Aihe: Pelilinjasta - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Pelilinjasta

Etusivu Foorumit Säännöt Pelilinjasta

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 100)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #277584 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Q: Caddie seisoo pelaajan takana ja kertoo tavoiteltavan pelilinjan suunnan kulkevan hänen vyönsä soljen kohdalta. Pelaaja ottaa tämän tiedon mukaisen stanssin, peittää caddien näkökentästään vetäisemällä lippalakin sopivasti vinoon ja lyö. Mikä on tuomio?

    A: Arvovaltaisen työryhmän mielipiteen perusteella on selvää, että rangaistusta ei tule säännön 8-2a hengen mukaisesti. Pelaaja ei voinut lippalakki silmillään nähdä caddiensä vyön solkea ja siksi kyseistä merkkiä ei tarvinnut poistaa ennen lyöntiä; caddie ei osoittanut pelilinjaa lyönnin aikana.

    Jatko Q: Backsvingissä mailan lapa osuu paikalleen jääneen caddien otsaan, johon tulee syvä verta vuotava haava. Caddie pyörtyy ja kaatuu maahan. Mikä on kliinisesti oikea ratkaisu?

    A: Sellaista ratkaisua säännöt eivät tunne. Golfkäytöstä koskevassa luvussa kappaleessa Turvallisuus sanotaan: ’Pelaajan on ennen lyöntiä tai harjoitusheilahdusta varmistauduttava, että ketään ihmistä ei ole niin lähellä, että maila, pallo, maasta lyöty kivi, oksa tai muu lyönnin vaikutuksesta irtoava aines voi osua heihin.’ Edelleen kappaleesta Yhteenveto; Rangaistukset käy selville, että jos pelaaja jatkuvasti jättää kentällä olevien ihmisten turvallisuuden huomioonottamatta pelikierroksellaan, toimikunnan suositellaan ryhtyvän kurinpitotoimiin pelaajan rankaisemiseksi. Tällaisia rangaistustoimia ovat esimerkiksi pelikielto määräajaksi kyseiselle kentälle tai kilpailukielto määrättyihin kilpailuihin.

    Arvovaltainen raati päätyi siihen, että säännössä 8-2a mainittu kielto ’pelaaja ei saa sijoittaa ketään pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse, kun pelaaja lyö’, ei sisällä vaatimusta pelilinjan osoittajan turvallisuudesta. Kielto voidaan sivuuttaa turvallisuudesta välittämättä, mikäli pelaaja muuten toimii säännön hengen mukaisesti.

    Caddie ei ollut pelilinjalla tai reiän takana olevalla pelilinjan jatkeella. Pelilinjan merkkinä toiminut vyön solki ’pantiin piiloon’ säännön hengen mukaisesti jo ennen lyöntiä.

    Kysyjä voi olla huoletta. Pelaajalle ei käy kuinkaan tässä yksittäistapauksessa.

    #277585 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kuule, onko itsetarkoituksesi suoltaa sontaa vai haluatko vasiten luoda urbaanilegendoja?

    Kumpi vaihtoehdoista sitten onkin oikea, niin voisitko lopettaa moisen, koska joku voi vahingossa uskoa noita jorinoitasi?

    PG kirjoitti: (18.11.2012 17:21:33)
    Q: Caddie seisoo pelaajan takana ja kertoo tavoiteltavan pelilinjan suunnan kulkevan hänen vyönsä soljen kohdalta. Pelaaja ottaa tämän tiedon mukaisen stanssin, peittää caddien näkökentästään vetäisemällä lippalakin sopivasti vinoon ja lyö. Mikä on tuomio?

    Sääntö 8-2a ei liity tähän kerrassaan mitenkään, mutta pelaaja saa kahden lyönnin rangaistuksen säännön 14-2 perusteella.

    Käytä ylimääräinen energiasi näiden jorinatarinoiden kirjoittamisen sijaan sääntöjen opiskeluun, siitä on varmasti enemmän hyötyä ja vähiten haittaa niin sinulle kuin kaikille muillekin.

    Kiitos jo etukäteen.

    #277586 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (18.11.2012 11:57:17)

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.11.2012 4:06:46)
    17-1. Flagstick Attended, Removed
    or Held Up Before making a stroke from
    anywhere on the course, the player
    may have the flagstick attended,
    removed or held up to indicate the
    position of the hole.

    Myöskään tuossa tai missään deccarissa ei sanota, että tämä sääntö kävelisi säännön 8-2a yli. Toki useimmissa tapauksissa lipun huoltaja samalla osoittaa pelilinjaa, koska noissa (lähipeli)tilanteissa pelilinja yleensä on kohti reikää. Sen sijaan lipputangon nostaminen korkealle ilmaan jossakin kaukana kummun takana reiän kohdalla nimenomaisesti pelilinjan osoittamiseksi on mielestäni selvääkin selvempi säännön 8-2a rikkomus. Tuon linjanhan voisi näyttää sääntöjen sallimallakin tavalla ja sen jälkeen poistua pelilinjalta.

    Miten tulkitset reiän tai pelilinjan osoittamisen eron? Anywhere on kuitenkin aika laaja käsite.

    #277587 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (18.11.2012 11:57:17)

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.11.2012 4:06:46)

    KL kirjoitti: (17.11.2012 23:46:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.11.2012 22:55:29)
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    Reiän paikan osoittaminen moisessa tapauksessa jossain muualla kuin reiän kohdalla ei liene reiän paikan osoittamista.

    Kyllä vieraspelaaja on tavalla tai toisella saatava joko R&A:n tai USGA:n sääntöelimiin, on hänellä kuitenkin niin ylivertainen tietämys ja ymmärrys säännöistä…

    Missä muuten sanotaan, että reiän paikkaa saa osoittaa lippu kohotettuna, jos samalla osoitetaan pelilinjaa, joka muutoin olisi näkymättömissä? Referenssiksi saa laittaa joko säännön, deccarin tai RB’n julkaisun, mikä tahansa näistä kelpaa, tai jopa sähköpostikeskustelu jonkun RB’n jäsenen kanssa.

    Floor is yours, vieraspelaaja.

    17-1. Flagstick Attended, Removed
    or Held Up Before making a stroke from
    anywhere on the course, the player
    may have the flagstick attended,
    removed or held up to indicate the
    position of the hole.

    Anywhere on the course käsittää tilanteet, joissa pelaaja seisoo korotetun greenin kumpareen juurella tai syvässä bunkkerissa josta ei näe lippua tai greeniäkään. Missään muussa tilanteessa lippua ei edes tarvitsekaan nostaa. Pelilinjan määritelmä lienee kertaamatta tuttu.

    Tuon sääntökohdan me näköjäään ymmärrämme kovin eri tavoin. Siinähän ei puhuta mitään pelilinjan osoittamisesta, vaan siitä, ettei lipun tarvitse olla reiässä tämän paikkaa osoitettaessa. Luonnollisesti lipputangon tulee kuitenkin edes likimain olla reiän yläpuolella, jotta reiän paikkaa ylipäätään voidaan osoittaa.

    Myöskään tuossa tai missään deccarissa ei sanota, että tämä sääntö kävelisi säännön 8-2a yli. Toki useimmissa tapauksissa lipun huoltaja samalla osoittaa pelilinjaa, koska noissa (lähipeli)tilanteissa pelilinja yleensä on kohti reikää. Sen sijaan lipputangon nostaminen korkealle ilmaan jossakin kaukana kummun takana reiän kohdalla nimenomaisesti pelilinjan osoittamiseksi on mielestäni selvääkin selvempi säännön 8-2a rikkomus. Tuon linjanhan voisi näyttää sääntöjen sallimallakin tavalla ja sen jälkeen poistua pelilinjalta.

    on tilanteita, jossa reiän paikan osoittaminen ja pelilinjan osoittaminen on sama asia. Tulkintasi mukaan kun yksi sääntö näyttää kieltävn jotain minkä toinen sääntö nimenomaan sallii, kieltävä sääntö voittaa. Vai olisiko sittenkin tulkinnassa vikaa? Pitäisikö lipun huoltaminen kieltää, kun reikä näkyy muutenkin? Mitä mielestäsi tarkoittaa anywhere on the course?

    #277588 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.11.2012 21:59:54)
    on tilanteita, jossa reiän paikan osoittaminen ja pelilinjan osoittaminen on sama asia. Tulkintasi mukaan kun yksi sääntö näyttää kieltävn jotain minkä toinen sääntö nimenomaan sallii, kieltävä sääntö voittaa. Vai olisiko sittenkin tulkinnassa vikaa? Pitäisikö lipun huoltaminen kieltää, kun reikä näkyy muutenkin? Mitä mielestäsi tarkoittaa anywhere on the course?

    Anywhere on the course on lyhyt ja ytimekäs tapa kertoa, että lipputankoa saa huoltaa oli pelaajan pallo sitten viheriöllä, forella, raffissa tai esteessä. En ymmärrä miten se muka tarkoittaisi jotakin näkymättömissä olevaa kummun takaista maastoa erikseen.

    Aiempi esimerkkini oli mielestäni riittävän selkeä. Kuten usein joudutaan tekemään, niin tässäkin pitää kysellä motiivien perään ja sen jälkeen alkaa soveltaa sääntöjä. Reiän paikan osoittaminen tuskin on kovin tarpeellista lyötäessä palloa vaikkapa sadasta metristä, mutta pelilinjan osoittaminen on varsin tarpeen, jos viheriö on näkymättömissä. Reiän paikan osoittaminen siis tarkoittaa nimenomaan sen viheriöllä olevan kolon paikan osoittamista, ei pelilinjan osoittamista. Tätä ohjenuoraa noudattaen pääsee ainakin kalkkiviivoille, ellei peräti maaliin asti.

    #277589 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (18.11.2012 22:16:13)
    Anywhere on the course on lyhyt ja ytimekäs tapa kertoa, että lipputankoa saa huoltaa oli pelaajan pallo sitten viheriöllä, forella, raffissa tai esteessä. En ymmärrä miten se muka tarkoittaisi jotakin näkymättömissä olevaa kummun takaista maastoa erikseen.

    Aiempi esimerkkini oli mielestäni riittävän selkeä. Kuten usein joudutaan tekemään, niin tässäkin pitää kysellä motiivien perään ja sen jälkeen alkaa soveltaa sääntöjä. Reiän paikan osoittaminen tuskin on kovin tarpeellista lyötäessä palloa vaikkapa sadasta metristä, mutta pelilinjan osoittaminen on varsin tarpeen, jos viheriö on näkymättömissä. Reiän paikan osoittaminen siis tarkoittaa nimenomaan sen viheriöllä olevan kolon paikan osoittamista, ei pelilinjan osoittamista. Tätä ohjenuoraa noudattaen pääsee ainakin kalkkiviivoille, ellei peräti maaliin asti.

    Anywhere tarkoittaa missä vain, myös etäisyyden suhteen. Kyllä ainakin ammattilaisille tuo 100 metriä on sellainen matka, että reiän tarkka paikka on hyvä tietää. Sehän ei tarkoita, että pelilinja sitä kohti menee. Mielenkiintoista, että sääntöihin olisi jätetty näinkin tulkinnanvarainen kohta.

    #277590 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    KL kirjoitti: (18.11.2012 22:16:13)
    Anywhere on the course on lyhyt ja ytimekäs tapa kertoa, että lipputankoa saa huoltaa oli pelaajan pallo sitten viheriöllä, forella, raffissa tai esteessä. En ymmärrä miten se muka tarkoittaisi jotakin näkymättömissä olevaa kummun takaista maastoa erikseen.

    Aiempi esimerkkini oli mielestäni riittävän selkeä. Kuten usein joudutaan tekemään, niin tässäkin pitää kysellä motiivien perään ja sen jälkeen alkaa soveltaa sääntöjä. Reiän paikan osoittaminen tuskin on kovin tarpeellista lyötäessä palloa vaikkapa sadasta metristä, mutta pelilinjan osoittaminen on varsin tarpeen, jos viheriö on näkymättömissä. Reiän paikan osoittaminen siis tarkoittaa nimenomaan sen viheriöllä olevan kolon paikan osoittamista, ei pelilinjan osoittamista. Tätä ohjenuoraa noudattaen pääsee ainakin kalkkiviivoille, ellei peräti maaliin asti.

    Anywhere tarkoittaa missä vain, myös etäisyyden suhteen. Kyllä ainakin ammattilaisille tuo 100 metriä on sellainen matka, että reiän tarkka paikka on hyvä tietää. Sehän ei tarkoita, että pelilinja sitä kohti menee. Mielenkiintoista, että sääntöihin olisi jätetty näinkin tulkinnanvarainen kohta.

    #277591 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (19.11.2012 6:56:31)

    KL kirjoitti: (18.11.2012 22:16:13)
    Anywhere on the course on lyhyt ja ytimekäs tapa kertoa, että lipputankoa saa huoltaa oli pelaajan pallo sitten viheriöllä, forella, raffissa tai esteessä. En ymmärrä miten se muka tarkoittaisi jotakin näkymättömissä olevaa kummun takaista maastoa erikseen.

    Aiempi esimerkkini oli mielestäni riittävän selkeä. Kuten usein joudutaan tekemään, niin tässäkin pitää kysellä motiivien perään ja sen jälkeen alkaa soveltaa sääntöjä. Reiän paikan osoittaminen tuskin on kovin tarpeellista lyötäessä palloa vaikkapa sadasta metristä, mutta pelilinjan osoittaminen on varsin tarpeen, jos viheriö on näkymättömissä. Reiän paikan osoittaminen siis tarkoittaa nimenomaan sen viheriöllä olevan kolon paikan osoittamista, ei pelilinjan osoittamista. Tätä ohjenuoraa noudattaen pääsee ainakin kalkkiviivoille, ellei peräti maaliin asti.

    Anywhere tarkoittaa missä vain, myös etäisyyden suhteen. Kyllä ainakin ammattilaisille tuo 100 metriä on sellainen matka, että reiän tarkka paikka on hyvä tietää. Sehän ei tarkoita, että pelilinja sitä kohti menee. Mielenkiintoista, että sääntöihin olisi jätetty näinkin tulkinnanvarainen kohta.

    Ammattilaisilla on reikäkartta enkä usko olevan heidänkään keskuudessaan kovin yleistä laittaa cädiä huoltamaan lipputankoa sadasta metristä lyötäessä…

    Tässä ei ole minun mielestäni mitään tulkinnanvaraa, kyse on siitä mitä pelaajalle näytetään. Ei ole millään muotoa uskottavaa, että pelaajan pitäisi tietää reiän tarkka paikka viheriöllä sadasta metristä näyttämällä sitä ilmaan nostetulla lipputangolla, mutta varsin moni haluaisi tietää tarkalleen mihin suuntaan palloa pitää lyödä. Pituushan kontrolloidaan raaoilla mittatiedoilla eikä silmämääräisesti. Muista, että nyt puhutaan lyönnin aikana tehtävistä toimenpiteistä.

    #277592 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    B kirjoitti: (17.11.2012 21:21:52)
    Pelaaja pyytää kädiään menemään eteen näyttämään linjaa lipulle, minkä tämä tekee. Seisoen n. 15 metriä sivussa hän huutaa, että tuo puu on suoraan lipun linjassa sieltä katsoen.
    Pelaaja näyttää kädellään lyövänsä ison faden kädin linjalta ja kädi menee puun taa suojaan.
    Ruling?

    Niin, mites tää? Pelilinja vs lipun linja?

    #277593 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (19.11.2012 7:08:14)

    Q8 kirjoitti: (19.11.2012 6:56:31)

    KL kirjoitti: (18.11.2012 22:16:13)
    Anywhere on the course on lyhyt ja ytimekäs tapa kertoa, että lipputankoa saa huoltaa oli pelaajan pallo sitten viheriöllä, forella, raffissa tai esteessä. En ymmärrä miten se muka tarkoittaisi jotakin näkymättömissä olevaa kummun takaista maastoa erikseen.

    Aiempi esimerkkini oli mielestäni riittävän selkeä. Kuten usein joudutaan tekemään, niin tässäkin pitää kysellä motiivien perään ja sen jälkeen alkaa soveltaa sääntöjä. Reiän paikan osoittaminen tuskin on kovin tarpeellista lyötäessä palloa vaikkapa sadasta metristä, mutta pelilinjan osoittaminen on varsin tarpeen, jos viheriö on näkymättömissä. Reiän paikan osoittaminen siis tarkoittaa nimenomaan sen viheriöllä olevan kolon paikan osoittamista, ei pelilinjan osoittamista. Tätä ohjenuoraa noudattaen pääsee ainakin kalkkiviivoille, ellei peräti maaliin asti.

    Anywhere tarkoittaa missä vain, myös etäisyyden suhteen. Kyllä ainakin ammattilaisille tuo 100 metriä on sellainen matka, että reiän tarkka paikka on hyvä tietää. Sehän ei tarkoita, että pelilinja sitä kohti menee. Mielenkiintoista, että sääntöihin olisi jätetty näinkin tulkinnanvarainen kohta.

    Ammattilaisilla on reikäkartta enkä usko olevan heidänkään keskuudessaan kovin yleistä laittaa cädiä huoltamaan lipputankoa sadasta metristä lyötäessä…

    Tässä ei ole minun mielestäni mitään tulkinnanvaraa, kyse on siitä mitä pelaajalle näytetään. Ei ole millään muotoa uskottavaa, että pelaajan pitäisi tietää reiän tarkka paikka viheriöllä sadasta metristä näyttämällä sitä ilmaan nostetulla lipputangolla, mutta varsin moni haluaisi tietää tarkalleen mihin suuntaan palloa pitää lyödä. Pituushan kontrolloidaan raaoilla mittatiedoilla eikä silmämääräisesti. Muista, että nyt puhutaan lyönnin aikana tehtävistä toimenpiteistä.

    Ammattilaisgolfia pelataan ns. stadionkehtillä, joilla koko väylä on nähtiävissä tiiltä, eikä sokeita reikiä sen enempää avauksen kuin par-nelosten jatkolyönneille tunneta.

    Greenikartasta ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, jos greeniä ei näe.
    Kun klubipelaajakin useimmiten suuntaa lyöntinsä jo 150 m sisältä lipulle, ammattilaisille tämä mitta ei ole ainakaan lyhyempi. Aika harvassa ovat ne par-neloset, joilla ainoa varma tapa tehdä par on jättää kakkoslyönti 20 metriä lyhyeksi greenistä oikealle tai vasemmalle.
    Useimmiten pelilinjat siis päätyvät greenille mielellään vielä reiän lähelle.
    Sääntöjen mukaista golfia pitäisi pystyä pelaamaan myös ennestään tunemattomalla kentällä ja ilman greenikarttaa.
    Miksi pitäisi tulkinnalla kieltää jotain sellaista minkä säännöt nimenomaan sallivat?

    #277594 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.11.2012 8:12:51)
    [

    Ammattilaisgolfia pelataan ns. stadionkehtillä, joilla koko väylä on nähtiävissä tiiltä, eikä sokeita reikiä sen enempää avauksen kuin par-nelosten jatkolyönneille tunneta.

    Kuten StAndrewsissa?

    #277595 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.11.2012 8:12:51)
    Miksi pitäisi tulkinnalla kieltää jotain sellaista minkä säännöt nimenomaan sallivat?

    Sääntö 8-2a kieltää pelilinjan osoittamisen. Sääntö 17-1 taasen sallii reiän paikan osoittamisen. Jonkin verran tässä vaaditaan järkeä ja ymmärrystä käsittämään kummasta milloinkin on kyse. Ylitsekäymättömän vaikeaa tuo ei kuitenkaan ole, vaikka jostain syystä haluat niin antaa ymmärtää.

    #277596 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    B kirjoitti: (19.11.2012 7:48:48)

    B kirjoitti: (17.11.2012 21:21:52)
    Pelaaja pyytää kädiään menemään eteen näyttämään linjaa lipulle, minkä tämä tekee. Seisoen n. 15 metriä sivussa hän huutaa, että tuo puu on suoraan lipun linjassa sieltä katsoen.
    Pelaaja näyttää kädellään lyövänsä ison faden kädin linjalta ja kädi menee puun taa suojaan.
    Ruling?

    Niin, mites tää? Pelilinja vs lipun linja?

    Anybody, jolla on pitempi kuin 13.2cm?

    #277597 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (19.11.2012 17:51:15)

    B kirjoitti: (19.11.2012 7:48:48)

    B kirjoitti: (17.11.2012 21:21:52)
    Pelaaja pyytää kädiään menemään eteen näyttämään linjaa lipulle, minkä tämä tekee. Seisoen n. 15 metriä sivussa hän huutaa, että tuo puu on suoraan lipun linjassa sieltä katsoen.
    Pelaaja näyttää kädellään lyövänsä ison faden kädin linjalta ja kädi menee puun taa suojaan.
    Ruling?

    Niin, mites tää? Pelilinja vs lipun linja?

    Anybody, jolla on pitempi kuin 13.2cm?

    Mun putteri saattaa olla hieman tuota pidempi;)

    #277598 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (19.11.2012 18:26:21)

    B kirjoitti: (19.11.2012 17:51:15)

    B kirjoitti: (19.11.2012 7:48:48)

    B kirjoitti: (17.11.2012 21:21:52)
    Pelaaja pyytää kädiään menemään eteen näyttämään linjaa lipulle, minkä tämä tekee. Seisoen n. 15 metriä sivussa hän huutaa, että tuo puu on suoraan lipun linjassa sieltä katsoen.
    Pelaaja näyttää kädellään lyövänsä ison faden kädin linjalta ja kädi menee puun taa suojaan.
    Ruling?

    Niin, mites tää? Pelilinja vs lipun linja?

    Anybody, jolla on pitempi kuin 13.2cm?

    Mun putteri saattaa olla hieman tuota pidempi;)

    No nythän mä vasta hokaisn….siis tarkoitin putteria, siis tota

    #277599 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Yhteenveto

    KL (viesti 1): Miten tuomitset tilanteen ja perustelet ratkaisusi?

    KL:n ja työryhmän ratkaisu ja perustelu (viesti 17): Ei rangaistusta säännön hengen mukaisesti.

    R&A:n ratkaisu (viesti 17): Kaksi rangaistuslyöntiä säännön 8-2a rikkomisesta.

    Oma ratkaisuni (viesti 6): Kaksi rangaistuslyöntiä säännön 8-2a rikkomisesta.

    Perusteluni (viesti 6): Säännöissä sanotaan selvästi: ’Pelaaja ei saa sijoittaa ketään pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse, kun pelaaja lyö’.

    Lisäperusteluni (viesti 10): Turvallisuus. Olisi aika absurdia, jos pelaajalla olisi oikein sääntöjen sallima oikeus lyödä ketä tahansa kohti, mikäli hän vain on horisontin takana näkymättömissä.

    KL (viesti 17): Vaikka säännön tarkoitus on selvä, niin R&A on asiasta ottanut tällaisen kannan.

    PG (viestin 26 tarkoitus tiivistettynä): Sääntö ja säännön tarkoitus on selvä. SIKSI R&A on ottanut tällaisen kannan.

    Mielestäni säännön 8-2a kielto ja siihen rinnastettava säännön 14-2b kielto perustuvat ensisijaisesti turvallisuusnäkökohtiin. (Mitä hyötyä lyönnin aikana pelilinjalla tai sen jatkeella seisoskelevista olisi pelaajalle?)

    8-2a. Muualla kuin viheriöllä voi kuka tahansa osoittaa pelaajalle pelilinjan. Kuitenkaan pelaaja ei saa sijoittaa ketään pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse, kun pelaaja lyö. (Huom. Pelilinjan osoittaminen ja pelilinjalle sijoittaminen ovat selvästi kaksi toisistaan erilleen irrotettua asiaa. Huom. Ei poikkeusta.)

    14-2b. Pelaaja ei saa lyödä, jos hänen mailapoikansa, joukkuetoveri tai tämän mailapoika on asettautunut pelilinjan tai puttauslinjan jatkeelle tai sen lähelle pallon taakse. Poikkeus: Rangaistusta ei seuraa, jos jne.

    Selvää tekstiä. Sääntöjen 8-2a ja 14-2b henki on sama. Aivan sama, kumartuuko pelilinjaa osoittava kädi pelilinjalle pelaajan näkymättömiin vai vetääkö pelaaja lyönnin ajaksi lipan silmilleen vai sulkeeko silmänsä, jotta ei näkisi kädiään pelilinjalla tai pallon takana pelilinjan jatkeella. Nämä toimenpiteet eivät kädiä kielletystä paikasta poista, mutta kasvattavat turvallisuusriskiä.

    #277600 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (19.11.2012 20:09:35)

    Mielestäni säännön 8-2a kielto ja siihen rinnastettava säännön 14-2b kielto perustuvat ensisijaisesti turvallisuusnäkökohtiin. (Mitä hyötyä lyönnin aikana pelilinjalla tai sen jatkeella seisoskelevista olisi pelaajalle?)

    Paljonkin, muuten sitä ei olisi kielletty.

    #277601 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (19.11.2012 20:09:35)

    Mielestäni säännön 8-2a kielto ja siihen rinnastettava säännön 14-2b kielto perustuvat ensisijaisesti turvallisuusnäkökohtiin. (Mitä hyötyä lyönnin aikana pelilinjalla tai sen jatkeella seisoskelevista olisi pelaajalle?)

    [..]

    Selvää tekstiä. Sääntöjen 8-2a ja 14-2b henki on sama. Aivan sama, kumartuuko pelilinjaa osoittava kädi pelilinjalle pelaajan näkymättömiin vai vetääkö pelaaja lyönnin ajaksi lipan silmilleen vai sulkeeko silmänsä, jotta ei näkisi kädiään pelilinjalla tai pallon takana pelilinjan jatkeella. Nämä toimenpiteet eivät kädiä kielletystä paikasta poista, mutta kasvattavat turvallisuusriskiä.

    Mutta jos hän kumartuu näkymättömiin. Mistä pelaaja tietää onko kaveri vielä linjalla vai onko kenties lähtenyt kävelemään johonkin suuntaan?

    Turvallisuusasiat kunniaan, mutta ei ne kyllä ole ollut pääasiallinen syy sääntöihin. Kyllä siinä on kyse siitä että pelaajan katsottaisiin hyötyvän siitä että tarkasti saadaan asetettua linjat kohdalleen.

    #277602 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (20.11.2012 6:20:45)

    PG kirjoitti: (19.11.2012 20:09:35)

    Mielestäni säännön 8-2a kielto ja siihen rinnastettava säännön 14-2b kielto perustuvat ensisijaisesti turvallisuusnäkökohtiin. (Mitä hyötyä lyönnin aikana pelilinjalla tai sen jatkeella seisoskelevista olisi pelaajalle?)

    Paljonkin, muuten sitä ei olisi kielletty.

    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    #277603 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Bogikone kirjoitti: (20.11.2012 8:13:13)
    Mutta jos hän kumartuu näkymättömiin. Mistä pelaaja tietää onko kaveri vielä linjalla vai onko kenties lähtenyt kävelemään johonkin suuntaan?

    Ei ehkä varmasti tiedä, mutta pelaajan tulee varmistaa, ettei kaveri ole linjalla ennen kuin lyö, muuten pelaaja ei toimi, kuten golfkäytös edellyttää. Golfetiketin rikkomisesta ei tule rangaistusta, se tulee säännön 8-2a rikkomisesta. Kyseinen turvallisuusvaatimus on siihen ikään kuin sisään rakennettu.

    C kertoo tuomarille tapauksesta, jossa ’B kumartuu samoilla jalansijoillaan A:n näkymättömiin ja tämä lyö’. Jos näin kävi, niin asia on mielestäni selvä. Toinen juttu on, jos C valehteli ja A ja B kiistävät C:n kertomuksen.

    #277604 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.11.2012 11:55:14)
    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    Hyvä kysymys, sitä itsekin mietin sääntöön 14-2b liittyen. Mielestäni 5-10 m on riittävä turvaetäisyys. Vähempikin riittää, mutta lähempänä oleminen saattaisi häiritä pelaajaa. Olisi aika kohtuutonta, jos pelaaja saisi kaksi rangaistuslyöntiä siitä, että yleisö on päästetty sääntöjen kannalta liian lähelle. Pelaaja ja joukkuetoverit kyllä hätistelevät vastustajat pois häiritsemästä eikä vastustajalla ole teoreettisestikaan mahdollisuutta tuottaa pelaajalle kahta rangaistuslyöntiä. Oman caddien tai joukkuetoverin lähellä oleminen ei ehkä häiritse, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Mielestäni loordit ovat miettineet asiat tarkoin.

    #277605 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (20.11.2012 13:15:40)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.11.2012 11:55:14)
    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    Hyvä kysymys, sitä itsekin mietin sääntöön 14-2b liittyen. Mielestäni 5-10 m on riittävä turvaetäisyys. Vähempikin riittää, mutta lähempänä oleminen saattaisi häiritä pelaajaa. Olisi aika kohtuutonta, jos pelaaja saisi kaksi rangaistuslyöntiä siitä, että yleisö on päästetty sääntöjen kannalta liian lähelle. Pelaaja ja joukkuetoverit kyllä hätistelevät vastustajat pois häiritsemästä eikä vastustajalla ole teoreettisestikaan mahdollisuutta tuottaa pelaajalle kahta rangaistuslyöntiä. Oman caddien tai joukkuetoverin lähellä oleminen ei ehkä häiritse, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Mielestäni loordit ovat miettineet asiat tarkoin.

    14-2. Assistance

    b. Positioning of Caddie or Partner Behind Ball
    A player must not make a stroke with his caddie, his partner or his partner’s
    caddie positioned on or close to an extension of the line of play or line of
    putt behind the ball.

    Juu, kyllä 5 metriä pallon takana varmasti riittää, paitsi jos pelaaja lyö puuhun ja pallo kimpoaa takaisin. Tosin pallo voi joskus kimmota myös sivuun, joten varminta olisi kieltää caddien ja joukkuetovereiden läsnäolo ainakin kymmentä metriä lähempänä pelaajaa, myös ylöspäin….

    #277606 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    PG kirjoitti: (20.11.2012 13:15:40)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.11.2012 11:55:14)
    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    Hyvä kysymys, sitä itsekin mietin sääntöön 14-2b liittyen. Mielestäni 5-10 m on riittävä turvaetäisyys. Vähempikin riittää, mutta lähempänä oleminen saattaisi häiritä pelaajaa. Olisi aika kohtuutonta, jos pelaaja saisi kaksi rangaistuslyöntiä siitä, että yleisö on päästetty sääntöjen kannalta liian lähelle. Pelaaja ja joukkuetoverit kyllä hätistelevät vastustajat pois häiritsemästä eikä vastustajalla ole teoreettisestikaan mahdollisuutta tuottaa pelaajalle kahta rangaistuslyöntiä. Oman caddien tai joukkuetoverin lähellä oleminen ei ehkä häiritse, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Mielestäni loordit ovat miettineet asiat tarkoin.

    On tainnut PG:ltä jälleen kerran jäädä yksi olennainen asia lukematta. Lähinnä se, minkä nimikkeen alta tuo asia säännöistä löytyy.

    #277607 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (20.11.2012 14:15:40)

    PG kirjoitti: (20.11.2012 13:15:40)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.11.2012 11:55:14)
    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    Hyvä kysymys, sitä itsekin mietin sääntöön 14-2b liittyen. Mielestäni [mainitsemasi] 5-10 m on riittävä turvaetäisyys. Vähempikin riittää, mutta lähempänä oleminen saattaisi häiritä pelaajaa. Olisi aika kohtuutonta, jos pelaaja saisi kaksi rangaistuslyöntiä siitä, että yleisö on päästetty sääntöjen kannalta liian lähelle. Pelaaja ja joukkuetoverit kyllä hätistelevät vastustajat pois häiritsemästä eikä vastustajalla ole teoreettisestikaan mahdollisuutta tuottaa pelaajalle kahta rangaistuslyöntiä. Oman caddien tai joukkuetoverin lähellä oleminen ei ehkä häiritse, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Mielestäni loordit ovat miettineet asiat tarkoin.

    14-2. Assistance

    b. Positioning of Caddie or Partner Behind Ball
    A player must not make a stroke with his caddie, his partner or his partner’s
    caddie positioned on or close to an extension of the line of play or line of
    putt behind the ball.

    Juu, kyllä 5 metriä pallon takana varmasti riittää, paitsi jos pelaaja lyö puuhun ja pallo kimpoaa takaisin. Tosin pallo voi joskus kimmota myös sivuun, joten varminta olisi kieltää caddien ja joukkuetovereiden läsnäolo ainakin kymmentä metriä lähempänä pelaajaa, myös ylöspäin....

    Ymmärsit aivan oikein. Juuri tuota sääntöä 14-2b ja pallon takana olemista pelilinjan jatkeella tai sen lähellä kannanottoni koski. Tuo boldattu on mielestäni jo hätävarjelun liioittelua, mutta jos olet kokenut ko. asian sisältävän merkittävän turvallisuusriskin, niin teepä aloite sääntömuutoksesta R&A:lle…

    #277608 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (20.11.2012 15:24:53)

    KL kirjoitti: (20.11.2012 14:15:40)

    PG kirjoitti: (20.11.2012 13:15:40)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.11.2012 11:55:14)
    Enempi tässä mietityttää tuo turvallisuuspuoli. Miksi oman caddien tai joukuetoverin on vaarallista seista pelilinjan jatkeella esim. 5-10 m päässä pallon takana, mutta vastustajan ei, ja yleisöä saa samassa paikassa seistä niin monta kuin mahtuu, tai lähempänäkin?

    Hyvä kysymys, sitä itsekin mietin sääntöön 14-2b liittyen. Mielestäni [mainitsemasi] 5-10 m on riittävä turvaetäisyys. Vähempikin riittää, mutta lähempänä oleminen saattaisi häiritä pelaajaa. Olisi aika kohtuutonta, jos pelaaja saisi kaksi rangaistuslyöntiä siitä, että yleisö on päästetty sääntöjen kannalta liian lähelle. Pelaaja ja joukkuetoverit kyllä hätistelevät vastustajat pois häiritsemästä eikä vastustajalla ole teoreettisestikaan mahdollisuutta tuottaa pelaajalle kahta rangaistuslyöntiä. Oman caddien tai joukkuetoverin lähellä oleminen ei ehkä häiritse, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Mielestäni loordit ovat miettineet asiat tarkoin.

    14-2. Assistance

    b. Positioning of Caddie or Partner Behind Ball
    A player must not make a stroke with his caddie, his partner or his partner’s
    caddie positioned on or close to an extension of the line of play or line of
    putt behind the ball.

    Juu, kyllä 5 metriä pallon takana varmasti riittää, paitsi jos pelaaja lyö puuhun ja pallo kimpoaa takaisin. Tosin pallo voi joskus kimmota myös sivuun, joten varminta olisi kieltää caddien ja joukkuetovereiden läsnäolo ainakin kymmentä metriä lähempänä pelaajaa, myös ylöspäin....

    Ymmärsit aivan oikein. Juuri tuota sääntöä 14-2b ja pallon takana olemista pelilinjan jatkeella tai sen lähellä kannanottoni koski. Tuo boldattu on mielestäni jo hätävarjelun liioittelua, mutta jos olet kokenut ko. asian sisältävän merkittävän turvallisuusriskin, niin teepä aloite sääntömuutoksesta R&A:lle…

    Aika arveluttavaa pönkittää omaa (metsään mennyttä) lausuntoaan muokkaamalla toisten kirjoittajien viestejä oman (väärän) ymmärryksen tueksi. Vai mitä olet itse mieltä?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 100)
Vastaa aiheeseen: Pelilinjasta

Etusivu Foorumit Säännöt Pelilinjasta