Aihe: Helppoakin helpompi tapaus? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][19]
KilpailuaSuomalaista

Helppoakin helpompi tapaus?

Etusivu Foorumit Säännöt Helppoakin helpompi tapaus?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 97)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #272269 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    #272270 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (31.1.2014 16:49:10)
    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    Tähän mennessä esiin tulleiden tilanteiden kohdalla näin on ollut. Onko mielessäsi jokin erityinen tilanne?

    #272271 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (31.1.2014 17:14:13)

    PG kirjoitti: (31.1.2014 16:49:10)
    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    Tähän mennessä esiin tulleiden tilanteiden kohdalla näin on ollut. Onko mielessäsi jokin erityinen tilanne?

    Juu. Sellainen, että väärää palloa pelaava nostaa pallonsa tunnistamista varten, tunnistaa sen omakseen, asettaa paikalleen ja lyö. Tällöin hän ei tietenkään enää pelaa väärää palloa, vaan korvaavaa palloa. Väärällä pallolla pelattuja lyöntejä ei lasketa, mutta miten on korvaavalla pallolla tehtyjen lyöntien laita?

    #272272 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    PG kirjoitti: (31.1.2014 18:24:16)

    KL kirjoitti: (31.1.2014 17:14:13)

    PG kirjoitti: (31.1.2014 16:49:10)
    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    Tähän mennessä esiin tulleiden tilanteiden kohdalla näin on ollut. Onko mielessäsi jokin erityinen tilanne?

    Juu. Sellainen, että väärää palloa pelaava nostaa pallonsa tunnistamista varten, tunnistaa sen omakseen, asettaa paikalleen ja lyö. Tällöin hän ei tietenkään enää pelaa väärää palloa, vaan korvaavaa palloa. Väärällä pallolla pelattuja lyöntejä ei lasketa, mutta miten on korvaavalla pallolla tehtyjen lyöntien laita?

    Piti ihan pariin kertaan lukea, mutta ehkä lopulta ymmärsin. Sanoisinpa erittäin mielenkiintoiseksi tilanteeksi

    #272273 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (31.1.2014 18:24:16)

    KL kirjoitti: (31.1.2014 17:14:13)

    PG kirjoitti: (31.1.2014 16:49:10)
    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    Tähän mennessä esiin tulleiden tilanteiden kohdalla näin on ollut. Onko mielessäsi jokin erityinen tilanne?

    Juu. Sellainen, että väärää palloa pelaava nostaa pallonsa tunnistamista varten, tunnistaa sen omakseen, asettaa paikalleen ja lyö. Tällöin hän ei tietenkään enää pelaa väärää palloa, vaan korvaavaa palloa. Väärällä pallolla pelattuja lyöntejä ei lasketa, mutta miten on korvaavalla pallolla tehtyjen lyöntien laita?

    Riippuu siitä onko kyseessä vakava rike vai ei. Edellisessä tapauksessa pelaajan on korjattava virheensä, joten korvaavalla pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa. Jälkimmäisessä tapauksessa korvaava pallo on pelissä ja sillä tehty reikätulos lasketaan.

    En tosin ole varma ymmärränkö kysymyksen oikein, jos kerran nostettu pallo on jo pelaajan oma (’nostaa pallonsa’). Silloinhan kyseessä ei ole sen paremmin väärä kuin korvaavakaan pallo.

    #272274 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (31.1.2014 18:30:30)

    PG kirjoitti: (31.1.2014 18:24:16)

    KL kirjoitti: (31.1.2014 17:14:13)

    PG kirjoitti: (31.1.2014 16:49:10)
    KL tekeekö väärän pallon nostaminen ja sen paikalleen asettaminen sekä sen lyöminen aina väärästä pallosta korvaavan pallon?

    Tähän mennessä esiin tulleiden tilanteiden kohdalla näin on ollut. Onko mielessäsi jokin erityinen tilanne?

    Juu. Sellainen, että väärää palloa pelaava nostaa pallonsa tunnistamista varten, tunnistaa sen omakseen, asettaa paikalleen ja lyö. Tällöin hän ei tietenkään enää pelaa väärää palloa, vaan korvaavaa palloa. Väärällä pallolla pelattuja lyöntejä ei lasketa, mutta miten on korvaavalla pallolla tehtyjen lyöntien laita?

    Riippuu siitä onko kyseessä vakava rike vai ei. Edellisessä tapauksessa pelaajan on korjattava virheensä, joten korvaavalla pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa. Jälkimmäisessä tapauksessa korvaava pallo on pelissä ja sillä tehty reikätulos lasketaan.

    En tosin ole varma ymmärränkö kysymyksen oikein, jos kerran nostettu pallo on jo pelaajan oma (’nostaa pallonsa’). Silloinhan kyseessä ei ole sen paremmin väärä kuin korvaavakaan pallo.

    Luinpa tuon muutamaan kertaan uudestaan ja nyt luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat.

    Siis pelaaja on jo lyönyt väärää palloa ja vasta sen jälkeen nostelee sitä, eikö niin? Sellaisessa tapauksessa lähtisin siitä, että kyseessä on väärän pallon pelaamisen jatkaminen eikä mitään ko. pallolla lyötyjä lyöntejä lasketa, vaan pelaajan on palattava korjaamaan virheensä sääntöjen edellyttämällä tavalla.

    #272275 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (31.1.2014 18:37:33)

    Siis pelaaja on jo lyönyt väärää palloa ja vasta sen jälkeen nostelee sitä, eikö niin? Sellaisessa tapauksessa lähtisin siitä, että kyseessä on väärän pallon pelaamisen jatkaminen eikä mitään ko. pallolla lyötyjä lyöntejä lasketa, vaan pelaajan on palattava korjaamaan virheensä sääntöjen edellyttämällä tavalla.

    Mites se noin voi mennä?

    Pelaajahan on asettanut pallon peliin ja korvaavasta pallosta tulee silloin pelipallo, oli se korvattu sääntöjen mukaan tai ei.

    #272276 Ilmoita asiaton viesti

    Musta on ihan älyttömän ihanaa, että ts ja Kl pystyvät keskustelemaan sivistyneesti keskenään hienoin ja arvostettavin sanakäänteein. Lisää tälläistä!

    #272277 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (31.1.2014 18:37:33)
    Siis pelaaja on jo lyönyt väärää palloa ja vasta sen jälkeen nostelee sitä, eikö niin?

    Juuri sitä tarkoitin.

    #272278 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (31.1.2014 18:54:47)

    KL kirjoitti: (31.1.2014 18:37:33)

    Siis pelaaja on jo lyönyt väärää palloa ja vasta sen jälkeen nostelee sitä, eikö niin? Sellaisessa tapauksessa lähtisin siitä, että kyseessä on väärän pallon pelaamisen jatkaminen eikä mitään ko. pallolla lyötyjä lyöntejä lasketa, vaan pelaajan on palattava korjaamaan virheensä sääntöjen edellyttämällä tavalla.

    Mites se noin voi mennä?

    Pelaajahan on asettanut pallon peliin ja korvaavasta pallosta tulee silloin pelipallo, oli se korvattu sääntöjen mukaan tai ei.

    Ensimmäinen rektio on väärän pallon pelaamisen jatkaminen. Täytyy vielä pohtia asiaa lisää.

    Tuli tuossa muuten mieleen yksi mahdollinen syy miksei tämäntyyppisistä tapauksista ole kirjoitettu yhtään deccaria. Syy lienee siinä, ettei kukaan voi olla niin pönttö, ettei pysty tunnistamaan palloaan saatuaan sen käteensä, ja kuitenkin siten, että pallo myöhemmin jollain ihmeen kaupalla kyetään sittenkin tunnistamaan jonkun muun palloksi. Toisin sanoen, näitä tapauksia ei koskaan ole esitelty lordeille, koska niitä ei koskaan ole tapahtunutkaan 😀

    #272279 Ilmoita asiaton viesti
    B

    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    #272280 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (31.1.2014 20:41:10)
    ei kukaan voi olla niin pönttö, ettei pysty tunnistamaan palloaan saatuaan sen käteensä,

    Niin voi käydä, jos pallo on likainen ja kaikki tunnisteet ovat näkyvissä. Tarpeettomasti ei saa puhdistaa. Esim. mutapaakun piiloon voi jäädä ylimääräinen puumerkki, joka vasta viheriöllä pelaajalle paljastuu. Väärä pallo voi kadota vesiesteeseenkin, jolloin sille laitetaan peliin korvaava pallo. Varsinainen pönttö on se, joka vasta viheriöllä ryhtyy itseään epäilemään ja muiden peliä sekoittamaan…

    #272281 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    B kirjoitti: (31.1.2014 21:26:28)
    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    Ne on kuitenkin naitettu yhteen myös tuossa KL:n postaamassa viheriöllä tapahtuvassa deccarissa, eli tulkintaa ei voi vääräksi väittää, koska sille on tuota kautta kirjotitetun tekstin tuki.

    Aina vaan riittää uutta kysyttävää loordeita.

    #272282 Ilmoita asiaton viesti
    B

    ts kirjoitti: (31.1.2014 21:35:04)

    B kirjoitti: (31.1.2014 21:26:28)
    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    Ne on kuitenkin naitettu yhteen myös tuossa KL:n postaamassa viheriöllä tapahtuvassa deccarissa, eli tulkintaa ei voi vääräksi väittää, koska sille on tuota kautta kirjotitetun tekstin tuki.

    Aina vaan riittää uutta kysyttävää loordeita.

    Näin juuri.

    #272283 Ilmoita asiaton viesti
    B

    KL kirjoitti: (31.1.2014 13:38:06)
    D15-1/2.5 on varsin kuvaava. Pelaajien A ja B pallot liikkuvat viheriöllä pois paikoiltaan ja toinen pelaajista (B) asettaa ne takaisin, mutta A:n pallon B:n paikalle ja päinvastoin. Pelaajalla on kaikki mahdollisuudet tunnistaa pallonsa, muttei tee sitä. Lopputulema on, että hän laittaa peliin korvaavan pallon ja saa siitä asianmukaisen rangaistuksen.

    Toisellakin pelaajalla oli kaikki mahdollisuudet tunnistaa oma pallonsa. Hän ei niin tehnyt vaan pelasi loppuun väärällä pallolla.
    Mikä oli ero? Pallon ottaminen käteen? Oleellisempi ero oli se, että ensimmäiselle tarjolla oli kaksi palloa, oma ja kaverin. Siksi voitiin katsoa, että pelaaja ’korvasi’ omansa uudella pallolla. Toisella oli enää yksi vaihtoehto eli väärä pallo. Tämä pelaaja ennenkaikkea erehtyi pelaamaan väärää palloa.
    Pallon etsimistilanne olisi analoginen tämän deccarin kanssa, jos etsijä törmäisi kahteen palloon , omaansa ja vieraaseen ja tunnistaisi väärän omakseen. Tuolloin kysessä olisi väärin korvattu pallo.
    Kun etsijä löytää yhden pallon, tekee virheellisen tunnistuksen ja pelaa, kyseessä on edellisen deccarinkin mukaisesti väärä pallo.

    #272284 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (31.1.2014 20:41:10)

    ts kirjoitti: (31.1.2014 18:54:47)

    KL kirjoitti: (31.1.2014 18:37:33)

    Siis pelaaja on jo lyönyt väärää palloa ja vasta sen jälkeen nostelee sitä, eikö niin? Sellaisessa tapauksessa lähtisin siitä, että kyseessä on väärän pallon pelaamisen jatkaminen eikä mitään ko. pallolla lyötyjä lyöntejä lasketa, vaan pelaajan on palattava korjaamaan virheensä sääntöjen edellyttämällä tavalla.

    Mites se noin voi mennä?

    Pelaajahan on asettanut pallon peliin ja korvaavasta pallosta tulee silloin pelipallo, oli se korvattu sääntöjen mukaan tai ei.

    Ensimmäinen rektio on väärän pallon pelaamisen jatkaminen. Täytyy vielä pohtia asiaa lisää.

    Törmäsin tässä yösydännä tämmöiseen tekstiin:

    Decision 15/11:
    Wrong Ball Hit Out of Bounds; Another Ball Played Under Rule 27-1; Original Ball Then Found Nearby

    Q. A player plays what he believes to be his ball and hits it out of bounds. He plays another ball under Rule 27-1 and then discovers that the ball he hit out of bounds was a wrong ball and that his original ball is lying in bounds. What is the ruling?

    A. In match play, the player loses the hole for playing a wrong ball (Rule 15-3a).

    In stroke play, the ball the player hit out of bounds was a wrong ball, and the ball played under Rule 27-1 was a continuation of the play of that wrong ball. The player incurred a penalty of two strokes under Rule 15-3b and he was obliged to hole out with his original ball.

    Vaikuttaisi sopivan aika hyvin tuohon PG:n esittämään tapaukseen.

    #272285 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (31.1.2014 16:16:20)

    ts kirjoitti: (31.1.2014 14:14:12)
    Eli pallon liikuttaminen, vahingossa tai tahallaan, johtaisi tuon tulkinnan mukaan siihen, että kyseessä ei olekaan väärän pallon pelaaminen, vaan väärin peliin laitettu korvaava pallo. Tekstin mukaan varmasti näin, mutta onko tuo ollut loordien tarkoitus ja onko se mitenkään tarkoituksenmukaista?

    Hyvä kysymys. Joko asia ei ole tullut tältä kantilta lordien mieleen tai sitten asia on heidän mielestään juuri kuten säännöt sanovat. Edelleenkin pelaaja on vastuussa pallonsa tunnistamisesta ja kaikissa jo käsitellyissä tilanteissa pelaajalla on kaikki mahdollisuudet tehdä niin.

    Mutta mennäänpäs hieman hypoteettisen mietinnän puolelle ja muutetaan sääntöjä siten, että pelaajan ei katsota asettaneen uutta palloa peliin, jos hän tavalla tai toisella kajoaa väärään palloon ja sen jälkeen pelaa sitä. Mitä sääntökohtaa tai -kohtia pitäisi muuttaa ja millä tavoin, jotta tuo ajatus olisi täysin selvä eikä sotkisi muita mahdollisia tilanteita?

    Entä mitkä kaikki deccarit pitäisi muuttaa?

    Herää tämän jälkeen kysymys, miksi pitää olla sääntö väärän pallon pelaamisesta? Mihin sitä tarvitaan.
    Eihän kukaan lyö vierasta palloa ilman että luulee sitä omakseen? Eli on omasta mielestään siis tunnistanut sen sellaiseksi.

    #272286 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Herää tämän jälkeen kysymys, miksi pitää olla sääntö väärän pallon pelaamisesta? Mihin sitä tarvitaan.

    Perin outo kysymys, mihin mahdat sillä oikein tähdätä?

    Jos väärän pallon sääntöä ei olisi, pelaaja voisi pelata yhden reiän vaikka kuinka monella eri pallolla eikä siitä koituisi pelaajalle mitään haittaa. Sen sijaan haittaa voisi koitua niille kanssapelaajille, joiden palloja yksittäinen pelaaja mätkisi pitkin peltoja ’ominaan’. Sellainenko visio sinulla oli mielessäsi..?

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Eihän kukaan lyö vierasta palloa ilman että luulee sitä omakseen? Eli on omasta mielestään siis tunnistanut sen sellaiseksi.

    Pallon luuleminen omaksi ja sen tunnistaminen ovat varsin eri asioita. Jos jokainen aina tunnistaisi oman pallonsa ennen minkään pallon lyömistä, ei väärän pallon sääntöä todellakaan tarvittaisi. Liikenteessäkään ei tapahtuisi kolareita, jos kaikki aina ajaisivat liikennesääntöjen mukaan asianmukaisesti huolletulla ja ajokuntoisella ajoneuvolla.

    #272287 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (1.2.2014 15:23:24)

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Herää tämän jälkeen kysymys, miksi pitää olla sääntö väärän pallon pelaamisesta? Mihin sitä tarvitaan.

    Perin outo kysymys, mihin mahdat sillä oikein tähdätä?

    Jos väärän pallon sääntöä ei olisi, pelaaja voisi pelata yhden reiän vaikka kuinka monella eri pallolla eikä siitä koituisi pelaajalle mitään haittaa. Sen sijaan haittaa voisi koitua niille kanssapelaajille, joiden palloja yksittäinen pelaaja mätkisi pitkin peltoja ’ominaan’. Sellainenko visio sinulla oli mielessäsi..?

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Eihän kukaan lyö vierasta palloa ilman että luulee sitä omakseen? Eli on omasta mielestään siis tunnistanut sen sellaiseksi.

    Pallon luuleminen omaksi ja sen tunnistaminen ovat varsin eri asioita. Jos jokainen aina tunnistaisi oman pallonsa ennen minkään pallon lyömistä, ei väärän pallon sääntöä todellakaan tarvittaisi. Liikenteessäkään ei tapahtuisi kolareita, jos kaikki aina ajaisivat liikennesääntöjen mukaan asianmukaisesti huolletulla ja ajokuntoisella ajoneuvolla.

    En oikeastan ’tähtää’ mihinkään kysymykselläni. Kävi vain mielessä, että jos korvaaminen tapahtuu niin yksinkertaisesti, niin milloin pelaaja oikeasti pelaa väärää palloa.

    Ei myöskään näe, että menisi ihan noin kuin tuossa esitit… Kyllähän joka kerta tulisi rankut siitä että on korvattu pallo väärin.

    Ymmärrän eron luulemisen ja tunnistamisen välillä. Mutta eikö pelaajan tärkein tehtävä kierroksella ole oman pallon pelaaminen, eli siksi hän pelaa palloa, jonka tietää omakseen. Eli tällöin luulo=tunnistaminen.

    #272288 Ilmoita asiaton viesti
    B

    KL kirjoitti: (1.2.2014 15:23:24)

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Herää tämän jälkeen kysymys, miksi pitää olla sääntö väärän pallon pelaamisesta? Mihin sitä tarvitaan.

    Perin outo kysymys, mihin mahdat sillä oikein tähdätä?

    Kävi mielessäni tuo sama kysymys, jonka Bogikone teki. Syynä oli se, että en edelleenkään pidä tulkintaasi oikeutettuna varsinkaan kun perehdyin ’greenideccariin’ ajatuksella.

    #272289 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    B kirjoitti: (31.1.2014 21:26:28)
    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    Minustakaan sääntöjen mukaisesti nostetun pallon väärin tunnistaminen ja väärin korvaaminen eivät liity toisiinsa. Pallon nostaminen tunnistamista varten on kokonaisuus, joka sisältää myös pakollisen pallon asettamisen takaisin paikalleen, mikäli pallo on pelaajan. Mielestäni pelaaja ei voi välttyä asettamisvelvollisuudelta siinäkään tapauksessa, että hän on tunnistanut virheellisesti pallon omakseen. (Pallon luuleminen omaksi ja virheellinen tunnistaminen ovat eri asioita). Kyse on vain säännön 12-2 soveltamisen loppuunsaattamisesta, ei pallon korvaamisesta. Tapaus on verrattavissa väärän pallon pelaamisen jatkamiseen, ks. KL:n viesti 41 ja D15/11. Siinäkin pelaaja laittaa väärän pallon peliin, mutta siitä ei tule korvaavaa palloa, vaan se on lyönnin jälkeenkin väärä pallo.

    #272290 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    B kirjoitti: (1.2.2014 15:54:21)

    KL kirjoitti: (1.2.2014 15:23:24)

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 11:53:30)
    Herää tämän jälkeen kysymys, miksi pitää olla sääntö väärän pallon pelaamisesta? Mihin sitä tarvitaan.

    Perin outo kysymys, mihin mahdat sillä oikein tähdätä?

    Kävi mielessäni tuo sama kysymys, jonka Bogikone teki. Syynä oli se, että en edelleenkään pidä tulkintaasi oikeutettuna varsinkaan kun perehdyin ’greenideccariin’ ajatuksella.

    Ei se ole minun tulkintani, vaan sääntöjen mukainen tulkinta. Henkilökohtaisesti pidän sitä myös oikeutettuna, koska pelaajalla on sääntöjen perusteella aina mahdollisuus nostaa ja tunnistaa oma pallonsa. Jos päättää olla niin tekemättä, kärsiköön seuraamukset.

    #272291 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (1.2.2014 15:58:01)

    B kirjoitti: (31.1.2014 21:26:28)
    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    Minustakaan sääntöjen mukaisesti nostetun pallon väärin tunnistaminen ja väärin korvaaminen eivät liity toisiinsa. Pallon nostaminen tunnistamista varten on kokonaisuus, joka sisältää myös pakollisen pallon asettamisen takaisin paikalleen, mikäli pallo on pelaajan. Mielestäni pelaaja ei voi välttyä asettamisvelvollisuudelta siinäkään tapauksessa, että hän on tunnistanut virheellisesti pallon omakseen. (Pallon luuleminen omaksi ja virheellinen tunnistaminen ovat eri asioita). Kyse on vain säännön 12-2 soveltamisen loppuunsaattamisesta, ei pallon korvaamisesta. Tapaus on verrattavissa väärän pallon pelaamisen jatkamiseen, ks. KL:n viesti 41 ja D15/11. Siinäkin pelaaja laittaa väärän pallon peliin, mutta siitä ei tule korvaavaa palloa, vaan se on lyönnin jälkeenkin väärä pallo.

    On hyvä keskustella asioista ja miettiä millä tavoin säännöt voisivat olla paremmat ja oikeudenmukaisemmat. Ei pidä kuitenkaan missään vaiheessa sotkea voimassa olevien sääntöjen mukaisia oikeita tulkintoja ja omia toiveita keskenään.

    D15/11 ei kuvaa samaa tilannetta eikä samaa sääntöjen soveltamisen periaatetta kuin esimerkiksi tilanne, josta tämä kaikki keskustelu lähti liikkeelle. Siinä pelaaja ei pelaa väärää palloa, vaan nostaa sen ja asettaa korvaten pelissä olevan pallonsa. D15/11 puolestaan kuvaa lordien ajatusmaailmassa sellaista tilannetta, jossa pelaaja on jo pelannut väärää palloa ja jatkaa sen pelaamista. Tapaukset eivät siis rulingin osalta ole verrattavissa toisiinsa.

    PG kirjoitti: (1.2.2014 15:58:01)
    Pallon nostaminen tunnistamista varten on kokonaisuus, joka sisältää myös pakollisen pallon asettamisen takaisin paikalleen, mikäli pallo on pelaajan.

    Täsmälleen. Ja koska pallo ei ole pelaajan eikä hänellä ole mitään velvollisuutta asettaa sitä takaisin paikoilleen, siitä tulee korvaava pallo. Tämän yksinkertaisemmaksi ja helpommaksi ei tämän asian tulkinta enää voi mennä.

    #272292 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Bogikone kirjoitti: (1.2.2014 15:36:20)
    Ymmärrän eron luulemisen ja tunnistamisen välillä. Mutta eikö pelaajan tärkein tehtävä kierroksella ole oman pallon pelaaminen, eli siksi hän pelaa palloa, jonka tietää omakseen. Eli tällöin luulo=tunnistaminen.

    Eihän pelaaja siinä tapauksessa tiedä, vaan luulee. Näillä on ero niin golfissa kuin sanakirjassakin, suorastaan ratkaisevan suuri ero.

    Ja vielä kerran: jos pelaaja luulee eikä siis ole varma, hänellä on mahdollisuus varmistua asiasta. Aina.

    #272293 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    PG kirjoitti: (1.2.2014 15:58:01)

    B kirjoitti: (31.1.2014 21:26:28)
    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että pallon tunnistamisvirhe, joka johtaa väärän pallon pelamiseen ja pallon korvaaminen ovat aivan eri prosessit ja tässä ne on naitettu yhteen väkisin ja tavalla, joka sotii maalaisjärkeä vastaan.

    Minustakaan sääntöjen mukaisesti nostetun pallon väärin tunnistaminen ja väärin korvaaminen eivät liity toisiinsa. Pallon nostaminen tunnistamista varten on kokonaisuus, joka sisältää myös pakollisen pallon asettamisen takaisin paikalleen, mikäli pallo on pelaajan. Mielestäni pelaaja ei voi välttyä asettamisvelvollisuudelta siinäkään tapauksessa, että hän on tunnistanut virheellisesti pallon omakseen. (Pallon luuleminen omaksi ja virheellinen tunnistaminen ovat eri asioita). Kyse on vain säännön 12-2 soveltamisen loppuunsaattamisesta, ei pallon korvaamisesta. Tapaus on verrattavissa väärän pallon pelaamisen jatkamiseen, ks. KL:n viesti 41 ja D15/11. Siinäkin pelaaja laittaa väärän pallon peliin, mutta siitä ei tule korvaavaa palloa, vaan se on lyönnin jälkeenkin väärä pallo.

    Mulla sama tulkinta, oli sitten oikea tai väärä, mutta katson että pelaaja ei tuossa laita korvaavaa palloa peliin, vaan palauttaa pallon paikalleen.

    Viheriötapaukseen erona on se, että tässä hänen oma pallonsa on edelleen pelissä, viheriötapauksessa sen on pelikaveri nostanut pois.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 97)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Helppoakin helpompi tapaus?