Aihe: Lisää pientä aivojumppaa - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

Lisää pientä aivojumppaa

Etusivu Foorumit Säännöt Lisää pientä aivojumppaa

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 129)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #290897 Ilmoita asiaton viesti

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Ilman tarkempaa mittapiirrustusta tapahtumapaikalta saattaa annettujen tietojen perusteella hätäisempi tulkita, että ko. bunkkeri oli lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu sijaintipaikka. Siinä tapuaksessa, kai, sitä alkuperäistä ei olisi kannattanut lähteä etsimäänkään muuta kuin säästömielessä (mestiksissä kai kun pelataan vain the palloilla). Mutta ei kai tämä näin helppo voi olla?

    #290898 Ilmoita asiaton viesti

    Old John Joseph kirjoitti: (22.4.2009 13:50:56)

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Ilman tarkempaa mittapiirrustusta tapahtumapaikalta saattaa annettujen tietojen perusteella hätäisempi tulkita, että ko. bunkkeri oli lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu sijaintipaikka. Siinä tapuaksessa, kai, sitä alkuperäistä ei olisi kannattanut lähteä etsimäänkään muuta kuin säästömielessä (mestiksissä kai kun pelataan vain the palloilla). Mutta ei kai tämä näin helppo voi olla?

    Kyllä lähellä ollaan, kun sen tietää niin helppohan se on…palloa lyönyt kaveri ei nähnyt mihin pallo päätyi, itse näin, että se oli lipputangon kohdalla ilmassa ja lentorata matala laakapallo, ja vauhtia oli…kun alettiin etsiä ja tihkusade vielä voimistui, totesin, että bunkkeri on paljon lähempänä kuin tämä metsänreuna, ja varapalloa on itseasiassa pelattu lähempänä reikää, tietenkään pelaaja ei voinut tietää mihin alkuperäinen pallo oli päätynyt, mutta olisiko hänen PITÄNYT tietää, kyseessä kuitenkin molempien (silloinen) kotikenttä…

    #290899 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    KL kirjoitti: (22.4.2009 11:44:15)

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Tämä on aika hyvä, jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia….

    Varapallosta tulee pelissä oleva pallo joko

    (a) kun se lyödään bunkkerista lähempää lippua kuin pelissä olevan pallon oletetaan olevan

    tai
    (b) kun pelissä oleva pallo ei löydy.

    Kummassakin tapauksessa varapallo on nyt pelipallo ja viides lähtee.

    #290900 Ilmoita asiaton viesti

    Täydennyksenä, jos alkuperäisellä pallolla olisi jatkettu, olisi tullut vielä rankut väärällä pallolla pelaamisesta! Ja jos väärä pallo olisi pelattu reikään ja seuraava avaus olisi lyöty ulos-> DQ. Olipas helppo case…

    #290901 Ilmoita asiaton viesti

    k. kirjoitti: (22.4.2009 14:07:03)

    KL kirjoitti: (22.4.2009 11:44:15)

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Tämä on aika hyvä, jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia….

    Varapallosta tulee pelissä oleva pallo joko

    (a) kun se lyödään bunkkerista lähempää lippua kuin pelissä olevan pallon oletetaan olevan

    tai
    (b) kun pelissä oleva pallo ei löydy.

    Kummassakin tapauksessa varapallo on nyt pelipallo ja viides lähtee.

    Itseasiassa varapallohan on jo lyöty greenille, eli 7. lähtee..! Tulipa aika kalliiksi!

    #290902 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (21.4.2009 10:46:56)

    ts kirjoitti: (21.4.2009 10:34:09)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 10:19:14)

    ts kirjoitti: (21.4.2009 9:49:03)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 9:34:28)
    Tämä osoittautuikin yllättävän hankalaksi ja sitä se kieltämättä vähän onkin.

    Mun mielestä tää ei ole hankala, jos muistaa perusajatuksen, että varapallolla tehtyjä rikkeitä ei lasketa. Sillon homma muuttuu yksinkertaseks.

    Voitko vähän avata tuota ajatustasi enemmän?

    Siis varapallohan lyödään sen varalta, että alkuperäistä ei löydy tai se on ulkona. Mikäli alkuperäinen pallo onkin pelissä, varapalloa ei tavallaan olekaan, jolloin sen pelaamisen aikana tehdyt asiat myös lakkaavat olemasta.

    Eli vain jos varapallosta tulee pelissä oleva pallo, lasketaan kaikki mitä sillä on tehty. Jos sitä ei koskaan tapahdu, ei myöskään mitään lasketa

    Tuo on hyvä ajatus pitää mielessä. Minä kenties lisäisin siihen vielä selvennykseksi ’myös varapallon lyömisen jälkeiset tapahtumat lakkaavat olemasta’.

    Mutta jossain vaiheessa voitaisiin kai tulkita harjoitteluksikin.

    #290903 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (21.4.2009 13:29:12)

    piispanen kirjoitti: (21.4.2009 12:27:36)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 12:00:51)

    piispanen kirjoitti: (21.4.2009 11:25:26)
    Case on mielenkiintoinen,käytännössä ei ole minulle muistaakseni koskaan tullut eteen.
    Laitetaanpa jatkopohdinta,jos tämä löydetty pallo onkin pelaamattomassa paikassa,niin pitääkö mennä lyömään uusi vai voiko jatkaa jo lyödyllä kolmannella pallolla,koska varapallo putoaa pois pelistä.

    Ei voi jatkaa (sääntö 28).

    piispanen kirjoitti: (21.4.2009 11:25:26)
    Miten sitten pitäisi toimia ja sanoa,mikäli jo tiiauspaikalla päättää hylätä kaksi ensimmäistä palloa ja haluaa jatkaa kolmannella.

    Alkuperäisellä pallolla on jatkettava, jos se löytyy. Jos päättää olla jatkamatta sillä, pitää mennä takaisin tiipaikalle lyömään uusi, koska varapallo ei ole pelissä ja kolmas pallo ei tule peliin alkuperäisen löydyttyä.

    piispanen kirjoitti: (21.4.2009 11:25:26)
    Onneksi tämä on senverran harvinainen tilanne,ettei tästä tule ts:n mainitsemaa urbaania legendaa.

    Ei niinkään harvinainen. Pikemminkin aika yleinen, mutta sitä oikeaa tuomiota näkee harvemmin, ihan siksikin, ettei varapallon ilmoittamatta jättämiseen kovin hanakasti puututa, edes Oulun B-mallin skinissä.

    Et vastannut toisen kohdan kysymykseen.

    Mielestäni vastasin, tai ainakin yritin.

    Pelaajan lyötyä tiipaikalta varapallon, alkuperäistä palloa ei pysty tiipaikalta käsin enää mitenkään hylkäämään. Jos se löytyy, sillä on jatkettava. Tilanne tietenkin muuttuu, jos varapalloa ei ole ilmoitettu, jolloin jokainen peliin laitettu pallo poistaa pelistä edellisen pallon, mutta tästähän ei kasillä olevassa tilanteessa ollut kyse.

    Ei alkuperäisestä välttämättä tarvitse välittää, jos menee (nopeasti) ennen löytymistä lyömään varapalloa, joka on lähempänä lippua.

    #290904 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 14:15:51)[I

    Itseasiassa varapallohan on jo lyöty greenille, eli 7. lähtee..! Tulipa aika kalliiksi!

    Tarkemmin kun laskee, niin 7. lähtee … kun oppis viittimään laskea:-)

    #290905 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    #290906 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Oli helppo, tosin kilpailutilanteessa ei tietenkään aina ajatella selkeästi, tämä case on vähän samassa sarjassa, kuin että klubikisoissa bunkkerista pelataan aina ekaks griinille, vaikka jollakulla olisi pitempi putti…!onko kenelläkään vaikeampaa tosi tilanteessa tapahtunutta casea?

    #290907 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 15:56:16)

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Oli helppo, tosin kilpailutilanteessa ei tietenkään aina ajatella selkeästi, tämä case on vähän samassa sarjassa, kuin että klubikisoissa bunkkerista pelataan aina ekaks griinille, vaikka jollakulla olisi pitempi putti…!onko kenelläkään vaikeampaa tosi tilanteessa tapahtunutta casea?

    Millainen ongelma teillä sitten paikan päällä oikein tuli? Mitä siellä yritettiin tarjota, jos ei tuota oikeaa ratkaisua?

    #290908 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (22.4.2009 16:28:22)

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 15:56:16)

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Oli helppo, tosin kilpailutilanteessa ei tietenkään aina ajatella selkeästi, tämä case on vähän samassa sarjassa, kuin että klubikisoissa bunkkerista pelataan aina ekaks griinille, vaikka jollakulla olisi pitempi putti…!onko kenelläkään vaikeampaa tosi tilanteessa tapahtunutta casea?

    Millainen ongelma teillä sitten paikan päällä oikein tuli? Mitä siellä yritettiin tarjota, jos ei tuota oikeaa ratkaisua?

    Kaveri, joka on ihan urheilumiehiä, yritti vedota ettei nähnyt bunkkerista lyödyn pallon katoamista, ja vetosi ettei voinut tietää että toppina lyöty pallo meni kauemmaksi kuin bunkkerissa oleva, mutta kotikentällä ehkä olisi pitänyt tämä sääntökohta muistaa… ja kaveri olisi ehkä halunnut etsiä palloa metsästä kunnes se olisi löytynyt, ittellä on tuohon etsimiseen vähän negatiivinen asenne, siis jos etsitään selvästi liian kauan ja todella vaikeasta paikasta…ei se tulos sieltä parane, mutta varapallolla jatkettiin, ja korttiin taisi tulla 9. Loppukierroksen oltiin aika hiljaista poikaa, vähän niin kuin Tiger ja Mickelson…nykyisin välit on ihan kunnossa! Terveiset!

    #290909 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Olisko kuitenkaan kaikissa tapauksissa ihan päivänselvä. Siis lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka. Kuka sen määrää. Vastuu lienee pääsääntöisesti itse pelaajalla. Lyöt BUNKASTA. Hiekkaa lentää. Et näe minne pallo menee. Lyöt varmuuden vuoksi varapallon. Ja sitten käytännössä samasta paikasta uudelleen, kun et saanut palloa ulos bunkasta. Miksi edes varapalloa alun perin lyö? Koska ei tiedä missä alkuperäinen pallo on. Ok, ymmärrän, että tarkemmin ajatellen kaverin olisi pitänyt tietää, että aika satavarmasti pelaa palloaan lähempänä lippua. Mutta mitä jos lippu olisikin ollut kreenin toisella reunalla.

    #290910 Ilmoita asiaton viesti

    Dosto kirjoitti: (23.4.2009 9:42:45)

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Olisko kuitenkaan kaikissa tapauksissa ihan päivänselvä. Siis lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka. Kuka sen määrää. Vastuu lienee pääsääntöisesti itse pelaajalla. Lyöt BUNKASTA. Hiekkaa lentää. Et näe minne pallo menee. Lyöt varmuuden vuoksi varapallon. Ja sitten käytännössä samasta paikasta uudelleen, kun et saanut palloa ulos bunkasta. Miksi edes varapalloa alun perin lyö? Koska ei tiedä missä alkuperäinen pallo on. Ok, ymmärrän, että tarkemmin ajatellen kaverin olisi pitänyt tietää, että aika satavarmasti pelaa palloaan lähempänä lippua. Mutta mitä jos lippu olisikin ollut kreenin toisella reunalla.

    Tässähän se tuli sanottua! Juuri näin, pelaajahan löi käytännössä lähes samasta paikasta varapallon, ja merkkaajahan (meikäläinen) ei ole tuomari, pelaajahan ei tiennyt lyöntihetkellä kuinka kauas orkkis pallo meni, eli lipunpaikka ratkaisee…tavallaan varapallon lyömistä griinille olisi jossain määrin voinut pitää oikeutettuna, kun alettiin etsiä totesin että nythän on lyöty varapalloa selvästi lähempää! Onko pelaajalla sitten vastuu- vaikkei tiennyt kuinka kaukana orkkis oli- JOS lyö varapalloa vielä toisen kerran, eli ehkä alkuperäistä ei olisi tarvinnut etsiä ollenkaan, koska varapallo oli jo muuttunut pelissä olevaksi, turhasta etsinnästä olisi sitten voinut sakottaa ajan pelaamisesta, niin olisi saatu korttiin kaksinumeroinen luku…

    #290911 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Dosto kirjoitti: (23.4.2009 9:42:45)

    KL kirjoitti: (22.4.2009 15:46:17)
    Äh sentään! Minä niiiiin innokkaasti odotin, että joku alkaisi esittää, ettei varapalloa voi lyödä lähempää kuin missä alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka on…. pahus!

    Tapaushan on päivänselvä. Pelaaja laittaa varapallon peliin ja pelaa sitä uudelleen lähempää reikää kuin alkup. pallon olet. kat.paikk. –> varapallo on pelipallo.

    Olisko kuitenkaan kaikissa tapauksissa ihan päivänselvä. Siis lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka. Kuka sen määrää. Vastuu lienee pääsääntöisesti itse pelaajalla. Lyöt BUNKASTA. Hiekkaa lentää. Et näe minne pallo menee. Lyöt varmuuden vuoksi varapallon. Ja sitten käytännössä samasta paikasta uudelleen, kun et saanut palloa ulos bunkasta. Miksi edes varapalloa alun perin lyö? Koska ei tiedä missä alkuperäinen pallo on. Ok, ymmärrän, että tarkemmin ajatellen kaverin olisi pitänyt tietää, että aika satavarmasti pelaa palloaan lähempänä lippua. Mutta mitä jos lippu olisikin ollut kreenin toisella reunalla.

    Kyllä tässäkin täytyy käyttää hyväksi kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Jos kukaan ei ihan oikeasti näe mihin pallo meni, niin silloin täytynee pitää pallon oletettuna katoamispaikkana sitä kohtaa, josta se alkuperäinen löytyy (jos ei löydy, paikalla ei tietenkään ole väliä). Pelaaja kuitenkin on vastuussa tekemisistään, joten jos hän lyö varapalloa toistamiseen eikä tiedä kuinka kaukana alkuperäinen pallo on, hän ottaa tietoisen riskin.

    Tosin, äkkiäkös tuommoisen virheen tekee ajatuksissaan ja mestisten kiivaassa tuoksinassa. Me suomalaiset kun olemme vielä niin herkkiä kaikelle viivyttelylle, niin helposti tuossa tulee pieni kiireenpoikanenkin, jos ajattelee sitä eestaas marssimista.

    #290912 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (23.4.2009 11:09:53)
    [Kyllä tässäkin täytyy käyttää hyväksi kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Jos kukaan ei ihan oikeasti näe mihin pallo meni, niin silloin täytynee pitää pallon oletettuna katoamispaikkana sitä kohtaa, josta se alkuperäinen löytyy (jos ei löydy, paikalla ei tietenkään ole väliä). Pelaaja kuitenkin on vastuussa tekemisistään, joten jos hän lyö varapalloa toistamiseen eikä tiedä kuinka kaukana alkuperäinen pallo on, hän ottaa tietoisen riskin.

    Hmmm… Miksi ko. tapauksessa varapalloa pitää lyödä toistamiseen, jotta siitä tulee pelissä oleva? Eli minkä säännön mukaan varapalloa voi ylipäätään pelata lähempää lippua kuin alkuperäisen pallon oletettu sijainti?

    #290913 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 0:16:48)

    KL kirjoitti: (23.4.2009 11:09:53)
    [Kyllä tässäkin täytyy käyttää hyväksi kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Jos kukaan ei ihan oikeasti näe mihin pallo meni, niin silloin täytynee pitää pallon oletettuna katoamispaikkana sitä kohtaa, josta se alkuperäinen löytyy (jos ei löydy, paikalla ei tietenkään ole väliä). Pelaaja kuitenkin on vastuussa tekemisistään, joten jos hän lyö varapalloa toistamiseen eikä tiedä kuinka kaukana alkuperäinen pallo on, hän ottaa tietoisen riskin.

    Hmmm… Miksi ko. tapauksessa varapalloa pitää lyödä toistamiseen, jotta siitä tulee pelissä oleva? Eli minkä säännön mukaan varapalloa voi ylipäätään pelata lähempää lippua kuin alkuperäisen pallon oletettu sijainti?

    Varapallon saa säännön 27-2 mukaan pelata ajan säästämiseksi aina, kun pallo on saattanut mennä OOB tai kadota vesiesteen ulkopuolelle. Sääntö ei erittele sitä, pelataanko varapallo lähempää vai kauempaa kuin missä alkuperäinen pallo todennäköisesti on.

    Mutta sitten kun sitä varapalloa pelataan uudelleen, tuo samainen sääntö kertoo, että varapallo muuttuu pelipalloksi, kun sitä pelataan lähempää reikää kuin missä alkuperäisen pallon todennököinen paikka on.

    Tuo sääntö muuten sanoo, että

    b.When Provisional Ball Becomes Ball in Play
    The player may play a provisional ball until he reaches the place where the
    original ball is likely to be.

    Näinhän se normaalisti menee, että lähestytään samalla reikää ja sitä alkuperäisen pallon paikkaa. Tässä casessä tilanne on nurinkurinen eikä ole tarkoituskaan lähestyä varapallolla alkuperäisen pallon paikkaa. Tulkintaa ei tästä mielestäni kuitenkaan löydy, koska

    If he makes a stroke with the provisional ball from
    the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the
    hole than that place
    , the original ball is lost and the provisional ball becomes
    the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).

    Näin minä sen säännön ymmärrän, eli varapallon saa pelata (siis laittaa peliin) lähempää kuin alkup. pallon tod.näk. paikka, mutta sen jälkeen jos sitä pelaa lähempäna reikää kuin tuo paikka, niin varapallosta tulee pelipallo.

    #290914 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (27.4.2009 10:24:45)

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 0:16:48)

    KL kirjoitti: (23.4.2009 11:09:53)
    [Kyllä tässäkin täytyy käyttää hyväksi kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Jos kukaan ei ihan oikeasti näe mihin pallo meni, niin silloin täytynee pitää pallon oletettuna katoamispaikkana sitä kohtaa, josta se alkuperäinen löytyy (jos ei löydy, paikalla ei tietenkään ole väliä). Pelaaja kuitenkin on vastuussa tekemisistään, joten jos hän lyö varapalloa toistamiseen eikä tiedä kuinka kaukana alkuperäinen pallo on, hän ottaa tietoisen riskin.

    Hmmm… Miksi ko. tapauksessa varapalloa pitää lyödä toistamiseen, jotta siitä tulee pelissä oleva? Eli minkä säännön mukaan varapalloa voi ylipäätään pelata lähempää lippua kuin alkuperäisen pallon oletettu sijainti?

    Varapallon saa säännön 27-2 mukaan pelata ajan säästämiseksi aina, kun pallo on saattanut mennä OOB tai kadota vesiesteen ulkopuolelle. Sääntö ei erittele sitä, pelataanko varapallo lähempää vai kauempaa kuin missä alkuperäinen pallo todennäköisesti on.

    Mutta sitten kun sitä varapalloa pelataan uudelleen, tuo samainen sääntö kertoo, että varapallo muuttuu pelipalloksi, kun sitä pelataan lähempää reikää kuin missä alkuperäisen pallon todennököinen paikka on.

    Tuo sääntö muuten sanoo, että

    b.When Provisional Ball Becomes Ball in Play
    The player may play a provisional ball until he reaches the place where the
    original ball is likely to be.

    Näinhän se normaalisti menee, että lähestytään samalla reikää ja sitä alkuperäisen pallon paikkaa. Tässä casessä tilanne on nurinkurinen eikä ole tarkoituskaan lähestyä varapallolla alkuperäisen pallon paikkaa. Tulkintaa ei tästä mielestäni kuitenkaan löydy, koska

    If he makes a stroke with the provisional ball from
    the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the
    hole than that place
    , the original ball is lost and the provisional ball becomes
    the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).

    Näin minä sen säännön ymmärrän, eli varapallon saa pelata (siis laittaa peliin) lähempää kuin alkup. pallon tod.näk. paikka, mutta sen jälkeen jos sitä pelaa lähempäna reikää kuin tuo paikka, niin varapallosta tulee pelipallo.

    Joo, näinhän se menee, tämä case on päinvastainen ja nurinkurinen tapaus, koska ajan säästämis -momentti ei tässä toteutunut, koska kun palloa etsittiin pitkään griinin takaa, niin takana tuleva ryhmä ei oikein voi lyödä, koska eivät näe griinin taakse, koska siis nostettu griini…

    #290915 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (27.4.2009 10:24:45)

    Varapallon saa säännön 27-2 mukaan pelata ajan säästämiseksi aina, kun pallo on saattanut mennä OOB tai kadota vesiesteen ulkopuolelle. Sääntö ei erittele sitä, pelataanko varapallo lähempää vai kauempaa kuin missä alkuperäinen pallo todennäköisesti on.

    Mutta sitten kun sitä varapalloa pelataan uudelleen, tuo samainen sääntö kertoo, että varapallo muuttuu pelipalloksi, kun sitä pelataan lähempää reikää kuin missä alkuperäisen pallon todennököinen paikka on.

    Tuo sääntö muuten sanoo, että

    b.When Provisional Ball Becomes Ball in Play
    The player may play a provisional ball until he reaches the place where the
    original ball is likely to be.

    Näinhän se normaalisti menee, että lähestytään samalla reikää ja sitä alkuperäisen pallon paikkaa. Tässä casessä tilanne on nurinkurinen eikä ole tarkoituskaan lähestyä varapallolla alkuperäisen pallon paikkaa. Tulkintaa ei tästä mielestäni kuitenkaan löydy, koska

    If he makes a stroke with the provisional ball from
    the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the
    hole than that place
    , the original ball is lost and the provisional ball becomes
    the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).

    Näin minä sen säännön ymmärrän, eli varapallon saa pelata (siis laittaa peliin) lähempää kuin alkup. pallon tod.näk. paikka, mutta sen jälkeen jos sitä pelaa lähempäna reikää kuin tuo paikka, niin varapallosta tulee pelipallo.

    Eikös pallo ole pelissä, kun se on sääntöjen mukaan dropattu (20-4). Varapallo lienee myös varapallona pelissä, kun se on dropattu. Oman tulkintani mukaan tämä johtaa siihen, että varapallosta tulee varsinainen pelipallo heti kun sitä ensimmäisen kerran lyödään lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka (27-2 b.).

    Tästähän seuraa se, että TP Combon esittämässä tapauksessa varapallon voi kyllä pudottaa sinne bunkkeriin, mutta siitä tuli pelipallo kaikkine seuraamuksineen heti kun sitä lyötiin.

    #290916 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 23:36:11)
    Eikös pallo ole pelissä, kun se on sääntöjen mukaan dropattu (20-4). Varapallo lienee myös varapallona pelissä, kun se on dropattu. Oman tulkintani mukaan tämä johtaa siihen, että varapallosta tulee varsinainen pelipallo heti kun sitä ensimmäisen kerran lyödään lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka (27-2 b.).

    Tästähän seuraa se, että TP Combon esittämässä tapauksessa varapallon voi kyllä pudottaa sinne bunkkeriin, mutta siitä tuli pelipallo kaikkine seuraamuksineen heti kun sitä lyötiin.

    Minusta olisi kovin kummallista, jos varapalloa ei käsillä olevassa tilanteessa saisi pelata (siis sen yhden lyönnin verran) ja silti jatkaa alkuperäisellä pallolla. Koko varapallon ideahan on ajan säästäminen. Miksi se idea pitäisi romuttaa?

    #290917 Ilmoita asiaton viesti

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 23:36:11)

    KL kirjoitti: (27.4.2009 10:24:45)

    Varapallon saa säännön 27-2 mukaan pelata ajan säästämiseksi aina, kun pallo on saattanut mennä OOB tai kadota vesiesteen ulkopuolelle. Sääntö ei erittele sitä, pelataanko varapallo lähempää vai kauempaa kuin missä alkuperäinen pallo todennäköisesti on.

    Mutta sitten kun sitä varapalloa pelataan uudelleen, tuo samainen sääntö kertoo, että varapallo muuttuu pelipalloksi, kun sitä pelataan lähempää reikää kuin missä alkuperäisen pallon todennököinen paikka on.

    Tuo sääntö muuten sanoo, että

    b.When Provisional Ball Becomes Ball in Play
    The player may play a provisional ball until he reaches the place where the
    original ball is likely to be.

    Näinhän se normaalisti menee, että lähestytään samalla reikää ja sitä alkuperäisen pallon paikkaa. Tässä casessä tilanne on nurinkurinen eikä ole tarkoituskaan lähestyä varapallolla alkuperäisen pallon paikkaa. Tulkintaa ei tästä mielestäni kuitenkaan löydy, koska

    If he makes a stroke with the provisional ball from
    the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the
    hole than that place
    , the original ball is lost and the provisional ball becomes
    the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).

    Näin minä sen säännön ymmärrän, eli varapallon saa pelata (siis laittaa peliin) lähempää kuin alkup. pallon tod.näk. paikka, mutta sen jälkeen jos sitä pelaa lähempäna reikää kuin tuo paikka, niin varapallosta tulee pelipallo.

    Eikös pallo ole pelissä, kun se on sääntöjen mukaan dropattu (20-4). Varapallo lienee myös varapallona pelissä, kun se on dropattu. Oman tulkintani mukaan tämä johtaa siihen, että varapallosta tulee varsinainen pelipallo heti kun sitä ensimmäisen kerran lyödään lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka (27-2 b.).

    Tästähän seuraa se, että TP Combon esittämässä tapauksessa varapallon voi kyllä pudottaa sinne bunkkeriin, mutta siitä tuli pelipallo kaikkine seuraamuksineen heti kun sitä lyötiin.

    Tätähän jo käsiteltiin, varapalloa voi toki KERRAN lyödä bunkkerissakin, jykitee huom. tässä casessa pelaaja löi varapalloa KAKSI kertaa, eli ekaks metrin lyönti, joka jäi bunkkeriin ja sitten griinille, ja sitten lähdettiin etsimään, ja kun tultiin oletetulle katoamispaikalle, totesin, että nyt on varapalloa pelattu jo lähempää reikää, mikä oman tulkinnan mukaan olisi pelaajan pitänyt ymmärtää lyötyään ekan pallon bunkasta toppina griinin yli metsään, eli olisi pitänyt eka etsiä 5 min metsästä, ja vasta sen jälkeen lyödä bunkkerista varapalloa, joka siis on sitten pelipallo,

    KL on tässä oikeassa, että varapallon saa dropata ja lyödä vaikka se on ’lähempänä’ reikää kuin alkuperäisen pallon katoamispaikka, eli sääntö ei koske tätä tapausta!

    AJAN SÄÄSTÄMIS -momenttiin ei oikein voi vedota, koska kun etsitään palloa griinin takaa, niin seuraavakaan ryhmä ei oikein voi pelata, tietenkin lyöntilupa takana oleville olisi voitu antaa, mutta tässä tilanteessa takana ei muistaakseni ollut ketään niin lähellä. Tässä tapauksessa oltiin jo etsitty melkein 5 minuuttia…

    #290918 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 23:36:11)

    Eikös pallo ole pelissä, kun se on sääntöjen mukaan dropattu (20-4). Varapallo lienee myös varapallona pelissä, kun se on dropattu. Oman tulkintani mukaan tämä johtaa siihen, että varapallosta tulee varsinainen pelipallo heti kun sitä ensimmäisen kerran lyödään lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka (27-2 b.).

    Tästähän seuraa se, että TP Combon esittämässä tapauksessa varapallon voi kyllä pudottaa sinne bunkkeriin, mutta siitä tuli pelipallo kaikkine seuraamuksineen heti kun sitä lyötiin.

    Sääntö 20-4 kertoo nostetun tai korvaavan pallon droppaamisesta, varapallon pelaamiseen on oma sääntönsä, jota 20-4 ei koske.

    #290919 Ilmoita asiaton viesti

    TP Combo kirjoitti: (28.4.2009 14:18:12)

    jykitee kirjoitti: (27.4.2009 23:36:11)

    Eikös pallo ole pelissä, kun se on sääntöjen mukaan dropattu (20-4). Varapallo lienee myös varapallona pelissä, kun se on dropattu. Oman tulkintani mukaan tämä johtaa siihen, että varapallosta tulee varsinainen pelipallo heti kun sitä ensimmäisen kerran lyödään lähempänä reikää kuin alkuperäisen pallon oletettu katoamispaikka (27-2 b.).

    Tästähän seuraa se, että TP Combon esittämässä tapauksessa varapallon voi kyllä pudottaa sinne bunkkeriin, mutta siitä tuli pelipallo kaikkine seuraamuksineen heti kun sitä lyötiin.

    Tätähän jo käsiteltiin, varapalloa voi toki KERRAN lyödä bunkkerissakin, jykitee huom. tässä casessa pelaaja löi varapalloa KAKSI kertaa, eli ekaks metrin lyönti, joka jäi bunkkeriin ja sitten griinille, ja sitten lähdettiin etsimään, ja kun tultiin oletetulle katoamispaikalle, totesin, että nyt on varapalloa pelattu jo lähempää reikää, mikä oman tulkinnan mukaan olisi pelaajan pitänyt ymmärtää lyötyään ekan pallon bunkasta toppina griinin yli metsään, eli olisi pitänyt eka etsiä 5 min metsästä, ja vasta sen jälkeen lyödä bunkkerista varapalloa, joka siis on sitten pelipallo,

    KL on tässä oikeassa, että varapallon saa dropata ja lyödä vaikka se on ’lähempänä’ reikää kuin alkuperäisen pallon katoamispaikka, eli sääntö ei koske tätä tapausta!

    AJAN SÄÄSTÄMIS -momenttiin ei oikein voi vedota, koska kun etsitään palloa griinin takaa, niin seuraavakaan ryhmä ei oikein voi pelata, tietenkin lyöntilupa takana oleville olisi voitu antaa, mutta tässä tilanteessa takana ei muistaakseni ollut ketään niin lähellä. Tässä tapauksessa oltiin jo etsitty melkein 5 minuuttia…

    En ota varsinaisesti kantaa siihen tuliko teidän pelissänne kaverille oikea määrä rankkuja. Olen vaan edelleen sitä mieltä, että jo se ensimmäinen lyönti siellä bunkkerissa teki varapallosta pelipallon. Säännöissä sanotaan, että mikäli pelaaja lyö varapalloa lähempänä lippua kuin alkuperäinen pallo, varapallosta tulee pelipallo. Säännöt eivät ota kantaa siihen oliko tuo lyönti ensimmäinen vai toinen.

    Ajan säästämisellä ei tässä tapauksessa minunkaan mielestäni ole juurikaan tekemistä. Paitsi, ettei turhan pitkään etsitä palloa joka ei ole enää pelissä.

    #290920 Ilmoita asiaton viesti

    Cleve kirjoitti: (28.4.2009 22:36:20)

    Sääntö 20-4 kertoo nostetun tai korvaavan pallon droppaamisesta, varapallon pelaamiseen on oma sääntönsä, jota 20-4 ei koske.

    Kyllä koskee. Varapallo on nimenomaan korvaava pallo. Sehän pelataan korvaamaan alkuperäinen pallo siinä tapauksessa, että alkuperäinen todellakin on hävinnyt tai ulkona.

    #290921 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    jykitee kirjoitti: (29.4.2009 0:18:24)

    Cleve kirjoitti: (28.4.2009 22:36:20)

    Sääntö 20-4 kertoo nostetun tai korvaavan pallon droppaamisesta, varapallon pelaamiseen on oma sääntönsä, jota 20-4 ei koske.

    Kyllä koskee. Varapallo on nimenomaan korvaava pallo. Sehän pelataan korvaamaan alkuperäinen pallo siinä tapauksessa, että alkuperäinen todellakin on hävinnyt tai ulkona.

    Mielestäni sinä sotket nyt käsitteitä.

    Sääntö 15-2 kertoo milloin pallon korvaaminen on sallittua:

    A player may substitute a ball when proceeding under a Rule that
    permits the player to play, drop or place another ball in completing the
    play of a hole.The substituted ball becomes the ball in play.

    Varapallo ei ole tämän säännön mukainen pallo, koska siitä ei koskaan tule pelissä olevaa palloa ennen kuin säännön 27-2 kuvaamat ehdot täyttyvät. Varapallon pudottamishetkellä siitä ei millään voi tulla pelissä olevaa palloa, toisin kuin korvaavasta pallosta tulee. Sääntö 20-4 taas kertoo milloin korvaava pallo on pelissä:

    A substituted ball becomes the ball in play when it has been dropped
    or placed.

    Jos taas tarkastelee sääntöä 27-2 ja miettii sen sanamuotoja, niin:

    27-2. Provisional Ball
    a. Procedure
    If a ball may be lost outside a water hazard or may be out of bounds, to
    save time the player may play another ball provisionally in accordance
    with Rule 27-1. The player must inform his opponent in match play or
    his marker or a fellow-competitor in stroke play that he intends to play a
    provisional ball, and he must play it before he or his partner goes
    forward to search for the original ball.

    Tässä ei sanota mitään siitä kuinka kaukana reiästä voi pelata varapallon eikä myöskään siitä, missä alkuperäinen pallo tässä vaiheessa mahdollisesti on.

    Kohdassa b taas kerrotaan kuinka kauan varapalloa saa pelata ennen kuin siitä tulee pelissä oleva pallo:

    b.When Provisional Ball Becomes Ball in Play
    The player may play a provisional ball until he reaches the place where the
    original ball is likely to be. If he makes a stroke with the provisional ball from
    the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the
    hole than that place, the original ball is lost and the provisional ball becomes
    the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).

    Pelaaja saa siis pelata varapalloaan kunnes tullaan alkuperäisen katoamispaikalle. Ei ole oikein järkeenkäypää, että pelaaja ei saisi laittaa varapalloaan edes peliin tämän säännön mukaisesti ennen kuin siitä heti tulisi pelissä oleva pallo.

    Asian tietenkin kertaheitolla selventäisi, jos sääntö olisi kirjoitettu muotoon:

    The player may continue to play a provisional ball until he reaches….

    Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että säännöt 15-2 ja 20-4 eivät mitenkään liity varapallon pelaamiseen ja että varapallon saa laittaa peliin lähempää kuin alkup. pallon oletett. kat.paikka.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 129)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Lisää pientä aivojumppaa