27.7.–3.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][9]
KilpailuaSuomalaista

Kiperä sääntöpulma

Etusivu Foorumit Säännöt Kiperä sääntöpulma

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 83)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #298781 Ilmoita asiaton viesti

    Koska osmo ei ollut ottanut pallon merkkiä pois, hän tietenkin asetti pallon takaisin merkille ilman rankkareita.

    #298782 Ilmoita asiaton viesti

    Pallo on pelissä, kun se on asetettu viheriölle, oli mekki paikallaan tai ei. Jos siis pallo lähtee liikkeelle esim. tuulen ansiosta ja merkki on maassa, niin kädet ristiin ja toivomaan, että se menee reikää kohti tai jopa reikään asti.

    Sama koskee esim. talvisääntöä, eli jos olet merkinnyt pallon, puhdistanut sen ja asettanut turpeen nokkaan, niin heti kun päästät pallosta irti, on se pelissä vaikka merkki olisikin vielä maassa. Jos pallo ennen merkin poisottamista liikkuu, ei siihen saa mennä enää koskemaan ja siirtämään sitä tai vaikka pallo ei olisikaan liikkunut, niin siihen ei saa enää koskea.

    #298783 Ilmoita asiaton viesti

    luvatonta lipun huoltamista käsittelee ihan oma sääntönsä, 17-2.

    Jos pelaajan pallo on greenillä, ei ole ollenkaan varmaa, että kaikki muutkin pallot ovat. Lipun on saattanut ottaa pois reiästä ja asettaa maahan joku toinen, lyöntivuorossa oleva pelaaja, jonka pallo on kauempana reiästä forella. Lippu on tällöin vain ja ainoastaan tämän pelaajan vastuulla. Jos greenillä oleva merkattu pallo lähtee omia aikojaan liikkeelle ja osuu lipputankoon, rangaistusta ei seuraa, koska lippua ei ole nostettu reiästä liikkuneen pallon omistajan suostumuksella eikä asetetun pallon ollessa liikkeessä.

    Lipun sijainti maassa on saattanut olla sellainen, että se on ollut lyöntivuorossa olevan pelaajan kannalta turvallisessa paikassa mutta greenillä olevan pallon kannalta pahimmassa mahdollisessa paikassa, lipun ja reiän välissä.

    #298784 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sääntö 16-2 koskee ainoastaan tilannetta, jossa pallo on reiän reunalla. Sitä ei voi soveltaa kyseessä olevaan tilanteeseen.

    #298785 Ilmoita asiaton viesti

    Vastaukseni oli vastaus KL:n jatkokysymykseen, eli jos pallo lähtee liikkeelle itsestään ja menee reikään,katsotaan pallon liikkuneen edellisellä lyönnillä ja yksi penaltti.

    #298786 Ilmoita asiaton viesti
    Ole

    Oletko aivan varma tulkinnasta jos pallo liikkuu greenillä merkin ollessa vielä paikalla??

    Talvisäännöstä olen itse varma ettei palloa pääse tupsuttamaan uudelleen mutta greenillä jokainen voi halutessaan merkata pallon uudestaan.

    #298787 Ilmoita asiaton viesti

    Decision 20-4/1. Question: a player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subseqeuently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

    Answer: under rule 20-4, a ball is in play when replaced, wheter or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position – see Decision 18-1/12.

    Tuo säännön 18-1 tulkinnassa tuuli siirtää pallon kauemmas reiästä, ja pelaajan on pelattava pallo sen uudesta sijainnista eli todetaan, että tuuli ei ole ulkopuolinen tekijä.

    #298788 Ilmoita asiaton viesti

    Koitahan nyt lukea oikein hitaasti säännön 17-1 huomautusta 2 ja yritä ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Sen jälkeen oikein pinnistämällä voit ehkä käsittää säännön 17-2 tarkoittavan tapahtumaa pelaajan suorittaessa lyöntiä tai pallon olevan jo liikkeessä.

    Muuten kaipaan edelleen niitä sääntöjen tai tulkintojen numeroita, joiden mukaan edellisellä lyönnillä tai sen paikalla olisi merkitystä alkuperäiseen tilanteeseen.

    #298789 Ilmoita asiaton viesti

    Olet aivan oikeassa. Sääntö 16-2 on ainoastaan niitä tilanteita varten, jossa pallon on reiän ääressä niin, että osa siitä on reiän yläpuolella. Jos pallo vierii reikään siinä tilanteessa, jostä tämä keskusteluketju on aloitettu, löytyy tulkinta 20-3d/1. Pallon katsotaan menneen reikään edellisellä lyönnillä. Ei tämä kuitenkaan anna mahdollisuutta levittää tulkintaa niin, että mitä tahansa tapahtuu ilman pelaajan lyöntiä, kaikki voidaan panna edellisen lyönnin piikkiin.

    #298790 Ilmoita asiaton viesti

    Taisi olla liian myöhä, kun kirjoitin sitä vastausta. Piti tietenkin olla, ettei tule säännön 19-5.a mukaista rangaistusta. Jatko-ongelma taas käsittää säännön 18-5 eli palautetaanko toinen pallo paikalleen vai jatketaanko silläkin uudesta asemasta. Ja siitä en tosiaankin ole varma. En ole löytänyt määritelmää tai tulkintaa siitä, onko se ilman lyöntiä liikkeelle lähtenyt pallo lyöntipelissä ulkopuolinen tekijä sen toisen suhteen

    #298791 Ilmoita asiaton viesti

    jos pallo lyödään tiiltä greenille, jossa se pysähtyy ja lähtee uudestaan liikkeelle ja päätyy reikään, mitä pelaaja on tehnyt sellaista, että ansaitsee siitä penaltin?

    #298792 Ilmoita asiaton viesti

    pallo, joka lyödään greenille, pysähtyy siellä ja lähtee uudestaan liikkeelle ilman, että siihen vaikuttaa muu kuin tuuli, vesi tai greenin kaltevuus, liikkuu koko ajan edellisen lyönnin vaikutuksesta. Kyseisessä säännössä puhutaan lyönnin vaikutuksesta liikkumisesta erotuksena kaikista muista liikkumisen syistä, joilla on sääntöjen kannalta merkitystä. Sääntöjen tarkoittamassa mielessä pallo voi lyönnin lisäksi olla liikkeessä sen takia, että pelaaja tai hänen caddiensa, vastustaja, kanssakilpailija, joku yleisöstä tai joku muu ulkopuolinen tekijä on liikuttanut sitä sääntöjen vastaisesti. Pelaaja ei saa rangaistusta, jos kanssakilpailija potkaisee hänen palloaan niin, että se osuu lipputankoon tai pelaajan varusteisiin.

    Mitä taas tulee edellisen lyönnin paikan merkitykseen, oletko todella sitä mieltä, että on samantekevää, osuuko reiässä olevaan lipputankoon greenin ulkopuolelta lyöty chippi vai greeniltä lähtenyt putti? Jos asia tuntuu kovin vaiketalta, sääntöä 17 koskevat decisionit selventävät asiaa melkoisesti.

    #298793 Ilmoita asiaton viesti

    On kuin vettä hanhen selkään. Alkaa kohta rautalanka loppua.

    Luepa tuo alkutilanne uudestaan, ja koita ymmärtää, että kun pallo on jo nostettu viheriöllä ja laitettu takaisin, ei sillä edellisellä lyönnillä ole mitään merkitystä.

    Muuten, missä säännössä puhutaan tästä edellisen lyönnin vaikutuksesta? Jos paikalleen pysähtynyt pallo lähtee uudestaan liikkeelle ikäänkuin itsekseen, eiköhän siinä ole painovoimalla tai tuulella sormensa pelissä.

    Kuka tässä muuten on ehtinyt pistää sen huolletun liputangon reikään. Turha kiemurrella.

    Edelleen kaipaan niitä sääntöjen ja tulkintojen numeroita…..

    #298794 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntöjen 17 ja 18 mukaan greenin ulkopuolelta lyötyä palloa koskevat ’törmäystilanteessa’ erilaiset säännöt kuin greenillä putattua palloa.

    Väitän, että talvisäännön lisäksi mikään sääntö ei mitenkään erottele nostettua ja takaisin asetettua palloa sellaisesta pallosta johon ei ole koskettu.

    Jos olet eri mieltä, mainitse itse jokin sääntö, jossa tällainen erottelu on tehty.

    #298795 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä kysymys ja Erkki Leppävuoren vastaus. Kysymys ei ole tuo Vatasen alkuperäinen, mutta myöhemmin ketjussa esiintullut kysymys, kun pallo menee reikään. Tuo yksi rankku tuntuu oudolta. Perustuuko se johonkin muuhunkin sääntöön ,kuin tuohon mainittuun?

    ’Hei, tämä tapaus (tosin aika teoreettinen) on kuulema käsitelty joskus vuonna -98, -99 Golf-lehden sääntöneuvoissa, mutta pelikaverin selitys jäi askarruttamaan mieltäni, varsinkin kun eräs Pro tulkitsi myös asian toisin. Siis: pallo on griinillä aivan reiän tuntumassa, mutta ei putoa kuppiin 10 sek. sisällä. Pelaajalla on oikeus merkata, nostaa ja tarpeen tullen puhdistaa pallonsa, vaikka on aivan mitättömästä matkasta kysymys. Tämä kaveri väittää, että jos palloa ei saa asetetuksi kahden yrittämän jälkeen, siis samaan paikkaan, niin pallon katsotaan menneen reikään sillä edellisellä putilla!? Minun tulkintani on, että lasketaan joko yksi lyönti lisää tai pallo asetetaan niin monta milliä taaksepäin että se pysyy reunalla. Kiitos vastauksestanne.

    Vastaus:

    Sääntö 16-2 toteaa, että jos pallo putoaa reikään sen jälkeen, kun pallon on katsottu sääntöjen mukaan pysähtyneen, katsotaan pelaajan pelanneen pallonsa reikään edellisellä lyönnillään ja tulokseen lisätään yksi rangaistuslyönti. Jos pelaaja nostaa pallonsa ja asettaa sen jälleen takaisin paikalleen, katsotaan pallon säännön 16-2 mukaisesti pysähtyneen, joten palloa ei tarvitse asettaa toistamiseen. Jos pallo sen jälkeen putoaa reikään, sovelletaan edelleen sääntöä 16-2 eli pelaajan katsotaan pelanneen pallonsa reikään edellisellä lyönnillä ja tulokseen lisätään yksi rangaistuslyönti. ’

    #298796 Ilmoita asiaton viesti

    Totta kai säännöt ovat erilaiset viheriöltä tai sen ulkopuolelta pelatun pallon suhteen, mutta mitä sillä on tekemistä sen kanssa, että kaipaan edelleen Sinulta niitä sääntöjen ja tulkintojen numeroita/kirjaimia siitä edellisen lyönnin vaikutuksesta.

    Tosin jos pallo osuu huollettuun lipputankoon, on ihan sama lyötiinkö viheriöltä tai sen ulkopuolelta.

    Siinä olet ihan oikeassa, että ketjun alussa asettamani ongelmatilanne on ihan sama nostettiinko pallo siinä välissä tai ei. Laitoin sen nostamisen, puhdistamisen ja takaisin asettamisen siihen ihan vain sen takia, ettei kukaan alkaisi höperrellä edellisen lyönnin vaikutuksesta. Ei näemmä auttanut.

    #298797 Ilmoita asiaton viesti

    Erkki KM ei ole antanut ihan oikeata vastausta kyseiseen pulmaan, josta on tarkka ja yksiselitteinen tulkinta (Decision 16-2/0.5). Siinä sanotaan, että jos pelaaja on merkannut, nostanut ja asettanut reiän reunalle pysähtyneen pallon takaisin, ja se putoaa reikään, se pitää asettaa uudellen ihan kuin muuallakin eli tähän tilanteeseen pätee sääntö 20-3d. Asetetaan uudelleen ja, jos ei nytkään pysy paikallaan, asetetaan niin kauas että pysyy. Jos pallon todetaan asettamisen jälkeen pysyvän paikallaan, ja se sen jälkeen lipsahtaa reikään, sovelletaan sääntöä 16-2 eli pallon katsotaan menneen reikään edellisellä lyönnillä ja pelaajalle langetetaan yksi rangaistuslyönti.

    #298798 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllähän se muuten on niin, että onneksi toi Osmo kehtaa esiintyä omalla nimellään. Sillä jos kesällä pelatessa vieraan ryhmän kanssa kaveri esittelis itsensä sanoin: Moikka, minä olen Vatasen Osmo, lähtis tää aika nopeesti takavasempaan. En paljon muita vihaa golffis niinkuin turhanpäiväisiä sääntövääntäjiä!

    #298799 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Toivottavasti Ansku ei koskaan satu samaan kilpailulähtöön kanssani…

    Näillä Anskuilla on sellainen outo käsitys, että harkkarundeilla saa tehdä mitä vaan, mutta kilpailuun mentäessä säännöt yhtäkkiä kirkastuvat päässä ja ne hallitaan täydellisesti. Nämä pitkät ja joidenkin Anskujen mielestä tyhjänpäiväiset keskusteluketjut osoittavat valitettavan selvästi kuinka huonosti golfin säännöt osataan ja etenkin kuinka vaikeaa on ymmärtää niiden merkitys. Suuren vastenmielisyyden vallitessa muistelen niitä (onneksi harvoja) kertoja, jolloin tällainen Ansku on sattunut samaan kisalähtöön ja annettuani merkitsijänä päivänselvästä sääntörikkomuksesta penaltteja, on naama mennyt niin solmuun, ettei se varmaan ole vieläkään auennut. Siitä on sitten pelinautinto kaukana sen jälkeen.

    Ei tarvitse Anskun osallistua sääntökeskusteluihin sen paremmin tällä kuin kentälläkään, mutta älä sitten itke, jos kisoissa tulee takkiin sääntövirheen takia. Ai mutta minähän olin tyhmä, eiväthän Anskut tee sääntörikkomuksia!

    #298800 Ilmoita asiaton viesti

    Kentällä vastaan tulleiden sääntöongelmien käsittely on kiintoisaa ja hyödyllistä. Tässä säikeessä vaan on snobbailtu ongelmalla, johon kukaan meistä ei tulee törmäämään. Se on yhtä todennäköinen kuin maanjäristyksen aiheuttama halkeama greenillä, joka nielee niin pelaajat kuin pallotkin. Mitenkäs jatketaan?

    #298801 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Siirretään keskustelu sellaisenaan johonkin sellaiseen maahan, jossa maanjäristyksen vaara on todennäköisempi ja aletaan keskustelemaan esim. tilapäisen veden aiheuttamista erikoistilanteista 🙂

    #298802 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pallon liikkuminen viheriöllä tuulen takia ei ole lainkaan harvinaista, etenkin jos siirtää katseensa omasta navastaan vaikkapa Skotlantiin, jossa monetkin tämän palstan kävijöistä ovat pelanneet.

    Alkuperäinen tilanne on kieltämättä epätodennäköinen, mutta ketjun kirvoittamat ajatukset pistävät miettimään myös perusasioita, kuten esim. pallon osumista huollettuun lippuun. Itse en ainakaan muistanut, että penaltteja tulee myös vaikka pallo lyödään griinin ulkopuoleltakin. Sitä paitsi mikä tahansa kimmoke, joka saa golffarin tarttumaan sääntö- tai Decisions-kirjaan, on tervetullut.

    #298803 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Ei tämä niin harvinainen tilanne ole kovassa tuulessa merenrantakentillä.

    Itselleni kävi muutama vuosi sitten tällaisella merenrantakentällä firmakisoissa vastaava tapaus.

    Löin par 3:lla alle parin metrin päähän lipusta ja merkkasin pallon.

    Kun muut oli päässyt griinille,laitoin pallon paikalleen ja aloin sihtailemaan böödiputtia alamäkeen.

    Kuinka ollakaan,pallo alkoi kaltevuudesta ja tuulesta johtuen vierimään ja päättyi bunkkeriin haravoimattomaan jalanjälkeen pahasti lipan viereen.

    Siinä mietittiin ,mitä tehtäisiin.

    Pelasin kahdella vaihtoehdolla ts.vaihtoehtoisen pallon.

    Bunkkerista tuli veden kautta 9 lyöntiä ja asettamalla pallo takaisin siihen paikkaan,josta se oli liikkeelle lähtenyt tuli böödi.

    Hankalaksi tämän asian teki sitten clubilla se seikka,että olin lyönyt lähimmäksi lippua ja ehtinyt sen jo mitata.Oli lähimmäksi lippua kisa.

    Tätä sitten kilpailun tuomari pähkäili ja soittelikin pariin paikkaan,olinko voittanut lähemmäksi lippua kisan.

    Tuomio oli,että korttiin tuli 9 lyöntiä,mutta voitin lähemmäksi lippua kisan.

    En tiedä .oliko tuomio oikea vielä tänäkään päivänä.Puhuivat säännöstä 1-4 vai oliko se 4-1.

    Tämän jälkeen olen aina tuulella varsinkin rannoilla pyrkinyt lyömään äkkiä,kun pallon olen takaisin asettanut.Ei kannata turhia sihtailla.

    #298804 Ilmoita asiaton viesti

    En kiistä, etteikö se pallo voisi lähteä vierimään. Sen sijaan väitän, että pallon todennäköisyys ehtiä törmätä mainittuihin kohteisiin on aika lähellä nollaa. Mahdollisuudeltaan se vastaa tilannetta, että Suomessakin nykyisin aika usein esiintyvä trombi ottaisi ja nakkaisi pallon johonkin Huizin Nevadaan (ei kuitenkaan Nevada Bobiin).

    Vai voitteko kertoa törmäyksestä tositapahtuman? Siihen ei kelpaa juuri green cardin suorittanut aloittelija, joka voi pistää esim. lipputangon myös putattavan pallon ja reiän väliin.

    #298805 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    No niin, Prboyn vastaus osoittaa juri täsmälleen hänen tietotasonsa säännöistä…

    Viittaat pallon ’ehtimiseen’ törmätä johonkin mainituista esineistä. Tässäpä juuri menee metsään, niin että bogitikka soi. Maahan asetettua huollettua (siis ei reiässä olevaa) lipputankoa tai paikoillaan olevaa palloa ei saa siirtää jonkun pelaajan pallon ollessa liikkeessä. Toisin sanoen, jos pallo tuulen vaikutuksesta lähtee liikkeelle maassa makaavaa lipputankoa tai toisen pelaajan palloa kohti, ko. objektia ei saa siirtää. Tästä tulee siirtäjälle 2 penalttia.

    Olkoonkin että tilanne on harvinainen. Sen ei kuitenkaan pidä tarkoittaa sitä, että kyseinen tilanne haudataan unohduksen alhoon vain siksi, ettei tiedä vastausta ko. pulmaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 83)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Kiperä sääntöpulma