Aihe: US Open satoa - Golfpiste.com

16.–23.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][16]
KilpailuaSuomalaista

US Open satoa

Etusivu Foorumit Säännöt US Open satoa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 121)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1044215 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Melkoinen hälinä saatu maailmalla aikaiseksi yön tapahtumista, kahden noustessa isosti valokeilaan. DJ:n saamat penaltit pallon liikuttamisesta ja vapaa droppi TV-tornin oltua linjalla.

    Itse katsoin tuon griinin tilanteen heti niin, että tuomari teki karkean virheen ilmoittaessaan heti että ei rangaistusta. Maila liikkui niin lähellä palloa, että varsin hyvin jo sen aiheuttama ilmavirta noilla griininopeuksilla saa liikahtamisen aikaiseksi. Hävettää liki lukea kun kymmenet pelaajat ja muut ammattilaiset vetoavat siihen, että lapa ei ollut maassa ja haukkuvat tuomarit sen kautta idiooteiksi. Sillä kun ei ole paljoakaan tekemistä sitä mietittäessä aiheuttiko pelaaja pallon liikkumisen.

    Toinen case samalta mieheltä tuo vapaa droppi raffista semiin, koska TV-torni oli pelilinjalla. Sääntö on sikäli selvä, mutta nyt vapautuminen tehtiin suuntaan jossa torni lopulta tulikin enemmän linjalle ja pelaaja tilanteen päätteeksi löikin sen yli. Olisi mukava kuulla selitys miksi DJ pääsi tuohon suuntaan vapautumaan, kun toinen suunta olisi antanut todellisuudessa paremmin vapautusta

    #1044218 Ilmoita asiaton viesti

    Mulla tuli tuosta vapaasta dropista mieleen, että raffista lyötäessä tornista ei pääse yli, mutta 1st cutista ei ole mitään ongelmaa.

    #1044224 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    haepis
    Mulla tuli tuosta vapaasta dropista mieleen, että raffista lyötäessä tornista ei pääse yli, mutta 1st cutista ei ole mitään ongelmaa.

    Mielenkiintoinen ja ihan hyväkin ajatus, mutta tuomari kuitenkin osoitti NPR:n siihen paksun raffin puolelle, josta DJ sitten droppasi kahden mailan päähän päästen semiin

    #1044356 Ilmoita asiaton viesti

    Mielestäni naurettavan tuosta penaltista teki sen, että _virhe_ tapahtui viidennellä griinillä ja penaltin ”uhka” asetettiin 12. tiiboksilla ja vasta maalissa tehtiin päätös. Mentäisi kuten muissakin urheilulajeissa, päätös samantien, oli se kumminpäin tahansa. Hyvin kesti DJ:n kasetti kyllä moisen vatvomisen. Mielenkiintoisenhan tilanteesta olisi tehnyt, jos Lowry ei olisi ihan noin pahasti sulanut ja viimeisellä viheriöllä oltaisi oltu esimerkiksi tasatilanteessa ja Montgomerien sanoin ”DJ olisi putannut voitosta, vai olisiko?”.

    #1044361 Ilmoita asiaton viesti

    Tuskin kukaan huomasi tuota pallon liikahdusta? DJ oli suoraselkäinen kun siitä kertoi. Vastaisuudessa tulee kaikkien pelaajien pallot kuvata greenillä HD-laatuisena, jotta penaltteja päästään antamaan. Varmaan muillakin on pallo liikkunut, mutta ovat olleet siitä hiljaa.
    ts:n toinen kommentti on jälleen tyhjentävä!

    #1044405 Ilmoita asiaton viesti

    On se hyvä, kun Suomesta asti televisiokuvasta heti pystytään ratkaisemaan tilanteet paremmin kuin paikalla olevat tuomarit. Tällaistakin kirjoittelevat.

    Sääntö 18-2b poistuu. Pelaajan ei enää automaattisesti katsota liikuttaneen palloa asettuessaan lyöntiasentoon, vaan tuomarit ottavat huomioon entistä useampia seikkoja arvioidessaan kuuluuko pelaajalle antaa yhden lyönnin rangaistus. Kun rangaistus ennen seurasi automaattisesti pallon liikuttua tähtäämisen jälkeen, annetaan rangaistus enää silloin, kun pallon katsotaan liikkuneen pelaajan takia.

    Mutta mikään ei näy muuttuneen. Jääräpäiset mailan aiheuttamat ilmavirrat ovat jääneet eräille takaraivoon.

    Jos ei.. voi voi.. ei kaikilla ole vaan työkaluja siihen

    #1044454 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    On se tosiaan ihmeellistä rttä tilanteen nähnyt ja vielä hidastuksenkin, tietää enemmän tapauksesta kuin tuomari joka ei sitä lainkaan nähnyt. Vielä ihmeellisempää että tuo kuvan nähnyt päätyy tasan samaan arvioon kuin kisan tuomaritkin, kun ovat ensin tapauksen nähneet.

    Vai jäikö tollolta ymmärtämättä tuo loppuosa?

    #1044455 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    haepis
    Mulla tuli tuosta vapaasta dropista mieleen, että raffista lyötäessä tornista ei pääse yli, mutta 1st cutista ei ole mitään ongelmaa.

    Mielenkiintoinen ja ihan hyväkin ajatus, mutta tuomari kuitenkin osoitti NPR:n siihen paksun raffin puolelle, josta DJ sitten droppasi kahden mailan päähän päästen semiin

    Tuossa tuo tyhjänä lähtenyt

    #1044459 Ilmoita asiaton viesti

    Taisi se DJ:n rankku jälkikäteen tulla lähinnä siksi, koska Lowrykin otti rankun samanlaisesta tilanteesta. Kilpailun jälkeen helppo antaa, kun se ei enää vaikuttanut tulokseen. Huippupelaajat ovat oikeassa. Ei tuosta sääntöjenkään mukaan mitään ragaistusta tule.

    Vapaa droppi tornista. Mitä se sääntö sanoo ja mistä se kaksi mailanmittaa tuli?

    Hävettää liki lukea

    tätä palstaa.

    #1044490 Ilmoita asiaton viesti

    ts, millä tavalla DJ aiheutti pallon liikkumisen? Et kai oikeasti väitä, että putterin aiheuttama ilmavirta aiheutti sen?

    Hävettää liki lukea sinun pätemisen tarvetta.

    #1044538 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Vapaa droppi tornista. Mitä se sääntö sanoo ja mistä se kaksi mailanmittaa tuli?

    TIO on varsin erilainen kuin mikään muu vapautumisen syy, joten vapautuminenkin on erilaista. Siinä määritetään lähin vapauttava paikka, joka ’siirtää’ TIO:n pois pallon ja reiän väliseltä suoralta linjalta. Sen jälkeen pallo tulee pudottaa vähintään yhden mailanmitan, mutta enintään kahden mailanmitan päähän tuosta NPRstä ja TIO:sta pois päin. Tämä siksi, että pelaajalle annetaan mailanmitan suuruinen varmuuskäytävä lyöntiään varten.

    On myös hyvä huomata, että koska vapautus annetaan ainoastaan sellaisesta TIO:sta, joka on pallon ja reiän välisellä suoralla linjalla, pelaaja voi joutua silti lyömään ko. TIO:n yli tai kiertää sen halutessaan lyödä kierteisen lyönnin tai ottaa tuulivaraa.

    #1044589 Ilmoita asiaton viesti

    Aurinko laskee ihan kohta siellä maalla ja tulee taas yö teillekkin,toivottavasti nimimerkki ts pitää lupauksensa mikä ei todennäköisesti pidä taaskaan paikkaansa koska näitä lupauksia on nähty yli 10 vuotta,koska on paljon hänellä tärkeämpiä tehtäviä kuin neuvoa tyhmiä,siis tyhmempiä kuin hän itse emmekä me kuitenkaan ymmärretä hänen täydellisyyttään niin valmennuksessa kuin myös täydellisessä sääntöasiantuntemuksessa kuin yritysmaailmassakaan.
    Vai mitä KL.

    Ei todellakaan ole ihme että Suomi ja Suomen golfvalmennus ja golfkentät ovat kuralla kun emme ole löytäneet tätä omasta mielestään ylivertaista maajussia pelastamaan koko Suomea.

    Nyt alkoi yö koko Suomessa nuku hyvin eikä väliä vaikka puolille päiville pötkötät.
    Meilläkin alkoi kesäloma.

    #1044631 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Pekki
    ts, millä tavalla DJ aiheutti pallon liikkumisen? Et kai oikeasti väitä, että putterin aiheuttama ilmavirta aiheutti sen?

    Hävettää liki lukea sinun pätemisen tarvetta.

    Mua taas lähinnä säälittää sun sairaalloinen tyhmyys. Ei tuossa isoa virettä tarvita, mutta väärässähän minä olen koko tuon tuomarikaartin kanssa ja muutaman kymmenen kolleegan, jotka ovat todenneet asian samoin kuin minä.

    SItä paitsi vain pennut käyttää termiä päteminen… sellainen siis lienet

    #1044699 Ilmoita asiaton viesti

    se toinen tollo

    Taisi se DJ:n rankku jälkikäteen tulla lähinnä siksi, koska Lowrykin otti rankun samanlaisesta tilanteesta.

    Ei mennyt näin.

    Mikäli pelaaja itse vahingossa syyllistyy pelissä olevan pallon liikuttamiseen, pallo pitää palauttaa paikalleen yhdellä rankulla. Mikäli sitä ei palauta tulee rankku väärästä paikasta pelaamisesta (tapaus David Lowe III). Jos taas pallo liikkuu niin että pelaaja ei vaikuta siihen, peliä jatketaan siiitä mihin pallo liikkumisen jälkeen päätyy, ei rankkuja.

    Lowry myönsi että pallo liikkui hänen aiheuttamanaan, hän tarkisti tuomarilta siirretäänkö pallo takaisin vai pelataanko paikaltaan. Kyseessä siis oli täysin erilaiset tilanteet joista voi (ja toisessa tapauksessa pitää) jatkaa eri tavoin.

    EDIT: Se mitä jäin pohtimaan, eikö kyseessä ollut pysähtyneen pallon liikuttaminen + väärästä paikasta pelaaminen, yhteensä kaksi rankkua? Nyt en alkuperäistä voittotulosta ihan varmuudella muista mutta eikö se ollut -5, eli DJ:lle lisättiin tapauksesta yksi rankku (oletettavasti pysähtyneen pallon liikuttamisesta)? Miksi hän ei saanut vielä toista väärästä paikasta pelaamisesta?

    EDIT 2: Tai yleistä kahden lyönnin rangaistusta, kun ei siirtänyt palloa takaisin säännön 18 mukaisesti? En ymärrä miksi ainoastaan yksi rankku, kun nämä molemmat minun tulkintani antaisi kaksi?

    #1044723 Ilmoita asiaton viesti

    Ottamatta sääntöpykäliin sen enempää kantaa, ehkä niissä tai niiden tulkinnassa on sorvaamisen tarvetta, jotta tällaisia episodeja ei tulisi. Mielestäni oikea ratkaisu olisi ollut pitäytyä tuomarin päätöksessä (ei rankkua), jonka teki heti tilanteen jälkeen keskusteltuaan DJ:n kanssa.
    Ei sillä, että pelaaja näitä tilanteita tietenkään ratkaisisi, mutta itse olen aina mieltänyt golfin snookerin kaltaiseksi herramieslajiksi, jossa pelaaja kertoo virheistä/tapahtumista vaikkei tuomari niitä näkisikään (niin kuin ei nytkään). DJ kiisti aiheuttaneensa pallon liikkumisen (vrt. Lowryn tilanne lauantaina, jossa Lowry oli laskenut lavan maahan ja sai tuntemuksen että aiheutti pallon liikkeen => rankku).
    Ei videotarkistamisessa toki mitään pahaa ole, mutta jos päätös penaltista on tämän kaltaisen perusteella tehty niin ihmettelen ratkaisua. Erikoisen alipaineen on DJ putterilla saanut aikaan kun pallo lähtee kohti putteria tulemaan.. Oma veikkaukseni tapahtuneesta on, että pallo oli hyvin ”herkällä paikalla” ja kyseisellä hetkellä ohi jyrännyt rekka sai aikaan riittävän tärinän griinissä

    https://www.youtube.com/watch?v=s35XbiaDytY

    #1044739 Ilmoita asiaton viesti

    Aivan käsittämättömällä tavalla kyllä USGA/tuomaristo hoiti homman!

    Sama kun vaikkapa jalkapallon EM-finaalissa tapahtuisi seuraavaa:

    Joukkue tekee maalinn vartin kohdalla, ja maali hyväksytään maalikamerakuvan tutkailun jälkeen. Sitten 60 minuutin kohdalla tuomari ilmoittaakin yllättäen joukkueille: ”Voi olla, että maali hyväksytään tahi voi olla ettei hyväksytä. Mutta pelatkaahan pojat loppuun, niin katsellaan sitten matsin jälkeen.”

    #1044745 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    -Hippo-
    Nyt en alkuperäistä voittotulosta ihan varmuudella muista mutta eikö se ollut -5, eli DJ:lle lisättiin tapauksesta yksi rankku (oletettavasti pysähtyneen pallon liikuttamisesta)? Miksi hän ei saanut vielä toista väärästä paikasta pelaamisesta?

    DJ ei saanut rangaistusta väärästä paikasta pelaamisesta, koska teki sen tuomarin kehotuksesta, joka vapauttaa pelaajan vastuusta tuon osalta.

    Downhillin video on huono tuon ratkaisemiseen, koska siitä puuttuvat ne olennaiset teot ennen tuota hetkeä, jossa DJ teki provarit lähes pallossa kiinni ja kopautti putterin lavan vielä viheriön pintaankin ennen kuin meni tähtäämää palloa, eli tuon videon tilannetta

    #1044748 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    El ninó
    Aivan käsittämättömällä tavalla kyllä USGA/tuomaristo hoiti homman!

    Sama kun vaikkapa jalkapallon EM-finaalissa tapahtuisi seuraavaa:

    Joukkue tekee maalinn vartin kohdalla, ja maali hyväksytään maalikamerakuvan tutkailun jälkeen. Sitten 60 minuutin kohdalla tuomari ilmoittaakin yllättäen joukkueille: ”Voi olla, että maali hyväksytään tahi voi olla ettei hyväksytä. Mutta pelatkaahan pojat loppuun, niin katsellaan sitten matsin jälkeen.”

    Tai kuten formuloissa ilmoitettaisiin että auton numero x tilannetta tutkitaan 😉

    Kyllä tuo on golfissa ihan normaali ja asiallinen tapa ja taidetaan edelleen jo tuomarikoulutuksen alkumetreillä kertoa että kiirettä ei ole, päätös voidaan tehdä vaikka kierroksen jälkeen.

    #1044852 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä tuo on golfissa ihan normaali ja asiallinen tapa ja taidetaan edelleen jo tuomarikoulutuksen alkumetreillä kertoa että kiirettä ei ole, päätös voidaan tehdä vaikka kierroksen jälkeen.

    Edelleenkin sitä mieltä, että todella huono tapa. Oletetaan, että sunnuntaina tilanne olisi ollut todella tiukka vimoselle reiälle tultaessa. Vaikka tasan, tai DJ:lle yhden johto. Aika lailla vaikuttaa isosti se, että tiedät tarkalleen mikä tilanne on leaderboardilla siihen, kuinka pelaat ton vimosen reiän. Sitten otat ehkä ton epätietoisuuden vuoksi pirun ison riskin varulta lähestymisessä, ja kuset koko kisan sen vuoksi. Sit kisan jälkeen saatkin tietää, ettei olis tarvinu. Not good.

    #1044857 Ilmoita asiaton viesti

    ts, mieleltään pennut hakevat epätoivoisesti arvostusta nettifoorumeilta, kun muualta eivät sitä mielestään riittävästi saa. Meitä on siis kaksi pentua. Mennäänkö juomaan pussikaljaa Espalle?

    ps. varokaa putterin lavan aiheuttamaa ilmavirtaa!

    #1045062 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    USA:n golfliitto (USGA) osallistuu asiaan liittyvään keskuteluun julkaisemalla tiedonannon, USGA Statement Regarding Dustin Johnson Ruling. http://www.usga.org/articles/2016/06/statement-regarding-dustin-johnson-ruling.html

    #1045068 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Varsin erinomainen vastine USGA:lta

    #1045099 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ps. varokaa putterin lavan aiheuttamaa ilmavirtaa!

    Ei putteri välttämättä (suurta) ilmavirtaa aiheuta, mutta voi muuttaa vallitsevan ilmavirran suuntaa/nopeutta.

    #1045115 Ilmoita asiaton viesti


    -Hippo-
    Nyt en alkuperäistä voittotulosta ihan varmuudella muista mutta eikö se ollut -5, eli DJ:lle lisättiin tapauksesta yksi rankku (oletettavasti pysähtyneen pallon liikuttamisesta)? Miksi hän ei saanut vielä toista väärästä paikasta pelaamisesta?

    ====================================================================================

    ts

    DJ ei saanut rangaistusta väärästä paikasta pelaamisesta, koska teki sen tuomarin kehotuksesta, joka vapauttaa pelaajan vastuusta tuon osalta.

    ====================================================================================

    Aaa.. ok. Kiitos. Eli kuitenkin tulkintani kahdesta rankusta oli oikein.

    Mistä tuollaisen tiedon muuten olisi voinut löytää? Sääntökirjasta en löytänyt muuta kun että toimikunta määrää tuomarin ja hänen päätöksensä on lopullinen. Joka tässä tapauksessa tarkoittaa, että eipäs kuitenkaan ollut. Paitsi sitten taas osasta oli.

    Ajattelee tätä nyt sitten jääkiekon, tai formuloiden kautta, onhan tämä aika sekava tapaus.

    #1045116 Ilmoita asiaton viesti

    ps. varokaa putterin lavan aiheuttamaa ilmavirtaa!

    ========================================================================================

    G8

    Ei putteri välttämättä (suurta) ilmavirtaa aiheuta, mutta voi muuttaa vallitsevan ilmavirran suuntaa/nopeutta.

    ========================================================================================

    Huvinen sanoi seuratuomarikursseilla vesiestesäänöstä ihan hyvän ajatuksen. Jos kysymykseen: ”Onko mahdollista että pallo on jossain muualla kuin vesiesteessä” vastaus on ”kyllä”, peliä jatketaan varapallolla.

    Tähän sopinee sama kysymys: ”Onko mahdollista että pallo liikkui pelajan aiheuttamana” ja kyllähän tähän vastaus on ”kyllä”. Vaikka se erittäin epätodennäköistä onkin, onhan se mahdollista.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 121)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt US Open satoa