Aihe: Vihervarpunen pelaajien kiusana - Golfpiste.com

25.1.–1.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][5]
KilpailuaSuomalaista

Vihervarpunen pelaajien kiusana

Etusivu Foorumit Säännöt Vihervarpunen pelaajien kiusana

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1351198 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Laitetaanpa näin Loppiaisen kunniaksi pohdittavaksi tämmöinen vastaan tullut tilanne.

    Petrus ja Herkko pelaavat reikäpeliä. Reiällä 6, par4, Petrus on foregriinillä kahdella lyönnillä. Herkko puolestaan on tupeloinut siinä määrin, että on viheriöllä neljällä lyönnillä. Petrus chippaa pallonsa, joka osuu viheriöllä hyppelehtivään vihervarpuseen ja kimpoaa siitä viheriön ulkopuolelle estealueelle. Herkko puttaa ja myös hänen pallonsa osuu samaiseen varpuseen, joka kyllästyneenä pallojen osumiin lentää läheiseen puuhun vihaisesti säksättämään.

    Nyt kumpikin pelaajista asettaa pallonsa takaisin alkuperäiselle paikalleen uusiakseen lyöntinsä, koska kummankin pallo osui viheriöllä eläimeen. Petrus saa pallonsa reikään kahdella lyönnillä ja Herkko kolmella. Mikä on reiän lopputulos?

    #1351199 Ilmoita asiaton viesti

    Mahtoiko Petrus tehdä vakavan sääntörikkeen kun ei jatkanut sieltä mihin viheriön ulkopuolelta pelattu pallo päätyi?

    #1351201 Ilmoita asiaton viesti

    Oma tulkintani on se, ettei varpuseen osumisesta seuraa mitään ”hyvitystä”, vaan palloa jatketaan sieltä minne pallo päätyy. Petrus saa dropata (yhdellä rankulla) estealuesäännön mukaan edelliseen paikkaan ja myös Herkko saa putata edelliskohdasta (yhdellä rankulla). Eli Petrus 2 + 1 + 1 + 2 = 6 ja vastaavasti Herkko 4+1+1+3 = 9. joten reikä Petrukselle.

    #1351203 Ilmoita asiaton viesti

    Petrus ei pelannut palloaan sijantipaikaltaan. Toisaalta olisi voinut ilmoittaa pelaavansa edellisen lyönnin paikalta yhdellä rankulla, mutta kun ei näin tehnyt niin hävisi reiän.

    #1351204 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Oma tulkintani on se, ettei varpuseen osumisesta seuraa mitään ”hyvitystä”, vaan palloa jatketaan sieltä minne pallo päätyy.

    Hmmm… Paul Casey

    #1351206 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Tiivistetty!

    #1351207 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Perustelu on kuin gloffarelta konsaan, paljon tekstiä, josta vain pieni osa liittyy käsiteltävään asiaan…

    Haluaisitko tiivistää tuon vastauksesi? Lähinnä minua kiinnostaa millä perusteella laitoit Petruksen häviämään reiän ja mihin tuo väärästä paikasta pelaaminen liittyy.

    #1351208 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Petrus ei pelannut palloaan sijantipaikaltaan. Toisaalta olisi voinut ilmoittaa pelaavansa edellisen lyönnin paikalta yhdellä rankulla, mutta kun ei näin tehnyt niin hävisi reiän.

    Arnold, löydätkö jostakin sääntökohdan, joka velvoittaa pelaajaa ilmoittamaan tuon lihavoidun?

    #1351209 Ilmoita asiaton viesti

    Herkku häviää reiän 6/7.

    #1351211 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Otetaan uusiksi: Herkko voittaa reiän.

    Petrus olisi voittanut, jos hän olisi asettamisen sijaan dropannut.

    #1351212 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Otetaan uusiksi: Herkko voittaa reiän.

    Miten perustelet? Montako lyöntiä kummallekin?

    #1351213 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Olen jo unessa, mutta vastaan silti:
    Herkolle 7, Petrus pelasi väärästä paikasta, josta yleinen rangaistus = reiän hävi…zzzzzzz

    #1351214 Ilmoita asiaton viesti

    Arnold, löydätkö jostakin sääntökohdan, joka velvoittaa pelaajaa ilmoittamaan tuon lihavoidun?

    En. Pelasi siis väärästä paikasta kun asetti eikä dropannut. Olisi voinut VALITA pelaavansa… Itse aina automaattisesti kerron muille mitä teen (väärinkäsityksien välttämiseksi) ja siitä tuo lipsahdus.

    #1351215 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Päästiinhän tässä lopulta maaliin.

    Petrus siis töpeksi siinä, että hän luuli hänen olevan pakko uusia lyöntinsä. Tämähän ei pitänyt paikkaansa, joten jos hän olisi halunnut pelata siitä samasta paikasta uuden pallon (S&D eli lyönti+matka), niin hänen olisi pitänyt pudottaa pallonsa sääntöjen edellyttämälle alueelle eikä asettaa. Tuosta virheestä rangaistus on Yleinen rangaistus, joka reikäpelissä on reiän menetys.

    Olisi taas kannattanut osata säännöt 😉

    #1351216 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jatketaan tähän vielä jatkoksi, kun kerran reikäpelissä ollaan.

    Ennen Suurta Sääntöuudistusta reikäpelissä ei pelaajalle voinut koskaan tulla kahden lyönnin rangaistusta. Nyt säännöissä on kaksi eri kohtaa, jotka mahdollistavat tuon. Mitkä ne ovat?

    #1351266 Ilmoita asiaton viesti

    KL1: Petrus siis töpeksi siinä, että hän luuli hänen olevan pakko uusia lyöntinsä. Tämähän ei pitänyt paikkaansa, joten jos hän olisi halunnut pelata siitä samasta paikasta uuden pallon (S&D eli lyönti+matka), niin hänen olisi pitänyt pudottaa pallonsa sääntöjen edellyttämälle alueelle eikä asettaa. Tuosta virheestä rangaistus on Yleinen rangaistus, joka reikäpelissä on reiän menetys.

    Minä lankesin taas perisyntiini, etten lukenut kysymystä riittävän tarkasti enkä huomannut sanaa ”asettaa”. Mutta vielä sellainen tarkennus, että mikäli Petrus olisi dropannut pallon siihen edelliseen paikkaan ja olisi todennut syyksi että ”osui vihervarpuseen” niin mikä olisi ollut tulos (eli vaikka olisi ollut oikeus dropata siihen estealuesäännön tai pelaamaton paikka -säännön mukaan. Toisin sanoen rangaistaanko siitä, että vapautuu väärän säännön mukaan samalla tavoin, kun olisi vapautunut sääntöjen mukaan – mutta ”puhunut väärin”.

    #1351273 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL1
    Jatketaan tähän vielä jatkoksi, kun kerran reikäpelissä ollaan.

    Ennen Suurta Sääntöuudistusta reikäpelissä ei pelaajalle voinut koskaan tulla kahden lyönnin rangaistusta. Nyt säännöissä on kaksi eri kohtaa, jotka mahdollistavat tuon. Mitkä ne ovat?

    Säännöissä 17.2a(1) ja 17.2b kahden lyönnin rangaistus on mainittu erottelematta lyönti- ja reikäpelejä toisistaan. Tosin kyse ei ole minkään säännön rikkomisesta, vaan vapautumisvaihtoehdon käyttämisestä.

    #1351288 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Nuo olivat kyllä voimassa jo pre-2019 eikä kyseessä ole 2 lyönnin rangaistus, vaan kaksi erillistä yhden lyönnin rangaistusta.

    #1351289 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mutta vielä sellainen tarkennus, että mikäli Petrus olisi dropannut pallon siihen edelliseen paikkaan ja olisi todennut syyksi että ”osui vihervarpuseen” niin mikä olisi ollut tulos (eli vaikka olisi ollut oikeus dropata siihen estealuesäännön tai pelaamaton paikka -säännön mukaan. Toisin sanoen rangaistaanko siitä, että vapautuu väärän säännön mukaan samalla tavoin, kun olisi vapautunut sääntöjen mukaan – mutta ”puhunut väärin”.

    Pelaajalla on AINA oikeus pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta eikä tätä tarvitse kenellekään ilmoittaa, joskin se on suotavaa hämmennysten välttämiseksi. Mikään sääntö ei siihen kuitenkaan velvoita. Niinpä Petrus olisi pallon dropatessaan tietämättään noudattanut S&D -sääntöä yhdellä penaltilla. Jonkun olisi tietenkin pitänyt kertoa Petrukselle, että nyt tuli penaltti, mutta jos Herkko olisi Petruksen ratkaisun hyväksynyt, niin hän olisi reiän havinnyt omaa tietämättömyyttään.

    Yleisperiaate sääntöjen soveltamisessa on se, että jos pelaaja toimii oikein väärän periaatteen mukaisesti, toiminta ratkaisee. Tähän voi löytyä poikkeuksia, joten aivan aukoton tuo periaate ei todennäköisesti ole. Yksi pre-2019 hauskoista esimerkeistä sääntöjen armahtavasta luonteesta oli se, kun pelaaja tiiasi pallonsa tiiboksissa, löi hudin ja sitten painoi tiitä ja palloa hieman syvemmälle ja löi uudelleen. Teknisesti pelaaja pelasi väärästä paikasta, mutta koska pelaajalla on aina oikeus pelata uusi lyönti vanhan paikalta, niin pelaaja tietämättään menetteli juurikin sillä tavalla tiiatessaan ’uuden pallon uuteen paikkaan’ tiiboksissa.

    #1351297 Ilmoita asiaton viesti

    Golfin säännöt on edelleenkin liian pitkät, toivottavasti ne jonain päivänä saadaan tiivistettyä. Ei muuten, mutta joskus tuntuu että tuomaritkin tekevät näissä virheitä ja jos ei ammattilaisetkaan tiedä kaikkia sääntöjä.

    #1351304 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Janin kanssa samaa mieltä. Esim. ketjun aiheeseen liittyen alkoi kiinnostaa, pitääkö putti uusia, jos pallo osuu hyttyseen. Ehkä säännöistä se olisi selvinnyt, mutten viitsinyt kaivella.

    KL1
    Nuo olivat kyllä voimassa jo pre-2019 eikä kyseessä ole 2 lyönnin rangaistus, vaan kaksi erillistä yhden lyönnin rangaistusta.

    Tämän jaksoin tarkistaa. Ei silloin mitään este-alueita ollut! 😉 Säännössä 17.2a(1) todellakin on kaksi tekoa, joista kaksi erillistä yhden lyönnin rangaistusta, mutta sääntöön 17.2b – siis siinä viimeisessä tapauksessa – liittyy vain yksi teko, josta koituu yksi kahden lyönnin rangaistus.

    Tarkennus (siltä varalta, että viitsisin lähteä kaivelemaan): tuleeko tuo kahden lyönnin rangaistus sääntöjen rikkomisesta, vai sääntöjen sallimasta teosta?

    #1351307 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    mutta sääntöön 17.2b – siis siinä viimeisessä tapauksessa – liittyy vain yksi teko, josta koituu yksi kahden lyönnin rangaistus

    Tästä voimme sopia olevamme eri mieltä, koska:

    If the player does so, he or she gets one more penalty stroke, for a total of two
    penalty strokes: one stroke for taking stroke-and-distance relief, and one stroke
    for taking relief outside the penalty area.

    The player may directly take such relief outside the penalty area without first
    dropping a ball in the penalty area, but still gets a total of two penalty strokes.

    #1351308 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Golfin säännöt on edelleenkin liian pitkät, toivottavasti ne jonain päivänä saadaan tiivistettyä.

    Juurihan niitä tiivistettiin eikä työhön kulunut kuin vaatimattomat seitsemän vuotta, ja silti niitä korjataan edelleen kolmesti vuodessa.

    Golf on aivan poikkeuksellinen laji, koska sitä pelataan niin erilaisilla alustoilla, olosuhteissa, välineillä ja maastoissa. Sen ja vain sen vuoksi sääntöjä on aivan pakko olla paljon, jotta pelaaminen olisi tasapuolista. Jokainen voi halutessaan kokeilla pelaamista siten, että palloon ei saa avauslyönnin jälkeen koskea ja pallo on aina pakko pelata paikaltaan. Sormi voi mennä suuhun heti ensimmäisen lampeen lyödyn pallon myötä.

    Ei muuten, mutta joskus tuntuu että tuomaritkin tekevät näissä virheitä ja jos ei ammattilaisetkaan tiedä kaikkia sääntöjä.

    Kaikki tuomarit kaikissa lajeissa tekevät virheitä, ihmisiä hekin ovat. Golfammattilaiset puolestaan eivät viitsi opetella sääntöjä, koska tuomareita on kilpailuissa joka nurkalla. Tähän haluaisin itse muutoksen vaikkapa siten, että joko pelaajan itse tai hänen mailankantajansa tulisi suorittaa virallinen ja mielellään hieman haastava sääntökoe vuosittain.

    Sama voisi olla vaatimuksena ihan kaikkien urheilulajien huipputasoilla. On jokseenkin säälittävää katsella ja kuunnella, kuinka huippupelaajat ja -valmentajat lajista riippumatta urputtavat sääntötulkinnoista osaamatta niitä itse.

    #1351312 Ilmoita asiaton viesti

    Enpä voisi olla enempää samaa mieltä kuin KL1 edellisessä viestissään.

    #1351331 Ilmoita asiaton viesti

    KL: Pelaajalla on AINA oikeus pelata uusi pallo edellisen lyönnin paikalta eikä tätä tarvitse kenellekään ilmoittaa, joskin se on suotavaa hämmennysten välttämiseksi. Mikään sääntö ei siihen kuitenkaan velvoita. …Yleisperiaate sääntöjen soveltamisessa on se, että jos pelaaja toimii oikein väärän periaatteen mukaisesti, toiminta ratkaisee. Tähän voi löytyä poikkeuksia, joten aivan aukoton tuo periaate ei todennäköisesti ole.

    Ihan mielenkiinnosta, olisiko hyvä lista siitä, milloin ilmoituksella on merkitystä siinä mielessä, että ilmoittamatta jättäminen johtaisi lopullisesti eri tulokseen. Minulle alkajaisiksi tulee mieleen vain ”varapallo” eli jos sitä ei selkeästi ilmoita, ymmärtääkseni aina on uusi pelipallo. Siihen liittyen mikä on varapallo-ilmoittamisen merkitys tilanteessa, jossa pelaaja ei olisi saanut lyödä varapalloa (esim. etsintäaika on mennyt umpeen tai pallo päätynyt varmuudella estealueelle), eli onko pallo automaattisesti uusi pelipallo, vai onko tällä väärällä varapallo-ilmoituksella myös jokin muu seuraus.

    Edelleen mieleen tulee ilmoitus, joka on joskus aika epämääräinen – eli ilmoittaa pelipallon kadonneeksi ja ilmoittaa pelaavansa uuden pallon. Onko tälläkään ilmoituksella mitään merkitystä, jos tämä kadonnut pallo löytyykin ennen uuden pallon droppaamisesta/asettamisesta peliin (ja tiiboxissa pallon asettaminen ei kaiketi ole ratkaisevaa, eli pallo pelissä vasta sen jälkeen, kun sitä on lyöty).

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Vihervarpunen pelaajien kiusana