23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

Pitäis hommata kuljetuslaukku. Millainen olisi hyvä?

Etusivu Foorumit Välineet Pitäis hommata kuljetuslaukku. Millainen olisi hyvä?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 97)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • PLa kirjoitti: (26.1.2014 15:08:28)
    Oletuksena kaksi henkeä on lähdössä Norwegianilla matkaan. Toisella matkalaukussa molempien vaatteet ja toisella kuljetiuspussissa molempien bagit ja mailat (painorajat huomioiden).

    Selviääkö siis maksamalla molemmille yhdestä matkatavarasta 11 e suuntaansa?

    Edellä on koko ajan käsitelty Finnairin ohjeita. Norwegianilla on omat ohjeensa, jotka varmaan selviävät heidän nettisivustoltaan.

    ts

    PLa kirjoitti: (26.1.2014 15:08:28)
    Oletuksena kaksi henkeä on lähdössä Norwegianilla matkaan. Toisella matkalaukussa molempien vaatteet ja toisella kuljetiuspussissa molempien bagit ja mailat (painorajat huomioiden).

    Selviääkö siis maksamalla molemmille yhdestä matkatavarasta 11 e suuntaansa?

    Norwegian ei ole mukana noissa isoissa allianseissa ja tekevät ihan omat säädöksensä, joskus yleisestä linjasta poiketen, kuten muutkin halpisyhtiöt. Asia selviää vain heiltä kysymällä.

    ts kirjoitti: (26.1.2014 15:04:13)

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 14:33:02)

    Kirjoitetut, sinänsä selkeät säännöt, eivät tue tuota tulkintaasi. .

    Miten niin?

    Siten niin, että kirjoitetuissa säännöissä kerrotaan vaan, mitä golfvarusteet saavat sisältää tekemättä mitään eroa sen suhteen, ovatko ne ainoa vai lisämatkatavara. Käytäntö on sitten toinen juttu, mutta puhe olikin siitä mitä ohjeisiin on kirjoitettu.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 15:31:51)

    ts kirjoitti: (26.1.2014 15:04:13)

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 14:33:02)

    Kirjoitetut, sinänsä selkeät säännöt, eivät tue tuota tulkintaasi. .

    Miten niin?

    Siten niin, että kirjoitetuissa säännöissä kerrotaan vaan, mitä golfvarusteet saavat sisältää tekemättä mitään eroa sen suhteen, ovatko ne ainoa vai lisämatkatavara. Käytäntö on sitten toinen juttu, mutta puhe olikin siitä mitä ohjeisiin on kirjoitettu.

    Luitko loppuun?

    In general, sporting equipment is treated like any other baggage

    Vaikka tuo on Lufthansan sivuilta, ovat olleet yhdessä noita säädöksiä laatimassa kun lentoyhtiöt ovat koittaneet käytäntöjään yhdenmukaistaa. Siksi käytäntökin noudattaa tuota ja virhe on siellä erikoistavarapuolella ja vanhoihin ajatuksiin perustuva.

    Eli kirjoitetut säännöt eivät vieläkään ole selkeät ja yksiselitteiset, kuten jo tämä vääntö ja lisäksi käytännön kokemus osoittaa.

    KL

    ts kirjoitti: (26.1.2014 15:41:52)

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 15:31:51)

    ts kirjoitti: (26.1.2014 15:04:13)

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 14:33:02)

    Kirjoitetut, sinänsä selkeät säännöt, eivät tue tuota tulkintaasi. .

    Miten niin?

    Siten niin, että kirjoitetuissa säännöissä kerrotaan vaan, mitä golfvarusteet saavat sisältää tekemättä mitään eroa sen suhteen, ovatko ne ainoa vai lisämatkatavara. Käytäntö on sitten toinen juttu, mutta puhe olikin siitä mitä ohjeisiin on kirjoitettu.

    Luitko loppuun?

    In general, sporting equipment is treated like any other baggage

    ….

    Eli kirjoitetut säännöt eivät vieläkään ole selkeät ja yksiselitteiset, kuten jo tämä vääntö ja lisäksi käytännön kokemus osoittaa.

    Eivät näytä olevan, sillä tuo ’in general’ -klausuuli antaa määräysten kirjoittajalle hauskasti kosolti takaportteja, kuten vaikkapa mahdollisuuden rajoittaa ko. pakaasin sisältöä määräysten jossakin toisessa pykälässä.

    ts

    KL kirjoitti: (26.1.2014 16:51:42)

    Eivät näytä olevan, sillä tuo ’in general’ -klausuuli antaa määräysten kirjoittajalle hauskasti kosolti takaportteja, kuten vaikkapa mahdollisuuden rajoittaa ko. pakaasin sisältöä määräysten jossakin toisessa pykälässä.

    Tavallaan antaa, tavallaan ei, koska sitten pitäisi keksiä peruste miksi tuosta yleisestä linjasta poiketaan.

    Tuon tekstin muodon tarkoitus on ymmärtääkseni taaskin maksujen lieventäminen, eli tietyt urheiluvälineet saattaa saada kyytiin edullisemmin kuin jos ne rahdattaisiin esim mittojen mukaisena pakettina.

    Olennaista on siis se, etä golfbägin kuljettamisesta ei enää rokoteta kuten ennen, vaan kaikkia mittoihin ja painoihin soveltuvia laukkuja käsitellään samoin perustein. Näinhän se on ollut jo vuodesta 2009, mutta nyt tekstejä on koitettu selventää. Onnistumisesta sitten voidaan taas olla montaa mieltä.

    PLa kirjoitti: (26.1.2014 15:08:28)
    Oletuksena kaksi henkeä on lähdössä Norwegianilla matkaan. Toisella matkalaukussa molempien vaatteet ja toisella kuljetiuspussissa molempien bagit ja mailat (painorajat huomioiden). Selviääkö siis maksamalla molemmille yhdestä matkatavarasta 11 e suuntaansa?

    Norwegianin ohjeista ja säännöistä löysin seuraavaa LowFare-hintaluokassa:
    * veloituksetta yksi käsimatkatavara (maks 10 kg, 55x40x23) + yksi henkilökohtainen tavara
    * kirjattava matkatavara, maks 20 kg, hinta esim Espanjaan 11 €/kolli
    * golfvarusteet luokitellaan ns ylimittaisseksi matkatavaraksi, maks 20 kg, ei saa sisältää muuta kuin ko urheiluvälineitä, hinta esim Espanjaan 25 €/kolli
    * golfvälineiden vaurioituminen korvataan ainoastaan, jos ne on pakattu riittävän hyvin kovaan pakkaukseen ja että pakkaus on vahingoittunut. Pelkästään pehmeää käärettä ei katsota riittäväksi pakkaukseksi edellä mainitun kaltaisille esineille

    ts kirjoitti: (26.1.2014 17:06:48)
    Olennaista on siis se, etä golfbägin kuljettamisesta ei enää rokoteta kuten ennen, vaan kaikkia mittoihin ja painoihin soveltuvia laukkuja käsitellään samoin perustein. Näinhän se on ollut jo vuodesta 2009, mutta nyt tekstejä on koitettu selventää.

    En tiedä yhtään lentoyhtiötä, jossa tuota periaatetta olisi noudatettu jo vuodesta 2009.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (26.1.2014 18:26:43)

    ts kirjoitti: (26.1.2014 17:06:48)
    Olennaista on siis se, etä golfbägin kuljettamisesta ei enää rokoteta kuten ennen, vaan kaikkia mittoihin ja painoihin soveltuvia laukkuja käsitellään samoin perustein. Näinhän se on ollut jo vuodesta 2009, mutta nyt tekstejä on koitettu selventää.

    En tiedä yhtään lentoyhtiötä, jossa tuota periaatetta olisi noudatettu jo vuodesta 2009.

    Minäkin yllätyin kun tajusin tuostakin olevan jo niin kauan. Niin se aika kuluu ja lapset kasvaa…

    Parilla valmismatkalla on tullut tuo 15 kg rajoitus eteen silloin kun muu matkatavara menee matkalaukusssa ja bägi omassa laukussaan. Matkalaukku saa painaa sen 20-23 kg mutta bägilaukku vain 15 kg ja se ei oikein tunnu riittävän, vaikka laittais vain kantobägin, mailat, palloja ja kengät niin paino huitelee heti tuolla 18 kg tienoolla. Onko sinulla ts tai jollain muulla kokemusta siitä joutuuko koskaan maksamaan lisämaksuja jos paino menee yli tuon 15 kg.

    Bogey kirjoitti: (27.1.2014 0:34:04)
    Parilla valmismatkalla on tullut tuo 15 kg rajoitus eteen silloin kun muu matkatavara menee matkalaukusssa ja bägi omassa laukussaan. Matkalaukku saa painaa sen 20-23 kg mutta bägilaukku vain 15 kg ja se ei oikein tunnu riittävän, vaikka laittais vain kantobägin, mailat, palloja ja kengät niin paino huitelee heti tuolla 18 kg tienoolla. Onko sinulla ts tai jollain muulla kokemusta siitä joutuuko koskaan maksamaan lisämaksuja jos paino menee yli tuon 15 kg.

    Suuret lentoyhtiöt ovat siirtyneet siihen käytäntöön, että golfbägien painorajoitus on sama kuin muullakin matkatavaralla, eli painoraja on 23 kg. Poikkeuksiakin on, kuten esim. Norwegian 20 kg. Tuo 15 kg on eilispäivää, ei enää tätä päivää.

    Jotkut lentoyhtiöt edellyttävät etukäteisilmoitusta golfbägin mukaan tulosta (mm. SAS, Air Berlin, Norwegian), mutta eivät kaikki (mm. Finnair ei enää, viime vuonna vielä kyllä).

    Kannattaa muistaa, että matkatavaraohjeet ovat lentoyhtiökohtaisia. Pienillä halpisyhtiöillä on ihan toiset määräykset. Yhtiökohtaiset ohjeet löytyvät jokaisen lentoyhtiön nettisivustolta.

    ts

    ts kirjoitti: (26.1.2014 13:10:49)

    Mielenkiintoinen on tuo 158 cm sääntö, jota onneksi ei ilmeisesti noin noudateta, koska yksikään bägi ei siihen sopisi, vaikka nuo kertomerkit korjattaisiin plussiksi: The maximum dimensions per bag are 158 cm (width x height x depth).

    SAS:n sivuilta löytyi nyt tuohon taas melkein asiallinen teksti:

    ’Vaikka sukset, golfvarusteet ja polkupyörät ylittävät matkatavaran standardimitat eli enintään 158 cm, se voidaan silti katsoa ’tavalliseksi matkatavaraksi’ ja kuljettaa veloituksetta. Jos urheiluvälineet kuitenkin ylittävät veloituksetta kuljetettavan matkatavaran painon, tulee niistä maksaa kiinteä hinta.’

    Minkä helvatin takia pitää sanoa ’voidaan silti katsoa’? Onko tarkoitus kertoa asiakkaalle, että heitetään sitten tiskillä lantila pannaanko sut maksamaan vai ei? Tai että jos oot oikeen nöyrä ja alistuvaisen oloinen, niin sitten katsotaan. Muuten maksat.

    Mutta onneksi nämä lentoyhtiöt ovat ottaneet yleisesti tässä asiassa järjen käteen. Kiitos siitä

    Kiitos hyvistä kommenteista alkuperäiseen kysymykseeni!

    (siis ketjun alussa, ennen kuin jouduttiin tähän vääntöön että mitä kukakin lentoyhtiö hyväksyy… eiköhän jokainen matkalle lähtijä osaa selvittää ihan itse miten kyseisellä matkalla bägiltä vaaditaan – itse lennän Norwegianilla ja varasin jo kauan sitten tarvittavan golfbägikuljetuksen, joka on max 20 kg, ja maksaa Espanjaan 25 eur / sivu, taittolennoilla)

    En ostanut matkabägiä vielä, tuo BagBoy T10 vaikuttaisi kiinnostavalta, siis se jossa on kova kärki, ja muuten pehmeä, vaikka onkin vähän kalliimpi. Käyn kuitenkin kaupassa katsomassa vielä.

    ts kirjoitti: (27.1.2014 8:07:23)
    Onko tarkoitus kertoa asiakkaalle, että heitetään sitten tiskillä lantila pannaanko sut maksamaan vai ei? Tai että jos oot oikeen nöyrä ja alistuvaisen oloinen, niin sitten katsotaan. Muuten maksat.

    Juuri näin asia oli vielä muutama vuosi sitten, onneksi ei enää.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (27.1.2014 10:36:48)

    ts kirjoitti: (27.1.2014 8:07:23)
    Onko tarkoitus kertoa asiakkaalle, että heitetään sitten tiskillä lantila pannaanko sut maksamaan vai ei? Tai että jos oot oikeen nöyrä ja alistuvaisen oloinen, niin sitten katsotaan. Muuten maksat.

    Juuri näin asia oli vielä muutama vuosi sitten, onneksi ei enää.

    Jätit sen olennaisen pois tuosta lainauksesta, eli miksi SAS käyttää ilmaisua ’voidaan’?

    Ilmeisesti kyse on vieraasta kielestä kääntäessä jääneestä huonosta ilmaisusta, mutta olishan se fiksua tuossa todeta, että ne käsitellään normaalina matkatavarana.

    Pieni vihje draiverin suojaamiseksi pehmeässä kuljetuslaukussa: Osta eurolla harjanvarsi (pitkä), katkaise se n. 1cm driveria pidemmäksi ja teippaa se jeesusteipillä driverin varteen. Harjanvarsi ottaa iskut vastaan kun bägiä heitellään. Poista harjanvarsi ja jeesusteippi ennen golfkentälle menoa.

    pitkällä aikavälillä paras kuljetuslaukku on sellainen, joka menee tyhjänä mahdollisimman pieneen tilaan. Muuten se on sen 350 päivää vuodesta jossain nurkassa riesana.

    Topi Sontala kirjoitti: (1.2.2014 12:54:34)

    pitkällä aikavälillä paras kuljetuslaukku on sellainen, joka menee tyhjänä mahdollisimman pieneen tilaan. Muuten se on sen 350 päivää vuodesta jossain nurkassa riesana.

    Kukakohan vanha typerys nyt tämäkin tyyppi on. Ylläpito voisi poistaa, kun katsoo tuon profiilin.

    ts

    Rauski kirjoitti: (1.2.2014 13:51:16)

    Topi Sontala kirjoitti: (1.2.2014 12:54:34)

    pitkällä aikavälillä paras kuljetuslaukku on sellainen, joka menee tyhjänä mahdollisimman pieneen tilaan. Muuten se on sen 350 päivää vuodesta jossain nurkassa riesana.

    Kukakohan vanha typerys nyt tämäkin tyyppi on. Ylläpito voisi poistaa, kun katsoo tuon profiilin.

    Mä ainakin tunnen pelkkää surua ja sääliä tuolalisia ihmisiä kohtaan.

    KL

    Old Geaser kirjoitti: (31.1.2014 19:37:15)
    Pieni vihje draiverin suojaamiseksi pehmeässä kuljetuslaukussa: Osta eurolla harjanvarsi (pitkä), katkaise se n. 1cm driveria pidemmäksi ja teippaa se jeesusteipillä driverin varteen. Harjanvarsi ottaa iskut vastaan kun bägiä heitellään. Poista harjanvarsi ja jeesusteippi ennen golfkentälle menoa.

    Tarpeellinen tarkennus 🙂

    Rauski kirjoitti: (1.2.2014 13:51:16)

    Topi Sontala kirjoitti: (1.2.2014 12:54:34)

    pitkällä aikavälillä paras kuljetuslaukku on sellainen, joka menee tyhjänä mahdollisimman pieneen tilaan. Muuten se on sen 350 päivää vuodesta jossain nurkassa riesana.

    Kukakohan vanha typerys nyt tämäkin tyyppi on. Ylläpito voisi poistaa, kun katsoo tuon profiilin.

    Mistä näitä oikein sikiää! Koettaisit pysyä edes yhden viestin aiheessa ja kertoisit esim näkemyksesi hyvästä kuljetuslaukusta.

    Esim. Sellainen on hyvä jossa on rullat alla. Voin laittaa tuosta kitkakerroinerosta pari käppyrääkin myöhemmin. Liikkuu nimittäin monta kertaa paremmin rullilla kuin ilman, kun vetää perässä.

    Rauski tuo offtopicin kruunaamaton kuningas. Katsohan peiliin ja tutki omaa viestihistoriaasi. Monta asiallista viestiä olet itse kirjoittanut?

    Matkasuojista; Tuo hyvän rullaavuuden puolesta ainakin itse liputan, loppuvuodesta tuli reissattua golfin merkeissä muutama viikko ja lainassa oli perusmallin löysä matkasuoja jossa pienet pyörät alla. Pitkissä siirtymissä lentokenttien terminaaleissa olisi toivonut laadukkaista matkalaukuista tuttua rullausta ja tarpeeksi pitkää teleskooppivartista ’kahvaa’ josta matkasuojaa voisi vetää perässään.

    Lentoyhtiöiden käytännöistä; ainakaan Finnair ei reittilennossa punninnut tai mittailut matkasuojaa, meni ylimääräisenä matkatavarana ja kulut 75eur / suunta.

    ts

    Oktaani kirjoitti: (1.2.2014 17:49:18)
    Rauski tuo offtopicin kruunaamaton kuningas. Katsohan peiliin ja tutki omaa viestihistoriaasi. Monta asiallista viestiä olet itse kirjoittanut?

    .

    Aika monta asiallista on Rauskikin kirjoittanut, enkä juuri ole nähnyt sotkevan asiakeskusteluja.

    Sinulta taisi nyt kyllä huolimattomuutta jäädä joko lukematta tai ymmärtämättä mihin Rauski tuossa viestissä viittasi.

    ts kirjoitti: (1.2.2014 18:08:47)

    Oktaani kirjoitti: (1.2.2014 17:49:18)
    Rauski tuo offtopicin kruunaamaton kuningas. Katsohan peiliin ja tutki omaa viestihistoriaasi. Monta asiallista viestiä olet itse kirjoittanut?

    .

    Aika monta asiallista on Rauskikin kirjoittanut, enkä juuri ole nähnyt sotkevan asiakeskusteluja.

    Sinulta taisi nyt kyllä huolimattomuutta jäädä joko lukematta tai ymmärtämättä mihin Rauski tuossa viestissä viittasi.

    Mistä näitä oikein sikiää? Mainitsitko viestissäsi sanallakaan kuljetuslaukkua? Voin kertoa, tein siitä jo tilastonkin: 0 mainintaa. Voi järjen köyhyyttä! Sille on syynsä miksi ERI aiheista perustetaan ERI viestiketjuja. Mutta jos ymmärryksen taso on tuo, niin ei saisi kai paljoa odottaa.

    EDIT: Wilsonilta on saatavana kokoontaitettava (komeron hyllylle menevä) ja rullallinen matkasuoja bägille. Suosittelen!

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 97)
Vastaa aiheeseen: Pitäis hommata kuljetuslaukku. Millainen olisi hyvä?

Etusivu Foorumit Välineet Pitäis hommata kuljetuslaukku. Millainen olisi hyvä?