Aihe: Yksi älyttömimpiä sääntöjä? - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Yksi älyttömimpiä sääntöjä?

Etusivu Foorumit Säännöt Yksi älyttömimpiä sääntöjä?

Esillä 22 viestiä, 76 - 97 (kaikkiaan 97)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #291155 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 10:10:40)
    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.

    Dec 21-1/16 ???

    #291156 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (19.5.2009 10:21:55)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 10:10:40)
    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.

    Dec 21-1/16 ???

    Mikä tahansa esine, joka pidentää tähtäyslinjaa pidemmäksi kuin mitä pallo on, auttaa linjaamisessa. Sen vuoksi mitään ei saa jättää paikalleen palloa pelattaessa.

    Mä en myöskään ymmärrä, mistä tässä edes saa epäselvyyden aikaiseksi.

    #291157 Ilmoita asiaton viesti

    20-1/16 mukaan on sallittua merkitä pallo vetämällä viiva viheriöön, jos greeniä ei testata tai viiva osoita puttilinjaa. mielipiteesi poikkeaa R&A:n kannasta. Merkin voi sitä paitsi asettaa myös pallon sivulle.

    #291158 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.5.2009 10:33:07)

    KL kirjoitti: (19.5.2009 10:21:55)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 10:10:40)
    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.

    Dec 21-1/16 ???

    Mikä tahansa esine, joka pidentää tähtäyslinjaa pidemmäksi kuin mitä pallo on, auttaa linjaamisessa. Sen vuoksi mitään ei saa jättää paikalleen palloa pelattaessa.

    Mä en myöskään ymmärrä, mistä tässä edes saa epäselvyyden aikaiseksi.

    Itse en puolestani ymmärrä logiikkaa siinä, että pelaajan pitäisi nostaa ennen lyöntiä merkkausnasta, joka on asetettu osoittamaan pallon sijainnin (mutta ei lyöntilinjaa).

    Jos pallon paikan osoittava merkki näyttää puttauslinjan, on sen käyttäminen tässä tarkoituksessa joka tapauksessa kiellettyä. Jos taas merkkausnasta ei näytä puttauslinjaa palloa merkittäessä, ei kai se voi sitä tehdä palloa lyötäessäkään.

    TS:n logiikalla mikä tahansa merkin käyttäminen pallon sijaintia merkittäessä muodostaisi säännön 8-2b rikkomisen, koska merkitseminen pidentäisi tähtäyslinjaa.

    Mitä tulee KL:n kommenttiin, että olisi kestämätöntä sallia yhden merkkausvälineen jättäminen paikoilleen ja toisen ei, en kyllä ymmärrä tämänkään argumentin logiikkaa. Saahan esimerkiksi tiitä käyttää pallon merkkaajana, jos sillä osoittaa pallon paikan (asettamalla tii pystyasentoon). Jos taas yrittää asettaa tiin vaakatasoon siten, että se osoittaa puttauslinjan, on tiin käyttäminen kiellettyä. Ei mielestäni tällaisessa yhden merkkausvälineen erilaisessa kohtelussa eri tilanteissa ole mitään kestämätöntä.

    #291159 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 11:50:13)

    ts kirjoitti: (19.5.2009 10:33:07)

    KL kirjoitti: (19.5.2009 10:21:55)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 10:10:40)
    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.

    Dec 21-1/16 ???

    Mikä tahansa esine, joka pidentää tähtäyslinjaa pidemmäksi kuin mitä pallo on, auttaa linjaamisessa. Sen vuoksi mitään ei saa jättää paikalleen palloa pelattaessa.

    Mä en myöskään ymmärrä, mistä tässä edes saa epäselvyyden aikaiseksi.

    Itse en puolestani ymmärrä logiikkaa siinä, että pelaajan pitäisi nostaa ennen lyöntiä merkkausnasta, joka on asetettu osoittamaan pallon sijainnin (mutta ei lyöntilinjaa).

    Logiikka löytyy säännön hengestä. Kaikki mikä auttaa pelaajaa linjaamaan lyöntiä, pitää olla pois lyötäessä. Vaikka apu olisi pienikin, pitää raja vetää johonkin.

    #291160 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.5.2009 12:09:55)

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 11:50:13)

    ts kirjoitti: (19.5.2009 10:33:07)

    KL kirjoitti: (19.5.2009 10:21:55)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 10:10:40)
    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.

    Dec 21-1/16 ???

    Mikä tahansa esine, joka pidentää tähtäyslinjaa pidemmäksi kuin mitä pallo on, auttaa linjaamisessa. Sen vuoksi mitään ei saa jättää paikalleen palloa pelattaessa.

    Mä en myöskään ymmärrä, mistä tässä edes saa epäselvyyden aikaiseksi.

    Itse en puolestani ymmärrä logiikkaa siinä, että pelaajan pitäisi nostaa ennen lyöntiä merkkausnasta, joka on asetettu osoittamaan pallon sijainnin (mutta ei lyöntilinjaa).

    Logiikka löytyy säännön hengestä. Kaikki mikä auttaa pelaajaa linjaamaan lyöntiä, pitää olla pois lyötäessä. Vaikka apu olisi pienikin, pitää raja vetää johonkin.

    Sääntö ja sen henki kieltävät asettamasta greenille esinettä, joka auttaa linjaamaan lyöntiä. Tämän suhteen ei kai ole missään vaiheessa ollut mitään epäselvyyttä. Sääntö koskee mielestäni ilman eri mainintaakin sekä tilannetta lyöntiin valmistautuessa että sen aikana.

    Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miten merkkausnasta muuttuu pelaajan asettuessa lyöntiasentoon pallon sijaintia osoittavasta merkistä puttauslinjaa osoittavaksi merkiksi. Tätä muutosta eivät säännön henget selitä.

    Entinen PGA-ammattilainen Skip Ward on All Experts sivuston golfin sääntöpalstalla vastannut myöntävästi kysymykseen: saako pallon merkkaamiseen käytetyn kolikon jättää greenille lyönnin ajaksi?:

    QUESTION: My ball is on the green. I mark it with a small coin. The coin is placed immediately behind my ball. Am I permitted under the rules to putt without picking up the coin I marked my ball with?

    ANSWER: Dear Peter, thanks for the question. The short answer is Yes. You can putt without picking up the marker. However if the marker is struck in any way while making a stroke at the ball, then you would incur a penalty stroke. I’m not sure why a player would want to leave the marker there, but it is indeed ok. Good luck, thanks again for asking and remember, Love the game,

    skipper

    #291161 Ilmoita asiaton viesti

    Oletko varma, että et nyt tulkitse itse keksimäsi kirjoittamattoman säännön henkeä?

    Mikä sääntö edellyttää, että ’kaikki’ mistä on apua linjaamisessa, pitää ottaa pois? Jos helposti siirrettävä irrallinen haittatekijä tai helposti korjattava lyöntijälki auttaa linjaamisessa, pitääkö se poistaa? Eikö lipun huoltamisesta ole paljon enemmän apua linjaamiseen kuin merkkausnastasta, josta voisi väittää olevan pelkkää haittaa?

    #291162 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 13:07:26)
    Oletko varma, että et nyt tulkitse itse keksimäsi kirjoittamattoman säännön henkeä?

    Mikä sääntö edellyttää, että ’kaikki’ mistä on apua linjaamisessa, pitää ottaa pois? Jos helposti siirrettävä irrallinen haittatekijä tai helposti korjattava lyöntijälki auttaa linjaamisessa, pitääkö se poistaa? Eikö lipun huoltamisesta ole paljon enemmän apua linjaamiseen kuin merkkausnastasta, josta voisi väittää olevan pelkkää haittaa?

    Ero on siinä, onko merkki pelaajan asettama, vaiko ennestään oleva.

    Ja diletantille sellainen oikaisu, että tilanne on todellakin eri lyöntiin valmistautumisen ja itse lyönnin aikana.

    A player places a club on the ground parallel to the line of play to assist him in aligning his feet properly. Is this permissible?

    Yes, provided the player removes the club before playing his stroke. Otherwise, a breach of Rule 8-2a would occur.

    #291163 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.5.2009 13:24:04)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 13:07:26)
    Oletko varma, että et nyt tulkitse itse keksimäsi kirjoittamattoman säännön henkeä?

    Mikä sääntö edellyttää, että ’kaikki’ mistä on apua linjaamisessa, pitää ottaa pois? Jos helposti siirrettävä irrallinen haittatekijä tai helposti korjattava lyöntijälki auttaa linjaamisessa, pitääkö se poistaa? Eikö lipun huoltamisesta ole paljon enemmän apua linjaamiseen kuin merkkausnastasta, josta voisi väittää olevan pelkkää haittaa?

    Ero on siinä, onko merkki pelaajan asettama, vaiko ennestään oleva.

    Ja diletantille sellainen oikaisu, että tilanne on todellakin eri lyöntiin valmistautumisen ja itse lyönnin aikana.

    A player places a club on the ground parallel to the line of play to assist him in aligning his feet properly. Is this permissible?

    Yes, provided the player removes the club before playing his stroke. Otherwise, a breach of Rule 8-2a would occur.

    Toivottavasti ts ei tosimielessä esittänyt tätä ”oikaisuaan” tai muutoin olen erittäin huolestunut opettavan ammattikunnan tietotasosta. Sääntö 8-2a käsittelee tilannetta greenin ulkopuolella (Other than on Putting Green). Sääntö 8-2b, jonka sisällöstä nyt keskustellaan, käsittelee lyöntilinjan osoittamista greenillä (On the Putting Green).

    Ts:n viittamassa tapauksessa kysymys oli mailan asettamisesta maahan lyöntilinjan osoittamiseksi greenin ulkopuolelle ennen lyöntiä. Tämä on siis sallittua, kunhan maila poistetaan lennen lyönnin suorittamista. Greenillä sen sijaan sääntö 8-2b kieltää asettamasta mailaa maahan lyöntilinjan osoittamiseksi edes ennen lyöntiä.

    #291164 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Ei se säännön henki, että kaikki asetetut merkit tai apu on poistettava ennen lyöntiä.

    Mutta ollaan sitten tarkempia ja annettan deccari viheriön puolelta:

    A caddie cast his shadow on the putting green for the purpose of indicating to the player a line for putting. Is this permissible?

    No. Such action is a breach of Rule 8-2b if the shadow remains in position while the stroke is being played.

    Eli tuossa käänteisesti sanottuna kerrotaan, että varjolla saa osoittaa puttilinjan, mutta jos sen jättää paikalleen lyönnin ajaksi, teko muuttuu rangaistavaksi.

    #291165 Ilmoita asiaton viesti

    Säännöstä ei varmaan löydykään vieraspelaajan mainitsemaa kohtaa ’kaikki’ mistä on apua linjaamisesta pitää ottaa pois , tässä kai tarkoitettiin lähinnä merkkausnastaa ja sen paikalle jättämistä, puttauslinjan osoittaminen ja griinin koskettaminen on sitten eri juttu…(jos pallo forella, niin caddie voi koskettaa puttilinjaa kun osoittaa sitä pelaajalle)

    kyllä se on varmasti niin, jos pelaaja jättää joka reiällä merkkausnastan paikoilleen, tulee kyllä epäily että hyötyykö pelaaja siitä jotenkin, ainakin muut pelaajat voivat tästä vaivautua, ja ja …sitten saattaakin tulla kiistaa siitä, että osuiko putteri nastaan vai ei putatessa.

    Jossain scramblessa näkeekin että merkataan lyhyt putti sivuun ja lyödään sitten putti sisään vaikka merkkausnasta on vielä griinillä, mutta prot harvemmin scramblea pelaa, eli tarkoitan sitä, että jos KL, vieraspelaaja ja allekirjoittanut TP Combo sekä ts, menisivät johonkin klubikisan tuomareiksi, niin kyllä aika monta sääntörikkomusta, tahallista tai tahatonta löytyisi…keskiverto klubipelaaja ei välttämättä tunne sääntöjen ’hienouksia’…itselläkin tapana joka kisassa jakaa peliryhmälle rankkuja…

    #291166 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 11:50:13)
    Mitä tulee KL:n kommenttiin, että olisi kestämätöntä sallia yhden merkkausvälineen jättäminen paikoilleen ja toisen ei, en kyllä ymmärrä tämänkään argumentin logiikkaa. Saahan esimerkiksi tiitä käyttää pallon merkkaajana, jos sillä osoittaa pallon paikan (asettamalla tii pystyasentoon). Jos taas yrittää asettaa tiin vaakatasoon siten, että se osoittaa puttauslinjan, on tiin käyttäminen kiellettyä. Ei mielestäni tällaisessa yhden merkkausvälineen erilaisessa kohtelussa eri tilanteissa ole mitään kestämätöntä.

    Kyllä tiin saa laittaa griinille pallon paikkaa osoittamaan ihan missä asennossa tahansa, kunhan se ei osoita pelisuuntaa lyönnin aikana.

    Yritän selventää logiikkaani. Otetaan kuusi erilaista merkkausnastaa:
    1. pyöreä yksivärinen
    2. nelikulmainen yksivärinen
    3. kolmikulmainen yksivärinen
    4. pyöreä kaksivärinen, josssa puoliskot on toisistaan erotettu suoralla viivalla
    5. pitkulainen, jossa suuntaa osoittavia viivoja (malli Scotty Cameron)
    6. pyöreä yksivärinen, jossa on kaksi pistettä reunoilla (klo 6:ssa ja klo 12:ssa)

    Mitkä saavat jäädä maahan lyönnin ajaksi ja mitkä eivät? Ja missä asennossa?

    #291167 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.5.2009 14:05:38)
    Ei se säännön henki, että kaikki asetetut merkit tai apu on poistettava ennen lyöntiä.

    Mutta ollaan sitten tarkempia ja annettan deccari viheriön puolelta:

    A caddie cast his shadow on the putting green for the purpose of indicating to the player a line for putting. Is this permissible?

    No. Such action is a breach of Rule 8-2b if the shadow remains in position while the stroke is being played.

    Eli tuossa käänteisesti sanottuna kerrotaan, että varjolla saa osoittaa puttilinjan, mutta jos sen jättää paikalleen lyönnin ajaksi, teko muuttuu rangaistavaksi.

    Ts:n viittaama decision 8-2b/1 toteaa sen, että puttauslinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, ei edes lipputangon varjolla. Tämä asia on mielestäni täysin selvä jo säännön 8-2b ensimmäisen virkkeen sanamuodon perusteella: “…the player, his partner or either of their caddies may, before but not during the stroke, point out a line for putting, but in so doing the putting green must not be touched.”

    Tämä ei kuitenkaan vastaa esittämääni kysymykseen, joka koskee säännön 8-2b toisen virkkeen tulkintaa: millä perusteella merkkausnasta voisi osoittaa lyöntilinjan lyönnin aikana mutta ei sitä ennen? Sääntöhän kieltää (tietenkin ennen lyöntiä) asettamasta mitään puttauslinjaa osoittavaa merkkiä mihinkään kohtaan greeniä: ”A mark must not be placed anywhere to indicate a line for putting.”

    KL kirjoitti: (19.5.2009 14:09:20)
    Yritän selventää logiikkaani. Otetaan kuusi erilaista merkkausnastaa:
    1. pyöreä yksivärinen
    2. nelikulmainen yksivärinen
    3. kolmikulmainen yksivärinen
    4. pyöreä kaksivärinen, josssa puoliskot on toisistaan erotettu suoralla viivalla
    5. pitkulainen, jossa suuntaa osoittavia viivoja (malli Scotty Cameron)
    6. pyöreä yksivärinen, jossa on kaksi pistettä reunoilla (klo 6:ssa ja klo 12:ssa)

    Mitkä saavat jäädä maahan lyönnin ajaksi ja mitkä eivät? Ja missä asennossa?

    Mikäli pallon merkintään käytettävässä välineessä on sellainen viiva tai muu ominaisuus, että sillä voidaan osoittaa puttauslinja ja tätä ominaisuutta vielä käytetään linjan osoittamiseen, rikotaan tällöin säännön 8-2b toista virkettä. Tämä kai on riidatonta.

    Omasta mielestäni kolikon kokoisessa nastassa oleva viiva tms. kuvio ei kuitenkaan tee nastasta puttilinjaa osoittavaa merkkiä. Onhan eri maiden kolikoissakin ties mitä viivoja tai kuvioita, jotka teoriassa voisivat osoittaa puttauslinjan. Tuskin kukaan kuitenkaan tällaisen käytöstä olisi penalteja jakelemassa.

    Jos kuitenkin joku KL:n mainitsemista merkkausnasta kuitenkin katsottaisiin puttauslinjaa osoittavaksi merkiksi, en siltikään ymmärrä, miksi sääntörikkomus tapahtuisi vasta sen jälkeen kun palloa lyödään, eikä jo silloin kun merkki asetetaan maahan puttilinjaa osoittamaan. Jos taas merkki ei osoita lyöntilinjaa ennen lyöntiä, miten se tekee sen lyönnin aikana?

    #291168 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 16:49:20)
    Jos kuitenkin joku KL:n mainitsemista merkkausnasta kuitenkin katsottaisiin puttauslinjaa osoittavaksi merkiksi, en siltikään ymmärrä, miksi sääntörikkomus tapahtuisi vasta sen jälkeen kun palloa lyödään, eikä jo silloin kun merkki asetetaan maahan puttilinjaa osoittamaan. Jos taas merkki ei osoita lyöntilinjaa ennen lyöntiä, miten se tekee sen lyönnin aikana?

    Siksi, koska kyseessä on kaksi eri sääntöä ja kaksi eri aikaan käsiteltävää tapahtumaa.

    Pallon merkitsemisen yhteydessä tapahtuva viheriön pinnan koskettaminen sallitaan säännössä 16-1a. Tämä on tietenkin selvää, koska sääntö 20-1 edellyttää, että pallo pitää merkitä, jos se on tarkoitus asettaa takaisin paikoilleen. Huomattakoon, että tässä vaiheessa ei vielä oikeastaan ole edes olemassa käsitettä pelilinja (pelaaja ei ole sitä vielä päättänyt), joten sitä ei ole voitu osoittaakaan millään merkillä.

    Kun pelaaja on pallonsa viheriöllä merkinnyt, nostanut, puhdistanut ja asettanut takaisin paikoilleen, pallon paikan merkitsemiseen käytetyn esineen rooli tuossa paikan merkitsemisessä on päättynyt ja oletettavasti 99,99999% pelaajista nostaa tuon merkkausesineen ylös jatkaakseen peliä.

    Tässä vaiheessa siirrytään pelaamaan palloa ja merkkausesineen rooli muuttuu, siitä tulee pelilinjaa osoittava esine, koska mitään muutakaan roolia sillä ei enää voi olla. Vieraspelaajan esittämät ajatukset merkin paikoilleen jättämisestä, jotta pallo voitaisiin palauttaa paikalleen pelaamattoman paikan säännön tms. vuoksi eivät mielestäni ole kovin uskottavia. Mikään sääntö ei edellytä ko. paikan tarkkaa muistamista, merkitsemisestä puhumattakaan.

    Minun käsityskykyni ei riitä siihen, että pelaaja jättäisi merkkausesineen paikoilleen mitään muuta varten kuin siitä hyötyäkseen ja ainoa välitön hyöty on pelilinjan osoittaminen (siis putterin lavan liikkeen kontrollointi merkin avulla). Ideaalimaailmassa tästä ei tarvitsisi keskustella lainkaan, koska pelaaja vastaa tekemisistään ja pelaaja ideaalimaailmassa olisi niin rehellinen, ettei edes harkitsisi merkin jättämistä paikoilleen hyötymistarkoituksessa. Reaalimaailmassa tilanne on toinen, pelaajan epärehellisyydestä on syntynyt viljalti niin sääntöjä kuin deccareitakin.

    #291169 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 16:49:20)
    Mikäli pallon merkintään käytettävässä välineessä on sellainen viiva tai muu ominaisuus, että sillä voidaan osoittaa puttauslinja ja tätä ominaisuutta vielä käytetään linjan osoittamiseen, rikotaan tällöin säännön 8-2b toista virkettä. Tämä kai on riidatonta.

    Jäi vielä mainitsematta, että tämä tosiaankin on riidatonta, senhän jo osoittaa tuo Scotty Cameronin lanseeraama merkkausväline. Pallon merkkaamiseen käytettävässä välineessä siis nimenomaisesti SAA olla pelilinjaa osoittavia merkkejä. Sitä ei missään säännössä kielletä. Aivan toinen asia on ko. välineen jättäminen paikoilleen lyönnin ajaksi.

    #291170 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (19.5.2009 18:57:59)

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 16:49:20)
    Mikäli pallon merkintään käytettävässä välineessä on sellainen viiva tai muu ominaisuus, että sillä voidaan osoittaa puttauslinja ja tätä ominaisuutta vielä käytetään linjan osoittamiseen, rikotaan tällöin säännön 8-2b toista virkettä. Tämä kai on riidatonta.

    Jäi vielä mainitsematta, että tämä tosiaankin on riidatonta, senhän jo osoittaa tuo Scotty Cameronin lanseeraama merkkausväline. Pallon merkkaamiseen käytettävässä välineessä siis nimenomaisesti SAA olla pelilinjaa osoittavia merkkejä. Sitä ei missään säännössä kielletä. Aivan toinen asia on ko. välineen jättäminen paikoilleen lyönnin ajaksi.

    Mä kyllä jo hetken ihmettelin, kun tää kortti ei ole esiin noussu. Ässähän se on.

    #291171 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (19.5.2009 18:57:59)

    Diletantti kirjoitti: (19.5.2009 16:49:20)
    Mikäli pallon merkintään käytettävässä välineessä on sellainen viiva tai muu ominaisuus, että sillä voidaan osoittaa puttauslinja ja tätä ominaisuutta vielä käytetään linjan osoittamiseen, rikotaan tällöin säännön 8-2b toista virkettä. Tämä kai on riidatonta.

    Jäi vielä mainitsematta, että tämä tosiaankin on riidatonta, senhän jo osoittaa tuo Scotty Cameronin lanseeraama merkkausväline. Pallon merkkaamiseen käytettävässä välineessä siis nimenomaisesti SAA olla pelilinjaa osoittavia merkkejä. Sitä ei missään säännössä kielletä. Aivan toinen asia on ko. välineen jättäminen paikoilleen lyönnin ajaksi.

    Ymmärrän hyvin sen, että mitään suuntaa osoittavia ’merkkejä’ (esim. maahan jätettävää merkkausnastaa suuntaviivalla) ei putattaessa saa olla, mutta kuinka loogista sen kanssa on se seikka, että sekä putterissa, että pallossa saa olla vaikka minkälaisia suuntaa osoittavia merkkejä, viivoja jne.

    #291172 Ilmoita asiaton viesti

    Jos leikitään hetki ajatuksella, että tavallinen merkkausnasta osoittaisi greenillä puttilinjaa, sen käyttö pitäisi tietenkin kieltää sillä hetkellä, kun siitä on eniten luvatonta hyötyä, eikä sitä enää tarvita alkuperäiseen tarkoitukseensa eli pallon paikan osoittamiseen. Tämä laittomuuden kulminaatiopiste on tietysti se vaihe, kun pallo on asetettu takaisin ja puttilinjaa tiirataan pallo ja merkki maassa. Sääntölordit ovat keksineet nimenomaisesti kieltää mailan, piipun, kaverin merkkausnastan ja lipunhuoltajan jalan käyttämisen puttilinjan osoittamiseen, miten heille on voinut jäädä näin ilmeinen apuväline huomaamatta?
    Jos merkki on asetettu normaalisti pallon taakse, se jää tavallisenkin putterin lavan alle sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitaan eli kun mailan lapaa pitäisi asetella puttilinjan suuntaiseksi, ja varsinkin silloin, kun putteri on uudempaa kahden munan paistinpannumallia. Sillä hetkellä kun merkki tulee taas näkyviin backsvingin alussa, kaikki puttivalmentajat ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että kaikki lvan asennon korjausyritykset tässä vaiheessa ovat tuhoon tuomittuja. Varmasti joku voi keksiä puttia varten vielä huonomman tähtäysavun kuin lavan alla näkymättömissä oleva merkkausnasta, itselleni ei tule mieleen.
    Vaikka kaksi pistettä määrääkin suoran, erilaisia aaltoviivoja ja kaaria (puttilinjoja) voi kahden pisteen kautta piirtää äärettömän määrän. Puttilinjan päistä tärkeämpi on tietenkin se, jossa reikä on, ja sen osoittaminen on nimenomaisesti sallittu lipun huoltamisella. Tieto siitä, että pallo on nyt tässä, ei juurikaan hyödytä putin linjaamisessa.
    Kaikkeen ei tarvitse olla kunnollista syytä. Deccareista löytyy paljon ratkaisuja tilanteisiin, joissa pelaaja on unohtanut jotain, kuten tuloskorttinsa, putterinsa, merkkausnastan siirtämisen takaisin tai pallon merkkaamisen ennen nostamista, onpa joku päässyt isoon kirjaan unohtamalla pelata pallon reikään asti. Merkkausnastan unohtaminen paikalleen ei tässä joukossa kuulosta mitenkään mahdottomalta.
    Ihminen voi suhtautua monella eri tavalla siihen kun havaitsee jonkun tekevän jotain, mitä ei itse tekisi tai jonka tarkoitusta ei ymmärrä. Sille, että lähtökohtaisesti uskoo sen olevan väärin, tapahtuvan epäeettisessä hyötymistarkoitusessa ja olevan jotenkin itseltä pois, on ihan oma nimikin. Jostain syystä tätä lähtökohtaa ei ole huolittu golfsääntöjen tulkintaohjeeksi.

    #291173 Ilmoita asiaton viesti

    Puttilinjaa osoittavasta apuvälineestä on kiistatta apua (ainakin osalle pelaajista). Pelinopeuden kannalta on ymmärrettävää että erilaisia virityksiä linjan osoittamiseksi ei ole sallittu. Ihmetyttää miksi muut tavat osoittaa linjaa ovat kiellettyjä mutta pallossa olevat merkit ovat sallittuja.

    Vähän sama juttu on etäisyyden mittaamisen kanssa, siinäkään ei ole määritelty mitä tietoa pelaaja saa hankkia vaan sen miten tietoa saa hankkia.

    Mielestäni lordeilla olisi keinoja olla selkeämpiä ja johdonmukaisempia kummassakin tapauksessa. Ja ehkä muutamassa muussakin.

    #291174 Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 22:00:20)

    Jos merkki on asetettu normaalisti pallon taakse, se jää tavallisenkin putterin lavan alle sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitaan eli kun mailan lapaa pitäisi asetella puttilinjan suuntaiseksi, ja varsinkin silloin, kun putteri on uudempaa kahden munan paistinpannumallia. Sillä hetkellä kun merkki tulee taas näkyviin backsvingin alussa, kaikki puttivalmentajat ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että kaikki lvan asennon korjausyritykset tässä vaiheessa ovat tuhoon tuomittuja. Varmasti joku voi keksiä puttia varten vielä huonomman tähtäysavun kuin lavan alla näkymättömissä oleva merkkausnasta, itselleni ei tule mieleen.

    Koska ’merkkausvälineestä’ ei liene senkummempia sääntöjä ja jos sen saisi jättää paikoilleen putattaessa, niin mitenkähän olisi sellaisen merkin laita, joka olisi valkoinen kaksi senttiä leveä ja kaksikymmentä senttiä pitkä ja jonka keskellä olisi kolme milliä paksu musta viiva.

    #291175 Ilmoita asiaton viesti

    Chip Greenside kirjoitti: (19.5.2009 22:43:34)

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.5.2009 22:00:20)

    Jos merkki on asetettu normaalisti pallon taakse, se jää tavallisenkin putterin lavan alle sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitaan eli kun mailan lapaa pitäisi asetella puttilinjan suuntaiseksi, ja varsinkin silloin, kun putteri on uudempaa kahden munan paistinpannumallia. Sillä hetkellä kun merkki tulee taas näkyviin backsvingin alussa, kaikki puttivalmentajat ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että kaikki lvan asennon korjausyritykset tässä vaiheessa ovat tuhoon tuomittuja. Varmasti joku voi keksiä puttia varten vielä huonomman tähtäysavun kuin lavan alla näkymättömissä oleva merkkausnasta, itselleni ei tule mieleen.

    Koska ’merkkausvälineestä’ ei liene senkummempia sääntöjä ja jos sen saisi jättää paikoilleen putattaessa, niin mitenkähän olisi sellaisen merkin laita, joka olisi valkoinen kaksi senttiä leveä ja kaksikymmentä senttiä pitkä ja jonka keskellä olisi kolme milliä paksu musta viiva.

    On sallittuja ja kiellettyjä merkkejä, ks. Dec 20-1/16, sallitut, mutta ei suositellut merkkaustavat

    #291176 Ilmoita asiaton viesti

    Ymmärtääkseni asiassa ei ole koko aikana ollut epäselvyyttä siitä, saako merkkausnastaa käyttää puttauslinjan merkitsemiseen. Tämä on yksiselitteisesti kiellettyä.

    Cameronin härpätintä ilmeisesti voi käyttää puttauksen linjaamiseen kun se kerran on tällaiseen tarkoitukseen suunniteltu, eli sellaisen jättäminen puttaamisen ajaksi maahan johtaisi säännön 8-2 b) rikkomisen.

    Sen sijaan kysymys on ymmärtääkseni kaiken aikaa ollut siitä, osoittaako merkkausnasta (muu kuin Cameronin kehittämä) automaattisesti puttauslinjaa ja jos ei osoita, miksi sitä ei saisi jättää paikalleen putatessa.

    Cameronkin on sitä mieltä, että hänen kehittämänsä härpätin on tarpeellinen nimenomaan siksi, että tavallista merkkausnastaa ei voi käyttää puttauslinjan osoittamiseen (’He just thought it would help players with their alignments as well as speed up the pace of play — and putting down a dime as your ball marker just doesn’t offer that, in his view’).

    Jos Cameronin lausuma kerran pitää paikkansa, ei kai ole voida pitää KL:n esittämällä tavalla lähtökohtaisena olettamana, että palaajan tarkoituksena on käyttää tavallista merkkausnastaa tai kolikkoa puttauslinjan osoittamiseksi, johon tarkoitukseen se ei ammatti-ihmisenkään mielestä edes sovellu.

    Itse pidän oikeusmurhana kaikkia tilanteita, joissa rangaistus langetetaan sillä perusteella, mitä voidaan olettaa tapahtuneen ilman näyttöä todellisesta tarkoituksesta tai tapahtumien kulusta. Merkkausnasta on voitu jättää paikalleen epähuomiossa tai tarkoituksena osoittaa pallon sijaintipaikka, kun on olemassa riski pallon puttaamisesta esteeseen. Itse todistin tällaista tapausta vappupäivänä, kun pelikaverina ollut rouvashenkilö puttasi kaljulla greenillä 5 metrin kaltevan alamäkiputin 4 metriä pitkäksi bunkkeriin.

    Jos itse satun joskus samaan tilanteeseen, taidan jättää merkkausnastan varmuuden vuoksi paikalleen putin ajaksi (ainoana tarkoituksena nopeuttaa peliä ja ilman että merkki osoittaa puttilinjaa). Saa nähdä, tuleeko penaltia golfin hengen rikkomisesta.

Esillä 22 viestiä, 76 - 97 (kaikkiaan 97)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Yksi älyttömimpiä sääntöjä?