Aihe: Golf-huijarit - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Golf-huijarit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf-huijarit

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 139)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1374128 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Pelaajan on nähty parantavan pallon paikkaa karheikossa nostamalla pallon ilman merkitsemästä ja pyöräyttämällä palloa ja asettamalla pallon takaisin kerran tai kaksi eri tilanteissa.

    Kun ilmeisesti valtaosa silminnäkijöistä ei suostunut kuultavaksi, lienee aika haastavaa päätellä, että kyse on ollut jatkuvasta pallon nostamisesta tunnistamista varten ilman pallon paikan merkitsemistä, mutta mitä luultavimmin ainakin osa rikkeistä on ollut sellaisia.

    Olisiko mahdollista, että vanha sääntö suomenmestaruusvuosilta olisi vielä ohjaillut pelaajan alitajuntaa ja nykyinen siirtosääntö sekoittanut ajatukset lopullisesti?

    Toisin sanoen, kyseinen pelaaja ei olisi päivittänyt sääntöosaamistaan 30 vuoteen, vaikka isoveljensä on opettava pro? Kaikki on tietenkin mahdollista, mutta tuo menee jo ihan sinne sfääreihin.

    Edelleen minua ihmetyttää koko tapauksessa se, etteivät kanssa pelaajat ole huomauttaneet ko. pelaajalle rikkeen nähtyään. Jos vaikka hän olisi nostanut pallonsa tunnistaakseen sen ja jättänyt merkitsemättä, niin perin outoa on, ettei kukaan olisi siitä hänelle huomauttanut.

    Kerrassaan kummallinen tapaus.

    #1374160 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kyse ei ole ollut siirtosäännöstä vaan systemaattisesta tavasta parantaa pallon asemaa, kun luulee, ettei kukaan ole näkemässä.

    #1374163 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kyse ei ole ollut siirtosäännöstä vaan systemaattisesta tavasta parantaa pallon asemaa, kun luulee, ettei kukaan ole näkemässä.

    Ja sinä tiedät asian, koska…?

    #1374172 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    dustin: Kyse ei ole ollut siirtosäännöstä vaan systemaattisesta tavasta parantaa pallon asemaa, kun luulee, ettei kukaan ole näkemässä.

    Juuri näin, lisäänpä vielä yhden rakenteellisen epäkohdan…

    Kaikkein potentiaalisin tapa systemaattiseen huijaukseen (pallon makuun ja aseman parantaminen) löytyy sääntöjen suomasta mahdollisuudesta tarpeettomaan merkkailuun ja pallon nosteluun greenillä.

    Hyvin moni pelaaja merkkaa ja nostelee palloan greenillä ilman että olisi tarkoitusta (tai tarvetta) puhdistaa palloa tai siirtää sitä pois toisen pelaajan puttilinjalta.
    – tarkoitan sitä että pelaaja suuntailee ja asettelee palloon piirrettyä ohjausviivaa olettamansa puttilinjan suuntaiseksi. Joskus jopa korjaillen udeampaan kertaan viivan suuntausta.

    Tämä menettelyn voi katsoa jopa golf-pelin periaatteiden vastaiseksi. Pääsääntöisesti pallo tulee pelata siitä paikasta ja makuulta johon se on edellisen lyönnin seurauksena asettunut.
    – pallon suuntailu ei ole se lähtökohtainen tarve/syy jonka vuoksi säännöt sallivat pelaajan merkata ja nostaa pallonsa greenillä. Tästä on vain saatu aikaan jonkinlainen ”porsaanreikä” jolla kuvitellaan saatavan hyötyä..
    – sääntöjen mukaan pallo tulisi asettaa takaisin mahdollisimman tarkoin samaan asemaan jossa se oli ennen merkkausta ja nostoa. Näinhän ei käytännössä tapahdu kun palloa pyöritellään, hierotaan, käännellään, sihtaillaan ja tiiraillaan. Pahimmillaan moneen kertaan jne.

    Mutta mikä sitten voisi olla sitä huojaamista?

    Aina silloin tällöin näkee kun pelaaja asettaa pallonsa greenille siten että hän, ikåänkuin huomaamattaan, liikuttaa palloa ruohopinnassa sentinpari eteenpäin, ennen kuin asettaa sen pysyvästi merkinsä eteen.
    – seuratkaapa näitä merkkailuun ja asetteluun liittyviä maneereita niin asia aukenee.
    – ehkä kysymys voi olla myös tiedostamattomasta rutiinista.
    – tai olisiko joskus kysymys siitäkin että näin saa painettua ruohoon/greenin pintaan ikäänkuin myötäsukaisen ”uran”, josta pallon on putattaessa helpompi pyörähtää oikeaan suuntaan ja nousta ruohon pinnalle rullimaan?
    – eihän siinä mitään kovin ihmeellistä uralinjaa voi greenin pintaan hinkata mutta ehkä joku kuvittelee hyötyvänsä siitäkin jos saa ruohoa taipumaan putin ja palloon merkityn linjan suuntaiseksi..
    – jos ja kun näin toimitaan ollaan jo hieman ”heikoilla jäillä” sääntöjen osalta. Vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä.
    – toki räikeimmillään tällaista näkee harvemmin, tai ainakin harvemmin siihen tulee kiinnitettyä huomiota. Eikä siitä ole sinällään mitään haittaa omaan pelaamiseen. Tehkoon muut kuten parhaakseen näkee. Kilpailussa saattaisin tällaisesta ehkä huomauttaa..ehkä? Milläs näitä todistat tuomareille jne.?
    – turha merkkailu tarjoaa monenlaista muutakin mahdollisuutta pikkufilungin pelaamiseen jne. Ja ulkopuolisen on niitä vaikea edes huomata jne.

    Oma ratkaisuni on etten merkkaile ja nostele palloani kuin aivan välttämättömässä tapauksessa. Ja toisekseen, jos/kun asetan pallon takaisin paikalleen niin teen sen kerralla paikoilleen. Mieluummin niin ettei ylöspäin näy mitään merkintöjä. En halua mitään ”huomiovarkaita” (viivat, logot, jne.) näkyville hankaloittamaan lyömistä/puttaamistani.
    – minulle sopii mainiosti pelata palloa siitä makuusta mihin se on pysähtynyt (piste).
    – onneksi tällainenkin on sääntöjen mukaan sallittua..

    Muuten olen sitä mieltä että tällainen turha merkkaileminen sekä kaikenlainen kyykkäily ja muukin kähmintä greeneillä on täysin turhaa ja typerää ajan haaskausta. Ikävä kyllä miljoonat harrastajat siihen ”syyllistyy”.
    – toivottavasti tähän saadaan joskus tulevaisuudessa parannusta myös sääntöjen puitteissa.

    #1374189 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Kyse ei ole ollut siirtosäännöstä vaan systemaattisesta tavasta…

    Kyse ei ollut siirtosäännöstä, tosin helposti sellaisen käsityksen tekstistäni voi saada:

    Olisiko mahdollista, että vanha sääntö suomenmestaruusvuosilta olisi vielä ohjaillut pelaajan alitajuntaa ja nykyinen siirtosääntö sekoittanut ajatukset lopullisesti?

    Tarkoitin, että olisiko nykyinen siirtosääntö, jossa pallon paikan merkitsemistä ei enää vaadita, ollut osasyynä sekoittamaan pelaajan ajatukset.

    Rangaistuksiin johtaneista syistä ei itselläni ole mitään muuta tietoa, kuin kurinpitovaliokunnan esittämä taustatieto:

    Pelaajan on nähty parantavan pallon paikkaa karheikossa nostamalla pallon ilman merkitsemästä ja pyöräyttämällä palloa ja asettamalla pallon takaisin kerran tai kaksi eri tilanteissa. Silminnäkijöitä on useampia eri kisoissa.

    Pelaajan on siis nähty parantavan karheikossa olevan pallon paikkaa kolmella eri tavalla:

    1) nostamalla pallon ilman merkitsemistä
    2) pyöräyttämällä palloa
    3) asettamalla pallon takaisin kerran tai kaksi

    Mielestäni millään näillä toimenpiteillä ei pallon paikkaa voi parantaa, mutta merkitsemisen laiminlyönnistä (jos kyse on pallon tunnistamisesta*) koituu yhden lyönnin rangaistus ja lopulta tuloksen hylkääminen, mikäli pelaaja on palauttanut tuloskortin, jossa hän on jättänyt rangaistuksen tietoisesti huomioon ottamatta.

    Tunnistamistarkoituksessa palloa voi myös pyöräyttää (kääntää) paikallaan, mutta pallon puhdistaminen on sallittu vain siinä määrin, mikä tunnistamisessa on tarpeen.

    Pallon takaisin asettaminen ei ole rike, mutta pallon väärään paikkaan asettaminen ja siitä paikasta lyöminen on. Jos pallo ei takaisin asetettaessa mene heti oikeaan paikkaan, niin se pitää tietenkin asettaa uudelleen. Jos pallo menee heti oikeaan paikkaan, mutta herää epäily, onko se sittenkään oma pallo, niin totta kai sen saa vielä nostaa ja asettaa takaisin toisenkin kerran.

    Itse olen vuosien varrella omista ja muiden peleistä oppinut sen, että karheikkoon lyöty pallo kannattaa aina tunnistaa omakseen, ennen kuin sitä lyö. Joskus se voi onnistua ilman pallon nostamista. Varmuuden vuoksi karheikosta löytynyt ja omaksi luulemansa pallo kannattaa silti aina ennen lyömistä nostaa ja omakseen tunnistaa.

    Ennen nostamista pallon paikka pitää kuitenkin merkitä. Ymmärrän taustatiedon niin, että pelaaja oli laiminlyönyt pallon paikan merkitsemisen toistuvasti. Tämä systemaattinen tapa viittaa siihen – niin uskomattomalta kuin se tuntuukin – että pelaaja ei ole hallinnut sääntöjä tältä osin. Pelaaja tunnusti rikkeet, koska katsoi, että maajoukkuepelaajan tietämättömyyttä ei olisi uskottu?? Valehtelijaksi leimaaminen olisi vain lisännyt rangaistusta???

    *Vaikea uskoa, että pelaaja olisi nostanut karheikkoon päätyneen pallon (vieläpä ilman merkitsemistä) vain huijatakseen.

    KL1: Kerrassaan kummallinen tapaus.

    Todella kummallinen.

    #1374194 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mistä niin monelle on tullut käsitys että tässä tapauksessa olisi jollain tavalla kysymys pallon tunnistamisesta, kun päätöksessä ei sellaiseen millään tavalla viitata? Jos kyse olisi ollut pallon tunnistamisesta ilman merkkaamista niin se olisi varmaan päätöksessä kerrottu ja seuraamus olisi saattanut olla eri. Jos mietitään aivan teoreettisesti onko helpompi huomauttaa kaverille että pallo täytyy merkitä ennen tunnistamista vai että nyt taidat olla huijaamassa kun pyörittelet ja asettelet palloasi turhan päiten? Kokemukseni mukaan hyvin harvoin on tarvetta kajota palloon sitä tunnistettaessa. Silloin harvoin voi ilmoittaa pelikaverille että nyt täytyy pallo nostaa, jotta saan varmistettua että pallo on oma. Katson paljon golfia tv:stä enkä muista nähneeni pallon nostelua raffissa. Jos pitäisi nostaa, niin tuomari varmaan kutsuttaisiin paikalle.

    #1374195 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL: EDIT: Onhan siirtosääntöön tietenkin 1.1.2019 tullut sekin muutos, että pallon saa vaihtaa siirtosääntöä käytettäessä. Se tosin on kaikissa vapautumisissa, eli ei ole juuri siirtosääntöön kohdistuva muutos.

    Onko todella näin? Minusta pallon saa vaihtaa vapautuessa mm. GURsta, esteestä, pelaamattomasta paikasta …. Mutta EI siirtosäännöstä. Se muuten johtaisi tilanteeseen, jossa avataan ”pituuspallolla” ja siirtosäännön voimassa ollessa, jatkettaisiin spinnaavalla pallolla. Mihin perustat kommentin, että myös siirtosääntöä käytettäessä pallon saisi vaihtaa.

    #1374197 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Siirtosääntöä käsittelevässä mallipaikallissäännössä (E-3) pallon vaihtaminen on sallittu.

    #1374198 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Slowhand998: Mistä niin monelle on tullut käsitys että tässä tapauksessa olisi jollain tavalla kysymys pallon tunnistamisesta,

    Aiheellinen kysymys…

    Sääntöjen sallimasta nostelusta ja puhdistamisesta (toki myös tarpeellisesta) on tullut eräille pelaajille ikään kuin tekosyy/porsaanreikä, joka tarjoaa mahdollisuuden pallon makuun parantamiselle. Jos siitä huomauttaa ko. ”filbetöörille” niin aina pääsee puolustelemaan tekemistään sääntöjen suomalla oikeudella.

    Palaan aikaisempaan esimerkkiini greenillä nostelusta.
    – hyvin harva pelaaja ryhtyy merkkaamisen ja noston jälkeen puhdistelemaan palloaan..
    – käytännössä merkkauksen jälkeen alkaa kova pallon kääntely ja ohjuriviivan tiirailu ja kyykkiminen pallon takana.

    Säännöissä mainittu oikeutus kattaa periaatteessa vain pallon puhdistamisen tai toiselle pelaajan puttilinjalle aiheutuvan häiriön.

    Tottakai ymmärrän ettei tästä greenillä tapahtuvasta kyykkäilystä, sihtailemisesta, suuntaamisesta tai pallon hieromisesta aiheudu rangaistuksia. Siitä on tullut hyväksyttyä ja sallittua. Perustelut menettelyn oikeutukselle on löydetty jne.
    – ehkä ikävintä tässä on se että nykyään suuri osa pelaajista sihtailee ja kyykkii kuin TV:n ammattilaiset keskittyessään ”kymmenien tuhansien dollareiden putteihin”.
    – näin saadaan pelikierrokset hitaammiksi, hyväksymällä sääntöjen rajoja ”nuoleva” kyseenalainen menettely/tapa.

    Tosiasia on että tässäkin ollaan ikään kuin venytetty säännöissä määriteltyjä rajoja mahdollisimman pitkälle.
    – jopa niin että sääntöjen logiikka osin kärsii, koska kaikessa muussa yhteydessä kaikenlainen lyönti-/puttilinjan merkkailu, apuvälineiden ja -viivojen käyttö jne. on kategorisesti kiellettyä. Edes caddie ei saa mennä tarkkailemaan pelaajan linjaamista putattaessa.

    Tämä on oma mielipiteeni. Mutta, tulkoon jokainen onnelliseksi omalla tavallaan..

    #1374205 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PG: Siirtosääntöä käsittelevässä mallipaikallissäännössä (E-3) pallon vaihtaminen on sallittu.

    Lienee selvää että tämäkin mahdollisuus tulee kaivertamaan niiden pelaajien ajatuksissa jotka haluavat löytää kaikki mahdolliset ”porsaanreiät” omille ratkaisuilleen. Jopa ne sääntöjen kieltämät jos niiden käyttöön tulee mahdollisuus ilman ns. ”kiinnijäämisen” pelkoa.

    Kaikki tuollainen vie kehitystä väärään suuntaan.

    Lähtökohtana tulisi olla kaikille sama sääntö ”Pallo pelataan siitä missä se makaa”.

    #1374219 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    @Putti-Possu: Pallon vaihtaminen siirtosääntöä käytettäessä on osa suuressa sääntömuutoksessa tehtyä linjausta sääntöjen yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Ennen pallon sai vaihtaa käytettäessä pelaamatonta paikkaa, muttei vapauduttaessa kiinteästä haitasta. Vähemmästäkin meni sekaisin. Nyt pallon saa vaihtaa aina, kun sitä ei tarvitse asettaa takaisin paikoilleen. Helppo muistaa ja käyttää.

    Mitä tulee eri pallon käyttämiseen, niin se on mahdollista. Muistetaan kuitenkin, että ammattilaiset ja huippuamatöörit joutuvat pelaamaan kisansa samanmerkkisellä ja -mallisella pallolla (”one ball rule”), joten mahdollisen hyödyn hakeminen jää meille klubituuppareille, enkä usko että meistä löytyy suuria hyötyjiä.

    #1374222 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    jopa niin että sääntöjen logiikka osin kärsii, koska kaikessa muussa yhteydessä kaikenlainen lyönti-/puttilinjan merkkailu, apuvälineiden ja -viivojen käyttö jne. on kategorisesti kiellettyä. Edes caddie ei saa mennä tarkkailemaan pelaajan linjaamista putattaessa.

    Gloffaren yleistys menee nyt pikkaisen metsään.

    Apuviivoja saa käyttää merkkausvälineessä, kunhan väline muutoin täyttää sääntöjen vaatimukset. Omaan merkkinappiinsa saa siis aivan vapaasti piirrellä suuntaviivoja. Onko noiden viivojen (tai pallossa olevan viivan) käytöstä sitten minkäänlaista hyötyä onkin aivan toinen kysymys. Omasta mielestäni ei ole, koska viivojen suuntaaminen täsmälleen kohteeseen on kutakuinkin mahdotonta.

    #1374247 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    milloin pallo pitää dropata viheriölle.

    #1374252 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Esimerkiksi sääntö 17, punainen estealue. Kui?

    #1374276 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1: Apuviivoja saa käyttää merkkausvälineessä, kunhan väline muutoin täyttää sääntöjen vaatimukset. Omaan merkkinappiinsa saa siis aivan vapaasti piirrellä suuntaviivoja. Onko noiden viivojen (tai pallossa olevan viivan) käytöstä sitten minkäänlaista hyötyä onkin aivan toinen kysymys. Omasta mielestäni ei ole, koska viivojen suuntaaminen täsmälleen kohteeseen on kutakuinkin mahdotonta.

    4.3a/2 – When Use of Alignment Device Results in Breach
    If a player places an “alignment device” (see definition in Equipment Rules) to show the line of play and then positions their ball based on the direction of that alignment device, the player is in breach of Rule 4.3a.

    For example, a player’s ball comes to rest on the putting green and the player marks the spot of their ball with an “alignment device.” When doing so, the alignment device is placed to show the line of play. If the player then lifts and replaces their ball (which includes rotating it) so that a marking on the ball is lined up with the alignment device, the player is in breach of Rule 4.3a.

    #1374277 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    milloin pallo pitää dropata viheriölle

    Viheriölle SAA dropata estealueelta vapauduttaessa sekä pelaamattoman paikan vapautumisessa. Jos viheriön valitsee vapautumisalueeksi näissä tapauksissa, niin viheriölle PITÄÄ dropata.

    #1374279 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    @cervelo: Alignment device on eri asia kuin sääntöjen mukainen merkkinappi tai muu pallon merkkaamiseen nimenomaisesti valmistettu väline.

    Equipment Rules, 6.7:

    Definition of Alignment Device and Treatment of Ball-Markers (Rule 4.3)
    The following criteria are used to determine when an object manufactured to mark the spot of a ball is an alignment device. Features include, but are not limited to:
    The object incorporates features designed to measure, gauge or interpret slope, green speed or other conditions, or includes optical or electronic components or,
    The vertical height of the object, in any configuration, is greater than 1.0” or,
    The maximum dimension in any horizontal direction exceeds 2.0” and incorporates any of the features noted below (or similar features):
    the object incorporates painted, etched or inscribed line(s) or similar features greater than or equal to 2.0” in length (“line” includes any line, arrow or other straight marking that could be solid or broken, but has a defined start, a defined end and whose length can be measured),
    the object has an appendage(s) or an extended feature(s) greater than 2.0” in length or that extends a feature of the object to a length greater than 2.0”.
    Note 1: An object is an alignment device if it exceeds the dimensional specifications listed above and advertising, marketing or intellectual property descriptions or claims related to the object indicates that it is primarily for the purpose of showing the line of play.
    Note 2: An object is an alignment device if it is modified in any manner that would satisfy any of the above provisions.

    #1374472 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mites karheikossa pallon merkkaus, kenkä on ok vaikka olisi jalassa?

    #1374513 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Pallon paikan merkitseminen jalassa olevalla kengällä on sallittua.

    Mutta onko eroa sillä, jos pallon ollessa nostettuna kenkä vahingossa liikkuu karheikossa vs. viheriöllä..?

    #1374520 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mitä jos kengällä merkitessä karheikossa tulee samalla parantaneeksi pallon paikkaa/makuuta, kun ruoho tallautuu pallon takana, vieressä tai edessä. Mielestäni kenkä ei käy.

    #1374522 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jos merkkaa jalassa olevalla kengällä niin jotkut saattavat miettiä että ei merkinnyt lainkaan.
    Eikä välttämättä kyllä paranna pallon paikkaa. Sma se on merkaatko sillä kengällä vai asteletko siihen vireen laittaamaan muuta merkkiä…

    #1374523 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mailan saa laittaa pallon taakse muuten astuminen tai muu ruohon painelu pallon vieressä on kielletty, vai mitä?

    #1374566 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1 tietää tarkan säännön.
    Mielestäni saa kerran käyttää mailaa pallon takana.. mutta ruohoa tai kasvavia risuja ei saa mitenkään raivata tai painella enempää pallon takaa.
    – aina menee oikein kun pelaa pallon juuri siitä miten se makaa. Tai sitten ottaa rankun sääntöjen mukaan.

    Aina silloin tällöin näkee näissä tilanteissa lipsumista.

    #1374567 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mitä jos kengällä merkitessä karheikossa tulee samalla parantaneeksi pallon paikkaa/makuuta, kun ruoho tallautuu pallon takana, vieressä tai edessä. Mielestäni kenkä ei käy.

    On erittäin hyvä huomio, ettei pallon paikkaa merkatessa tule parantaa lyönnin olosuhteita. Sen sijaan väite, ettei kengällä merkkaaminen karheikossa olisi sallittua vaatii perusteluja.

    Henkilökohtaisesti minulle ei tulisi mieleenkään merkata pallon paikkaa kengällä muualla kuin pikaisesti viheriöllä juurikin edellä kuvattujen mahdollisten ongelmien vuoksi. Se ei kuitenkaan tee itse merkkaamisesta sääntöjen vastaista.

    #1374569 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mailan saa laittaa pallon taakse muuten astuminen tai muu ruohon painelu pallon vieressä on kielletty, vai mitä?

    Lähtökohtaisesti kyllä, lyöntiin vaikuttavien olosuhteiden (”CATS”) parantaminen on kiellettyä. MUTTA kaikki astuminen tai painelu ei välttämättä paranna CATSia, joten tilanteet on käsiteltävä tapauskohtaisesti.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 139)
Vastaa aiheeseen: Golf-huijarit

Etusivu Foorumit Yleistä Golf-huijarit