Aihe: Säännöt hanskassa? - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tässä foorumissa on keskusteltu kaikista mahdollisista ja mahdottomista asioista mm. eri mailojen lyöntipituuksista, rekisteröintitiedoista foorumiin ??? perusteena mielipiteiden oikeellisuus, slaissista/hookista jne.jne. Onko unohtunut se kaikkein tärkein, eli sääntöjen tuntemus, joka kaikkein eniten auttaa omassa pelissä. Yleinen kokemus on, että merkkaaja ja kanssa pelaajat jakavat rankkuja mitä ihmeellisistä syistä. On huomioitava, että kilpailussa ainoa penalltien jakaja on tuomari., Olisiko mahdollista palata takaisin asiaan, eli sääntöjen tuntemiseen. Esitän tässä ja nyt tulevaisuudessa joitain ’kimurantteja’ kysymyksiä viiden vuoden tuomaroinnin kokemuksella: ’Pelaaja lyö avauslyöntinsä metsikköön, seuraa varapallo. Pallo löytyy metsiköstä josta se lyödään väylälle. Matkalla pallolleen pelaaja nostaa varapallonsa ja mentyään pallolleen toteaa lyöneensä väärää palloa. Palaa takaisin teeboxiin lyömään uutta palloa. Mosesko lyönti lähtee teeboxista??’ Fides

    Nimetön

    Sääntökirjan omistan, kiitos BS, mutta en sitä ole vielä hirveesti lukenut muutakuin selannut vaan.
    Sanoisin tuosta lonkalta (älä ny TS suutu), että…ööö…neljäs lähtee teeboxista?

    Talven jälkeen olen viisaampi näissä asioissa, nimittäin olisi tarkoitus lukasta tuota sääntökirjaa enemmänkin.

    veikkaus: 7
    1 avaus, 2 rankkua väärästä pallosta, varapallo oli kolmas lyönti ja koska ei aseta paikalleen takaisin hän hylkää sen (pelaamaton paikka), joten tiiltä 7. lyönti. Yht. 4 rankkua ja 3 lyöntiä. Menikö oikein?

    Nimetön

    Pitäs lyödä siittä missä oli varapallo?
    Rules 27-2b/9

    Nimetön

    Eli jos marsii teeboxiin, niin menee väärästä paikasta lyömään palloa? Selviääkö siitä penteillä vaan suljetaanko koko ukko jo kilpailuista….

    Kerro jo Fides?

    Fiides? Ei kun seittämäs.

    Nimetön

    Tossa toi ja siellä lopussa kohta: ’He is required to replace and play out the provisional ball.’….hhmmnn……ei siis teeboxiin mennä mutta tää kaveri meni sinne esimerkissä.

    27-2b/9 Provisional Ball Lifted Subsequently Becomes Ball in Play

    Q. In stroke play, a competitor, believing his tee shot might be lost, plays a provisional ball. He finds a ball he believes is his original ball, plays a stroke at it, picks up his provisional ball and then discovers that the ball he played was not his original ball, but rather a wrong ball. He resumes search for his original ball but cannot find it. What is the ruling?

    A. The competitor lifted a ball which was to become the ball in play, i.e., the provisional ball — see Rule 27-2b. Accordingly, the competitor incurred a stroke-and-distance penalty under Rule 27-1 as a result of losing his original ball, a two-stroke penalty under Rule 15-3b for playing a wrong ball and a one-stroke penalty under Rule 18-2a for picking up his provisional ball. He is required to replace and play out the provisional ball. The competitor would be playing his seventh stroke.

    Nimetön

    seuraava sääntö kertoo sitten loput näämä

    27-2b/10 Provisional Ball Lifted Subsequently Becomes Ball in Play; Competitor Then Plays from Wrong Place

    Q. With regard to Decision 27-2b/9, what is the ruling if the competitor returns to the tee with the provisional ball and puts it into play again?

    A. When the competitor played again from the tee rather than replacing and playing the provisional ball from where it was lifted, he incurred the general penalty of two strokes for a breach of Rule 18 (in accordance with Rule 20-7c), rather than a one-stroke penalty under Rule 18-2a. The competitor would be playing his eighth stroke from the tee.
    When the competitor lifted the provisional ball he had no intention of playing again from the teeing ground, therefore, Rule 18-2a applies to the competitor’s lifting of and failure to replace the provisional ball (i.e., the competitor cannot avoid the penalty under Rule 18-2a by proceeding under stroke and distance).

    ts

    Kahdeksas lyönti lähtee.

    ’Onko unohtunut se kaikkein tärkein, eli sääntöjen tuntemus, joka kaikkein eniten auttaa omassa pelissä.’

    Olen joskus kokeillut sääntökirjalla pelaamista, mutta se oli vaikeaa. Varsinkin pitkillä parvitosilla on vaikeuksia päästä kahdella päälle. Voi olla että mulla on ollut liian jäykkäkantinen versio tai sitten siitä puuttui muutama sivu ja svingipaino meni sekaisin.

    Nykyisin pelaan vain mailoilla peli sujuu huomattavasti paremmin.

    Entäpäs entäpäs. 27-2b/10 mainitsee, että varapallo pelattiin väärästä paikasta. Alkuperäinen kysymys ei kertonut mikä pallo pelattiin väärästä paikasta. Eli jos pelaaja lyö tiiboksista jonkun toisen pallon kuin minkä oli lyönyt varapallona (esim. löytämänsä ’väärän’ pallon), niin napsahtaako lisää rankkuja pallon vaihtamisesta kesken väylän?

    Urpo Kuokka kirjoitti: (6.9.2007 0:06:29)
    Olen joskus kokeillut sääntökirjalla pelaamista, mutta se oli vaikeaa. Varsinkin pitkillä parvitosilla on vaikeuksia päästä kahdella päälle. Voi olla että mulla on ollut liian jäykkäkantinen versio tai sitten siitä puuttui muutama sivu ja svingipaino meni sekaisin.

    Itsekin käytän sääntökirjaa nykyään vain alle 30 cm puttien upottamiseen. Toimii kuin sveitsiläinen kello turkkilaisessa saunassa venäläisessä elokuvassa.

    Nimetön

    Tule esiin ja kerro meille totuus?

    Ja oliko tuo oikea tapaus mikä on sinulle tapahtunut tuomaroinnissa vai otitko esimerkin suoraan tuolta decareista?

    KL

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 9:09:47)
    Tule esiin ja kerro meille totuus?

    Ja oliko tuo oikea tapaus mikä on sinulle tapahtunut tuomaroinnissa vai otitko esimerkin suoraan tuolta decareista?

    Johan ts sen vastauksen kertoi, eli kahdeksan.

    1. Eka lyönti tiiltä
    2. Penaltti ekan pallon katoamisesta
    3. Varapallon lyöminen tiiltä
    4.ja 5. väärän pallon lyömisestä
    6. ja 7. säännön 18 yleinen rangaistus (18-6): pelaaja liikutti pelissä olevaa palloaan eikä palauttanut sitä paikoilleen

    Kahdeksas siis lähtee.

    Nimetön

    No tuo selvisi mulle itselleni noista säännöistäkin mutta…

    kun olisin halunnut kuulla onko Fidekselle noin oikeesti käynyt vai kaivoiko vaan jonkun kohdan decareista….ja miten hän menetteli kisoissa.

    Nimetön

    Vai meneekös se että:

    1.Eka lyönti tiiltä
    2. 2 penttiä väärän pallon lyömisestä ja 1 pentti kun noukki varapallon ylös 2 penttiä kun ei pelannut varapallon paikasta palloa
    8. lähtee teeboxista se varapallo lasketaan lyönniksi, siksi kahdeksan.

    KL kirjoitti: (6.9.2007 9:21:17)
    6. ja 7. säännön 18 yleinen rangaistus (18-6): pelaaja liikutti pelissä olevaa palloaan eikä palauttanut sitä paikoilleen

    Kahdeksas siis lähtee.

    Tällä ei varmaan ole lopputulokseen mitään vaikutusta mutta tällainen pikku detaljikysymys tuli mieleen: Jos alkuperäisen pallon etsinnän alkamisesta varapallon poimimiseen on kulunut aikaa alle viisi minuuttia niin onko varapallo pelissä oleva pallo vai ei?
    Jos pelaaja ehtii virheensä jälkeen löytämään alkuperäisen pallon sallitun ajan kuluessa niin silloin kai sillä saa jatkaa. Eli 4:59 ajassa poimittu varapallo ei ole pelissä oleva pallo? Vai ovatko molemmat pallot pelissä olevia palloja?

    Yleisesti avauksesta: Ko. esimerkkitapauksessa korkeamman asteen sääntötuntemuksesta on vain ja ainoastaan se hyöty, että saa laskettua tuloksensa oikein. Mitään peliä edistävää apua säännöistä tässä ei ole. Pelaajalle hyötyä olisi ollut pitää mielessä kaksi perusasiaa: Älä lyö metsään ja lyö aina vain omaa palloa. Ei mitään korkeampaa matematiikkaa, riittää kun on hereillä kentällä.

    Toivoisin että jatkon esimerkit olisivat sellaisia, jossa oikein toimimalla pelaaja pystyy säästämään lyönnin tai pari, pääsee jatkamaan paremmasta mestasta tai pystyy ennakoinnilla estämään ”vaaratilanteen”. Tällaisia asiota pidän arvokkaana oppina.

    Pitäisikö lopettaa arvailu ja sanoa seitsemän

    Lainaten KL:ää

    1. Eka lyönti tiiltä
    2. Penaltti ekan pallon katoamisesta
    3. Varapallon lyöminen tiiltä
    4.ja 5. väärän pallon lyömisestä
    Ei näin [6. ja 7. säännön 18 yleinen rangaistus (18-6): pelaaja liikutti pelissä olevaa palloaan eikä palauttanut sitä paikoilleen]
    6. Aina on käytettävissä dec. 27/17
    tai 6. säännön 18-2a rikkomisesta

    SEITSEMÄS LÄHTEE (teeltä tai mahd. läheltä varapallon alkuperäistä paikkaa)

    Nimetön

    No ny selkis…olin antamassa penaalia myös siittä varapallon nostamisesta taskuun.

    Ei oo helppoa olla tuomari.

    Fides kirjoitti: (5.9.2007 22:51:12)
    Tässä foorumissa on keskusteltu kaikista mahdollisista ja mahdottomista asioista mm. eri mailojen lyöntipituuksista, rekisteröintitiedoista foorumiin ??? perusteena mielipiteiden oikeellisuus, slaissista/hookista jne.jne. Onko unohtunut se kaikkein tärkein, eli sääntöjen tuntemus, joka kaikkein eniten auttaa omassa pelissä.

    Yleinen kokemus on, että merkkaaja ja kanssa pelaajat jakavat rankkuja mitä ihmeellisistä syistä. On huomioitava, että kilpailussa ainoa penalltien jakaja on tuomari.,

    Olisiko mahdollista palata takaisin asiaan, eli sääntöjen tuntemiseen. Esitän tässä ja nyt tulevaisuudessa joitain ’kimurantteja’ kysymyksiä viiden vuoden tuomaroinnin kokemuksella:

    ’Pelaaja lyö avauslyöntinsä metsikköön, seuraa varapallo. Pallo löytyy metsiköstä josta se lyödään väylälle. Matkalla pallolleen pelaaja nostaa varapallonsa ja mentyään pallolleen toteaa lyöneensä väärää palloa. Palaa takaisin teeboxiin lyömään uutta palloa. Mosesko lyönti lähtee teeboxista??’
    Fides

    Kokeillaanpa tälläistä.

    1. Avaus metsään.
    3. Varapallo. Jos varapallo olisi pelissä, niin lähtisi neljäs + pari penttiä väärän pallon pelaamisesta, eli kuudes. Jos marssii tiille takaisin, niin kahdeksas.

    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    KL

    BayStream kirjoitti: (6.9.2007 13:15:17)
    Pitäisikö lopettaa arvailu ja sanoa seitsemän

    Lainaten KL:ää

    1. Eka lyönti tiiltä
    2. Penaltti ekan pallon katoamisesta
    3. Varapallon lyöminen tiiltä
    4.ja 5. väärän pallon lyömisestä
    Ei näin [6. ja 7. säännön 18 yleinen rangaistus (18-6): pelaaja liikutti pelissä olevaa palloaan eikä palauttanut sitä paikoilleen]
    6. Aina on käytettävissä dec. 27/17
    tai 6. säännön 18-2a rikkomisesta

    SEITSEMÄS LÄHTEE (teeltä tai mahd. läheltä varapallon alkuperäistä paikkaa)

    Nyt ei oikein auennut minulle tuo lihavoimani kohta, voitko selventää? Minusta tuo säännön 18 yleinen rangaistus on oikea vaihtoehto, koska tuo varapallo oli pelissä oleva pallo ja pelaaja liikutti sitä eikä palauttanut paikoilleen (Sääntö 18-6).

    KL

    Jamasa kirjoitti: (6.9.2007 9:39:12)
    Vai meneekös se että:

    1.Eka lyönti tiiltä
    2. 2 penttiä väärän pallon lyömisestä ja 1 pentti kun noukki varapallon ylös 2 penttiä kun ei pelannut varapallon paikasta palloa
    8. lähtee teeboxista se varapallo lasketaan lyönniksi, siksi kahdeksan.

    Tässä tämä 18-6, eli säännön 18 yleinen rikkomus:

    *PENALTY FOR BREACH OF RULE:
    Match play – Loss of hole; Stroke play – Two strokes.

    *If a player who is required to replace a ball fails to do so, he incurs the general penalty for breach of Rule 18. There is no additional penalty under Rule 18, except in the case of a wrongly substituted ball (Rule 15-2).

    Eli jos palloon kajoaa, tulee 1, jos ei palauta paikoilleen, tulee yhteensä vain 2.

    KL

    Fides kirjoitti: (6.9.2007 14:50:25)
    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    Jos tarkoituksesi on sivistää tätä jengiä, niin kunkin penaltin perään olisi hyvä laittaa se peruste. Nyt tuo viimeinen penaltti jää vähän ilmaan. Lyön vetoa, että tuommoisen litanian latominen pelikavereille siellä kilpailussa ilman pykälien numeroita ei oikein vakuuta…

    Nimetön

    Fides kirjoitti: (6.9.2007 14:50:25)
    Avaus teeboxista, 1. lyönti
    Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti
    Väärän pallon lyönti, 2 penalttia
    Pelissä olevan pallon nostaminen (ent. varapallo) 1 penaltti
    Uusi lyönti teeboxista, 1 lyönti + 1 penaltti

    Fides

    Mulla nyt ei oikeen uppoa tuo Varapallo, joka muuttuu pelipalloksi,kun etsintä lopetetaan, 1 lyönti + 1 penaltti

    Mikä etsintä loppuu? Alunperin etsittiin sitä ykköspalloa ja sehän oli löytyvinään mutta olikin väärä? Ja kun sitä lyötiin eteenpäin ja sen jälkeen poimittiin varapallo taskuun. Sitten kun mentiin sinne ykköspallolle ja huomattiin, että se on väärä, niin menikö kaveri etsimään sitä ensimmäistä palloaan uudelleen sinne metsään?
    meneekö sekavaksi?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 62)
Vastaa aiheeseen: Säännöt hanskassa?

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt hanskassa?