Aihe: Säännöt hanskassa? - Golfpiste.com

31.1.–7.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][8]
KilpailuaSuomalaista

Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?

Esillä 12 viestiä, 51 - 62 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Mää olen niin monta kertaa jo sanonut, että ei se saatana mene jo kaaliin?
    Golfari….ei golffari….

    Tää on muuten mun uusi elämäntyö tästä eteenpäin korjailla tuota yhtä pientä sanaa.
    Mulla on omat syyt tuohon ja se on jäänyt jäädäkseen…golfari.

    KL kirjoitti: (6.9.2007 21:17:48)
    Jos kaveri lyö sieltä tiiltä sen pelialueelta poimimansa varapallon, niin se on pelissä oleva pallo. Jos joku löytää sen alkuperäisen pallon ennen kuin kaveri lyö tiiltä, niin sitten se alkuperäinen pallo on pelipallo. Ellei joku löydä jotakin mystistä argumenttia, joka todistaa toisin.

    Ugh, olen puhunut (tai siis sammaltanut…).

    OK. Tämä seilttää jonkinverran kantaasi. Sinä olet koko ajan ollut sitoutunut tilanteeseen jossa kaveri on kävellyt takaisin tiille ja vetäissyt kasilla tai seiskalla elämänsä draivin keskelle väylää.

    Itse olen käsitellyt asiaa yleisemmällä tasolla.

    KL

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 21:22:38)
    Mää olen niin monta kertaa jo sanonut, että ei se saatana mene jo kaaliin?
    Golfari….ei golffari….

    Tää on muuten mun uusi elämäntyö tästä eteenpäin korjailla tuota yhtä pientä sanaa.
    Mulla on omat syyt tuohon ja se on jäänyt jäädäkseen…golfari.

    Onkos se sitten myös punkari….? Siis, punk-aatteinen henkilö…? Eikä punkkari. Siis, nääs. Kaaliin, saatana.

    Kannattaisiko hankkia jokin muu elämäntyö…?

    KL

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 21:36:13)

    KL kirjoitti: (6.9.2007 21:17:48)
    Jos kaveri lyö sieltä tiiltä sen pelialueelta poimimansa varapallon, niin se on pelissä oleva pallo. Jos joku löytää sen alkuperäisen pallon ennen kuin kaveri lyö tiiltä, niin sitten se alkuperäinen pallo on pelipallo. Ellei joku löydä jotakin mystistä argumenttia, joka todistaa toisin.

    Ugh, olen puhunut (tai siis sammaltanut…).

    OK. Tämä seilttää jonkinverran kantaasi. Sinä olet koko ajan ollut sitoutunut tilanteeseen jossa kaveri on kävellyt takaisin tiille ja vetäissyt kasilla tai seiskalla elämänsä draivin keskelle väylää.

    Itse olen käsitellyt asiaa yleisemmällä tasolla.

    Mitenkäs minä nyt tämän selittäisin sillai ystävällisesti….?

    Otapa ja lukaise ne säännöt ja Deccarit koskien tätä varapalloa ja sen semmoista (Sääntö 27), sieltä löytyy vastaus IHan kaikkiin kysymyksiin. Jopa yleisemmällä tasolla. Minä olen ne kaikki moneen kertaan lukenut ja useimmat jopa muistan, mutten pysty samaistumaan niihin kaikkiin päässäsi velloviin kysymyksiin, joten tässä vaiheessa vetäydyn.

    KL kirjoitti: (6.9.2007 20:32:04)

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 17:51:28)

    Tilanne saisi minusta toisen käänteen, jos pelaaja ennen varapallon nostamista ilmoittaisi julistavansa varapallon olevan pelaamattomassa paikassa ja lähtevänsä takaisin tiipaikalle lyömään uutta palloa.

    Näin minäkin joskus luulin, mutta R&A:n sääntötoimikunnan tuleva puheenjohtaja nosti pelissä olevan pallon käteensä, kun oli ottamassa pelaamattoman paikan droppia, sanmatta sanaakaan minulle, kun olin hänelle tuomarina. Sitten häm kysyi ’What are my options?’. Itse sanoin, notta nyt olet pahassa tilanteessa, kun otit käteen pelissä olevan pallon sanomatta aikeitasi… Tällä ilmoittamisella ei ole kuulemma mitään väliä, jos toimii tai tekee mitä säännöt sallivat.
    Tässä esimerkissähän palataan takaisin teelle, joka on sääntöjen mukaista yhdellä rankulla, ilman että siitä mitään ilmoittelee. Sinäkin voit putata vaikka pallon ulos greeniltä ja hakea senn takaisin edelliselle paikalle sanomatta sanaakaan sekä lisäämällä itsellesi yhden lyönnin pallon kantamisesta. Siinä muuten kaveritkin ovat hiljaa vähän aikaa ja ihmettelevät…

    Tämä on ollut hieno ketju ja kiitän vilpittömästi mm. tuota ylläolevaa kommenttiasi. Itsekin olen aina luullut, että tuo sääntö 28

    The player may deem his ball unplayable at any place on the
    course…..

    edellyttää pelaajan jotenkin verbaalisesti kuvailevan aikeensa kanssakilpailijoilleen. Tarkistin tuon lauseen kieliopillisen merkityksen englantilaiselta opettajaystävältäni ja hän vahvisti, että sana ’deem’ ei millään muotoa edellytä henkilön ajatuksen karkaamista tämän pään ulkopuolelle, eli siis mitään ’julistamista’ ei tuohon sanaan liity.

    Taas opin lisää, ei mennyt tämä päivä täysin hukkaan.

    Näyttäisi siltä, että varapallon nostamisesta saatavaa rangaistusta ei sittenkään voisi välttää pelaamattoman paikan säännöllä:

    27-2b/10 Provisional Ball Lifted Subsequently Becomes Ball in Play; Competitor Then Plays from Wrong Place

    Q. With regard to Decision 27-2b/9, what is the ruling if the competitor returns to the tee with the provisional ball and puts it into play again?

    A. When the competitor played again from the tee rather than replacing and playing the provisional ball from where it was lifted, he incurred the general penalty of two strokes for a breach of Rule 18 (in accordance with Rule 20-7c), rather than a one-stroke penalty under Rule 18-2a. The competitor would be playing his eighth stroke from the tee.
    When the competitor lifted the provisional ball he had no intention of playing again from the teeing ground, therefore, Rule 18-2a applies to the competitor’s lifting of and failure to replace the provisional ball (i.e., the competitor cannot avoid the penalty under Rule 18-2a by proceeding under stroke and distance). (Alleviivaus allekirjoittaneen)

    Samaan lopputulokseen pääsisi myös niin, että katsottaisiin pelaajan (teknisesti) ensin asettaneen varapallon takaisin siihen mistä sen nosti yhdellä rankkarilla, ja sen jälkeen julistaneen sen pelaamattomaksi toisella rankkarilla ja matkan menetyksellä.

    Eli: Kahdeksas lähtee tiiltä

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (6.9.2007 22:34:40)

    Näyttäisi siltä, että varapallon nostamisesta saatavaa rangaistusta ei sittenkään voisi välttää pelaamattoman paikan säännöllä:

    27-2b/10 Provisional Ball Lifted Subsequently Becomes Ball in Play; Competitor Then Plays from Wrong Place

    Q. With regard to Decision 27-2b/9, what is the ruling if the competitor returns to the tee with the provisional ball and puts it into play again?

    A. When the competitor played again from the tee rather than replacing and playing the provisional ball from where it was lifted, he incurred the general penalty of two strokes for a breach of Rule 18 (in accordance with Rule 20-7c), rather than a one-stroke penalty under Rule 18-2a. The competitor would be playing his eighth stroke from the tee.
    When the competitor lifted the provisional ball he had no intention of playing again from the teeing ground, therefore, Rule 18-2a applies to the competitor’s lifting of and failure to replace the provisional ball (i.e., the competitor cannot avoid the penalty under Rule 18-2a by proceeding under stroke and distance). (Alleviivaus allekirjoittaneen)

    Samaan lopputulokseen pääsisi myös niin, että katsottaisiin pelaajan (teknisesti) ensin asettaneen varapallon takaisin siihen mistä sen nosti yhdellä rankkarilla, ja sen jälkeen julistaneen sen pelaamattomaksi toisella rankkarilla ja matkan menetyksellä.

    Eli: Kahdeksas lähtee tiiltä

    Onkos tämä nyt ymmärrettävä siten, että tuon esimerkin tapauksessa pelaajalla ei ollut aikomusta heti palata tiille lyömään uutta palloa (siis soveltaa pelaamattoman paikan sääntöä) ja siksi kahdeksas lähtee, mutta että jos pelaaja olisi samantien varapallon taskuun poimimisen jälkeen suunnannut tiille, niin seitsemäs lähtisi??

    Perkele, että on vaikeeta!!

    Ja vielä lopuksi: kumpaa pitää uskoa, jotakin R&A:n sääntötoimikunnan (tulevaa) puheenjohtajaa (menikö valinta sittenkään oikein…..?) vai painettua Deccaria….?

    Tarinan opetus: Älä PERKELE lyö palloasi kadoksiin.

    ts

    Nythän siis näyttäisi, että ovat Lordin mokomat tehneet vähän niinkun 2 ristiriitasta deccaria. Tosin nehän ne on tehny sen pienen vihkosenkin, mitä selittämään tarvitaan tiiliskiven kokonen teos..

    Nimetön

    No, miten tämän sääntöpulman tuntemus auttaa pelissä? Saako tästä jotenkin vääntämällä bogipisteitä? Pääseekö cutista helpommin läpi? Toki klubilla tukevasti päihtyneenä jo vähän naurattaa mielikuva loordista kömpimässä märästä näreiköstä kotibiblian paksuinen opus ahteriin tungettuna.

    Kun kaksi varmasti oikeaa vastausta vaikuttaa olevan ristiriidassa, kannattaa miettiä, mitä oikeastaan kysyttiin.

    Baystreamin tapauksessa kyse oli siitä, pitääkö pelaamattoman paikan säännön soveltamisesta ilmoittaa etukäteen. Vastaus oli, ettei tarvitse, jos toimii sääntöjen mukaan.

    Alkuperäisessä kysymyksessä (jos unohdetaan väärä pallo hetkeksi) puhuttiin siitä, kannattaako varapalloa nostaa taskuun ennen kuin tietää, että alkuperäinen pallo löytyy kentältä. Niin voi tehdä, mutta vain omalla vastuulla.

    Vastaukset eivät mitenkään sulje toisiansa pois.

    Aina ei ole pakko kertoa, mitä aikoo tehdä, mutta usein puhuminen auttaa, ja jos ei puhu mitään, kannattaa ainakin kävellä oikeaan suuntaan.

    Nimetön

    KL kirjoitti: (6.9.2007 21:48:53)

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 21:22:38)
    Mää olen niin monta kertaa jo sanonut, että ei se saatana mene jo kaaliin?
    Golfari….ei golffari….

    Tää on muuten mun uusi elämäntyö tästä eteenpäin korjailla tuota yhtä pientä sanaa.
    Mulla on omat syyt tuohon ja se on jäänyt jäädäkseen…golfari.

    Onkos se sitten myös punkari….? Siis, punk-aatteinen henkilö…? Eikä punkkari. Siis, nääs. Kaaliin, saatana.

    Kannattaisiko hankkia jokin muu elämäntyö…?

    Miksi pitäs hankia jokin muu elämäntyö? On niitä huonompiakin olemassa.

    ja juu, olisi pitänyt laittaa se HYMIÖ sinne perään.

    Kaikki lähti liikkeelle viime kesäsnä kun luin yhden Rotella kirjan joka oli suomennettu ja joka paikassa luki, että ’golffari’. Siitä mulle raumat jäi.

    Lupaan olla tästä eteenpäin mainitsemasta enään tuosta golffarista yhtään mitään.

    Ja juu, vaiketa on näämä nuo säännöt ja komppaan KL:ää. älä stana lyö sinne metsää tai älä ainakaan nosta varapalloa ennekuin olet varma, että löit omaa palloa metsästä.

    Haluaisin varmistua siitä, että olen tehnyt oikean johtopäätöksen tästä kiinnostavasta casesta, joka olisi ihan hyvin voinut sattua minulle, jos olisin joskus erehtynyt osallistumaan lyöntipelikisaan.

    Jos olen ymmärtänyt oikein, fides ja vieraspelaaja sekä alun perin KL ja ts ovat esittäneet oikein, että tiiltä lyömäni ’kolmas’ avaus oli 8. lyöntini ko. väylällä (3 lyöntiä + 5 rankkua (1 losteri + 2 väärän pallon pelaaminen + 2 pelissä olleen pallon liikuttaminen ja pelaaminen väärästä paikasta)). Ellen tietysti jollain mentaalitempulla onnistuisi vakuuttamaan itseäni siitä, että, kun poimin varapallon väylältä kävellessäni kohti väärää palloa, jonka luulin olevan omani, päätin soveltaa pelaamattoman paikan sääntöä.

    vieraspelaaja kirjoitti: (6.9.2007 22:34:40)

    When the competitor lifted the provisional ball he had no intention of playing again from the teeing ground, therefore, Rule 18-2a applies to the competitor’s lifting of and failure to replace the provisional ball (i.e., the competitor cannot avoid the penalty under Rule 18-2a by proceeding under stroke and distance). (Alleviivaus allekirjoittaneen)

    Positiivista jutussa olisi tietenkin se, että väärään palloon kohdistunutta lyöntiä ei edes laskettu 🙂 Ja arvatkaa kahdesti, mihin tämä kahdeksas lyönti olisi mennyt 🙂

    KL kirjoitti: (6.9.2007 22:08:45)
    Minä olen ne kaikki moneen kertaan lukenut ja useimmat jopa muistan, mutten pysty samaistumaan niihin kaikkiin päässäsi velloviin kysymyksiin, joten tässä vaiheessa vetäydyn.

    OK, no hätä.
    Tässä ymmärrysasiassa näytti olevankin sellainen perusongelma, että oltiin tämän casen aikajanalla eri kohdissa. Tai siis meikä on seilannut sitä aikajanaa edestakaisin ollen kuitenkin koko ajan ajassa ennen sen kolmannen pallon lyömistä sieltä boxista. Sinä olet taas tarkastellut koko ajan sen lyönnin jälkeisiä vaihtoehtoja.
    Tai siis eihän silloin ole enää mitään vaihtoehtoja, mutta kuitenkin.

    Kysymykseni voi nyt jättää huomiotta, luulen että tiedän miten tuo homma menee.

Esillä 12 viestiä, 51 - 62 (kaikkiaan 62)
Vastaa aiheeseen: Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?