22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

Sääntökiemura

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökiemura

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182961 Ilmoita asiaton viesti

    Pelaaja lyö ensimmäisen lyöntinsä (par 4), pallo menee muutaman sentin päähän sähkötolpasta (pallo ei osu tolppaan). Griinille ei pysty lyömään, koska tolppa on edessä.. ainoa vaihtoehto lyödä poikittain lyhyt väylälle. Pelaaja ottaa kuitenkin putterin käteensä ja puttaa sähkötolppaan (toinen löynti), lyönti on uusittava kun se osui sähkötolpaan. Droppaus ja pallo vierähtää 20 cm sivulle ja tolppa ei olekkaan enää lyöntilinjalla. Ja toinen lyönti lähtee.. griinille. Onko näin vai jotenkin muuten.

    #300208 Ilmoita asiaton viesti

    sähkötolppa on sääntöjen tarkoittama kiinteä haitta, josta saa vapautua rangaistuksetta, jos se haittaa lyöntiä tai lyöntiasentoa. Jos pallosta oli vain pari senttiä tolppaan, haittaaminen on jo aika selvä.

    Pelaaja olisi siis voinut rangaistuksetta pudottaa pallonsa mailan mitan päähän lähimmästä vapauttavasta paikasta ihan ilman kikkailua putterin ja lyönnin uusimisen kanssa, ja hän olisi saanut luultavasti vielä paremman makauksenkin kuin mitä 20 cm tolpan juuresta löysi.

    Tästä opimme, että säännöt kannattaisi tuntea, muutkin kuin Suomessa kaikilla voimassaolevat paikallissäännöt.

    #300209 Ilmoita asiaton viesti

    Eiköhän epätietoinen kuitenkin tarkoittanut tilannette jossa tolppa ei haittaa lyöntiä tai lyöntiasentoa. Tietysti pari senttiä ei silloin pitäne paikkaansa mutta vastaapa uudelleen!

    Eli sama tilanne mutta ilman mahdollisuutta vapautumiseen.

    #300210 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Varmastikin vaikea asia.

    Luin joskus amerikkalaisen sääntöekspertin käsityksiä tulkinnanvaraisista tilanteista.

    Eräs esimerkkitapaus koski tilannetta, jossa pallo tulee sääntöjen mukaan dropata mahdollisimman lähelle paikkaa,josta edellinen lyönti lyötiin.

    Hänen esimerkissä edellinen lyönti oli jättänyt divotjäljen ja hän edellytti, että pallo tulee dropata tähän jälkeen ja hän hyväksyisi kahden tuuman (5cm) heiton eli kysyjän tapauksessa (20cm) hän olisi vaatinut uuden dropin.

    Vieraspelaaja ilmeisesti tietää tulkintaohjeista enemmän jos niitä yleisesti on annettu.

    #300211 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Unohdin mainita, että näillä tulkinnoilla olisi edessä se sivulle lyönti.

    #300212 Ilmoita asiaton viesti

    Pitääkö sääntö 24-2 tulkita seuraavalla tavalla?

    Pelialueella immovable obstruction esim. merkattu istutus tai edellä mainittu sähkötolppa. Pallo lähellä tätä immovable obstructionia. Greenin suuntaan tai muuten aiottuun pelisuuntaan ei voi lyödä tai muuten maila osuu immovable obstructioniin.

    On kuitenkin mahdollista lyödä esim. 90 tai 180 astetta aiotusta pelisuunnasta pois päin ihan täydellä svingillä. Eli jääkö tällöin vapaa droppi saamatta?

    Jos jää saamatta niin kuinka lähellä pallon pitää olla immovable obstructionia, jotta vapautuksen saa? Äkkiseltään nimittäin tuntuisi, että kyllähän sitä nyt aika läheltä pystyy aina johonkin suuntaan lyömään.

    Nimimerkillä kesällä Tarinassa väylällä pensaan takana keissiä miettinyt 🙂

    #300213 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Voisitteko selventää tilanteen. Kyllähän jos pallo on muutaman sentin pääss sähkötolpasta ja ei pääse lyömään griinille siitä saa vapaan dropin kuten vieraspelaaja kertoi. Miksi tarvi pallo tarvii putata sähkötolppaan.

    Eikös tästä pääsisi helpommin vapautumaan tuomitsemalla pelaamattomaksi paikaksi (jos ei vapaa droppi-sääntöä tunne).

    #300214 Ilmoita asiaton viesti

    Ei kannata pelaamatonta paikkaa ottaa jos selviää vapaalla dropilla. Nyt vaan on ainakin mulle epäselvää millon sen saa.

    Eli miten tulkitaan säännön 24-2 Line of play?

    Greenillä puttilinjalla saa vapautua, mutta muuallako ei, jos pystyy jonnekin päin lyömään?

    Odottanemme vieraspelaajan tulkintaa.

    #300215 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Ymmärtääkseni kysyjän ’jippo’ oli sähkötolpassa eli mitä tapahtuu tolppaan lyönnin jälkeen eikä suinkaan siinä kuinka hän voi välttyä lyömästä sähkötolppaan. Voinpi ollaa väärässäkin.

    #300216 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Minun mielestäni on selvä juttu, että tilanteesta saa vapaan dropin.

    Ellei pallo ole väylän oikeassa laidassa olevan tolpan vasemmalla puolella, ehkäpä 10 cm tolpasta. Tällöin tolppa ei haittaa, mutta siitä pääsee hyvin lyömään.

    Pelaamattoman paikan droppi toki kannattaa ottaa, jos on tilanteessa, josta ei saa vapaata droppia jos vaihtoehtona on putterilla kikkailu. Koska kikkailussa on aina riskinsä.

    Mielestäni tämä tapaus on melko selvä. Kertokaa missä mielestänne on sääntöongelmat. Selvä vapaan dropin tilanne, jos tolppa haittaa lyöntiä.

    #300217 Ilmoita asiaton viesti

    Niin minunkin mielestä pitäisi saada vapaa droppi, jos haittaa aiottua svingiä, mutta pelikaveri oli erimieltä. Siksi täällä haen vastausta. Alla sääntö 24-2 a.

    Interference by an immovable obstruction occurs when a ball lies in or on the obstruction, or so close to the obstruction that the obstruction interferes with the player’s stance or the area of his intended swing. If the player’s ball lies on the putting green, interference also occurs if an immovable obstruction on the putting green intervenes on his line of putt. Otherwise, intervention on the line of play is not, of itself, interference under this Rule.

    Boldatut siis hämää. Onko the line of play siis oletettu este jossain kauempana oletetulla pelilinjalla.

    Mutta intented swing (oletettu svingi) tiellä olevat esim. merkatut pensaat ja sähkötolpat ovat sellaisia, josta saa vapaan dropin?

    En osaa tätä tämän selvemmin kirjoittaa 🙂

    #300218 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä Zapal mielestäni tulkitsee juuri oikein tuossa viimeisessä vastauksessaan. Säännön 24-2b exceptions kohdassa on vielä määritelty ne tapaukset, milloin vapautusta haitasta ei saa. Eli silloin, kun jokin muukin tekijä kuin tuo kiinteä haitta tekee lyönnin siitä paikasta mahdottomaksi tai kun haitta tulee peliin vain epänormaalin stanssin tai suunnan ottamalla.

    #300219 Ilmoita asiaton viesti

    intended swing tarkoittaa juuri mailan aiottua heilahdusrataa. Line of play on se linja, jonka pallon on ajateltu kulkevan

    kiinteästä haitasta ei saa vapautua, jos jokin muu seikka selvästi estää pelaamisen. Tavalliseen kivenkoloon juuttunutta palloa ei saa dropata vapaasti, vaikka kaivonkansi jostain läheltä löytyisikin.

    Jos kiinteä haitta haittaa vain, jos aiottu lyöntisuunta on muuten täysin älytön. Vapaata droppia on turha pyytää, jos joutuu seisomaan kaivonkannella vain lyödäkseen pallon outiin tai pitkälle suomenlahdelle (jos se on vesieste)

    Yhtä ainoata oikeata lyöntisuuntaa ei aina ole, riskipelaaja ja prosenttipelaaja valitsevat usein erilaiset reitit väylälläkin, pusikoista tai metsäsaarekkeista puhumattakaan.

    Jos lyönti on uusittava, pallo on pudotettava mahdollisimman lähelle sitä, mistä edellinen lyönti lyötiin. ’Mahdollisimman lähelle’ on mitta, joka arvioidaan tilannekohtaisesti, joskus 10 cm on ihan OK, joskus ei (esim soralta tai pitkästä heinästä väyläruoholle on äkkiä pidempi matka kuin soralta soralle tai raffista raffiin). Mahdollisimman lähelle dropatessa ei yhden tai kahden mailan mitan sääntö ole voimassa.

    Tämä koskee tietysti vain sitä, mihin pallo osuu maahan pudotessaan. Jos droppi on muuten OK, pelaaja on oman onnensa nojassa pomppujen suhteen. Väylältä voi päätyä pompulla raffiin tai päinvastoin.

    Lyöntijäljen osalta on muistettava, että se voi olla joko lähempänä, yhtä kaukana tai kauempana reiästä kuin pallon paikka.

    #300220 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Jos oletetaan, että stanssi on normaali ja lyöntisuunta on lipulle niin eikö sähkötolpan suhteen ainoa tarkistettava asia ole, että osuisiko maila swingatessa kyseiseen tolppaan.

    Jos osuisi saa vapaan dropin.

    Itse olin aikoinaan caddiena ammattilaiskilpailussa. Pallo jäi yli metrin päähän 150 m tolpasta, joka oli juuri lippulinjassa. 150m tolppa ei häirinnyt swingiä, mutta pelaaja joutui lyömään pallon vinoon, jotta ei olisi osunut pallola ko. tolppaan.

    #300221 Ilmoita asiaton viesti

    ’Jos oletetaan, että stanssi on normaali ja lyöntisuunta on lipulle niin eikö sähkötolpan suhteen ainoa tarkistettava asia ole, että osuisiko maila swingatessa kyseiseen tolppaan.’

    Sähkötolpan suhteen ainoa tarkistettava asia… niin kyllä, mutta jos samalla svingin tiellä on myös pensas tai puu, jota ei ole merkitty ja josta ei saa vapautusta niin silloin ei saa kyllä vapaata droppia sähkötolpastakaan.

    #300222 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kiitos hyvästä kommentista. Itse olisin sitä mieltä, että vapaan dropin saa, mutta kuitenkin vain niin tietysti, että vapautuu sähkötolpasta. Jos samalla vapautuu edessä olevasta muusta esteestä, sinulla kävi ainostaan hyvä tuuri.

    Jonkin verran vastaavaan tilanteeseen jouduin Thaimaassa Laem Chabangin kentällä muutama vuosi sitten. Draivasin väylältä 10 m ulos matalaan puskaan. Mutta ottaessani stanssia jouduin seisomaan sadettajan kannen päällä. Vapauduin sadettajan kannesta (ja pienestä puskasta) vapaalla dropilla.

    #300223 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Taidanpa edelleen ymmärtää kysymyksen väärin. Mielestäni kysyjä tarkoitti sitä, että voiko pelaaja kikkailla sillä, että lyö pallon tarkoituksella sähkötolppaan ja sitä seuraavassa vapaassa dropissa pallo pyörii paikkaan, jossa tätä haittaa ei ole (20 cm).

    USGA:n tuomareiden mielestä näin ei voi tehdä vaan he esimerkkitapauksessa hyväksyivät, että pallo voisi olla vain kaksi tuuma sivussa siitä paikasta mihin se sääntöjen mukaan kuuluu dropata (mahdollisimman lähelle paikkaa, josta edellinen lyönti lyötiin).

    Tällaista kikkailuahan voisi joku yrittää jos sähkötolppa on tasan linjalla mutta siitä ei kiinteän haitan säännöllä juuri ja juuri saa vapautusta.

    #300224 Ilmoita asiaton viesti

    jos unohdetaan hetkeksi sähkötolppa ja puhutaan asiasta yleisemmin.
    Kun pallo dropataan rankkarilla tai ilman, sen makaus ja pelilinjat muuttuvat aina, enemmän tai vähemmän. Joskus parannuksen saa ilmaiseksi, joskus rankkarilla.
    Vaikka säännöissä ’vapautumisesta’ puhutaankin, säännöt eivät edellytä, että pallon paikka olisi droppauksen jälkeen parempi kuin mitä se oli ennen ’vapautumista’, paikka voi olla parempi, yhtä hyvä tai huomattavasti huonompi kuin alkuperäinen. Tilapäisestä vedestä vapautuakseen saattaa joutua pudottamaan pallon väylältä keskelle pensasta, josta ei pääse ulos kuin rankkarilla.
    Kukaan ei takaa, että pallo oikean pudotuksen jälkeen pomppaa suotuisasti. Pelaajan on vain hyväksyttävä dropin tulos, pidemmällä aikavälillä hyvä ja huono onni tasoittavat toisensa.

    #300225 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    On se nyt kumma kun kysymyksiin ei saa vastausta. Moneen kertaan Letr on kysynyt, eikä vastata, vastaillaan vaan vapasita dropeista yms. SIITÄHÄN EI OLLUT KYSYMYS vaan mitä tehdään kun osutaan sähkötolppaan, eli miten suoritetaan droppi, eli onko hyväksyttyä dropata, vai pitääkö pallo asettaa.

    PS. Naurettavaa sääntö kikkailua tämä ketju, joka karkasi aiheesta jo heti alussa.

    #300226 Ilmoita asiaton viesti

    Minäkin kaipaan vielä tarkennusta.

    Tilanne: Pelaaja on tasaisella väylällä reilun metrin päässä sähkötolpasta eikä uskalla lyödä kohti lippua koska pelkää saavansa pallon päähänsä tolpan kautta. Pelaaja on 99% varma että osuu chippaamalla tolppaan. Pallon alla on kovaa maata josta pallo voi ottaa tarvittavat pomput dropin jälkeen esim metrin sivulle.

    Saako pelaaja chippailla päin tolppaa kunnes droppi pomppaa riittävästi sivulle? Älkää naurako! Olen ollut ko tilanteessa pari kertaa mutten ole koskaan alkanut kikkailemaan. VP, mitäs sanot? Onko tällainen sääntöjen avulla pallon paikan parantaminen sallittua?

    #300227 Ilmoita asiaton viesti

    Oletetaan että sitä vapaata droppia ei saa kun pystyy lyömään pallon suoraan sivulle. Onko silloin tuo putteri kikkailu sallittu?

    #300228 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Mehän rupeamme aika usein olemaan samaa mieltä. Se on oikeasti ihan kiva.

    #300229 Ilmoita asiaton viesti

    Periaatteessa on sallittua yrittää osua tahallaan tolppaan ja toivoa, että uusintadroppi toisi vapautuksen linjalla olevasta tolpasta, josta muuten ei saisi vapautua.

    Vanha totuus on kuitenkin, että varmin tapa olla osumatta lähellä olevaan puuhun on tähdätä siihen, se toiminee sähkötolpankin kohdalla, ja muutaman uusintadroppauksen jälkeen ottaa riskin siitä, että rankkareita tulee, jos ei muusta niin pelin tarpeettomasta viivyttämisestä.

    #300230 Ilmoita asiaton viesti

    Severiano mainitsee 11:10 viestissä 150 metrin tolpasta.

    Kuinka toimitaan, jos 150 metrin tolpan sijasta pallon oletetulla lentoradalla on vesiesteen tolppa?

    Saako vesiesteen tai reparin tolpan poistaa, jos se on pallon lentoradalla muttei haittaa swingiä?

    Vastaavasti esim. voiko metsässä siirtää irtokiven tai irto-oksat pallon lentoradalta (eivät haittaa swingiä)?

    #300231 Ilmoita asiaton viesti

    Mulla on jäänyt viime kesältä sellainen tilanne muistiin, että kaveri löi raffiin 150m tolpan taakse. Aiottuun lyöntisuuntaan tolppa oli suoraan pallon oletetulla lentoradalla, mutta ei häirinnyt svingiä ollenkaan.

    Kaveri muistaakseni kaivoi bägistään sääntökirjan ja löysi sieltä kohdan, jossa selvästi sanottiin, että vapaa droppi tulee, jos 150m tolppa pallon aiotulla lentoradalla ja tolppaa ei saa poistaa vaan pitää ottaa se droppi.

    Vieraspelaaja? Mitenkäs on? Pikavilkaisulla englanninkielinen rules ei osannut minua auttaa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökiemura