Aihe: Mistä jatketaan? - Golfpiste.com

31.1.–7.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][8]
KilpailuaSuomalaista

Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?

Esillä 5 viestiä, 51 - 55 (kaikkiaan 55)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • k.

    KL kirjoitti: (25.4.2008 9:26:30)

    vieraspelaaja kirjoitti: (24.4.2008 23:25:02)
    Säännön 11-4b alku kannattaa lukea huolellisesti.
    Sääntö 11-4b soveltuu kun pelaaja ’aloittaa’ reiän pelaamisen, ’when starting a hole’. Reiän pelaaminen alkaa ensimmäisellä lyönnillä ko. reiällä, vaikka sitä ei – tiin ulkopuolelta lyötynä – laskettaisikaan lopputulokseen. Kaksi rankkaria on reiällä kuitenkin jo tienattu. Toisen kerran tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on jo kolmas, ja kolmatta lyöntiä lyodessään ei enää ole ’aloittamassa’ reiän pelaamista. Kun reiän pelaaminen on aloitettu, väärästä paikasta pelaamisen rangaistus ei ole riippuvainen siitä, minkä nimiseltä kentän osalta (greeni, väylä raffi tai tee) pallo olisi pitänyt lyödä.

    Määritelmä sanoo seuraavaa:

    Ball in Play

    A ball is “in play” as soon as the player has made a stroke on the teeing
    ground
    . It remains in play until it is holed, except when it is lost, out of
    bounds or lifted, or another ball has been substituted, whether or not the
    substitution is permitted; a ball so substituted becomes the ball in play.

    If a ball is played from outside the teeing ground when the player is
    starting play of a hole, or when attempting to correct this mistake, the
    ball is not in play and Rule 11-4 or 11-5 applies. Otherwise, ball in play
    includes a ball played from outside the teeing ground when the player
    elects or is required to play his next stroke from the teeing ground.

    Miten tämä määritelmä ja sääntö 11-4b niveltyvät toisiinsa? Mielestäni määritelmä on tarkempi kuin tuo 11-4b ja siten tarkentaa tuota sääntöä.

    Samaa mieltä. Tosiaan, määritelmä sanoo, että pallo ei ole pelissä, jos aloittaa reiän pelaamisen ja lyö tiialueen ulkopuolelta. Eikä edelleenkään ole pelissä uudemman kerran – erheen korjataakseen – tiialueen ulkopuolelta lyöytynä. Mutta sitten on.

    Eli kun kolmannen kerran lyö aloitustiialueen ulkopuolelta, viides lähtee ja tulee kaksi rankkua väärästä paikasta pelaamisesta. Jatketaan siitä, missä pallo on. Siitä lähtee 2+2+lyönti+2 jälkeen 8. Golfissa tyhmyydestä joutuu maksamaan:-)

    Olin väärässä.

    Määritelmä Ball in Play on muuttunut jo 2004 säännöissä, jolloin siihen on lisätty avauslyöntiä ja sen korjaamista koskeva toinen kappale. Niiden perusteella tilanne on täysin selvä, tiiltä on pakko lyödä.

    tiikeri metsä kirjoitti: (25.4.2008 11:09:19)
    Ja ihan yhtä loogista on, että pari penttiä rapsahataa joka kerta, kun hölmöily toistetaan, eli avataan tiin ulkopuolelta. Pallohan ei ole pelissä, kun sitä on lyöty tiin ulkopuolelta, koska lyöntiä ei lasketa, vaan vain kaksi rankkaria.

    Reikäpelissä, jota alkuperäinen kysymys koskee, pallo on pelissä vaikka sen lyö klubin terassilta, jos vastustaja ei vaadi lyöntiä uusittavaksi ja kaiken lisäksi vielä ilman rangaistuslyöntejä.

    KL

    k. kirjoitti: (25.4.2008 11:43:13)

    Samaa mieltä. Tosiaan, määritelmä sanoo, että pallo ei ole pelissä, jos aloittaa reiän pelaamisen ja lyö tiialueen ulkopuolelta. Eikä edelleenkään ole pelissä uudemman kerran – erheen korjataakseen – tiialueen ulkopuolelta lyöytynä. Mutta sitten on.

    Eli kun kolmannen kerran lyö aloitustiialueen ulkopuolelta, viides lähtee ja tulee kaksi rankkua väärästä paikasta pelaamisesta. Jatketaan siitä, missä pallo on. Siitä lähtee 2+2+lyönti+2 jälkeen 8. Golfissa tyhmyydestä joutuu maksamaan:-)

    Älä nyt sotke selvää asiaa. Kyllä se kolmaskin lyönti tiipaikan ulkopuolelta on yritys korjata sitä alkuperäistä virhettä, kuten neljäs, viides ja sadaskin lyönti.

    k.

    KL kirjoitti: (25.4.2008 18:32:36)

    k. kirjoitti: (25.4.2008 11:43:13)

    Samaa mieltä. … Mutta sitten on. …

    Älä nyt sotke selvää asiaa. Kyllä se kolmaskin lyönti tiipaikan ulkopuolelta on yritys korjata sitä alkuperäistä virhettä …

    En, en sotke:-) Puhtaasti ’akateemista pohdintaa’ (eli ei liene käytännön merkitystä?), koska alkuperäinen pohdinta selvisi ja lisäksi selvisi esiin nostettu lyöntipeliä koskeva kysymys.

    Kyse on edelleenkin siitä, milloin pallo pelissä. Määritelmän mukaan: Pallo on ’pelissä’, heti kun pelaaja on lyönyt sitä tiiauspaikalla. Toisin sanoen, pallo ei ole pelissä ennen kuin se on lyöty tiialueelta. Sitä kautta olet täysin oikeassa; lyönti tiialueen ulkopuolelta ja sen jälkeiset lyönnit tiialueen ulkopuolelta eivät tuo palloa peliin (eli luin sääntöjä väärin:-). Kolmannesta tiilueen ulkopuolisesta aloituslyönnistä tulee sitten jo rankkua pelin tarpeettomasta viivyttelystä. Eikö vaan:-!

Esillä 5 viestiä, 51 - 55 (kaikkiaan 55)
Vastaa aiheeseen: Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?