Aihe: Lisää pientä aivojumppaa - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Lisää pientä aivojumppaa

Etusivu Foorumit Säännöt Lisää pientä aivojumppaa

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 129)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:02:23)

    JuKu kirjoitti: (21.4.2009 15:01:32)
    Ilman puheita lyödystä tulee pelipallo, alkuperäinen ja sen varapallo tulevat hylätyksi. Väylältä lähtee neljäs, ja pallojen löytymisellä tai ei löytymisellä ei ole merkitystä.

    Ihanko totta?

    No ei ihan. Toisella lukemisella ja ajattelemisella tiikeri on oikeassa, ekan olisi parempi löytyä…

    KL

    Happosetä kirjoitti: (21.4.2009 14:43:46)
    Sellaanen kysymys, jotta saako tiipaikalta räimiä niin monta palloa kuin huvittaa, kunhan ykönen löytyy?

    Hiukan tuonlainen kuva tulee, jos varapallon jälkeen lyö kolmannen ilman puheita ja pääsee jatkamaan ykkösellä ilman seuraamuksia. Eli seuraavan kerran tiipaikalla 7 palloa peräkkäin ilmaan huulet tiukasti supussa ja pelikavereiden ilmeitä seuraamaan kun reiän jälkeen merkitään par 😀

    Ei kai tämä nyt sentään noin vaikeaa ole? Jos mille tahansa pallolle on lyöty varapallo ja tuo kyseinen alkuperäinen pallo löytyy, sillä jatketaan. Sen sijaan jos pelaaja laittaa peliin pallon julistamatta sitä varapalloksi, kyseinen pallo korvaa automaattisesti edellisen pallon lyönnin ja matkan menetyksin. Kyseinen pallo ei kuitenkaan korvaa mitään muuta palloa, eli sen vaikutus ei ylety pidemmälle palloketjussa kuin siihen edelliseen palloon.

    Siis: jos Happosetä räimäisee ensimmäisen avauksensa perään varapallon ja sen perään vielä viisi palloa mitään sanomatta, niin jos se ensimmäinen löytyy, sillä jatketaan. Jos sitä ei löydy, niin viidestoista lähtee.

    KL

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    ts

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Eikös tämä sääntö ollu toisin vielä jokunen vuosi sitten. Eli kannattaa tarkistaa ajantasalla olevasta sääntökirjasta.

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Deccarin 27-1/1 mukaan alkuperäisellä pallolla kuitenkin pitää jatkaa, ELLEI ole vielä lyönyt (had not made a stroke), ELI jos on dropannut uuden, mutta ei lyönyt, jatketaan alkuperäisellä!

    Question: A player plays from the teeing ground, searches briefly for his ball and then goes back and tees another ball. Before he plays the teed ball, and within the five-minute search period, the original ball is found. May the player abandon the teed ball and play the original ball?

    Answer: Yes. The teed ball was not in play since the player had not yet made a stroke at it – see Definition of “Ball in Play” – and the original ball was not lost – see Definition of “Lost Ball”. (Revised)

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 15:49:31)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Deccarin 27-1/1 mukaan alkuperäisellä pallolla kuitenkin pitää jatkaa, ELLEI ole vielä lyönyt (had not made a stroke), ELI jos on dropannut uuden, mutta ei lyönyt, jatketaan alkuperäisellä!

    Question: A player plays from the teeing ground, searches briefly for his ball and then goes back and tees another ball. Before he plays the teed ball, and within the five-minute search period, the original ball is found. May the player abandon the teed ball and play the original ball?

    Answer: Yes. The teed ball was not in play since the player had not yet made a stroke at it – see Definition of “Ball in Play” – and the original ball was not lost – see Definition of “Lost Ball”. (Revised)

    Ok olisi pitänyt lukea tuo deccari 27-1/2! Eli dropatulla jatketaan…!

    KL

    ts kirjoitti: (21.4.2009 15:34:30)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Eikös tämä sääntö ollu toisin vielä jokunen vuosi sitten. Eli kannattaa tarkistaa ajantasalla olevasta sääntökirjasta.

    Pitää paikkansa, se muuttui, en tosin muista tuliko tähän vai jo edelliseen sääntökirjaan. Aikaisemmin raja kulki lyömisessä, nyt se on droppaamisessa.

    KL

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 15:51:41)

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 15:49:31)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Deccarin 27-1/1 mukaan alkuperäisellä pallolla kuitenkin pitää jatkaa, ELLEI ole vielä lyönyt (had not made a stroke), ELI jos on dropannut uuden, mutta ei lyönyt, jatketaan alkuperäisellä!

    Question: A player plays from the teeing ground, searches briefly for his ball and then goes back and tees another ball. Before he plays the teed ball, and within the five-minute search period, the original ball is found. May the player abandon the teed ball and play the original ball?

    Answer: Yes. The teed ball was not in play since the player had not yet made a stroke at it – see Definition of “Ball in Play” – and the original ball was not lost – see Definition of “Lost Ball”. (Revised)

    Ok olisi pitänyt lukea tuo deccari 27-1/2! Eli dropatulla jatketaan…!

    Joo, tässä on mielenkiintoinen ero, uudelleentiiattu pallo on pelissä vasta kun sitä on lyöty, dropattu pallo on heti pelissä.

    Lisätään tähän vielä semmoinen juttu, joka jollekin saattaa tässä tulla mieleen. Pelaaja EI voi mennä takaisin tiille lyömään varapalloa, vaikka viittä minuuttia ei olikaan vielä kulunut. Varapallo on lyötävä ennen kuin alkuperäistä palloa lähdetään etsimään, ts. samantien edellisen lyönnin paikalta.

    KL kirjoitti: (21.4.2009 16:00:44)

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 15:51:41)

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 15:49:31)

    KL kirjoitti: (21.4.2009 15:28:34)

    Mozze kirjoitti: (21.4.2009 15:19:34)
    ’Pelaaja lyö pallon pusikkoon ja palloa etsitään selvästi vähemmän aikaa kuin 5 minuuttia. Pelaaja menee takaisin edellisen lyönnin paikalle ja pudottaa uuden pallon maahan. Kanssapelaajat löytävät kuitenkin alkuperäisen ennen kuin 5 minuuttia on kulunut ja ennen kuin pelaaja on lyönyt pudottamaansa palloa.

    Mikäs tässä tilanteessa on oikea tapa jatkaa?

    Dropatulla pallolla jatketaan, siitä tuli pelissä oleva pallo. Sääntö 20-4 ja Dec. 27-1/2.

    Tässä on olennaista se, että sääntöjen mukaan on sallittua pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta. Kun pelaaja droppaa pallonsa, hän tekee sen sääntöjen mukaisesti ja siitä tulee silloin pelissä oleva pallo ja alkuperäinen poistuu pelistä.

    Deccarin 27-1/1 mukaan alkuperäisellä pallolla kuitenkin pitää jatkaa, ELLEI ole vielä lyönyt (had not made a stroke), ELI jos on dropannut uuden, mutta ei lyönyt, jatketaan alkuperäisellä!

    Question: A player plays from the teeing ground, searches briefly for his ball and then goes back and tees another ball. Before he plays the teed ball, and within the five-minute search period, the original ball is found. May the player abandon the teed ball and play the original ball?

    Answer: Yes. The teed ball was not in play since the player had not yet made a stroke at it – see Definition of “Ball in Play” – and the original ball was not lost – see Definition of “Lost Ball”. (Revised)

    Ok olisi pitänyt lukea tuo deccari 27-1/2! Eli dropatulla jatketaan…!

    Joo, tässä on mielenkiintoinen ero, uudelleentiiattu pallo on pelissä vasta kun sitä on lyöty, dropattu pallo on heti pelissä.

    Lisätään tähän vielä semmoinen juttu, joka jollekin saattaa tässä tulla mieleen. Pelaaja EI voi mennä takaisin tiille lyömään varapalloa, vaikka viittä minuuttia ei olikaan vielä kulunut. Varapallo on lyötävä ennen kuin alkuperäistä palloa lähdetään etsimään, ts. samantien edellisen lyönnin paikalta.

    Tässä pelaajan sanomisilla ei ole merkitystä tilanteessa, jossa alkuperäistä palloa etsitään, ja pelaaja sanoo, että ’Ei löydy, meen takaisin väylälle lyömään uuden!’ Eli jos pelikaverit löytävät pallon ja ei ole ehtinyt dropata, (tai tiiltä lyödä), niin alkuperäisellä jatketaan! Tietenkin kun alkuperäinen löytyy, niin sen voi sitten tuomita pelaamattomaksi, ja jatko ko. säännön mukaisesti!

    Ja varapallo aina lyötävä tiiltä ennen kuin aletaan etsimään.

    Kyllä pelaajan sanomisilla on merkitystä tuossakin tilanteessa, pitää vain tietää, mitä sanoo. Jos pelaaja on parin minuutin etsimisen jälkeen varma, että pallo voi löytyä vain sellaisesta paikasta, josta sitä ei missään tapauksessa halua löytää (esim. outin vieressä laaja kivikko, josta ei pääse pois kahdella mailanmitalla, eikä taaksepäin lipun linjassa voi dropata, koska siellä joutuu ulos kentältä tms.) ei pidä puhua mitään pallon katoamisesta, vaan pitää julistaa, että pallo on pelaamattomassa paikassa, ja lähteä vasta sitten lyömään kolmatta tiiltä. Tämän julistuksen jälkeen voi kävellä rauhallisin mielin tiille, vaikka kaverit etsimistä jatkaisivatkin, koska pallon löytyminen jostain kivenkolosta ei peruuta jo tehtyä pelaamattomaksi julistamista. Pallon voi julistaa pelaamattomaksi, vaikka ei tietäisikään missä se on, jos haluaa jatkaa edellisen lyönnin paikalta.

    vieraspelaaja kirjoitti: (21.4.2009 18:51:38)
    Kyllä pelaajan sanomisilla on merkitystä tuossakin tilanteessa, pitää vain tietää, mitä sanoo. Jos pelaaja on parin minuutin etsimisen jälkeen varma, että pallo voi löytyä vain sellaisesta paikasta, josta sitä ei missään tapauksessa halua löytää (esim. outin vieressä laaja kivikko, josta ei pääse pois kahdella mailanmitalla, eikä taaksepäin lipun linjassa voi dropata, koska siellä joutuu ulos kentältä tms.) ei pidä puhua mitään pallon katoamisesta, vaan pitää julistaa, että pallo on pelaamattomassa paikassa, ja lähteä vasta sitten lyömään kolmatta tiiltä. Tämän julistuksen jälkeen voi kävellä rauhallisin mielin tiille, vaikka kaverit etsimistä jatkaisivatkin, koska pallon löytyminen jostain kivenkolosta ei peruuta jo tehtyä pelaamattomaksi julistamista. Pallon voi julistaa pelaamattomaksi, vaikka ei tietäisikään missä se on, jos haluaa jatkaa edellisen lyönnin paikalta.

    Tarkkaan ottaen ei kuitenkaan näin, viittaan tässä golf.fi -sivustolla Erkki KM Lepäävuorelle aikanaan esittämääni kysymykseen koskien juuri tällaista tapausta, jos vain golf.fi -sivusto toimisi, niin sieltä ko. case löytyy vieläkin…eli alkuperäisellä joutuu jatkamaan , JOS kaverit sen löytävät viiden minuutin kuluessa, JA ei ole dropattu TAI tiiltä lyöty uutta, näin se vaan on, (ts tämän vielä varmaan vahvistaa…), ei kai löytymätöntä palloa voi pelaamattomaksi julistaa? Löytymättömästä voi toki sanoa, että katosi ja lähden lyömään uuden, mutta jos kaverit löytää, niin kyllä sillä jatketaan! Ellei siis ole jo toista palloa pelissä!

    vieraspelaaja kirjoitti: (21.4.2009 18:51:38)

    Tämän julistuksen jälkeen voi kävellä rauhallisin mielin tiille, vaikka kaverit etsimistä jatkaisivatkin, koska pallon löytyminen jostain kivenkolosta ei peruuta jo tehtyä pelaamattomaksi julistamista. Pallon voi julistaa pelaamattomaksi, vaikka ei tietäisikään missä se on, jos haluaa jatkaa edellisen lyönnin paikalta.

    Tarkennan vielä…jos pallo löytyy kivenkolosta-sillä jatketaan-mutta vaihtoehdot tietenkin tässä löytymisen tapauksessa ovat 1) pelaa paikaltaan 2)droppaukset, eli lipun suunnassa tai 2 mailaa 3) julistaminen pelaamattomaksi

    Jos ilman etsimistä julistaa pelaamattomaksi, vaihtoehtoja 1) ja 2) ei voi enää soveltaa, jolloin ainoa vaihtoehto on tuo Vieraspelaajan esittämä kävely takaisin tiille

    Aika moni kuitenkin haluaa jatkaa, jos pallo löytyy esim. griinin vierestä pitkästä pinaatista tai lähes pelaamattomista paikoista, kivenkoloistakin on lyöntejä tehty…ideana vaan tuossa pallon etsimisessä on se, että katsotaan ottaako kaveri sittenkin 2 mailan dropin ja lähtee esim. metsästä vielä lyömään ajatuksella ’tästä lipulle ja bogi’ ….Monta kertaa on tehtykin niin että palloahan etsitään se sääntöjen sallimat 5 minuuttia…

    Nimetön

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 21:03:14)
    vieraspelaaja kirjoitti: (21.4.2009 18:51:38)

    Tämän julistuksen jälkeen voi kävellä rauhallisin mielin tiille, vaikka kaverit etsimistä jatkaisivatkin, koska pallon löytyminen jostain kivenkolosta ei peruuta jo tehtyä pelaamattomaksi julistamista. Pallon voi julistaa pelaamattomaksi, vaikka ei tietäisikään missä se on, jos haluaa jatkaa edellisen lyönnin paikalta.

    Tarkennan vielä…jos pallo löytyy kivenkolosta-sillä jatketaan-mutta vaihtoehdot tietenkin tässä löytymisen tapauksessa ovat 1) pelaa paikaltaan 2)droppaukset, eli lipun suunnassa tai 2 mailaa 3) julistaminen pelaamattomaksi

    Jos ilman etsimistä julistaa pelaamattomaksi, vaihtoehtoja 1) ja 2) ei voi enää soveltaa, jolloin ainoa vaihtoehto on tuo Vieraspelaajan esittämä kävely takaisin tiille

    Aika moni kuitenkin haluaa jatkaa, jos pallo löytyy esim. griinin vierestä pitkästä pinaatista tai lähes pelaamattomista paikoista, kivenkoloistakin on lyöntejä tehty…ideana vaan tuossa pallon etsimisessä on se, että katsotaan ottaako kaveri sittenkin 2 mailan dropin ja lähtee esim. metsästä vielä lyömään ajatuksella ’tästä lipulle ja bogi’ ….Monta kertaa on tehtykin niin että palloahan etsitään se sääntöjen sallimat 5 minuuttia…

    Näin on marjat,ple.
    Täyttä asiaa,harvinaisen selkeästi sanottu.

    Alkuperäisellä pallolla jatkamispakko-ongelma liittyy useimmiten tilanteisiin, jossa huonon lyönnin perään on lyöty ’hyvä’ varapallo, ja mieli tekisi jatkaa varapallolla, mutta kaverit piruuttaan lähtevät etsimään alkuperäistä. Vastaavaa ongelmaa ei ole pelaamattomassa pallossa.

    8/1 When Necessary to Find and Identify Ball Deemed Unplayable
    Q. A player hits his tee shot into a deep canyon. The player immediately deems the ball unplayable and plays another ball from the tee under the stroke-and-distance option of Rule 28. May a player deem unplayable a ball which has not been found?

    A. Yes. A player may proceed under the stroke-and-distance option (Rule 28a) without finding his ball.

    However, since Rules 28b and c require reference to where the ball lay, the player must find and identify his ball in order to proceed under either of these options.

    Jossain vaiheessa kysymys oli siitä, voiko hukassa olevan pallon julistaa pelaamattomaksi, nyt näyttäisi siltä, että puhutaan ihan toisesta asiasta. Keskustelu on siirtynyt siihen, missä vaiheessa pelaaja vielä voi muuttaa mieltään ja valita jonkin muun sääntöjen mukaisen vapautumisvaihtoehdon kuin sen, jota ensimmäisenä harkitsi., tai päättää, että ei sittenkään ota vapautusta vaan pelaa pallon alkuperäiselta päikaltaan.

    Yksinkertaisesti sanottuna
    Pallon pelaamattomuus on vain ja ainoastaan pelaajan omassa subjektiivisessa harkinnassa, kukaan muu ei siitä voi päättää. Pallon katoaminen taas on fakta, kenen tahansa havaittavissa oleva tosiasia, joka ei ole pelaajan sanallisesti määrättävissä.
    – alkuperäiseltä paikalta palloa saa pelata siihen asti kun on nostanut pallon vapautumista varten, sen jälkeen on ’pakko vapautua’, ilman rankkaria ei enää pääse takaisin alkuperäiseen paikkaan, ei siinäkään tapauksessa, että ollaan korjauksenalaisessa maassa tai muussa sellaisessa, josta saisi vapautua ilmaiseksi.
    – jos voi vapautua useammalla tavalla, on valittava niistä yksi ja toimittava sen mukaan loppuun asti, vaikka droppi jouduttaisiin uusimaan. Jos valitsee edellisen lyönnin paikan, palloa pitää tiiltä myös lyödä, ennnen kuin valinta on lopullisesti tehty, muualla riittää, että pallo on pudotettu.
    Näillä opeilla pärjää aika pitkälle, kiinnostuneet voivat hakea poikkeustapaukset Deccareista iltapuhteena.

    Nimetön

    ts kirjoitti: (21.4.2009 14:31:01)

    TP Combo kirjoitti: (21.4.2009 14:19:05)

    piispanen kirjoitti: (21.4.2009 11:25:26)

    Miten sitten pitäisi toimia ja sanoa,mikäli jo tiiauspaikalla päättää hylätä kaksi ensimmäistä palloa ja haluaa jatkaa kolmannella.

    Osallistutaan vähän keskusteluun (tosin kohta kaikki keskustelijat ovat virvikiläisiä), tämä piispasen 2-kohta jäi vähälle huomiolle, tämähän on klassinen esimerkki, että jos pelaaja sanoo hylkäävänsä pallon, pelikavereilla on kuitenkin se 5 minuuttia aikaa etsiä sitä, eli pelaajan sanomisilla ei ole tässä merkitystä ELLEI kolmas pallo ole muuttunut pelipalloksi! Elo jos sanoo tiilla, että ’Hylkään, lyön uuden’ ja pallo löytyy säädetyssä ajassa, niin sillä on jatkettava!

    Ja tämä ei edelleenkään pidä paikkaansa, vaikka sitä säännöllisin välein tarjotaankin. Siis tarkoitan tuota loppua.

    Palloa ei voi hylätä siinä tapauksessa, että on jo lyöty varapallo. Muissa tilanteissa voi aina lyödä uuden pallon ja siitä tulee välittömästi pelissä oleva pallo. Siinä mielessä hylkäämisellä ei ole merkitystä, että se tulee hylättyä ilman mitään mainintaakin.

    Vielä spekulointia.

    Koska en edes muista,milloin olisin lyönyt kolmannen pallon,edes varapallona,niin tämä on mennyt minulta ohi,ettei varapallon jälkeen voi lyödä uutta palloa.

    Mitenkäs tämä menee,jos alkuperäisen casen mukaan huomaakin tämän oman toimintansa järjettömyyden ja julistaa ensimmäisen pallon olevan pelaamattomassa paikassa .
    Tällöinhän toinen ja kolmas pallo lienevät virattomia.

    Voiko silloin lyödä neljännen pallon tiiauspaikalta,joka onkin sitten vasta kolmas lyönti.

    KL

    piispanen kirjoitti: (22.4.2009 6:57:58)
    Vielä spekulointia.

    Koska en edes muista,milloin olisin lyönyt kolmannen pallon,edes varapallona,niin tämä on mennyt minulta ohi,ettei varapallon jälkeen voi lyödä uutta palloa.

    Kyllä varapallon jälkeen voi lyödä uuden pallon, kuten tässä jo monta kertaa on todettu, mutta se uusi pallo ei mitätöi sitä varapalloa ennen lyötyä palloa, vaan ainoastaan varapallon.

    piispanen kirjoitti: (22.4.2009 6:57:58)
    Mitenkäs tämä menee,jos alkuperäisen casen mukaan huomaakin tämän oman toimintansa järjettömyyden ja julistaa ensimmäisen pallon olevan pelaamattomassa paikassa .
    Tällöinhän toinen ja kolmas pallo lienevät virattomia.

    Voiko silloin lyödä neljännen pallon tiiauspaikalta,joka onkin sitten vasta kolmas lyönti.

    Minun mielestäni sen ensimmäisen pallon voi tässä nimenomaisessa tapauksessa julistaa olevan pelaamattomassa paikassa ainoastaan silloin, jos se löytyy. Ei voi millään muotoa olla johdonmukaista, että pelaaja saisi kahden lyönnin hyödyn pelkällä julistuksella. Dec 28/1 ei mielestäni sovi tähän caseen, koska se kuvaa tilannetta, jossa pelaaja heti todettuaan pallon olevan pelaamattomassa paikassa lyö uuden pallon edellisen lyöntipaikalta.

    KL

    KL kirjoitti: (22.4.2009 7:56:13)
    Minun mielestäni sen ensimmäisen pallon voi tässä nimenomaisessa tapauksessa julistaa olevan pelaamattomassa paikassa ainoastaan silloin, jos se löytyy. Ei voi millään muotoa olla johdonmukaista, että pelaaja saisi kahden lyönnin hyödyn pelkällä julistuksella. Dec 28/1 ei mielestäni sovi tähän caseen, koska se kuvaa tilannetta, jossa pelaaja heti todettuaan pallon olevan pelaamattomassa paikassa lyö uuden pallon edellisen lyöntipaikalta.

    Ennen kuin kukaan ehtii kommentoida, niin alkuperäisessä casessä hyötyähän olisi tietenkin neljä lyöntiä. Kaksi lyöntiä siinä tapauksessa, että sen varapallon lyömisen jälkeen alkaisi julistaa sen ensimmäisen olevan pelaamattomassa paikassa.

    Nimetön

    KL kirjoitti: (22.4.2009 7:56:13)

    piispanen kirjoitti: (22.4.2009 6:57:58)
    Vielä spekulointia.

    Koska en edes muista,milloin olisin lyönyt kolmannen pallon,edes varapallona,niin tämä on mennyt minulta ohi,ettei varapallon jälkeen voi lyödä uutta palloa.

    Kyllä varapallon jälkeen voi lyödä uuden pallon, kuten tässä jo monta kertaa on todettu, mutta se uusi pallo ei mitätöi sitä varapalloa ennen lyötyä palloa, vaan ainoastaan varapallon.

    piispanen kirjoitti: (22.4.2009 6:57:58)
    Mitenkäs tämä menee,jos alkuperäisen casen mukaan huomaakin tämän oman toimintansa järjettömyyden ja julistaa ensimmäisen pallon olevan pelaamattomassa paikassa .
    Tällöinhän toinen ja kolmas pallo lienevät virattomia.

    Voiko silloin lyödä neljännen pallon tiiauspaikalta,joka onkin sitten vasta kolmas lyönti.

    Minun mielestäni sen ensimmäisen pallon voi tässä nimenomaisessa tapauksessa julistaa olevan pelaamattomassa paikassa ainoastaan silloin, jos se löytyy. Ei voi millään muotoa olla johdonmukaista, että pelaaja saisi kahden lyönnin hyödyn pelkällä julistuksella. Dec 28/1 ei mielestäni sovi tähän caseen, koska se kuvaa tilannetta, jossa pelaaja heti todettuaan pallon olevan pelaamattomassa paikassa lyö uuden pallon edellisen lyöntipaikalta.

    Kyllä minäkin kallistun edellä olevalle kannalle,että pallo pitää löytyä,jos tässä tapauksessa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä.
    Muutoinhan sitä voisi käyttää myös,jos alkuperäinen pallo ja varapallo hukkuisivat.
    Silloinhan tiiltä lähtee viides.
    Tässä tapauksessa,jos kävelee tiille,niin lähtee seitsemäs.

    Tällä ensimmäisellä kappaleella tarkoitin sitä,että minulla oli luulo ,että tällä kolmannella pallolla on pakko jatkaa.
    Sen takia sanoin alussa,että kuudes lähtee tiiltä molemmissa tapauksissa.
    Tätä mainittua dekkaria en ollut aiemmin havainnut,koska tällaista tilannetta ei aiemmin ollut eteeni tullut ja tuskin tulee vastaisuudessakaan.

    Ja tässä vastaus lyhyesti…

    – Jos ykkönen löytyy, niin sillä jatketaan luonnollisesti ilman penaltteja.
    – Jos ykkönen ei löydy, niin jatketaan väylältä, kuudes lähtee.

    Deccarista 27-2a/4 voitte todeta saman.

    KL

    TomiM kirjoitti: (22.4.2009 10:08:51)
    Ja tässä vastaus lyhyesti…

    – Jos ykkönen löytyy, niin sillä jatketaan luonnollisesti ilman penaltteja.
    – Jos ykkönen ei löydy, niin jatketaan väylältä, kuudes lähtee.

    Deccarista 27-2a/4 voitte todeta saman.

    Olet 58 viestiä myöhässä, tuo todettiin jo viestissä numero 12….

    Minun mielestäni sen ensimmäisen pallon voi tässä nimenomaisessa tapauksessa julistaa olevan pelaamattomassa paikassa ainoastaan silloin, jos se löytyy. Ei voi millään muotoa olla johdonmukaista, että pelaaja saisi kahden lyönnin hyödyn pelkällä julistuksella. Dec 28/1 ei mielestäni sovi tähän caseen, koska se kuvaa tilannetta, jossa pelaaja heti todettuaan pallon olevan pelaamattomassa paikassa lyö uuden pallon edellisen lyöntipaikalta.

    Joo, mielestäni juuri näin, että pakko löytyä, jos haluaa julistaa pelaamattomaksi…tämähän tulee monta kertaa kentälläkin vastaan, eli pelaaja yleensä haluaakin löytää, jotta ei joutuisi lähtemään lyömään uutta, kuten piispanen toteaakin, se on eri asia., jos tiiltä lataa heti uuden, sehän on silloin pelissä oleva pallo, ja alkuperäinen on sitten joko vain lost ball tai julistettu pelaamattomaksi…eikös lost ball -määritelmässä puhutakin 5 min. ajasta, ts taisi joskus mainita että säännöissä ei ole kohtaa, jossa ’pallo on hävinnyt, kun pelaaja hylkää sen’ eli pelaajan sanomisilla ei edelleenkään ole merkitystä tässä tilanteessa…

    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    KL

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Tämä on aika hyvä, jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia….

    KL kirjoitti: (22.4.2009 11:44:15)

    TP Combo kirjoitti: (22.4.2009 11:22:00)
    Tähän voisi ottaa uuden casen samaan ketjuun,niin päästään eteenpäin, tai ainakin sivulle, ja ehdottaisin tällaista tapausta, joka oikeasti sattui kentällä,

    eli seuran mestaruuskisoissa pelikaveri löi kakkoslyönnin parnelosen etugriinibunkkeriin, ja sitten jatkoi bunkkerista, josta lyönti lähti toppina kovaa griinin yli, nostetun griinin takana ruohobunkkerit, raffia ja n. 15 metrin päässä jo metsä, pelaaja totesi, että lyön varapallon, droppasi bunkkeriin, ja seuraava lyönti epäonnistui, duffi ja varapallo jäi bunkkeriin, tämän jälkeen pelaaja totesi, että lyön tämän varapallon griinille ja sitten lähdetään etsimään pelipalloa, tämä lyönti onnistui ja varapallo saatiin griinille, lipun paikka greenillä samalla puolella jossa kyseinen bunkkeri, sitten alkuperäisen pallon etsintä alkoi, kun tultiin oletetulle katoamispaikalle todettiin että ei näy raffissa on mennyt metsään, miten ja millä pallolla pitäisi jatkaa…

    Tämä on aika hyvä, jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia….

    Juu, todella mielenkiintoinen. Jäädäänkiin porukalla odottelemaan vastauksia.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 129)
Vastaa aiheeseen: Lisää pientä aivojumppaa

Etusivu Foorumit Säännöt Lisää pientä aivojumppaa