Aihe: Pelilinjasta - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Pelilinjasta

Etusivu Foorumit Säännöt Pelilinjasta

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 100)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Olet tuomarina tärkeässä virallisessa kilpailussa. Pelataan parnelosta, jossa lähestymislyönti viheriölle lyödään suuren kummun takaa siten, ettei viheriölle ole mahdollista nähdä. Pelaaja A lähettää caddiensä B:n kyseisen kummun päälle näyttämään pelisuuntaa. B asettuu kohtaan, josta A:n tulisi lyödä yli. Sen jälkeen B kumartuu samoilla jalansijoillaan A:n näkymättömiin ja tämä lyö pallonsa kohti viheriötä. Tässä vaiheessa saman ryhmän pelaaja C pyytää sinut paikalle kysyen eikö B näyttänyt A:lle pelisuuntaa kielletyllä tavalla jääden A:n pelilinjalle (sääntö 8-2a), joskin näkymättömiin. Miten tuomitset tilanteen ja perustelet ratkaisusi ryhmälle? (En itse aio osallistua tähän keskusteluun, mutta palaan siihen parin viikon kuluttua. Toivotan mukavia hetkiä pohdiskelun parissa.)

    KL kirjoitti: (4.11.2012 0:04:11)
    Olet tuomarina tärkeässä virallisessa kilpailussa. Pelataan parnelosta, jossa lähestymislyönti viheriölle lyödään suuren kummun takaa siten, ettei viheriölle ole mahdollista nähdä. Pelaaja A lähettää caddiensä B:n kyseisen kummun päälle näyttämään pelisuuntaa. B asettuu kohtaan, josta A:n tulisi lyödä yli. Sen jälkeen B kumartuu samoilla jalansijoillaan A:n näkymättömiin ja tämä lyö pallonsa kohti viheriötä.

    Tässä vaiheessa saman ryhmän pelaaja C pyytää sinut paikalle kysyen eikö B näyttänyt A:lle pelisuuntaa kielletyllä tavalla jääden A:n pelilinjalle (sääntö 8-2a), joskin näkymättömiin. Miten tuomitset tilanteen ja perustelet ratkaisusi ryhmälle?

    (En itse aio osallistua tähän keskusteluun, mutta palaan siihen parin viikon kuluttua. Toivotan mukavia hetkiä pohdiskelun parissa.)

    oliko caddiella jotain kädessään?

    Tuomarina päättäisin plarata sääntökirjaa ja deccareita, mutta huomaan niiden jääneen kalastuspukuni taskuun, joten otan terveen järjen käyttöön (huom, ei välttämättä synonyymi maalaisjärjelle) ja peli jatkuu ilman penaltteja, koska lyöntihetkellä ei osoittanut pelilinjaa.

    käyttäisin sanamuotoa

    Huomioiden säännön 8-2a tarkoituksen ja nojautuen sääntöön 1-4 (kohtuullisuusperiaate) en katso tuossa tapauksessa tapahtuneen rikkettä. Eli ei rangaista.

    Muuten… voiko kukaan edes tietää onko caddie linjalla vai ei jos ei kaveria voi mitenkään nähdä.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (4.11.2012 8:40:13)

    KL kirjoitti: (4.11.2012 0:04:11)
    Olet tuomarina tärkeässä virallisessa kilpailussa. Pelataan parnelosta, jossa lähestymislyönti viheriölle lyödään suuren kummun takaa siten, ettei viheriölle ole mahdollista nähdä. Pelaaja A lähettää caddiensä B:n kyseisen kummun päälle näyttämään pelisuuntaa. B asettuu kohtaan, josta A:n tulisi lyödä yli. Sen jälkeen B kumartuu samoilla jalansijoillaan A:n näkymättömiin ja tämä lyö pallonsa kohti viheriötä.

    Tässä vaiheessa saman ryhmän pelaaja C pyytää sinut paikalle kysyen eikö B näyttänyt A:lle pelisuuntaa kielletyllä tavalla jääden A:n pelilinjalle (sääntö 8-2a), joskin näkymättömiin. Miten tuomitset tilanteen ja perustelet ratkaisusi ryhmälle?

    (En itse aio osallistua tähän keskusteluun, mutta palaan siihen parin viikon kuluttua. Toivotan mukavia hetkiä pohdiskelun parissa.)

    oliko caddiella jotain kädessään?

    Caddie varusteineen on siis kokonaan näkymättömissä, sillä ei ole väliä mitä hänellä on kädessään tai ei ole.

    PG

    Osuiko ja jos osui, niin ottiko kipeää?

    No, tuomion kannalta tuo kysymys ei ole oleellinen, koska säännöissä sanotaan selvästi: pelaaja ei saa sijoittaa ketään (no one) pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse, kun pelaaja lyö’.

    Tuomio: Kaksi lyöntiä säännön 8-2a rikkomisesta.

    P.S. Säännössä 8-2a sanotaan myös: ’Kaikki pelilinjaa osoittavat merkit, jotka pelaaja itse tai joku muu hänen tieten on asettanut, pitää poistaa ennen kuin pelaaja lyö’. Tämä tulkinta ei tule kysymykseen, sillä caddie ei ole ole merkki (esine).

    Tietämättä mihin tässä päädytään jos mihinkään, niin meillä kädi kay katsomassa pelilinjan, pelaaja valitsee maastosta jonkin merkin ja kädi siirtyy sivulle pelilinjasta katsomaan mihin se pallo päätyi. Tälläinen väylä tulee mieleen Vuosaaren ykkösellä, kun tokaa laitetaan greenille.

    k.

    Tuomitsen:

    B ei näyttänyt A:lle pelisuuntaa kielletyllä tavalla. Ei rangaistusta.

    Perustelen:

    Sääntö 8-2 Pelilinjan osoittaminen sanoo

    Muualla kuin viheriöllä voi kuka tahansa osoittaa pelaajalle pelilinjan. Kuitenkaan pelaaja ei saa sijoittaa ketään pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse

    – osoittamaan pelilinjaa –

    , kun pelaaja lyö.

    Piilossa oleva ’caddie’ ei osoita pelilinjaa.

    Pohdintaa:

    Onko alkuperäiskielisestä helpompi lukea, että pelilinjan osoittaminen on sallittu, paitsi sijoittamalla joku lyönnin ajaksi pelilinjalle? Osoittaminen on se oleellinen asia.

    Except on the putting green, a player may have the line of play indicated to him by anyone, but no one may be positioned by the player on or close to the line or an extension of the line beyond the hole while the stroke is being made.

    MOD Q8
    Moderaattori

    k. kirjoitti: (4.11.2012 18:18:10)
    Onko alkuperäiskielisestä helpompi lukea, että pelilinjan osoittaminen on sallittu, paitsi sijoittamalla joku lyönnin ajaksi pelilinjalle? Osoittaminen on se oleellinen asia.

    Except on the putting green, a player may have the line of play indicated to him by anyone, but no one may be positioned by the player on or close to the line or an extension of the line beyond the hole while the stroke is being made.

    Osoittaminen on todennäköisesti ollut se lähtökohta, mutta jostain syystä rulettava ruumis on laittanut tuohon tuon jatkeen joka alkaa sanalla but. Eli osoittaa ei saa, mutta eipä sinne saa ketään laittaa muutenkaan. Molemmat on siis kielletty yksiselitteisesti. Eli tässä on varmaankin menty sillä periaatteella, että kielletään tarpeeksi, niin ei tarvitse alkaa tulkitsemaan.

    PG

    Q8 kirjoitti: (4.11.2012 20:34:19)
    Osoittaminen on todennäköisesti ollut se lähtökohta, mutta jostain syystä rulettava ruumis on laittanut tuohon tuon jatkeen joka alkaa sanalla but. Eli osoittaa ei saa, mutta eipä sinne saa ketään laittaa muutenkaan. Molemmat on siis kielletty yksiselitteisesti. Eli tässä on varmaankin menty sillä periaatteella, että kielletään tarpeeksi, niin ei tarvitse alkaa tulkitsemaan.

    Kyllä tässä todennäköisesti on ajateltu myös turvallisuutta. Olisi aika absurdia, jos pelaajalla olisi oikein sääntöjen sallima oikeus lyödä ketä tahansa kohti, mikäli hän vain on horisontin takana näkymättömissä. Kumartumisesta ja A:n fore -huudosta huolimatta B:lle voisi käydä kalpaten.

    k.

    Rauski kirjoitti: (4.11.2012 13:58:53)
    Tietämättä mihin tässä päädytään jos mihinkään, niin meillä kädi kay katsomassa pelilinjan, pelaaja valitsee maastosta jonkin merkin ja kädi siirtyy sivulle pelilinjasta katsomaan mihin se pallo päätyi. Tälläinen väylä tulee mieleen Vuosaaren ykkösellä, kun tokaa laitetaan greenille.

    Juuri niin, katsoo, osoittaa ja siirtyy sivulle.

    #277570 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    k.

    Laitetaanpa pieni lisävivahde tähän keskusteluun.

    Naapurimaan golfin sääntökirjan laatijat ovat päätyneet suunnilleen seuraavanlaiseen ilmaisuun raa’asti käännettynä:

    Muualla kuin viheriöllä pelaajalla on oikeus saada pelilinjansa osoitettua kenen toimesta, mutta ketään ei saa pelaajan toimesta sijoittaa pelilinjalle tai sen lähelle tai tämän linjan jatkeelle reiän taakse, ja jättää seisomaan, kun pelaaja lyö.

    Tarkasti:

    ”Utom på green har en spelare rätt att få spellinjen visad av vem som helst, men ingen får av spelaren placeras på eller nära linjen eller dess förlängning bortom hålet, och stå kvar medan slaget slås.”

    #277571 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    Kyllä säännön tarkoituksena on se, ettei linjaa saa osoittaa seisomalla, mutta ei myöskään millään muullakaan tavalla näkymällä pelilinjalla.
    Jos caddie perääntyy askeleen lipun suuntaan ja putoaa 20m syvään raviiniin maaten edelleen pelilinjalla, mutta liki kuolettavasti loukkaantuneena, on vaikea kuvitella, että edes KL antaisi penalteja pelaajalle vaikka pelaaja löisi ennen återupplivningiä(?)

    #277572 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (15.11.2012 20:24:34)
    Kyllä säännön tarkoituksena on se, ettei linjaa saa osoittaa seisomalla, mutta ei myöskään millään muullakaan tavalla näkymällä pelilinjalla.
    Jos caddie perääntyy askeleen lipun suuntaan ja putoaa 20m syvään raviiniin maaten edelleen pelilinjalla, mutta liki kuolettavasti loukkaantuneena, on vaikea kuvitella, että edes KL antaisi penalteja pelaajalle vaikka pelaaja löisi ennen återupplivningiä(?)

    Vaihtaisin sanajärjestystä ja sijamuotoa…

    …muullakaan näkyvällä tavalla pelilinjalla.

    #277573 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    … näkymällä millään näkyvällä tavalla?

    #277574 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kärsivällisyyttä, ihmiset, huomeniltana salat aukeavat.. 🙂

    #277575 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    No niin, arvovaltaisen tuomarijoukon työryhmä on tänään asiaa käsitellyt ja mielipiteensä esittänyt. Kyseinen ryhmä tuli samaan tulokseen kuin itsekin tulin ja mm. nimimerkit B ja Bogikone sekä Aholan Mika, toisin sanoen ei rangaistusta säännön hengen mukaisesti. Asioista hyvin pitkälle päättävä R&A on kuitenkin asiasta toista mieltä.

    Tämä kysymys on tosiaankin taannoin lähetetty R&A:lle ja vastaus oli, että pelaajaa rangaistaan säännön 8-2a perusteella kahdella rangaistuslyönnillä. Tämä siksi, että R&A:n mielestä tuomaria ei tule asettaa tilanteeseen, jossa hänen tulee arvioida onko ko. caddie ollut kokonaan näkymättömissä vai ei, tai ylipäätään pelilinjalla.

    Sääntöä lukiessa kliinisen analyyttisesti ei asiassa ole mitään epäselvää, koska caddie on pelilinjalla, mikä säännössä 8-2a yksiselitteisesti kielletään. Vaikka säännön tarkoitus on selvä, niin R&A on asiasta ottanut tällaisen kannan, joka on kieltämättä erittäin looginen ja varmasti ohjaa pelaajia toimimaan järkevällä tavalla, jollaisen Rauski jo kuvailikin.

    Bogikoneelle pisteet hajulla olemisesta:

    Bogikone kirjoitti: (4.11.2012 11:03:27)
    Muuten… voiko kukaan edes tietää onko caddie linjalla vai ei jos ei kaveria voi mitenkään nähdä.

    PG:lle taasen pisteet kliinisestä oikeasta ratkaisusta.

    Kiitos kaikille mielenkiinnosta!

    #277576 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    KL kirjoitti: (17.11.2012 17:51:30)
    Kiitos kaikille mielenkiinnosta!

    Heetkinen, keskustelu asiasta on vasta aluillaan!
    Mutta sikäli pisteet loordeille, että tämä päätös ei pääse likikään kymmenen hulluimman tulkinnan sakkiin.

    #277577 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    Uhraudun avaamaan pelin:

    Pelaaja pyytää kädiään menemään eteen näyttämään linjaa lipulle, minkä tämä tekee. Seisoen n. 15 metriä sivussa hän huutaa, että tuo puu on suoraan lipun linjassa sieltä katsoen.
    Pelaaja näyttää kädellään lyövänsä ison faden kädin linjalta ja kädi menee puun taa suojaan.
    Ruling?

    #277578 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (17.11.2012 17:51:30)
    No niin, arvovaltaisen tuomarijoukon työryhmä on tänään asiaa käsitellyt ja mielipiteensä esittänyt. Kyseinen ryhmä tuli samaan tulokseen kuin itsekin tulin ja mm. nimimerkit B ja Bogikone sekä Aholan Mika, toisin sanoen ei rangaistusta säännön hengen mukaisesti. Asioista hyvin pitkälle päättävä R&A on kuitenkin asiasta toista mieltä.

    Tämä kysymys on tosiaankin taannoin lähetetty R&A:lle ja vastaus oli, että pelaajaa rangaistaan säännön 8-2a perusteella kahdella rangaistuslyönnillä. Tämä siksi, että R&A:n mielestä tuomaria ei tule asettaa tilanteeseen, jossa hänen tulee arvioida onko ko. caddie ollut kokonaan näkymättömissä vai ei, tai ylipäätään pelilinjalla.

    Sääntöä lukiessa kliinisen analyyttisesti ei asiassa ole mitään epäselvää, koska caddie on pelilinjalla, mikä säännössä 8-2a yksiselitteisesti kielletään. Vaikka säännön tarkoitus on selvä, niin R&A on asiasta ottanut tällaisen kannan, joka on kieltämättä erittäin looginen ja varmasti ohjaa pelaajia toimimaan järkevällä tavalla, jollaisen Rauski jo kuvailikin.

    Bogikoneelle pisteet hajulla olemisesta:

    Bogikone kirjoitti: (4.11.2012 11:03:27)
    Muuten… voiko kukaan edes tietää onko caddie linjalla vai ei jos ei kaveria voi mitenkään nähdä.

    PG:lle taasen pisteet kliinisestä oikeasta ratkaisusta.

    Kiitos kaikille mielenkiinnosta!

    En ole ollenkaan varma, miten looginen ratkaisu lopuilta on. Jotta tuomari voisi antaa rangaistuksen, hänen pitää olla varma, että virhe on tapahtunut, rangaistuksia ei voi antaa vain varmuuden vuoksi. Kun siis rangaistuksen edellytys on, että caddie todella oli pelilinjalla, ei ole kovin looginen perustelu esittää, että on kohtuutonta asettaa tuomari tilanteeseen, jossa hänen pitää arvioida oliko caddie pelilinjalla vai ei.
    Toiseksi, tuomarin tehtäviin kuuluu muutenkin tehdä arvioita, ja huomattavasti hankalammista kysymyksistä. Verrattuna vaikka kysymykseen siitä, onko pallo kadonnut vesiesteeseen tai korjauksenalaiseen, caddien seisominen pelilinjalla tai sen sivussa ei tunnu kovin vaikealta ratkaisulta, kun lipun paikka on tiedossa, samaten pelaajalla ja caddiellä on joku käsitys siitä, missä ovat seisokelleet, ainakin parempi tieto kuin siitä, missä parin sadan metrin päässä on vesiesteen rajallinjalla ilmassa pallon jättämä reikä.
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    #277579 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.11.2012 22:55:29)

    KL kirjoitti: (17.11.2012 17:51:30)
    No niin, arvovaltaisen tuomarijoukon työryhmä on tänään asiaa käsitellyt ja mielipiteensä esittänyt. Kyseinen ryhmä tuli samaan tulokseen kuin itsekin tulin ja mm. nimimerkit B ja Bogikone sekä Aholan Mika, toisin sanoen ei rangaistusta säännön hengen mukaisesti. Asioista hyvin pitkälle päättävä R&A on kuitenkin asiasta toista mieltä.

    Tämä kysymys on tosiaankin taannoin lähetetty R&A:lle ja vastaus oli, että pelaajaa rangaistaan säännön 8-2a perusteella kahdella rangaistuslyönnillä. Tämä siksi, että R&A:n mielestä tuomaria ei tule asettaa tilanteeseen, jossa hänen tulee arvioida onko ko. caddie ollut kokonaan näkymättömissä vai ei, tai ylipäätään pelilinjalla.

    Sääntöä lukiessa kliinisen analyyttisesti ei asiassa ole mitään epäselvää, koska caddie on pelilinjalla, mikä säännössä 8-2a yksiselitteisesti kielletään. Vaikka säännön tarkoitus on selvä, niin R&A on asiasta ottanut tällaisen kannan, joka on kieltämättä erittäin looginen ja varmasti ohjaa pelaajia toimimaan järkevällä tavalla, jollaisen Rauski jo kuvailikin.

    Bogikoneelle pisteet hajulla olemisesta:

    Bogikone kirjoitti: (4.11.2012 11:03:27)
    Muuten… voiko kukaan edes tietää onko caddie linjalla vai ei jos ei kaveria voi mitenkään nähdä.

    PG:lle taasen pisteet kliinisestä oikeasta ratkaisusta.

    Kiitos kaikille mielenkiinnosta!

    En ole ollenkaan varma, miten looginen ratkaisu lopuilta on. Jotta tuomari voisi antaa rangaistuksen, hänen pitää olla varma, että virhe on tapahtunut, rangaistuksia ei voi antaa vain varmuuden vuoksi. Kun siis rangaistuksen edellytys on, että caddie todella oli pelilinjalla, ei ole kovin looginen perustelu esittää, että on kohtuutonta asettaa tuomari tilanteeseen, jossa hänen pitää arvioida oliko caddie pelilinjalla vai ei.
    Toiseksi, tuomarin tehtäviin kuuluu muutenkin tehdä arvioita, ja huomattavasti hankalammista kysymyksistä. Verrattuna vaikka kysymykseen siitä, onko pallo kadonnut vesiesteeseen tai korjauksenalaiseen, caddien seisominen pelilinjalla tai sen sivussa ei tunnu kovin vaikealta ratkaisulta, kun lipun paikka on tiedossa, samaten pelaajalla ja caddiellä on joku käsitys siitä, missä ovat seisokelleet, ainakin parempi tieto kuin siitä, missä parin sadan metrin päässä on vesiesteen rajallinjalla ilmassa pallon jättämä reikä.
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    On se niin mahtavaa, kun meillä Golfpisteellä on ihan oma är et aa… 😉

    Sen verran heitän vieraspelaajalle vastahaastetta, että tuomitsisitko epäilyksenalaisen tilanteen pelaajan puolesta vai vastaan? Ai mutta hetkinen! Vieraspelaaja ei koskaan ota kantaa mihinkään… hmmmmm…. siispä:

    Perun edellisen kysymykseni turhana ja palaan viestini ensimmäiseen virkkeeseen.

    #277580 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.11.2012 22:55:29)
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    Reiän paikan osoittaminen moisessa tapauksessa jossain muualla kuin reiän kohdalla ei liene reiän paikan osoittamista.

    Kyllä vieraspelaaja on tavalla tai toisella saatava joko R&A:n tai USGA:n sääntöelimiin, on hänellä kuitenkin niin ylivertainen tietämys ja ymmärrys säännöistä…

    Missä muuten sanotaan, että reiän paikkaa saa osoittaa lippu kohotettuna, jos samalla osoitetaan pelilinjaa, joka muutoin olisi näkymättömissä? Referenssiksi saa laittaa joko säännön, deccarin tai RB’n julkaisun, mikä tahansa näistä kelpaa, tai jopa sähköpostikeskustelu jonkun RB’n jäsenen kanssa.

    Floor is yours, vieraspelaaja.

    #277581 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (17.11.2012 17:51:30)

    PG:lle taasen pisteet kliinisestä oikeasta ratkaisusta.

    Kiitos kiitos. Mielestäni tarkasti suunnatusta kliinisiin toimenpiteisiin johtavasta lyönnistä tulisi antaa pisteitä myös pelaajalle. Stableford-kilpailuissa vartalo-osumasta yksi ja pääosumasta kaksi pistettä? Hienoa, että Suomesta löytyy työryhmä, joka piut paut välittää R&A:sta ja sen pullamössösäännöistä. Kyllä pelissä jännitystä pitää olla.

    #277582 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (17.11.2012 23:46:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.11.2012 22:55:29)
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    Reiän paikan osoittaminen moisessa tapauksessa jossain muualla kuin reiän kohdalla ei liene reiän paikan osoittamista.

    Kyllä vieraspelaaja on tavalla tai toisella saatava joko R&A:n tai USGA:n sääntöelimiin, on hänellä kuitenkin niin ylivertainen tietämys ja ymmärrys säännöistä…

    Missä muuten sanotaan, että reiän paikkaa saa osoittaa lippu kohotettuna, jos samalla osoitetaan pelilinjaa, joka muutoin olisi näkymättömissä? Referenssiksi saa laittaa joko säännön, deccarin tai RB’n julkaisun, mikä tahansa näistä kelpaa, tai jopa sähköpostikeskustelu jonkun RB’n jäsenen kanssa.

    Floor is yours, vieraspelaaja.

    17-1. Flagstick Attended, Removed
    or Held Up Before making a stroke from
    anywhere on the course, the player
    may have the flagstick attended,
    removed or held up to indicate the
    position of the hole.

    Anywhere on the course käsittää tilanteet, joissa pelaaja seisoo korotetun greenin kumpareen juurella tai syvässä bunkkerissa josta ei näe lippua tai greeniäkään. Missään muussa tilanteessa lippua ei edes tarvitsekaan nostaa. Pelilinjan määritelmä lienee kertaamatta tuttu.

    #277583 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (18.11.2012 4:06:46)

    KL kirjoitti: (17.11.2012 23:46:05)

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.11.2012 22:55:29)
    Kolmanneksi puhtaasti tekninen kysymys: pelilinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, mutta reiän paikan saa, esim pitämällä lippua kohotettuna, Kun kyseessä on par-nelosen toinen lyönti näkymättömälle greenille, peliilinjan ja reiän paikan osoittamisessa ei ole kovin suurta käytännön eroa. Jos caddiella olisi lippu kädessään, kuinka kaukana reiästä (pelilinjassa) caddie saa seistä, ennen kuin reiän osoittaminen muuttuu pelilinjan osoittamiseksi?

    Reiän paikan osoittaminen moisessa tapauksessa jossain muualla kuin reiän kohdalla ei liene reiän paikan osoittamista.

    Kyllä vieraspelaaja on tavalla tai toisella saatava joko R&A:n tai USGA:n sääntöelimiin, on hänellä kuitenkin niin ylivertainen tietämys ja ymmärrys säännöistä…

    Missä muuten sanotaan, että reiän paikkaa saa osoittaa lippu kohotettuna, jos samalla osoitetaan pelilinjaa, joka muutoin olisi näkymättömissä? Referenssiksi saa laittaa joko säännön, deccarin tai RB’n julkaisun, mikä tahansa näistä kelpaa, tai jopa sähköpostikeskustelu jonkun RB’n jäsenen kanssa.

    Floor is yours, vieraspelaaja.

    17-1. Flagstick Attended, Removed
    or Held Up Before making a stroke from
    anywhere on the course, the player
    may have the flagstick attended,
    removed or held up to indicate the
    position of the hole.

    Anywhere on the course käsittää tilanteet, joissa pelaaja seisoo korotetun greenin kumpareen juurella tai syvässä bunkkerissa josta ei näe lippua tai greeniäkään. Missään muussa tilanteessa lippua ei edes tarvitsekaan nostaa. Pelilinjan määritelmä lienee kertaamatta tuttu.

    Tuon sääntökohdan me näköjäään ymmärrämme kovin eri tavoin. Siinähän ei puhuta mitään pelilinjan osoittamisesta, vaan siitä, ettei lipun tarvitse olla reiässä tämän paikkaa osoitettaessa. Luonnollisesti lipputangon tulee kuitenkin edes likimain olla reiän yläpuolella, jotta reiän paikkaa ylipäätään voidaan osoittaa.

    Myöskään tuossa tai missään deccarissa ei sanota, että tämä sääntö kävelisi säännön 8-2a yli. Toki useimmissa tapauksissa lipun huoltaja samalla osoittaa pelilinjaa, koska noissa (lähipeli)tilanteissa pelilinja yleensä on kohti reikää. Sen sijaan lipputangon nostaminen korkealle ilmaan jossakin kaukana kummun takana reiän kohdalla nimenomaisesti pelilinjan osoittamiseksi on mielestäni selvääkin selvempi säännön 8-2a rikkomus. Tuon linjanhan voisi näyttää sääntöjen sallimallakin tavalla ja sen jälkeen poistua pelilinjalta.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 100)
Vastaa aiheeseen: Pelilinjasta

Etusivu Foorumit Säännöt Pelilinjasta