23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Projekti: Piraatti Päreiksi

Etusivu Foorumit Yleistä Projekti: Piraatti Päreiksi

Esillä 20 viestiä, 76 - 95 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hyvä =)

    Pakin lähettämä materiaali saapunut perille. Julkaisu menee kuitenkin ensi kuun puolelle ylläpidon lomailun vuoksi.

    Seuraavat komponenttinupit on haljenneet omasta / ystäväpiirin toimesta:

    4kpl Integra SoooLong

    2kpl Tour Response Vaulter

    1kpl Tour Lies Red Streak

    Kaikissa on sauma pettänyt. Kaikki ovat menneet kyllä takuuseen, tosin vaivaa siitä tietty tulee.

    Sain TM:n r580 XD:n tour-version. Kiinnostaako päreprojektilaisia tutkailla ko. lapaa?

    Eroaa tekniseltä ratkaisultaan normaalista. Ulkomuoto eroaa selvästi lavan pohjan osalta. Siinä on samanlainen soleplate kuin 510 TP:ssä. Lapa on lyömätön ja ilman vartta vielä tällä hetkellä. Voin lainata ainakin siksi ajaksi, kun saan päätettyä, minkä varren tuuppaan siihen kiinni ja saan hankittua sen varren.

    No mikä ettei. Pitäisi vaan saada jostain hyllyversio rinnalle syyniin. Mulla on myös kontakti, joka voisi ultraäänikuvata lavat. Jos Svingarilla on aikaa, voitaisiin leikkiä myös sillä Mitutoyolla.

    Niistä pystyy hyvin helposti mittaamaan roll radiuksen ja bulge radiuksen.

    Loftin tarkka mittaus on hankala, koska driverin lyöntipinta on kaksoiskaareva ja tarkan lähtötason löytäminen siitä on aika hankalaa.

    Normaalissa loftimittarissa käytetään silmämääräistä lavan asettamista mittauslaitteeseen. Jos halutaan tarkempia mittautuloksia on lähtö haettava mittaamalla mittauskonella.

    Kyllä sitä aikaa aina löytyy tällaisiin kokeiluihin.

    Olen antanut itselleni kertoa, ettei tour ja hylly versioilla ole mitään tekemistä keskenään. Eroina on mainittu mm:

    – Materiaali (testaaminen vaikeaa)

    – Painopiste. Hylly versiot kantapainotteisia (mitattavissa)

    – Merkistä riippuen hoselin halkaisija (mitattavissa)

    Sitten voi olla eroja esim noissa Svingarin mainitsemissa bulge&roll säteissä. Samoin painoissa voi tietysti olla isojakin eroja. Voishan noi Hörhön nupin speksit mitata ja jos jossain vaiheessa tulee sopiva hylly versio vastaan, niin tuloksia voi vertailla myöhemminkin.

    kertokaas nyt mullekin mitä noi bulge ja roll meinaavat.aavistus on,mutta sitä en ymmärrä että mitä sillä tiedolla tekee!

    kertokaas nyt mullekin mitä noi bulge ja roll meinaavat.aavistus on,mutta sitä en ymmärrä että mitä sillä tiedolla tekee!

    Bulge on puumailan lavan sivusuuntainen kaarevuus. Sillä aikaansaadaan ’gear effect’, joka korjaa svitarista sivuun menneen lyönnin lentoa. Esim kärkkäri lähtee oikealle, mutta saa huukki kierteen ja palaa siksi kohteen suuntaan.

    Roll on lavan pystysuuntainen kaarevuus. Idea on sama kuin bulgessa, mutta toimivuus ei ole yhtä hyvä. Jotkut valmistajat tekevät lavoista lähes suoria, eli roll on nolla, tai alaosassa nolla ja yläosassa jotain.

    Vappuhuurujen jälkeen alkoi hitaasti raksuttaa: Vai oliko sen bulgen tarkoitus nimenomaan vähentää gear effectiä eli ilman bulgea kärkkäriin tulee gear effect ja pallo kaartaa vahvalla kierteellä voimakkaasti vasemmalle? Bulge vähentää kierteen määrää ja pallon lähtösuunta on bulgen kanssa jo hieman oikealle, jonka jälkeen pallo palaa kierteen johdosta vasemmalle?

    Nimetön

    http://www.golflinks.co.uk/terminology.shtml:

    Bulge: The wood face curves outwards from heel to toe and helps to create ’Gear Effect’ by imparting corrective spin to off centre hits.

    Gear Effect: The bulge on wooden clubs causes toe or heel hits to have reverse spin applied to the ball which reduces the hook or slice which would be much more pronounced if the face was flat. The term is also applied to irons and the ’Gear Effect’ comes from cavity back irons having more weight in the heel and toe.

    http://www.science.ca/askascientist/viewquestion.php?qID=2419:

    Steve Arkin (Gender: M, Age: 55) from San Diego on December 9, 2004 asks:

    Q: How is the spin imparted to a golf ball during the collision with a driver determined? The paradox is that many sources report ’the gear effect’ where the club recoils and imparts CCW spin (hook spin so the ball will curve to the left) on a toe hit, while an open club face (or a convex shape) will impart CW spin (slice spin which makes the ball curve left to right).

    I understand how side spin results from off-line club paths or non-square hits. I believe that these are in fact the dominant effect. My problem is that all drivers are made with a convex face. This means that a toe hit will have an open face, even on a perfectly straight hit. The effect described in the article should make the ball fade to the right. However, many sources claim that the reason for the convex face is to achieve the exact opposite: to make the ball curve back to the left on toe hits. The claim is that this is caused by ’the gear effect’ where (they claim) the club rotates back away from the impact and imparts counter-clockwise spin to cause a hook back to the left.

    I am not clear on the physics of the collision that can cause this to happen. I believe that the club will slow down after the collision, but I doubt that it actually translates backward. So is ’the gear effect’ real or a myth?

    A: Raymond Penner, Professor of Physics, Malaspina College, Nanaimo, BC answered on December 11, 2004:

    The gear effect is real. When the head of a driver is hit off-center it not only slows down but it also rotates about its center of mass. Its this rotation that causes the face of the club to rub across the golf ball and give it the side spin that is said to be due to the gear effect. The side spin due to the gear effect is opposite in direction to the side spin caused by the face opening or closing during the collision. i.e. For a hit towards the toe the club would open up causing a slice but the gear effect would result in a hook. Which effect dominates depends on how far back the center of mass is from the clubface and the specific impact point. In the case of the woods the center of the club head is far from the clubface and the gear effect dominates. The clubface is curved to compensate. The closer the center of the club head is to the clubface the less the gear effect and therefore the less the curvature is needed. That is why irons are typically flat.

    Tuolla on perusasiaa golfmailasta lyhyesti, melko selväkielisesti. Voi imuroida vaikka PDF:nä niin on mukavampi lukea. Kappaleessa 5 puhutaan Bulgesta, Rollista ja Gear effectistä.

    Lue lisää: Basics of Golf Club

    Minä uskoisin helpommin tuota professoria, joka kirjoittaa: ’The clubface is curved to compensate’, kun taas Golflinksin artikkeli kirjoittaa: ’The wood face curves outwards from heel to toe and helps to create ’Gear Effect”.

    Toinen siis kirjoittaa, että bulgella vähennetään gear effectin vaikutusta ja toinen kirjoittaa, että bulgella edesautetaan saamaan gear effect.

    Kovin on ristiriitaisia kirjoituksia alalla 🙂

    Nimetön

    Molemmissa puhutaan samasta asiasta. Bulgen tarkoitus on lisätä gear effectiä, joka puolestaan vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan kuin ’normaali’ off-center osumasta syntyvä kierre. Gear effect siis kompensoi normaalia sivuttaiskierrettä.

    Nimetön

    Gear effect aiheutuu epäkeskisestä osumasta ja osumapinnan taakse sijoitetusta painopisteestä. Gear Effect aiheuttaa sivukierteen, jota säädetään bulge-säteellä sopivaksi. Bulge säde vaikuttaa myös lähtökulmaan. Itse tutkin nykyisin sopivia

    bulgen arvoja eri mailoille omalla tietokoneellani osuma- ja lentosimulaatiolla.

    Nyt en ehdi penkoa artikkeleita ja vetäisen ulkomuistista ja viittaan em. proffan kirjoitukseen:

    Gear Effect on riippuvainen lavan painopisteestä ja mitä kauempana painopiste sijaitsee lyöntipinnasta, niin sitä enemmän tulee esim. kärkiosumassa Gear Effectiä eli pallo kaartaa voimakkaasti vasemmalle. Painopisteen johdosta tämä esiintyy lähinnä puumailoissa. Puumailoissa Gear Effect ’voittaa’ normaalin sivukierteen nimienomaan siksi, että painopiste on kauempana lavasta. Mitä suurempi etäisyys painopisteellä on lyöntipintaan, níin sitä suurempi Gear Effect ja sitä suurempi bulge tarvitaan kompensoimaan Gear Effectin vaikutusta. Tämän johdosta isoissa draivereissa on pääsääntöisesti suurempi bulge kuin esim. spooneissa, puhumattakaan raudoista.

    Jos bulgella saataisiin aikaan Gear Effect, niin kaikissa raudoissa olisi bulgea. Raudoilla kärkkäri tuppaa yleensä kaartamaan oikealle, koska lapa aukeaa osumassa. Jos ko. lyöntiin saataisiin Gear Effectiä, niin silloinhan syntyisi kierre, joka kaartaa palloa vasemmalle ja voilá, pallo palaisikin keskilinjalle.

    Proffa kirjoitti: ’For a hit towards the toe the club would open up causing a slice but the gear effect would result in a hook. Which effect dominates depends on how far back the center of mass is from the clubface and the specific impact point.’ Kumpi kierre voittaa, riippuu siis massakeskipisteestä, eikä lavan muodosta.

    Gear Effectin synnyssä on siis kysymys massakeskipisteen etäisyydestä lyöntipintaan. Gear Effect ei synny lyöntipinnan muodolla, vaan muodolla Gear Effectin vaikutusta pyritään vähentämään, kuten professori asian mainitsi: ’In the case of the woods the center of the club head is far from the clubface and the gear effect dominates. The clubface is curved to compensate. The closer the center of the club head is to the clubface the less the gear effect and therefore the less the curvature is needed. That is why irons are typically flat. ’ Eli jos massakeskipiste on niin kaukana, että Gear Effect dominoi, niin lyöntipintaan laitetaan curvea (bulge), jotta Gear Effectin vaikutusta kompensoidaan. Mitä lähempänä massakeskipiste on lyöntipintaa, niin sitä vähemmän tarvitaan bulgea kompensoimaan Gear Effectin vaikutusta

    Oletteko kokeilleet lyödä puumailalla, jossa ei ole lainkaan bulgea eli se on sivuttaissunassa suora? Kun lyö kärkkärin, niin Gear Effect on niin voimakas, että lyönnistä tulee sikahukki. Jos bulge olisi negatiivinen eli lapa olisi lyöntipimnnaltaan kovera, niin hukki olisi järjetön. Osuisikohan pallolla omaan selkään :))

    Pääsi lipsahtamaan julkaisu melko pitkäksi. Pakki toimitti materiaalinj aikaa sitten mutta jäi työpinossa hieman paitsioon. Sori.

    Nyt kuitenkin http://www.kejtour.comista löytyy kohdasta ’Piraatti päreiksi / Analyysi’ Vasemman Pakin kaikenpaljastava, rohkea tilitys aiheesta.

    Lue lisää: Linkki juttuun

    tmv

    Kiitos mielenkiintoisesta kokonaisuudesta. Ainakin itselleni oli jo pelkästään hauskaa ’kurkistaa’ noiden mailojen sisälle.

    Vaikka selkeitä eroja tietenkin mailoista löytyi, niin jollain lailla ainakin itselleni oli kuitenkin jopa hieman yllättävää kuinka pieniä eroja mailojen suorituskyvyssä loppujen lopuksi on (vaikka nyt eivät 100% samalla loftilla jne olleetkaan).

    Toki omaa mielenkiintoani lisäsi vielä se, että omasta bägistä löytyy ko. draiveri 10.5 asteisena (toki originaali =).

    Kiitos mielenkiinnosta.

    Suorituskykyjen eroista: Mitä enemmän noiden mailojen kanssa touhuaa, sitä pienemmiltä niiden suorituskykyerot vaikuttavat. Varsinkin lapojen.

    Suurimmat erot valtamerkkien välillä syntyvät varmaankin markkinointiosaston aivoriihissä. Näissä piraateissa tietenkin pitää muistaa valmistustekniset oikaisut, jotka huonontavat mekaanista laatua.

    Kun pysyy tunnetuissa laatumerkeissä (OEM/komponentti) niin mailavalinta on yhtä tieteellistä hommaa kuin naisilla käsilaukun valinta. Tarkoitan siis sitä, että jokaisella laukulla saa tavarat paikasta toiseen ja 90% valinnasta kohdistuu ostajan tunnepuolen tarpeiden tyydyttämiseen.

Esillä 20 viestiä, 76 - 95 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Projekti: Piraatti Päreiksi

Etusivu Foorumit Yleistä Projekti: Piraatti Päreiksi