16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Esillä 25 viestiä, 426 - 450 (kaikkiaan 722)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ooooo: Arvoisa gloffare sinua ohjeistettiin pysymään sadassa sanassa niin kuin joku määrätyn luonteenpiirteen omaava henkilö sinua ohjeisti niin oletko sinä jo oppinut laskemaan sataan kun minulta meni sata sanaa jo puolessa välissä edellisessä viestissä joten koskeeko tämä sata sanaa vain sinua mutta ei jotain toista omasta mielestään toisia älykkäämpää tai taitavampaa pelailijaa
    Onneksi olen pallonkin lyömisessä vain aloittelija vieläkin ja täysin tietämätön säännöistä mutta onnekseni luulen joskun huomaavani itse että olen täysi typerys ja kun en huomaa niin minua ohjeistetaan kotona.

    Suosikkikirjailija, Jari Tervo, tyylinen kirjoituksesi laittoi miettimään mainitsemaasi viestien sadan sanan rajaa. Mikäli sortuu tietämättään kirjoitusvirheeseen, montako sanaa lasketaan seuraavasta kontekstista riippuvasta kirjoitusvirheestä: Pohjanhovi ja Pohjan hovi?

    Yleisesti harmittaa tämä WHS-hässäkkä. Gamebook-aplikaatio on hyvä useasta eri syystä ja käytän sitä mielelläni. Käytän sitä mielelläni siinäkin tapauksessa, että tasoituksen lasku olisi suoraviivainen, helposti ymmärrettävä ja ”päässä” laskettava ilman päiväkertoimia tms. Epäilen, että perusgolftallaajat on se taho, joka on himokkaasti halunnut tarkempia ja tarkempia tasoituslaskentoja. Uskon myös, että päättävät henkilöt ovat tietoisia aplikaatiokehitykseen liittyvistä aikataulu- ja kustannusylitysriskeistä. Perusgolfaajan narina tasaantuu vuoden kuluessa. Tasoitusjärjestelmää viilataan taas muutaman vuoden kuluttua. Mihinkähän suuntaan golfaajat haluavat tasoituslaskentaa tulevaisuudessa ohjata ja onko sillä merkitystä?

    Nyt on tullut omaan GolfBoxiin asiallinen WHS-tasoitusjärjestelmää selventävä ”juttu”.
    Lisäys: GolfBoxissani näkyvät kaikki kierrokset siitä asti kun omassa seurassa siihen siirryttin. Lisäksi erittely kierroksista mistä tasoitus laskettu.

    Nyt näyttää tulleen Nexgolfiin WHS tasoitus moduuli näkyviin ja siellä ainakin itsellä vain nuo tasoituksen laskemisessa käytettävät 20 kierrosta. Eli siksi eBirdiessäkään ei enempää näy. Tiedot ovat yhtenäiset eBirdien kanssa, mikä on hyvä lähtökohta :-))

    SaaS nähä miten integraatiot toimii ja tietovirrat liikkuu eri järjestelmien välillä…

    KL1

    Nyt näyttää tulleen Nexgolfiin WHS tasoitus moduuli näkyviin ja siellä ainakin itsellä vain nuo tasoituksen laskemisessa käytettävät 20 kierrosta. Eli siksi eBirdiessäkään ei enempää näy.

    Eikös se tasoitus lasketa noiden 20 kierroksen perusteella..?

    NexGolfista näkee myös kaikki noita edeltävät kierrokset, ne vain eivät näy siinä WHS-moduulissa, eikä pidäkään.

    Vielä kun termistö vakiintuu eri järjestelmissä WHS-kierrostulosten kesken samaksi niin saadaan yksi käyttäjille näkyvä yksityiskohta kuntoon.
    Nexgolf vs. eBirdie:
    Kenttätasoitus vai Pelitasoitus?
    Tulospoikkeama vai Tasoitustulos?
    Miten kierroshistoria on otsikoitu Golfboxissa?

    KL1

    Tulospoikkeama jäi jo historiaan ja sen tilalla on tasoitustulos. Se taidettiin kertoa jossakin näistä liiton viime päivien viesteistä ja julkaisuista.

    Nimetön

    Kun Golfboxissa painaa Kierroshistoria nappia niin tulee tasoitushistoria.

    Aika vaikee on tulkita näitä mutta ehkä se aukeaa joskus kun tulee oikeita kierroksia. Teet on arvottu REDeiksi. Onko sillä joitain merkitystä, en tiedä.

    Minulla ainakin toimii tuo uusien tulosten syöttäminen GolfBoxsissa. Tasoitus ja tulokset-syötä tulos.
    Kaikissa vanhoissa teet ovat oikein eli keltaiset.

    Tarkistuslaskin oman uuden WHS-tasoitukseni virallisten ohjeitten mukaan. Pystyin tarkoin todentamaan WHS:n käyttämän laskurutiinin. Oikein laskettuna tasoitukseni pitäisi olla 0,3 suurempi kuin eBirdie kertoo, mutta pystyn kyllä sen kanssa elämään. Valitettavasti kuitenkin noin puolet noista 20 tasoitustuloksesta oli jotenkin pikkasen väärin:
    -Yksi seniorien aluetourin tulos olisi kuulunut tuohon 20 kierroksen joukkoon. Kirjattu GolfBoxiin ja tasoitusmuutos (-0,1) tuli kyllä sieltä oman seuran NexGolfiin. Aluetourkisan sijasta WHS-listalla oli aikaisempi yhtä huonosti omalla kentällä pelattu kilpailukierros. => Ei vaikutusta WHS-tasoitukseen
    -Kolme kilpailutulosta kolmelta eri lähikentältä laskettu (virheellisillä/oletetuilla) CR/SR -arvoilla 72/124. Kenttien nimeksi kirjattu Tuntematon. Kaikki kentät käyttävät NexGolfia ja asianmukaisesti slopattu. Vain yksi näistä tuloksista mukana 8 parhaan tuloksen joukossa, mutta virheen vaikutus vähäinen.
    -Kolme kotikentällä muulta kuin klubitiiltä pelattua kilpailutulosta laskettu omituisia CR-arvoja ja slopetasoitusarvoja käyttäen. Virheen vaikutus aika pieni.
    -Kotiseuran seniorien viikkokilpailua pelattiin itse valitsemana päivänä ma-su. Tulokset kirjattiin NexGolfiin caddiemasterien toimesta seuraavan viikon maanantaina. Vanhassa systeemissä pystyi itse korjaamaan viikonvaihteen kilpailuun oikean tasoituksen, vaikka ei vielä kirjattu NexGolfiin.
    Kaikki neljä poikkeamatyyppiä saatava korjatuksi tulevaksi pelikaudeksi. Tuo viimeisin varmaan siten, että vaikka vastaavaa kisaa jatkettaisiinkin, niin pelitulokset pitäisi kirjata päivittäin, mutta ne julkaistaisiin vasta seuraavan viikon maanantaina.

    KL1

    Kotiseuran seniorien viikkokilpailua pelattiin itse valitsemana päivänä ma-su. Tulokset kirjattiin NexGolfiin caddiemasterien toimesta seuraavan viikon maanantaina. Vanhassa systeemissä pystyi itse korjaamaan viikonvaihteen kilpailuun oikean tasoituksen, vaikka ei vielä kirjattu NexGolfiin.

    Eikö tuossa olisi voinut kirjata tuloksen itse NexGolfiin? Ja jos se jotenkin tuottaa ongelmia kisaorganisaatiolle, niin poistaa syöttämänsä kierroksen saatuaan tasoituksen selville?

    Tuo viimeisin varmaan siten, että vaikka vastaavaa kisaa jatkettaisiinkin, niin pelitulokset pitäisi kirjata päivittäin, mutta ne julkaistaisiin vasta seuraavan viikon maanantaina.

    Ehdottomasti näin.

    Eikö tuossa olisi voinut kirjata tuloksen itse NexGolfiin? Ja jos se jotenkin tuotta ongelmia kisaorganisaatiolle, niin poistaa syöttämänsä kierroksen saatuaan tasoituksen selville?

    Kyllä tällä kokemuksella pystyi tuloksia raportoimattakin laskemaan kierroksen tasoitusvaikutuksen ja kertomaan viikonvaihteen kisaan mennessä Caddiemastereille muuttuneen, NexGolfista poikkeavan tasoituksensa.

    KL1

    Eikös tuossa joudu itse poistamaan ja lisäämään rivejä?

    Miten olisi semmoinen taulukko, johon syötetään kaikki pelatut kierrokset alati pitenevään luetteloon ja ohjelma poimii sieltä aina ne viimeiset 20? Olisi käyttäjän kannalta paljon helpompi.

    PG

    Idea on se, että aina vanhimman päälle lisätään uusi (täytetään alhaalta ylöspäin). Hyvässä lykyssä PAR, SR, CR jopa pelitasoitus on jo valmiina (kotikenttä). Exel poimii aina 20:stä 8 parasta ja laskee niiden keskiarvon = WHS-tasoitus. Mitä niillä vanhoilla tässä tehdään. Ne löytyvät eBirdiestä, Nexgolfista, Golfboxista ja kenties vielä muualtakin.

    Yritin laittaa edelliseen viestiini vielä toisen linkin, jossa Exeliin syötetään bogipisteet, jotka on laskettu pistebogeylaskurilla. Tässä se toinen. Huom! Pelitasoitukset eivät ole loogiset. Vedin ne hatusta. (En kehdannut laittaa omiani).

    https://postimg.cc/zyqND0jX

    PG

    Ja tässä se ensimmäinen. Samassa viestissä sensuuri iskee.

    https://postimg.cc/wtSLd8Qr

    P.S. Laitoin edelliseen viestiin paremman kuvan.

    KL1

    Idea on se, että aina vanhimman päälle lisätään uusi (täytetään alhaalta ylöspäin). Exel poimii aina 20:stä 8 parasta ja laskee niiden keskiarvon = WHS-tasoitus. Mitä niillä vanhoilla tässä tehdään.

    Ajattelin vain sitä, että käyttäjän olisi helpointa täyttää sellaista taulukkoa, jossa on aina tyhjä rivi odottamassa tuloksen syöttämistä. Ei tuo sinunkaan linkkaamasi suinkaan huono ole, mutta siinäkin joutuu olemaan tarkkana, että syöttää uudet arvot juuri vanhimman tuloksen päälle.

    PG

    Näin on, tarkkana pitää olla. Mutta hyvässä lykyssä tarvitsee syöttää vain päivämäärän ja korjatun kierrostuloksen tai bogipisteet (kotikenttä).

    No, suuntaa-antava pikatsekkaus on helppo tehdä kierroksen jälkeen myös päässälaskuna.
    Uusimman golf lehden slopetaulukkokikalla saa korjatusta kierrostuloksesta yksinkertaisella vähennyslaskulla ja slopetaulukosta katsomalla kierroksen tasoitustuloksen.
    Ebirdien kierroshistoriasta voi puolestaan helposti päätellä (PCC=0 -oletuksella) tuleeko ko. tulos vaikuttamaan tasoitukseen.
    Lopullinen tasoitustuloshan selviää joka tapauksessa vasta seuraavana päivänä, kun mahdollinen PCC on selvinnyt – eBirdiestä tai omista exeleistä 🙂 .
    Btw. Golf.fi/whs -speksien mukaan PCC selviää vasta yöllä kaikkien kentällä päivän mittaan pelattujen tasoituskierrosten perusteella? Aiemminhan saatiin CBA esim. klubikilpailuissa heti kisan jälkeen kisatulosten perusteella.

    Sitten kun tasoitukset on saatu eBirdiessä kohdalleen niin jokainen voi alkaa harjoitella tasoituksen muutoksen päässälaskua:
    1. Lasketaan ensin korjattu kierrostulos huomioiden, että jokaisella reiällä maksimilyöntimäärä on oman tuplabogin mukainen
    2. Lasketaan tasoitustulos kaavalla (tulos – CR)*113/SR tai golflehden kikalla
    3. Katsotaan mitkä kahdeksan kierrosta ovat pelatun kierroksen jälkeen parhaat kahdestakymmenestä viimeisestä
    4. Lasketaan näistä keskiarvo. Toinen tapa laskea: Jos pelattu kierros korvaa jonkun noista kahdeksasta, niin tasoituksen muutos on suunnilleen noiden kahden kierroksen erotus jaettuna kahdeksalla. Tämä laskenta tehdään mielellään jossain muualla kuin 18. reiällä.

    Tällä uudistuksella on se positiivinen vaikutus, että noita pyöritellessä tulee mukavasti aivojumppaa ja dementia vähenee. Ihan päässälaskuna ei itsellä mene, mutta jos klubeille tehtäisiin liiton toimesta paperilomake johon voi syöttää nuo lähtätiedot. Ja siinä voisi olla vaikkapa kolme varianttia PCC:n osalta niin voidaan 19 reiällä sitten spekuloida mihin se oma tasoitus sitten seuraavana päivänä kehittyy.

    PG saisiko tuon myös mobiilina? Jos onnistuu niin senhän voisi myydä golfliitolle eBirdien korvaajana PG 2.0 sovelluksena. Muutama makro vielä mukaan. Vain integraatiot puuttuu, mutta ne laitetaan kuntoon laaja-alaisessa digitalisaatiohankkeessa vuosina 2020-2030.

    PG

    Minulta sitä ei saa mobiilina, sillä (sattuneesta syystä) en ole hankkinut kännykkääni Office 365-lisenssiä.

    P.S.

    KL1: Ajattelin vain sitä, että käyttäjän olisi helpointa täyttää sellaista taulukkoa, jossa on aina tyhjä rivi odottamassa tuloksen syöttämistä.

    AP: Muutama makro vielä mukaan.

    Tuosta tuli mieleen, että KL1:n toive voidaan toteuttaa Exelissä helposti makrolla, joka lisää taulukon ensimmäiseksi riviksi tyhjän rivin (kierrokset vanhenisivat alaspäin mentäessä), kopioi siihen kaavat ja tekee muutkin tarpeelliset muutokset. Makron käynnistys esim. painikkeella Lisää uusi kierros. Itselläni on vain Officen Home and Student-versio, jossa ei ole makrojentekomahdollisuutta. Office 365- versiossa se on.

    Mielestäni tuossa Järvipallon linkissä https://www.golfleaguetracker.com/glthome/tools on jo ohjelmoinnit valmiina, paitsi että se käyttää Slope Rating -arvona vakioarvoa 130, eikä pelatun kentän todellista arvoa. Excel on suojattu, mutta kopioimalla koko taulukko uudelle sivulle voi editoida. Korjasin tuon bugin ja lisäsin 4 uutta saraketta; Bogipisteet, Pelitasoitus, Kentän par ja PCC. Niiden neljän tekijän avulla lasketaan Korjattu tulos tuohon alkuperäiseen sarakkeeseen ja Excel huolehtii lopusta.
    Itse ajattelin jatkossa toimia niin, että kirjaan uuden tuloksen päivämäärineen vanhimman tilalle. Sitten sorttaan koko taulukon ensimmäistä saraketta (1, 2, … , 19, 20) lukuunottamatta päivämäärien mukaiseen aikajärjestykseen ja taas on viimeisen 20 kierroksen WHS-tasoituslaskenta ajan tasalla.

    PG

    PG: Tein aiheesta kaksi Exel-versiota muuntamalla vain pikkaisen Järvipallon linkissä olevaa sovellusta.

    Pikkaisella muuntamisella tarkoitinkin lähinnä juuri bugin korjaamista ja PCC-sarakkeen lisäämistä. Ne riittävät, kun taulukkoon syötetään suoraan korjattu tulos.

    Jos korjatun tuloksen sijaan syötetään kierroksen bogipisteiden summa, on sarakkeita tietenkin lisättävä enemmän (bogipisteet, kentän par ja pelitasoitus, aivan kuten Ärjy teki). https://postimg.cc/zyqND0jX/c0d22257

    Toimin Ärjyn kanssa siis lähes identtisesti! (Sorttaus ei tullut mieleeni, mutta sehän ei ole välttämätön).

    Itse olen tottunut laskemaan jo kentällä ”korjatun tuloksen”, joiden avulla olen saanut helposti selville koko kierroksen bogipistesaaliin ilman yksittäisten reikien bogipisteiden laskemista. Siksi käytän – jos käytän – mieluummin versiota, jossa Exeliin syötetään suoraan korjattu bruttotulos. Myös tähän versioon tein pikku muutoksia alkuperäiseen verrattuna. Muutokset näkyvät, jos avaa viestissä 22.2.2020 23:08:45 olevan linkin ja vertaa sitä alkuperäiseen.

    Itse taas olen pienen ikäni koko kierroksen kuluessa laskenut bogipisteitä itselleni ja myös pelikavereilleni ystäväpelailussa. Jatkan varmaan pistelaskua tulevaisuudessakin. Onnistunut kierros, jos ei yhtään 0 pisteen reikää.

    PG

    Latasin tuon Exel-sovelluksen kännykkäänikin. Hyvin toimi korjatuilla tuloksilla, kun poistin bugin ja lisäsin PCC-sarakkeen. Bp-versiota en viitsinyt tehdä. Kaavasolujen suojaamiseksi en löytänyt keinoa, joten aika haavoittuvainen se kännykkäkäytössä olisi. (Ehkä suojaamin onnistuu, jos kännykässä Office 365-lisenssi). Jollekin tuolle voisi olla käyttöä, itse tuskin käytän.

    Uno

    Seura vaihtuu, kun Vago oli Golfboxissa.
    Siirtyykö vanhat (viimeiset 10 kpl) golfboxim sisällä.
    Tai siirtyykö vanhat (viimeiset 10 kpl) nextgolfiin.
    Tasoitukseen tuli roima nousu (4 yksikköä),
    joten vanha historia olisi hyvä säilyttää.

    Nextgolfissa olevilla seuroilla on nyt sopivia liittymistarjouksia?

Esillä 25 viestiä, 426 - 450 (kaikkiaan 722)
Vastaa aiheeseen: WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020