23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

KilpailuaSuomalaista
Matkailu

Unohtumaton 70-vuotispäivä Skotlannissa

Hämäläiset ja Taskiset Old Coursen kuuluisalla sillalla.

”Olen pelannut käytännössä noin kymmenen vuotta. Aloitin golfin, kun jäin eläkkeelle, sitä ennen työt eivät antaneet periksi. Yrittäjän arjessa ei ollut aikaa pelaamiselle.

Olin kyllä jo pitkään suunnitellut, että aloittaisin golfin eläkkeellä. Menimme sitten jo edellisenä kesänä vaimon kanssa Vihti Golfin ensimmäisille greencard-kursseille. Vihdissä koulutettiin uusia pelaajia, vaikka väylät eivät olleet vielä auki. Vihdistä saimme ajokortit ja heti ensimmäisenä perjantaina mietimme, että minne mennään golfaamaan. Varasimme Kotkaan hotellipakettin, ja pelasimme kaksi päivää Mussalon kentällä.

Kahdestaan kiersimme vaikeaa kenttää, metsässä oltiin tuolla ja tällä puolen, pallotkin loppuivat kesken kierroksen. Emme me kai ymmärtäneet mistä oli oikeasti kysymys, mutta ainakin saimme kunnon startin lajiin.

Olemme edelleen Vihti Golfissa jäseninä. Sittemmin olemme olleet todella aktiivisia pelaajia. Sauvakävellen en varmasti kävelisi samoja kilometrejä. Suomalaisista kentistä alkaa olla yli puolet pelattu, ulkomailla jopa enemmän. Yhteensä oli jo muutama vuosi sitten yli 130 kenttää. Viimeksi St. Andrewsissä 7 uutta kenttää.

Tasoitukseni on nyt 16,5, toistaiseksi se on joka vuosi alennut. Saa nähdä mikä on se taitekohta.

Hämäläiset

Ikimuistoinen kierros

Unohtumaton syntymäpäivä oli kokonaan Golf Digestin syy! Näin lehdessä ilmoituksen ”Skotlannin helmet –lukijamatkasta”, joka tapahtuisi juuri silloin kun minulla on syntymäpäivä, 13. toukokuuta. Syksyllä piti sitten jo miettiä pitääkö perinteiset pippalot, mutta ilmoituksen nähtyämme ratkaisu kolahti heti. Olimme kuulleet paljon Skotlannista, mutta emme olleet aikaisemmin käyneet siellä.

Niin me sitten lähdimme toukokuun 12. päivä Digestin matkaporukan kanssa Skotlantiin. Vaimoni Ritva Hämäläisen lisäksi mukana olivat ystävämme Heikki ja Ritva Taskinen.

Jo menomatkalla matkanjärjestäjä Kimmo Ekroth kysyi ketkä haluavat osallistua Old Coursen arvontaan. (Kentälle voi saada tiiajan vain yleisen arvonnan kautta.) Totta kai me ilmoittauduimme. Illalla myöhään, kun ajoimme hotellille kuulimme, että olimme saaneet aamulähdön, kello 6.45. Mikä upea onnenpotku! Epäilen edelleen, että onnetarta taisi joku töniä, kun osui näin hieno mahdollisuus.

Edellisenä iltana matkanteko meni myöhään ja aamulla piti aikaisin lähteä kentälle. Emme vielä aamulla tajunneet miten hieno päivä edessä olisi.

Olimme saaneet suosituksen ottaa kierrokselle mukaan paikalliset caddiet, joiden avulla saisimme kentästä enemmän tietoa ja neuvoja peliin. Hieno hetki oli jo Old Coursen ykköstiillä, jossa kuulutettiin ennen avauslyöntejämme, että syntymäpäiväsankari on tiillä. Se tuntui kyllä hienolta.

Iloiset

Caddiet

Caddiet olivat seurueen mukana koko päivän ja auttoivat historiallisten kenttien lukemisessa.

Kentällä caddiet olivat tarpeen. Ensinnäkin oli yhtä juhlaa kävellä vapaasti. Caddiet osasivat sanoa minne kannattaa yrittää lyödä ja jos ei mennyt sinne, he osasivat sanoa heti, että löytyykö sieltä pallo vai ei.

Old Coursesta minulla oli ennakko-odotus, että se on vaikeampi. Käytännössä väylät ovat kuitenkin aika suoria ja tasaisia. Mutta ongelmia tuottivat piikkiset katajan näköiset pensaat sekä lukemattomat muuratut pyörät bunkkerit.

Kenttä oli erinomaisen hienossa kunnossa ja kyllä sen koko ajan jotenkin aisti, että ollaan historiallisella alueella.

Aamupäivällä pelasimme Old Coursella ja iltapäiväksi ehdittiin vielä New Courselle. Samat caddiet mukana koko päivän.

New Course on hyvin samanlainen, mutta ei ehkä niin hyvin hoidettu. Jaksoimme hyvin pelata 36 reikää, kun oli caddiet mukana. Ilma oli aika viileä, 13-14 astetta ja tuuli koko ajan. Tuuli toi myös haasteensa peliin. Välillä vähän sataa ripsautti.

Kyllä se oli ikimuistoinen 70-vuotispäivä. Illalla tarjosin hotellilla kuohuviinit koko matkaporukalle. Se kruunasi päivän.

Televisiosta

St.

Hienosti järjestetty matka

Golf Digestin lukijamatka oli muutenkin hieno kokemus. Kaikki oli upeasti järjestetty ja ohjelmassa oli mahtavia kenttiä, joista olimme ennen vain kuulleet puhuttavan.

Olen ollut seitsemän vuotta Vihti Golfin senioreiden matkavastaavana, ja tiedän mitä matkan järjestäminen ja vetäminen on ja vaatii.

Mukava osa matkaa oli myös vierailu St.Andrewsin golfmuseossa, jossa on varmasti paras mahdollinen tieto golfin historiasta. Pelireissulla kannattaa ehdottomasti varata aikaa myös museolle, joka on aivan Old Coursen ykköstiin vieressä.

En ollut oikeastaan käynyt aikaisemmin links-kentillä, joten tässä reissussa sai todellisen tietoiskun siitä mitä ne ovat.

Lisäksi sattui vielä niin, että voitin Carnoustiella ja Kingsbarnsilla pelatun lukijamatkakilpailun. Tämä reissu ei unohdu koskaan.”

Veijo Hämäläinen

Kingsbarns

Kingsbarns oli kaunis ja haastava kokemus.

Kuvat Heikki Taskinen

Lisää aiheesta

Tilaa Golfpisteen uutiskirje

Artikkelin kommentit (4 kpl)