26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Esillä 25 viestiä, 376 - 400 (kaikkiaan 722)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minulla on jostain syystä kaksi ”kotiseuraa” Suomessa, toinen käyttää Boxia ja toinen Nexiä. Molemmissa sama tulos. Ensivaikutelma näyttää hyvältä. Ja myös monet kommentit jo tähän aikaan yöstä ovat rohkaisevia, taitaa toimia. Ulkomaiden tulokset varsinkin Floridasta voivat olla hankalia saada järjestelmään, kun aika usein kentillä ei ole cr/slope arvoja.

    Hmm, jotain merkillistä tässä on tai sitten en täysin ymmärrä vielä miten WHS toimii. Aloitin loppukesästä golfin uudelleen n. 20 vuoden tauon jälkeen ja sovin seuran kanssa että laitetaan tasoitukseksi 36, kun vanhasta tasoituksesta ei tietoja ollut saatavilla. Pelasin yhden tasoituskierroksen, joka meni penkin alle. eBirdie näyttää nyt että se meni tasoitukseen 45.

    Oman logiikkani mukaan tasoituksen olisi nyt pitänyt nousta tuosta 36:sta, kun rajoitin sen ylittymiselle poistui. Kuitenkin tasoitukseni eBirdien mukaan on edelleen 36. Tällä ei minulle kovin suurta merkitystä ole, että mikä se tasoituksen luku tällä hetkellä on, koska tulee varmasti muuttumaan kun kierroksia tulee tänä kesänä lisää. Lähinnä vain ihmetyttää, että millä logiikalla tuosta on tullut tuo 36?

    Olisiko tässä oikea laskukaava tasoitukselle (36 + 45 + 36+2 (ns. haamukierros)) / 3 ? vai jätetäänkö tuo seuran ensin asettama 36 tasoitus pois laskennasta ja oikea kaava olisi (45 + 45+2) / 2? Niin tai näin, ei tuloksesta tule 36 vaan menee aina sen yli.

    Jokin tässä mättää, aikaisemmin tasoitus oli eBirdiessä 16,3 nyt 13,8. eBirdien mukaan viimeisin tasoitushistorian tieto elokuulta 2016. Sen jälkeen kuitenkin jätetty kuusi nostavaa korttia sekä seuran tekemät kolme vuositarkistusta. Seuran käyttämä ohjelma on GolfBox.

    Olisiko tässä oikea laskukaava tasoitukselle (36 + 45 + 36+2 (ns. haamukierros)) / 3 ? vai jätetäänkö tuo seuran ensin asettama 36 tasoitus pois laskennasta ja oikea kaava olisi (45 + 45+2) / 2? Niin tai näin, ei tuloksesta tule 36 vaan menee aina sen yli.

    Tämä on ehkä mennyt niin, että yhden todellisen kierroksen tapauksessa huomioidaan vain alin (haamu), ja sitäkin korjataan -2:lla laskennan mukaan.

    Minulle tuli yllätyksenä puolikkaiden laskenta, olin laskenut itselleni lyönnin liikaa korjattuun tulokseen (se aikaisemmin mainittu ns. 17 bogipistettä vastaava tulos toiselle puolikkaalle). Miten tämä loppujen lopuksi nyt meneekään?

    @ArnoldPalmer: Siinä kuvaajan ylälaidassa on ”Round history” tai suomeksi varmaan ”Kierroshistoria” -teksti josta aukeaa enemmän kortteja. Puhelimen vinoon kääntämällä siitä saa jopa selvää.
    Oma tasoituksen muutos oli ei niin maltillinen +3.2 mutta loppukauden korttien puuttuminen selittää, tuli painettua pari henkilökohtaista ennätystä syksyllä 😉

    JA vielä edit: Puhelin tosiaan pitää kääntää näemmä kyljelleen että koko historia näkyy, pystyasennossa näkyy vain 20kpl myös kierrohistoriassa. Veikeä.

    Vaikka puhelimen kääntää vaakatasoon ei itselläni siltikään näy kierroshistoriassa kuin 20 kierrosta. Oliko JussiPalssa sinulla ne kierrokset Gamebookissa? Johtuisikohan siitä, että Gamebook ja eBirdie pelaavat paremmin yhteen = eli muista järjestelmistä ei ole käyttöönoton hetkellä konvertoitu kuin nuo 20 uuden tasoituksen laskemiseen tarvittavaa kierrosta?

    Jahas, eBirdiestä tasoitus hävisi kokonaan, nexgolfissa ja gamebookissa näkyy vanha… No, ehkä se tästä päivän mittaan kirkastuu, tai toivottavasti ainakin kauden alkuun. Ei sillä, että olisin tästä ihan kohta syöksymässä tasoituskierrokselle…

    Nimetön

    Kyllä se varmasti tästä.. kärsivällisyyttä. Katsellaan.

    1) Uusi tasoitus eBirdiessä OK
    2) Golfboxissa vanha FAIL
    3) EBirdiessä ei yhtään kierrosta. Läppärillä katson Gamebook, siellä ne ovat. FAIL
    4) Ebirdie – Gamebook yhteys ei toimi (connection fail tms) FAIL

    Eipä tässä kiirettä ole. Ymmärrettävää että yliheitto tehtiin nyt, karjunta olisi ollut kova keskellä kautta. Toisaalta toisaalta… vanhallakin oltas varmaan vielä menty vuosi.

    EDIT: Jotain jännää on. Latasin Gamebookin erillisesti, loggasin sisään, sieltä eBirdie, login, ja voilá. Kaikki näkyy hienosti. Kyllä tämän kanssa voi elää. Vielä jos tuo golfbox päivittyy joskus. Seuraavaksi lähteekin paras tulos mäkeen..

    ArnoldPalmer:

    Vaikka puhelimen kääntää vaakatasoon ei itselläni siltikään näy kierroshistoriassa kuin 20 kierrosta. Oliko JussiPalssa sinulla ne kierrokset Gamebookissa? Johtuisikohan siitä, että Gamebook ja eBirdie pelaavat paremmin yhteen = eli muista järjestelmistä ei ole käyttöönoton hetkellä konvertoitu kuin nuo 20 uuden tasoituksen laskemiseen tarvittavaa kierrosta?

    2019 kauden syötin pelkästään gamebookin kautta jättökortit, mutta kierroshistoria näkyy silmämääräisen täydellisenä 2013 alusta (jolloin aloitin koko lajin) 2019 Heinäkuun loppupuolelle asti samana kuin Golfbox historia. Suurin osa korteista siis ei ole gamebookin kautta. Lähdejärstelmä näyttää olevan golfbox.

    Jouduin heinäkuussa pakkovaihtamaan seuraa kun alkukauden seuran systeemit eivät vaan saaneet koskaan asioita toimimaan siten, että olisin voinut ilmoittautua kisoihin. Seuranvaihdon jälkeen siis olen ollut teknisesti kahden seuran jäsen joten veikkaan että melko haastavan migraatioprojektin tuoksinnassa oudot tapaukset joko sivuutetaan ja annetaan ajan hoitaa, tai asioita paikkaillaan lähiaikoina. Eipä tällaiset projektit oikein koskaan taida mennä 100% oikein ekalla. Massat sisään ja sitten käsitöinä paikkailuja?

    Omalla kohdalla veikkaan että toukokuun puoliväliin mennessä on jo 20 uutta korttia jonka jälkeen tästä hetkestä ei ole jäljellä kuin kaunis muisto.

    Eipä tule tasoitusta näkyviin, lapsille kyllä samassa seurassa on päivittynyt. Olisikohan minulle tulossa niin iso muutos (pahasti penkin alle mennyt viime kausi), että on liputettu jonkun sensorin tarkasteluun?

    En löytänyt eBirdiestä tasoitushistoriaa. Päivitin ohjelman, eBirdie, sitten tuli näkyviin.

    Erikoista, tasoitus laski reilusti siirryttäessä WHS-tasoitukseen. Vain yksi jätetty kortti viime kaudella. Noin yleisellä tasolla en oikein ymmärrä miksi tästä siirtymisestä kohkataan niin paljon.

    Vähän aikaa kun odottelee vielä niin pääsee singeliksi!:) Kyllä on kätevä tämä uusi WHS-järjestelmä.

    Poistin, aiheeton viesti

    Nyt huomasinkin tasoituksiin katsottavat kierrokset eBirdiestä (kohta kierroshistoria). Siellä tosiaan on tuo LG Kisälli 45 ja sitten ”WHS Artificial Diff.” 38. Eli nämä kaksi kierrosta. Kuitenkin tasoitus 36. En ymmärrä 🙂

    Nyt huomasinkin tasoituksiin katsottavat kierrokset eBirdiestä (kohta kierroshistoria). Siellä tosiaan on tuo LG Kisälli 45 ja sitten ”WHS Artificial Diff.” 38. Eli nämä kaksi kierrosta. Kuitenkin tasoitus 36. En ymmärrä 🙂

    Kts. arveluni ylempänä.

    smashf: mutta jos kierroksia on 8 tai alle niin eikö kaikki kierrokset tuolloin oteta huomioon keskiarvoa laskettaessa? Koska 8 parhaan kierroksen keskiarvo kyseessä 20:stä. Eli tällöin kummatkin pitäisi ottaa huomioon mitkä kierroshistoriassakin on, sekä artificial 38, että tuo pelattu kierros 45? Jos jollain on linkkiä johonkin materiaaliin mistä näkisi miten tää tarkkaan menee kun kierroksia alle 8, että otetaanko niistä osa pois laskennassa, niin mielelläni tutkisin tarkemmin.

    Viestini katoamiseen oli syynä, että käytin PG:n vihjaamaa Forumin uutta ominaisuutta parantaa sisällön tasoa.

    Tarkasteltuani nyt asiaa tarkemmin, olen päässyt -0,2 eroon WHS-tasoitus – oma LibreOffice-taulukko/NexGolf-data. Kahdeksan tasoitukseen vaikuttavan kierroksen joukossa oli kolmen kohdalla poikkeama omiin laskelmiini. Syytä en ole saanut selvitettyä. Kierroshistoria-taulukossa on seuraavia virheitä:
    * LG Kisällin CR/SLOPE-arvot ovat väärin, samoin yksi LG Mestarin SLOPE
    * vieraskenttien sinisiltä pelattujen kierrosten CR/SLOPEt ovat keltaisten arvoja
    * yksi pelitasoitus väärin
    Edelläolevat virheet eivät kuitenkaan vaikuta tasoitustulokseen, jotka ovat pääsääntöisesti oikein.
    Yhdeksän reiän tulokset sain täsmäämään, kun lisäsin PB-tuloksiin viimevuotisen käytännön mukaisesti 18. Ilmeisesti yhden pisteen vähennyt tulee käyttöön vasta tämän vuoden kierroksilla (?).

    Jätin viime vuonna 16 tasoituskorttia gamebookin kautta e-birdieen, jotta tasoituksen laskentaan olisi matskua. Yhtään niistä ei oltu otettu huomioon. Tasoitus oli laskettu 8 kierroksesta vuosilta 2018 -2016. Näytti siltä, että oli poimittu vain parhaat rundit. Eihän tää näin pitänyt mennä?

    Muutoin aika hyvin, mutta 20 kierroksen joukossa on kolmen eri vieraskentän kilpailutulokset ja Nexgolf ei näköjään ole pystynyt päivittämään vieraskenttien julkisia CR/SR -tietoja vaan kaikissa kolmessa nyt käytetty arvoja 72/124. Kunkin kolmen kentän nimeksi on merkitty Tuntematon. Lisäksi oman kentän yksi 9-reiän oranssiysitulos (slopattu kenttä ja tii) laskettu ihan väärällä slopetasoituksella ja ihan väärällä CR-arvolla, mutta kun virheet eri suuntaiset niin melkein kumosivat toisensa ja tasoitustulos lähellä oikeaa. Uusi tasoitus parin desimaalin tarkkuudella sama kuin itse lokakuussa laskemani. Kyllä se siitä…

    Jätin viime vuonna 16 tasoituskorttia gamebookin kautta e-birdieen, jotta tasoituksen laskentaan olisi matskua. Yhtään niistä ei oltu otettu huomioon.

    Samoin kävi minulle, tosin minulla oli 20 kierrosta. Ko kierrokset näkyy kyllä GameBookissa, mutta tasoitushistoriaa eikä kierroshistoriaa näy eBirdissä.

    BayStrteam: …Tasoitushistoriasta näkyy kotiseurassa (ainakin näin on annettu ymmärtää kaikki kierrokset)
    eBirdiessä vähintään 25 viimeistä, voi olla että vaakaaasennossa kaikki kierrokset…

    Ilmeisestikin eBirdiessä näkyy = ja max. 100 kierrosta, koska vaimolla sama 100 kuin minulla, mutta poimittuna pidemmältä ajalta.
    Ps. pitkään jahtasin syytä eroon kun 86 bruttolyönnillä toinen tasoitustulos oli 12,1 ja toinen 13,0; sama kenttä ja sama silloinen CBA. No, yksinkertainen ja looginen syy, en vain heti huomannut: olin kirjannut 12,1 korttiin yhden reikätuloksen yksi yli nettotuplabogey, jonka softa oli osannut korjata 🙂 .

    Ilmeisestikin eBirdiessä näkyy = ja max. 100 kierrosta, koska vaimolla sama 100 kuin minulla, mutta poimittuna pidemmältä ajalta.

    Näkyy kellä näkyy, mutta minulla ei vieläkään näy mitään muuta kuin viiva ja nolla kierrosta… Liekö prosessi keskeytynyt tai keskeytetty?

    Näyttäisi minun osalta siltä, että tasoituksen laskentaan on otettu golfboxissa olleet vanhat kortit mutta ei yhtään gamebookin kautta e-birdieen syötettyä. Viime vuoden historia siis puuttuu minulta.

    smashf: mutta jos kierroksia on 8 tai alle niin eikö kaikki kierrokset tuolloin oteta huomioon keskiarvoa laskettaessa?

    Ei, jos kierroksia on alle 20 otetaan mukaan vähemmän kierroksia ja tarvittaessa käytetään vielä säätöä päälle ja sinun tapauksessasi otetaan kahdesta kierroksesta pienempi ja vähennetään siitä 2 eli 38-2=36 eli tuo kuvitteellinen kierros (joka lisätään Euroopassa kaikille joilla on alle 20 kierrosta) toimii ja pitää tasoiotuksesi siinä, missä se on ollut ennen siirtymää eli 36:ssa.
    Lisätietoja UKK osiossa
    WHS 2020

Esillä 25 viestiä, 376 - 400 (kaikkiaan 722)
Vastaa aiheeseen: WHS-tasoitusjärjestelmä 2020

Etusivu Foorumit Säännöt WHS-tasoitusjärjestelmä 2020