23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

KilpailuaSuomalaista
Blogit - Unelmien peli

Golfia ja kulttuuria naisenergialla Pietarissa

Työni parhaisiin etuihin kuuluu ehdottomasti se, että pääsen välillä tekemään golfreissuja eri puolille Eurooppaa. Tällä kertaa naisgolfareille suunnattu Anna Golf Season Start järjestettiin eksoottisesti Gorki Golfissa, Pietarissa yhteistyössä Golf Tailorsin kanssa. Gorki Golf on melko uusi golfkohde, joka tekee tuloaan Suomen markkinoille ja päätimme viedä rohkean Anna Golf –porukan ensimmäisten joukossa bongaamaan kentän.

Harvalle tulee edes mieleen lähteä golfaamaan Venäjälle ja ihan syystä. Maa ei ole tunnettu golfista tai golfkentistään. Golfareita Venäjällä on n. 5.000, joten suhteessa massiiviseen väkilukuun voi sanoa, ettei Venäjällä juurikaan tunneta golfia. Epäilen, että tilanne tulee kuitenkin muuttumaan ajan kuluessa ja Gorki Golfin ”tuleminen” varmasti nostaa maan golfkulttuuria, ainakin golfturismin osalta.

Lähdimme matkaan perjantaina aamulla Allegro –junalla, jolla pääsi näppärästi Helsingistä Pietariin 3 tunnissa. Matkustaminen bägien ja tavaroiden kanssa sujui junalla vaivattomasti ja junassa sai rauhassa heräillä, nauttia etukäteen tilattua aamiaista ja vaihtaa kuulumisia. Pietarin juna-asemalta Gorki Golf Resorttiin kesti n. 1,5h bussilla. Lounaan nautittuamme pääsimme jo pelaamaan iltapäivällä.

Tulopäivänä saimme nauttia pelaamisesta auringonpaisteesta. Gorki Golfin links-kenttä vihersi upeana auringonpaisteessa. Väylät olivat huippukunnossa ja griinit kauniin tasaiset, mutta niitä ei oltu vielä leikattu, joten ne haastoivat pelaajia vielä hitaudellaan. Gorki Golf –kenttä on melko lyhyt, joten se sopi meille naisille hyvin. Väylillä oli kuitenkin tilaa lyödä, joten ahtaaksi sitä ei oltu rakennettu mikä oli mielestäni erittäin iso plussa. Kenttä sisälsi paljon bunkkereita, jotka koettelivat pelaajien hiekkalyöntitaitoja. Kaiken kaikkiaan kaunis ja kumpuileva links-kenttä, joka antoi mahdollisuuksia, mutta myös haastoi. Harjoittelualueet olivat myös laajat ja rangella pääsi lyömään nurmelta.

Gorki Golf on nimensä mukaisesti resort, eli hotelli, klubitalo ja kenttä sijaitsevat aivan vierekkäin. Hotelli oli valmistunut vasta vuoden vaihteessa, joten kaikki tuoksui ja tuntui ihanan uuden karhealta. Huoneet olivat kauniit ja sisälsivät söpöjä yksityiskohtia. Ikkunoista sai ihastella kaunista golfkentän maisemaa. Nautimme tulopäivänä herkullisen illallisen klubitalolla. Palvelu oli ensiluokkaista ja henkilökunta puhui hyvin englantia. Klubitalolta löytyi sauna sekä lukolliset kaapit tavaroita varten.

Pelasimme lauantaina 27 reikää, jonka jälkeen illansuussa suuntasimme bussikuljetuksella takaisin Pietariin, jossa vietimme toisen yön. Sunnuntai oli pyhitetty kaupunkiin tutustumiselle.

Pietari oli tutustumisen arvoinen, vaikka tuntuikin että näimme vain pienen pintaraapaisun yhdessä päivässä. Päivällä oli vapaata tutustumista keskustassa ja ennen kotiinlähtöä teimme yhteisen kiertoajelun, jolla katsastettiin suurimmat nähtävyydet. Tuntui, että joka puolella oli palatseja, monumentteja, hallintorakennuksia sekä kirkkoja, pyrähdimmekin nopeasti katsastamassa sisältä Iisakin kirkon. Pietari palvelee kulttuurin lisäksi myös shoppailijoita, sillä keskustassa sijaitseva Galeria-ostoskeskus oli valtava ja siellä olisi saanut vietettyä useita tunteja kierrellen eri kauppoja. Pietarin pääostoskatu Nevski Prospekt oli remontissa, mutta pääsimme hieman aistimaan myös kauppakadun vilskettä ja tunnelmaa.

Matka tuntui onnistuneen kaikkien mielestä, saimme nauttia golfista upeissa puitteissa, herkullisesta ruuasta ja juomasta ja mikä parasta -ihan mahtavalla porukalla!  Viikonlopun aikana pelattiin Anna Golf –pelimatkalle tyypilliseen tapaan eri pelejä, joihin lukeutuivat mm. Golfbingo, Pinkki pallo sekä Henk.koht. pistebogey. Seuraava Anna Golf –matka suuntautuu Pereladaan, Espanjaan syksyllä 2018. Kaikki naisgolfarit ovat erittäin tervetulleita!