Aihe: Kummallinen vesieste tulkinta - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Kummallinen vesieste tulkinta

Etusivu Foorumit Säännöt Kummallinen vesieste tulkinta

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 80)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Eilen pelatessani Nurmijärvellä kuulin mielestäni omituisen tulkinnan sanottuna ns. syvällä rintaäänellä. Eli vesiesteestä (punaiset tolpat) saa dropata poispäin lipusta kuinka pitkälle tahansa. Perusteena oli pelaamattoman paikan sääntö (siis sitä voisi soveltaa). Olen kovin eri mieltä asiasta, mielestäni droppi tapahtuu kahden mailan päähän punaisten tolppien määrittelemästä linjasta ja ei lähemmäksi lippua. Sitähän voisi useinmiten peruutella väylälle vedestä jos pelaamattoman paikan sääntöä voisi soveltaa. pls. kertokaa etten ole väärässä.

    mac

    Lipun suunnassa pois päin voi mennä vaikka kuinka pitkälle Droppaamaan (huom. pois päin lipusta).

    Tuohon pelaamattoman paikan tulkintaan en ota kantaa, mutta kyllä sivuvesiesteestä saa dropata lipun linjassa taaksepäin.
    Tähän tarvitsisi kyllä kuvan ,notta ei tulisi värinkäsityksiä 😮
    Yleensä tuo linja jatkeineen tosin on ojan ’väärällä’ puolella, eli väylälle sieltä ei silloin pääse.

    Vesiesteessä EI voi käyttää pelaamattoman paikan sääntöä.

    Perusteena ei voi käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, mutta vesieste-säännön mukaan lipun suunnassa saa tulla niin paljon taaksepäin kuin huvittaa.

    Mitenkäs muuten toimitaan silloin kun esim. griinin takana on sivuvesieste?

    Vastaan tuli joku viikko sitten kyseinen tilanne. Dropping zonea ei ollut, ja kaverin lyönti meni lipun vierestä griiniltä pitkäksi sivuvesiesteeseen. Palloa ei löytynyt, joten esteestäkään ei voinut jatkaa.

    Miten tuota kahden mailan mittaa ko. tapauksessa sovelletaan? Lähemmäs lippuahan palloa ei voi koskaan tuoda, joten onko ainoa mahdollisuus lyödä pallo penaltilla sen alkuperäisestä paikasta?

    yeux de serpent kirjoitti: (29.8.2007 13:13:19)

    Mitenkäs muuten toimitaan silloin kun esim. griinin takana on sivuvesieste?

    Vastaan tuli joku viikko sitten kyseinen tilanne. Dropping zonea ei ollut, ja kaverin lyönti meni lipun vierestä griiniltä pitkäksi sivuvesiesteeseen. Palloa ei löytynyt, joten esteestäkään ei voinut jatkaa.

    Miten tuota kahden mailan mittaa ko. tapauksessa sovelletaan? Lähemmäs lippuahan palloa ei voi koskaan tuoda, joten onko ainoa mahdollisuus lyödä pallo penaltilla sen alkuperäisestä paikasta?

    No yksi vaihtoehto on dropata esteen taakse siitä kohdasta mistä se meni yli toiselta puolelta. Riippuen sitten vesiesteen muodosta, voi jossain tapauksissa pystyä myös droppaamaan samalla puolelle estettä.

    SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI JOKAISELLE VIESTIKETJUUN KIRJOITTANEELLE, OTTAMAAN SEN SÄÄNTÖ KIRJAN SIELTÄ BÄGISTÄ JA LUKEMAAN SÄÄNNÖN 26-1

    Sääntö kohdat; a ja b koskevat keltaisin paaluin merkittyä vesiestettä

    26-1c
    ’Ainoastaan siinä tapauksessa, että pallo viimeksi ylitti SIVUVESIesteen rajan, pudottaa pallo (alkuperäinen tai uusi) vesiesteen ulkopuolelle ENINTÄÄN KAHDEN MAILANMITAN päähän, ei kuitenkaa lähemmäksi reikää (i) kohdasta, jossa alkuperäinen pallo viimeksi ylitti vesiesteen rajan TAI (ii) yhtäkaukana reijästä olevasta kohdasta vesiesteen vastakkaiselta puolelta.

    Pallon saa puhdistaa, kun se on nostettu tämän säännön mukaisesti.

    Se kirjanen kannattaa siis pitää mukana. Kukaan meistä ei kuitenkaan muista niitä kaikkia ulkoa, siksi ei tarvitse asiasta kentälläkään riidellä. Kun, luetaan kirjasta johon ne säännöt on kirjoitettu, on mukavempi pelata. Tosin ainahan on olemassa ’tulkitsijoita’ joiden tulkinta perustuu siihen, miten se milloinkin sopii heidän peliinsä…

    Syksyn jatkoa !!!

    nyt oli kyseessä punaset tolopat

    Colt kirjoitti: (29.8.2007 13:38:20)
    SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI JOKAISELLE VIESTIKETJUUN KIRJOITTANEELLE, OTTAMAAN SEN SÄÄNTÖ KIRJAN SIELTÄ BÄGISTÄ JA LUKEMAAN SÄÄNNÖN 26-1

    Sääntö kohdat; a ja b koskevat keltaisin paaluin merkittyä vesiestettä

    26-1c
    ’Ainoastaan siinä tapauksessa, että pallo viimeksi ylitti SIVUVESIesteen rajan, pudottaa pallo (alkuperäinen tai uusi) vesiesteen ulkopuolelle ENINTÄÄN KAHDEN MAILANMITAN päähän, ei kuitenkaa lähemmäksi reikää (i) kohdasta, jossa alkuperäinen pallo viimeksi ylitti vesiesteen rajan TAI (ii) yhtäkaukana reijästä olevasta kohdasta vesiesteen vastakkaiselta puolelta.

    Pallon saa puhdistaa, kun se on nostettu tämän säännön mukaisesti.

    Se kirjanen kannattaa siis pitää mukana. Kukaan meistä ei kuitenkaan muista niitä kaikkia ulkoa, siksi ei tarvitse asiasta kentälläkään riidellä. Kun, luetaan kirjasta johon ne säännöt on kirjoitettu, on mukavempi pelata. Tosin ainahan on olemassa ’tulkitsijoita’ joiden tulkinta perustuu siihen, miten se milloinkin sopii heidän peliinsä…

    Syksyn jatkoa !!!

    tässä mentiin metsään. säännöt koskee molempia sekä vesi- että sivuvesiestettä, ainoastaan kohta c on pelkästään sivuvesiesteelle

    henkkkka kirjoitti: (29.8.2007 13:52:42)
    nyt oli kyseessä punaset tolopat

    Lainattu 26-1c kohta on sivuvesiestesääntö (puneiset merkit). Onko säännöt käänetty suomeksi erinlailla (onko mahd?), eikö lontooksi 26-1 a, b ja c kaikki koske sivuvesiestettä, a ja b vesiestettä?

    Colt kirjoitti: (29.8.2007 13:38:20)
    SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI JOKAISELLE VIESTIKETJUUN KIRJOITTANEELLE, OTTAMAAN SEN SÄÄNTÖ KIRJAN SIELTÄ BÄGISTÄ JA LUKEMAAN SÄÄNNÖN 26-1

    Syksyn jatkoa !!!

    sääntöhän on Rule 26 – Water Hazards (Including Lateral Water Hazards)

    Syksyn jatkoa !!!

    ps. kiva foorumisofta kunnei voi muokata viestejään

    Ja sitten ottaa käteen sen Decisions Bookin ja lukee kohdan 26-1/15 tai käy vaikka kurkkaamassa sitä Deccareista
    Sieltä löytyy se kaipaamani kuvakin.

    Ensinnäkin, pallo pelaamattomassa paikassa -sääntöä voi soveltaa muualla PAITSI vesiesteessä.

    Pallon mentyä punaisin paaluin merkittyyn vesiesteeseen, voi peliä jatkaa jopa viidestä eri paikasta.
    1. lyömällä esteestä
    2. droppaamalla paikkaan, joka on ylityspisteestä lipun linjassa taaksepäin
    3. droppaamalla enintään kahden mailanmitan päähän siitä pisteestä, josta pallo vesiesteen rajan ylitti. Ei kuitenkaan lähemmäksi lippua kuin tämä piste. (yeux de serpent -> voi olla ettei tälläistä paikkaa ole jos vesiesteen raja kulkee ’sopivasti’ lipun sijaintiin nähden -> käytetään muita vaihtoehtoja)
    4. droppaamalla sivuvesiesteen toiselle puolelle (jos on raja merkitty) ’peilikuvana’, eli yhtä kauaksi lipusta kuin kohdan 3. droppauspaikka
    5. lyömällä palloa sieltä mistä on pallon esteeseen lyönyt (tämä vaihtoehto ei katoa vaikka olisi yrittänyt lyödä esteestä lukuisiakin kertoja)

    Keltaisten paalujen kohdalla voi soveltaa vain kohtia 1. 2. ja 5.

    Eli alkuperäisessä viestissä mainittu pelaaja toimi ihan oikein, ilmeisesti vain muisti sääntötulkinnan väärin. Pelasi palloa siis ihan oikeasta paikasta, mikä on tässä tapauksessa tärkeintä. Teot merkitsevät golfissa useimmiten enemmän kuin sanat.

    Nuo säännöt kannattaa kyllä muistaa, koska niistä voi olla paljonkin hyötyä oikein sovellettuna. Esim. 26 – 1c(ii) niissä tapauksissa, missä doglegin kulman vesieste on jostain syystä merkitty sivuvesiesteeksi (esim. muistaakseni Talman Laakson ykkösväylä).

    clap kirjoitti: (29.8.2007 14:49:42)

    Pallon mentyä punaisin paaluin merkittyyn vesiesteeseen, voi peliä jatkaa jopa viidestä eri paikasta.
    1. lyömällä esteestä
    2. droppaamalla paikkaan, joka on ylityspisteestä lipun linjassa taaksepäin
    3. droppaamalla enintään kahden mailanmitan päähän siitä pisteestä, josta pallo vesiesteen rajan ylitti. Ei kuitenkaan lähemmäksi lippua kuin tämä piste. (yeux de serpent -> voi olla ettei tälläistä paikkaa ole jos vesiesteen raja kulkee ’sopivasti’ lipun sijaintiin nähden -> käytetään muita vaihtoehtoja)
    4. droppaamalla sivuvesiesteen toiselle puolelle (jos on raja merkitty) ’peilikuvana’, eli yhtä kauaksi lipusta kuin kohdan 3. droppauspaikka
    5. lyömällä palloa sieltä mistä on pallon esteeseen lyönyt (tämä vaihtoehto ei katoa vaikka olisi yrittänyt lyödä esteestä lukuisiakin kertoja)

    Keltaisten paalujen kohdalla voi soveltaa vain kohtia 1. 2. ja 5.

    Eli alkuperäisessä viestissä mainittu pelaaja toimi ihan oikein, ilmeisesti vain muisti sääntötulkinnan väärin. Pelasi palloa siis ihan oikeasta paikasta, mikä on tässä tapauksessa tärkeintä. Teot merkitsevät golfissa useimmiten enemmän kuin sanat.

    Onko todellakin noin. Siis kohta 2. Lipusta poispäin kuinka kauas tahansa? Esim. Peuramaalla pääsee usein väylälle eikä tarvitse sutia paksussa ruohossa kahden mailanmitan päässä kuten olen tähän asti tehnyt.

    Joo, clap on oikeassa.

    Happosetä kirjoitti: (29.8.2007 15:59:29)

    Onko todellakin noin. Siis kohta 2. Lipusta poispäin kuinka kauas tahansa? Esim. Peuramaalla pääsee usein väylälle eikä tarvitse sutia paksussa ruohossa kahden mailanmitan päässä kuten olen tähän asti tehnyt.

    Kyllä, siis ylityskohdan ja lipun linjalla lipusta poispäin. Vanhalla Peuralla ei muistaakseni ollut paikkoja, mistä tuota voi hyödykseen soveltaa. Porkkalassa varmaan ainakin seiskan, kympin ja yhdentoista avauksen saattaa huitaista ’sisäkurvin’ veteen niin, että linjalla pääsee väylälle. Matkaahan siinä aina menettää, mutta jos raffi on pahaa, kannattanee ainakin harkita.

    KL

    Old John Joseph kirjoitti: (29.8.2007 14:50:13)
    Nuo säännöt kannattaa kyllä muistaa, koska niistä voi olla paljonkin hyötyä oikein sovellettuna. Esim. 26 – 1c(ii) niissä tapauksissa, missä doglegin kulman vesieste on jostain syystä merkitty sivuvesiesteeksi (esim. muistaakseni Talman Laakson ykkösväylä).

    Hetki meni kyyneleitä silmistä pyyhkiessä luettuani tuon coltin vastauksen. Ei se mitään, olen minäkin monta kertaa mennyt metsään, mutten ihan NOIN pahasti…

    Happosedän ja yllä OJJ:n kommentit saivat minut taas tarttumaan näppäimistöön, sillä niin kovin monesti tapaa pelaajia, jotka eivät osaa ottaa hyötyä irti säännöistä. Hyvä esimerkki on tuo Laakson ykkösväylä, jossa itsekin olen aikanaan tyhmyyksissäni dropannut sinne mutkan puolelle pitkään heinään sen sijaan, että (kuten nykyisin sudittuani aloituksen veteen) olisin tullut esteen toiselle puolelle ja dropannut pallon säädylliseen hyvin leikattuun raffiin.

    Viimeksi tuo sääntötuntemus tuli esille seurani mestiksissä sunnuntaina. Toinen peliseuralaisistani oli aivan ymmyrkäisenä hämmästyksestä, kun neuvojemme perusteella (siis sääntöjen sallimien sellaisten) alkuperäinen lyöntipaikka tilapäisestä vedestä (jossa kaveri seisoi griinin reunalla raffissa ja valmistautui chippaamaan) vaihtuikin kuivaan chippipaikkaan forelta, ja pelkästään hakemalla se suurin mahdollinen sääntöjen sallima vapautus tilapäisestä vedestä.

    Aivan pakko tähän kohtaan laittaa hiukka haastavampi kysymys kun näitä sääntökeisareita on paikalla, siis:

    Kun nyt useamman kerran tässäkin ketjussa on tullut todettua:

    mac kirjoitti: (29.8.2007 12:23:32)
    Lipun suunnassa pois päin voi mennä vaikka kuinka pitkälle Droppaamaan (huom. pois päin lipusta).

    Teoreettinen kysymys:

    Voiko lipun suunnassa pois päin mennä niin, että droppaa pallon eri väylälle kuin mitä juuri on pelaamassa?

    Edelleen jos voi, niin voiko tämän lipun suunnassa pois päin kulkevan linjan välillä olla muuta aluetta kuin ko. kentän aluetta? Esim. droppaa viereiselle väylälle vesiestesäännön 26 – 1 mukaisesti lipun ja pallon vesiesteen leikkauspisteen taakse niin pitkälle, että droppaus tapahtuu viereiselle väylälle.

    Voiko siis esimerkiksi ko. leikkauspisteen ja droppipaikan välissä olla vaikka Esso?

    Lasky kirjoitti: (29.8.2007 19:21:10)
    Aivan pakko tähän kohtaan laittaa hiukka haastavampi kysymys kun näitä sääntökeisareita on paikalla, siis:

    Kun nyt useamman kerran tässäkin ketjussa on tullut todettua:

    mac kirjoitti: (29.8.2007 12:23:32)
    Lipun suunnassa pois päin voi mennä vaikka kuinka pitkälle Droppaamaan (huom. pois päin lipusta).

    Teoreettinen kysymys:

    Voiko lipun suunnassa pois päin mennä niin, että droppaa pallon eri väylälle kuin mitä juuri on pelaamassa?

    Edelleen jos voi, niin voiko tämän lipun suunnassa pois päin kulkevan linjan välillä olla muuta aluetta kuin ko. kentän aluetta? Esim. droppaa viereiselle väylälle vesiestesäännön 26 – 1 mukaisesti lipun ja pallon vesiesteen leikkauspisteen taakse niin pitkälle, että droppaus tapahtuu viereiselle väylälle.

    Voiko siis esimerkiksi ko. leikkauspisteen ja droppipaikan välissä olla vaikka Esso?

    Välissä voi periaatteessa olla vaikka Esso tai rautatieasema (jos ei ole merkittyä outtia), kunhan toimenpiteellä ei viivytetä peliä.

    Hörhö kirjoitti: (29.8.2007 19:46:16)

    Lasky kirjoitti: (29.8.2007 19:21:10)
    Aivan pakko tähän kohtaan laittaa hiukka haastavampi kysymys kun näitä sääntökeisareita on paikalla, siis:

    Kun nyt useamman kerran tässäkin ketjussa on tullut todettua:

    mac kirjoitti: (29.8.2007 12:23:32)
    Lipun suunnassa pois päin voi mennä vaikka kuinka pitkälle Droppaamaan (huom. pois päin lipusta).

    Teoreettinen kysymys:

    Voiko lipun suunnassa pois päin mennä niin, että droppaa pallon eri väylälle kuin mitä juuri on pelaamassa?

    Edelleen jos voi, niin voiko tämän lipun suunnassa pois päin kulkevan linjan välillä olla muuta aluetta kuin ko. kentän aluetta? Esim. droppaa viereiselle väylälle vesiestesäännön 26 – 1 mukaisesti lipun ja pallon vesiesteen leikkauspisteen taakse niin pitkälle, että droppaus tapahtuu viereiselle väylälle.

    Voiko siis esimerkiksi ko. leikkauspisteen ja droppipaikan välissä olla vaikka Esso?

    Välissä voi periaatteessa olla vaikka Esso tai rautatieasema (jos ei ole merkittyä outtia), kunhan toimenpiteellä ei viivytetä peliä.

    No jos tilanne on näin, niin tästä seuraa muutamia, hiukan etten nyt sanoisi kummallsia jatkokysymyksiä….

    Täytyykö pelaajan kulkea droppipaikalleen noin pääpiirteissään sitä linjaa, jonka varrelle tuleva droppi tulee tapahtumaan? (siis tietty eihän nyt kukaan vetten päällä kävele jne.)

    Onko pelaajan dropin jälkeisellä lyönnillä jokin suunta, mikä ei ole sallittu? (mitä ilmeisemmin ei, koska pelitilanteessa pelaaja voi joutua valitsemaan vaihtoehdoista jotka kattavat koko 360 astetta)

    ja sitten se grande mielipuolisin kysymys:

    Mikä estää pelaajaa todellakin menemästä niin pitkälle kuin haluaa ja kiertää koko maapallo ja dropata sinne vastakkaiselle puolelle kunhan ei mene lähemmäs lippua kuin alkuperäinen paikka sallii???

    Että tämmönen ois tuota….

    Hyllyä pukkaa, hyllyä pukkaa…..

    prkl Jopet mennee……. aaarghh….

    ts

    Kummallista on mun mielestä se, että kaikista Happosedän täällä esittämistä kyvymyksistä huolimatta, hän ei ole vaivautunut hankkimaan sääntökirjaa ja opettelemaan edes yksinkertaisimpia perussääntöjä.

    Mikä helvatti nykyisiä aloittelijoita vaivaa, kun ei viitsitä yhtään opiskella lajia?

    No mutta ts, vastaisit nyt sinä kysymykseeni kun kuitenkin tiedät.

    Siis en heittänyt tuota kuitenkaan aivan täysin vitsillä, vaan enemmänkin sillä, että varmasti tuohonkin vähintään jotakin kohtuuttomuuspykälää sovellettanee.

    Tai sitten minulta on jäänyt jotakin huomaamatta.

    Aika jännä huomata, että tuo vesieste sääntö on yllättävänkin vaikea joillekin. Tietty sääntökirjassa se voi olla hiukan epäselvästi sanottuna.
    Itsekin tuossa pariviikoa sitten jouduin kaivamaan sen esiin todistellessani, jotta saan sivuvesiesteellä ottaa lipun suunnassa taaksepäin. Siltikin kaveri oli hiukan epäuskoisen oloinen, kun joku varttuneempi oli häntä toisin opastanut.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 80)
Vastaa aiheeseen: Kummallinen vesieste tulkinta

Etusivu Foorumit Säännöt Kummallinen vesieste tulkinta