Aihe: Pientä mietittävää - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Pientä mietittävää

Etusivu Foorumit Säännöt Pientä mietittävää

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 71)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1372862 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Laitetaanpas sadesään ratoksi tämmoinen tositapahtuma (kilpailusta).

    Pelaaja chippaa pallonsa korotetulle viheriölle, pallon alastuloalue ei ole näkyvissä lyöntipaikalle, joten pelaaja ei näe mihin pallo pysähtyy. Kommittyään viheriölle hän näkee pallon muutaman metrin verran reiän alapuolella ja päättelee lyöntinsä jääneen lyhyeksi. Hän menee pallolle, merkitsee sen paikan, nostaa, puhdistaa ja asettaa sen takaisin paikoilleen. Sitten hän puttaa pallonsa kahdella lyönnillä reikään.

    Lähtiessään poistumaan viheriöltä hän huomaa viheriön takabunkkerissa pallon ja toteaa sen olevan hänen alkuperäinen pallonsa (siis se chipattu) ja tuo viheriöltä löytämänsä pallo oli jonkun siihen jättämä.

    Nyt pelaajalla menee sormi suuhun ja hän pyytää tuomarin paikalle. Miten pelaajan peli tästä etenee ja millaisia rangaistuksia pelaaja mahdollisesti saa ja minkä sääntöjen perusteella?

    #1372872 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tähän kehitetään varmaan joku monimutkainen kuvio, mutta minun yksinkertainen tulkintani olisi, että pelaajan pitää pelata alkuperäinen oma pallonsa bunkkerista ja ottaa 6.3c(1) mukainen yleinen rangaistus väärän pallon pelaamisesta.

    #1372912 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    3 rankkua

    #1372924 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minä olen Ärjyn linjoilla, että yleinen rangaistus 6.3c mukaan… ja vain kerran, eikä lyöntejä lasketa. Eli pelaaja pelaa oman pallonsa reikään ja lisää tulokseen 2 lyöntiä. Olettaen siis, että kyse oli lyöntipelistä eikä reikäpelistä.

    #1372929 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Rankuista en tiedä, mutta suosittelen merkitsemään pallonsa kunnolla, vedenkestävä tussi. Niinhän nuo ammattilaisetkin tekevät.

    #1372933 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Ellei Ärjyn ja P-P:n ratkaisu ole oikein, niin bunkkerissa täytyy olla koira haudattuna.

    #1372934 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Otetaanpa tähän pätkä Määritelmistä:

    Väärä pallo (Wrong Ball)
    Jokainen muu pallo kuin pelaajan:
    • Pelissä oleva pallo (joko alkuperäinen tai korvaava pallo),
    • Varapallo (ennen kuin se on hylätty Säännön 18.3c mukaisesti), tai
    • Lyöntipelissä Sääntöjen 14.7b tai 20.1c mukaisesti pelattu toinen pallo.

    Oliko tuo viheriöltä pelattu pallo määritelmän mukainen väärä pallo?

    #1372935 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Mielestäni oli, koska se oli muu kuin pelaajan pelissä oleva pallo.

    P.S. Voidaan tietenkin ajatella, että kun pelaaja nosti viheriöllä olevan pallon ja asetti sen takaisin paikalleen, niin siinä yhteydessä hän tuli korvanneeksi alkuperäisen pallonsa, joka ei enää sen jälkeen ollut pelissä oleva pallo. Tällöin hän löi väärästä paikasta ja tuomio sen mukainen.

    P.P.S. Nähdäkseni tuossa on kuitenkin ajatusvirhe (ei täytä säännön 14.4. edellytyksiä). Ratkaisuni on siis sama kuin Ärjyn ja P-P:n ratkaisu.

    #1372936 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mielestäni oli, koska se oli muu kuin pelaajan pelissä oleva pallo.

    Tarkoitatko, ettei pelaaja laittanut tuota nostamaansa palloa peliin ja ihan tarkoituksella?

    Mennäänpä taas Määritelmiin:

    Pelissä (In Play)
    Pelaajan pallon tila, kun se on kentällä ja sitä käytetään reiän pelaamiseen:
    • Pallo tulee peliin reiällä:
    » Kun pelaaja lyö sitä tiiausalueelta, tai
    » Reikäpelissä, kun pelaaja lyö sitä tiiausalueen ulkopuolelta eikä vastustaja
    vaadi lyönnin hylkäämistä Säännön 6.1b nojalla.
    • Pallo pysyy pelissä, kunnes se on reiässä. Ainoastaan silloin pallo ei ole pelissä:
    » Kun se on nostettu kentältä,
    » Kun se on kadonnut (vaikka se olisi paikallaan kentällä) tai se on ulkona, tai
    » Kun pallo on korvattu toisella pallolla, vaikka säännöt eivät olisi sitä sallineet.
    Pallo, joka ei ole pelissä, on väärä pallo.

    Vielä kun kurkistaa sääntöä 14.4:

    Kun pelaajan pelissä oleva pallo on nostettu kentältä, kadonnut tai ulkona, tämä
    pallo ei ole enää pelissä.
    Pelaajan pallo on taas pelissä, kun:
    • Pelaaja pelaa alkuperäistä tai muuta palloa tiiausalueelta, tai
    • Alkuperäinen tai muu pallo asetetaan takaisin, pudotetaan tai asetetaan kentälle
    tarkoituksena laittaa tämä pallo peliin.

    Jos pelaaja palauttaa pallon kentälle millä tahansa tavalla, jonka tarkoitus on laittaa
    se peliin, pallo on pelissä, vaikka se olisi:
    • Korvannut alkuperäisen pallon, kun se ei ole sääntöjen mukaan sallittua
    , tai
    • Asetettu takaisin, pudotettu tai asetettu (1) väärään paikkaan, jne.

    niin päästään siihen vääjäämättömään lopputulokseen, että pelaaja on tarkoituksella laittanut pallon peliin eikä hänen alkuperäinen pallonsa enää siinä vaiheessa ole pelissä oleva pallo.

    Kyse ei siis ole väärän pallon pelaamisesta, joten uusia yrityksiä kehiin.

    #1372937 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Tarkoitatko, ettei pelaaja laittanut tuota nostamaansa palloa peliin ja ihan tarkoituksella?

    En, vaan sitä, että mielestäni sääntö
    14.4 Milloin pelaajan pallo on takaisin pelissä sen jälkeen, kun pelaajan alkuperäinen pallo ei enää ollut pelissä

    soveltuu käytettäväksi vain, kun pelaajan pelissä oleva pallo on nostettu kentältä, kadonnut tai ulkona.

    Pelaajan pelissä olevaa palloa ei ollut nostettu, se ei ollut kadonnut eikä ulkona silloin, kun pelaaja löi viheriöllä olevaa palloa.

    #1372938 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Väärä pallo (Wrong Ball)
    Jokainen muu pallo kuin pelaajan:
    • Pelissä oleva pallo (joko alkuperäinen tai korvaava pallo),
    • Varapallo (ennen kuin se on hylätty Säännön 18.3c mukaisesti), tai
    • Lyöntipelissä Sääntöjen 14.7b tai 20.1c mukaisesti pelattu toinen pallo.

    Hyvä huomio ja jos rinnastaisin tämän tilanteeseen, jossa pelaaja löytää väylältä range-pallon. Sen saa näpäytyksellä lyödä takaisin griinille, mutta täysi swingi tai esim. Griinin suuntaan on harjoittelua, josta yleinen rangaistus 2 rankkua.

    Tässä tilanteessa pelaaja itse asiassa harjoitteli kahdesti, mutta tilanne huomioon ottaen tulkitsisin sen vain yhdeksi harjoitteluksi (tai griinin kaltevuuden testaamiseksi) ja edelleen 2 rankkua.

    #1372941 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    PG, kannattaa lukea tuo sääntö 14.4 englanniksi, suomennoksesta saa helposti aivan väärän käsityksen (kuten sinä olet nyt saanut):

    When a player’s ball in play is lifted from the course or is lost or out of bounds, the
    ball is no longer in play.
    The player has a ball in play again only when he or she:
    • Plays the original ball or another ball from the teeing area, or
    • Replaces, drops or places the original ball or another ball on the course with the
    intent for that ball to be in play.
    If the player returns a ball to the course in any way with the intent for it to be in play,
    the ball is in play even if it was:
    • Substituted for the original ball when not allowed under the Rules, or
    • Replaced, dropped or placed (1) in a wrong place, (2) in a wrong way or (3) by
    using a procedure that did not apply.

    Huomaa määräävän ja epämääräisen artikkelin ero noissa sääntökohdissa (the ball vs. a ball). Kun pelaaja laittaa minkä tahansa pallon peliin riippumatta siitä onko se sallittua vai ei, tuosta pallosta tulee pelissä oleva pallo.

    #1372942 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Entä ne rankut?

    #1372943 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Siihenhän minä tässä odotan vastausta, ja ennen kaikkea siihen miten tuossa jatketaan. Tässä vaiheessa on vasta käsitelty se itsestään selvä osio, jutun iso ylläri on vielä kaukana…

    #1372990 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Onkohan säännöissä jotain vikaa, jos niissä on iso ylläri? Tässäkin voisi yksin kertaisesti olla väärän pallon lyöminen, pelaaja hylätään kilpailusta.

    #1373028 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Onkohan säännöissä jotain vikaa, jos niissä on iso ylläri?

    Vika löytyy sääntöjen osaamisesta eikä itse säännöistä. Itsekin haksahdin tuohon ylläriin, vaikka minun olisi pitänyt se tietää aikaisempien tapausten tiimoilta. Aina pitäisi miettiä aivan loppuun saakka, mutta joskus sortuu oikaisemaan. Onneksi näitä pirun kinkkisiä tilanteita tulee kentällä vastaan varsin harvoin ja silloin on aina aikaa kilauttaa kaverille.

    #1373029 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Päästetäänpä ihmiset piinasta, kyllä tästä ratkaisustakin tulee riittämään puhinaa 😀

    No niin, pelaaja siis näkee pallon viheriöllä ja olettaa sen olevan hänen. Asetettuaan tuon kyseisen pallon takaisin paikoilleen hän laittaa uuden (korvaavan) pallon peliin ja korvaa sillä hänen alkuperäisen pallonsa (joka on siis bunkkerissa ja jonka sijaintia pelaaja ei tuolla hetkellä tiedä) (sääntö 14.4 ja 6.3b). Kyseessä on siis pelissä olevan pallon sääntöjen vastainen korvaaminen. Sitten kun hän tuosta paikasta pelaa tuota palloa (joka siis nyt on pelissä oleva pallo), hän pelaa väärästä paikasta ja siitä kaksi rangaistuslyöntiä. Hän EI siis pelaa väärää palloa.

    Sitten kun reiän loppuun pelaamisen jälkeen pelaajan alkuperäinen pallo löytyykin bunkkerista, aletaan yleensä miettiä onko väärästä paikasta pelaaminen ollut vakava rike, ja nyt tulee se ylläri. Kun pelaaja korvasi pelissä olevan pallonsa, hän ei tiennyt sen sijaintia. Niin ollen ainoa sääntöjen mukainen tapa korvata tuo pallo olisi ollut pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta, siis sieltä mistä pelaaja pallonsa chippasi bunkkeriin. Pelaaja siis käytti S&D-optiota, mutta väärästä paikasta. Tuosta tulee ensinnäkin kolmas rangaistuslyönti (lyönnin ja matkan menetys) ja alkaa pohdinta mahdollisesta vakavasta rikkeestä. Tuo pohdinta tapahtuu kahden paikan välillä: korvaavan pallon paikka viheriöllä ennen putteja ja paikka, josta pelaaja chippasi. Bunkkerissa olevan pallon paikalla tai etäisyydellä ei siis ole mitään merkitystä.

    Tarina ei kuitenkaan kerro oikeastaan mitään tarvittavista etäisyyksistä, joten lopputulema jää arvailujen varaan ja mahdollisessa kisatilanteessa tuomariston ja toimikunnan arvioitavaksi, he kun saavat käsiinsä tarvittavat tiedot. Mutta jos lähdetään hieman spekuloimaan, niin kyllä tuo vaikuttaa vakavalta rikkeeltä. Jos pelaaja sieltä chippipaikalta löi pallonsa niinkin pitkäksi kuin takabunkkeriin, niin ei sieltä sokkopaikasta lipun lähelle ilmeisesti aivan helposti lyödä. Niin ollen puttaaminen muutamasta metristä antanee pelaajalle merkittävän edun, mikä puoltaa vakavaa rikettä.

    Jos kyse ei ole vakavasta rikkeestä, pelaajan lyömät lyönnit ja 3 penttiä jäävät tulokseksi. Jos tuo on vakava rike, niitä kahta puttia ei lasketa ja pelaaja joutuu palaamaan 3 penttinsä kanssa chippipaikalle jatkamaan sieltä peliään.

    #1373046 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Nähdäkseni ilman pallon nostamista ja takaisin paikalleen asettamista kyseessä olisi ollut väärän pallon pelaaminen ja ratkaisu hyvin yksinkertainen (se, jonka Ärjy heti kättelyssä esitti).

    Nostamisen takia homma meni kuitenkin kovin mutkikkaaksi, vaikka molemmissa tapauksissa pallot olisi putattu täsmälleen samasta paikasta. Lopputulema tästä tositapahtumasta (kilpailusta) on vielä arvailujen varassa. Odotellaan siis tuomariston ja toimikunnan päätöstä.

    Jani: Onkohan säännöissä jotain vikaa, jos niissä on iso ylläri?

    Tuota samaa minäkin ajattelin. Päädyin siihen, että vikaa on. Esim. siinä, että vaikka säännön 14.4. otsikko

    When Player’s Ball is Back in Play after Original Ball Was Out of Play / Milloin pelaajan pallo on takaisin pelissä sen jälkeen, kun pelaajan alkuperäinen pallo ei enää ollut pelissä

    kertoo säännön koskevan tilannetta, jossa alkuperäinen pallo ei ole enää pelissä (nostettu, kadonnut tai ulkona), niin siitä huolimatta kyseistä sääntöä voi huoletta soveltaa myös tilanteessa, jossa alkuperäinen pallo on vielä pelissä.

    #1373050 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    PG, sinulla on (ja on usein ennenkin ollut) tarve tuijottaa yksittäistä otsikkoa/lausetta sen sijaan, että lukisit ja yrittäisit ymmärtää koko säännön. Yksittäisen otsikon alle kätkeytyy usein paljon muuta kuin pelkän otsikon kuvailema, monesti yksittäinen asia. Itse säännön kun lukee, niin asia on harvinaisen selvä, etenkin kun sen lukee englanniksi. Aina vain paremmin pääsee kärryille, jos haluaa hyväksyä sen tosiseikan, että samaa asiaa saattaa koskea moni eri sääntö, kuten aiemmin mainitsemani 6.3b, joka kenties vielä selvemmin kertoo, että pelaajan laittaessa korvaavan pallon peliin alkuperäinen pallo ei enää ole pelissä.

    When Player’s Ball is Back in Play after Original Ball Was Out of Play / Milloin pelaajan pallo on takaisin pelissä sen jälkeen, kun pelaajan alkuperäinen pallo ei enää ollut pelissä

    Tuo otsikko muuten kattaa myös ne tilanteet, joissa alkuperäinen pallo ei ENÄÄ ole pelissä, KOSKA pelaaja on laittanut uuden pallon peliin. Siitä kertoo ko. säännön jälkimmäinen iso kappale. Otsikossakaan ei siis ole vikaa, säännöstä puhumattakaan.

    Nähdäkseni ilman pallon nostamista ja takaisin paikalleen asettamista kyseessä olisi ollut väärän pallon pelaaminen ja ratkaisu hyvin yksinkertainen (se, jonka Ärjy heti kättelyssä esitti).

    Kyllä, tuo meni oikein. Palloon kajoaminen monesti mutkistaa asioita pelaajan kannalta.

    #1373084 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Onko siis niin, että jos siirtosäännön vallitessa nostaa ja asettaa omakseen luulemansa pallon maahan ja lyö sitä eteenpäin, tulkitaan tilanne eri tavalla kuin silloin, jos ei käyttäisikään siirtosääntöä, vaan löisi väärää palloa siihen kajoamatta?

    #1373086 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Onko siis niin, että jos siirtosäännön vallitessa nostaa ja asettaa omakseen luulemansa pallon maahan ja lyö sitä eteenpäin, tulkitaan tilanne eri tavalla kuin silloin, jos ei käyttäisikään siirtosääntöä, vaan löisi väärää palloa siihen kajoamatta?

    Kyllä.

    Pelaajan tarkoituksella peliin laittama pallo ei koskaan ole väärä pallo.

    PG

    Eli jos pelaaja käyttää avauslyöntinsä jälkeen siirtosääntöä väärälle pallolle, niin ei muuta kuin takaisin tiiauspaikalle ja viides lähtee.

    PG

    Viheriöllä pallon nostaminen, puhdistaminen ja takaisin paikalleen asettaminen on hyvin luonnollinen tapa. Monille pelaajille se on muodostunut suorastaan rutiiniksi, jonka poisjättäminen saattaa heikentää peliä. Hyödyllinen se on myös siinä mielessä, että siinä sivussa pelaaja voi vielä tarkistaa, onko hän varmasti pelaamassa omaa palloaan. Tunnistamisvirhe on silti mahdollinen.

    Myös siirtosäännön vallitessa siirtosäännön käyttäminen on hyväksyttävää ja usein suotavaakin, vaikkei ehkä aina tarpeellista. Kuitenkin likaisen pallon puhdistaminen ja pallon siirtäminen huonosta paikasta säännön sallimaan parempaan paikkaan parantaa peliä ja mieluummin nopeuttaa, kuin hidastaa sitä. Samalla hoituu pallon tunnistaminen. Tunnistamisvirheet vähenevät.

    On siis aika kummallista, että näissä (ja vastaavissa) tapauksissa säännöt suosivat pallon lyömistä suoraan ilman nostamista. (Nostajalle yksi rangaistuslyönti enemmän – eihän näissä tilanteissa alkuperäisen pallon paikka ole vielä lyöntihetkellä koskaan tiedossa).

    Pelaajan tarkoituksella peliin laittama pallo ei koskaan ole väärä pallo.

    Kuulin, että uusiin sääntöihin on tulossa tuohon poikkeus: Jos pelaaja asettaa peliin väärän pallon, niin se pysyy asettamisen jälkeen edelleen vääränä pallona. Tai sitten näin unta…

    KL1

    Eli jos pelaaja käyttää avauslyöntinsä jälkeen siirtosääntöä väärälle pallolle, niin ei muuta kuin takaisin tiiauspaikalle ja viides lähtee.

    Ei välttämättä.

    KL1

    On siis aika kummallista, että näissä (ja vastaavissa) tapauksissa säännöt suosivat pallon lyömistä suoraan ilman nostamista.

    Kummallinen ajatuskulku.

    Säännöt suosivat sitä, joka pelaa vain omaa palloaan ja tunnistaa sen omakseen ennen lyöntiä. Väärän pallon lyömisestä rangaistaan, samoin väärästä paikasta pelaamisesta kuin myös pallon korvaamisesta silloin, kun se ei ole sallittua. Varsin loogista, koska kaikista näistä rikkeistä pelaaja voi hyötyä ja siksi ne ovat rikkeitä.

    Taivutetaan vielä pikkaisen rautalangasta. Jos et tiedä missä pallosi on ja laitat uuden pallon peliin, ainoa sen salliva sääntö on S&D eli pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta lyönnin ja matkan menetyksin. Kaikkialle muualle sijoiteltu pallo on väärässä paikassa ja siitä paikasta pelaaminen on usein vakava rike, joka on lyöntipelissä korjattava diskauksen uhalla.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 71)
Vastaa aiheeseen: Pientä mietittävää

Etusivu Foorumit Säännöt Pientä mietittävää