Aihe: Yksi älyttömimpiä sääntöjä? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][19]
KilpailuaSuomalaista

Yksi älyttömimpiä sääntöjä?

Etusivu Foorumit Säännöt Yksi älyttömimpiä sääntöjä?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 97)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #291130 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Noinkohan toi on?
    Pallohan on griinillä merkattavissa ja asetettavissa uudelleenkin, jolloin sitä saa taas liikuttaa.
    Milloin poistuu pallon liikuteltavuus?

    (Bulls Hit 10.5.2009 11:26:48)

    Deccari 20-4/1 ottaa tähän kantaa, merkkausnastalla ei ole virkaa pallon asettamisen jälkeen. Pallon asettamiseen pätee varmaankin sama periaate kuin merkkaamiseenkin eli pallon tai merkin asettamisprosessin aikana tapahtuva pallon liikkuminen ei aiheuta seuraamuksia ja pallo asetetaan takaisin paikalleen. Heti kun asettaminen on suoritettu, on tilanne toinen.

    Niin minä tuon säännön 8-2a ja b tulkitsen (oma lainaukseni oli tuolla aiemmin väärin, ulkomuistista heitin). Mikään sääntöhän ei kerro kuinka kauas pallosta merkki tulee laittaa, kunhan pallon paikka merkitään tarkasti. Jos merkin asettaa vaikkapa 5 sentin päähän pallon taakse ja jättää sen siihen lyönnin ajaksi, merkistä voi perustellusti väittää olevan apua tähtäämisessä.

    (KL 10.5.2009 13:52:54)

    Deccari 20-1/20 taas kertoo, että kahden tuuman (n. 5 cm) päähän asetettu merkki ei ole tarpeeksi tarkasti asetettu.

    #291131 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Cleve kirjoitti: (10.5.2009 14:06:13)

    Deccari 20-1/20 taas kertoo, että kahden tuuman (n. 5 cm) päähän asetettu merkki ei ole tarpeeksi tarkasti asetettu.

    Totta puhut, tuon olin unohtanut.

    Jotkut laittavat merkkinsä osittain pallon alle, s.o. pallon kiinni, toiset taas pallon projektion kohdalle. Mitä kookkaampi merkki ja mitä kauempana pallosta, sitä enemmän siitä olisi hyötyä tähtäämisessä, jos sen jättäisi paikoilleen.

    Otetaanpa vaikkapa semmoinen pitkänomainen griinihaarukka, jota jotkut kentät antavat gf-pelaajille. Griinihaarukalla pallon merkkaaminen on verraten yleistä, mutta yleensä se on tökätty maahan pallon taakse. Mitä jos sen laittaakin maahan pallon taakse pitkittäin? Siinä olisi äkkiä 10 senttiä tähtäysviivaa. Ja senkö saisi jättää paikoilleen lyönnin ajaksi? Ei kuulosta kovin loogiselta.

    #291132 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (10.5.2009 9:56:32)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (10.5.2009 2:54:02)

    Chip Greenside kirjoitti: (11.4.2009 21:40:12)
    Tuossa PH:n tapauksessa, joka tapahtui juuri niinkuin Dosto esitti, sääntö osottautui täysin kohtuuttomaksi. Mutta kuten täällä on sanottu, kun merkki alhaalla pallo ei ole pelissä ja kun merkki ylhäällä ja pallo on pelissä. Kuinkahan monesti pallon voisi tuonkaltaisessa tilanteessa merkitä uudelleen ja uudelleen ennenkuin alkaisi tulla penttejä pelin viivyttämisestä?

    Tiger tekee usein niin, että jättää merkin paikalleen ja kävelee vielä sihtaamaan linjaa muutaman askeleen päästä. Sitten nostaa merkin ja tähtää palloa.

    Jos ottaa stanssin merkki alhaalla, ’tähtää’ palloa ja se silloin liikkuu, niin ei saa rangaistusta?

    Omasta päästä tulisi kyllä kaksi ’pelisuuntaa osoittavan merkin käyttämisestä’.

    Pallo on pelissä, kun se on pudotettu tai asetettu. Pallon merkkaaminen ei poista sitä pelistä. Kun pelaaja asettaa pallonsa viheriöllä paikkaan, josta sen nosti, pallo on heti pelissä, vaikka merkkausnasta olisikin vielä paikoillaan. Rangaistukselta ei siis välty jättämällä merkin paikoilleen sihtailun ajaksi.

    Lisäisin tuohon ensimmäiseen lauseeseen sääntöjen mukaisesti (pudotettu tai asetettu). Eli pallo ei ole pelissä jos esim. droppi on virheellisesti toteutettu. (esim. olkapään yli selän taakse)

    #291133 Ilmoita asiaton viesti

    Jos puhutaan vain tavallisesta yksivärisestä merkkausnastasta tai -napista, mikä sääntö estää sen jättämisen paikalleen lyönnin ajaksi? Onko kiellettyä asettua lyöntiasentoon niin, että kengänkärjet ovat linjassa puttilinjan kanssa?

    #291134 Ilmoita asiaton viesti

    Rule 8 Advice; Indicating Line of Play

    8-2. b.

    #291135 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (10.5.2009 18:58:43)
    Jos puhutaan vain tavallisesta yksivärisestä merkkausnastasta tai -napista, mikä sääntö estää sen jättämisen paikalleen lyönnin ajaksi? Onko kiellettyä asettua lyöntiasentoon niin, että kengänkärjet ovat linjassa puttilinjan kanssa?

    Jos käyttää kenkää pallon merkkaamiseen, niin kengässä ei saa olla metallipiikkejä, se ei saa olla kokoa 43 suurempi eikä sen nauhat saa olla rusetissa. Sääntö 54-17z.

    #291136 Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (10.5.2009 11:41:24)
    Jos kyseessä on normaali yksivärinen, pyöreä nasta, jossa ei ole mitään ylimääräisiä merkintöjä, mikä sääntö tms, edellyttää, että merkki pitää nostaa pois ennen puttaamista?

    Teittisen mielestä pelaaja rikkoo sääntöä 8-2, jos ei poista merkkausnastaa ennen lyöntiä. Tässä Teittisen vastaus kysymykseen.

    #291137 Ilmoita asiaton viesti

    sardiini kirjoitti: (16.5.2009 21:16:27)

    vieraspelaaja kirjoitti: (10.5.2009 11:41:24)
    Jos kyseessä on normaali yksivärinen, pyöreä nasta, jossa ei ole mitään ylimääräisiä merkintöjä, mikä sääntö tms, edellyttää, että merkki pitää nostaa pois ennen puttaamista?

    Teittisen mielestä pelaaja rikkoo sääntöä 8-2, jos ei poista merkkausnastaa ennen lyöntiä. Tässä Teittisen vastaus kysymykseen.

    Dec 20-1/16 mukaan pallon paikan voi merkitä vetämällä viheriöön viivan, kunhan viheriötä ei testata eikä viiva osoita puttilinjaa. Viiva (eli pallomerkki) ei siis automaattisesti aina osoita puttilinjaa, eikä ratkaisussa puhuta mitään siitä, että viiva pitäisi voida poistaa ennen lyöntiä. Se voisi olla jopa mahdotonta.

    #291138 Ilmoita asiaton viesti

    Jos kerran merkkausnasta osoittaa puttilinjaa, miksi Tiger Woodsia ei rangaista, kun hän tutkii linjoja pallo ja merkki yhtä aikaa maassa, joskus hyvinkin perusteellisesti?
    Säännöissä puhutaan merkin nostamisesta vain jos pallo samalla liikkuu, pallon asettamisesta sen sijaan on hyvin yksityiskohtaisia määräyksiä ja deccarit päälle. Englantilaiselle se mikä ei ole kiellettyä on sallittua, suomalaisille sekin, mikä on sallittua, pitäisi oikeastaan olla kiellettyä tai ainakin rangaistavaa.

    #291139 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (16.5.2009 23:55:14)
    Jos kerran merkkausnasta osoittaa puttilinjaa, miksi Tiger Woodsia ei rangaista, kun hän tutkii linjoja pallo ja merkki yhtä aikaa maassa, joskus hyvinkin perusteellisesti?
    Säännöissä puhutaan merkin nostamisesta vain jos pallo samalla liikkuu, pallon asettamisesta sen sijaan on hyvin yksityiskohtaisia määräyksiä ja deccarit päälle. Englantilaiselle se mikä ei ole kiellettyä on sallittua, suomalaisille sekin, mikä on sallittua, pitäisi oikeastaan olla kiellettyä tai ainakin rangaistavaa.

    Taisit olla jo väsynyt tuon kirjoittaessasi, kyse oli nimenomaan merkin poistamisesta lyönnin ajaksi. Tuo tähtäilyasia merkkausnastan kanssa käsiteltiin jo aiemmassa ketjussa.

    #291140 Ilmoita asiaton viesti

    Puttilinjaa ei saa osoittaa merkillä tai viheriön koskemalla koskaan, oli pallo nostettu, merkattuna tai ei. Jos merkkausnasta osoittaisi lyönnin aikana linjan, se osoittaisi sen myös sen 10-20 sekunnin aikana, jonka Tiger linjaa tiiraa pallo ja merkki yhtä aikaa maassa. säännöissä ei puhuta pallomerkin poistamisesta mitään, eikä siitä ole ensimmäistäkään deccaria. Ne, missä asiaa on sivuttu, liittyvät pallon liikkumiseen merkin nostamisen yhteydessä. Jos merkillä olisi tällainen linjanosoitusominaisuus, merkki olisi tietenkin jo määrätty poistettavaksi heti kun sitä ei enää tarvita pallon paikkaa osoittamaan, vaan eipä ole määrätty.

    #291141 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.5.2009 10:43:45)
    Puttilinjaa ei saa osoittaa merkillä tai viheriön koskemalla koskaan, oli pallo nostettu, merkattuna tai ei. Jos merkkausnasta osoittaisi lyönnin aikana linjan, se osoittaisi sen myös sen 10-20 sekunnin aikana, jonka Tiger linjaa tiiraa pallo ja merkki yhtä aikaa maassa. säännöissä ei puhuta pallomerkin poistamisesta mitään, eikä siitä ole ensimmäistäkään deccaria. Ne, missä asiaa on sivuttu, liittyvät pallon liikkumiseen merkin nostamisen yhteydessä. Jos merkillä olisi tällainen linjanosoitusominaisuus, merkki olisi tietenkin jo määrätty poistettavaksi heti kun sitä ei enää tarvita pallon paikkaa osoittamaan, vaan eipä ole määrätty.

    Sääntö 16-1 sallii viheriön pinnan koskettamisen pallon paikan merkitsemiseen käytettävää merkkiä asetettaessa.

    Sääntö 8-2 kieltää minkäänlaisen pelisuuntaa osoittavan merkin asettamisen lyönnin ajaksi. Ennen lyöntiä merkkejä saa asetella, paitsi viheriöllä.

    Jos pelaaja haluaa jättää pallomerkin viheriön pintaan lyönnin ajaksi, hän haluaa jotenkin hyötyä siitä, mitä luultavimmin lyöntilinjaa osoittamaan. Sääntö 8-2b kieltää tämän.

    Mikä tässä on vielä epäselvää?

    #291142 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (17.5.2009 22:18:49)

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.5.2009 10:43:45)
    Puttilinjaa ei saa osoittaa merkillä tai viheriön koskemalla koskaan, oli pallo nostettu, merkattuna tai ei. Jos merkkausnasta osoittaisi lyönnin aikana linjan, se osoittaisi sen myös sen 10-20 sekunnin aikana, jonka Tiger linjaa tiiraa pallo ja merkki yhtä aikaa maassa. säännöissä ei puhuta pallomerkin poistamisesta mitään, eikä siitä ole ensimmäistäkään deccaria. Ne, missä asiaa on sivuttu, liittyvät pallon liikkumiseen merkin nostamisen yhteydessä. Jos merkillä olisi tällainen linjanosoitusominaisuus, merkki olisi tietenkin jo määrätty poistettavaksi heti kun sitä ei enää tarvita pallon paikkaa osoittamaan, vaan eipä ole määrätty.

    Sääntö 16-1 sallii viheriön pinnan koskettamisen pallon paikan merkitsemiseen käytettävää merkkiä asetettaessa.

    Sääntö 8-2 kieltää minkäänlaisen pelisuuntaa osoittavan merkin asettamisen lyönnin ajaksi. Ennen lyöntiä merkkejä saa asetella, paitsi viheriöllä.

    Jos pelaaja haluaa jättää pallomerkin viheriön pintaan lyönnin ajaksi, hän haluaa jotenkin hyötyä siitä, mitä luultavimmin lyöntilinjaa osoittamaan. Sääntö 8-2b kieltää tämän.

    Mikä tässä on vielä epäselvää?

    Epäselvää tässä on se, millä konkreettisella tavalla tavallinen pieni pyöreä merkkausnasta voisi osoittaa puttilinjaa, ja varsinkin lyönnin aikana. Uskallan väittää, että 99% pelaajista asettaa merkin aina tismalleen samaan kohtaan, reiästä katsottuna kohtisuoraan pallon taakse, aivan riippumatta siitä, kallistuuko seuraava putti vasemmalle vai oikealle. Suurin osa myös merkkaa ensin pallon ja alkaa lukea kallistuksia vasta sen jälkeen. Löytäisitkö omista rutiineistasi jotain tukea arvelullesi, että merkin paikka pallon takana vaihtelisi puttilinjan mukaan? Säännöt eivät kylläkään edellytä merkin asettamista suoraan pallon taakse, sivullekin saa merkitä, mutta pelkästään sen muistaminen, millaiseen kulmaan pallon suhteen merkin viimeksi asetti, tuottaa ongelmia, eikä silmämääräisten kulmamittausten tarkkuudessa ole hurraamista.
    Ei kuulosta oikein uskottavalta sekään, että paikallaan kököttävä pallomerkki välillä osoittaa puttilinjaa ja välillä ei. Jos näin olisi, siitä varmaan olisi jo ehditty kehittää ihan sääntökin, kuinka nopeasti merkki on pallon asettamisen jälkeen nostettava, ja ainakin linjan tiirailu merkki ja pallo yhtä aikaa maassa olisi kielletty. Ilman sääntöjen tai jonkin deccarin tukea tilanne ei voi olla se, että merkki johonkin hetkeen saakka ei osoita puttilinjaa, ja sen jälkeen kuin taikaiskusta alkaisi sitä osoittaa. Deccareita on annettu huomattavasti epätodennäköisemmistäkin tapahtumista kuin merkkausnastan unohtumisestä greenille.
    Merkin paikalleen jättämiselle voi olla joku hyväksyttävämpikin syy kuin epäilemäsi puttilinjan osoittaminen. Pelaaja voi esim. pelätä, että kovassa tuulessa ja kaltevalla greenillä pallo saattaa heilahtaa tuulenpuuskassa ja ehkä jopa liikkua, ja merkki jätetään paikalleen, jotta mahdollinen liikkuminen tai liikkumattomuus voitaisiin varmasti todeta. Hankalalla greenillä voi huonolla tuurilla putata pallonsa vaikka vesiesteeseen, jolloin on ihan hyvä tietää tarkasti, mistä putti lähti, jos haluaa mieluummin uusia puttinsa rankkarilla kuin dropata vesiesteestä. jotain tällaista on kuulemma sattunut ihan ammattimiehillekin.

    #291143 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.5.2009 0:42:18)

    KL kirjoitti: (17.5.2009 22:18:49)

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.5.2009 10:43:45)
    Puttilinjaa ei saa osoittaa merkillä tai viheriön koskemalla koskaan, oli pallo nostettu, merkattuna tai ei. Jos merkkausnasta osoittaisi lyönnin aikana linjan, se osoittaisi sen myös sen 10-20 sekunnin aikana, jonka Tiger linjaa tiiraa pallo ja merkki yhtä aikaa maassa. säännöissä ei puhuta pallomerkin poistamisesta mitään, eikä siitä ole ensimmäistäkään deccaria. Ne, missä asiaa on sivuttu, liittyvät pallon liikkumiseen merkin nostamisen yhteydessä. Jos merkillä olisi tällainen linjanosoitusominaisuus, merkki olisi tietenkin jo määrätty poistettavaksi heti kun sitä ei enää tarvita pallon paikkaa osoittamaan, vaan eipä ole määrätty.

    Sääntö 16-1 sallii viheriön pinnan koskettamisen pallon paikan merkitsemiseen käytettävää merkkiä asetettaessa.

    Sääntö 8-2 kieltää minkäänlaisen pelisuuntaa osoittavan merkin asettamisen lyönnin ajaksi. Ennen lyöntiä merkkejä saa asetella, paitsi viheriöllä.

    Jos pelaaja haluaa jättää pallomerkin viheriön pintaan lyönnin ajaksi, hän haluaa jotenkin hyötyä siitä, mitä luultavimmin lyöntilinjaa osoittamaan. Sääntö 8-2b kieltää tämän.

    Mikä tässä on vielä epäselvää?

    Epäselvää tässä on se, millä konkreettisella tavalla tavallinen pieni pyöreä merkkausnasta voisi osoittaa puttilinjaa, ja varsinkin lyönnin aikana.

    Otetaan esimerkkinä kaksi mahdollista tilannetta:

    1) pelaaja käyttää merkkinastana pyöreää valkoista, n. 15 mm halkaisijaltaan olevaa merkkiä
    2) pelaaja käyttää Scotty Cameronin kehittämää merkkausvälinettä, jossa on kolme yhdensuuntaista linjaa pallon suuntaamisen helpottamiseksi

    Kieltäisitkö tuon esimerkin 2 tapauksessa merkkausvälineen jättämisen paikoilleen lyönnin ajaksi? Oletko sitä mieltä, ettei tuo merkkausväline millään lailla auttaisi pelaajaa lyöntisuorituksessaan?

    Jos vastauksesi molempiin on ei, niin meillä on tässä selkeä näkemysero eikä keskustelua asiasta liene syytä jatkaa.

    Jos taas kieltäisit Scotty Cameron-merkin paikalleen jättämisen, niin millä tavoin pitäisi mielestäsi säännöissä määritellä merkkausväline, jotta sen joskus saisi jättää paikoilleen ja joskus ei?

    #291144 Ilmoita asiaton viesti

    kaikkea ei voi, tarvitse eikä säännöissä ole edes tarkoitus määritellä sitovasti etukäteen. tuomari päättää tilanteen mukaan esim. sen, onko pallo riittävällä todennäköisyydellä vesistössä vai ei, tai harjoitteleeko pelaaja chippaamista seuraavan lyöntipaikan ’lähellä’. Sallittuja merkkaustapoja koskeva deccari sallii merkitsemisen piirtämällä viiva greeniin pintaan, kunhan se ei osoita puttilinjaa. Merkki siis voi joko sääntöjen vastaisesti osoittaa puttilinjaa tai olla osoittamatta. merkkausnasta on liikuteltava haitta. Mikään sääntö ei edellytä, että haitasta olisi pakko vapautua.

    #291145 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Et vastannut kysymykseeni Scotty Cameronin merkkausvälineen kieltämisestä.

    Otetaan toinen lähestymistapa: paljon kohua herättänyt Harringtonin tapaus. Säännön 18-2b perusteella pelaajaa rangaistaan pallon liikuttamisesta, vaikka mitään näyttöä ei olisi siitä, että pelaaja on aiheuttanut pallon liikkumisen. Miksi?

    Pyöreä yksivärinen merkkausnasta tuskin auttaa pelaajaa pallon lyömisessä, vaikka sen paikoilleen jättäisikin, mutta viisi senttiä pitkä pitkulainen tähtäysviivoilla varustettu vempain melko varmasti auttaa. Et kuitenkaan kieltäisi kummankaan paikalleen jättämistä lyönnin ajaksi? Vai kieltäisitkö jälkimmäisen, muttet edellistä?

    Löytyykö tästä jotakin analogiaa sääntöön 18-2b?

    #291146 Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.5.2009 14:07:48)
    kaikkea ei voi, tarvitse eikä säännöissä ole edes tarkoitus määritellä sitovasti etukäteen. tuomari päättää tilanteen mukaan esim. sen, onko pallo riittävällä todennäköisyydellä vesistössä vai ei, tai harjoitteleeko pelaaja chippaamista seuraavan lyöntipaikan ’lähellä’. Sallittuja merkkaustapoja koskeva deccari sallii merkitsemisen piirtämällä viiva greeniin pintaan, kunhan se ei osoita puttilinjaa. Merkki siis voi joko sääntöjen vastaisesti osoittaa puttilinjaa tai olla osoittamatta. merkkausnasta on liikuteltava haitta. Mikään sääntö ei edellytä, että haitasta olisi pakko vapautua.

    okei, eli greenin pintaan voi piirtää viivan, tämä oli minulle ainakin uusi tieto…mistä muuten tämä tieto löytyy? Tietenkin säännössä lukee, että pallo ’pitäisi’ (should) merkitä merkkausnastalla, kolikolla tms, ei ole kuitenkaan pakko merkitä juuri merkkausnastalla, deccarista en löytänyt että viivan piirtäminen olisi sallittu, ´sanoisin kyllä, että merkkausnastan paikalle jättämisestä joku voi hyötyä , griiniähän ei saa painaa alaspäin, paitsi kun laittaa merkkausnastan, nyt jos jollakin on esim. Odysseyn XG -sarjan putterista pelimerkin kokoinen merkkausnasta, ja sitä vähän painaa alaspäin, ja jos sen jättää putatessa paikalleen, ei tule duffattua niin helposti, ja jos on aivan litteä merkkausnasta ja griinin pituus on luokkaa 6 – 8 mm, niin periaatteessa se auttaa puttisuoritusta, isolla merkkausnastalla saisi painettua muuten puttilyöntiä haittavaan piikinjälken tai epätasaisuuden alas, eli apuväline joka auttaa lyöntiä, sama asia periaatteessa, jos raffissa painaa jalalla pallon taakse, tiiboxissa jossa pitkä ruoho laittaa levyn pallon taakse…

    #291147 Ilmoita asiaton viesti

    Dec 20-1/16 sallii viivan piirtämisen viheriöön, vaikka ei sitä suosittelekaan. sellainen viiva, joka osoittaa pallon paikan lisäksi samalla puttilinjaa, on kuitenkin kielletty. Merkkinapeissa on aina ollut myös kaikenlaisia kuvioita, joten en lähtisi Cameronin merkkiä normaalikäytössä kieltämään, mutta sen tyyppistä ei voisi jättää maahan lyönnin ajaksi, ainakaan jos nuoli osoittaa puttilinjaa suuntaan.

    #291148 Ilmoita asiaton viesti

    Onpas mielenkiintoista kädenvääntöä KL:n ja vieraspelaajan välillä. Teittinen vastasi hänelle laittamaani kysymykseen ja hänen jos kenen pitäisi olla asioista selvillä. Mutta voihan hänkin olla väärässä, eikös meistä jokainen?

    Sitä minä tässä vain miettimään, että vieraspelaaja kirjoitti pari viestiä taaksepäin tuomarin olevan se, joka päätöksen tekee. Eikös tämä ole kokolailla vastoin koko golfin olemusta, jossa pelaaja on itsensä tuomari?? Jos yhden laisen merkkinastan saa jättää maahan lyönnin ajaksi ja toisen laista ei, niin mahtaiskos tuommoinen johtaa melkoiseen anarkiaan kentällä, kun pelaajat alkavat jättää nastojaan pallon taakse putatessaan ja sitten alkaa kauhea huuto, että tossa nastassa on liikaa viivoja ja toi on lian pitkä ja toi on muuten vaan väärän värinen?

    #291149 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.5.2009 15:55:25)
    Dec 20-1/16 sallii viivan piirtämisen viheriöön, vaikka ei sitä suosittelekaan. sellainen viiva, joka osoittaa pallon paikan lisäksi samalla puttilinjaa, on kuitenkin kielletty. Merkkinapeissa on aina ollut myös kaikenlaisia kuvioita, joten en lähtisi Cameronin merkkiä normaalikäytössä kieltämään, mutta sen tyyppistä ei voisi jättää maahan lyönnin ajaksi, ainakaan jos nuoli osoittaa puttilinjaa suuntaan.

    Minun mielestäni tuo olisi kestämätön tilanne, eli yhden merkkausvälineen saisi jättää paikoilleen ja toista ei. Siksi otin tuon säännön 18-2b esille.

    Toisin sanoen, joko kaikki merkkausvälineet saa jättää paikoilleen tai mitään ei. Mielestäni säännön 8-2 henki tukee yksiselitteisesti jälkimmäistä vaihtoehtoa.

    #291150 Ilmoita asiaton viesti

    Sitä minä vaan läksin arvuutteleen, että palloon saa piirtää viivan, jonka saa asettaa osoittamaan puttilinjaa. Miten minkäänlaisesta merkkausnastasta voisi saada paremmin linjaa osoittavan? Se kun ei voi olla palloa suurempi.

    #291151 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Prboy kirjoitti: (18.5.2009 20:44:32)
    Sitä minä vaan läksin arvuutteleen, että palloon saa piirtää viivan, jonka saa asettaa osoittamaan puttilinjaa. Miten minkäänlaisesta merkkausnastasta voisi saada paremmin linjaa osoittavan? Se kun ei voi olla palloa suurempi.

    Miksi putterissa on suuntaa osoittavia merkintöjä? Huvin vuoksiko?

    #291152 Ilmoita asiaton viesti

    Elämä olisi helppoa, jos olisi vain yksiselitteisiä vastauksia. Valitettavasti yhdenlaisen viivan saa piirtää viheriöön, toista ei. Sama chippi eri paikoissa on sallittua tai kiellettyä harjoittelua. Joskus peliä haittaavan pallon saa puhdistaa, joskus ei. Toisinaan yksi pelaaja saa vapautuksen tilanteesta, josta kymmenen muuta joutuu pelaamaan.

    #291153 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.5.2009 22:47:01)
    Elämä olisi helppoa, jos olisi vain yksiselitteisiä vastauksia. Valitettavasti yhdenlaisen viivan saa piirtää viheriöön, toista ei. Sama chippi eri paikoissa on sallittua tai kiellettyä harjoittelua. Joskus peliä haittaavan pallon saa puhdistaa, joskus ei. Toisinaan yksi pelaaja saa vapautuksen tilanteesta, josta kymmenen muuta joutuu pelaamaan.

    Olet siis sitä mieltä, että tuomarin harteille jää osoittaa, jättääkö pelaaja merkkausnastansa paikoilleen lyönnin ajaksi hyötyäkseen siitä tähtäysmielessä vai jostakin muusta syystä? Tuiki merkillinen ajatus.

    Ei tämä asia nyt näin vaikea voi mitenkään olla. Tähtäyslinjaa osoittavien merkkien paikoilleen jättäminen on yksiselitteisesti kiellettyä. Jos on epäselvyyttä siitä, onko jokin merkki siinä pallon takana osoittamassa pelilinjaa, niin tapausta on mielestäni käsiteltävä aivan samoin kuin sääntöä 27-1, eli jos merkki mahdollisesti voi osoittaa pelilinjaa, niin sen se myöskin tekee ja se on poistettava ennen lyöntiä. Tällä tavoin vältytään kaikilta kädenväännöiltä ja vaatimus on jokaiselle pelaajalle sama, täsmälleen kuten sääntö 18-2b, vaikka ko. sääntö joskus epäoikeudenmukaiselta saattaakin tuntua.

    Enempää en tästä asiasta jaksa vääntää. Ikävää, jos eri kilpailuissa asiaa tulkitaan eri tavoin, se ei ole kenenkään etu, kaikkein vähiten pelaajien.

    #291154 Ilmoita asiaton viesti

    En ole koskaan väittänyt, että puttilinjaa osoittavaa merkkiä saisi jättää paikalleen lyönnin ajaksi, tai ylipäätään laittaa greenille. Mielipide-eromme on siinä, että mielestäsi kaikki mahdolliset pallomerkit osoittavat puttilinjaa, minun mielestäni eivät, koska dec 21-1/16 mukaan merkki voi joko osoittaa linjaa tai olla osoittamatta.
    Harringtonin tapausta ei ei kannata sotkea, koska pallon liikkumisesta tähtäämisen jälkeen on olemassa kirjoitettu sääntö, joka ei anna sijaa tapauskohtaiselle harkinnalle. Sen sijaan yksikään kirjoitettu sääntö ei velvoita pelaajaa aina ja kaikissa olosuhteissa nostamaan merkkausvastaa, eikä sellaseen velvoita mikään deccarikaan, vaikka asettamisesta ratkaisuja on annettukin.
    Kilpailuissa tuomari joutuu jatkuvasti käyttämään omaa harkintaansa, milloin missäkin asiassa. Vaikka pelaajalla on oikeus laskea mailansa maahan esteessä, tuomarin pitää puuttua asiaan, jos maahan lasketun mailan varsi ’sattuu’ osoittamaan pelilinjaa.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 97)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Yksi älyttömimpiä sääntöjä?