Aihe: Onko dropatessa vapauduttava haitasta kokonaan? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Onko dropatessa vapauduttava haitasta kokonaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Onko dropatessa vapauduttava haitasta kokonaan?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180896 Ilmoita asiaton viesti

    Siis kysymys kuuluu, onko esimerkiksi tieltä vapaan dropin turvin tehdyllä dropilla vapauduttava haitasta kokonaan? Lähin pelattava paikka saattaa hyvinkin johtaa hankalampaan paikkaan jossa tie ei kuitenkaan enää haittaa vaan esimerkiksi puu tai kallio. Vai voiko esim dropata vain pallon pois tieltä ja kuitenkin seistä itse tiellä. ESIMERKKI: (oikeakätinen pelaaja) Väylän oikeassa reunassa on tie jolta vapaa droppi. Tien oikealla puolella noin 30 cm leveä kaistale nurmikkoa ja sitten ruusupuskat ja niiden takana out. Pallo pysähtyy tien oikeaan reunaan. Pitääkö pallo dropata ruusupuskaan jolloin jalatkaan eivät ole tiellä vai voiko dropata tälle kapealle nurmikaistaleelle ja seisoa lyödessään tiellä? Myöhemmin väyllällä out-raja kulkee heti tien oikealla puolella (ei ruusupuskia välissä). Outtiin ei palloa ilmeisesti voi dropata joten silloin se ei voi olla lähin vapauttavapaikka. Dropataanko silloin tien vasemmalle puolelle?

    #287238 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllä pitää vapautua paitsi pallon myös svingin ja lyöntiasennon osalta kokonaan. Pari poikkeusta tästä on, mutta kiinteän haitan yhteydessä aina näin.

    Ensimmäisessä esimerkissäsi lähin vapauttava paikka on ilmeisesti ruusupuskassa jos tien ja puskan väliin mahtuu seisomaan maila kädessä. Vasurilta pelaava droppaisi tuohon kaistaleelle vaikka joutuisi outissa seisomaan. Toisessa kaikesta päätellen lähin paikka löytyy haitan vasemmalta puolelta.

    #287239 Ilmoita asiaton viesti

    Määritelmän mukaan haitta tai epätavallinen kenttäolosuhde vaikuttaa, jos se haittaa pallon asemaa, svingiä tai lyöntiasentoa. Jos vapautuminen valitaan, pitää ensisijaisesti vapautua kokonaan. Paikallissäännöllä tai kilpailumääräyksellä voidaan vaatimuksia kiristää esim. niin, että vapautusta ei saa ollenkaan tai vapautuksen saa vain pallon aseman suhteen, mutta ei lyöntiasennon osalta.

    Tähän aiheeseen tullaan palaamaan useasti ensi kesänä.

    #287240 Ilmoita asiaton viesti

    Näin olin ymmärtänyt, mutta pelikavereilta kysellessäni ei oikein selkeää linjaa tuntunut löytyvän. Eikö puskaan ole dropattava vaikka siellä myös joutuisi seisomaankin?

    Onko muuten niin, että mikäli dropatessa pallo vierii takaisin tielle/2 mailan mitan päähän/lähemmäs lippua niin toisen dropin jälkeen pallo on asetettava siihen mihin putosi?

    Säännöistä luin, että jos julistaa pelaamattoman paikan (1 rangaistus) ja dropatessa pallo vierii takaisin samaan paikkaan tai muuhun pahaan paikkaan on siitä lyötävä tai otettava uusi droppi rangaistuksella.

    #287241 Ilmoita asiaton viesti

    kulonen kirjoitti: (18.5.2010 16:26:58)
    … Eikö puskaan ole dropattava vaikka siellä myös joutuisi seisomaankin? …

    Näissä tapauksissa on parempi kun ei droppaa lainkaan vaan lyö siitä tieltä.

    #287242 Ilmoita asiaton viesti

    kebax kirjoitti: (18.5.2010 17:09:40)

    kulonen kirjoitti: (18.5.2010 16:26:58)
    … Eikö puskaan ole dropattava vaikka siellä myös joutuisi seisomaankin? …

    Näissä tapauksissa on parempi kun ei droppaa lainkaan vaan lyö siitä tieltä.

    juuri näin. suomalainen pelaaja on sellainen että jos pallo on sinisten sisällä tai jossain mistä saa vapaan dropin niin ensin poimitaan pallo ja sitten aletaan katselemaan mistä se droppipaikka löytyy. monesti kannattaa pelata siitä missä se on.

    #287243 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    #287244 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Tilapäinen vesi bunkkerissa?
    Kiinteä haitta bunkkerissa (harvinainen tilanne, sen myönnän)?

    #287245 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Esim väärä viheriö. Järjetöntä toki, mutta näin se edelleen taitaa vaan olla.

    #287246 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    kulonen kirjoitti: (18.5.2010 16:01:37)
    Siis kysymys kuuluu, onko esimerkiksi tieltä vapaan dropin turvin tehdyllä dropilla vapauduttava haitasta kokonaan? Lähin pelattava paikka saattaa hyvinkin johtaa hankalampaan paikkaan jossa tie ei kuitenkaan enää haittaa vaan esimerkiksi puu tai kallio. Vai voiko esim dropata vain pallon pois tieltä ja kuitenkin seistä itse tiellä.

    ESIMERKKI: (oikeakätinen pelaaja)
    Väylän oikeassa reunassa on tie jolta vapaa droppi. Tien oikealla puolella noin 30 cm leveä kaistale nurmikkoa ja sitten ruusupuskat ja niiden takana out. Pallo pysähtyy tien oikeaan reunaan. Pitääkö pallo dropata ruusupuskaan jolloin jalatkaan eivät ole tiellä vai voiko dropata tälle kapealle nurmikaistaleelle ja seisoa lyödessään tiellä?

    Myöhemmin väyllällä out-raja kulkee heti tien oikealla puolella (ei ruusupuskia välissä).
    Outtiin ei palloa ilmeisesti voi dropata joten silloin se ei voi olla lähin vapauttavapaikka. Dropataanko silloin tien vasemmalle puolelle?

    On muuten hyvä muistaa myös se, ettei lähintä vapauttavaa paikkaa välttämättä pääse edes määrittämään kentän muodostelmien vuoksi, vaan paikka on arvioitava. Sellaisessa tapauksessa vapaa droppi ei mitä luultavimmin ole ollenkaan suositeltava vaihtoehto. Ja kuten jo joku totesi, niin aina kannattaa ensin katsoa mihin pallonsa aikoo dropata ennen siihen kajoamista.

    #287247 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    KL kirjoitti: (18.5.2010 20:39:20)

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Tilapäinen vesi bunkkerissa?
    Kiinteä haitta bunkkerissa (harvinainen tilanne, sen myönnän)?

    Tilapäinen vesi kyllä, mutta antaako sääntö 24-2 bunkkerissa mahdollisuuden vapautua vain osittain, minusta ei?
    Onhan esim. noita bunkkerissa esiin tulevia suodatinkankaita.

    #287248 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    ts kirjoitti: (18.5.2010 20:39:53)

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Esim väärä viheriö. Järjetöntä toki, mutta näin se edelleen taitaa vaan olla.

    Juu, mahdollistaa esim forelle droppaamisen ja siitä lyömisen.

    #287249 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 21:20:42)

    ts kirjoitti: (18.5.2010 20:39:53)

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Esim väärä viheriö. Järjetöntä toki, mutta näin se edelleen taitaa vaan olla.

    Juu, mahdollistaa esim forelle droppaamisen ja siitä lyömisen.

    Itse asiassa odotin, että joku tuohon puuttuisi, koska asiahan ei ihan kirjaimellisesti ole kuten esitin, mutta tällä kertaa vissiin tuli ymmärrettyä tarkoitetulla tavalla.

    Tuossa säännössähän on nimenomaan iso miina, koska siinä usein on pakko dropata forelle. Jos pelaaja vapautuu väärälät viheriöltä niin, että ei jää seisomaan sinne, on usein ylitetty tuo yhden mailan etäisyys.

    Tämä on oikeesti sääntö, jossa haluaisin päästä kärryille loordien ajatuksenkulusta. Olisi kaiken järjen mukaan parempi, että väärältä viheriöltäkin saisi (joutuisi) vapautumaan myös stanssin osalta.

    #287250 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:56:09)

    KL kirjoitti: (18.5.2010 20:39:20)

    Cleve kirjoitti: (18.5.2010 20:27:47)
    Missä tapauksissa ei kokonaan vapautumista vaadita vapaan dropin yhteydessä?

    Tilapäinen vesi bunkkerissa?
    Kiinteä haitta bunkkerissa (harvinainen tilanne, sen myönnän)?

    Tilapäinen vesi kyllä, mutta antaako sääntö 24-2 bunkkerissa mahdollisuuden vapautua vain osittain, minusta ei?
    Onhan esim. noita bunkkerissa esiin tulevia suodatinkankaita.

    Saatat olla oikeassa, heitin tuon ihan ulkomuistista. Toisaalta bunkkerissa voi tulla vastaan sellainen tilanne, ettei niiltä suodatinkankailta pääse kokonaan vapautumaan, vaan joutuu yhdellä penaltilla pudottamaan pallon taaksepäin. Tämä ei mielestäni voi olla sääntöjen tarkoitus. Tosin mistäs näistä loordien aivoituksista aina tietää…

    #287251 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (18.5.2010 21:38:43)
    Tuossa säännössähän on nimenomaan iso miina, koska siinä usein on pakko dropata forelle. Jos pelaaja vapautuu väärälät viheriöltä niin, että ei jää seisomaan sinne, on usein ylitetty tuo yhden mailan etäisyys.

    Juuri tuosta syystä on aina pyrittävä lyömään pallo sellaiselle väärälle viheriölle, joka on korotettu. Tällöin pallo dropatessa vierii mukavasti vajaan kahden mailanmitan matkan, jolloin ollaankin jo melkein kolmen draiverinmitan päässä varsinaisesta viheriöstä. Ja viheriö pelastuu!

    #287252 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    ts kirjoitti: (18.5.2010 21:38:43)

    Olisi kaiken järjen mukaan parempi, että väärältä viheriöltäkin saisi (joutuisi) vapautumaan myös stanssin osalta.

    Onneksi on tulkinta:

    Dec 33-8/33:Local Rule Prohibiting Dropping on Apron When Ball on Wrong Putting Green

    Q: Balls from the 13th tee frequently come to rest on the 15th green, and the point of nearest relief under Rule 25-3 is the closely mown apron of the green. Much damage is being caused to this apron. May the Committee make a Local Rule requiring that a ball be dropped not only clear of the putting surface but also clear of the apron of this green?

    A: Yes. The following wording for a Local Rule is suggested:

    “For the purpose of Rule 25-3, the putting green of the 15th hole includes the apron surrounding the green.”

    #287253 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    k. kirjoitti: (19.5.2010 9:30:20)

    ts kirjoitti: (18.5.2010 21:38:43)

    Olisi kaiken järjen mukaan parempi, että väärältä viheriöltäkin saisi (joutuisi) vapautumaan myös stanssin osalta.

    Onneksi on tulkinta:

    Dec 33-8/33:Local Rule Prohibiting Dropping on Apron When Ball on Wrong Putting Green

    Q: Balls from the 13th tee frequently come to rest on the 15th green, and the point of nearest relief under Rule 25-3 is the closely mown apron of the green. Much damage is being caused to this apron. May the Committee make a Local Rule requiring that a ball be dropped not only clear of the putting surface but also clear of the apron of this green?

    A: Yes. The following wording for a Local Rule is suggested:

    “For the purpose of Rule 25-3, the putting green of the 15th hole includes the apron surrounding the green.”

    On tulkinta, mutta eipä ole juri paikallissäännöissä tuota näkynyt. Ja ilman sinne lisättyä tekstiähän tuo tulkinta ei auta tilanteessa yhtän.

    #287254 Ilmoita asiaton viesti

    Tuli tässä mieleen kysymys tilapäisestä vedestä vapautumisesta. Pallosi on siis lammikossa keskellä väylää, kaatosateen jäljiltä koko pelialue on tilapäistä vettä, menet minne tahansa niin aina pursuaa vesi jalkojen alta. Kuitenkin tiiauspaikasta taaksepäin 100 metriä on kappale kalliota näkyvillä metsässä, mutta pelialueella, jossa ei vesi pursua jalkojen alta. Olisko tämä nyt sitten oikea paikka vapautua tilapäisestä vedestä, vai riittääkö vapautumiseen paikka joka ei ole lammikko vaan paikka josta vettä pursuaa kengän alta vähemmän. Tämä enempi niinku teoreettinen kysymys;)

    Tietysti käytännössä kannattaa ennen pallon nostoa varmistua, että lähettyviltä löytyisi paikka jossa vapautuminen olisi mahdollista ja josta pallon pelaaminen on mahdollsista.

    #287255 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Rauski kirjoitti: (19.5.2010 16:22:31)
    Tuli tässä mieleen kysymys tilapäisestä vedestä vapautumisesta. Pallosi on siis lammikossa keskellä väylää, kaatosateen jäljiltä koko pelialue on tilapäistä vettä, menet minne tahansa niin aina pursuaa vesi jalkojen alta. Kuitenkin tiiauspaikasta taaksepäin 100 metriä on kappale kalliota näkyvillä metsässä, mutta pelialueella, jossa ei vesi pursua jalkojen alta. Olisko tämä nyt sitten oikea paikka vapautua tilapäisestä vedestä, vai riittääkö vapautumiseen paikka joka ei ole lammikko vaan paikka josta vettä pursuaa kengän alta vähemmän. Tämä enempi niinku teoreettinen kysymys;)

    Tietysti käytännössä kannattaa ennen pallon nostoa varmistua, että lähettyviltä löytyisi paikka jossa vapautuminen olisi mahdollista ja josta pallon pelaaminen on mahdollsista.

    Kovin on taas teoreettinen tuo kysymyksesi….

    Eiköhän kenttä olisi tuossa vaiheessa pelikelvoton eikä siellä ainakaan mitään kilpailua pelattaisi. Jos joku kaheli siellä omaksi ilokseen haluaisi mönkiä, niin vapautukoon tai olkoon vapautumatta.

    Mistä muistuukin mieleeni, kun vuonna -93 marraskuussa pelasin erään ystäväni kanssa Rinkkua. Oli ollut kovin sateista ja vettä oli kerrassaan riittävästi. Nykyisen 15. väylän vasemmalla puolella oleva ojantapainen oli täynnä ja vettä oli niin paljon, ettei väylää 15 näkynyt veden alta lainkaan ja ainoa näkyvä ruohoinen paikka oli oikealla olevan metsän ja väylän reunan välinen raffi. Siihen piti sitten sihtailla. Lainasin kaveriltani eräänlaisen rautaykkösen ja löin 200-metrisen lyönnin keskelle tuota raffikaistaletta! Kyllä oli messevä olo!

    Kentällä ei muuten näkynyt meidän lisäksemme kuin yksi ainoa pelaaja. Hulluja koko porukka…

    #287256 Ilmoita asiaton viesti

    kulonen kirjoitti: (18.5.2010 16:01:37)
    Lähin pelattava paikka

    Ja tuollaista ei sitten lue missään säännöissä, syytä muistaa (vai oliko tuo jo mainittu tuolla jossain).

    #287257 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (19.5.2010 19:11:55)

    Rauski kirjoitti: (19.5.2010 16:22:31)
    Tuli tässä mieleen kysymys tilapäisestä vedestä vapautumisesta. Pallosi on siis lammikossa keskellä väylää, kaatosateen jäljiltä koko pelialue on tilapäistä vettä, menet minne tahansa niin aina pursuaa vesi jalkojen alta. Kuitenkin tiiauspaikasta taaksepäin 100 metriä on kappale kalliota näkyvillä metsässä, mutta pelialueella, jossa ei vesi pursua jalkojen alta. Olisko tämä nyt sitten oikea paikka vapautua tilapäisestä vedestä, vai riittääkö vapautumiseen paikka joka ei ole lammikko vaan paikka josta vettä pursuaa kengän alta vähemmän. Tämä enempi niinku teoreettinen kysymys;)

    Tietysti käytännössä kannattaa ennen pallon nostoa varmistua, että lähettyviltä löytyisi paikka jossa vapautuminen olisi mahdollista ja josta pallon pelaaminen on mahdollsista.

    Kovin on taas teoreettinen tuo kysymyksesi….

    Eiköhän kenttä olisi tuossa vaiheessa pelikelvoton eikä siellä ainakaan mitään kilpailua pelattaisi. Jos joku kaheli siellä omaksi ilokseen haluaisi mönkiä, niin vapautukoon tai olkoon vapautumatta.

    ..

    Eipä tuo pelkästään teoreettinen. Hyvinkäällä aikanaan pelattiin ensimmäinen nykyisen FT:n edeltäjä, eli FAT-kisa, jossa myös olivat prot mukana. Silloin esim koko silloinen 15 oli veden vallassa ja varsin mielenkiintoisia ratkaisuja nähtiin.

    Junnut keräs melkosen määrän hyviä palloja sieltä muutama päivä kisan jälkeen kun tulva oli laskenut.

    Muistaisin sillon olleen tulkinta, että tuolla sai vapautua myös vähiten märkään kohtaan. Kaikki muu olisi ollutkin kohtuutonta

    #287258 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.5.2010 9:59:08)

    k. kirjoitti: (19.5.2010 9:30:20)

    ts kirjoitti: (18.5.2010 21:38:43)

    Olisi kaiken järjen mukaan parempi, että väärältä viheriöltäkin saisi (joutuisi) vapautumaan myös stanssin osalta.

    Onneksi on tulkinta:

    Dec 33-8/33:Local Rule Prohibiting Dropping on Apron When Ball on Wrong Putting Green

    Q: Balls from the 13th tee frequently come to rest on the 15th green, and the point of nearest relief under Rule 25-3 is the closely mown apron of the green. Much damage is being caused to this apron. May the Committee make a Local Rule requiring that a ball be dropped not only clear of the putting surface but also clear of the apron of this green?

    A: Yes. The following wording for a Local Rule is suggested:

    “For the purpose of Rule 25-3, the putting green of the 15th hole includes the apron surrounding the green.”

    On tulkinta, mutta eipä ole juuri paikallissäännöissä tuota näkynyt. Ja ilman sinne lisättyä tekstiähän tuo tulkinta ei auta tilanteessa yhtän.

    Lordithan antaa kysyttyihin erityistapauksiin tulkintoja, mutta eikös toimikunta voisi määrätä esim. niin, että tietyt greenit määriteltäisiin vääränä ollessaan kiinteäksi haitaksi, josta pelaaminen on kielletty?

    Jos on epäselvää, onko paikallissääntö yleisesti pelisääntöjen hengen mukainen, voi pyytää lausuntoa SGL:n sääntötoimikunnalta, joka tarvittaessa kyselee merta edempää, mitä tehdään.

    #287259 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Pekka Pelimies kirjoitti: (20.5.2010 8:59:43)

    ts kirjoitti: (19.5.2010 9:59:08)

    k. kirjoitti: (19.5.2010 9:30:20)

    ts kirjoitti: (18.5.2010 21:38:43)

    Olisi kaiken järjen mukaan parempi, että väärältä viheriöltäkin saisi (joutuisi) vapautumaan myös stanssin osalta.

    Onneksi on tulkinta:

    Dec 33-8/33:Local Rule Prohibiting Dropping on Apron When Ball on Wrong Putting Green

    Q: Balls from the 13th tee frequently come to rest on the 15th green, and the point of nearest relief under Rule 25-3 is the closely mown apron of the green. Much damage is being caused to this apron. May the Committee make a Local Rule requiring that a ball be dropped not only clear of the putting surface but also clear of the apron of this green?

    A: Yes. The following wording for a Local Rule is suggested:

    “For the purpose of Rule 25-3, the putting green of the 15th hole includes the apron surrounding the green.”

    On tulkinta, mutta eipä ole juuri paikallissäännöissä tuota näkynyt. Ja ilman sinne lisättyä tekstiähän tuo tulkinta ei auta tilanteessa yhtän.

    Lordithan antaa kysyttyihin erityistapauksiin tulkintoja, mutta eikös toimikunta voisi määrätä esim. niin, että tietyt greenit määriteltäisiin vääränä ollessaan kiinteäksi haitaksi, josta pelaaminen on kielletty?

    Jos on epäselvää, onko paikallissääntö yleisesti pelisääntöjen hengen mukainen, voi pyytää lausuntoa SGL:n sääntötoimikunnalta, joka tarvittaessa kyselee merta edempää, mitä tehdään.

    On sulla kyllä välillä monimutkanen tapa ajatella asioita. Tapauksesta valmis deccari ja ohjeistus, jolla saavutetaan sama lopputulos. Miksi tuota pitäisi mihinkään suuntaan tuosta vääntää?

    #287260 Ilmoita asiaton viesti

    Riippuu onko juikale leveä vai kapea. Pelaajan kannalta voi olla isokin ero, kun roppi on otettava tn. pitkään heinään, eikä voi pelata forelta. Tietty, kun sitä forea siinä suojellaan, niin samahan se.

    #287261 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (20.5.2010 20:13:37)
    Riippuu onko juikale leveä vai kapea. Pelaajan kannalta voi olla isokin ero, kun roppi on otettava tn. pitkään heinään, eikä voi pelata forelta. Tietty, kun sitä forea siinä suojellaan, niin samahan se.

    Kuulehan nyt, Pekka. Jos joku lyö pallonsa väärälle viheriölle, niin tuo lyönti on ollut niin persiistä kuin olla voi, joten pelaajalle ei tässä olla hakemassa minkäänlaisia helpotuksia, vaan sille viheriölle, mieluiten myös forelle.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 45)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Onko dropatessa vapauduttava haitasta kokonaan?