Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Par 5- väylät ja taktiikka
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Onnittelut Matteo Manasserolle voitosta. Vakuuttavaa draivaamista, vaikka ei pitkälyöntisin ollutkaan. Tarkkaa statistiikkaa en löydä, mutta kisan aikane useilla par-5 väylillä näytti avaavan muulla, kuin draiverilla. Tiiboxissa tarkasteltiin huolella lipun paikkaa, jopa par 5- väylillä ja haettiin optimaalista lähestymislyönnin suuntaa jo ennen avauslyöntiä (pelattiin pois bunkkereita ja joitakin puumaskeja jne.). Tämä lyhyenä johdantona ja pikakysymys / ajattelun aihetta palstalaisille: Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella? Pistäkäähän hieman ’lihaa luiden ympärille’ eli joo tai ei vastaukset voi jättää lähettämättä. Kokeilen tuota Mika Aholan tyyliä ja lopetan toteamuksella; Katse kohti tulevia kierroksia toivottaa
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. Annan esimerkit Talmasta ja Luukista.
Talma, Master, #1: Avaan joko rautanelosella, 24° hybridillä tai puuvitosella, tuulesta ja lämpötilasta sekä väylän pehmeydestä riippuen. Draiverilla avaamisesta ei ole hyötyä, en kuitenkaan pääse kahdella päälle. Haittaa on, jos lyön vinoon.
Talma, Master, #10: Puuvitonen tai alhaalta gripattu draiveri tuulesta ja tiipaikan sijainnista riippuen. Jos etuysin avaukset ovat olleet poikkeuksellisen huonoja, niin 24° hybridikin on mahdollinen, tai jopa rauta-4 (ylätiiltä).
Talma, Laakso, #11: Avaan päivästä, tiipaikan sijainnista ja tuulesta riippuen joko puuvitosella tai alhaalta gripatulla draiverilla. Pallon saaminen väylälle 190-220 metrin päähän on olennaista.
Luukki, #6: Jos on tuulen ja tiipulikoiden sijainnin perusteella mahdollista päästä kahdella päälle, avaan draiverilla läheltä vasemman puolen metsää. Muutoin joko puuvitonen tai pieni draiverinäpy väylälle.
Muutoin käytän miltei poikkeuksetta draiveria, vaikkei olisikaan mahdollisuutta päästä kahdella päälle. Avaukset eivät kuitenkaan ole niin varmoja, ettei pieniä ja vähän suurempiakin virheitä tulisi, joten draiviavauksia on hyvä harjoitella myös kentällä. Avauksen jälkeen on yleensä vielä mahdollista säätää reiän taktiikkaa pallon sijainnin perusteella.
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Tarkkaa statistiikkaa en löydä, mutta kisan aikane useilla par-5 väylillä näytti avaavan muulla, kuin draiverilla.
Tiiboxissa tarkasteltiin huolella lipun paikkaa, jopa par 5- väylillä ja haettiin optimaalista lähestymislyönnin suuntaa jo ennen avauslyöntiä (pelattiin pois bunkkereita ja joitakin puumaskeja jne.).Täytyy hieman tuota ihmetellä, kun kentällä on tuossa formissa kaikkiaan kolme femmaa, joista saatta yhdellä olla avannut sponella. Kahdella muulla ei varmasti, tai sitten on draivin kanssa isoja ongelmia, joka ei kyllä sille näyttänyt.
Sen sijaan pitkähköilläkin nelkuilla (yksi normaalisti femma) moni tuolla avaa paljlti muilla kuin draiverilla, koska puiden katveeseen ei todellakaan halua joutua. Bunkkereita ei juurikaan ole väisteltävänä niin pahasti.
KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. …
Sama juttu. Yleensä Par5:lla on loppujen lopuksi helppoa päästä PARissa päälle, vaikka avaisi lyhyemmälläkin mailalla. Eniten draiveria kaipaa pitkillä nelkuilla.
Itse avaan draiverilla jos sille on tilaa vaikka hutkisi minne tai onnistunut draivi antaa mahdollisuuden päästä 2.lla päälle. No okei, joskus ihan vaan huvikseen
Muuten kädessä voi olla melkein mitä vaan Esim. Pickala Seaside 16. r6, mutta useimmiten draiveirn korvaa w5.Paksupekka kirjoitti: (25.10.2010 0:53:14)
KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. …
Sama juttu. Yleensä Par5:lla on loppujen lopuksi helppoa päästä PARissa päälle, vaikka avaisi lyhyemmälläkin mailalla. Eniten draiveria kaipaa pitkillä nelkuilla.
Itse avaan draiverilla jos sille on tilaa vaikka hutkisi minne tai onnistunut draivi antaa mahdollisuuden päästä 2.lla päälle. No okei, joskus ihan vaan huvikseen
Muuten kädessä voi olla melkein mitä vaan Esim. Pickala Seaside 16. r6, mutta useimmiten draiveirn korvaa w5.Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.
ts kirjoitti: (25.10.2010 9:31:17)
Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.
Yleensä driverilla pitää avata jos väylä todella pitkä tai mahdollisuus päästä kahdella päälle on realistinen.
Eilen pääsin ’hassuttamaan’ pelikavereita…alkoivat hieman hymyilemään kun odottelin että saan avata kakkosen par-5:lla greenille. No löin kuitenkin ennen kellon soittoa koska kaverit oli varmoja etten kahdella sinne pääse ja todentotta pallo tuli 5 m kernistä. Forea piti huutaa. Böödi tulos ja eka eaglezippi koskaan par 5:lla keltasilta pelattuna.
ts kirjoitti: (25.10.2010 9:31:17)
Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.Nose on tuonne jonnekin juurrutettu koko par-ajattelu ja siitä on vaikea päästä eroon ja kaikenlisäksi moni ei edes tajua miksi pitäisi päästä.
Aikoinaan Rauhala sanoa jossain lähetyksessä missä oli Tyryn kanssa, että käyttäkää sitä driveria jos se kerta teillä on.
Jos väylällä on jotain sellaista, että kannattaa lyödä avaus jollain muulla kuin ajurilla, niin silloin en käytä ajuria.
Arvaanpa, että oli Vaaralla-18 eilen liukasta alamäkeen?
Höh, kömpelyyteni. Viestini oli tarkoitettu nimimerkille : -no eagle-.
ts kirjoitti: (25.10.2010 9:31:17)
Paksupekka kirjoitti: (25.10.2010 0:53:14)
KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. …
Sama juttu. Yleensä Par5:lla on loppujen lopuksi helppoa päästä PARissa päälle, vaikka avaisi lyhyemmälläkin mailalla. Eniten draiveria kaipaa pitkillä nelkuilla.
Itse avaan draiverilla jos sille on tilaa vaikka hutkisi minne tai onnistunut draivi antaa mahdollisuuden päästä 2.lla päälle. No okei, joskus ihan vaan huvikseen
Muuten kädessä voi olla melkein mitä vaan Esim. Pickala Seaside 16. r6, mutta useimmiten draiveirn korvaa w5.Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.
Minä ymmärsin Paksiksen viestin siten, että jos kerran kahdella ei kumminkaan pääse päälle, niin kolmella pääsee, vaikka avaisikin lyhyemmällä mailalla kuin draiverilla. Siispä revittely draiverilla suoralla ja kapeahkolla 480-metrisellä parfemmalla soveltuu vain niille, joilla taitoa on rutkasti enemmän kuin meillä tuuppareilla.
NimetönMinulla ei melko lyhytlyöntisenä ei ole realistista päästä parvitosilla kahdella greenin kanttiin. Siispä on taktikoitava siten, että toinen lyönti tulee väylälle rautalyönnin päähän reiästä, mieluummin wedgen kuin rautavitosen. Noin 80-90 metrin päästä wedgellä on mahdollista päästä yhden putin birkkuun. Miten moiseen pääsee, riippuu parvitosen muodoista ja omasta pelikunnosta. Joillakin väylillä draiver voi viedä melkoisiin vaikeuksiin. Ainakin ensimmäisellä kerralla Talman Masterin ykkösväylällä muistan munineeni pahan kerran lähtiessäni draiverilla liikkeelle. Mutta jos parvitosen layout on sellainen, että draivin päässä väylä on leveä, niin tottakai sillä lähdetään ja sitten katsotaan, millä peli jatkuu, jos haluaa pallon toisella lyönnillä optimipaikkaan.
Kuntogolfari kirjoitti: (25.10.2010 15:02:19)
Minulla ei melko lyhytlyöntisenä ei ole realistista päästä parvitosilla kahdella greenin kanttiin.Samojen haasteiden kanssa kamppaillaan täälläkin. Joskus olen jopa itsekin ihmetellyt, kuinka NIIN lyhyt lyönti voi olla NIIN vino tai kiero. Ajurilla avataan lähes pääsääntöisesti, ellei sitten ole kyseessä joku 90 asteen koiranjalka 150 metrin päässä. Silloin käytetään muita työkaluja, mutta ei välttämättä paremmalla menestyksellä. Tuupparilla on joka tapauksessa paljon jännittäviä hetkiä, ennen kuin on saavuttanut griinin kantin. Harvassa ovat ne kerrat, kun on olen ollut ihan oikeassa par-paikassa par5:lla. Arvatenkin vielä harvemmassa ovat ne paikat kun olen yleensä päässyt pirkkoa ahdistelemaan, saati että olisi ollut realistisia mahdollisuuksia sellaista upottaa.
Tiivistetysti: Ajurilla avataan ja varapallo perään!
Selkeästä ja kuuluvasta FORE-huudostaan on kiitosta saanut:
Tuukka kirjoitti: (25.10.2010 12:05:12)
Arvaanpa, että oli Vaaralla-18 eilen liukasta alamäkeen?Joo siis drive 240 m ja puu4:lla loput 200 m.
Pallo oli ihan tasasella josta oli namu lyödä jatko..ellei edellinen flightti olisi ollut greenillä olisin tempassut hieman kovempaa päälle ( ainakin kesällä ).
Tossa Callyn uudesa puu4:ssa on kaikkien aikojen paras MOI arvo..luin eilen.
Niinikään Golflehden mukaan sillä saa väylältä pidempi lyöntejä kuin puu3:lla.
Zipin löin niinkikään uudella Vokeyllä…ainut vanha maila 4 lyönnin sarjassa oli 12 v vanha Anser putteri ( Ping ).
Nimetön-no eagle- kirjoitti: (25.10.2010 15:43:35)
Tuukka kirjoitti: (25.10.2010 12:05:12)
Arvaanpa, että oli Vaaralla-18 eilen liukasta alamäkeen?Joo siis drive 240 m ja puu4:lla loput 200 m.
Pallo oli ihan tasasella josta oli namu lyödä jatko..ellei edellinen flightti olisi ollut greenillä olisin tempassut hieman kovempaa päälle ( ainakin kesällä ).
Tossa Callyn uudesa puu4:ssa on kaikkien aikojen paras MOI arvo..luin eilen.
Niinikään Golflehden mukaan sillä saa väylältä pidempi lyöntejä kuin puu3:lla.
Zipin löin niinkikään uudella Vokeyllä…ainut vanha maila 4 lyönnin sarjassa oli 12 v vanha Anser putteri ( Ping ).
Jugi se vaan vielä jaksaa noista välineistä. Mulla ainakin toi kovaa päälle tempasu lyhentää lyöntejä.
Totta. Manassero ei vaikuttanut pitkälyöntiseltä. Ehkä johtuu iästä sillä välttämättä fyysisessä harjoittelussa ei ole vielä painotettu kovin paljon voimaa/pikavoimaa. Sen sijaan kaveri oli tarkka, varma ja hyvähermoinen. Kaikki minusta tärkeämpiä ominaisuuksia kuin lyöntipituus.
Tottakai kilpapelaaja (kuten klubipelaajakin) lähtee jokaisella väylällä tekemään alle parin tulosta. Birdien voi tehdä monella tavalla. Myös pienellä riskillä. Esim. par 5:lla voi lyödä kolmannen lyönnin wedgellä lipulle ja putti sisään.
Par 5:en pelaaminen hämmästyttää minua liittyen suomalaisiin huippupelaajiin, erityisesti amatööripelaajiin. Monella tuloksen teko on äärimmäisen vaihtelevaa näillä ns. pitkillä väylillä. Joillakin kentillä par 5- väylät pelataan kolmen tai neljän kierroksen kisassa -10 (kymmenen alle) ja muut väylät yhteensä parin pintaan. Sama kilpapelaaja pelaa toisessa kisassa eli toisella kentällä par 5:et +4 ja muut väylät edelleen noin parissa. Sijoitus on huono, sillä par 5:illa on lyöty muutaman kerran out ja yhtä monta kertaa metsään. Sitten kisan jälkeen manataan että ’kenttä ei sovi minulle’ tai ’kenttä ei sopinut pelityylilleni’. Pelaajaprofiilissa lukee että agressiivinen pelityyli. Minulla tulee ensimmäisenä mieleen että eikö golfissa tarvita järjen käyttöä tai riskien hallintaa lainkaan?
Tosin kieltämättä on näyttävää seurata Dustin Johnssonin ja muutaman muun pelityyliä, jossa par 5:set on kuin par 4:sia johtuen käsittämättömän pitkistä lyönneistä.
Matteon Driving Distance (Average Yards) 272,4
Härkä Driving Distance (Average Yards) 285,6
eli eroa kavereilla on 13,2 yardia avauksissa tuon statistiikan perusteella mitä ET:n sivut antaa.
Härkä sijalla 95 ja Maetteo 182.
Väyläosumia
Matteolla 69% ja sija 17
Härkä 59,9% ja sija 149ja mites tuo homma menee? Mailanvalintaahan tuossa ei ole kerrottu, vai?
ja * DRIVING DISTANCE
* Defined as an average number of yards per drive. Two drives are measured per round on holes chosen to counteract the effect of gradient or wind. The drives are measured at the point they come to rest regardless of whether they are on the fairway or not.Jamasa kirjoitti: (25.10.2010 16:34:44)
Matteon Driving Distance (Average Yards) 272,4
Härkä Driving Distance (Average Yards) 285,6
eli eroa kavereilla on 13,2 yardia avauksissa tuon statistiikan perusteella mitä ET:n sivut antaa.
* DRIVING DISTANCE
* Defined as an average number of yards per drive. Two drives are measured per round on holes chosen to counteract the effect of gradient or wind. The drives are measured at the point they come to rest regardless of whether they are on the fairway or not.Tämä draivin pituus ei näissä italialispelaajissa ole koosta kiinni. Muistamme Emanuele Canonican, 165 cm, joka taannoin paukutteli ET:n pisimpiä draiveja. Ka taisi olla karvan alle 300 metriä. Mutta ellen väärin muista, sitten tuli Mikko, joka vei pisimmän draivin ka- tittelin seuraavana vuonna. Eli kyllä iso hyvä mies on parempi kuin pieni hyvä mies, kuitenkin.
KL kirjoitti: (25.10.2010 13:15:34)
ts kirjoitti: (25.10.2010 9:31:17)
Paksupekka kirjoitti: (25.10.2010 0:53:14)
KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. …
Sama juttu. Yleensä Par5:lla on loppujen lopuksi helppoa päästä PARissa päälle, vaikka avaisi lyhyemmälläkin mailalla. Eniten draiveria kaipaa pitkillä nelkuilla.
Itse avaan draiverilla jos sille on tilaa vaikka hutkisi minne tai onnistunut draivi antaa mahdollisuuden päästä 2.lla päälle. No okei, joskus ihan vaan huvikseen
Muuten kädessä voi olla melkein mitä vaan Esim. Pickala Seaside 16. r6, mutta useimmiten draiveirn korvaa w5.Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.
Minä ymmärsin Paksiksen viestin siten, että jos kerran kahdella ei kumminkaan pääse päälle, niin kolmella pääsee, vaikka avaisikin lyhyemmällä mailalla kuin draiverilla. Siispä revittely draiverilla suoralla ja kapeahkolla 480-metrisellä parfemmalla soveltuu vain niille, joilla taitoa on rutkasti enemmän kuin meillä tuuppareilla.
Hyvä että täällä joku vielä ymmärtää edes osan mun teksteistä
Juuri näin. Mä olen sen verran nylppy, että 500m ei vaan taivu kahdella – ei edes suora 480 metrinen. Jos nyt sitten haluaa lähestyä 80-120 metristä, niin kahdelle muulle lyönnille riittää vaikkapa w5 ja r6.
Kyllä minäkin ’lentokentällä’ vedän aina pitkää päätyyn ja perään, mutta perskuta kun matkalle on usein sijoitettu inhottaville etäisyyksille hankaluuksiaNimetönMulla ( ja uskoisin, että myös monella muulla ) on enemmänkin ongelmana se, ettei noudata omaa suunnitelmaansa. En usko, että porukka on niin tyhmää, ettei pystyisi tekemään hyvää suunnitelmaa ennen kierrosta. Tahtoo vaan pelin tuoksinassa rationaalisuus ja kylmähermoisuus lentää romukoppaan. Ei oteta huomioon oikeita asioita ja ylireagoidaan vääriin.
Hyvin yleistä on se, että aletaan tekemään johtopäätöksiä muiden ryhmässä olevien lyöntien perusteella. Eli aletaan ottaa miehestä mittaa lyönnin pituudessa eikä lukumäärässä. Tälläkin palstalla vaikuttaa kaveri, joka kertoilee mielellään lyöntien mittoja, mutta 18-reiän tulosta en ole tainnut vielä kuulla.
Paksupekka kirjoitti: (25.10.2010 20:09:20)
KL kirjoitti: (25.10.2010 13:15:34)
ts kirjoitti: (25.10.2010 9:31:17)
Paksupekka kirjoitti: (25.10.2010 0:53:14)
KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Lipulle kirjoitti: (24.10.2010 22:47:33)
Eli tuleeko ’kaivettua’ draiveri esiin poikkeuksetta ja jopa ’puoliautomaattisesti’, kun väylän par luku on 5 vai harrastatko taktikointia päivän (oman)pelikunnon tai esim. tuuli-tai muiden olosuhteiden perusteella?Pelattavan reiän layout ratkaisee kuten myös keli ja kentän kunto. …
Sama juttu. Yleensä Par5:lla on loppujen lopuksi helppoa päästä PARissa päälle, vaikka avaisi lyhyemmälläkin mailalla. Eniten draiveria kaipaa pitkillä nelkuilla.
Itse avaan draiverilla jos sille on tilaa vaikka hutkisi minne tai onnistunut draivi antaa mahdollisuuden päästä 2.lla päälle. No okei, joskus ihan vaan huvikseen
Muuten kädessä voi olla melkein mitä vaan Esim. Pickala Seaside 16. r6, mutta useimmiten draiveirn korvaa w5.Miksi Par5 väylällä voi mennä griinille tai kanttiin useammalla lyönnillä kuin sinne olisi päästävissä? Hassu ajatus, että väylän par-luku jotenkin antaisi oikeuden lyödä useammin.
Minä ymmärsin Paksiksen viestin siten, että jos kerran kahdella ei kumminkaan pääse päälle, niin kolmella pääsee, vaikka avaisikin lyhyemmällä mailalla kuin draiverilla. Siispä revittely draiverilla suoralla ja kapeahkolla 480-metrisellä parfemmalla soveltuu vain niille, joilla taitoa on rutkasti enemmän kuin meillä tuuppareilla.
Hyvä että täällä joku vielä ymmärtää edes osan mun teksteistä
Juuri näin. Mä olen sen verran nylppy, että 500m ei vaan taivu kahdella – ei edes suora 480 metrinen. Jos nyt sitten haluaa lähestyä 80-120 metristä, niin kahdelle muulle lyönnille riittää vaikkapa w5 ja r6.
Kyllä minäkin ’lentokentällä’ vedän aina pitkää päätyyn ja perään, mutta perskuta kun matkalle on usein sijoitettu inhottaville etäisyyksille hankaluuksiaKannattaa kokeilla joskus vähän eksoottisempaa mailavalintaa, mites olis D,D ja yllättäen löytää itsensä greeniltä. Toki vaatii vähän harjoittelua tuo draiverin käyttö myös toisessa lyönnissä, mutta monta kertaa viimekaudellla ei mikään huono vaihtoehto varsinkaan vastatuuleen lyötynä.
Rauski kirjoitti: (25.10.2010 22:40:04)
…Kannattaa kokeilla joskus vähän eksoottisempaa mailavalintaa, mites olis D,D ja yllättäen löytää itsensä greeniltä. Toki vaatii vähän harjoittelua tuo draiverin käyttö myös toisessa lyönnissä, mutta monta kertaa viimekaudellla ei mikään huono vaihtoehto varsinkaan vastatuuleen lyötynä.
Vaikka useimmiten pelaankin tylsää %-golfia, niin kyllä mä olen usein lyönyt draiverilla väylältä. Meikäläisissä olosuhteissa sillä ei juurikaan saa lisää mittaa, kun väylät ovat melko pehmeitä. Mä en kuitenkaan normiolosuhteissa lyö edes onnistuneita draiveja juurikaan yli 240m, joten yli 500 metrisillä femmoilla jää joka tapauksessa kakkosella lyhyeksi. Todennäköisesti pidemmälle pääseen normi w5:lla väylältä, kuin draiverilla edes kohtuullisesti onnistuessani. 500 metrisen femman pystyy kuitenkin pelaamaan vaikka 3:lla keskiraudalla päälle, niin ihan turha sillä draiverilla on urheilla – paitsi lentokentällä.
Enemmän mä saan kiksejä väylältä lyödyistä onnistuneista r1:stä. Päänkorkuista menevää palloa kun lyö vastatuuleen, niin monella hybridihemmolla leuka loksahtaa.KL kirjoitti: (24.10.2010 23:57:10)
Talma, Master, #1: Avaan joko rautanelosella, 24° hybridillä tai puuvitosella, tuulesta ja lämpötilasta sekä väylän pehmeydestä riippuen. Draiverilla avaamisesta ei ole hyötyä, en kuitenkaan pääse kahdella päälle. Haittaa on, jos lyön vinoon.
Talma, Master, #10: Puuvitonen tai alhaalta gripattu draiveri tuulesta ja tiipaikan sijainnista riippuen. Jos etuysin avaukset ovat olleet poikkeuksellisen huonoja, niin 24° hybridikin on mahdollinen, tai jopa rauta-4 (ylätiiltä).
.Tulipa KL:n strategioista mieleen kesäinen reissu Talmaan. Ekaa kertaa olin kyseiselle kentälle menossa ja perille löytäminen oli hieman vaikeaa. Tulin tiille tasan sekunnilleen, kun oli meidän flightin lähtöaika. Kaks kaveria oli jo ehtinyt avaamaan. Kolmas avasi sillä aikaa kun kaivoin hanskan ja pallon bägistä (pahoittelut vielä kerran, jos pelikaverit tunnistaa tilanteen). Par femma ja tilaa oli mielestäni vaikka muille jakaa. Hieno avaus draiverilla vastamäkeen. Pelikaverit naureskelivat, että olipa hyvä veto. Kakkosella sitten vajaasta paristasadasta griinin oikeaan laitaan ja pari puttia. Kaverit naureskelivat vielä enemmän, että onneksi tulin niin viime tinkaan, etteivät ehtineet ’neuvoa’ miten reikä kannattaa pelata.
Kympillä sitten olin jo kuunnellut neuvoja jo jonkin verran ja otin rauta nepan käteen. Safetyä haettiin, mutta niin vaan pallo löytyi oikealta, vastaantulevan väylän griinin vierestä. Ihmettelin, kun kaverit alkoivat huutamaan forea kurkku suorana. No hyvä, että en pelannut yksin, koska tosiaan vaaravyöhykkelle pallon löin. Onneksi ketään ei ollut juuri silloin griinillä. Ilman neuvoja, olisin varmaan lyönnyt sokkona sen kiven yli draiverilla minkä sielu sietää. Paha sanoa mikä olisi ollut lopputulos.
Tutuilla kentillä harvemmin avaan par femmoja muulla kuin draiverilla, mutta lyhyehköjä par nelosia kylläkin. Mieluummin yritän pitää etäisyyden griinille täyden svingin mailanvalinnan päässä, kun yritän päästä mahdollisimman pitkälle ja joudun räpeltämään jotain puolta svingiä wedgellä.
Ja draiveri on yleensä melko tarkka ja varma ase, kunhan sillä ei ala himmaamaan, eli täysillä pitää saada lyödä.
Itselläni on varsin lyhyet lyönnit (draivit 170m, olen junnu) ja siksi olenkin opetellut monta kopallista rangella draiveja maasta ja lyön aina par 5 näin: Draivi,draivi,rauta-8, putti,putti.
Copo99 kirjoitti: (26.10.2010 7:25:13)
Itselläni on varsin lyhyet lyönnit (draivit 170m, olen junnu) ja siksi olenkin opetellut monta kopallista rangella draiveja maasta ja lyön aina par 5 näin: Draivi,draivi,rauta-8, putti,putti.Parkolkeilla ja -nelkuilla tullee sitten othereita, kun händärisi ei ole 0:n pinnassa?
AAH kirjoitti: (26.10.2010 11:00:22)
Copo99 kirjoitti: (26.10.2010 7:25:13)
Itselläni on varsin lyhyet lyönnit (draivit 170m, olen junnu) ja siksi olenkin opetellut monta kopallista rangella draiveja maasta ja lyön aina par 5 näin: Draivi,draivi,rauta-8, putti,putti.Parkolkeilla ja -nelkuilla tullee sitten othereita, kun händärisi ei ole 0:n pinnassa?
Niin taitaa tulla. Lisäksi tuo rauta-8 on aika vankka, kun 500-metrisellä parfemmalla pääsee griinille etäisyydeltä 160m+ …
(No niin KL ja AAH, eipäs tehdä pilaa toisista, kun omissakin edesottamuksissa on ajoittain vähemmän ylpeilyn aihetta….)
-
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Par 5- väylät ja taktiikka