Aihe: Pientä pähkinää lumen keskelle - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Pientä pähkinää lumen keskelle

Etusivu Foorumit Säännöt Pientä pähkinää lumen keskelle

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • PG

    KL kirjoitti: (20.1.2012 14:11:13)
    Tiiauspaikalla: Tiiauspaikalta pelattava pallo on lyötävä alueen rajojen sisäpuolelta. Pallon saa pelata mistä vain tiiauspaikalta ja pallon saa tiiata.

    Jostain syystä tuo toinen ’played’ on käännetty lyömiseksi, muut pelaamiseksi. Lyöminen ja pelaaminen kuitenkin tarkoittavat samaa asiaa.

    On totta, että pelaaminen tarkoittaa useimmiten samaa kuin lyöminen. Tässäkään tekstissä asiasisältö ei muutu miksikään, vaikka pelaaminen ja lyöminen katsottaisiin synonyymeiksi. Monesti pelaamisella on kuitenkin eri tai laajempi merkitys kuin lyömisellä. Otetaan esimerkki:

    Kentän pelaaminen ja reiän pelaaminen ovat OK, mutta kentän lyöminen ja reiän lyöminen eivät ole. Sen sijaan pallon lyömisestä voidaan puhua. Se ei silti aina tarkoita täsmälleen samaa, kuin pallon pelaaminen, sillä pelaamiseen voi sisältyä lyömistä edeltävät toimenpiteet. Menneen aikamuodon ilmaisu on vaikea, jos ei tiedetä onko pelaamisen tarkoitettu kattavan myös esim. asettamisen. Lyöty pallo ei kata asettamista, mutta pelattu pallo kattaa, jos niin on tarkoitettu.

    Säännöissä on erikseen luku Pallon pelaaminen. Siihen sisältyy mm. säännöt pallon etsimisestä ja tunnistamisesta sekä pallon lyömisestä. Tämäkin osoittaa sen, että pallon lyöminen on pallon pelaamisen osa-alue.

    Säännöt tulkitaan oikein, jos arvataan mitä loordit ovat ajatelleet. KL:n vakuuttelun jälkeen uskon, että lordit todellakin ovat pallo pelissä -määritelmässään tarkoittaneet pelaamisella pelkkää lyömistä. Silloin 20-7 ei tule kysymykseen. Määritelmä on epäselvä, koska termiä pallon pelaaminen ei ole määritelty.

    Ehkä illemmalla kaivaudun vielä poteroon. Sielläkin kuulemma on epäselvyyksiä määritelmissä…

    PG kirjoitti: (20.1.2012 11:52:07)

    Dosto kirjoitti: (20.1.2012 10:04:36)
    Jännä miten yksinkertaisestakin asiasta saa monenlaista vääntöä. Mutta väännän nyt itsekin ja kysyn sinulta KL. Oletko ihan varma (kun dekkaria ei ole olemassa), että tulkintasi ’3. lyönti lähtee tiiboksin ulkopuolelta. Nyt ei sääntö 11-4 enää päde, koska pelaaja ei ole aloittamassa reikää’ pitää. Tämä oli alunperin ainoa asia, mikä minua mietitytti. Ja jos tämä ei pätisi niin tuomarihan olisi kävelyttänyt pelurin takaisin sinne edelliselle tiille.

    20-5 Pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta

    Kun pelaaja haluaa tai hänen täytyy lyödä seuraava lyöntinsä paikalta,
    josta hän löi edel lisen lyöntinsä, hänen on toimittava seuraavasti:

    a. Tiiauspaikalla: Tiiauspaikalta pelattava pallo on lyötävä alueen
    rajojen sisäpuolelta. Pallon saa pelata mistä vain tiiauspaikalta
    ja pallon saa tiiata.

    Rangaistus säännön 20-5 rikkomisesta:
    Lyöntipeli: Kaksi lyöntiä

    Mielestäni sääntö 20 -5 on harvinaisen selkeäasti kirjoitettu (mm. puhutaan pallon lyömisestä, eikä pelaamisesta, joka on laajempi käsite). Tuskin vääntöä tästä asiasta
    tulee?

    Juu, kysyinkin ihan muuta. Että eikö tosiaan enää olla aloittamassa reikää, kun tiiataan uudelleen. Minusta olisi loogisempaa tulkita sekin tilanne sääntömielessä ihan samalla lailla, kuin ensimmäisen pallon kanssa.

    KL kirjoitti: (20.1.2012 17:26:12)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.1.2012 17:22:29)

    KL kirjoitti: (20.1.2012 14:11:13)

    Bogey kirjoitti: (20.1.2012 13:56:52)
    Tämän säännnön kohdalla englanninkielisissä säännöissä puhutaan pelaamisesta: The ball to be played must be played….It may be played…. Onko se sitten käännetty suomenkielisiin sääntöihin lyömiseksi??

    Käännös on tällainen:

    20-5 Pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta

    Kun pelaaja haluaa tai hänen täytyy lyödä seuraava lyöntinsä paikalta, josta hän löi edellisen lyöntinsä, hänen on toimittava seuraavasti:

    a. Tiiauspaikalla: Tiiauspaikalta pelattava pallo on lyötävä alueen rajojen sisäpuolelta. Pallon saa pelata mistä vain tiiauspaikalta ja pallon saa tiiata.

    Jostain syystä tuo toinen ’played’ on käännetty lyömiseksi, muut pelaamiseksi. Lyöminen ja pelaaminen kuitenkin tarkoittavat samaa asiaa.

    Bogey kirjoitti: (20.1.2012 13:56:52)
    Tiiamisesta puheenollen samassa säännössä mainitaan myös että It may be played…. and it may be teed. Mikä tarkoittanee, että avaamisen, aloituslyönnin ja tiiamisen välillä on ero. Eli tiiauspaikka on paikka pelialueella, missä saa käyttää tiitä. Toki avata saa myös lyömällä, pelaamalla palloa suoraan nurmelta.

    Tismalleen. Tässä säännössä korostetaan sitä, että pallon saa asettaa tiitikun nokkaan myös silloin, kun reiän pelaamista ei olla aloittamassa.

    Suomenkielisessä käännöksessä ei valitettavasti olla yhtä tunnontarkkoja kuin alkukielisessä versiossa siitä, vain yhtä sanaa käytetään samasta asiasta puhuttaessa. Johtunee siitä, että käännöstä on tekemässä huomattavasti pienempi joukko kuin alkuperäisversiota, ja jos/kun aika on tiukalla ja kuluja pitää säästää, oikovedoksista tinkiminen on helppo kohde. Kun itse tekee ja itse tarkastaa, lopputulos on helppo ennustaa.

    Tuota lausetta kun hieman makustelee, niin kyseessä voi kenties olla tekstin rytmin vuoksi tehty poikkeama. Lauseenpätkä ’Tiialueelta pelattava pallo on pelattava alueen…’ kuulostaa hieman kököltä.

    sääntöasioissa täsmällisyys voittaa tyylin.

    PG

    Dosto kirjoitti: (20.1.2012 19:14:57)

    PG kirjoitti: (20.1.2012 11:52:07)

    Dosto kirjoitti: (20.1.2012 10:04:36)
    Jännä miten yksinkertaisestakin asiasta saa monenlaista vääntöä. Mutta väännän nyt itsekin ja kysyn sinulta KL. Oletko ihan varma (kun dekkaria ei ole olemassa), että tulkintasi ’3. lyönti lähtee tiiboksin ulkopuolelta. Nyt ei sääntö 11-4 enää päde, koska pelaaja ei ole aloittamassa reikää’ pitää. Tämä oli alunperin ainoa asia, mikä minua mietitytti. Ja jos tämä ei pätisi niin tuomarihan olisi kävelyttänyt pelurin takaisin sinne edelliselle tiille.

    20-5 Pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta

    Kun pelaaja haluaa tai hänen täytyy lyödä seuraava lyöntinsä paikalta,
    josta hän löi edel lisen lyöntinsä, hänen on toimittava seuraavasti:

    a. Tiiauspaikalla: Tiiauspaikalta pelattava pallo on lyötävä alueen
    rajojen sisäpuolelta. Pallon saa pelata mistä vain tiiauspaikalta
    ja pallon saa tiiata.

    Rangaistus säännön 20-5 rikkomisesta:
    Lyöntipeli: Kaksi lyöntiä

    Mielestäni sääntö 20 -5 on harvinaisen selkeäasti kirjoitettu (mm. puhutaan pallon lyömisestä, eikä pelaamisesta, joka on laajempi käsite). Tuskin vääntöä tästä asiasta
    tulee?

    Juu, kysyinkin ihan muuta. Että eikö tosiaan enää olla aloittamassa reikää, kun tiiataan uudelleen. Minusta olisi loogisempaa tulkita sekin tilanne sääntömielessä ihan samalla lailla, kuin ensimmäisen pallon kanssa.
    Säännöistä mitäään tiedä, mutta maalaisjärjellä ajatellen reikä on jo aloitettu, kun yksi lyönti ja yksi rankku on jo plakkarissa. 11-4 ei käy ja 20-5 rikkomisesta selviää kahdella rankulla. Tosin maalaisjärjestä saattaa olla vain haittaa näissä sääntöasioissa.

    vla

    KL:

    ’Otherwise, ball in play includes a ball played from outside the teeing ground when the player elects or is required to play his next stroke from the teeing ground.’

    Tuo lihavoitu sana on siis menneessä aikamuodossa, toisin sanoen ’pallo, joka on pelattu’. Ko. pallo on siis pelissä sitten, kun sitä on pelattu, ei aikaisemmin.’

    Ei kyllä ihan noin, lause ei sisällä aikamäärettä jonka mukaan tuo olisi imperfekti, pelkkä ed-pääte ei sitä siitä tee – kyse voi ihan yhtä hyvin olla futuuristakin.
    Lopputulosta ei toki mihinkään suuntaan muuta

    Ihan sellainen tyhmä kysymys taas tähän väliin kun mä en mitään tästä enää tajua. Jos siis toinen, kolmas, neljäs, viides tai kuudes lähtee jostain, niin eikö nyt kerpele se pallo ole jo pelissä sillä väylällä. jos se meni tiiboksista veteen (valinta edellinen lyöntipaikka), outtiin, pelaamattomaan paikkaan (valinta edellinen lyöntipaikka), hävis muuten vaan, niin tiiboksiin, siis siihen merkkien taakse kahden mailanmitan päähän voi sen pallon laittaa tiin päälle, mutta ei hemmetti sen boksin ulkopuolelle.

    KL

    Rauski kirjoitti: (20.1.2012 23:27:20)
    Ihan sellainen tyhmä kysymys taas tähän väliin kun mä en mitään tästä enää tajua. Jos siis toinen, kolmas, neljäs, viides tai kuudes lähtee jostain, niin eikö nyt kerpele se pallo ole jo pelissä sillä väylällä. jos se meni tiiboksista veteen (valinta edellinen lyöntipaikka), outtiin, pelaamattomaan paikkaan (valinta edellinen lyöntipaikka), hävis muuten vaan, niin tiiboksiin, siis siihen merkkien taakse kahden mailanmitan päähän voi sen pallon laittaa tiin päälle, mutta ei hemmetti sen boksin ulkopuolelle.

    Otetaanpas semmoinen Rauski-versio 😉

    Sampo lyö ensimmäisen pallonsa outtiin. Pallo on pelissä Sampon draiverin kilahduksesta hänen pallonsa kylkeen siihen asti, kunnes pallo pysähtyy outtiin. Sen jälkeen tuo kyseinen pallo ei enää ole pelissä (kts. Määritelmät).

    Nyt Sampo tiiaa pallonsa tiipaikan ulkopuolelle ja lyö sen väylälle. Tämä pallo on pelissä ja on ollut siitä lähtien, kun Sampon draiverin lapa kilahti kyseiseen palloon.

    Sitten Sampo lyö pallonsa reikään. Pallo oli pelissä aina siihen asti, kunnes se jäi reiän reunojen sisäpuolelle. Sen jälkeen pallo ei enää ole pelissä (kts. Määritelmät).

    Missään kohdassa sääntöjä ei oteta kantaa siihen saako pelaaja käyttää tiitikkua tiiatessaan pallonsa tiipaikan ulkopuolelle. Kenties asia on ajateltu siten, että tuo kahden lyönnin rangaistus on riittävä, mene ja tiedä.

    KL kirjoitti: (21.1.2012 0:48:41)

    Rauski kirjoitti: (20.1.2012 23:27:20)
    Ihan sellainen tyhmä kysymys taas tähän väliin kun mä en mitään tästä enää tajua. Jos siis toinen, kolmas, neljäs, viides tai kuudes lähtee jostain, niin eikö nyt kerpele se pallo ole jo pelissä sillä väylällä. jos se meni tiiboksista veteen (valinta edellinen lyöntipaikka), outtiin, pelaamattomaan paikkaan (valinta edellinen lyöntipaikka), hävis muuten vaan, niin tiiboksiin, siis siihen merkkien taakse kahden mailanmitan päähän voi sen pallon laittaa tiin päälle, mutta ei hemmetti sen boksin ulkopuolelle.

    Otetaanpas semmoinen Rauski-versio 😉

    Sampo lyö ensimmäisen pallonsa outtiin. Pallo on pelissä Sampon draiverin kilahduksesta hänen pallonsa kylkeen siihen asti, kunnes pallo pysähtyy outtiin. Sen jälkeen tuo kyseinen pallo ei enää ole pelissä (kts. Määritelmät).

    Nyt Sampo tiiaa pallonsa tiipaikan ulkopuolelle ja lyö sen väylälle. Tämä pallo on pelissä ja on ollut siitä lähtien, kun Sampon draiverin lapa kilahti kyseiseen palloon.

    Sitten Sampo lyö pallonsa reikään. Pallo oli pelissä aina siihen asti, kunnes se jäi reiän reunojen sisäpuolelle. Sen jälkeen pallo ei enää ole pelissä (kts. Määritelmät).

    Missään kohdassa sääntöjä ei oteta kantaa siihen saako pelaaja käyttää tiitikkua tiiatessaan pallonsa tiipaikan ulkopuolelle. Kenties asia on ajateltu siten, että tuo kahden lyönnin rangaistus on riittävä, mene ja tiedä.

    Joo tässä nämä ajatukset vilistää päässä edestakas. Jos nyt kuitenkin palaat lyömään palloa uudelleen ja menet tiiboksin ulkopuolelle niin eikö se pallo ole kuitenkin pudotettava, tiiboksissa sen saa asettaa tiitikun päälle. Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa tiin päältä lyöty aloituslyönti hipaisee palloa ja menee 5 metriä eteenpäin tiiboksin rajojen yli. Seuraava pallo meneekin outtiin jolloin minun on pudotettava sääntöjen mukaan pallo edelliselle lyöntipaikalle. Nyt se on tiialueella mutta ei tiiboksissa. En kai nyt tuossakaan saa asettaa palloa enää tiitikun päälle.

    Voi olla että nämä eri viestit menee mulla totaalisen sekaisin;)

    Palataan taas niihin lillukanvarsiin. Kun lukee englanninkielisiä sääntöjä niin saa aika vahvasti sen vaikutelman, että tiiauksella tarkoitetaan nimenomaan pallon asettamista tiin päälle eikä mitä tahansa avauslyöntiä tiipaikalta. Tiiaamisen täytyy myös tapahtua tiiauspaikalla/alueella .. on the teeing ground.

    Esim. 11.1: When a player is putting a ball into play…..from the surface of the ground or from the conforming tee in or on the surface of the ground.
    11.2: … it may be re-teed…
    20.5:a: It may be played from anywhere within the teeing ground and may be teed.

    Itse asiassa samassa säännössä ( 11.1. ) sanotaan myös seuraavaa: If a player makes a stroke at a ball on a non-conforming tee, or at a ball teed in a manner not permitted by this rule, he is disqualified. Eli tämän säännön perusteella Sampo olisi kuitenkin diskattu heti kättelyssä.

    Onko niin, että englanninkielisistä säännöistä saisi kuitenkin selkeämmän, yksiselitteisemmän kuvan kuin suomenkieleen käännetyistä säännöistä?

    PG

    Rauski kirjoitti: (21.1.2012 12:15:08)
    Joo tässä nämä ajatukset vilistää päässä edestakas. Jos nyt kuitenkin palaat lyömään palloa uudelleen ja menet tiiboksin ulkopuolelle niin eikö se pallo ole kuitenkin pudotettava, tiiboksissa sen saa asettaa tiitikun päälle. Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa tiin päältä lyöty aloituslyönti hipaisee palloa ja menee 5 metriä eteenpäin tiiboksin rajojen yli. Seuraava pallo meneekin outtiin jolloin minun on pudotettava sääntöjen mukaan pallo edelliselle lyöntipaikalle. Nyt se on tiialueella mutta ei tiiboksissa. En kai nyt tuossakaan saa asettaa palloa enää tiitikun päälle.

    Voi olla että nämä eri viestit menee mulla totaalisen sekaisin;)

    Juu, kyllä, edellyttäen että pelaaja on lyönyt edellisen lyöntinsä tiiauspaikan ulkopuolelta pelissä olevaksi palloksi. Jos lyönti olisi pitänyt tehdä tiiauspaikan sisäpuolelta, rikkomuksesta tulee 2 rankkua. Jos pelaaja uusii lyönnin, niin pallo on pudotettava – pelaaja on hukannut mahdollisuutensa tiiaukseen, koska edellinen lyönti ei ole lähtenyt tiiauspaikalta, tiitä ei saa käyttää, vähintään seitsemäs lyönti lähtee.

    Jos Sampo oli uusinut sen helvetin pitkälle menneen lyöntinsä, niin pudottaa olisi pitänyt, 7. olisi lähtenyt. Reiän pelaamisen jälkeen ei Sampo olisi voinut uusia mitään lyöntiä.

    PG

    Pieni lisäys edelliseen: Jos tuomari olisi todennut, että Sampo on tehnyt vakavan rikkomuksen pitkässä lyönnissään (varastanut liikaa tai saanut merkittävää etua paremman lyöntipaikan johdosta), lyönti olisi hylätty ja Sampo passitettu tiiauspaikalle. 5. lyönti lähtisi tiiauspaikan sisäpuolelta tiitikkua käyttäen tai ilman sitä.

    KL

    Bogey kirjoitti: (21.1.2012 12:37:26)
    Palataan taas niihin lillukanvarsiin. Kun lukee englanninkielisiä sääntöjä niin saa aika vahvasti sen vaikutelman, että tiiauksella tarkoitetaan nimenomaan pallon asettamista tiin päälle eikä mitä tahansa avauslyöntiä tiipaikalta. Tiiaamisen täytyy myös tapahtua tiiauspaikalla/alueella .. on the teeing ground.

    Esim. 11.1: When a player is putting a ball into play…..from the surface of the ground or from the conforming tee in or on the surface of the ground.
    11.2: … it may be re-teed…
    20.5:a: It may be played from anywhere within the teeing ground and may be teed.

    Itse asiassa samassa säännössä ( 11.1. ) sanotaan myös seuraavaa: If a player makes a stroke at a ball on a non-conforming tee, or at a ball teed in a manner not permitted by this rule, he is disqualified. Eli tämän säännön perusteella Sampo olisi kuitenkin diskattu heti kättelyssä.

    ’Teed in a manner not permitted by this rule’ tarkoittaa sitä, että pallon tiiaamiseen on käytettävä sääntöjen sallimia tapoja ja/tai välineitä. Se ei mielestäni ota kantaa siihen, jos pelaaja käyttää tiitikkua tiiauspaikan ulkopuolella. Jos pelaaja vaikkapa väylällä tiiaisi pelissä olevan pallonsa, niin silloin hän rikkoisi ainakin sääntöjä 18-2a ja 13-2.

    ’Teeing ground’ tarkoittaa sitä aluetta, jossa pallon saa tiiata. Sääntö 11-4 (ja 11-5) käsittelee tilannetta, jossa pelaaja tiiaa pallonsa tiiauspaikan ulkopuolella. Siinä ei edelleenkään oteta kantaa siihen käyttääkö pelaaja tiitikkua, hiekkakasaa, tms., vaan pelaajaa rangaistaan siitä, ettei hän noudata sääntöä, joka edellyttää tiiamisen tapahtuvan tuolla tiiauspaikalla. Lisärangaistukset tiin käytöstä olisivat mielestäni, ja ilmeisesti myös loordien mielestä kohtuuttomia.

    Käsittääkseni sääntö 11.4 käsittelee kuitenkin tilannetta, missä pelaaja pelaa palloa tiiauspaikan ulkopuolelta, siinä ei puhuta tiiauksesta mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että tiiauksella ei tarkoiteta mitä tahansa alioituslyöntiä (mistäköhän tällainen käsitys on tullut) vaan nimenomaan pallon lyömistä tiin päältä.

    Kaiken kaikkiaan tämä näyttää jäävän vähän epäselväksi. Voisitkohan sinä KL kysyä Loordeilta (olen ymmärtänyt, että sinulla on toimiva kirjeenvaihtoyhteys heihin) täsmennystä tähän asiaan, mielestäni säännöt eivät anna tähän yksiselittteistä vastausta, enkä ole löytänyt dekkareistakaan sopivaa kohtaa, mikä antaisi vastauksen tähän kysymykseen.

    KL

    Bogey kirjoitti: (21.1.2012 20:18:00)
    Käsittääkseni sääntö 11.4 käsittelee kuitenkin tilannetta, missä pelaaja pelaa palloa tiiauspaikan ulkopuolelta, siinä ei puhuta tiiauksesta mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että tiiauksella ei tarkoiteta mitä tahansa alioituslyöntiä (mistäköhän tällainen käsitys on tullut) vaan nimenomaan pallon lyömistä tiin päältä.

    Kyllä käsite ’tee shot’ käsittää kaikki lyönnit. jotka lyödään tiiauspaikalta (tai siis säännön 11-4 tapauksessa tiiauspaikan ulkopuolelta), oli pallo tiitikun nokassa tai ei. Kyseessähän on lyönti, joka lyödään tiiauspaikalta, siis ’tiiltä’.

    Bogey kirjoitti: (21.1.2012 20:18:00)
    Kaiken kaikkiaan tämä näyttää jäävän vähän epäselväksi. Voisitkohan sinä KL kysyä Loordeilta (olen ymmärtänyt, että sinulla on toimiva kirjeenvaihtoyhteys heihin) täsmennystä tähän asiaan, mielestäni säännöt eivät anna tähän yksiselittteistä vastausta, enkä ole löytänyt dekkareistakaan sopivaa kohtaa, mikä antaisi vastauksen tähän kysymykseen.

    Voisinhan minä kysyäkin, mutta kummastelen mitä uutta valaistusta sieltä voisi asiaan tulla. Jos asia olisi jotenkin tulkinnanvarainen, siitä varmasti olisi olemassa selventävä deccari.

    Näyttää tuolla R&A:n sähköisessä sääntökirjassa olevan jokaisen säännön alla FAQs, jonka alla edelleen Submit query jokaisen säännön alla.

    Ainakin minulle lomake aukesi, joten voisi kuvietlla, että kuka vaan voisi tulkintaa määrätilanteeseen kysyä seilläkin. Alussa on valinta tapahtuiko tapaus kilpailussa.

    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (21.1.2012 21:54:32)
    Näyttää tuolla R&A:n sähköisessä sääntökirjassa olevan jokaisen säännön alla FAQs, jonka alla edelleen Submit query jokaisen säännön alla.

    Ainakin minulle lomake aukesi, joten voisi kuvietlla, että kuka vaan voisi tulkintaa määrätilanteeseen kysyä seilläkin. Alussa on valinta tapahtuiko tapaus kilpailussa.

    Kyllä voi ja se kuuluu kummankin RB’n (Ruling Body) toimenkuvaan. Toisaalta ainakin R&A:n politiikka on sellainen, ettei sieltä yksittäiselle kansalaiselle anneta sitovia tulkintoja, mutta kylläkin suuntaa antavia sellaisia, jotka kaiketi aika harvoin poikkeavat niistä virallisista/oikeista.

    Tuo valinta ’kilpailu tai ei’ määrittelee vastaamisen tärkeysjärjestyksen. Ihan kaikkiin akateemisiin kysymyksiin ei sieltä käsin vastata.

    Koska itse olen nevari niin uskalsin lähettää kerran suoraan kyselyn Randaan mutta eihän sieltä tietystikään tullut vastausta. Sen takia ehdotinkin KL:lle että vosi kysyä Loordeilta koska hänellä näyttää olevan keskusteluyhteys sinne.

    Koska siis olen nevari, niin tämä jää kyllä minulle vielä vähän epäselväksi. Termiä tee shot en ole vielä löytänyt säännöistä mutta kunnes toisin näytetään haluaisin vielä pitää kiinni säännöissä olevasta teeman käsittelystä eli tiiaaminen tarkoittaa pallon asettamista tiille eikä mitä tahansa avauslyöntiä, mikä lyödään tiiauspaikalta.

    Olisinkin vielä kysynyt KL:ltä että missä kohtaa sääntöjä puhutaan tee shotista. Useinhan meille syntyy ’kansanomaisia käsityksiä’ aiheesta kuin aiheesta. Eräs klassinen väärä käsitys liittyy ’lähimpään pelattavaan paikkaan’, sellaistahan ei ole vaan kyse on ’lähimmästä vapauttavasta paikasta’ nearest point of relief mutta yleensä ihmisillä ensimmäisenä tulee mieleen tuo lähin pelattava paikka ja sitä sitten lähdetään etsimään vaikka kuinka kaukaa.

    Samalla haluaisin myös kiittää KL:ää. En ole koskaan aikaisemmin lukenut sääntökirjoja näin tarkkaan kuin tässä keskustelussa. Tämä on kyllä ollut aika haastavaa sääntöihin perehtymistä, eikä vain sääntöihin isoina linjoina vaan myös aivan terminologisessa mielessäkin.

    Tässä on välillä puhuttu sääntöjen kääntämisestäkin ja siihen liittyvistä vaikeuksista. Olisiko sellaisessa ajatuksessa mitään järkeä (ei ole Saunalahden mainos!) että suomalaisiinkin sääntöihin painettaisiin alkuperäisteksti rinnalle.

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
Vastaa aiheeseen: Pientä pähkinää lumen keskelle

Etusivu Foorumit Säännöt Pientä pähkinää lumen keskelle