Aihe: Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä… - Golfpiste.com

31.1.–7.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][8]
KilpailuaSuomalaista

Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Esillä 5 viestiä, 26 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Jylan kirjoitti: (25.8.2010 14:37:11)

    -no eagle- kirjoitti: (24.8.2010 16:27:41)
    …mutta kaveri ehtii juuri ottamaan lipun pois ennen kuin pallo pysähtyy…onko virhe tapahtunut ?

    Tilanteessa jossa kukaan ei ole lipun vieressä nostamassa sitä voi puttaaja myös ilmoittaa että ’lippu on poissa reiästä’. Tarkoittaen että jos putti uppoaa ei tarvitse pohtia sitä osuiko se tankoon tai ei. Tätä keinoa käytetään jos halutaan putata pallo kauempaa lipun viereen (toki sisäänkin jos sattuu menemään) ja samalla toinen (tai toiset) ovat greenin ulkopuolella lähempänä lippua. Nopeuttaa pelaamista kun ei tarvitse nostella lippua edestakaisin.

    Samalla tavalla on tapana ilmoittaa reiän läheisyydessä olevista palloista että ’pallot merkattu’. Se tarkoittaa että jos putti osuu vahingossa kaverin palloon siitä ei saa rangaistusta, koska se on ilmoitettu merkatuksi. Luonnollisesti osuman sattuessa kaverin pallo siirretään alkuperäiseen paikkaansa. Tämäkin käytäntö nopeuttaa peliä, kun ei tarvitse turhaan merkkailla greenilä olevia palloja.

    Näistä em. käytännöistä ei ole mitään ’deccaria’, joten tapana on että tällaisia käytetään normaalissa harjoituspelissä kavereiden kesken. Kisoissa tietenkin noudatetaan virallisia sääntöjä.

    Peli kieltämättä nopeutuu noilla keinoin, mutta pari asiaa on ehkä hyvä pitää mielessä.

    Vaikka kuinka sanoisi ’lippu on pois reiästä’, niin se tanko vaikuttaa pallon kulkuun joka tapauksessa. Miksi ylipäätään pitää sanoa mitään? Minä puttaan suvereenisti tanko reiässä, jos se aikaa säästää ja yksin pelatessani aina. Ei harjoituskierroksella tarvitse itselleen rangaistuksia jaella, jos ei halua. Harjoituksestahan on kyse, ei sen vakavammasta. En tosin oikein ymmärtänyt sitä edestakaisin nostelua. Yleinen käytäntöhän on sellainen, että kaikki pelaavat pallonsa griinille ja sitten vasta nostetaan lipputanko pois.

    Myöskin sen pelikaverin palloon osuminen vaikuttaa osujan pallon liikkeisiin, vaikka se paikallaan ollut pallo siirrettäisiinkin takaisin paikoilleen. Joskus siitä on osujalle hyötyä, joskus haittaa.

    Jokainen voi tietenkin kehitellä näitä ajansäästösysteemejä ja pelata niillä, ei siinä mitään, kunhan muistaa sitten siirtyä taas golfin pariin tasoitus- ja kisakierroksilla. Se ikävä piirre niissä ajansäästöjutuissa on, että niistä monen mielessä muotoutuu ihan aitoja toimintatapoja, joita ei sitten joko osata tai muisteta kytkeä pois päältä ’tositilanteessa’.

    Jylan kirjoitti: (25.8.2010 14:37:11)
    Näistä em. käytännöistä ei ole mitään ’deccaria’…

    Onpas, sääntö 1-3. 🙂 Mutta kaverien kesken, mikäpäs tuossa. Itse en ole ko. ’käytäntöön’ koskaan törmännyt.

    ts

    Walsh kirjoitti: (25.8.2010 14:01:39)

    Paul Azinger oli kyseessä, mutta vuodet heittävät kyllä enemmänkin. 2003 tapahtunutta.

    Kiitokset. Ikävä kyllä samalla muistutit, kuinka vuodet vierivät vanhetessa entistä kovempaa tahtia 😉

    KL kirjoitti: (25.8.2010 15:35:00)
    [

    Peli kieltämättä nopeutuu noilla keinoin, mutta pari asiaa on ehkä hyvä pitää mielessä.

    Vaikka kuinka sanoisi ’lippu on pois reiästä’, niin se tanko vaikuttaa pallon kulkuun joka tapauksessa. Miksi ylipäätään pitää sanoa mitään? Minä puttaan suvereenisti tanko reiässä, jos se aikaa säästää ja yksin pelatessani aina. Ei harjoituskierroksella tarvitse itselleen rangaistuksia jaella, jos ei halua. Harjoituksestahan on kyse, ei sen vakavammasta. En tosin oikein ymmärtänyt sitä edestakaisin nostelua. Yleinen käytäntöhän on sellainen, että kaikki pelaavat pallonsa griinille ja sitten vasta nostetaan lipputanko pois.

    Myöskin sen pelikaverin palloon osuminen vaikuttaa osujan pallon liikkeisiin, vaikka se paikallaan ollut pallo siirrettäisiinkin takaisin paikoilleen. Joskus siitä on osujalle hyötyä, joskus haittaa.

    Jokainen voi tietenkin kehitellä näitä ajansäästösysteemejä ja pelata niillä, ei siinä mitään, kunhan muistaa sitten siirtyä taas golfin pariin tasoitus- ja kisakierroksilla. Se ikävä piirre niissä ajansäästöjutuissa on, että niistä monen mielessä muotoutuu ihan aitoja toimintatapoja, joita ei sitten joko osata tai muisteta kytkeä pois päältä ’tositilanteessa’.

    Sen takia on tapana sanoa asiasta tapauskohtaisesti koska pelissä (harkkapelissäkin) on yleensä pientä panosta, skiniä tms. Silloin pääsee kaverit halutessaan kommentoimaan tilannetta. Esim. tuo mahdollinen palloon osuminen saattaa aiheuttaa että kaveri käykin nostamassa/merkkaamassa pallonsa.

    Aika yleinen käytäntö on myös se että kaempana lipusta oleva pelaa/puttaa ekaksi, vaikka lähempänä lippua oleva pallo olisi greenin ulkopuolella. Varsinkin jos/kun pelataan skinistä niin huolehditaan ehkä normaalia tarkemmin lyöntijärjestyksestä. Tämän vuoksi esimerkkitapauksessa jouduttaisiin hoitamaan lippua.

    Kuten sanottu kisapelit on erikseen ja siellä mennään kirjan mukaan. Niissä on myös tapana pitää korttia kierroksella johon tulokset merkataan jne.

    Vastaavia aikaa säästäviä juttuja on kymmenittäin (jos ei sadoittain), eikä suurin osa millään tavoin koskettele itse golfsääntöjä. Kokemuksen myötä niitä joko oppii hyödyntämään omassa/ryhmän pelaamisessa tai sitten ei.

    KL kirjoitti: (25.8.2010 10:32:38)

    vieraspelaaja kirjoitti: (25.8.2010 9:57:54)

    Finnwin kirjoitti: (24.8.2010 23:55:37)

    Kyllä ymmärrän. Ei tuossa kerrota kuinka kaukana lipusta voi seistä. Tuossa kysyttiin onko se tarpeeksi lähellä, mikäli ylettää koskemaan lippuun ja vastaus oli kyllä. Eli se on ainakin tarpeeksi lähellä, mutta..

    Ei ole mitenkään epätavallista, että deccareissa ei anneta ehdottomia ratkaisuja esim. siitä mikä on ’lähellä’ ja mikä enää ei. Tapauksiin liittyy aina harkintaa, ja useimmiten riittää sellainen ratkaisu, että ’tuo nyt ainakin on lähellä’ tai ’tuo nyt ei ainakaan ole’

    Lähtökohta tuossa on kaiketi se, että tangon huoltaja on selvästi aikeissa huoltaa tankoa ennen kuin pelaaja palloaan lyö. Päätös huoltamisesta on siis tehty ja pelaaja on siitä tietoinen. Vähän epätavallista tosin on, että huoltaja seisoo kolmen metrin päässä reiästä ja siirtyy reiän viereen vasta pallon lähestyessä reikää. Eipä kai tuokaan sääntöjen vastaista ole, kunhan pelaaja on tietoinen menettelystä.

    Tuo deccari enemmänkin antaa osviittaa siihen, millaista kommunikaatiota tarvitaan tuon huoltamissopimuksen tekemiseen pelaajan ja tankoa huoltavan henkilön välillä. Jos joku seisoo käsivarren mitan päässä lipputangosta ja pelaaja näkee tämän, niin siinä tapauksessa katsotaan pelaajan hyväksyneen ko. henkilön huoltamaan tankoa ja toisaalta ko. henkilön ilmoittautuneen tankoa nimenomaisesti huoltamaan. Näillä asioilla on merkitystä, jos syntyy epäselvyyksiä.

    Kiitokset asiallisista vastauksista. Noilla mennään eteenpäin. Näinhän se on, että kaikkia asioita ei voida säännöissä piirun tarkkuudella määritellä.

Esillä 5 viestiä, 26 - 30 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…

Etusivu Foorumit Säännöt Puttaa greenillä vaikka lippu reiässä…