Mutta onhan asiasta kuitenkin jotkut tehneet varmaan hyvän tilin.

    Kommenttini on tietenkin tässä vaiheessa ’hieman’ myöhässä ja ennen kaikkea olisi pitänyt esittää aivan muilla foorumeilla.

Esillä 25 viestiä, 476 - 500 (kaikkiaan 722)
Vastaa aiheeseen: WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020