Aihe: Pallo osuu toiseen palloon - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallo osuu toiseen palloon

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo osuu toiseen palloon

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180690 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kun greenillä olevaan palloon osuu toinen pallo, siirretään ensiksi ollut pallo entiselle paikalleen. Tönäissyt pallo jätetään paikalle mihinkä se jäi. Tämä lienee yleisesti tunnettu sääntö. Mutta pallojen kilkkaaminen muilla kentän osilla: foregriini, väylä, raffi, onkin epäselvää ja usein kinastelun aihe. Mitenkä suhtaudutaan?

    #284908 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    broms kirjoitti: (13.11.2010 5:58:21)
    Kun greenillä olevaan palloon osuu toinen pallo, siirretään ensiksi ollut pallo entiselle paikalleen. Tönäissyt pallo jätetään paikalle mihinkä se jäi. Tämä lienee yleisesti tunnettu sääntö. Mutta pallojen kilkkaaminen muilla kentän osilla: foregriini, väylä, raffi, onkin epäselvää ja usein kinastelun aihe. Mitenkä suhtaudutaan?

    Toiminta on täsmälleen sama kuin viheriölläkin, eli paikallaan ollut pallo siirretään takaisin paikoilleen ja tuota palloa liikuttanut pallo pelataan siitä missä se on. Kts. sääntö 18-5 ja 19-5a.

    #284909 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    broms kirjoitti: (13.11.2010 5:58:21)
    Kun greenillä olevaan palloon osuu toinen pallo, siirretään ensiksi ollut pallo entiselle paikalleen. Tönäissyt pallo jätetään paikalle mihinkä se jäi. Tämä lienee yleisesti tunnettu sääntö. Mutta pallojen kilkkaaminen muilla kentän osilla: foregriini, väylä, raffi, onkin epäselvää ja usein kinastelun aihe. Mitenkä suhtaudutaan?

    Ehkä tilanteessa auttaa ajatus, että vaikka golfia pelataan ryhmässä ja kentällä on samanaikaisesti muitakin pelaajia, ei muiden pelaajien peli vaikuta omaan peliin. Eli kaikki tilanteet luodaan itselle, oli ne haluttuja tai ei.

    Eli omaan palloon ja sen pelattavuuteen vaikuttavat muut asiat kuin omistajan toimet ovat palautettava/palautettavissa ennalleen.
    Tässä sellainen lisäys (ennenkuin muut kerkeää). Luonnolliset tuuli, sade jne aikaansaannoksia ei peruta.

    Olisi ehkä pitänyt vielä sanoa nykyään. Sillä ennen oli olemassa stymie, jossa reikäpelissä kaverin pallo pystyi ikävällä tavalla olla puttauslinjalla, ja sitä piti vain jotenkin tulla toimeen ko. asian kanssa.

    #284910 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tässä yksi aikas hypoteettinen kysymys:

    Miten toimitaan pallon ollessa kupin reunalla nojaamassa toiseen palloon?

    Eli pelaaja A on lyönyt pallonsa kuppiin hieman kauempaa ja pallo jää tangon ja kupin reunan väliin (ei siis tippunut pohjalle). Pelaaja B chippaa oman pallonsa griinin ulkopuolelta niin, että se jää kupin reunalle nojaamaan pelaajan A palloon. Miten jatketaan?

    Onko tilanne eri, jos pallo selkeästi nojaa kupissa olevaan palloon tai on vain kosketuksissa siihen? Jälkimmäisessä tilanteessa siis saattaisi olla mahdollista, että pallo ei tippuisi kuppiin, vaikka pallo A poistettaisiinkin alta.

    #284911 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kanga_Roo kirjoitti: (14.11.2010 2:03:36)

    Tässä yksi aikas hypoteettinen kysymys:

    Miten toimitaan pallon ollessa kupin reunalla nojaamassa toiseen palloon?

    Eli pelaaja A on lyönyt pallonsa kuppiin hieman kauempaa ja pallo jää tangon ja kupin reunan väliin (ei siis tippunut pohjalle). Pelaaja B chippaa oman pallonsa griinin ulkopuolelta niin, että se jää kupin reunalle nojaamaan pelaajan A palloon. Miten jatketaan?

    Onko tilanne eri, jos pallo selkeästi nojaa kupissa olevaan palloon tai on vain kosketuksissa siihen? Jälkimmäisessä tilanteessa siis saattaisi olla mahdollista, että pallo ei tippuisi kuppiin, vaikka pallo A poistettaisiinkin alta.

    On kieltämättä aika teoreettinen….

    Toiminta tuon lipputankoon nojaavan pallon kanssa on sellainen, että pelaaja saa liikuttaa lipputankoa, ja jos pallo putoaa reikään, sen katsotaan menneen reikään edellisellä lyönnillä.

    Mitä tulee siihen toiseen palloon, niin toisen pelaajan pallo on paikallaan ollessaan liikuteltava haitta, josta saa vapautua tilanteesta riippumatta. Jos sitä kautta lähtee tilannetta ratkomaan, niin pelaajan pallon nojatessa liikuteltavaan haittaan, haitan saa poistaa ja jos pallo liikkuu, se tulee asettaa takaisin paikoilleen. Jos pallo ei tuossa paikassa pysy, haetaan lähin sellainen paikka, jossa se pysyy, joka ei ole lähempänä reikää. Tätä menettelyä noudattaen tuo toiseen palloon nojaava pallo ei mitenkään voisi olla mennyt reikään edellisellä lyönnillä, vaan peliä tulee jatkaa siitä mihin pallo asetetaan.

    Tilanne muuttuu, jos se ensimmäinen pallo on jo reiän reunojen alapuolella ja toinen pallo ensimmäisen päällä suurimmaksi osaksi tai kokonaan reiän reunojen sisäpuolella. Silloin katsoisin pallon olevan reiässä säännön 1-4 perusteella. Pitäisi kuitenkin nähdä tilanne livenä ennen varman kannan ottamista.

    Moista tilannetta tuskin seuraavaan sataan vuoteen tulee vastaan, mutta voisihan sitä yrittää kentällä simuloida ja katsoa mitä tapahtuu, kun lipputankoa liikuttaa ja se ensimmäinen pallo putoaa reikään. Tai saako kaksi palloa pysymään toistensa päällä edellä kuvatulla tavalla.

    #284912 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Kanga_Roo kirjoitti: (14.11.2010 2:03:36)

    Miten toimitaan pallon ollessa kupin reunalla nojaamassa toiseen palloon?

    Eli pelaaja A on lyönyt pallonsa kuppiin hieman kauempaa ja pallo jää tangon ja kupin reunan väliin (ei siis tippunut pohjalle). Pelaaja B chippaa oman pallonsa griinin ulkopuolelta niin, että se jää kupin reunalle nojaamaan pelaajan A palloon. Miten jatketaan?

    Ymmärsin kysymyksen niin, että B:n pallo nojaa A:n palloon, mutta B:n pallo ei nojaa lipputankoon. Käsittääkseni tällöin B:n pallo ei voi mennä reikään edellisellä lyönnillä lipputankoa liikutettaessa. Nyt ei pitäisi olla mitään probleemaa. B merkkaa ja nostaa pallonsa ja sen jälkeen A tai B A:n luvalla liikuttaa lipputankoa, jolloin A:n pallo putoaa reikään ja A:n osalta reikä on loppuun pelattu. (Jos ei putoa, niin A:n pallo on asetettava reiän reunalle, josta A lyö pallonsa reikään). Sitten B asettaa pallonsa reiän reunalle ja panee pallon kuppiin.

    Jos B ei nosta palloaan ja A liikuttaa lipputankoa ja samalla B:n palloa, niin B:n pallo (ja myös A:n, jos ei pudonnut (17-4)) on asetettava reiän reunalle ilman rangaistusta (18-4).

    Sen sijaan jos B:n pallo nojaa sekä A:n palloon että lipputankoon, voivat molemmat pallot mennä reikään edellisellä lyönnillä. Esim. A antaa B:lle luvan liikuttaa lipputankoa. Jos molemmat pallot putoavat reikään, ovat sekä A että B pelanneet pallonsa reikään edellisellä lyönnillä (17-4 ja tarvittaessa vielä 1-4). Jos B:n pallo ei putoa reikään, se on asetettava reiän reunalle ilman rangaistusta. (Sama tietenkin A:n pallolle, jos se ei mene reikään).

    #284913 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (14.11.2010 15:44:05)

    Kanga_Roo kirjoitti: (14.11.2010 2:03:36)

    Miten toimitaan pallon ollessa kupin reunalla nojaamassa toiseen palloon?

    Eli pelaaja A on lyönyt pallonsa kuppiin hieman kauempaa ja pallo jää tangon ja kupin reunan väliin (ei siis tippunut pohjalle). Pelaaja B chippaa oman pallonsa griinin ulkopuolelta niin, että se jää kupin reunalle nojaamaan pelaajan A palloon. Miten jatketaan?

    Ymmärsin kysymyksen niin, että B:n pallo nojaa A:n palloon, mutta B:n pallo ei nojaa lipputankoon. Käsittääkseni tällöin B:n pallo ei voi mennä reikään edellisellä lyönnillä lipputankoa liikutettaessa. Nyt ei pitäisi olla mitään probleemaa. B merkkaa ja nostaa pallonsa ja sen jälkeen A tai B A:n luvalla liikuttaa lipputankoa, jolloin A:n pallo putoaa reikään ja A:n osalta reikä on loppuun pelattu. (Jos ei putoa, niin A:n pallo on asetettava reiän reunalle, josta A lyö pallonsa reikään). Sitten B asettaa pallonsa reiän reunalle ja panee pallon kuppiin.

    Jos B ei nosta palloaan ja A liikuttaa lipputankoa ja samalla B:n palloa, niin B:n pallo (ja myös A:n, jos ei pudonnut (17-4)) on asetettava reiän reunalle ilman rangaistusta (18-4).

    Miksi reiän reunalle? Miksei takaisin alkuperäiselle paikalleen?

    #284914 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (14.11.2010 18:15:46)
    Miksi reiän reunalle? Miksei takaisin alkuperäiselle paikalleen?

    Hyvä.Tietenkin noissa boldaamissasi tapauksissa alkuperäiselle paikalleen.

    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    KL

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 1:07:37)
    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    Määritelmän mukaan pelissä oleva pallo on haitta, joten vastaus löytyy säännöstä 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the movement of the ball, other than equipment of any player or the flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    Toisella puolella griiniä olevan pallon siis saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä. Olennaista on tuo lihavoitu.

    PG

    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’Tällästä tää on kun on talvisääntö’

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’tää reikä on annettu’

    KL

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’Tiedän tarkoituksesi olleen pyytää minua nostamaan palloni, mutta sanakirjasi oli jäänyt kotiin. Siksi päätin auttaa sinua, jottei änkytyksesi paljastu muulle peliseurueelle. Tiedän sen olevan arka paikka. Mennäänkö pelin jälkeen taas kuurojen kapakkaan bisselle?’

    PG

    KL kirjoitti: (8.12.2010 9:34:52)
    … pelissä oleva pallo on haitta,

    Pelissä oleva pallo on haitta. Pelistä pois oleva pallo on haitta. Pallosta on hyötyä siis vain pallokauppiaille.

    Nimetön

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’Anna kakkua, anna sakkoa saa…ana, v….n mikkihiiri’

    PG

    KL kirjoitti: (8.12.2010 19:01:07)

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’Tiedän tarkoituksesi olleen pyytää minua nostamaan palloni, mutta sanakirjasi oli jäänyt kotiin. Siksi päätin auttaa sinua, jottei änkytyksesi paljastu muulle peliseurueelle. Tiedän sen olevan arka paikka. Mennäänkö pelin jälkeen taas kuurojen kapakkaan bisselle?’

    Tämä KL:n vastaus on niin Ullamaisen arvoituksellinen, että onko mahdollista, että KL on… Ei, ei nyt sentään. Ei ole. Vastaus kun on niin KLmäisen väärä. Oikea vastaus kannattaa varmistaa sanakirjasta (Golfin säännöt), muisti helposti pettää itse kullakin. Kualeppi tuntuu olevan jyvällä…

    KL

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    A:n vastauksen tulee olla todenmukainen, ei siis ole olemassa mitään nk. kannattavaa vastausta.

    KL kirjoitti: (8.12.2010 9:34:52)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 1:07:37)
    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    Määritelmän mukaan pelissä oleva pallo on haitta, joten vastaus löytyy säännöstä 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the movement of the ball, other than equipment of any player or the flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    Toisella puolella griiniä olevan pallon siis saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä. Olennaista on tuo lihavoitu.

    Kohta a) samaa mieltä KL:n kanssa, mutta tuo kohta b) onkin mielestäni hieman ’kimurantimpi’ ja löytyisikö tarkempaa sääntökohtaa tarjotun (1-2) lisäksi?

    KL

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 21:37:05)

    KL kirjoitti: (8.12.2010 9:34:52)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 1:07:37)
    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    Määritelmän mukaan pelissä oleva pallo on haitta, joten vastaus löytyy säännöstä 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the movement of the ball, other than equipment of any player or the flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    Toisella puolella griiniä olevan pallon siis saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä. Olennaista on tuo lihavoitu.

    Kohta a) samaa mieltä KL:n kanssa, mutta tuo kohta b) onkin mielestäni hieman ’kimurantimpi’ ja löytyisikö tarkempaa sääntökohtaa tarjotun (1-2) lisäksi?

    Luitko sen kohdan 24-1 kokonaisuudessaan? Jos luit, mitä tarkennuksia kaipaat? Jos et, lue se.

    PG

    KL kirjoitti: (8.12.2010 21:15:12)

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    A:n vastauksen tulee olla todenmukainen, ei siis ole olemassa mitään nk. kannattavaa vastausta.

    Juu, tämä vastaus voidaan hyväksyä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuossa tilanteessa ei kannata nostaa palloaan, mikäli toinen ei sitä pyydä. Muuten tulee penaltti.

    Jos A:lla oli itsekäs motiivi, hänen kannattaa vastata totuuden mukaisesti: ’Arvelin palloni auttavan peliäsi’, jolloin penalttia ei tule.

    Jos A sanoo: ’Arvelin palloni haittaavan peliäsi’, B tarjoaisi penttiä, jonka A:n on pakko niellä.

    KL kirjoitti: (8.12.2010 22:08:38)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 21:37:05)

    KL kirjoitti: (8.12.2010 9:34:52)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 1:07:37)
    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    Määritelmän mukaan pelissä oleva pallo on haitta, joten vastaus löytyy säännöstä 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the movement of the ball, other than equipment of any player or the flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    Toisella puolella griiniä olevan pallon siis saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä. Olennaista on tuo lihavoitu.

    Kohta a) samaa mieltä KL:n kanssa, mutta tuo kohta b) onkin mielestäni hieman ’kimurantimpi’ ja löytyisikö tarkempaa sääntökohtaa tarjotun (1-2) lisäksi?

    Luitko sen kohdan 24-1 kokonaisuudessaan? Jos luit, mitä tarkennuksia kaipaat? Jos et, lue se.

    Luin, mutta lähestyn kohdan b) boldattua casea yllä säännön 20-1 mukaan:

    The position of the ball must be marked before it is lifted under a Rule
    that requires it to be replaced. If it is not marked, the player incurs a
    penalty of one stroke and the ball must be replaced. If it is not
    replaced, the player incurs the general penalty for breach of this Rule.

    Jos luit kyssärin tarkoin, ’niinkuin piru raamattua’, olisi pitänyt huomata seuraava:

    ’…nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo…’

    Sorry KL eli pikku ’kompa’ yllä.

    Muuttaako allaoleva 1-2 säännön ’nootti’ kohdan b) tilannetta?

    Note: A player is deemed to have committed a serious breach of Rule
    1-2 if the Committee considers that his act of influencing the position
    or movement of the ball has allowed him or another player to gain a
    significant advantage or has placed another player, other than his
    partner, at a significant disadvantage.

    KL

    Lipulle kirjoitti: (9.12.2010 1:03:02)

    KL kirjoitti: (8.12.2010 22:08:38)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 21:37:05)

    KL kirjoitti: (8.12.2010 9:34:52)

    Lipulle kirjoitti: (8.12.2010 1:07:37)
    Kisoissa tuota griinillä “kyykkimistä” sekä kaikenlaista mittailua on havaittavissa, mutta siitä poiketen kesäisiin kaveripeleihin liittyvä simppeli kysymys:

    Olet griinillä ja pelikaverisi puttaa pitkää puttia ja pallo on jo liikkeessä – onko sallittua nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo esim. puhdistusta varten, vaikka pelikaverin pallo on ”liikkeessä”?

    Tilanne a)
    liikkeessä olevan pallon linja ei oman oletuksesi mukaan kosketa merkkamasi pallon
    ’merkkauskohtaa’ (24-1)?

    Tilanne b)
    liikkeessä oleva putattu pallo mahdollisesti osuu griinillä olevaan palloosi, joten pallo nopeasti ylös ja ’pikamerkkaus’ vauhdissa (1-2)?

    Tarjoan yllä pariakin sääntökohtaa, mutta mikä lienee oikea tulkinta?

    Tässä yhden prosentin kehitystavoitteella per postaus ymmärrystään säännöistä yrittää laajentaa:

    Määritelmän mukaan pelissä oleva pallo on haitta, joten vastaus löytyy säännöstä 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the movement of the ball, other than equipment of any player or the flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    Toisella puolella griiniä olevan pallon siis saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä. Olennaista on tuo lihavoitu.

    Kohta a) samaa mieltä KL:n kanssa, mutta tuo kohta b) onkin mielestäni hieman ’kimurantimpi’ ja löytyisikö tarkempaa sääntökohtaa tarjotun (1-2) lisäksi?

    Luitko sen kohdan 24-1 kokonaisuudessaan? Jos luit, mitä tarkennuksia kaipaat? Jos et, lue se.

    Luin, mutta lähestyn kohdan b) boldattua casea yllä säännön 20-1 mukaan:

    The position of the ball must be marked before it is lifted under a Rule
    that requires it to be replaced. If it is not marked, the player incurs a
    penalty of one stroke and the ball must be replaced. If it is not
    replaced, the player incurs the general penalty for breach of this Rule.

    Jos luit kyssärin tarkoin, ’niinkuin piru raamattua’, olisi pitänyt huomata seuraava:

    ’…nostaa oma pallo ylös ja merkata oma pallo…’

    Sorry KL eli pikku ’kompa’ yllä.

    Muuttaako allaoleva 1-2 säännön ’nootti’ kohdan b) tilannetta?

    Note: A player is deemed to have committed a serious breach of Rule
    1-2 if the Committee considers that his act of influencing the position
    or movement of the ball has allowed him or another player to gain a
    significant advantage or has placed another player, other than his
    partner, at a significant disadvantage.

    Ei tuossa ole mitään kompaa, koska pallon liikuttamisesta ja sen merkkaamatta jättämisestä ei tule mitään rangaistusta dec 1-4/12 periaatteiden perusteella. Säännön 24-1 (tai 1-2, miten vain) rikkomisesta tulee 2 penalttia, sääntöjen 18-2 tai 20-1 rikkomisesta tulisi vain yksi, siispä se jää pienempänä rangaistuksena pois ja tuloksena on yhteensä 2 penttiä.

    Mitä tulee vakavaan rikkeeseen, niin tuo riippuu kummankin pallon paikasta. Käytännössä vakava rike tuskin tulee kyseeseen. Eipä taida kukaan yrittää putata metristä puttia siten, että jonkun toisen pallo pönöttää suoraan puttilinjalla. Kenties ehkä sellainen tilanne voisi tulla kyseeseen, jossa A puttaa pallonsa niin vinoon tai kovaa, että se päätyisi griinibunkkeriin, ellei osuisi matkalla B:n palloon (griinin ulkopuolella). Nyt kun B nostaa pallonsa, A joutuu merkittävästi huonompaan asemaan, koska pallo päätyykin syvään bunkkeriin foregriinin sijaan. Tuokin kieltämättä tuntuu kovin haetulta, mutta tulipa mieleen.

    PG

    Jamasa kirjoitti:

    PG kirjoitti: (8.12.2010 18:21:01)
    Jatketaan simppelillä OT – kysymyksellä.

    A:n ja B:n pallot ovat viheriön ulkopuolella. A:n pallo on puoli metriä lähempänä lippua, B:n pallon ja lipputangon kautta kulkevalla linjalla. A nostaa pallonsa. B kysyy: ”Miksi nostit?”. Mitä A:n kannattaa vastata?

    ’Tällästä tää on kun on talvisääntö’ (Jamasa 8.12.2010 18:54:28)
    ’tää reikä on annettu’ (Jamasa 8.12.2010 18:57:51)

    Näistä lyhyistä, ytimekkäistä ja oikeista vastauksista Jamaselle täydet pisteet ja pari bonuspistettä päälle 🙂

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
Vastaa aiheeseen: Pallo osuu toiseen palloon

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo osuu toiseen palloon