20.– 27.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][11]
KilpailuaSuomalaista

Pikakysymykset (sticky)

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 392)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1261231 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Sen sijaan valkoinen paalu, joka ei määritä ulkorajaa, vaan ainoastaan osoittaa sitä, on käsittääkseni liikuteltava haitta. Tällainen tilanne syntyy silloin, kun kentän ulkoraja on merkitty maahan maalaamalla ja valkoiset paalut on asetettu kertomaan siitä, että kentän ulkoraja on lähettyvillä. Nämä paalut eivät siis määritä ulkorajaa.

    Käsittääkseni tuokin paalu pitää erikseen määrittää haitaksi. Määritelmästä:

    Note 2: A Committee may make a Local Rule declaring stakes identifying but not defining out of bounds to obstructions.

    #1261232 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kiitos, Q8, hyvä huomio.

    Hieman kieltämättä kummastuttaa moinen paikallissääntöjen kanssa tuhraaminen. Kyseessä olevan paalun tarkalla sijainnilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä, joten loogisesti ajatellen sitä ei pitäisi lainkaan rinnastaa rajaa määrittävään paaluun ja sen siten pitäisi automaattisesti olla liikuteltava haitta.

    Pitääpä muistaa tuo paikallissääntövaatimus jatkossa. Ikinä ei ole asia tullut mieleen noita merkintöjä tehdessäni eikä toisaalta kukaan ole asiaa koskaan kilpailussa kysynyt. Jos olisi, olisin ilman muuta antanut liikuttaa moista paalua.

    #1261243 Ilmoita asiaton viesti

    Turha kysymys minulta joten poistin

    #1261248 Ilmoita asiaton viesti

    En keksi yhtään sellaista tilannetta. Kentän ulkorajan määrittävät merkit ovat kiinteitä, vaan eivät haittoja.

    Sen sijaan valkoinen paalu, joka ei määritä ulkorajaa, vaan ainoastaan osoittaa sitä, on käsittääkseni liikuteltava haitta. Tällainen tilanne syntyy silloin, kun kentän ulkoraja on merkitty maahan maalaamalla ja valkoiset paalut on asetettu kertomaan siitä, että kentän ulkoraja on lähettyvillä. Nämä paalut eivät siis määritä ulkorajaa.

    Aloin tässä miettiä, että mikäs se taas kielsikään outtipaalujen siirtämisen. Määritelmähän sanoo vain, että ne eivät tosiaan ole haittoja, mutta säännöstä 13-2 tuo eksplisiittinen kielto sitten löytyi.

    No, siitä sitten jatkoin miettimistä, että saakos sitä kentän ulkopuolista maailmaa muokata jotenkin eri tavalla kuin kenttää, esim. vaikka niittää outin puolella kasvavaan heinikkoon vapaan tilan mailan heilahdukselle, jos pallo on ihan rajalla niin että maila tulee outin kautta palloon. No, eipä taida saada, koska 13-2 ei rajaa kieltoja ”through the green”, vaan kieltää vain kaiken kasvavan katkomisen ynnä muun mukavan?

    #1261253 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jiiär, hyvää pohdintaa, ja kunniamaininta tuon säännön 13-2 löytämisestä.

    Tulkitsen säännön 13-2 samoin kuin sinä, toisin sanoen kentän rajojen ulkopuolellakaan ei saa tehdä mitään pallon paikan, lyöntiasennon tai mailan heilahdusalueen parantamiseksi. Sama koskee haittoja. Kentän rajojen ulkopuolella mökin pihalle pystyyn isketty talikko on liikuteltava haitta. Siihen sitten sovelletaan sääntöä 24-1 soveltuvin osin.

    EDIT: Korjattu virheellinen osa. Mökki ei ole kiinteä haitta, jos se sijaitsee kentän rajojen ulkopuolella.

    #1261305 Ilmoita asiaton viesti

    Määritelmistä löytyi tämä:

    Haitta (Obstructions) “Haittoja” ovat kaikki keinotekoiset aineet ja rakenteet, myös teiden ja polkujen päällysteet ja reunukset sekä keinotekoinen jää. Haittoja eivät ole: a. Ulkorajojen merkit kuten seinät, aidat, paalut ja kaiteet; b. Ulkorajojen ulkopuolella olevat kiinteiden rakenteiden osat; ja c. Toimikunnan kentän oleelliseksi osaksi määrittelemä rakenne.

    Eli onko mökki rajojen ulkopuolella kiinteä haitta? Talikko rajojen ulkopuolella taitaa olla liikuteltava haitta.

    #1261306 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eli onko mökki rajojen ulkopuolella kiinteä haitta?

    No eipä ole, kirjoitin aikaisemmassa viestissäni silkkaa potaskaa. Asiasta jo ehti muuan entinen palstalainen minulle huomauttaa, kiitosta vain sinne Hämeen suuntaan 😉

    Siis kentän rajojen ulkopuolella olevat kiinteät rakenteet eivät ole haittoja, liikuteltavat sen sijaan ovat. Talikon saa siis poistaa lyöntiään haittaamasta. mökkiä ei…

    #1265406 Ilmoita asiaton viesti

    Minulle kävi seuraavasti: Olin tiiannut palloni korkealle ja osuin huonosti. Pallo lensi suoraan ilmaan ja laskeutui lähelle, mutta emme nähneet mihin. Etsiessäni sitä lähietäisyydeltä se irtosi puntistani ja vierui sivuun. Miten tulisi toimia?

    #1265429 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Saat yhden rangaistuslyönnin osuttuasi pallollasi itseesi. Sen jälkeen sinun tulee arvioida kohta, jossa pallo jäi punttiisi ja dropata se tuohon kohtaan.

    #1270435 Ilmoita asiaton viesti

    Kun golfsäännöt kieltävät seisomasta putti- tai lyöntilinjan takana, mutta onko jotain deccaria miten kaukana linjasta on riittävä, esimerkiksi metreissä tai asteissa?

    #1270467 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Kun golfsäännöt kieltävät seisomasta putti- tai lyöntilinjan takana, mutta onko jotain deccaria miten kaukana linjasta on riittävä, esimerkiksi metreissä tai asteissa?

    Kyseessä on siis etikettivirhe ja niistä ei ole dekkareita eikä määrättyjä rangaistuksia. Kyseessä on siis sama tilanne kuin joku pitäisi älämölöä ollessasi lyömässä (palloa).

    #1270470 Ilmoita asiaton viesti

    Kun golfsäännöt kieltävät seisomasta putti- tai lyöntilinjan takana, mutta onko jotain deccaria miten kaukana linjasta on riittävä, esimerkiksi metreissä tai asteissa?
    Kyseessä on siis etikettivirhe ja niistä ei ole dekkareita eikä määrättyjä rangaistuksia. Kyseessä on siis sama tilanne kuin joku pitäisi älämölöä ollessasi lyömässä (palloa).

    Mutta caddielle tai joukkuetoverille on kielto ja rangaistus säännön 14-2 mukaan. Mutta onko siinä jotain rajoja?

    #1270532 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ei ole rajoja, pitää tuomita sen mukaan mikä on säännön tarkoitus.

    #1273477 Ilmoita asiaton viesti

    Eilen tuli eteen tilanne, jossa GUR-alue oli merkitty kepeillä ja narulla. Pallo oli GUR:n ulkopuolella, mutta naru häiritsi stanssia. Olin poistamassa narua, mutta pelikaveri totesi, että ”jos vapaudut GURsta, pitää vapautua kokonaan”.
    Eli onko naru osa GURia (kuten pelikaverini tulkitsi) vai onko se erillinen irrallinen haitta, kuten minä ensi hätään tulkitsin. (No rankkuja ei tullut, kun droppasin GURista riittävän kauaksi.)

    #1273489 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kyllä GURin tolpat ja narut saa poistaa ilman, että lähtee vapautumaan itse GURista.

    Esimerkiksi, pelaaja saattaisi haluta pelata tuolta GURista, mutta tolppa tai naru häiritsee lyöntiä. Tolpat ja naru ovat liikuteltavia haittoja (ellei toimikunta ole niitä kiinteiksi haitoiksi erikseen määritellyt), ja sellaiset saa ilman rangaistusta poistaa kaikkialla kentän alueella (ja sen ulkopuolellakin).

    Samalla tavalla irralliset luonnonhaitat saa poistaa GURista, vaikka ei sieltä lähtisikään vapautumaan.

    Pelikaverillesi voit näytää säännöistä nämä kaksi kohtaa:

    ’Stakes used to define the margin of or identify ground under repair are obstructions.’ (Definitions: Ground Under Repair)

    24-1. Movable Obstruction
    A player may take relief, without penalty, from a movable obstruction as follows:

    a. If the ball does not lie in or on the obstruction, the obstruction may be removed.

    #1273493 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Pallo oli GUR:n ulkopuolella, mutta naru häiritsi stanssia […] No rankkuja ei tullut, kun droppasin GURista riittävän kauaksi.

    Ei olisi pitänyt uskoa pelikaveria. Kaksi rankkua väärästä paikasta pelaamisesta! 😢

    #1273501 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Vai oliko se stanssi kuitenkin osittain GURin puolella, jolloin vapautuminen olisi ollut mahdollista, vaan ei pakollista?

    Niin tai näin, säännöt kannattaa osata, tai ainakin osata etsiä oikea kohta sääntökirjasta, jotta voi näyttää kaverillekin…

    #1273505 Ilmoita asiaton viesti

    Ei olisi pitänyt uskoa pelikaveria. Kaksi rankkua väärästä paikasta pelaamisesta! 😢

    Ei kai, kun stanssi oli GURin puolella mutta naru haittasi stanssia, niin siitä sai vapaan dropin mailanmitan rajoissa vapauttavasta kohdasta – en siis dropannut niin kauas, että rnkkuja olisi tullut 😉

    #1273508 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    en siis dropannut niin kauas, että rankkuja olisi tullut

    OK, ei rankkuja ☺

    #1281845 Ilmoita asiaton viesti

    Tarkennusta hieman, kun ei tuo uus sääntökirja avautunut oikein.

    Griinin kyljessä lampi, jossa jyrkät rinteet veteen ja merkattu molemmin puolin punaisilla paaluilla. Pelaaja lyö lähestymisen lammen yli, melkein griinille, josta pallo pyörii takaisin rinnettä alas estealueelle. Pelaaja haluaa vapautua droppaamalla. Kummalta puolelta? Sieltä mistä lyötiin, missä pallo ylitti estealueen rajan? Vai saako dropata riteeseen mistä pallo lurahti veteen, kahden mailan vapautumisalueella?

    Toinen kysymys. Pallo lyödään selvästi OUT-rajan ylitse, mutta se päätyy punaisilla tolpilla rajattuun estealueeseen. Jatketaanko 1 rankulla siitä linjasta lipun suunnassa, missä pallo palasi outista estealueelle?

    #1281870 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    1) Ensin määritetään se piste, jossa pallo viimeksi ylitti estealueen rajan. Jos tuon pisteen suhteen voi dropata 2 mailanmitan sisään siten, että edes osa vapautumisalueesta ei ole ko. estealueella eikä lähempänä reikää, niin siihen saa dropata. Jos tällaista paikkaa ei löydy, on tultava tuon kyseisen pisteen ja reiän kautta kulkevan suoran linjan suunnassa lammen taakse niin pitkälle kuin haluaa. Tämä asia ei ole muuttunut mitenkään edellisiin sääntöihin nähden.

    2) Vastaus riippuu siitä onko outin ja tuon estealueen välissä yleistä aluetta vai ei. Jos on, niin sinne sitten droppailemaan estealueen säännön mukaisesti. Jos ei ole, niin takaisin edellisen lyönnin paikalle yhdellä penaltilla. MUTTA jos ko. reiällä on voimassa paikallissääntö, joka sallii ns. vastinpisteen käytön, niin pallon saa pudottaa 2 mailanmitan päähän pisteestä, joka on estealueen kentän puoleisella rajalla yhtä kaukana reiästä kuin kohta, jossa pallo viimeksi ylitti tuon estealueen ja outin yhteisen rajan.

    Lipun linjassa taaksepäin ei oikein voi mennä, koska se mitä luultavimmin on outissa. Jos ei ole, niin sitä vaihtoehtoa toki voi käyttää.

    #1281886 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos vastauksesta. Kohta 1 Jos on tarkkana, droppipaikka voi löytyä, riippuen hieman kohdasta. Eli joudutään käyttämään molempia mainitsemiasi tapoja. Toki lipun paikkakin pienellä griinillä vaikuttaa ratkaisevasti.
    Kohta 2. Mennään outista suoraan estealueelle, välissä ei ole mitään. Paikallissääntöä ei ole, mutta kun tuo tilanne on doglegissä, niin taakse päin pääsee aina. Kiitos vielä, laitetaan jakoon.

    #1281890 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Paikallissääntöä ei ole, mutta kun tuo tilanne on doglegissä, niin taakse päin pääsee aina.

    Onko tuo estealue ja OB siis doglegin sisämutkassa? Mikä kenttä ja mikä reikä? Olisi hauska vähän peilailla niitä vaihtoehtoja sekä pelaajan että toimikunnan kannalta.

    #1281930 Ilmoita asiaton viesti

    Lalaku: Pelaaja lyö lähestymisen lammen yli, melkein griinille, josta pallo pyörii takaisin rinnettä alas estealueelle.

    Nämä ovat joskus hankalia tietää, kävikö pallo estealueen yli vai tapahtuiko oliko pallo koko ajan estealueella, ennen kuin vieri takaisin esteeseen. Etenkin kentillä, joissa on normaalisti tolpat, mutta sitten kisaan piirretään punainen viiva metrin tolpasta griinille päin. Se pitäisi sitten nähdä lammen takaa, mikä on usein mahdotonta.

    Kun näissä tilanteissa pallo päätyi lopulta varmuudella estealueelle, ei myöskään missään tapauksessa varapalloa saa lyödä, eikö? Eli, mikäli ymmärsin oikein pelaajalla on tällaisessa epäselvässä tilanteessa kaksi vaihtoehtoa:
    1. On suosiolla dropattava lammen taakse, mikä on joka tapauksessa hyväksyttävä droppipaika
    2. Jos haluaa varmistua siitä, kävikö pallo estealueen ulkopuolella, on käveltävä paikan päälle ja etsittävä mahdollisia jälkiä ja myös mitattava, pysyykö droppaamaan ”kahden mailanmitan sisään, ei lähemmäs lippua”. Mikäli löytyy alastulojälki esteen sisältä, josta pallo pomppasi taaksepäin tai mikäli ei pysty droppaamaan laillisesti, sitten on vaan käveltävä takaisin ja dropattava lammen taakse.

    Tämä on tyypillinen tilanne, mikä aiheuttaa kentän tukkeutumista, mutta tähän ei ilmeisesti ole tullut mitään muutosta sääntöuudistuksessa. Olenko ymmärtänyt oikein?

    #1281937 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Taisin jo aiemmin kirjoittaa, ettei kuvatunlaisen tilanteen suhteen ole tapahtunut mitään muutoksia säännöissä. Kuten aina ennenkin pelaajan on toimittava kaiken sen tiedon valossa, joka on kohtuudella saatavilla.

    Niinpä jos tuo lampi on pieni, alastulojälkeä voi toki käydä etsimässä, mutta jotenkin olisi kuitenkin varmistuttava siitä, että löytynyt jälki on oma. Jos varmuutta pallon käymisestä estealueen takana ei ole, niin on tietenkin toimittava sen mukaan. Nykysäännöstön mukaan 95% varmuus riittää.

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 392)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pikakysymykset (sticky)