26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Pelinopeus

Etusivu Foorumit Yleistä Pelinopeus

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 135)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL1

    Kun itse aloitin pelaamiseen, tyypillinen lähtöväli oli 7/8 minuuttia, joissain tapauksissa jopa 6 minuuttia.

    Klubipelaaja, milloin olet aloittanut pelaamisen ja missä? Itse aloitin 1993 ja silloin täällä pk-seudulla kaikilla pelaamillani 18-reikäisillä kentillä lähtövälit olivat 10 minuuttia. Sen jälkeenkään en ole tavannut alle 10 minuutin lähtövälejä kuin Hiekkaharjussa, Mussalossa ja Katinkullassa, jossa niistä luovuttiin ehkä 10 vuotta sitten. Jollain kentällä oli 9 minuutin välit, olisiko ollut Espoon Golf?

    KL1

    jos ykköseltä lähdetään 10 minuutin lähtövälillä ja taukokioskilta heti edellisen ryhmän perään, eli siis tiuhemmalla välillä, seuraa tästä väistämättä ruuhkaa. Sitä vartenhan 10 minuutin välein lähdetään, ettei olla toisen ryhmän perässä vaan on hieman puskuria ryhmien välillä. Kierroksen aloituksen hyvä ajatus siis tuhotaan taukokioskin jälkeen

    Täsmälleen noin! Ihmiset eivät kertakaikkiaan ymmärrä, ettei sinne edellä menevän ryhmän perään tarvitse rynnätä heti, kun draivin verran väylää on vapaana. Ehkäpä Green Cardin sijaan tai jatkoksi pitäisi jokaiselle pelaajalle ennen kentälle päästämistä opettaa missä ryhmän tulee olla edelliseen nähden. Ja tämä opettaminen pitäisi siis tehdä ihan kaikille jokaisen kauden alussa, ei pelkästään aloittelijoille.

    Taisi olla 1987 kun aloitin. Silloin oli useilla kentillä 7/8-minuutin lähtövälit.

    KL: Täsmälleen noin! Ihmiset eivät kertakaikkiaan ymmärrä, ettei sinne edellä menevän ryhmän perään tarvitse rynnätä heti, kun draivin verran väylää on vapaana.

    Koskeeko tämä mielestäsi kaikkia tiipaikkoja, eli miksi vain väylää 1 ja 9?
    9 väylä ei pelinopeutta ajatellen mitenkään eroa muista väylistä, vai missä on tuo logiikka, että juuri tuolla väylällä pitää odottaa, eikä edetä edellisen ryhmän perässä … eli lyödä silloin, kun edellinen ryhmä on draivin ulottumattomissa

    Klubipelaaja:
    – jos par5 väylällä griinille on lyöntipaikasta pitempi matka kuin mitä siihen on tiiltä,ei ole mitään järkevää mahdollisuutta saada palloa griinille vastatuuleen märällä kentällä, jolloin osuma ei välttämättä ole hyvä eikä eikä rullia tule, kyllä par5 väylällä ”tavallinen pelaaja” toisen lyönnin voi aivan hyvin tehdä, vaikka griinillä putattaisiinkin

    Turvallisuus edellä mennään ja jokainen pelaaja joutuu itse arvioimaan (ja ehkä mittaamaan), onko mahdollista lyödä edellisen ryhmän ”kintuille”. Jos pelaaja itse arvelee onnistuneen lyönnin vaarantavan tai häiritsevän edellistä ryhmää, ei hänen tule kiirehtiä ja lyödä – vaan odottaa, kunnes on turvallista lyödä.

    Kaiken lisäksi täydellä kentällä ei tällaisesta kiirehtimisestä edes hyödy mitään, kun seuraavalla väylällä joutuu sitten taas odottamaan. Jos siis esimerkiksi pelaajalla on 220 m griinin keskelle ja alle 200 m paikkaan, mihin joku on jättänyt bäginsä (ja oletettavasti putattuaan kävelee bägille), ei puu3:lla kannata riskeerata, vaan odottaa griinin vapautumista. Nämä mitat siis esimerkkejä keski-ikäisen tuupparin lyöntipituuksista.

    KL1

    Koskeeko tämä mielestäsi kaikkia tiipaikkoja, eli miksi vain väylää 1 ja 9?

    Nyt oli kyse taukokioskilta poistumisesta, siis tiipaikasta nro 10. Ykkösellä tietenkin lähdetään vasta sitten, kun lähtöaika koittaa (tai ainakin pitäisi niin tehdä…).

    Muiden reikien osalta en ymmärrä kysymystäsi.

    Ai niin, se logiikka unohtui selittää. Siinä taukokioskilla on paljon mukavampi odotella kuin siellä kentällä. On muutenkin paljon järkevämpää pitää taukoa siellä siihen asti, että tuo normaali lähtöväli taas saavutetaan. Meitä viisaammat ovat todenneet, että tuo pidempi lähtöväli lyhentää kierroksen kestoa, joten taukokioskilla odotteleminen lyhentää sitä kierrosaikaa, usko tai älä. Kaiken lisäksi se tekee pelaamisesta miellyttävämpää, kun ei joka lyöntiä varten tarvitse jonottaa.

    Tarkennuksena tuohon kirjoitukseen valvonnasta:
    Osakkaaat eivät olleet kentällä hidastelijoita. Niitä olivat muualta tulleet greenfee-pelaajat ja kurssilaiset.

    KL: Nyt oli kyse taukokioskilta poistumisesta, siis tiipaikasta nro 10.

    Ai niin, se logiikka unohtui selittää. Siinä taukokioskilla on paljon mukavampi odotella kuin siellä kentällä. On muutenkin paljon järkevämpää pitää taukoa siellä siihen asti, että tuo normaali lähtöväli taas saavutetaan. Meitä viisaammat ovat todenneet, että tuo pidempi lähtöväli lyhentää kierroksen kestoa, joten taukokioskilla odotteleminen lyhentää sitä kierrosaikaa, usko tai älä. Kaiken lisäksi se tekee pelaamisesta miellyttävämpää, kun ei joka lyöntiä varten tarvitse jonottaa.

    Ymmärtääkseni kentillä ei ole taukopaikka-pakkoa, kuten joissain maissa (esim. Etelä-Afrikassa). Joten tilanne lienee se, etttä osa ryhmistä menee taukopaikalle, kun taas osa jatkaa suoraan ilman taukoa. Taukopaikalla joku haluaa istuskella, syödä, kaljoitella yms ajan, joka vaihtelee 5-30 min välillä. Taukopaikkoja on muuten muuallakin kuin 9-reiän jälkeen, ja esim Thaimaassa usein joka 3 reiän jälkeen.

    No, mita siis tapahtuu, kun minä olen pelannut 9-reiän ja edellinen on poistunut taukopaikalle istuskelemaan ja 10-tii on tyhjä. Jos ei taukopaikalta kuulu tarjousta ohituksesta, kysyn kohteliaasti, että voidaanko ohittaa. Sitten jatketaan 10-tiille ja draivataan, kun väylä on vapaa. Sitten tulee seuraava ryhmä, joka myös haluaisi jatkaa suoraan, mutta taukopaikalla on saatu oluet juotua ja halutaan mennä tähän väliin … jolloin tiiboxissa odottaa kaksi ryhmää. Tätä varmaan KL tarkoitit sillä, miten ”taukopaikalla odottelu lyhentää kierroksen kestoa”.

    Vai, miten teillä hoidetaan tilanne, jossa osa haluaa mennä tauolle (määräämättömäksi ajaksi)ja toiset jatkaa suoraan ilman taukoa.

    EDIT: Ymmärrän KL:n toiveen siitä, että hän voisi istuskella tauolla 20 min ja sitten startata 10-tiiltä tyhjään kenttään. fakta on kuitenkin se, että sille joka ei halua pitää taukoa, tuo merkitsee 20 min pidempää pelikierrosta, jos ei voisi jatkaa suoraan ilman taukoa (ja ohittaa tauolla istuskelijat)

    PG

    Meitä viisaammat ovat todenneet, että tuo pidempi lähtöväli lyhentää kierroksen kestoa

    Kyllä, koska lyhemmällä lähtövälillä ohituksia tulee enemmän. Ohitukset kasvattavat ryhmien keskimääräistä kierrosaikaa – sekä ohittajien että ohitettavien. Mutta tätä, että

    taukokioskilla odotteleminen lyhentää sitä kierrosaikaa

    en usko, tuskin Erkkikään (saati sitten P-P). Ei lyhennä, olkoonpa taukokioski 9. tai 10. tiipaikan vieressä tai missä hyvänsä.

    Jos minä, jostain ihmeen syystä saisin toimeksiannon ”Tee tälle pelinopeudelle jotain”
    Niin aloittaisin datan keräämisellä. GPS tagi joka fleetin mukaan, kuten joillakin ulkomaankentillä.
    Sen perusteella saisis ainakin dataa missä hotspotit on, ja datasta voisi löytyä korrelaatioita tietyn tyyppisiin pelaajaryhmiin tai jopa yksilöihin.

    Kentänhoidollisilla päätöksillä voisi saada jo jotain aikaiseksi kun oikeasti näkisi missä väki viettää aikaa. Kaikilla on fiilis asiasta, mutta ison datan äärellä ihmisellä on taipumus ajautua virhepäätelmiin.

    Kun kentänpitäjä näkee koko ajan kaikki ryhmät niin valvojan tehtäväkin helpottuu, voi ajella suoraan ongelmaryhmän luokse tekemään niitä sheriffin hommia.

    Kaupallisia tuotteita on, esim https://www.tagmarshal.com/ jolla voi myös kommunikoida ongelma ryhmille, mutta ihan vaan reaaliaikaiseen datankeräykseen on helpompiakin DIY-henkisiä ratkaisuja. Mukava lopputyönaihe jollekin.

    Toinen asia olisi sen paikallissäännön käyttöönotto joka sallii lostball tilanteessa uuden pallon tiputtamisen peliin. Moni saattaisi valita tämän tavan varapallon sijaan.

    Valvojia tosiaan näkee aivan liian harvoin kentillä joilla pelaan.

    Jo se että ryhmälle annetaan seurantalaite mukaan ja samalla kerrotaan että pelinopeuttaa seurataan ja siihen puututaan voisi poistaa ongelman monelta ryhmältä. Kenties siis riittää että 3d printtaa jotain teknisen näköistä jossa on vilkkuva ledi.

    Niin aloittaisin datan keräämisellä. GPS tagi joka fleetin mukaan, kuten joillakin ulkomaankentillä. Sen perusteella saisis ainakin dataa missä hotspotit on, ja datasta voisi löytyä korrelaatioita tietyn tyyppisiin pelaajaryhmiin tai jopa yksilöihin.

    Ryhmän datasta voisi alkaa laskea henkilökohtaista nopeusindeksiä, jolloin tulisi myös ryhmän sisäinen paine nopeuttamaan askelta. Indeksin saisi helposti integroitua eBirdieen. Ja mikseipä pelinopeuden seurantaa voisi tehdä suoraan eBirdien kautta.

    Kentät voisivat sitten rajoittaa pelaamista nopeusindeksin perusteella, esim. neljän hengen lähdöt sallittu vain kun ryhmän nopeusideksin keskiarvo on alle 3,5 tuntia.

    Toistuvasti hitaaseen pelaamiseen syyllistyvä pelaaja saisi sähköpannan, joka alkaisi muistuttaa heti jos edellä menevä ryhmä alkaa etääntyä ja oma peli on liian hidasta.

    KL1

    EDIT: Ymmärrän KL:n toiveen siitä, että hän voisi istuskella tauolla 20 min ja sitten startata 10-tiiltä tyhjään kenttään. fakta on kuitenkin se, että sille joka ei halua pitää taukoa, tuo merkitsee 20 min pidempää pelikierrosta, jos ei voisi jatkaa suoraan ilman taukoa (ja ohittaa tauolla istuskelijat)

    En varmaankaan osannut ilmaista itseäni riittävän hyvin, koska mielestäni en ole moista toivetta esittänyt, joten yritän uudelleen esimerkkien avulla.

    Reikä 10 on par4, jonka tii ja griini näkyvät taukoterassille.

    Ryhmä A viettää taukoaan sen suuremmin seuraamatta mitä 10-reiällä tapahtuu. Jossain vaiheessa joku heistä toteaa, että griini on tyhjä ja voisi hiljalleen lähteä jatkamaan kierrosta. Viimeiset lasinpohjat siemaistaan huiviin, kaksi ryhmästä käy vielä pikkulassa ennen kömpimistään tiille.

    Ryhmä B seuraa terassilta mitä 10-reiällä tapahtuu, ja kun edellä menevä ryhmä on lyönyt kaikki pallonsa griinille, ryhmä siirtyy tiille ja ryhtyy lyömään avauslyöntejään samaan aikaan, kun viheriöllä puttaillaan.

    Ryhmä C käy äkkiä hakemassa eväitä kioskilta ja avaa tiiltä heti, kun tilaa on draivin verran.

    Ryhmä A aiheuttaa toiminnallaan isohkon ruuhkan, koska he jäävät jälkeen edellä menevästä ryhmästä ja takaa tulevia pakkautuu päälle. Nämä puolestaan yrittävät nopeuttaa peliä ryhtymällä C-ryhmäksi.

    Ryhmä C puolestaan aiheuttaa paniikkia toisissa C-ryhmissä, koska yhden C-ryhmän takana tuleva toinen C-ryhmä joutuu lähes juoksemaan kioskille ja takaisin ehtiäkseen avaamaan ennen kuin edellinen ryhmä on päässyt yli draivin mitan päähän. Tuloksena on tilanne, jossa jokainen ryhmä odottaa jokaista lyöntiä koko takaysin ajan.

    Ryhmä B yrittää säilyttää normaalin lähtövälin ja hyvän pelirytmin. Omasta mielestäni siihen tulisi pyrkiä.

    On aivan selvää, että kentän tapahtumat pallojen etsimisineen tekevät tästä kaikesta hieman häilyvää, mutta periaate lienee riittävän selvästi kuvattu.

    Vai, miten teillä hoidetaan tilanne, jossa osa haluaa mennä tauolle (määräämättömäksi ajaksi)ja toiset jatkaa suoraan ilman taukoa.

    Ihan normaalisti kysymällä lupaa mennä ohitse. Vai tarkoitatko ryhmän sisällä tapahtuvaa kahtiajakoa? Se hoidetaan tyylikkäästi huutoäänestyksellä ja sen jälkeen painimalla.

    KL1

    en usko, tuskin Erkkikään (saati sitten P-P). Ei lyhennä, olkoonpa taukokioski 9. tai 10. tiipaikan vieressä tai missä hyvänsä.

    PG, valitsin väärän sanan. Tarkoitin takaysin pelaamiseen käytettävää aikaa, joka siis lyhenee, jos ryhmien välit ovat lähtövälin mittaiset. Toki tauolla vietetty ylimääräinen aika pidentää kierroksen kokonaiskestoa, sehän on selvää.

    KL1

    Jos minä, jostain ihmeen syystä saisin toimeksiannon ”Tee tälle pelinopeudelle jotain”
    Niin aloittaisin datan keräämisellä. GPS tagi joka fleetin mukaan, kuten joillakin ulkomaankentillä.
    Sen perusteella saisis ainakin dataa missä hotspotit on, ja datasta voisi löytyä korrelaatioita tietyn tyyppisiin pelaajaryhmiin tai jopa yksilöihin.

    Shank, tällaista on Suomessakin kokeiltu parillakin eri välineellä tavoitteena löytää ruuhkapaikat ja helpottaa valvojan työtä. Valitettavasti tämäkin hieno idea kaatuu paitsi rahoitukseen myös jo monesti aiemmin kuvaamaani ongelmaan valvojan valtuuksien puuttumisesta. Kenttäyhtiöitä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta ratkoa hitaan pelin pulmaa niin kauan kuin kentillä riittää maksavia osakkaita ynnä muita ihmisiä, jotka kantavat rahaa pohjattomaan kaivoon.

    Yksi syy yhtiöiden haluttomuuteen voi olla osakkaiden ikärakennne. Iäkkäämpi ihminen pelaa hitaammin, ei mahda mitään. On aivan turha yrittää saada kahta 70-vuotiasta avioparia pelaamaan vähänkään kumpuilevaa kenttää alle neljän tunnin, se ei vain onnistu kuin harvoilta poikkeuksilta. Sen sijaan työikäiseltä nelikolta kierros ei saisi poutasäässä koskaan kestää neljää tuntia enempää, mieluummin siitä pitäisi suoriutua vieläkin nopeammin.

    Ehkä kenttien pitäisi profiloitua voimakkaammin tällä saralla, kuten jotkut ovat ehdottaneetkin. Kahden kentän kokonaisuudet peluuttaisivat vuoropäivinä toista kenttää 3,5 tunnin kenttänä ja toista ei. Edellisellä olisi valvoja, joka armotta laittaisi jalkoihin jäävät pelaajat eteenpäin, jälkimmäisellä sitten saisi sutia rauhallisemmin. Yhden kentän yhtiöissä voisi nimetä 2-3 päivää viikossa nopeiksi päiviksi samoilla eväillä.

    Tällekin ehdotukselle suurin este on muutosvastarinta ja pelko epäonnistumisesta. Eläisimme vieläkin keräilytaloudessa, jos kaikki ihmiskunnan pieniä ja suuria keksintöjä jopa henkilökohtaisin uhrauksin tehneet yksilöt eivät olisi poikenneet noista rajoitteista.

    KL1 pelailitko jo silloin Talmassa kun täällä oli loistava valvoja ja kenttä rullas ja kaikkiin ei toivottuihin ilmiöihin puututtiin niin pelaamamiseen kuin käyttäytymiseen liittyen mukaanlukien myös toimari.
    Kentät rullas ei ongittu palloja korjattiin divotit ja alastulojäljet pelaillessa ei laahusteltu ei mittailtu jokaisen duffin jälkeen onko lipulle 43 vai 46 metriä tai montako metriä on takana olevaan bunuun jos tulee se kolmas toppi.
    Ei ole kovin vaikeeta esim 30 metriä ennen pallolle tuloa kävellessä ottaa se maila bägistä varskin kotikentällä.
    Monella kentällä tarvittais nykyisin Hekaa.

    Tässä unohdetaan että golfkentillä pätevät samat liikennevirran lainalaisuudet kuin maantieliikenteessä. Kun liikennemäärä kasvaa tarpeeksi, väylän kapasiteetin rajat tulevat vastaan, tie tai katu tulee täyteen autoja, ja liikennevirran vauhti hidastuu. Esimerkkinä mainittakoon Helsingin kehäväylät.

    Toki Kehillä vaikuttavat lukuisat liittyvän liikenteen paikat, jossa väylälle tulevat joutuvat tunketumaan muun liikenteen väliin, mutta ruuhka-aikoina autoja on kerta kaikkiaan liian paljon.

    Maantiellä esiintyy lisäksi ns. kuminauhaefekti, jossa liikenne välillä pysähtyy ilman että tälle olisi mitään erityistä syytä. Tässäkin on kysymys siitä, että väylän kapasiteetti on ylittynyt.

    Jos golfkentän lähtöajat on täytetty, kenttä täyttyy. eli kentällä on sujuvuuden kannalta liikaa pelaajia. Silloin on turha kuvitella että pelattaisiin kierros neljään tuntiin, saatikka kolmeen. Kun lisäksi tänä vuonna kentille on tullut runsaasti vähemmän pellanneita tai golfin paluumuuttajia, kierrosajat venyvät siitäkin. Tämä pitää vain sietää, koska näissä tapauksissa kentälle ei yleensä muodostu suurempia välejä ryhmien välille, eikä ohittaminen tee muuta kuin sotkee kentän hidastakin rytmiä. Tässä eivät auta mitkään mahtikäskyt, sheriffit tai muut-

    Lopuksi toivoisin kaikilta hieman suvaitsevaisuutta ja peiliin katsomista. Pitäkäämme huolta kaikista pelaajista, jotta golfkentät voivat hyvin myös tulevaisuudessa!

    KL1

    Monella kentällä tarvittais nykyisin Hekaa.

    KYLLÄ !!!!

    Kaikille muille tiedoksi, Hekalla oli aika jämptejä menettelytapoja. Yksi oli semmoinen, että kun hän näki jonkun jättäneen bunkkerin haravoimatta, niin seuraavalla (!!!) reiällä hän ajoi henkilön kiinni ja käytiin suunnilleen seuraavanlainen keskustelu:

    Heka: Kuule, sinulta jäi jotain kesken tuolla edellisellä reiällä.
    Pelaaja: Ai jaa? Mitä sitten?
    Heka: Jätit bunkkerin haravoimatta.
    Pelaaja: Jaa, sori, muistan ensi kerralla.
    Heka: Mutta kun se bunkkeri on edelleen haravoimatta ja sinun pitää käydä se haravoimassa, koska se on sinun hommasi.
    Pelaaja: Oletko tosissasi?
    Heka: Varsin tosissani.
    Pelaaja. Okei, väistä vähän niin hyppään kyytiin.
    Heka: Ei tämä mikään taksi ole!! Kipaisepa äkkiä ihan omin jaloin hoitamassa haravointisi ja tule sitten kipin kapin takaisin, ettei muiden tarvitse odottaa.

    Ai että, tätä kaivattaisiin kentille!!

    KL1

    Jos golfkentän lähtöajat on täytetty, kenttä täyttyy. eli kentällä on sujuvuuden kannalta liikaa pelaajia. Silloin on turha kuvitella että pelattaisiin kierros neljään tuntiin, saatikka kolmeen.

    Kenttä voi olla täysi tiheillä tai harvemmilla lähtöväleillä, ja tutkimusten mukaan tiheillä lähtöväleillä läpimenoaika on pidempi, vaikka molemmilla lähtäväleillä kenttä on täysi. Kyse onkin siitä, mikä määrä pelaajia kerrallaan on liikaa. On muuten aika hassua, että siellä Brittein Saarilla pystytään pelaamaan täydelläkin kentällä alle neljään tuntiin aivan rutiinisti. Ehkä siellä täydet kentät ovat tyhjempiä kuin meillä. Tai sitten he osaavat toimia täydellä kentällä paremmin kuin me. Veikkaan vahvasti jälkimmäistä.

    Ei siellä maanteilläkään tarvitsisi niin kauheasti pysähdellä, jos kaikki pitäisivät riittävät turvavälit, ennakoisivat tilanteita eivätkä ohittelisi turhan päiten. Kuminauhaefekti syntyy ihan ihmisistä itsestään, ei liian suuresta liikennemäärästä.

    Shank, tällaista on Suomessakin kokeiltu parillakin eri välineellä tavoitteena löytää ruuhkapaikat ja helpottaa valvojan työtä. Valitettavasti tämäkin hieno idea kaatuu paitsi rahoitukseen myös jo monesti aiemmin kuvaamaani ongelmaan valvojan valtuuksien puuttumisesta.

    OK, saattaisi olla nykyään taas naksun halvempaa, tietämättä toki milloin kokeilut on tehty.
    Valvojan valtuuksista olen hiukan ymmälläni, aika kovapäinen ryhmä saa olla jos valvoja hoputtaa eikä silti tehdä mitään.
    Mutta kovapäisen ryhmän kanssa valvojan kantti kyllä varmasti punnitaan, ei ole helppoa ja itsevarmuutta tarvitaan.
    Siinä mielessä joku tekninen taustatuki olisi paikallaan jolloin valvojakin voi mennä systeemin taakse.

    Toivottavasti tubettajien ja räppäreiden mainostuksen johdosta ( 😉 ) kohta on taas niin paljon pelaajia kaikilla kentillä että voidaan laittaa pelaajat ruotuun pelkäämättä taloudellista seurauksia. Mutulla suuri osa pelaajista arvostaisi jos pelinoputta valvottaisiin. Saattaisi tosiaan olla profiloitumisetu.

    KL1

    OK, saattaisi olla nykyään taas naksun halvempaa, tietämättä toki milloin kokeilut on tehty.

    Ei se hardis ole kallis, vaan se valvoja…

    Valvojan valtuuksista olen hiukan ymmälläni, aika kovapäinen ryhmä saa olla jos valvoja hoputtaa eikä silti tehdä mitään.

    Jos valvojalla ei ole juridisia valtuuksia, niin ei sen kovapäisen tarvitse korvaansa lotkauttaa. Aika nopeasti ollaan ääritapauksissa tutkimassa yhtiöjärjestyksen lisäksi gf-pelaajien ja yhtiön välisiä sopimusteknisiä asioita. Nämä asiat ovat nousseet tässä vuosikymmenten saatossa välillä esille eikä yksikään kenttäyhtiö ole tietääkseni lähtenyt sille tielle, että esimerkiksi yhtiöjärjestys sallisi osakkaan poistamisen kentältä tai pelikiellon asettamisen osakkaalle. Mieluummin lakaistaan pelinopeusasiat maton alle ja kuvitellaan, ettei niillä ole mitään merkitystä mihinkään. Eikä näköjään olekaan, koskapa kukaan eikä mikään tee niille mitään…

    Pelaajien tulisi itse ymmärtää toimia asianmukaisesti. Eikä sitä kukaan opi jollei kentillä ymmärretä opettaa vasta-alkajia.
    – valvojiakin tarvitaan, hyvä esimerkki oli edellä mainittu Heka
    – hänen vaan pitäisi ottaa opastajan/avustajan rooli aloittelijoiden kohdalla
    – ja toisaalta tiukempi rooli silloin kun kyseessä on selkeästi tahallinen laiminlyönti tai piittaamattomuus (kuten KL1:n esimerkissä)
    – valvojan tulee katsoa ettei pelaajat ryhdy kiirehtiessään hätäilemään ja hosumaan, jolloin voi jäädä divotit sekä pallon jäljet greeneiltä korjaamatta, bunkkerit haravoimatta jne.
    – vanhempien ja hitaampien harrastajien tulisi ottaa golfauto alleen ainakin silloin kun kentällä on täyttä.
    – toisekseen kaikkien tulisi huomioida ettei pelaa kenttää taitoihin nähden liian pitkänä.

    Sanoisin että nykyään päästetään aloittelijat kentällä liian helposti..
    – pitäisi vähintäänkin opettaa perusasiat pelietiketistä (siis kuinka toimitaan kentällä)
    – todennäköisesti kaikki eivät tiedä edes sitä että pallon saa nostaa taskuun jos kertyy liikaa lyöntejä.
    – ei osata (tai edes tiedetä koska pitää) antaa ohituslupa nopeammalle ryhmälle.

    Jos näitä perusjuttuja ei opeteta kentillä niin liian monet ottaa esimerkkiä pelirutiineihinsa telkkarista.
    – varsinkin puttirutiinit ovat menneet eräiltä jopa järjettömäksi hieromiseksi.
    – lisäksi varsin monilla alkaa olla jo kaikenlaista laitetta ja härpäkettä hoidettavanaan kierroksen aikana.
    – jokainen maila on kääritty johonkin pussukkaan, niitä otetaan pois ja laitetaan takaisin juuri silloin kun pitäisi olla jo hyvän matkaa menossa seuraavalla lyöntipaikalle.
    – pahimmillaan jopa puhellaan puhelimessa, kuvataan ja päivitetään kaikenlaisia facebookkeja, whatsuppeja, tiktokkeja ja tindereitä pelin aikana.

    Olen varma siitä ettei nuo kaikki mahdolliset säätämiset suinkaan jouduta pelaamista.

    Yksi asia mikä voisi auttaa kentällä vietettävään aikaan tulevaisuudessa olisi näille kurssien pitäjille niin 75% ajasta kerrotaan ja toistetaan moneen kertaan miten kentällä toimitaan ja miten ei missään nimessä toimita.
    Loppu aika näytään mihin päin sitä palloa yritetään lyödä.
    Tulee melko usein sanottua kavereille kun katselee edellä meneviä ryhmiä että on noi pojat katellu telkkaria aika paljon.
    Se hyvä puoli on tässä että välillä tuntuu kuin tämä olisi urheilua kun syke on aika korkealla.

    En malta olla ottamatta tähän mukaan vielä yhtä näkökulmaa.

    Kortiseurani, jolla kaksi kenttää harrastaa ajoittain toisella kentällä 9+9 r varaussysteemiä. Ohjeena – ja käytännössä määräyksenä kun kenttä suunnilleen täynnä – on, että jälkimmäisen ysin tiiaika varataan 2h 20 min ensimmäisen tiiajan jälkeen.

    Minusta tämä on kovin kummallista ja sisältää hieman piilotettuna viestin, että tuohon ekaan ysiin (silloinkin kun kenttä on 18 r varauksessa) PITÄÄ käyttää 2 h 20 min. Ja kun ysit voi varata toisinkin päin, niin sitten kai koko kierroksene 4 h 40 min. Kenttä on sellainen, että ilman kovin kummia toimia sen kyllä kiertää neljän hengen porukalla alle neljän tunnin.

    Noh, tietysti voi sanoa, että tämä on oikeastaan ysin pelaajille tarkoitettu kenttä, mikset mene sille toiselle kentälle. Vaan esim ensi sunnuntain osalta molemmat kentät ovat aamusta iltaan täydet.

    Tai sitten tämä on taas minun ymmärtämättömyyttääni – minä en koskaan pelaa 9 r vaan aina 18 r…

    KL1

    Kortiseurani, jolla kaksi kenttää harrastaa ajoittain toisella kentällä 9+9 r varaussysteemiä. Ohjeena – ja käytännössä määräyksenä kun kenttä suunnilleen täynnä – on, että jälkimmäisen ysin tiiaika varataan 2h 20 min ensimmäisen tiiajan jälkeen.

    Vai onko tuo vain sellaista ravintolapalvelujen pakkosyöttöä..?

    Nyt mennään ohi aiheen, mutta uskon tietäväni kotikenttäsi ja muistan viime vuosikymmeneltä erään tapauksen. Pelasimme neljän ryhmässä, lisäkseni kaksi nuorehkoa miestä ja yksi hieman vanhempi nainen. Päästyämme etuysin loppuun noin ajassa 1h 45min nuo kaksi miestä ryntäsivät cädärin tiskille kysymään vapaita aikoja takaysille. Sattumalta seuraavaan lähtöön oli kaksi tyhjää paikkaa ja sitä seuraavaan yksi. Miehet ehtivät ensin ja ottivat seuraavan lähtön paikat ja minä sen sitä seuraavan, ja peruimme meille lähdössä tehdyt 2h 20min kohdan varaukset. Seurassamme ollut nainen sai paikan seuraavasta lähdöstä, joka oli tyhjä. Ei aivan optimaalinen tilanne, mutta minua(kaan) ei huvittanut jäädä notkumaan melkein puoleksi tunniksi klubille.

    En malta olla ottamatta tähän mukaan vielä yhtä näkökulmaa.
    Kortiseurani, jolla kaksi kenttää harrastaa ajoittain toisella kentällä 9+9 r varaussysteemiä. Ohjeena – ja käytännössä määräyksenä kun kenttä suunnilleen täynnä – on, että jälkimmäisen ysin tiiaika varataan 2h 20 min ensimmäisen tiiajan jälkeen.
    Minusta tämä on kovin kummallista ja sisältää hieman piilotettuna viestin, että tuohon ekaan ysiin (silloinkin kun kenttä on 18 r varauksessa) PITÄÄ käyttää 2 h 20 min. Ja kun ysit voi varata toisinkin päin, niin sitten kai koko kierroksene 4 h 40 min. Kenttä on sellainen, että ilman kovin kummia toimia sen kyllä kiertää neljän hengen porukalla alle neljän tunnin.
    Noh, tietysti voi sanoa, että tämä on oikeastaan ysin pelaajille tarkoitettu kenttä, mikset mene sille toiselle kentälle. Vaan esim ensi sunnuntain osalta molemmat kentät ovat aamusta iltaan täydet.
    Tai sitten tämä on taas minun ymmärtämättömyyttääni – minä en koskaan pelaa 9 r vaan aina 18 r…

    Meidän kentällä on 27 reikää, ja tällä kaudella siirryttiin erillisiin ysin varauksiin aikaisemman 18+9 systeemin sijaan. Suosituksena on takaysin varaus vähintään 2h etuysin jälkeen, ja aika täynnä saa kenttä olla, että sen 2 tuntia saa siihen kulumaan. Normaalioloissa ehkä sen tunti ja kolme varttia tavallisen ripeällä pelityylillä, ja hiljaisena aikana lyhyimmän ysin menee 1h30 kevyesti. Alkuun olin vähän epäileväinen tähän systeemiin, mutta täytyy kyllä sanoa, että se on parantanut kentän käyttöastetta (mielestäni hyvä juttu), kun aikaisemmin täyden pelioikeuden pelaajat varasivat 18 reikää ja pelasivat silti vain etuysin, jos eivät halunneet mennä sille varsinaisena ysireikäisenä olevalle.

    Joutuuhan tässä enemmän sumplimaan varauksia, mutta toisaalta kolmesta ysistä saa 6 erilaista vaihtoehtoa, joten kyllä sieltä useimmiten jonkin yhdistelmän onnistuu varaamaan. Lisäksi meillä on mielestäni aina ollut pelaajilla hyvin joustava tapa hoitaa käännös, vaihdetaan vuoroja tai muuten vaan päästetään ohi takaysille lähtiessä, jos vaikka toinen ryhmä käy klubilla ja toinen ei. Aika usein pääsee takaysille lähes suoraan, vaikka varauksen olisi joutunut tekemään myöhäisemmäksikin.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 135)
Vastaa aiheeseen: Pelinopeus

Etusivu Foorumit Yleistä Pelinopeus