26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Suomen golfvälinekauppa mullistui – Golf Center osti Golf Balancen!

Etusivu Foorumit Yleistä Suomen golfvälinekauppa mullistui – Golf Center osti Golf Balancen!

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 139)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Pari näkökulmaa liittyen välineiden netti- vs. kivijalkauppa: 1. Suomalaisten golffareiden keski-ikä hipoo kuuttakymmentä, suurin osa asioi edelleen kivijalassa. 2. Kyseessä erikoiskauppa, kuluttaja tarvitsee useimmiten palvelua jota netti ei tarpeeksi helposti kuluttajalle tarjoa.
    Näinollen määräänsä enempää ei verkkokauppaan kannata investoida. Ruotsin suurimman golfmyyjän Dormyn epäonnistunut rantautuminen härmään netin avulla on tästä hyvä esimerkki.
    Fakta on että (pieni)osa kuluttajista ostaa tavaransa netistä periaatteessa, voi sanoa ostaneensa netistä ja halvemmalla (joka ei pidä paikkansa, sillä suositushintoja reguloidaan vaikka onkin laitonta).
    Tämä pätee ns. kovaan kamaan. Ns. pehmeät tavararyhmät (vaate ja kenkä) on asia erikseen ja netin osuus on suurempi. Koska suomen markkina on pieni, niin varsinkin rättitarjonta on hyvin rajallista.
    Ja kyllä ne nimet yhdistää kun aika on oikea…

    Näinollen määräänsä enempää ei verkkokauppaan kannata investoida.

    Fakta on että (pieni)osa kuluttajista ostaa tavaransa netistä periaatteessa

    Onko tuohon väitteeseen jotain faktaakin taustalla? Ja vaikka suuri osa ostaisikin kivijalasta niin netin rooli on oleellinen asiakkaalle hintojen vertailun ja saatavuuden varmistamisen näkökulmasta. Ja juuri tästä näkökulmasta digikanavaa kannattaa kehittää. Toki myös tilaus-toimitusprosessiin, mutta ne ovat yleensä jo ihan ok tasolla. Käytettävyyteen panostaminen ei vaadi merkittävää lisäinvestointia ellei sitten digikauppa-alusta satu olemaan väärin valittu. Nyt kun katsoo GB:n ja GC:n etusivuja niin näyttää siltä, että digikumppanin suosituksesta (?) on panostettu sisällöntuotantoon verkkokaupan käytettävyyden sijasta.

    sillä suositushintoja reguloidaan vaikka onkin laitonta

    Ööö… kuka reguloi ja miten…? Onko golf-alalla jotain muista aloista poikkeavaa?

    Ns. pehmeät tavararyhmät (vaate ja kenkä) on asia erikseen ja netin osuus on suurempi.

    No en kyllä kenkiä tilaisi netin kautta ellen sitten olisi sovittanut kivijalassa. Rättien osalta vähän sama tilanne. Ja jos kivijalkaan asti vaivautuu niin muutaman kympin hintaero ei saa tilaamaan netistä. Mailojen osalta tilanne voi olla toinen, jos hinnoista ei päästä oikealle hehtaarille.

    Dormystä voisi todeta, että ei ne hinnat mitenkään erityisen edullisia ole verrattuna kotimaisten kauppojen lähes jatkuvasti menossa oleviin erilaisiin kampanjoihin. Ja Dormyssä jos joku on todella halpaa niin siitä löytyy lähinnä ”vasurin sennuversio”. Ketään vasuria ja sennua väheksymättä.

    Kivijalka ja verkkokauppa eivät ole toistensa vaihtoehtoja, vaan täydentävät toisiaan.

    Verkkokauppa on välttämätön tuotteiden mainostamisessa, olipa kyse tarjoustuotteista tai normihintaisista (esimerkiksi uutuuksista). Kun asiakas klikkaa mainosta (tai hakukoneesta hakee jotain tuotetta), hän haluaa päätyä sivulle, jossa kyseisestä tuotteesta jotain lisätietoja, kuten saatavilla olevat koot tai hintatiedot tai mitä vaihtoehtoja on. Lisäksi olennainen seikka on, mikä on myymäläsaatavuus (esim tietyn malliselle ja kokoiselle kengälle). Jos sopiva löytyy, asiakas voi mennä kivijalkamyymälään ostoksille/sovittamaan tai vaihtoehtoisesti tilata kotiinkuljetuksella.

    Vaikea on kuvitella kivijalkakauppaa, jolla ei ole tukenaan verkkokauppaa ja miten hoidetaan digimainontaa?? Ihan turha kuvitella, että verkkokauppoja käyttäisivät vain teinit tai milleniaalit – ne ovat ihan peruskauraa kaiken ikäsille.

    Tietenkin jotkut arvostavat perinteistä kivijalkakauppaa ja ehkä mainoksia sanomalehdessä (tai luotetaan, että asiakkaat löytävät kaupan ilman mainontaakin) … mutta ”sano minun sanoneeni” sellaiset kaupat ovat kansanperinnettä ja kohta museoviraston pitää alkaa suojella niitä 😉

    Uno

    Usein tuote valitaan jo verkkokaupasta ja haetaan kivijalkamyymälästä, erityisesti erikoiskaupassa.

    Muutoin golf nettimainonta on kuin huonekalukauppaa, uusissa tuotteissa on 10-20% alennus

    Ruotsin suurimman golfmyyjän Dormyn epäonnistunut rantautuminen härmään netin avulla on tästä hyvä esimerkki.

    Mistä tiedät, että rantautuminen on epäonnistunut?

    Svetari kirjoitti: Suomalaisten golffareiden keski-ikä hipoo kuuttakymmentä, suurin osa asioi edelleen kivijalassa.

    Suomen Golfliiton vuoden 2019 tilastoissa miesten keski-ikä oli 47v, naisten 52v.
    En usko, että koronankaan vuoksi nuoret olisivat lopettaneet ja 90-100 -vuotiaat aloittaneet pelaamisen.

    Nimetön

    UNO: ”Usein tuote valitaan jo verkkokaupasta ja haetaan kivijalkamyymälästä, erityisesti erikoiskaupassa.”

    Usein käy juuri päin vastoin, tuotetta hypistellään, testataan ja arvioidaan paikallisessa myymälässä, ja sitten tilataan verkkokaupasta edullisemmalla hinnalla.

    Usein käy juuri päin vastoin, tuotetta hypistellään, testataan ja arvioidaan paikallisessa myymälässä, ja sitten tilataan verkkokaupasta edullisemmalla hinnalla.

    Ihan pienestä hintaerosta en ole golfvälineitä lähtenyt netistä tilaamaan. Yleensä on päästy hinnoista sopuun kivijalassa ja toisaalta ei ulkomailta juurikaan edullisemmin saa kuin kotimaasta alennusmyynneistä.

    Sitten toki tulee tilattua jos ei kivijalasta saa heti mukaan ja on vähääkään edullisempi netistä.

    Nimetön

    Mikähän se oikein mullistuikaan? En ole huomannut mitään eroa entiseen. En muutenkaan tykkää shoppailusta joten katson mieluummin netistä valmiiksi. Suomi kauppa pärjää aika hyvin yleensä. Ainoo mikä nyppii on suuret ALE ALE ALE mainokset kun jäljellä on xxs paitoja ja 60 asteen wedgejä.

    Miksi nämä kaksi kauppaa ei ole jo saman nimen alla? Eihän tuossa mitään tolkkua ole. Kaksi eri myymälää Espoossa lähellä toisiaan, eikö olisi kustannustehokkaampaa mennä yhden katon alle?

    Nimetön

    Forumin business konsultit..

    Balancen kauppa Espoossa on hyvällä paikalla, matkan varrella tosi monelle kentälle. Tagissa voi fittaajat lyödä rangelle sisältä. Ja tila on täynnä, toinen kauppa ei mahtuisi. Vantaasta ei tiedä, kai sielläkin päin voi kauppa olla.

    Mitä olen molemmissa Espoon myymälöissä käynyt niin molemmissa on rauhallista, ainakin keskellä viikkoa. Toki jos on edulliset vuokrat niin mikäs siinä. Ovat ihan vierekkäin ja myyvät samoja tuotteita identtisin hinnoin.

    Nyt yksi verkkokauppa kahdessa eri osoitteessa.:) Jos tuo kuvio tuottaa, niin antaa mennä vaan, hieman erikoista touhua joka tapauksessa.

    Onhan noita esimerkkejä, että kaksi kauppaa suht lähellä toisiaan ja jopa eri nimillä, esim
    – S-Market, Prisma, Alepa, …
    – Pull&Bear, Zara, Berchka, …
    – taloon.com, netrauta.fi, jotka ovat ihan seinänaapureina
    – jne

    KL1

    Onhan noita esimerkkejä, että kaksi kauppaa suht lähellä toisiaan ja jopa eri nimillä, esim
    – S-Market, Prisma, Alepa, …

    Noinhan se on. Mielenkiintoiseksi ilmiön tekee vahva brändi nimenomaan ihmisten mielissä. Ihmiset ovat yllättävän muutosvastarintaisia, minkä vuoksi esim. kaikkia Alepoja ei ole oikopäätä muutettu S-marketeiksi. Ihminen kun on käynyt Alepassa 15 vuotta, niin hän haluaa edelleen käydä Alepassa. Nimen muuttaminen voi johtaa siihen, että tuo ihminen marssiikin seuraavaksi K-markettiin.

    Shellillä ei ole ollut vähittäisliiketoimintaa Suomessa yli 10 vuoteen, mutta brändi on niin vanha ja vahvasti iskostunut suomalaisten mieliin, että etenkin pk-seudulla monet St1-asemat toimivat edelleen Shell-brändin alla.

    Noissa päivittäistavarakaupoissa sentään tuotevalikoima ja hinnat vaihtelevat. En oikein usko että keskivertoharrastajalle on isoa eroa ostaako pallotusinansa Golf Centeristä vai Golf Balancesta. Noita kustannuspaikkoja ovat joka tapauksessa vähentäneet, lopettivat esim. Paloheinässä ja Planmecassa myynnin.

    Tärkeintä että alalla on kilpailua ja kuluttajat saavat jatkossakin tuotteensa mahdollisimman halvalla.

    KL1

    Noissa päivittäistavarakaupoissa sentään tuotevalikoima ja hinnat vaihtelevat.

    Mutta eikö sinusta ole lainkaan omituista, että vaikka kauppa A on kalliimpi kuin kauppa B, niin silti kummassakin riittää asiakkaita? Eikä se Alepan kanta-asiakas halua vaihtaa yhtä kaukana olevaan S-markettiin, vaikka sieltä saisi ruokansa pikkaisen halvemmalla ja valikoimakin on parempi?

    Tärkeintä että alalla on kilpailua ja kuluttajat saavat jatkossakin tuotteensa mahdollisimman halvalla.

    Tuo lauseenparsi on siis perin kaukana siitä mitä oikeasti tapahtuu.

    Täysin turhaa sotket jotain elintarvikealaa tähän, ruokakauppa on täysin eri asia kuin joku urheiluvälinealan alaviiteryhmä. Ruokakaupassa käydään melkein päivittäin, toisin kun golfalan liikkeissä.

    Mitä niissä kaupoissa sitten oikeasti tapahtuu? Maksaako kaikki mahdollisimman paljon ylihintaa, vai puhutko nyt vain omasta kulutuskäyttäytymisestäsi?

    Voihan sitä alkaa myydä esim. golfkenkiä 500-1000 euroa/pari jossain kadunkulmassa. Stadin kantakaupungissa taisi joku kokeilla sitä ja laittoi sitten lapun luukulle.

    KL1

    Täysin turhaa sotket jotain elintarvikealaa tähän, ruokakauppa on täysin eri asia kuin joku urheiluvälinealan alaviiteryhmä.

    Niin onkin, ja siksi on niin mielenkiintoista miettiä kuinka joku viitsii hakea sitä halvinta tuotetta golfvälineisiinsä, vaikka ruokakaupoista halvinta käyttämällä tai niitä halvimpia tuotteita hakemalla säästäisi vuodessa moninkertaisen summan kuin tuo väline maksaa, puhumattakaan halvimman välineen etsimisessä syntyvästä säästöstä, joka on täysin mitätön ruokakulujen säästämispotentiaaliin verrattuna.

    Aika pirun moni kuluttaja käy niissä kaupoissa, joissa on tottunut käymään. Hinta ei siis ole missään tapauksessa se ratkaiseva asia ostokäyttäytymistä selitettäessä.

    Itse säästin joitakin vuosia sitten noin tuhat euroa kun laitoin koko mailasetin kerralla uusiksi. Kallein tarjous oli noin 2800 euroa ja edullisin 1800 euroa. Kaikki tarjoajat olivat puolen tunnin ajomatkan sisällä, joka ei ole autoilevalle golfin harrastajalle mikään ylivoimainen este. Jokainen tietysti käyttää omia rahojaan miten haluaa, mutta väitteesi siitä että hinnalla ei ole merkitystä golfvälinekaupassa on melkoista hölynpölyä.

    Hyvää ja huonoa palvelua saa kaikissa kaupoissa, siitä ollaan varmasti samaa mieltä.

    Nimetön

    Ovat ihan vierekkäin ja myyvät samoja tuotteita identtisin hinnoin.

    Onko? Minusta ne ei ole ihan vierekkäin kun toinen on Mankkaalla ja toinen Olarissa. Mutta riippuu tietty mistä katsoo.

    Itse säästin joitakin vuosia sitten noin tuhat euroa kun laitoin koko mailasetin kerralla uusiksi. Kallein tarjous oli noin 2800 euroa ja edullisin 1800 euroa.

    Vaihdoitko silloin etujoukoissa Epiciin? Mistä mahdoit saada tuon 2800 € tarjouksen – mahtoi olla kaikki ovh:lla?

    Onko? Minusta ne ei ole ihan vierekkäin kun toinen on Mankkaalla ja toinen Olarissa. Mutta riippuu tietty mistä katsoo.

    Google maps ilmoittaa etäisyydeksi 6,6 kilometriä ja autolla matka taittuu 10 minuutissa. Et ole ilmeisesti paljon Espoossa liikkunut?

    KL1

    väitteesi siitä että hinnalla ei ole merkitystä golfvälinekaupassa on melkoista hölynpölyä.

    Ymmärrän halusi trollata, mutta yrittäisit edes lukea mitä toiset kirjoittavat etkä heti vääntäisi siitä omaa virheellistä tulkintaasi.

    En ole missään väittänyt, ettei hinnalla olisi merkitystä, vaan ettei hinta ole se määräävä tekijä ihmisten ostokäyttäytymisessä. Ja ennen kuin lähdet tuota taas vääntämään omaksi ihmeelliseksi tulkinnaksesi, niin lisään tähän, että yksittäisten ostosten kohdalla hinta joskus on määräävä tekijä, usein taas ei, ja kummatkin noista tilanteista mahtuvat sellaiseen ihmisten ostokäyttäytymiseen, jossa hinta ei ole se määräävä tekijä. Kas kun ostokäyttäytminen on pikkaisen laajempi asia kuin yhden golfmailan tai -setin hankkiminen.

    KL1

    Onko? Minusta ne ei ole ihan vierekkäin kun toinen on Mankkaalla ja toinen Olarissa. Mutta riippuu tietty mistä katsoo.

    Ja jos lappalaiselta kysyy, niin Enontekiö ja Rovaniemikin ovat ihan vierekkäin, alle kahdessa päivässä porolla ajelee toisesta toiseen!

    P.S. Omasta näkövinkkelistäni kaksi kauppaa ovat vierekkäin, jos yhdestä kävelee toiseen. Autolla kun joutuu menemään, niin ne eivät enää ole vierekkäin.

    Tuon matkan vaikka kävelee, sehän on hieman reilu puoli kierrosta. Oma veikkaus tosin on että kustannuspaikkoja yhdistetään jossain vaiheessa. Sitten joutuu KL1 ajamaan autolla jos sellaisen omistaa.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 139)
Vastaa aiheeseen: Suomen golfvälinekauppa mullistui – Golf Center osti Golf Balancen!

Etusivu Foorumit Yleistä Suomen golfvälinekauppa mullistui – Golf Center osti Golf Balancen!