Aihe: Mistä jatketaan? - Golfpiste.com

7.2.–14.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][10]
KilpailuaSuomalaista

Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 55)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • No heitä tuo kysymys asiantuntijalle niin näet että saat ’just rigt answer’ jonka annoin..eikun leikkaa liimaa periaatteella otin tuolta http://www.golfin sivuilta. Et noita väännä millään niin ettei tule rankkuja-reiän menetystä…ja jos Te vielä menette sopimaan ’no ei haittaa’..niin suosittelen todella käyntiä ihan oikeissa kisoissa ja pelaamassakin niissä ! Ei mitään kaverigolfin sääntöjä tai omia virityksiä..kuten EM L…sanoo

    Eikö ole siis niin, jos palloa pelaa väärästä paikasta ja pelaa pallon reikään asti, niin reikäpelissä rangaistuksena on reiän menetys? Jos ei ole niin, niin ok-olen tyhmä.

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 15:13:19)
    No heitä tuo kysymys asiantuntijalle niin näet että saat ’just rigt answer’ jonka annoin..eikun leikkaa liimaa periaatteella otin tuolta http://www.golfin sivuilta. Et noita väännä millään niin ettei tule rankkuja-reiän menetystä…ja jos Te vielä menette sopimaan ’no ei haittaa’..niin suosittelen todella käyntiä ihan oikeissa kisoissa ja pelaamassakin niissä ! Ei mitään kaverigolfin sääntöjä tai omia virityksiä..kuten EM L…sanoo

    Sen enempää ottamatta kantaa tässä esillä olevaan kysymykseen, suosittelisin kuitenkin sääntötulkinnoissa tukeuduttavan R&A:n sivuilta löytyviin sääntöihin ja deccareihin, kuin golf.fi:n puolella tehtyihin tulkintoihin – ’joskus’ jopa virheellisiin sellaisiin 😉

    Poodo kirjoitti: (11.4.2008 15:17:07)
    Eikö ole siis niin, jos palloa pelaa väärästä paikasta ja pelaa pallon reikään asti, niin reikäpelissä rangaistuksena on reiän menetys? Jos ei ole niin, niin ok-olen tyhmä.

    No kyllä se nyt vaan on Poodo niin, että reikäpelissä on eri säännöt kuin lyöntipelissä. Jos vastustaja ei vaadi lyömään tuota avauslyöntiä uudestaan, niin peliä jatketaan, pallo on pelissä.

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 15:13:19)
    No heitä tuo kysymys asiantuntijalle niin näet että saat ’just rigt answer’ jonka annoin..eikun leikkaa liimaa periaatteella otin tuolta http://www.golfin sivuilta. Et noita väännä millään niin ettei tule rankkuja-reiän menetystä…ja jos Te vielä menette sopimaan ’no ei haittaa’..niin suosittelen todella käyntiä ihan oikeissa kisoissa ja pelaamassakin niissä ! Ei mitään kaverigolfin sääntöjä tai omia virityksiä..kuten EM L…sanoo

    Se yksi niistä ’just right answereista’ ei vaan koskenut reikäpeliä.

    KL

    Kylläpäs tästä on sukeutunut melkoinen ketju, vaikka oikea vastaus oikeine perusteluineen löytyy heti ketjun toisesta viestistä. Minut tämä kieltämättä vetää surulliseksi, sen verran hakoteillä muutama henkilö on sääntöjen kanssa ollut.

    Yrittäkääpä nyt hyvät kanssapelaajat näitä asioita pohtiessanne ottaa se sääntökirja käteen ja katsoa asioita sieltä, kyllä sieltä löytyy. Missään tapauksessa ei kannata suurena totuutena lähteä jonkun sääntöpalstan tms. vastauksia postailemaan, kokemus on osoittanut, että niissä(kin) vastauksissa on paljon virheitä. Decision Book on myös näppärä kapine, kannattaa itsekunkin tutustua siihen, se löytyy netistä kahdestakin paikasta.

    Vieraspelaajalle kiitos, en tuota lyöntipelin juttua ollutkaan tiennyt, eli jos pelaaja toistamiseen pelaa tiipaikan ulkopuolelta, pallo onkin sitten jo pelissä.

    Jep, oikea vastaus tuli siis heti k.lta. Minäkin luulin että pallon olisi saanut tiiata uudestaan mutta olin väärässä ja TomiM:ltä löytyi tähän kohtaa tarkemmat sääntökohdat.

    ts

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 15:13:19)
    No heitä tuo kysymys asiantuntijalle niin näet että saat ’just rigt answer’ jonka annoin..eikun leikkaa liimaa periaatteella otin tuolta http://www.golfin sivuilta. Et noita väännä millään niin ettei tule rankkuja-reiän menetystä…ja jos Te vielä menette sopimaan ’no ei haittaa’..niin suosittelen todella käyntiä ihan oikeissa kisoissa ja pelaamassakin niissä ! Ei mitään kaverigolfin sääntöjä tai omia virityksiä..kuten EM L…sanoo

    Koita nyt ymmärtää ollesi koko ajan väärässä. Lue ne säännöt tässä tapauksessa vain reikäpelin kohdalta.

    Ja sen parempaa asiantuntijaa ei mistään löydy, kuin tuo Tommn lainaama deccari.

    Eiköhän kannattaisi Erkki K-M katsoa Tiikeri Metsän ehdottamaa pykälää 11-4 ja kaikki muutkin epätietoiset ja omia tulkintoja laativat. Ei millään pahalla.

    KL

    heimo2 kirjoitti: (11.4.2008 20:26:29)
    Eiköhän kannattaisi Erkki K-M katsoa Tiikeri Metsän ehdottamaa pykälää 11-4 ja kaikki muutkin epätietoiset ja omia tulkintoja laativat. Ei millään pahalla.

    Ei millään pahalla, mutta tähän ketjuun liittyy muitakin pykäliä kuin sääntö 11-4, mutta ehdottomasti olet oikeassa, eli sääntöjä on syytä lukea, itse kunkin.

    Katsomme jo nyt E-K L:n kanssa mastersia suorana..sekä Tv.stä että netistä..Sorry boys

    KL

    Koff ari kirjoitti: (11.4.2008 21:23:53)
    Katsomme jo nyt E-K L:n kanssa mastersia suorana..sekä Tv.stä että netistä..Sorry boys

    Näytä sille E-K L:lle se sääntökirja suorana… sekä painettuna että netistä….

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.4.2008 11:10:10)
    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu..

    Juttelin tästä asiasta erään liittokouluttajan kanssa ja laitoin vielä kysymyksen Teittisellekin, ja kummaltakin tuli sama vastaus:

    Kysymys:
    Lyöntipeli, pelaaja lyö avauslyöntinsä tiialueen ulkopuolelta. Havaittuaan virheensä hän lyö uuden pallon, mutta taas tiialueen ulkopuolelta. Pitääkö pelaajan vielä uusia lyöntinsä niin kauan, kunnes hän onnistuu lyömään pallonsa tiialueen sisäpuolelta?

    Vastaus:
    Kyllä. Sääntö 11-4b velvoittaa pelaajan tekemään näin, lisäksi pelaaja saa joka kerta lyödessään tiialueen ulkopuolelta kaksi rangaistuslyöntiä.

    Sääntö 11-4b:
    If a competitor, when starting a hole, plays a ball from outside the teeing
    ground, he incurs a penalty of two strokes and must then play a ball
    from within the teeing ground
    .
    If the competitor makes a stroke from the next teeing ground without
    first correcting his mistake or, in the case of the last hole of the round,
    leaves the putting green without first declaring his intention to correct
    his mistake, he is disqualified.
    The stroke from outside the teeing ground and any subsequent strokes
    by the competitor on the hole prior to his correction of the mistake do
    not count in his score.

    ts

    KL kirjoitti: (24.4.2008 9:14:08)

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.4.2008 11:10:10)
    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu..

    Juttelin tästä asiasta erään liittokouluttajan kanssa ja laitoin vielä kysymyksen Teittisellekin, ja kummaltakin tuli sama vastaus:

    Kysymys:
    Lyöntipeli, pelaaja lyö avauslyöntinsä tiialueen ulkopuolelta. Havaittuaan virheensä hän lyö uuden pallon, mutta taas tiialueen ulkopuolelta. Pitääkö pelaajan vielä uusia lyöntinsä niin kauan, kunnes hän onnistuu lyömään pallonsa tiialueen sisäpuolelta?

    Vastaus:
    Kyllä. Sääntö 11-4b velvoittaa pelaajan tekemään näin, lisäksi pelaaja saa joka kerta lyödessään tiialueen ulkopuolelta kaksi rangaistuslyöntiä.

    Sääntö 11-4b:
    If a competitor, when starting a hole, plays a ball from outside the teeing
    ground, he incurs a penalty of two strokes and must then play a ball
    from within the teeing ground
    .
    If the competitor makes a stroke from the next teeing ground without
    first correcting his mistake or, in the case of the last hole of the round,
    leaves the putting green without first declaring his intention to correct
    his mistake, he is disqualified.
    The stroke from outside the teeing ground and any subsequent strokes
    by the competitor on the hole prior to his correction of the mistake do
    not count in his score.

    Kyl mää oon gauhian hämmästyny, että mistä toi vieraspelaajan tulkinta on peräsin ???

    k.

    KL kirjoitti: (9.4.2008 11:49:05)
    Tämmöinen akateeminen pohdiskelu jäi minua taannoin vaivaamaan.

    ts kirjoitti: (24.4.2008 9:28:02)

    KL kirjoitti: (24.4.2008 9:14:08)

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.4.2008 11:10:10)
    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu…

    Kyl mää oon gauhian hämmästyny, että mistä toi vieraspelaajan tulkinta on peräsin ???

    Minun lukutaidollani kyse on siitä, onko näin lyöty pallo pelissä?

    Jos on, vieraspelaajan tulkinta rules.

    En osaa 11-4:stä lukea, onko?

    ts

    No siis niin.. tarkoitin juuri sitä, mitä kirjoitin, eli häämästelin mistä moinen tulkinta on peräisin. Ja varmaan ensimmäistä kertaa pohdin onko A.Teittisen antama vastaus oikea.

    Eli tarkoittaako vieraspelaaja sitä, että tuo toisen kerran tiiausalueen ulkopuolelta lyöty lyönti, kuuluisi sen otsakkeen alle, että mitään mitä tuon alueen ulkopuolelta pelatulla pallolla tapahtuu, ei lasketa tapahtuneen. (Wau mikä lause!!)

    ts

    ts kirjoitti: (24.4.2008 21:52:56)
    No siis niin.. tarkoitin juuri sitä, mitä kirjoitin, eli häämästelin mistä moinen tulkinta on peräisin. Ja varmaan ensimmäistä kertaa pohdin onko A.Teittisen antama vastaus oikea.

    Eli tarkoittaako vieraspelaaja sitä, että tuo toisen kerran tiiausalueen ulkopuolelta lyöty lyönti, kuuluisi sen otsakkeen alle, että mitään mitä tuon alueen ulkopuolelta pelatulla pallolla tapahtuu, ei lasketa tapahtuneen. (Wau mikä lause!!)

    Mutta siis tuohan nyt taas oli ihan sekoilua 🙂

    Siis ei se peli kyllä jatku sillä tiiausalueen ulkopuolelta lyödyllä, mutta pohdintaa aiheuttaa se, että tuleeko uudesta hölmöilystä penttiä taas?

    Säännön 11-4b alku kannattaa lukea huolellisesti.
    Sääntö 11-4b soveltuu kun pelaaja ’aloittaa’ reiän pelaamisen, ’when starting a hole’. Reiän pelaaminen alkaa ensimmäisellä lyönnillä ko. reiällä, vaikka sitä ei – tiin ulkopuolelta lyötynä – laskettaisikaan lopputulokseen. Kaksi rankkaria on reiällä kuitenkin jo tienattu. Toisen kerran tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on jo kolmas, ja kolmatta lyöntiä lyodessään ei enää ole ’aloittamassa’ reiän pelaamista. Kun reiän pelaaminen on aloitettu, väärästä paikasta pelaamisen rangaistus ei ole riippuvainen siitä, minkä nimiseltä kentän osalta (greeni, väylä raffi tai tee) pallo olisi pitänyt lyödä.

    ts

    Mutta onko reiän pelaaminen aloitettu, jos palloa ei ole lyöty tiiausalueelta?

    Säännön jatko taas sanoo, että mikäli ei virhettä korjata (eli lyödä uudestaan tiiausalueelta kuten tuossa myös kerrotaan) ja pelaaja lyö seuraavalta tiiltä > DQ

    Ei tuo mielestäni kyllä jätä tulkintaa. Sen sijaan tuo penalttien määrä on mielenkiintoinen, jos joku oikeesti niin sekaisin olisi, että toistamiseen ulkopuolelta tinttaisi.

    Baystream nyt apuun ja heti 😉

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (24.4.2008 23:25:02)
    Säännön 11-4b alku kannattaa lukea huolellisesti.
    Sääntö 11-4b soveltuu kun pelaaja ’aloittaa’ reiän pelaamisen, ’when starting a hole’. Reiän pelaaminen alkaa ensimmäisellä lyönnillä ko. reiällä, vaikka sitä ei – tiin ulkopuolelta lyötynä – laskettaisikaan lopputulokseen. Kaksi rankkaria on reiällä kuitenkin jo tienattu. Toisen kerran tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on jo kolmas, ja kolmatta lyöntiä lyodessään ei enää ole ’aloittamassa’ reiän pelaamista. Kun reiän pelaaminen on aloitettu, väärästä paikasta pelaamisen rangaistus ei ole riippuvainen siitä, minkä nimiseltä kentän osalta (greeni, väylä raffi tai tee) pallo olisi pitänyt lyödä.

    Määritelmä sanoo seuraavaa:

    Ball in Play

    A ball is “in play” as soon as the player has made a stroke on the teeing
    ground
    . It remains in play until it is holed, except when it is lost, out of
    bounds or lifted, or another ball has been substituted, whether or not the
    substitution is permitted; a ball so substituted becomes the ball in play.

    If a ball is played from outside the teeing ground when the player is
    starting play of a hole, or when attempting to correct this mistake, the
    ball is not in play and Rule 11-4 or 11-5 applies. Otherwise, ball in play
    includes a ball played from outside the teeing ground when the player
    elects or is required to play his next stroke from the teeing ground.

    Miten tämä määritelmä ja sääntö 11-4b niveltyvät toisiinsa? Mielestäni määritelmä on tarkempi kuin tuo 11-4b ja siten tarkentaa tuota sääntöä.

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.4.2008 11:10:10)

    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu..

    Oho…
    Siis avaan ensin tiin ulkopuolelta. Kaksi rankkua ja lyöntiä ei lasketa. Kolmas lyönti tiin ulkopuolelta ja pallo on pelissä kahdella rankulla? Siis tiiaan kymmenen sentin päähän reiästä ja pallo on kupissa viidellä? Menee peli helpoksi, jokaiselle parfemmalle par ihan tosta vain.

    KL

    tiikeri metsä kirjoitti: (25.4.2008 9:48:22)

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.4.2008 11:10:10)

    Lyöntipelissäkin tilanne on tavallaan sama; oikean tiin ulkopuolelta lyöty avauslyönti on uusittava rankkarilla, mutta jos uuttakaan palloa ei ole lyöty tiiausmerkkien sisältä, sitä ei enää uusita, vaan pelaaja saa vain kaksi rankkaria väärästä paikasta pelaamisesta, ja peli jatkuu..

    Oho…
    Siis avaan ensin tiin ulkopuolelta. Kaksi rankkua ja lyöntiä ei lasketa. Kolmas lyönti tiin ulkopuolelta ja pallo on pelissä kahdella rankulla? Siis tiiaan kymmenen sentin päähän reiästä ja pallo on kupissa viidellä? Menee peli helpoksi, jokaiselle parfemmalle par ihan tosta vain.

    Ihan noin helppoa se ei ole. Väärästä paikasta pelaamisessakin on joku tolkku oltava. Kuvailemassasi tilanteessa pelaaja tekee vakavan rikkeen, ja jos hän ei sitä korjaa (siis pelaa sieltä mistä pitää tai ainakin hyvin läheltä sitä paikkaa), hänet suljetaan pelistä.

    Sitä juuri tarkoitinkin. Eihän pallo millään voi olla pelissä, jos se avataan tiialueen ulkopuolelta. Vaikka avaus lähtisi vain kymmenen senttiä tiin edestä, on siitä periaatteessa hyötyä pelaajalle. Täysin loogista on tulkinta, että pallo pitää käydä ainakin kerran avaamassa tiialueelta ennen kuin se on pelissä.

    ts

    tiikeri metsä kirjoitti: (25.4.2008 10:14:48)
    Sitä juuri tarkoitinkin. Eihän pallo millään voi olla pelissä, jos se avataan tiialueen ulkopuolelta. Vaikka avaus lähtisi vain kymmenen senttiä tiin edestä, on siitä periaatteessa hyötyä pelaajalle. Täysin loogista on tulkinta, että pallo pitää käydä ainakin kerran avaamassa tiialueelta ennen kuin se on pelissä.

    Näin juuri.

    Ja ihan yhtä loogista on, että pari penttiä rapsahataa joka kerta, kun hölmöily toistetaan, eli avataan tiin ulkopuolelta. Pallohan ei ole pelissä, kun sitä on lyöty tiin ulkopuolelta, koska lyöntiä ei lasketa, vaan vain kaksi rankkaria.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 55)
Vastaa aiheeseen: Mistä jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Mistä jatketaan?