Live scoring 21.–28.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][24]
KilpailuaSuomalaista

Kysymys vesiesteen droppaukseen liittyen

Etusivu Foorumit Säännöt Kysymys vesiesteen droppaukseen liittyen

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1282785 Ilmoita asiaton viesti

    Puhun nyt vanhalla termillä: Jos lyön veden yli esim. 30 cm vastarannalle ja pallo pyörii siitä veteen (lyöntipaikkaan päin), niin saanko jatkaa pelaamista vastarannalta punaisen tolpan droppaussäännön mukaisesti? Tässä tilanteessa pallo ei ole ylittänyt vastarannalla olevaa punaisten tolppien linjaa tai maahan piirrettyä punaista viivaa. Mietittiin porukassa viikonloppuna em. tilannetta emmekä päässeet yksimielisyyteen. Yhden mielestä vastarannan punainen viiva tai punaisten tolppien linja pitää ylittyä, jotta voi jatkaa vastarannan punaiselta droppaamalla.

    #1282794 Ilmoita asiaton viesti

    Eikös vastaus ole yksinkertainen:
    – ensin pitää määrittää, mistä pallo meni estelueelle (jos ei ylittänyt vastarannan viivaa, silloin ilmeisesti meni pelaajan puoleisen viivan kohdalta)
    – sitten tästä ylityspisteestä, estealueen punaisten tolppien/viivan mukainen droppi (esimerkissä ilmeisesti pitää jatkaa pelaajan puoleisen viivan ylityskohdalta, tai siitä lipun suunnassa taaksepäin tai edellisen lyönnin paikalta)
    – toki kun ei näe tilannetta eikä tunne paikallissääntöjä (onko vastarantadroppi paikallissäännöissä) voi olla vielä muitakin droppipaikkoja.

    #1282795 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    – toki kun ei näe tilannetta eikä tunne paikallissääntöjä (onko vastarantadroppi paikallissäännöissä) voi olla vielä muitakin droppipaikkoja.

    Minkälainen sääntö on ”vastarantadroppi”? Droppipaikan (DZ) ymmärrän.

    #1282812 Ilmoita asiaton viesti

    Minkälainen sääntö on ”vastarantadroppi”? Droppipaikan (DZ) ymmärrän

    siis vanhoissa säännöissä 26-1c: ”yhtä kaukana reiästä olevasta vastaavasta kohdasta vesiesteen vastakkaiselta puolelta”

    Minulla ei vielä ollut uusien paikallissääntöjen malleja, mutta ymmärtääkseni tämä voidaan sallia paikallissäännöissä. Lyhennettynä käytin termiä ”vastarantadroppi”

    #1282813 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    P-P: Käytä mieluummin vaikka termiä ’vastinpistedroppi’, koska siitä tässä on kyse. Vastaranta antaa useimmille tyystin väärän kuvan.

    Ja alkuperäiselle kysyjälle vielä tarkennuksena: ensin pitää määrittää se piste, jossa pallo VIIMEKSI ylitti estealueen rajan. Kuvaamassasi tapauksessa pallo käsittääkseni ylitti viimeksi sen viheriöstä kauempana olevan rajan eikä sitä lähempänä olevaa.

    #1282818 Ilmoita asiaton viesti

    Tuo nimimerkki kl1:n viesti selventää asian juuri niin kuin ajattelinkin sen olevan. Avainsanana viimeksi. Kiitokset.

    #1282831 Ilmoita asiaton viesti

    Hei KL1, luetun väärin ymmärtäminen, siis eihän se lyöty pallo ylittänyt sitä ”vastarannan” punaisten estetolppien linjaa!! Putti-Possu on oikeessa!

    #1282844 Ilmoita asiaton viesti

    Samoin ymmärrän, että pallo jäi esteeseen, tulematta pois esteestä, (korjattu).

    #1282845 Ilmoita asiaton viesti

    antshg eikö KL1 tullut samaan tulokseen kuin putti-possu mutta kertoi asian niin kuin ne säännöissä menee. Ei mitään kohtaa mistä pallo meni estealueelle vaan kohtaa jossa pallo viimeksi ylitti estealueen rajan.

    #1282851 Ilmoita asiaton viesti

    Juu! KL kirjoitti oikein, pitäisi ehtiä vain lukea ajatuksella.

    #1282852 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eipä sentään rakenneta riitaa tästä asiasta!

    Putti-Possun vastaus ei ollut lainkaan väärin ja senkin perusteella tässä nimenomaisessa tilanteessa olisi varmasti toimittu oikein. Halusin vain tähdentää sitä seikkaa, joka oman tuomari- ja koulutuskokemukseni perusteella tuntuu ihmisille olevan se vaikein asia sisäistää, eli missä pallo viimeksi ylitti estealueen rajan. Tuo kohta on se vertailupiste, johon jatkotoimenpiteiden tulee nojata.

    P.S. Jyris: kenttää se on estealuekin… 😉

    #1282866 Ilmoita asiaton viesti

    No mä vielä saiverran! Jyris ja Kapu2! Siis tuossa KL1:n vastauksessa hän kirjoitti olettaneensa, että pallo ylitti sen toisen puolen esteen rajan, mitä ei siis alkuperäisessä kysymyksessä tapahtunut! Viimeksi pallo ylitti siis vain sen etummaisen esterajan.

    #1282873 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Nyt alkaa luetun ymmärtäminen olla aika heikkoa liian monella kirjoittajalla!

    Minä kirjoitin näin:
    ’Ja alkuperäiselle kysyjälle vielä tarkennuksena: ensin pitää määrittää se piste, jossa pallo VIIMEKSI ylitti estealueen rajan. Kuvaamassasi tapauksessa pallo käsittääkseni ylitti viimeksi sen viheriöstä kauempana olevan rajan eikä sitä lähempänä olevaa.’

    Viheriöstä kauempana oleva raja on siis KAUEMPANA viheriöstä kuin se viheriön puoleinen raja…

    Onneksi tämän selittäminen ns. luonnossa on NIIIIIN paljon helpompaa 😀

    #1282874 Ilmoita asiaton viesti

    No niin, kiitos KL1, kyllä mä olin väärässä, myönnän. Mä luin sen vielä kerran.
    Tietenkin se on kauempana viheriöstä! Asia closed!

    #1282875 Ilmoita asiaton viesti

    Ja Jyris ja Kapu2, myönnän virheeni, luetun ymmärtäminen jäi mulla vajaaksi!

    #1282876 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mainiota. Tärkeintä on, että asia tuli kaikille selväksi. Me kaikki olemme joskus väärässä, se ei ole synti.

    #1283000 Ilmoita asiaton viesti

    Mielenkiinnosta aiheeseen littyen toinen kysymys. Olemme keskustelleet pelin lomassa monesti tuosta boldatusta asiasta : missä pallo viimeksi ylitti estealueen rajan

    Draiverilla avaus, jossa pallo kulkee ilmassa estealueen rajan molempia puolia (mutkitteleva raja kuten lampi tms). Onko pallo viimeksi ylittänyt estealueen rajan kun se on ensimmäisen kerran ylittänyt ko. rajan lyönnin jälkeen, vai lasketaanko mukaan hetkellinen paluu pelialueen puolelle (ilmassa) kunnes se päätyy takaisin estealueelle?

    #1283001 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    missä pallo viimeksi ylitti estealueen rajan

    Tässä paino sanalla ”viimeksi”.

    #1283020 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä tilanteessa pallo ei ole ylittänyt vastarannalla olevaa punaisten tolppien linjaa tai maahan piirrettyä punaista viivaa

    Täydennetään vielä sen verran, että jos pallo olisi ylittänyt vastarannalla olevien tolppien linjan tai punaisen viivan, niin
    – pallon voi dropata sinne viheriön läheisyyteen, mistä pallo vieri takaisin estealueelle ylittäen viimeksi estealueen rajan
    – edellytyksenä on tietenkin se, että sinne mahtuu vapautumisalue siten, ettei se on lähempänä lippua
    – jos kyse on keltaisista tolpista tai keltaisesta viivasta, silloin vapautumisalue on lipun suunnassa poispäin, jolloin ei pääse droppaamaan viheriön läheisyyteen

    Ongelma on joskus siinä, että jos
    a) ei kaukaa pysty näkemään, ylittikö pallon kyseisen linjan/viivan ja on mentävä lähelle etsimään esim. alastulojälkeä ja
    b) koska pallo varmuudella päätyi estealueelle, varapalloakaan ei saa lyödä
    c) jos pallo todetaan ylittäneen kyseisen linjan, droppilinja lipun suunnassa taaksepäin, voi olla ihan eri suunnassa kuin mistä pelaaja on palloa pelannut
    c) myös voi olla tilanne, jossa pallo päätyi estealueelle, mutta siitä voi jatkaa (mikä vaihtoehto lienee perustelu sille, ettei varapalloa saa lyödä)

    -> eli on joko dropattava ja lyötävä uusi pallo edelliseltä lyöntipaikalta
    -> tai on mentävä tarkastamaan pallon putoamispaikalle, josko palloa voi pelata tai löytyy alastulojälkiä tms. evidenssiä … ja sitten tarvittaessa kipitettävä takaisin vertailulinjan suunnassa tai edelliselle lyöntipaikalle
    -> aika ajoin nämä tilanteet tukkivat pahasti täyttä golfkenttää

    #1283022 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    – jos kyse on keltaisista tolpista tai keltaisesta viivasta, silloin vapautumisalue on lipun suunnassa poispäin, jolloin ei pääse droppaamaan viheriön läheisyyteen

    Kun lukee sääntöjä oikein tarkkaan, niin kyllä keltaisenkin estealueen tapauksessa voi päästä droppaamaan sinne viheriön puoleiselle rannalle. Tämä asia onkin isohko ongelma, koska se ei ollut lordien tarkoitus, mutta huolimattomuuttaan onnistuivat kirjoittamaan säännöt siten, että se on mahdollista ja sallittua.

    Homma menee seuraavalla tavalla. Pallo ylittää (esim. pakittamalla) keltaisen estealueen viheriön puoleisen rajan viimeksi ja jää ko. estealueelle. Nyt tuo ylityksen vertailupiste A on siis siinä estealueen rajalla ja vapautumisalueen vertailupiste B voidaan valita sieltä estealueelta välittömästi tuon pisteen A takaa. Tätä ei ole säännöissä kielletty. Sitten lähdetään mittaamaan sitä vapautumisaluetta, ja jos osakin tuosta alueesta on estealueen ulkopuolella eikä lähempänä reikää, siihen saa pallon dropata. Tällainen tilanne voi syntyä, jos estealueen raja on sopivasti vino tuossa kohdassa. Silloin pisteestä B sivulle mentäessä pallon voi onnistua pudottamaan estealueen ulkopuolelle eikä lähemmäs reikää.

    Säännöissä sanotaan, että vapautumisalue ei saa olla estealueella, mutta missään kohdassa sääntöjä ei kielletä, etteikö OSA vapautumisalueesta voisi olla estealueella ja osa sen ulkopuolella esim. yleisellä alueella (tätä itse asiassa selvästi tukee yksi punaisen estealueen tulkinnoista). Myöskään säännöissä ei sanota, että lipun suunnassa taaksepäin vapauduttaessa vapautumisalueen vertailupisteen pitäisi olla samaisen estealueen ulkopuolella. Toisin sanoen, lordeilta unohtui mainita, että pallon päätyessä keltaiselle estealueelle vapautumisen tulee tapahtua estealueen taakse, aivan kuten viime vuonna piti toimia keltaisen vesiesteen kanssa.

    SGL on saanut R&A:lle lähettämäänsä tiedusteluun vastauksen, että todellakin on tarkoitus, että vanha käytäntö keltaisen estealueen vs. keltainen vesieste kohdalla säilyisi ennallaan ja että asiasta tullaan julkaisemaan Clarification. Tästä vastauksesta on kuitenkin kulunut jo pari kuukautta eikä mitään virallista tiedotetta ole asian tiimoilta kuulunut, joten pakko on mennä sen mukaan, mitä säännöissä lukee.

    Tämä nimenomainen asia oli esillä viime vuoden helmikuussa Skotlannissa tilaisuudessa, jossa kolme meidän maamme edustajaa oli paikalla kuulemassa tulevista muutoksista. Siellä kuulemma nimenomaisesti otettiin esille kaksi erillistä maailmankuulua reikää, joissa tällainen tilanne voisi syntyä, ja nimenomaisesti sanottiin, ettei viheriön puolelle saa dropata. Ikävä kyllä säännöt tuli kuitenkin kirjoitettua väärin…

    #1283173 Ilmoita asiaton viesti

    Alun kysymyksessä sanottiin pallon olleen ’vastarannalla’, siis oletin tarkoitettavan lyöntisuunnasta katsoen. Mutta sitten asia kääntyi puheeksi ’lähempänä viheriötä’ olevasta rannasta.
    Missä kohtaa sanottiin viheriön olevan lyöntisuunnasta katsoen veden takana eikä sen vieressä?
    Tämä seikka tosin ei muuta sääntötulkintaa mitenkään.

    #1283175 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Itse asiassa muuttaa paljonkin.

    Koska itse otit asian esille, jätän sen ratkaisemisen itsesi harteille. Ihan vain viestisi sävyn ansiosta.

    #1283177 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Minä taas en ymmärtänyt mikä olisi muuttunut ketjussa.

    #1283179 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ketjussa? Minä puhuin sääntötulkinnasta.

    Iigopi: ’Missä kohtaa sanottiin viheriön olevan lyöntisuunnasta katsoen veden takana eikä sen vieressä?’

    Tämä antaa aivan uusia mahdollisuuksia.

    #1283208 Ilmoita asiaton viesti

    ”Tämä antaa aivan uusia mahdollisuuksia.”
    Kuten??
    En keksinyt näin aamutuimaan muuta uutta kuin lipun linjassa taaksepäin – mihin pöpelikköön mahtaisi viedä?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Kysymys vesiesteen droppaukseen liittyen