Aihe: Säännöt hanskassa? - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 14:59:53)

    Fides kirjoitti: (6.9.2007 14:50:25)
    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    Mulla nyt ei oikeen uppoa tuo Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti

    Mikä etsintä loppuu? Alunperin etsittiin sitä ykköspalloa ja sehän oli löytyvinään mutta olikin väärä? Ja kun sitä lyötiin eteenpäin ja sen jälkeen poimittiin varapallo taskuun. Sitten kun mentiin sinne ykköspallolle ja huomattiin, että se on väärä, niin menikö kaveri etsimään sitä ensimmäistä palloaan uudelleen sinne metsään?
    meneekö sekavaksi?

    Tässä esimerkissä etsinnän käsitetään päättyneen, kun pelaaja lähtee lyömään uutta palloa.

    Tässä yhteydessä on myös hyvä mainita sellainen seikka, että varapalloa ei enää voi lähteä lyömään, jos alkuperäisen pallon etsintä on jo aloitettu. Varapallo tulee lyödä saman tien sieltä, josta mahdollisesti hukkaan/OB mennyt pallo lyötiin.

    Nimetön

    KL kirjoitti: (6.9.2007 15:03:19)

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 14:59:53)

    Fides kirjoitti: (6.9.2007 14:50:25)
    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    Mulla nyt ei oikeen uppoa tuo Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti

    Mikä etsintä loppuu? Alunperin etsittiin sitä ykköspalloa ja sehän oli löytyvinään mutta olikin väärä? Ja kun sitä lyötiin eteenpäin ja sen jälkeen poimittiin varapallo taskuun. Sitten kun mentiin sinne ykköspallolle ja huomattiin, että se on väärä, niin menikö kaveri etsimään sitä ensimmäistä palloaan uudelleen sinne metsään?
    meneekö sekavaksi?

    Tässä esimerkissä etsinnän käsitetään päättyneen, kun pelaaja lähtee lyömään uutta palloa.

    OK.

    Olisi hyvä kyllä kun olisi aina perusteet (fides) mistä mikin pentti tulee ja miksi jotain tehdään. Koskee näämä myös itseäni tämä asia :).

    ollaanpas tarkkoja siellä ulkona.

    Oma ehdotus:

    Avaus metsään -> varapallo kehiin…

    Metsästä löytyy ’oikea’ pallo, jota pelaaja lyö (2 lyönti). Pelaamalla tuota ’oikeaa’ palloa varapallon olemassaolo lakkaa. Sehän on vain varapallo, joka lyötiin kentälle, jos avaus ei löydy metsästä, eikö niin?

    Kolmatta lyödessä havaitaan, että pelissä oleva pallo onkin väärä. Tästä kaksi penalttia ja takaisin tiiboksiin, eli viides lähtee…

    Olenko täysin väärässä…

    Jes, olin väärässä…

    Tässä EKML:n vastaus samantyyliseen tilanteeseen:

    Varapallo ylös – alkuperäinen ei löydykkään

    Miten menetellä? Lähestymislyönti menee raffiin, josta on vaikea löytää palloa. Kilpailija lyö varapallon, joka on forella näkyvissä. Etsittyään alkuperäistä palloaan kilpailija löytääkin pallon ja pyytää kanssakilpailijaansa poimimaan varapallon pois. Kilpailija lyö löytämänsä pallon viheriölle ja on näin jatkanut peliään. Tullessaan viheriölle ja poimiessaan merkitsemänsä pallon huomaakin tämän olevan väärän pallon. Varapallo oli poistettu jo aikaisemmin ja pelaaja oli pelannut väärää palloa ja lisäetsinnöistä huolimatta ei alkuperäistä löytynyt. Mikä olisi ratkaisunne?

    Vastaus:
    Mielenkiintoinen eikä ehkä niin kovin harvinainenkaan kysymys! Koska alkuperäistä palloa ei löydy, tulee varapallosta pelissä oleva pallo. Tästä seuraa yksi rangaistuslyönti (sääntö 27-2b). Väärän pallon pelaamisesta pelaaja saa kaksi rangaistuslyöntiä (sääntö 15-3). Varapallon liikuttaminen sääntöjen vastaisesti antaa yhden rangaistuslyönnin (sääntö 18-2a) tai vaihtoehtoisesti vastaava rangaistus siitä, ettei pallon paikkaa sitä nostettaessa merkitty (sääntö 20-1). Rangaistuslyöntien lisäksi tulokseen lasketaan myös alkuperäinen lyönti, joka vei pallon raffiin, sekä varapallolla pelattu lyönti. Peliä jatkettaessa pallo on asetettava siihen, mistä varapallo nostettiin ylös. Jos oletetaan, että pelaajan ensimmäinen lyönti oli se, jonka seurauksena karheikkoon mennyttä palloa ei löytynyt, on pelaajan pallon asettamiskohdasta pelaama lyönti seitsemäs.

    KL kirjoitti: (6.9.2007 15:03:19)
    Tässä esimerkissä etsinnän käsitetään päättyneen, kun pelaaja lähtee lyömään uutta palloa.

    Hmm. etsintä loppui siihen että alkuperäisen pallon luultiin löytyneen. On aika paradoksaalista, jos tämä etsinnän loppuminen samalla merkitsee varapallon tulemista pelipalloksi. Vai ymmärsinkö väärin?
    Siis samalla hetkellä kun lyön väärää palloa, alkuperäinen oikea pallo ei olisikaan enää pelipallo vaan varapallosta tulisi pelipallo?
    Menetänkö tässä tapauksessa oikeuteni pelata alkuperäistä palloa jos olen lyönyt väärää palloa?
    Mielestäni väärän pallon lyömisen jälkeen ensisijainen vaihtoehto olisi pelata sitä alkuperäistä palloa, jos sellainen olisi käytettävissä…

    Nim:”Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia :-)”

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 15:52:26)
    On aika paradoksaalista, jos tämä etsinnän loppuminen samalla merkitsee varapallon tulemista pelipalloksi.

    Huono sananvalinta. Tarkoitin että olisi paradoksaalista että alkuperäisen pallon ”löytyminen” merkitsee varapallon muuttumista pelipalloksi.

    KL

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 16:00:43)

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 15:52:26)
    On aika paradoksaalista, jos tämä etsinnän loppuminen samalla merkitsee varapallon tulemista pelipalloksi.

    Huono sananvalinta. Tarkoitin että olisi paradoksaalista että alkuperäisen pallon ”löytyminen” merkitsee varapallon muuttumista pelipalloksi.

    Ei se ’löytyminen’ vielä varapalloa pelipalloksi muuta, mutta ymmärsin esimerkin kirjoittajan tarkoittaneen sitä, että kun varapallo oli jo poimittu taskuun ja menty tiille uutta lyömään, niin etsintä oli päättynyt.

    Jos etsintäaikaa on vielä jäljellä ei myöskään pelaajan lähteminen etsintäalueelta lyömään varapalloa muuta varapalloa pelipalloksi, jos pelaaja ei ehdi sitä lyödä ennen kuin muut pelaajat ovat löytäneet alkuperäisen pallon. Vasta teot tai etsintäajan loppuminen muuttavat varapallon pelipalloksi, eivät puheet tai aikeet.

    KL

    Ompeson kirjoitti: (6.9.2007 15:41:29)
    Jes, olin väärässä…

    Tässä EKML:n vastaus samantyyliseen tilanteeseen:

    Varapallo ylös – alkuperäinen ei löydykkään

    Miten menetellä? Lähestymislyönti menee raffiin, josta on vaikea löytää palloa. Kilpailija lyö varapallon, joka on forella näkyvissä. Etsittyään alkuperäistä palloaan kilpailija löytääkin pallon ja pyytää kanssakilpailijaansa poimimaan varapallon pois. Kilpailija lyö löytämänsä pallon viheriölle ja on näin jatkanut peliään. Tullessaan viheriölle ja poimiessaan merkitsemänsä pallon huomaakin tämän olevan väärän pallon. Varapallo oli poistettu jo aikaisemmin ja pelaaja oli pelannut väärää palloa ja lisäetsinnöistä huolimatta ei alkuperäistä löytynyt. Mikä olisi ratkaisunne?

    Vastaus:
    Mielenkiintoinen eikä ehkä niin kovin harvinainenkaan kysymys! Koska alkuperäistä palloa ei löydy, tulee varapallosta pelissä oleva pallo. Tästä seuraa yksi rangaistuslyönti (sääntö 27-2b). Väärän pallon pelaamisesta pelaaja saa kaksi rangaistuslyöntiä (sääntö 15-3). Varapallon liikuttaminen sääntöjen vastaisesti antaa yhden rangaistuslyönnin (sääntö 18-2a) tai vaihtoehtoisesti vastaava rangaistus siitä, ettei pallon paikkaa sitä nostettaessa merkitty (sääntö 20-1). Rangaistuslyöntien lisäksi tulokseen lasketaan myös alkuperäinen lyönti, joka vei pallon raffiin, sekä varapallolla pelattu lyönti. Peliä jatkettaessa pallo on asetettava siihen, mistä varapallo nostettiin ylös. Jos oletetaan, että pelaajan ensimmäinen lyönti oli se, jonka seurauksena karheikkoon mennyttä palloa ei löytynyt, on pelaajan pallon asettamiskohdasta pelaama lyönti seitsemäs.

    Aivan, ja koska alkuperäisessä esimerkissä palloa ei asetettu takaisin paikalleen, niin siitä mielestäni se yksi lisäpenaltti (sääntö 18-6).

    KL kirjoitti: (6.9.2007 16:11:21)
    Vasta teot tai etsintäajan loppuminen muuttavat varapallon pelipalloksi, eivät puheet tai aikeet.

    Mikä teko tässä tapauksessa muutti varapallon pelipalloksi, olettaen siis että aika ei ollut loppunut?

    Ajasta ei puhuttu casessa mitään.

    6. Aina on käytettävissä dec. 27/17
    tai 6. säännön 18-2a rikkomisesta

    Kun pelaaja ottaa pallon käteensä (siis liikuttaa pelissä olluttta palloa), tulee siitä yhden lyönnin rangaistus. Lisäksi jos hän ei sitä ’palauta’ oikealle paikalle tulee lisäseuraumuksia, mutta jos hän droppaa sen takaisin mahd. lähelle pallon nostopaikkaa selviää hän yhdellä rangaistuksella tai jos hän palaa takaisin edelliselle lyöntipaikalle dec. 27/17 mahdollistamalla tavalla selviää hän edelleen yhdellä rangaistuksella.

    Eikö tämä ole juuri tuo 27-2b/9 tilanne kuten Jamasa jo aiemmin on kertonut.

    KL

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 16:32:23)

    6. Aina on käytettävissä dec. 27/17
    tai 6. säännön 18-2a rikkomisesta

    Kun pelaaja ottaa pallon käteensä (siis liikuttaa pelissä olluttta palloa), tulee siitä yhden lyönnin rangaistus. Lisäksi jos hän ei sitä ’palauta’ oikealle paikalle tulee lisäseuraumuksia, mutta jos hän droppaa sen takaisin mahd. lähelle pallon nostopaikkaa selviää hän yhdellä rangaistuksella tai jos hän palaa takaisin edelliselle lyöntipaikalle dec. 27/17 mahdollistamalla tavalla selviää hän edelleen yhdellä rangaistuksella.

    Eikö tämä ole juuri tuo 27-2b/9 tilanne kuten Jamasa jo aiemmin on kertonut.

    En ole samaa mieltä.

    Tuo 27-2b/9 edellyttää, että pallo asetetaan tai pudotetaan mahdollisimman lähelle sitä paikkaa, josta palloa liikutettiin ja vain siinä tapauksessa seuraava lyönti olisi seitsemäs. Esimerkin tapauksessa näin ei toimittu –> Sääntö 18-6/yleinen rangaistus pätee.

    Dec. 27/17 ei mielestäni mitenkään oikeuta pelaajaa pelaamaan palloa väärästä paikasta yhdellä penaltilla:

    In general, if a player, after making a stroke, plays a ball under a stroke-and-distance procedure, the original ball is lost and the ball played under penalty of stroke and distance is the ball in play.
    Such a position is supported by:
    a. the Definition of “Ball in Play”, which provides that a ball substituted for the ball in play becomes the ball in play, whether or not the substitution is permitted;
    b. the Definition of “Lost Ball”, which provides that a ball is lost if the player makes a stroke at a substituted ball, e.g. plays another ball under a stroke-and-distance procedure; and
    c. Rule 27-2a, which provides: “The player must inform his opponent in match play or his marker or a fellowcompetitor in stroke play that he intends to play a provisional ball, and he must play it before he or his partner goes forward to search for the original ball. If he fails to do so and plays another ball, that ball is not a provisional ball and becomes the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1); the original ball is lost.” (Revised)

    Voisitko ihan tarkasti osoittaa tuosta lainaamastani deccarista sen kohdan, jonka perusteella pelaaja voi nostaa pelissä olevan pallon ja mennä lyömään uuden pallon edellisen lyönnin paikalta ja selvitä vain yhdellä penaltilla? Huomaa, että uuden pallon lyöminen ilman pelissä olevan pallon liikuttamista on eri asia kuin pelissä olevan pallon liikuttaminen ja sitten uuden pallon pelaaminen edellisen lyönnin paikalta.

    Kylläpäs tästä mielestäni varsin selvästä tapauksesta onkin saatu tämmöinen ketju aikaiseksi.

    KL

    KL kirjoitti: (6.9.2007 16:53:18)

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 16:32:23)

    6. Aina on käytettävissä dec. 27/17
    tai 6. säännön 18-2a rikkomisesta

    Kun pelaaja ottaa pallon käteensä (siis liikuttaa pelissä olluttta palloa), tulee siitä yhden lyönnin rangaistus. Lisäksi jos hän ei sitä ’palauta’ oikealle paikalle tulee lisäseuraumuksia, mutta jos hän droppaa sen takaisin mahd. lähelle pallon nostopaikkaa selviää hän yhdellä rangaistuksella tai jos hän palaa takaisin edelliselle lyöntipaikalle dec. 27/17 mahdollistamalla tavalla selviää hän edelleen yhdellä rangaistuksella.

    Eikö tämä ole juuri tuo 27-2b/9 tilanne kuten Jamasa jo aiemmin on kertonut.

    En ole samaa mieltä.

    Tuo 27-2b/9 edellyttää, että pallo asetetaan tai pudotetaan mahdollisimman lähelle sitä paikkaa, josta palloa liikutettiin ja vain siinä tapauksessa seuraava lyönti olisi seitsemäs. Esimerkin tapauksessa näin ei toimittu –> Sääntö 18-6/yleinen rangaistus pätee.

    Dec. 27/17 ei mielestäni mitenkään oikeuta pelaajaa pelaamaan palloa väärästä paikasta yhdellä penaltilla:

    In general, if a player, after making a stroke, plays a ball under a stroke-and-distance procedure, the original ball is lost and the ball played under penalty of stroke and distance is the ball in play.
    Such a position is supported by:
    a. the Definition of “Ball in Play”, which provides that a ball substituted for the ball in play becomes the ball in play, whether or not the substitution is permitted;
    b. the Definition of “Lost Ball”, which provides that a ball is lost if the player makes a stroke at a substituted ball, e.g. plays another ball under a stroke-and-distance procedure; and
    c. Rule 27-2a, which provides: “The player must inform his opponent in match play or his marker or a fellowcompetitor in stroke play that he intends to play a provisional ball, and he must play it before he or his partner goes forward to search for the original ball. If he fails to do so and plays another ball, that ball is not a provisional ball and becomes the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1); the original ball is lost.” (Revised)

    Voisitko ihan tarkasti osoittaa tuosta lainaamastani deccarista sen kohdan, jonka perusteella pelaaja voi nostaa pelissä olevan pallon ja mennä lyömään uuden pallon edellisen lyönnin paikalta ja selvitä vain yhdellä penaltilla? Huomaa, että uuden pallon lyöminen ilman pelissä olevan pallon liikuttamista on eri asia kuin pelissä olevan pallon liikuttaminen ja sitten uuden pallon pelaaminen edellisen lyönnin paikalta.

    Kylläpäs tästä mielestäni varsin selvästä tapauksesta onkin saatu tämmöinen ketju aikaiseksi.

    Tilanne saisi minusta toisen käänteen, jos pelaaja ennen varapallon nostamista ilmoittaisi julistavansa varapallon olevan pelaamattomassa paikassa ja lähtevänsä takaisin tiipaikalle lyömään uutta palloa. Muutoin mielestäni pallon liikuttamisesta ja sen takaisin asettamatta jättämisestä ei selviä ilman kahta penalttia.

    On tämä kumminkin mielenkiintoista pohdiskelua. Ja joku vielä taannoin tälläkin palstalla kehtasi väittää, että golfsäännöt ovat helppoja!

    Kuka sanoo sen viimeisen sanan? Baystream, vieraspelaaja, ts, Pena, Eppu, Jaska?

    KL

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 16:22:24)

    KL kirjoitti: (6.9.2007 16:11:21)
    Vasta teot tai etsintäajan loppuminen muuttavat varapallon pelipalloksi, eivät puheet tai aikeet.

    Mikä teko tässä tapauksessa muutti varapallon pelipalloksi, olettaen siis että aika ei ollut loppunut?

    Ajasta ei puhuttu casessa mitään.

    Niin, tässä joutuu olettamaan asioita, koska emme olleet paikan päällä. Oletan esimerkin asettelusta ’Monesko lyönti lähtee?’, että pelaaja oikeasti löi palloa sieltä tiiltä, jolloin alkuperäinen pallo automaattisesti poistui pelistä.

    Minua ei oikeastaan tämä alkuperäinen ”monesko lähtee”-kysymys ole kiinnostanut alunperinkään.

    Kiinnostus heräsi siinä kohtaa kun alkuperäinen pallo makaa metsässä, aikaa on jäljellä, väärää palloa on lyöty ja yhtäkkiä varapallon poimiminen onkin pelipallon liikkuttamista?
    Yksinkertainen kysymys: Onko alkuperäinen pallo pelipallo väärän pallon lyömisenkin jälkeen? Saako sillä jatkaa virheen huomaamisen jälkeen?

    Fides kirjoitti: (6.9.2007 14:50:25)
    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    Eikö pelaaja voi hylätä pelissä olevan pallon koska tahansa ja lähteä lyömään uutta yhden lyönnin rangaistuksella, paikalta mistä edellinen pelattiin.
    Mistä tämä viimeinen penaltti tulee.
    Korjataan edellistä, että seiskalla pitäisi päästä matkaan, ekä tiiltä että mahd. läheltä
    varapallon nostopaikkaa.

    Tilanne saisi minusta toisen käänteen, jos pelaaja ennen varapallon nostamista ilmoittaisi julistavansa varapallon olevan pelaamattomassa paikassa ja lähtevänsä takaisin tiipaikalle lyömään uutta palloa.

    Näin minäkin joskus luulin, mutta R&A:n sääntötoimikunnan tuleva puheenjohtaja nosti pelissä olevan pallon käteensä, kun oli ottamassa pelaamattoman paikan droppia, sanmatta sanaakaan minulle, kun olin hänelle tuomarina. Sitten häm kysyi ’What are my options?’. Itse sanoin, notta nyt olet pahassa tilanteessa, kun otit käteen pelissä olevan pallon sanomatta aikeitasi… Tällä ilmoittamisella ei ole kuulemma mitään väliä, jos toimii tai tekee mitä säännöt sallivat.
    Tässä esimerkissähän palataan takaisin teelle, joka on sääntöjen mukaista yhdellä rankulla, ilman että siitä mitään ilmoittelee. Sinäkin voit putata vaikka pallon ulos greeniltä ja hakea senn takaisin edelliselle paikalle sanomatta sanaakaan sekä lisäämällä itsellesi yhden lyönnin pallon kantamisesta. Siinä muuten kaveritkin ovat hiljaa vähän aikaa ja ihmettelevät…

    ts

    KL kirjoitti: (6.9.2007 17:03:34)
    Kuka sanoo sen viimeisen sanan? Baystream, vieraspelaaja, ts, Pena, Eppu, Jaska?

    Emminä… Baystream sano sen jo. Mää luotan R&A:n kouluttamaan kaveriin. Ja sen lisäks se oli taas kerran oikeessa. Mutta case oli mielenkinntoinen kyllä.

    Parti tekee siitä vaan vielä mielenkiintosempaa. Nyt tunnustan, että en ole kirjasta luntannut, mutta arvelen, että väärän pallon lyöminen ei katkaise tuota alkuperäisen löytämiseen varattua aikaa. Eli jos sen jälkeen alkuperäinen löytyy ajan puitteissa, jatketaan sillä. Mutta tuo varapallon nostaminen ja tiille takaisin käveleminen taitavat ratkaista asian. Täytyypä jossain vaihessa tutkailla

    Mites sitten jos pelaaja ei ole ajatellut missään vaiheessa edes etsivänsä palloa: Mennään metsään, tuossahan on mun pallo, lyödään pallo väylälle, odotetaan griinin vapautumista aivan liian kauan, muut ryhmässä lyövät, pelaaja menee pallolleen ja huomaa lyöneensä väärää palloa.

    Voiko pelaaja tässä vaiheessa mennä takaisin etsimään oikeaa palloaan? Mistä alkaa viisiminuuttinen? Kuinka kauan alkuperäinen pallo on pelikelpoinen?

    ts kirjoitti: (6.9.2007 17:53:25)

    KL kirjoitti: (6.9.2007 17:03:34)
    Kuka sanoo sen viimeisen sanan? Baystream, vieraspelaaja, ts, Pena, Eppu, Jaska?

    Emminä… Baystream sano sen jo. Mää luotan R&A:n kouluttamaan kaveriin. Ja sen lisäks se oli taas kerran oikeessa. Mutta case oli mielenkinntoinen kyllä.

    Parti tekee siitä vaan vielä mielenkiintosempaa. Nyt tunnustan, että en ole kirjasta luntannut, mutta arvelen, että väärän pallon lyöminen ei katkaise tuota alkuperäisen löytämiseen varattua aikaa. Eli jos sen jälkeen alkuperäinen löytyy ajan puitteissa, jatketaan sillä. Mutta tuo varapallon nostaminen ja tiille takaisin käveleminen taitavat ratkaista asian. Täytyypä jossain vaihessa tutkailla

    Siis mä olin oikeassa heti alussa:) Kerrankin seitsämän oikein!!!

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 17:51:28)

    Sinäkin voit putata vaikka pallon ulos greeniltä ja hakea senn takaisin edelliselle paikalle sanomatta sanaakaan sekä lisäämällä itsellesi yhden lyönnin pallon kantamisesta. Siinä muuten kaveritkin ovat hiljaa vähän aikaa ja ihmettelevät…

    HIENO VIHJE!!!
    Jos lyhyt putti alamäkeen valuu kovin kauas vaikkapa ulos,julistan pallon pelaamattomaksi ja puttaan uudelleen samalta paikalta yhdellä penaltilla.

    KL

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 17:19:53)
    Minua ei oikeastaan tämä alkuperäinen ”monesko lähtee”-kysymys ole kiinnostanut alunperinkään.

    Kiinnostus heräsi siinä kohtaa kun alkuperäinen pallo makaa metsässä, aikaa on jäljellä, väärää palloa on lyöty ja yhtäkkiä varapallon poimiminen onkin pelipallon liikkuttamista?
    Yksinkertainen kysymys: Onko alkuperäinen pallo pelipallo väärän pallon lyömisenkin jälkeen? Saako sillä jatkaa virheen huomaamisen jälkeen?

    Parti, ei tämä ole ihan noin vaikeaa. Aika alkaa siitä, kun palloa ensimmäisen kerran aletaan etsiä paikasta, johon sen uskottiin kadonneen ja päättyy 5 minuuttia myöhemmin. Piste. Sen jälkeen pallo on kadonnut, vaikka se löytyisikin (paitsi jos se löytyy pelattavan väylän reiästä).

    a selvennyksen selvennykseksi: etsiminen on sitä, että mennään sille alueelle, johon pallon uskotaan päätyneen ja aletaan silmäillä ympäristöä (muutakin kuin lintuja taivaalla…). Siinä ei tarvitse yhtään julistaa, että etsii tai mitään muutakaan, kyllä pelaajan toimista näkee, onko pallo välittömästi näkyvillä vai pitääkö sitä edes vähän kuikuilla.

    Oikea golffari pistää kilpailussa kellon käyntiin saavuttuaan etsimisalueelle epäselvyyksien välttämiseksi.

    ts kirjoitti: (6.9.2007 17:53:25)

    KL kirjoitti: (6.9.2007 17:03:34)
    Kuka sanoo sen viimeisen sanan? Baystream, vieraspelaaja, ts, Pena, Eppu, Jaska?

    Emminä… Baystream sano sen jo. Mää luotan R&A:n kouluttamaan kaveriin. Ja sen lisäks se oli taas kerran oikeessa. Mutta case oli mielenkinntoinen kyllä.

    Tämä yllättävän käänteen saanut case lienee tulkittava siten, ettei Fideksen sittenkään kannata alkaa pitää sääntökoulutuspalstaa viiden vuoden tuomarikoulutuksella, ehkä kannattaa vielä hankkia 10 vuotta lisää.

    KL

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 17:51:28)

    Tilanne saisi minusta toisen käänteen, jos pelaaja ennen varapallon nostamista ilmoittaisi julistavansa varapallon olevan pelaamattomassa paikassa ja lähtevänsä takaisin tiipaikalle lyömään uutta palloa.

    Näin minäkin joskus luulin, mutta R&A:n sääntötoimikunnan tuleva puheenjohtaja nosti pelissä olevan pallon käteensä, kun oli ottamassa pelaamattoman paikan droppia, sanmatta sanaakaan minulle, kun olin hänelle tuomarina. Sitten häm kysyi ’What are my options?’. Itse sanoin, notta nyt olet pahassa tilanteessa, kun otit käteen pelissä olevan pallon sanomatta aikeitasi… Tällä ilmoittamisella ei ole kuulemma mitään väliä, jos toimii tai tekee mitä säännöt sallivat.
    Tässä esimerkissähän palataan takaisin teelle, joka on sääntöjen mukaista yhdellä rankulla, ilman että siitä mitään ilmoittelee. Sinäkin voit putata vaikka pallon ulos greeniltä ja hakea senn takaisin edelliselle paikalle sanomatta sanaakaan sekä lisäämällä itsellesi yhden lyönnin pallon kantamisesta. Siinä muuten kaveritkin ovat hiljaa vähän aikaa ja ihmettelevät…

    Tämä on ollut hieno ketju ja kiitän vilpittömästi mm. tuota ylläolevaa kommenttiasi. Itsekin olen aina luullut, että tuo sääntö 28

    The player may deem his ball unplayable at any place on the
    course…..

    edellyttää pelaajan jotenkin verbaalisesti kuvailevan aikeensa kanssakilpailijoilleen. Tarkistin tuon lauseen kieliopillisen merkityksen englantilaiselta opettajaystävältäni ja hän vahvisti, että sana ’deem’ ei millään muotoa edellytä henkilön ajatuksen karkaamista tämän pään ulkopuolelle, eli siis mitään ’julistamista’ ei tuohon sanaan liity.

    Taas opin lisää, ei mennyt tämä päivä täysin hukkaan.

    KL kirjoitti: (6.9.2007 20:16:09)

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 17:19:53)
    Minua ei oikeastaan tämä alkuperäinen ”monesko lähtee”-kysymys ole kiinnostanut alunperinkään.

    Kiinnostus heräsi siinä kohtaa kun alkuperäinen pallo makaa metsässä, aikaa on jäljellä, väärää palloa on lyöty ja yhtäkkiä varapallon poimiminen onkin pelipallon liikkuttamista?
    Yksinkertainen kysymys: Onko alkuperäinen pallo pelipallo väärän pallon lyömisenkin jälkeen? Saako sillä jatkaa virheen huomaamisen jälkeen?

    Parti, ei tämä ole ihan noin vaikeaa. Aika alkaa siitä, kun palloa ensimmäisen kerran aletaan etsiä paikasta, johon sen uskottiin kadonneen ja päättyy 5 minuuttia myöhemmin. Piste. Sen jälkeen pallo on kadonnut, vaikka se löytyisikin (paitsi jos se löytyy pelattavan väylän reiästä).

    a selvennyksen selvennykseksi: etsiminen on sitä, että mennään sille alueelle, johon pallon uskotaan päätyneen ja aletaan silmäillä ympäristöä (muutakin kuin lintuja taivaalla…). Siinä ei tarvitse yhtään julistaa, että etsii tai mitään muutakaan, kyllä pelaajan toimista näkee, onko pallo välittömästi näkyvillä vai pitääkö sitä edes vähän kuikuilla.

    Oikea golffari pistää kilpailussa kellon käyntiin saavuttuaan etsimisalueelle epäselvyyksien välttämiseksi.

    Nyt herää kysymys väistätkö kysymykesen pointin vahingossa vai tahallaan. Kellossa on aikaa 2:45, mikä palloista on pelipallo?

    KL

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 21:08:09)

    KL kirjoitti: (6.9.2007 20:16:09)

    Parti PersiMonni kirjoitti: (6.9.2007 17:19:53)
    Minua ei oikeastaan tämä alkuperäinen ”monesko lähtee”-kysymys ole kiinnostanut alunperinkään.

    Kiinnostus heräsi siinä kohtaa kun alkuperäinen pallo makaa metsässä, aikaa on jäljellä, väärää palloa on lyöty ja yhtäkkiä varapallon poimiminen onkin pelipallon liikkuttamista?
    Yksinkertainen kysymys: Onko alkuperäinen pallo pelipallo väärän pallon lyömisenkin jälkeen? Saako sillä jatkaa virheen huomaamisen jälkeen?

    Parti, ei tämä ole ihan noin vaikeaa. Aika alkaa siitä, kun palloa ensimmäisen kerran aletaan etsiä paikasta, johon sen uskottiin kadonneen ja päättyy 5 minuuttia myöhemmin. Piste. Sen jälkeen pallo on kadonnut, vaikka se löytyisikin (paitsi jos se löytyy pelattavan väylän reiästä).

    a selvennyksen selvennykseksi: etsiminen on sitä, että mennään sille alueelle, johon pallon uskotaan päätyneen ja aletaan silmäillä ympäristöä (muutakin kuin lintuja taivaalla…). Siinä ei tarvitse yhtään julistaa, että etsii tai mitään muutakaan, kyllä pelaajan toimista näkee, onko pallo välittömästi näkyvillä vai pitääkö sitä edes vähän kuikuilla.

    Oikea golffari pistää kilpailussa kellon käyntiin saavuttuaan etsimisalueelle epäselvyyksien välttämiseksi.

    Nyt herää kysymys väistätkö kysymykesen pointin vahingossa vai tahallaan. Kellossa on aikaa 2:45, mikä palloista on pelipallo?

    Ethän tosissasi kysy….? No, vastaan tosissani.

    Jos kaveri lyö sieltä tiiltä sen pelialueelta poimimansa varapallon, niin se on pelissä oleva pallo. Jos joku löytää sen alkuperäisen pallon ennen kuin kaveri lyö tiiltä, niin sitten se alkuperäinen pallo on pelipallo. Ellei joku löydä jotakin mystistä argumenttia, joka todistaa toisin.

    Ugh, olen puhunut (tai siis sammaltanut…).

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 62)
Vastaa aiheeseen: Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?