Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Liikaa huonoja osumia (duffi, kylkkäri, slaissi, hukki) – miten harjoitella?
-
JulkaisijaArtikkelit
-
joo-o kirjoitti: (7.4.2014 18:04:48)
petsari kirjoitti: (7.4.2014 14:06:19)
Parasta olisi että jokainen opettelisi pallon lyömisen kaikkein yksinkertaisemmalla tavalla ja mieluummin ruohoalustalla.– grippi ja perusasento oikeaksi
– lyönnin muu tekniikka sellaiseksi kuin sen pitää olla, pro neuvoo.ja sitten pitää vielä opetella lyönti ja siihen valmistelu:
Asetutaan pallon taakse vain kerran. Tähdätään, asetetaan maila pallon taakse – ja lyönti!
Kaikki muu on turhaa ja äärimmäisen typerää. Missään tapauksessa ei saa opetella/suorittaa turhia rutiineita.
Ai rutiinit on turhia? Ookoo
Turhat rutiinit on turhia, luetaan ennen kuin vastataan.
Kuuma putteri kirjoitti: (7.4.2014 12:44:03)
Muutenkin sulla oli hyviä kommentteja 50+ ikäisen entisen alasarjapelaajan tilanteesta – mun parempi polvi eli se jossa ei ole ruuveja, magneettikuvattiin viimeksi kai 1998 ja silloin todettiin eturistisiteestä että ’muutama fiiberi vielä ehjä’
Niin että ei noilla koivilla kovin voimakkaita kiertoponnistuksia enää oikein…
Jos asettelee jalkansa sopivasti ja huolehtii niveltensä linjoista ponnistussuuntien suhteen, hyvässä jalkatyössä ja ite asiassa golfswingissä on hämmästyttävän vähän mm. säären aksiaalista ja polvea rastittavaa vääntöä…
Q8 kirjoitti: (7.4.2014 20:30:56)
joo-o kirjoitti: (7.4.2014 18:04:48)
petsari kirjoitti: (7.4.2014 14:06:19)
Parasta olisi että jokainen opettelisi pallon lyömisen kaikkein yksinkertaisemmalla tavalla ja mieluummin ruohoalustalla.– grippi ja perusasento oikeaksi
– lyönnin muu tekniikka sellaiseksi kuin sen pitää olla, pro neuvoo.ja sitten pitää vielä opetella lyönti ja siihen valmistelu:
Asetutaan pallon taakse vain kerran. Tähdätään, asetetaan maila pallon taakse – ja lyönti!
Kaikki muu on turhaa ja äärimmäisen typerää. Missään tapauksessa ei saa opetella/suorittaa turhia rutiineita.
Ai rutiinit on turhia? Ookoo
Turhat rutiinit on turhia, luetaan ennen kuin vastataan.
Mitenköhän määrittelet turhat rutiinit? Toiselle voi tomia harjoitussvingi ja toiselle kaksi. Kyllä jokaisella osaavalla pelaajalla on omanlaisensa rutiini, joka auttaa pelaajaa valmistautumaan lyöntiin. Ääriesimerkkejä näkee kentällä hyvin harvoin.
joo-o kirjoitti: (8.4.2014 8:12:26)
Q8 kirjoitti: (7.4.2014 20:30:56)
joo-o kirjoitti: (7.4.2014 18:04:48)
petsari kirjoitti: (7.4.2014 14:06:19)Missään tapauksessa ei saa opetella/suorittaa turhia rutiineita.
Ai rutiinit on turhia? Ookoo
Turhat rutiinit on turhia, luetaan ennen kuin vastataan.
Mitenköhän määrittelet turhat rutiinit? Toiselle voi tomia harjoitussvingi ja toiselle kaksi. Kyllä jokaisella osaavalla pelaajalla on omanlaisensa rutiini, joka auttaa pelaajaa valmistautumaan lyöntiin. Ääriesimerkkejä näkee kentällä hyvin harvoin.
Tässä ei ollut kyseessä osaava pelaaja. Ja toisaalta, mistä pelaaja tietää ettei tee turhia rutiineja?
Q8 kirjoitti: (8.4.2014 9:58:57)
joo-o kirjoitti: (8.4.2014 8:12:26)
Q8 kirjoitti: (7.4.2014 20:30:56)
joo-o kirjoitti: (7.4.2014 18:04:48)
petsari kirjoitti: (7.4.2014 14:06:19)Missään tapauksessa ei saa opetella/suorittaa turhia rutiineita.
Ai rutiinit on turhia? Ookoo
Turhat rutiinit on turhia, luetaan ennen kuin vastataan.
Mitenköhän määrittelet turhat rutiinit? Toiselle voi tomia harjoitussvingi ja toiselle kaksi. Kyllä jokaisella osaavalla pelaajalla on omanlaisensa rutiini, joka auttaa pelaajaa valmistautumaan lyöntiin. Ääriesimerkkejä näkee kentällä hyvin harvoin.
Tässä ei ollut kyseessä osaava pelaaja. Ja toisaalta, mistä pelaaja tietää ettei tee turhia rutiineja?
Joo ymmärrän pointin. Kuitenkin suurimmalla osalla rutiinit ovat suhteellisen nopeat ja hitaus alkaa vasta pallolla seistessä tai lyöntiä seuraavassa siirtymisessä.
joo-o kirjoitti: (8.4.2014 12:08:36)
Q8 kirjoitti: (8.4.2014 9:58:57)
joo-o kirjoitti: (8.4.2014 8:12:26)
Q8 kirjoitti: (7.4.2014 20:30:56)
joo-o kirjoitti: (7.4.2014 18:04:48)
petsari kirjoitti: (7.4.2014 14:06:19)Missään tapauksessa ei saa opetella/suorittaa turhia rutiineita.
Ai rutiinit on turhia? Ookoo
Turhat rutiinit on turhia, luetaan ennen kuin vastataan.
Mitenköhän määrittelet turhat rutiinit? Toiselle voi tomia harjoitussvingi ja toiselle kaksi. Kyllä jokaisella osaavalla pelaajalla on omanlaisensa rutiini, joka auttaa pelaajaa valmistautumaan lyöntiin. Ääriesimerkkejä näkee kentällä hyvin harvoin.
Tässä ei ollut kyseessä osaava pelaaja. Ja toisaalta, mistä pelaaja tietää ettei tee turhia rutiineja?
Joo ymmärrän pointin. Kuitenkin suurimmalla osalla rutiinit ovat suhteellisen nopeat ja hitaus alkaa vasta pallolla seistessä tai lyöntiä seuraavassa siirtymisessä.
Alkuun kannattaa opetella ja harjoitella pron avulla perusasia oikein. Se on kaikkien tärkeintä jotta lyönnin myöhempi itsenäinen opettelu ja harjoittelu tapahtuu oikealta pohjalta.
En ryhdy sen enempää opettamaan kun en itsekään osaa niin hyvin, mutta muutamia asioita kuitenkin.
Aivan alussa pitää harjoitella oikeita liikeratoja, käsien asentoja, suuntausta, lyönnin rytmiä, läpilyöntiä jne.. Tällaiset asiat harjoitellaan rangella. Niitä kannattaa jopa videoida jos mahdollista ja ottaa pro’lta neuvoja jne. Ja, heti alusta otetaan mukaan osuminen haluttuun kohteeseen. Se ei ole helppo sillä mailan lapa on pieni ja varsi pitkä. Osumankin pitää tulla oikeassa kulmassa jne.. Mutta pro antaa varmasti hyviä neuvoja sekä harjotteita. Suosittelen että tätä harjoitellaan ruohoalustalla niin oppii oikean osumakohdan..
Mitään tällaisia ’avustavia’ juttuja (siis harjoitteita) ei tarvita enää kentällä. Siellä vain lyödään palloa..Kentällä keskitytään ainoastaan osumaan palloon sopivasti. Pelaamisessa tulee mukaan juuri ne päänupin asiat. Siksi myös lyöntisuoritus kannattaa opetella niin yksinkertaiseksi, toistettavaksi ja automaattiseksi kuin suinkin.
Kentällä pelattaessa ei enää harjoitella ja veivata liikeratoja eikä tehdä niitä juttuja joita väännetään harjoituksen ohessa rangella. Ne ovat juuri niitä turhia rutiineita…ne kuuluvat pelkästään rangelle. Tämä ei tarkoita etteikö hankalissa tapauksissa, kun pallo on kentällä mennyt rinteeseen, johonkin kuoppaan, esteeseen, rafiin jne. voisi ’mallata’ lyöntiä ja osumista. Tottahan näin täytyy tehdä. Mutta, silloin kun pallo makaa hienosti väylällä ei todellakaan tarvitse tehdä niitä hemputuksia, heilatuksia, mailan taaksevientejä, ’jäätymisiä’ ja liikesuunnan katsastuksia tms. turhia rutiineita.
Eikä tämä koske pelkästään golfia. Joka lajissa pitää opetella perusasiat alusta asti oikein.
Jos/kun on opetellut asiat väärin, niin sen korjaaminen onkin jo 100 kertaa vaikeampaa kuin opetella asiat heti ensimmäisellä kerralla oikein. -
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Liikaa huonoja osumia (duffi, kylkkäri, slaissi, hukki) – miten harjoitella?

