Aihe: Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä… - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    ts

    Mistä näitä oikeen sikiää?

    KL

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)
    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Mutta jos tuo ’joku’ seisoi jo valmiiksi lähellä tankoa, niin katsotaan että hän huolsi lippua – ei virhettä.

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Tällainen.

    Q. Note 1 to Rule 17-1 states that, if anyone ’stands near the hole,’ he is deemed to be attending the flagstick. Is such a person considered to be ’standing near the hole’ if he is close enough to touch the flagstick?

    A. Yes.

    Onko missään koeteltu tai käytännössä määritelty (deccareista en löytänyt), mikä on riittävän lähellä lippua? Ottaa yhden askeleen ja ylettää lippuun, kaksi askelta, kolme, ehtii nostamaan lipun ilman kiirettä, ilman juoksuaskelia tms.

    ts

    Alkuperäiseen kysymykseen siis vastaus on, että ei tietnkään ole tapahtunut virhettä, koska missään ei kielletä puttaamista lippu reiässä. Vain lipputankoon osuminen on kielletty ja siitähän tuossa ei ymmärtääkseni ollut kysymys, koska puhuttiin pallon pysähtymisestä.

    Huoltamisen raja menee itsellä siinä, onko pelaaja valmiudessa nostamaan lipun pois reiästä, joka taas pitää ratkaista tilannekohtaisesti. Välinpitämättömänä parin askeleen päässä seisova ei sitä mielestäni ole, mutta pelaajan suuntaan katseleva henkilö, joka esim kättä ojentamalla voi lipun reiästä nostaa, on sitä huoltamassa. Lisäksi vaikuttaa tietty se, mitä on puhuttu ennen lyöntiä.

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Joskus käy niin, että lipun huoltaja – selvästi ymmärretty, käsi tangossa nostovalmiina – ei vaan toimi, vaikka pitäisi. Siinä kohtaa tämän säännön soveltaminen on mielestäni töykeän epäoikeudenmukainen. Hyvän puttajaa vedetään lättyyn, vaikka puolesta toimija kämmää. Kuten sanoin muualla, pitäisin tittuiluna, jos mulle sanois pelaaja, että nosta se tanko heti kun oon putannut ja pallo liikkuu. Etenkin, kun ’avustaja’ saa rankut rynnätessään lippua huoltamaan, vaikkei ole käsketty.

    Missähän tuon säännön soveltamisen logiikka piilee, mulle se ei aukea.

    Miten muuten toimitaan seuraavassa tapauksessa (sattui tuttavalle hiljan kutsukisassa). Pelaaja on puttaamassa griinin ulkopuolelta lippu reiässä. Putti on menossa suoraan keskelle reikää, jolloin (aloitteleva) pelikumppani ryntää lipulle ja tempaisee sen – yllätyksenä ja pyytämättä – pois. Pallo osuu kupin takareunaan ja jaksaa juuri ja juuri toiselle puolelle kuppia eli ei putoa (mutta olisi pudonnut suurella todennäköisyydellä jos lippu olisi ollut paikallaan, kuulemma).

    Meneteltiinkö siis oikein kun lipunnostaja uitettiin lähimmässä vesiesteessä ja sitten kieriteltiin hiekassa ja muuten vaan jatkettiin peliä? Ja mitä sitten olisi tehty jos putti olisi pudonnut?

    Mitäs te sitä lippua menette repimään irti?

    ts

    Pappa Tykki kirjoitti: (24.8.2010 18:44:19)
    Miten muuten toimitaan seuraavassa tapauksessa (sattui tuttavalle hiljan kutsukisassa). Pelaaja on puttaamassa griinin ulkopuolelta lippu reiässä. Putti on menossa suoraan keskelle reikää, jolloin (aloitteleva) pelikumppani ryntää lipulle ja tempaisee sen – yllätyksenä ja pyytämättä – pois. Pallo osuu kupin takareunaan ja jaksaa juuri ja juuri toiselle puolelle kuppia eli ei putoa (mutta olisi pudonnut suurella todennäköisyydellä jos lippu olisi ollut paikallaan, kuulemma).

    Meneteltiinkö siis oikein kun lipunnostaja uitettiin lähimmässä vesiesteessä ja sitten kieriteltiin hiekassa ja muuten vaan jatkettiin peliä? Ja mitä sitten olisi tehty jos putti olisi pudonnut?

    2 penalttia huoltajalle dekkarin 17-2/2 mukaan. Lisäksi tuo uittaminen ja hiekassa kierittäminen ilman mitään dekkaria.

    ts kirjoitti: (24.8.2010 18:54:39)

    Pappa Tykki kirjoitti: (24.8.2010 18:44:19)
    Miten muuten toimitaan seuraavassa tapauksessa (sattui tuttavalle hiljan kutsukisassa). Pelaaja on puttaamassa griinin ulkopuolelta lippu reiässä. Putti on menossa suoraan keskelle reikää, jolloin (aloitteleva) pelikumppani ryntää lipulle ja tempaisee sen – yllätyksenä ja pyytämättä – pois. Pallo osuu kupin takareunaan ja jaksaa juuri ja juuri toiselle puolelle kuppia eli ei putoa (mutta olisi pudonnut suurella todennäköisyydellä jos lippu olisi ollut paikallaan, kuulemma).

    Meneteltiinkö siis oikein kun lipunnostaja uitettiin lähimmässä vesiesteessä ja sitten kieriteltiin hiekassa ja muuten vaan jatkettiin peliä? Ja mitä sitten olisi tehty jos putti olisi pudonnut?

    2 penalttia huoltajalle dekkarin 17-2/2 mukaan. Lisäksi tuo uittaminen ja hiekassa kierittäminen ilman mitään dekkaria.

    Tuosta voisi määrätä: 2xTitleist rektaalisti

    KL

    Bogikone kirjoitti: (24.8.2010 21:49:08)

    ts kirjoitti: (24.8.2010 18:54:39)

    Pappa Tykki kirjoitti: (24.8.2010 18:44:19)
    Miten muuten toimitaan seuraavassa tapauksessa (sattui tuttavalle hiljan kutsukisassa). Pelaaja on puttaamassa griinin ulkopuolelta lippu reiässä. Putti on menossa suoraan keskelle reikää, jolloin (aloitteleva) pelikumppani ryntää lipulle ja tempaisee sen – yllätyksenä ja pyytämättä – pois. Pallo osuu kupin takareunaan ja jaksaa juuri ja juuri toiselle puolelle kuppia eli ei putoa (mutta olisi pudonnut suurella todennäköisyydellä jos lippu olisi ollut paikallaan, kuulemma).

    Meneteltiinkö siis oikein kun lipunnostaja uitettiin lähimmässä vesiesteessä ja sitten kieriteltiin hiekassa ja muuten vaan jatkettiin peliä? Ja mitä sitten olisi tehty jos putti olisi pudonnut?

    2 penalttia huoltajalle dekkarin 17-2/2 mukaan. Lisäksi tuo uittaminen ja hiekassa kierittäminen ilman mitään dekkaria.

    Tuosta voisi määrätä: 2xTitleist rektaalisti

    VAU!!! Suomessa tuo olisi oikeasti rangaistus, mutta länsinaapurissa pitää olla tarkkana…

    KL

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 17:42:03)

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Tällainen.

    Q. Note 1 to Rule 17-1 states that, if anyone ’stands near the hole,’ he is deemed to be attending the flagstick. Is such a person considered to be ’standing near the hole’ if he is close enough to touch the flagstick?

    A. Yes.

    Onko missään koeteltu tai käytännössä määritelty (deccareista en löytänyt), mikä on riittävän lähellä lippua? Ottaa yhden askeleen ja ylettää lippuun, kaksi askelta, kolme, ehtii nostamaan lipun ilman kiirettä, ilman juoksuaskelia tms.

    En ymmärrä viimeisen kappaleen kysymystäsi. Ymmärrätkö sinä sen deccarin tekstin?

    KL kirjoitti: (24.8.2010 23:28:22)

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 17:42:03)

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Tällainen.

    Q. Note 1 to Rule 17-1 states that, if anyone ’stands near the hole,’ he is deemed to be attending the flagstick. Is such a person considered to be ’standing near the hole’ if he is close enough to touch the flagstick?

    A. Yes.

    Onko missään koeteltu tai käytännössä määritelty (deccareista en löytänyt), mikä on riittävän lähellä lippua? Ottaa yhden askeleen ja ylettää lippuun, kaksi askelta, kolme, ehtii nostamaan lipun ilman kiirettä, ilman juoksuaskelia tms.

    En ymmärrä viimeisen kappaleen kysymystäsi. Ymmärrätkö sinä sen deccarin tekstin?

    Kyllä ymmärrän. Ei tuossa kerrota kuinka kaukana lipusta voi seistä. Tuossa kysyttiin onko se tarpeeksi lähellä, mikäli ylettää koskemaan lippuun ja vastaus oli kyllä. Eli se on ainakin tarpeeksi lähellä, mutta..

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 23:55:37)

    KL kirjoitti: (24.8.2010 23:28:22)

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 17:42:03)

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Tilanne muuttuu, jos pallo meneekin reikään eikä kukaan ole ollut huoltamassa lipputankoa ennen kuin pelaaja löi palloa ja joku menee ottamaan tangon pois ennen pallon putoamista reikään. Tällöin kyseessä ei enää ole lipputangon huoltaminen, vaan säännön 17-1 rikkomus, josta tankoon kajoajalle ko. säännön mukainen rangaistus.

    Tällainen.

    Q. Note 1 to Rule 17-1 states that, if anyone ’stands near the hole,’ he is deemed to be attending the flagstick. Is such a person considered to be ’standing near the hole’ if he is close enough to touch the flagstick?

    A. Yes.

    Onko missään koeteltu tai käytännössä määritelty (deccareista en löytänyt), mikä on riittävän lähellä lippua? Ottaa yhden askeleen ja ylettää lippuun, kaksi askelta, kolme, ehtii nostamaan lipun ilman kiirettä, ilman juoksuaskelia tms.

    En ymmärrä viimeisen kappaleen kysymystäsi. Ymmärrätkö sinä sen deccarin tekstin?

    Kyllä ymmärrän. Ei tuossa kerrota kuinka kaukana lipusta voi seistä. Tuossa kysyttiin onko se tarpeeksi lähellä, mikäli ylettää koskemaan lippuun ja vastaus oli kyllä. Eli se on ainakin tarpeeksi lähellä, mutta..

    Ei ole mitenkään epätavallista, että deccareissa ei anneta ehdottomia ratkaisuja esim. siitä mikä on ’lähellä’ ja mikä enää ei. Tapauksiin liittyy aina harkintaa, ja useimmiten riittää sellainen ratkaisu, että ’tuo nyt ainakin on lähellä’ tai ’tuo nyt ei ainakaan ole’

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 9:57:54)

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 23:55:37)

    Kyllä ymmärrän. Ei tuossa kerrota kuinka kaukana lipusta voi seistä. Tuossa kysyttiin onko se tarpeeksi lähellä, mikäli ylettää koskemaan lippuun ja vastaus oli kyllä. Eli se on ainakin tarpeeksi lähellä, mutta..

    Ei ole mitenkään epätavallista, että deccareissa ei anneta ehdottomia ratkaisuja esim. siitä mikä on ’lähellä’ ja mikä enää ei. Tapauksiin liittyy aina harkintaa, ja useimmiten riittää sellainen ratkaisu, että ’tuo nyt ainakin on lähellä’ tai ’tuo nyt ei ainakaan ole’

    Lähtökohta tuossa on kaiketi se, että tangon huoltaja on selvästi aikeissa huoltaa tankoa ennen kuin pelaaja palloaan lyö. Päätös huoltamisesta on siis tehty ja pelaaja on siitä tietoinen. Vähän epätavallista tosin on, että huoltaja seisoo kolmen metrin päässä reiästä ja siirtyy reiän viereen vasta pallon lähestyessä reikää. Eipä kai tuokaan sääntöjen vastaista ole, kunhan pelaaja on tietoinen menettelystä.

    Tuo deccari enemmänkin antaa osviittaa siihen, millaista kommunikaatiota tarvitaan tuon huoltamissopimuksen tekemiseen pelaajan ja tankoa huoltavan henkilön välillä. Jos joku seisoo käsivarren mitan päässä lipputangosta ja pelaaja näkee tämän, niin siinä tapauksessa katsotaan pelaajan hyväksyneen ko. henkilön huoltamaan tankoa ja toisaalta ko. henkilön ilmoittautuneen tankoa nimenomaisesti huoltamaan. Näillä asioilla on merkitystä, jos syntyy epäselvyyksiä.

    KL kirjoitti: (25.8.2010 10:32:38)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 9:57:54)

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 23:55:37)

    Kyllä ymmärrän. Ei tuossa kerrota kuinka kaukana lipusta voi seistä. Tuossa kysyttiin onko se tarpeeksi lähellä, mikäli ylettää koskemaan lippuun ja vastaus oli kyllä. Eli se on ainakin tarpeeksi lähellä, mutta..

    Ei ole mitenkään epätavallista, että deccareissa ei anneta ehdottomia ratkaisuja esim. siitä mikä on ’lähellä’ ja mikä enää ei. Tapauksiin liittyy aina harkintaa, ja useimmiten riittää sellainen ratkaisu, että ’tuo nyt ainakin on lähellä’ tai ’tuo nyt ei ainakaan ole’

    Lähtökohta tuossa on kaiketi se, että tangon huoltaja on selvästi aikeissa huoltaa tankoa ennen kuin pelaaja palloaan lyö. Päätös huoltamisesta on siis tehty ja pelaaja on siitä tietoinen. Vähän epätavallista tosin on, että huoltaja seisoo kolmen metrin päässä reiästä ja siirtyy reiän viereen vasta pallon lähestyessä reikää. Eipä kai tuokaan sääntöjen vastaista ole, kunhan pelaaja on tietoinen menettelystä.

    Tuo deccari enemmänkin antaa osviittaa siihen, millaista kommunikaatiota tarvitaan tuon huoltamissopimuksen tekemiseen pelaajan ja tankoa huoltavan henkilön välillä. Jos joku seisoo käsivarren mitan päässä lipputangosta ja pelaaja näkee tämän, niin siinä tapauksessa katsotaan pelaajan hyväksyneen ko. henkilön huoltamaan tankoa ja toisaalta ko. henkilön ilmoittautuneen tankoa nimenomaisesti huoltamaan. Näillä asioilla on merkitystä, jos syntyy epäselvyyksiä.

    Kannattaa vilkaista myös huomautuksia

    Note 1: If the flagstick is in the hole and anyone stands near it while a stroke is being made, he is deemed to be attending the flagstick.

    Note 2: If, prior to the stroke, the flagstick is attended, removed or held up by anyone with the player’s knowledge and he makes no objection, the player is deemed to have authorized it.

    Note 3: If anyone attends or holds up the flagstick while a stroke is being made, he is deemed to be attending the flagstick until the ball comes to rest.

    ja sitten vielä tämä

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    KL kirjoitti: (24.8.2010 16:39:30)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Ei ole, edellyttäen ettei pallo pysähtynyt reikään eikä ennen pysähtymistään osunut lipputankoon.

    Aidängiu !

    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 11:30:18)

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    Onkos tuo kohta muuten muttunut hiljattain. Muistan vaan jopa ihan lähivuosilta tapauksen, jossa pelaajan cädi PGA-tourilla meni ottamaan huoltamattoman lipun pois reiästä kun pelaajan pallo oli jo reiän ohittanut, mutta ei vielä pysähtynyt. Seurauksena 2 penalttia ja mietin onko tuo lisäys ’might influece…’ tullut sen jälkeen.

    ts

    Itselleni vastaten: Kyllä näyttää myös vuoden 2004 sääntökirja ihan perussäännön kohdalla edellyttävän, että toimenpiteellä on oltava mahdollisuus vaikuttaa pallon kulkuun.

    Oliko sitten kyseessä tuomarivirhe vai tourin omat kilpailumääräykset?

    ts kirjoitti: (25.8.2010 12:08:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 11:30:18)

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    Onkos tuo kohta muuten muttunut hiljattain. Muistan vaan jopa ihan lähivuosilta tapauksen, jossa pelaajan cädi PGA-tourilla meni ottamaan huoltamattoman lipun pois reiästä kun pelaajan pallo oli jo reiän ohittanut, mutta ei vielä pysähtynyt. Seurauksena 2 penalttia ja mietin onko tuo lisäys ’might influece…’ tullut sen jälkeen.

    Tuota en tiedä sinulle sanoa, mutta voihan pallon kulku muuttua reiän jälkeenkin…nimittäin useat greenit on niin kaltevia että reiän ohittanut pallokin saattaa tulla takaisin…tällöin erimerkiksi kengän painuma voi muuttaa pallon suuntaan reikään menoon edulliseksi.

    ts kirjoitti: (25.8.2010 12:08:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 11:30:18)

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    Onkos tuo kohta muuten muttunut hiljattain. Muistan vaan jopa ihan lähivuosilta tapauksen, jossa pelaajan cädi PGA-tourilla meni ottamaan huoltamattoman lipun pois reiästä kun pelaajan pallo oli jo reiän ohittanut, mutta ei vielä pysähtynyt. Seurauksena 2 penalttia ja mietin onko tuo lisäys ’might influece…’ tullut sen jälkeen.

    Muistaakseni tuo muuttui hiljattain (vuosi tai kaksi sitten) juuri mainitsemasi tapauksen johdosta. En nyt millään saa päähäni kuka pelaaja oli kyseessä, muistaako kukaan?

    KL

    Walsh kirjoitti: (25.8.2010 13:24:42)

    ts kirjoitti: (25.8.2010 12:08:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 11:30:18)

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    Onkos tuo kohta muuten muttunut hiljattain. Muistan vaan jopa ihan lähivuosilta tapauksen, jossa pelaajan cädi PGA-tourilla meni ottamaan huoltamattoman lipun pois reiästä kun pelaajan pallo oli jo reiän ohittanut, mutta ei vielä pysähtynyt. Seurauksena 2 penalttia ja mietin onko tuo lisäys ’might influece…’ tullut sen jälkeen.

    Muistaakseni tuo muuttui hiljattain (vuosi tai kaksi sitten) juuri mainitsemasi tapauksen johdosta. En nyt millään saa päähäni kuka pelaaja oli kyseessä, muistaako kukaan?

    Pelaajaa en muista, mutta ainakin vuoden 2004 kirjassa tuo ’might influence’ jo on.

    KL kirjoitti: (25.8.2010 13:39:26)

    Walsh kirjoitti: (25.8.2010 13:24:42)

    ts kirjoitti: (25.8.2010 12:08:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 11:30:18)

    17-2. Unauthorized Attendance

    If an opponent or his caddie in match play or a fellow-competitor or his caddie in stroke play, without the player’s authority or prior knowledge, attends, removes or holds up the flagstick during the stroke or while the ball is in motion, and the act might influence the movement of the ball, the opponent or fellow-competitor incurs the applicable penalty.

    Onkos tuo kohta muuten muttunut hiljattain. Muistan vaan jopa ihan lähivuosilta tapauksen, jossa pelaajan cädi PGA-tourilla meni ottamaan huoltamattoman lipun pois reiästä kun pelaajan pallo oli jo reiän ohittanut, mutta ei vielä pysähtynyt. Seurauksena 2 penalttia ja mietin onko tuo lisäys ’might influece…’ tullut sen jälkeen.

    Muistaakseni tuo muuttui hiljattain (vuosi tai kaksi sitten) juuri mainitsemasi tapauksen johdosta. En nyt millään saa päähäni kuka pelaaja oli kyseessä, muistaako kukaan?

    Pelaajaa en muista, mutta ainakin vuoden 2004 kirjassa tuo ’might influence’ jo on.

    Paul Azinger oli kyseessä, mutta vuodet heittävät kyllä enemmänkin. 2003 tapahtunutta.

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Tilanteessa jossa kukaan ei ole lipun vieressä nostamassa sitä voi puttaaja myös ilmoittaa että ’lippu on poissa reiästä’. Tarkoittaen että jos putti uppoaa ei tarvitse pohtia sitä osuiko se tankoon tai ei. Tätä keinoa käytetään jos halutaan putata pallo kauempaa lipun viereen (toki sisäänkin jos sattuu menemään) ja samalla toinen (tai toiset) ovat greenin ulkopuolella lähempänä lippua. Nopeuttaa pelaamista kun ei tarvitse nostella lippua edestakaisin.

    Samalla tavalla on tapana ilmoittaa reiän läheisyydessä olevista palloista että ’pallot merkattu’. Se tarkoittaa että jos putti osuu vahingossa kaverin palloon siitä ei saa rangaistusta, koska se on ilmoitettu merkatuksi. Luonnollisesti osuman sattuessa kaverin pallo siirretään alkuperäiseen paikkaansa. Tämäkin käytäntö nopeuttaa peliä, kun ei tarvitse turhaan merkkailla greenilä olevia palloja.

    Näistä em. käytännöistä ei ole mitään ’deccaria’, joten tapana on että tällaisia käytetään normaalissa harjoituspelissä kavereiden kesken. Kisoissa tietenkin noudatetaan virallisia sääntöjä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…