Aihe: Mistä jatketaan? - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 55)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Tämmöinen akateeminen pohdiskelu jäi minua taannoin vaivaamaan. Reikäpelissä pelaaja avaa väärältä tiialueelta ja pallo päätyy outtiin. Vastustaja ei vaadi lyönnin uusimista (kukapa vaatisi…). Mistä lähtee pelaajan kolmas lyönti, dropattuna mahd. lähelle paikkaa, josta pallo lyötiin outtiin vai tiiattuna oikealle tiialueelle? Ja perustelut mukaan sääntökohtineen, kiitos.

    k.

    Pallo on pelissä. Pudotetaan pallo säännön 27-1 mukaisesti siihen, mistä lähti; väärältä tiialueelta. Palloa ei saa tiiata (20-5).

    Dec 11-5/3.

    KL

    k. kirjoitti: (9.4.2008 12:34:33)
    Pallo on pelissä. Pudotetaan pallo säännön 27-1 mukaisesti siihen, mistä lähti; väärältä tiialueelta. Palloa ei saa tiiata (20-5).

    Dec 11-5/3.

    Ja tässä kohtaa vastustajan selkäranka alkaa uhkaavasti rutista….

    ’20-7
    b. Match Play
    If a player makes a stroke from a wrong place, he loses the hole.’
    USGA Rules of Golf 2008 -2009

    ts

    tervolalainen kirjoitti: (10.4.2008 23:57:22)
    ’20-7
    b. Match Play
    If a player makes a stroke from a wrong place, he loses the hole.’
    USGA Rules of Golf 2008 -2009

    Ja tuo liittyy mihin?

    Pelaaja, joka loi pallonsa vaaralta tiilta, i.e. took a stroke at wrong place, haviaa reian. Peli jatkuu seuraavalta tiilta.

    KL

    tervolalainen kirjoitti: (11.4.2008 5:42:35)
    Pelaaja, joka loi pallonsa vaaralta tiilta, i.e. took a stroke at wrong place, haviaa reian. Peli jatkuu seuraavalta tiilta.

    Miten voi lyödä palloaan väärästä paikasta, jos se ei vielä ole pelissä?

    20-7. Playing from Wrong Place
    a. General
    A player has played from a wrong place if he makes a stroke at his
    ball in play:

    ts

    tervolalainen kirjoitti: (11.4.2008 5:42:35)
    Pelaaja, joka loi pallonsa vaaralta tiilta, i.e. took a stroke at wrong place, haviaa reian. Peli jatkuu seuraavalta tiilta.

    Juu tuota… siis ei. Ihan perussäännöt voisi opetella silti ennen kun voimallisesti asioita kommentoi 🙂

    Reikäpelissä siis rankkua ei seuraa vaikka pelaa pallon tiiausalueen ulkopuolelta, mutta vastustaja voi vaatia löynnin uusimista oikeasta paikasta (RULE 11).

    Tässä tapauksessa jossa pelaaja lyö pallon väärältä tiiltä out, eikä vastustaja vaadi lyönnin uusimista, niin pelaaja pellaa uuden pallon normaalisti tiin päältä (ei siis dropata) ja siltä tiiauspaikalta josta haluaa. Jos hän kuitenkin pelaa uuden pallon (3 lyönti) edelleen väärältä tiiltä ja lyönti onnistuu niin vastustaja voi siis edelleen vaatia lyönnin uusimista oikealta tiiltä.

    k.

    SideSpin kirjoitti: (11.4.2008 10:34:23)
    Reikäpelissä siis rankkua ei seuraa vaikka pelaa pallon tiiausalueen ulkopuolelta, mutta vastustaja voi vaatia löynnin uusimista oikeasta paikasta (RULE 11).

    Tässä tapauksessa jossa pelaaja lyö pallon väärältä tiiltä out, eikä vastustaja vaadi lyönnin uusimista, niin pelaaja pellaa uuden pallon normaalisti tiin päältä (ei siis dropata) ja siltä tiiauspaikalta josta haluaa. Jos hän kuitenkin pelaa uuden pallon (3 lyönti) edelleen väärältä tiiltä ja lyönti onnistuu niin vastustaja voi siis edelleen vaatia lyönnin uusimista oikealta tiiltä.

    Jos vastustaja ei vaadi lyönnin uusimista, millä perusteella pelaaja saisi tiiata – ja vielä oikealta tiiltä?

    SideSpin kirjoitti: (11.4.2008 10:34:23)
    Reikäpelissä siis rankkua ei seuraa vaikka pelaa pallon tiiausalueen ulkopuolelta, mutta vastustaja voi vaatia löynnin uusimista oikeasta paikasta (RULE 11).

    Tässä tapauksessa jossa pelaaja lyö pallon väärältä tiiltä out, eikä vastustaja vaadi lyönnin uusimista, niin pelaaja pelaa uuden pallon normaalisti tiin päältä (ei siis dropata) ja siltä tiiauspaikalta josta haluaa. Jos hän kuitenkin pelaa uuden pallon (3 lyönti) edelleen väärältä tiiltä ja lyönti onnistuu niin vastustaja voi siis edelleen vaatia lyönnin uusimista oikealta tiiltä.

    Tässä tapauksessa pelaaja ei lyö uutta palloa tiiltä vaan sen ulkopuolelta, joten palloa ei saa tiiata. Määritelmän mukaan tii on vain kyseisen reiän aloituspaikka, esim. keltainen, valkoiset siniset ja punaiset tiit ovat siis ko. pelissä pelialuetta, eivät tiiauspaikkoja. Jos chippaa valkoisilta keltaiselle, ei saa tiiata uudestaan, jos lyö kolmannen lyöntinsä ulos. Vaikka vastustaja hyväksyykin avauslyönnin oikean tiiauspaikan ulkopuolelta, oikea tii ei sen takia siirry mihinkään.

    Pelatessaan väärältä tiiltä pelaaja on lyönyt palloa sääntöjen kannalta katsottuna pelialueelta, ja hänen pitää jatkaa peliä sen mukaisesti, siis dropata pallo. Koska tätä toista palloa on pelattu oikeasta paikasta, vastustaja ei voi vaatia lyönnin uusimista, koska mitään virhettä ei ole tapahtunut.

    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu..

    Pari tarkennosta : – a) löikö pelaaja oikealla tiiauspaikalla ja sen ulkopuolelta ? vai
    – b) löikö pelaaja ihan väärältä tiiltä eli toisen väylän tiiauspaikalta ?

    Kohta a) reikäpelissä reiän menetys, lyöntipelissä 1 rankku ja lyönti uusitaan oikeasta paikasta
    Kohta b) samoin ja ja pallo on pelattava oikealta tiiltä ( saa tiiata)

    Huom ! Koska molemissa tapauksissa on mahdollista että ’merkkari’ eli pelikaverikin saa rankun jos ei puutu asiaan ja hyväksyy väärän menettelyn. Kilpailussa voidaan molemmat sulkea pois jos ao menettely mennään hyväksymään ilman toimenpiteitä=rangaistuksia

    Nimetön

    Ei kai reikäpelissä merkkarilla eli vastustajalla ole mitään velvoitteita puuttua toisen tekemisiin, kysehän on vain näiden kahden pelaajan välisestä ottelusta ja miltei kaikki keinot (ainakin sääntöjen puitteissa olevat) ovat matsin voittamiseksi mahdollisia. Kilpailusta poissulkeminen ei taida olla missään olosuhteissa vaihtoehto, ainoa sanktio on reiän tai koko ottelun häviäminen.

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 13:14:18)
    Pari tarkennosta : – a) löikö pelaaja oikealla tiiauspaikalla ja sen ulkopuolelta ? vai
    – b) löikö pelaaja ihan väärältä tiiltä eli toisen väylän tiiauspaikalta ?

    Kohta a) reikäpelissä reiän menetys, lyöntipelissä 1 rankku ja lyönti uusitaan oikeasta paikasta
    Kohta b) samoin ja ja pallo on pelattava oikealta tiiltä ( saa tiiata)

    Huom ! Koska molemissa tapauksissa on mahdollista että ’merkkari’ eli pelikaverikin saa rankun jos ei puutu asiaan ja hyväksyy väärän menettelyn. Kilpailussa voidaan molemmat sulkea pois jos ao menettely mennään hyväksymään ilman toimenpiteitä=rangaistuksia

    Joopa joo…
    Kannattaisiko tarkistaa sääntökirja, ennenkuin ihan puutaheinää esittää varmana tietona.
    11-4

    11-4. Playing from Outside Teeing Ground
    a. Match Play
    If a player, when starting a hole, plays a ball from outside the teeing
    ground, there is no penalty, but the opponent may immediately
    require the player to cancel the stroke and play a ball from within
    the teeing ground.
    b. Stroke Play
    If a competitor, when starting a hole, plays a ball from outside the teeing
    ground, he incurs a penalty of two strokes and must then play a ball
    from within the teeing ground.
    If the competitor makes a stroke from the next teeing ground without
    first correcting his mistake or, in the case of the last hole of the round,
    leaves the putting green without first declaring his intention to correct
    his mistake, he is disqualified.
    The stroke from outside the teeing ground and any subsequent strokes
    by the competitor on the hole prior to his correction of the mistake do
    not count in his score.
    11-5. Playing from Wrong Teeing Ground
    The provisions of Rule 11-4 apply.

    Akateemisen keskustelun merkeissa eikohan pelaajan pida lyoda kolmas lyontinsa samasta paikasta, mista outtiin mennyt pallo lyotiin. Koska hanen vastustajansa on hyvaksynyt vaaran tiin ’oikeana’ tiiauspaikkana pallo pitaisi voida tiiata. Jos alkuperainen lyonti hylataan, muistaakseni vastustajan ainoa vaihtoehto on reian voittaminen.

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 13:14:18)
    Pari tarkennosta : – a) löikö pelaaja oikealla tiiauspaikalla ja sen ulkopuolelta ? vai
    – b) löikö pelaaja ihan väärältä tiiltä eli toisen väylän tiiauspaikalta ?

    Kohta a) reikäpelissä reiän menetys, lyöntipelissä 1 rankku ja lyönti uusitaan oikeasta paikasta
    Kohta b) samoin ja ja pallo on pelattava oikealta tiiltä ( saa tiiata)

    Huom ! Koska molemissa tapauksissa on mahdollista että ’merkkari’ eli pelikaverikin saa rankun jos ei puutu asiaan ja hyväksyy väärän menettelyn. Kilpailussa voidaan molemmat sulkea pois jos ao menettely mennään hyväksymään ilman toimenpiteitä=rangaistuksia

    Hohhoijaa, voiskohan enemmän väärin sääntöjä tulkita…

    On täällä mestareita..eikä kukaan osaa näköjään sääntöjä vaan viritellään ihan omia systeemeitä joita on vuosien saatossa ’sovittu’..vrt mulligan..

    Vastasin kysymykseen sekä sääntö- että kilpailutapauksessa ja voittehan kokeilla mitä ao tilanteista seuraa..Se vain on niin.. ja eikö reikäpelissä ole merkkaria..pelataanko sitä yksin ja noin vain ilman sääntöjä ?…vaikka kuinka esitetään että ’me vain kaverin kanssa kahden’…no sellaista on näköjään klubikulttuuri jossain päin..

    Kysymys : Saako suomessa vetää kärryt greenille..jos saa tai ei niin perustelut ja mitä sääntöä noudatetaan ?

    ..menikö se muuten se eka lyönti out… ja ei rankkuja..huh huh onpa hyviä kavereita.. inte välkomna till våra tävling..

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 13:14:18)
    Pari tarkennosta : – a) löikö pelaaja oikealla tiiauspaikalla ja sen ulkopuolelta ? vai
    – b) löikö pelaaja ihan väärältä tiiltä eli toisen väylän tiiauspaikalta ?

    Kohta a) reikäpelissä reiän menetys, lyöntipelissä 1 rankku ja lyönti uusitaan oikeasta paikasta
    Kohta b) samoin ja ja pallo on pelattava oikealta tiiltä ( saa tiiata)

    Huom ! Koska molemissa tapauksissa on mahdollista että ’merkkari’ eli pelikaverikin saa rankun jos ei puutu asiaan ja hyväksyy väärän menettelyn. Kilpailussa voidaan molemmat sulkea pois jos ao menettely mennään hyväksymään ilman toimenpiteitä=rangaistuksia

    Ei, kun meilläpäin noudatetaan niitä golfin kirjoitettuja sääntöjä.
    Ihan vaan kommenttina noihin sinun ’tarkennoksiin’:
    Kohta a) Ei se reikää menetä vaan joko uusii lyönnin, jos vastustaja hölmöyttään niin vaatii. Tai kolmas lyönti lähtee droppaamalla siihen, mistä hän pallonsa outtiin löi.
    Ja lyöntipelissä se on kaksi rankkua eikä yksi ja ko. outtilyöntiä ei huomioida.
    Kohta b) Täysin samalla lailla kuin kohta a.

    Että silleen.

    Sääntökeskustelut on niin mahtavia!!!

    no, heitän oman ehdotukseni.

    Kaveri lyö siis reikäpelissä avauksen O.B. ja vielä väärältä tiiltä…
    …vastapeluri on hiljaa.

    Kolmas lähtee siis taas väärältä tiiltä.

    Kun reikä on pelattu loppuun niin vastapeluri sanoo Kaverin pelanneen väärältä tiiltä jolloin kaveri häviää reiän. (olis ehkä muutenkin hävinnyt…)

    Reikäpelissähän yritetään kaikin keinoin voittaa vastapeluri, eikö näin ole?

    Mutta minulle on ainakin aina painotettu (jos siis joku isokin Reikäpelikisa kyseessä) , että pelit seis ja tuomari paikalle. Se on aika hyvä sääntö yleensä.

    Ei ne isotkaan kalat yleensä itse näitä nippelihommia ratko. Kun jo ihan droppihommiinkin tulee tuomari katsomaan ja neuvomaan…

    Mielenkiintoinen kysymys. Jos kilpailumääräyksissä on todettu, miltä tiiltä pitää pelata, pitää tietenkin tätä määräystä noudattaa. Pelaajat ovat yhdessä sopineet – olkoonkin että ilmeisen tietämättään – väärältä tiiltä pelaamisesta. Tämä on tulkittavissa säännön 1-3 mukaiseksi sopimukseksi sääntöjen noudattamattomuudesta, josta seuraa molempien pelaajien sulkeminen pelistä. Joka tapauksessa asiasta päättää tuomari tai ao toimikunta eikä pelaaja itse.

    sanoo
    Erkki KM Leppävuori

    https://golf.fi/portal/uutiset/saantopalsta/?vastausarkisto&MAINCATEGORY_ID=72&SUBCATEGORY_ID=22&question_id=1801&search=true

    Uusi lyönti tiiauspaikalta

    Jos pallo menee outtiin tai häviää ja lyönti uusitaan tiiauspaikalta, niin tuleeko seuraava lyönti lyödä täsmälleen siitä kohdasta, josta edellinen lyönti lähti, vai voiko tiiauspaikalla katsoa uuden paremman paikan, jopa lähempää lippua, mikäli kuitenkin pysyy merkityllä tiiausalueella?

    Vastaus:
    Uuden lyönnin voi tehdä mistä tahansa tiiausalueelta ja pallon saa asettaa tiin päälle.

    Pelaaminen tiialueen ulkopuolelta

    Keltaisilta pelattaessa pelaaja epähuomiossaan lyö aloituksensa lyöntipaikan ulkopuolelta, koska sekoittaa keltaisen teen keräys kupin lyöntipaikan merkiksi. Millainen rangastus tästä kuuluu antaa pelattaessa tasoituksellista lyöntipeliä?

    Kahden lyönnin rangaistus – itse lyöntiä ei lasketa tulokseen. Sen jälkeen on pelattava tiiauspaikan sisäpuolelta. Siis Dosto olit oikeassa rangaistuksesta

    Sanoo http://www.golf.fi sääntöosassa jossa on paljon kivoja kysymyksiä muistakin golfissa esilletulleista tilanteista. Suosittelen

    Erkki KM Leppävuori

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 14:34:44)
    Mielenkiintoinen kysymys. Jos kilpailumääräyksissä on todettu, miltä tiiltä pitää pelata, pitää tietenkin tätä määräystä noudattaa. Pelaajat ovat yhdessä sopineet – olkoonkin että ilmeisen tietämättään – väärältä tiiltä pelaamisesta. Tämä on tulkittavissa säännön 1-3 mukaiseksi sopimukseksi sääntöjen noudattamattomuudesta, josta seuraa molempien pelaajien sulkeminen pelistä. Joka tapauksessa asiasta päättää tuomari tai ao toimikunta eikä pelaaja itse.

    sanoo
    Erkki KM Leppävuori

    https://golf.fi/portal/uutiset/saantopalsta/?vastausarkisto&MAINCATEGORY_ID=72&SUBCATEGORY_ID=22&question_id=1801&search=true

    Nyt on kysymys ihan eri asiasta kuin tuo alkuperäinen kysymys. Edellämainitussa tilanteessa MOLEMMAT pelaajat ovat pelanneet KOKO kilpailun väärältä tiiltä…

    Voit Koffa ari mun puolesta vaikka ’copypasteta’ koko säntökirjan tähän keskusteluun jos vaan jaksat…mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen noi ei toistaiseksi oo mitenkään liittyneet noi sun lainaukset…sori vaan.

    Meniskö homma näin:

    ’11-5/3 Ball Played Out of Bounds from Wrong Teeing Ground Not Recalled

    Q. A played B in a match. A drove out of bounds from the wrong teeing ground. B did not recall the stroke. What is the ruling?

    A. As A played from the wrong teeing ground and B did not require him to cancel the stroke and play a ball from within the correct teeing ground, A’s ball has been put into play (See Definition of “Ball in Play”).

    Therefore, under Rule 27-1 A must drop a ball, under penalty of one stroke, as nearly as possible at the spot from which the original ball was played, i.e., on the wrong teeing ground. He could not tee the ball because the original ball was not played from the teeing ground of the hole being played (Rule 20-5).´’

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 55)
Vastaa aiheeseen: Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?