27.7.–3.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][9]
KilpailuaSuomalaista

Kiperä sääntöpulma

Etusivu Foorumit Säännöt Kiperä sääntöpulma

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 83)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182903 Ilmoita asiaton viesti

    Säännöt taitavat kiinnostaa lukijoita päätelleen vilkkaasta viestinnästä äskeiseen sääntöpulmaan. Heitänpä tässä hieman erilaisen tilanteen pohdittavaksi. Olen merkannyt pallon kaltevalla viheriöllä ja puhdistanut sen. Asetan pallon takaisin ja menen taaemmas katsomaan puttilinjaa. Pallo lähteekin liikkeelle ja osuu A. maassa makaavaan huollettuun lipputankoon B. kanssakilpailijan palloon C. omaan chippimailaan, jonka olen jättänyt viheriön ulkopuolelle Miten pitäisi tuomita?

    #298757 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Pelaajahan ei ole vielä tähdännyt palloa tai asettunut lyöntiasentoon,joten sääntö 18-26 ei tule kyseeseen.

    Mikäli ns. ulkopuolinen tekijä on liikuttanut palloa,ei tule penalttia ja pallo pitää asettaa takaisin paikalleen.

    Mikäli pallo lähtee liikkeelle pelaajan oman touhuilun takia,tulee penaltti ja pallo pitää asettaa takaisin paikoilleen.

    Mikäli taasen tuuli on liikuttanut palloa,ei penalttia tule ja pallo pelataan siitä,mihin se jäi.Mielenkiintoisinta tässä tapauksessa on se tuleeko penalttia pallon osuessa tankoon,toiseen palloon tai omaan mailaan.Empä kerro.

    Tilanne voi olla hankala,kun haetaan syytä,miksi pallo on lähtenyt liikkeelle.

    Kaikissa tapauksissa kanssakilpailijan pallo tietysti siirretään alkuperäiselle paikalleen.

    #298758 Ilmoita asiaton viesti

    Mikäli pallon liikkeellelähtöön ei ole muuta syytä kuin greenin kaltevuus tai tuuli tms. luonnollinen syy, pallo on pelissä, kun se on asetettu greenille jossa se on pysynyt paikallaan edes hetken, ja se on pelattava sieltä, mihin se siirtyi.

    Jos lippua huollettiin pelaajan suostumuksella, seuraa kaksi rangaistuslyöntiä riippumatta siitä, mistä palloa lyötiin edellisen kerran. Jos edellinen lyönti putti greenillä, seuraa niin ikään kaksi rangaistuslyöntiä.

    Jos molemmat pallot olivat greenillä ja merkittyä palloa putattiin ennen merkkaamista greenillä, seuraa kaksi rangaistuslyöntiä. Mikäli molemmat ehdot eivät täyty, ei rangaistusta seuraa.

    C-kohdan tapauksessa seuraa aina kaksi rangaistuslyöntiä.

    #298759 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mikä sääntö on 18-26 ?

    #298760 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Piti olla 18-2b ,eikä 18-26.Painovirhepaholainen.

    Mitenkäs,jos se pallo lähtee tuulen voimasta liikkeelle kilkkaa toista palloa,valuu lipputankoa pitkin ja osuu omaan mailaan ja lorahtaa vesiesteeseen ja joudut droppaamaan sadan metrin päähän .Paljonko penaltteja ja mistä lyöt.

    Näinhän toimii Murphyn laki.

    #298761 Ilmoita asiaton viesti

    Tapaus Murphy. Kanssakilpailjan pallosta ei tule rangaistusta (19-5.a), lipputangosta kaksi (17-3.a) ja omasta mailasta kaksi (19-2). Nämä kaikki sattuivat kuitenkin samaan tapahtumaan (single act) eli selviää yhdistetyllä kahden lyönnin rangaistuksella (dec 1-4.12 principle 2). Pallolla jatketaan siitä, mihin se pysähtyi. Dropin jälkeen kolmella rankulla sieltä sadan metrin päästä. Aina ei voi olla pelkästään hyvää tuuria. Sinä päivänä, kun tämä sattuu kannattaa kuitenkin pysytellä kaukana totoluukuilta tai Veikkauksen kioskeista.

    #298762 Ilmoita asiaton viesti

    Voisitko selventää tulkintojasi eli mihin ne perustuvat? Sääntöjä vai uskomuksia?

    A. Pelaajan suostumus lipputangon huoltamiseen?

    Edelliset lyönnit?

    B. Putattiin ennen merkkaamista?

    #298763 Ilmoita asiaton viesti

    Joo, ja lorahtaessaan vesiesteeseen kiertävästä sirkuksesta karannut krokotiili nappaa pallon, löntystelee outin rajalle ja oksentaa pallon keskelle kentälle. Kukaan ei vaan uskalla mennä tunnistamaan palloa ja tarkistamaan sijaintia. Suomessahan harvemmin on paikallissäännöissä krokotiilipykälä kuten etelä-Afrikassa.

    #298764 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Menisitkö tosiaan lyömään kolmella rankulla sinne 100 metrin päähän veden taakse vai asettaisitko pallon uudelleen griinille siihen paikkaan,josta se lähti tuulen vietäväksi.

    Tämä lienee myös sallittua,vai onko.

    #298765 Ilmoita asiaton viesti

    Tuuli ei ole ulkopuolinen tekijä, joten peliä jatketaan sieltä, mihin tuuli pallon vie (toivottavasti reikään).

    #298766 Ilmoita asiaton viesti

    Säännöt 17-1, 17-2 ja 17-3 sanovat, että pelaajan luvalla ja ilman hänen lupaansa huollettu lipputanko ja sen huoltaja ovat erilaisessa asemassa.

    Säännön 19-5 käsittelee lyönnin seurauksena liikkuvan pallon pysähtymistä tai sen suunnan muuttamista toisen pallon vaikutuksesta. Jos greenillä lyöty pallo osuu toiseen greenillä olevaan palloon, seuraa rangaistuksia, jos palloa on lyöty greenin ulkopuolelta, rangaistusta ei tule.

    Nostettu ja paikalleen asetettu pallo, joka lähtee uudelleen liikkeelle, on liikkeessä edellisen lyönnin vaikutuksesta, vaikka se onkin välillä nostettu.

    #298767 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntö 17-2 Luvaton huoltaminen. Säännössä sanotaan: ’kun pelaaja lyö tai pallo on liikkeessä’. Nythän lipputanko oli jo nostettu, ennenkuin mitään edellisistä oli tapahtunut.

    Sääntö 19-5. Kuka löi palloa. Painovoima vai tuuli?

    Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi tuon määritelmän edellisen lyönnin vaikutuksesta nostettuun ja asetettuun palloon? En löydä sitä mistään.

    #298768 Ilmoita asiaton viesti

    Jos pelaat sen veteen lorahteen ’murphy’-pallon paikalta greeniltä, et selviäkään enää kolmella rangaistuslyönnillä. Joko menet sinne sadan metrin päähän lyömään viidellä rankulla tai joudut hylätyksi. Painovoima, tuuli tai vesi eivät ole ulkopuolisia tekijöitä. Jos ne liikuttavat palloa, on pallo pelattava siitä mihin se pysähtyy.

    #298769 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Minulla on ollut aina sellainen käsitys,että penaltilla voi lyödä siitä paikasta,josta edellinen lyönti on lyöty.Ts.uusia lyönti.

    Kuvitellaampa,että olet jo kerran putannut ohi ja pallo lähtee liikkeelle valmistautuessasi toiseen puttiin.Silloin kait saat mennä uusimaan edellisen lyöntisi ja putata griiniltä.

    Tällöin selvinnee kolmella penaltilla.

    #298770 Ilmoita asiaton viesti

    Pelaaja vastaa myös maassa makaavasta lipputangosta, jos se on nostettu hänen suostumuksellaan. Suostumus katsotaan annetuksi varsin helposti, riittää että joku seisoo lipun vieressä tai nostaa sen reiästä eikä pelaaja reagoi siihen.

    Toiseen palloon osumista koskevat säännöt ovat erilaiset riippuen siitä, onko palloa lyöty greenillä vai jostain muualta.

    Toiseen palloon tai lipputankoon osumista koskevien sääntöjen kannalta on yhdentekevää, onko palloa välillä nostettu ja asetettu vai ei. Pallo voi välillä pysähtyä ja lähteä uudestaan liikkeelle myös ihan omia aikojaan. Mahdolliset rangaistukset määräytyvät sen mukaan, mikä edellinen lyönti oli.

    Jos par kolmosella avaus pysähtyy metrin päähän reiästä pallo nostetaan ja asetetaan takaisin niin, että se on paikallaan hetken ja lähtee sitten rinteen tai tuulen mukana liikkeelle ja päätyy kuppiin, pelaaja on tehnyt holarin.

    Vai oletko löytänyt jonkin säännön, jonka mukaan tulokseen pitäisi lisätä jotain?

    #298771 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Hauskaa teoretisointi, jonka toteumista voisivat edes teoriassa edesauttaa kokemattomat tai muuten huolimattomat pelaajat. Eikös lipun huollon ensimmäinen ehto ole tarkistaa, ettei se ole minkään linjan takana. Ja jos pallo makaa rinteessä, kuka hullu huoltaja sen lipun pallon taakse nimenomaan kiikuttaa.

    Sama kyllä koskee mailojen pudottelua griinille.

    Epäilemättä tämä(kin) ketju vahvistaisi ulkopuolisten epäilyjä golffareiden täysipäisyydestä.

    Mutta, jatkakaa ihmeessä. Virkistävä ketju.

    Jatkan kysymyksellä perustilanteessa, kun pallon asettaja huomaa kauhukseen, että pallo lipuu kohti huollettua lippua, saako hän huoltaa lipun niin, ettei pallo osu lipputankoon?

    #298772 Ilmoita asiaton viesti

    Aina saa pelata uuden pallon yhden lyönnin rangaistuksella siitä, mistä pelasi edellisen. Tässä on nyt vain niin, että pallo lähti itsekseen liikkeelle eli sitä ei pelattu.

    #298773 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Eihän tuo silti poista mahdollisuutta lyödä uusi lyönti sieltä mistä pelaaja löi edellisen kerran ?

    Eli tuulen vaikutuksesta tapahtunut liikkuminen katsotaan aina edellisen lyönnin tapahtumaksi, vaikka pallo olisi välillä nostettukin, edellyttäen, että pelaaja ei ole sitä tähdännyt.

    Meniköhän nyt oikein 🙂

    #298774 Ilmoita asiaton viesti

    Hyvä vieraspelaaja,

    olisiko mitenkään mahdollista, että tarkentaisit väittämiäsi ja näyttäisit, mihin sääntöihin tai tulkintoihin ne perustuvat?

    Jos pelaajan pallo on viheriöllä ja lipputanko on nostettu reiästä, on helvetin samantekevää kenen suostumuksella se on tehty. Vai missä sanotaan toisin?

    Nyt ei lyöty greeniltä tai mistään muualtakaan. Pallo lähti vain liikkeelle ilmeisesti painovoiman ja/tai tuulen vaikutuksesta. Missä säännössä tai tulkinnassa sanotaan, että mahdolliset rangaistukset määräytyvät sen mukaan, mikä edellinen lyönti oli?

    Jos pallo liikkeelle lähdettyään päätyy reikään, niin siitä on erillinen tulkinta. Pelaajahan ei voi jatkaa siitä, mihin pallo pysähtyi, joten pallon katsotaan menneen reikään edellisen lyönnin aikana, ellei pallo sitten ollut ihan reiän vieressä (overhanging), jolloin pallon katsotaan menneen reikään edellisellä lyönnillä mutta tulokseen lasketaan yksi rangaistuslyönti.

    Olisi kiva, jos voisit esittää sääntöjen tai tulkintojen (decisions) numeroita, ennenkuin syötä lisää huuhaata.

    #298775 Ilmoita asiaton viesti

    Säännön 20-5 mukaan pellaja voi aina halutessaan lyödä uuden lyönnin siitä, mistä hän pelasi edellisen kerran. Jos tämä kytketään tämän ketjun aloitusesimerkkiin, pelaaja voi yhden lyönnin rangaistuksella mennä pelaamaan siitä paikasta, mistä hän pelasi pallon siihen paikkaan, mistä se lähti itsekseen liikkeelle. Mutta siitä edellisen lyönnin paikkaa ei esimerkissä kerrottu. Pallon asettaminen siihen paikkaan, mistä se lähti vyörymään tuhoisin seurauksin, ja pelaaminen siitä tuottaa kaksi rangaistuslyöntiä (dec 18-2a/7). Rike on Kaukon esiinottamassa murphy-tapauksessa todennäköisesti myös niin suuri, että nyt on hylkäyksen välttämiseksi mentävä sinne lammen toiselle puolella ja kärsittävä viisi rankkua.

    #298776 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Dec. 19-5 käsittelee kanssapelajan palloa joka ei ole omalla paikallaan, vaan ’nostettu’ (=varuste) Siksi ei penaltteja.

    Pelaajan vastuu huolletusta lipputangosta 17-3/3 asettaa pelaajan eri asemaan sen mukaan onko hän sallinut lipputangon huoltamisen. Tuossa tapauksessa mielestäni on, koska ei ole vaatinut sille jotain tehtävän ja oletan, että hän on tuon huoltamisen huomannut. Mikäli hän ei ole huoltamista sallinut ja lyönti on lähtenyt viheriöltä, lyönti uusitaan (sääntö 17-2)

    Viimeisimpään vastaukseesi: Palloa ei mielestänikään saa asettaa paikkaan josta se lähti itsekseen liikkeelle, mutta kylläkin paikkaan josta edellinen lyönti oli lyöty. Olisipa mielenkiintoista joutua takaisin tiille tuon seurauksena 🙂

    Mielenkiintoiseksi jutun tekee se, että eri tilanteissa tuntuu tulkinta pysähtyneen pallon esim. reikään menemisestä vaihtelevan. Reiän reunalta sisään yli 10s jälkeen pudonneen pallon katsotaan menneen sisään edellisen lyönnin seurauksena, mutta tulokseen lisätään yksi penaltti. Tältä pohjalta tuntuisi väärältä, että merkatun pallon liikkuminen olisi edellisen lyönnin ’jatke’. Kuitenkin jossain olosuhteissa esim tiiltä lyöty pallo saattaa pysähtyä vaikkapa minuutiksi ja valua sen jälkeen reikään. Silloin on kuitenkin pakko todeta holarin syntyneen.

    Illan viimeisenä ajatusleikkinä: 10 cm reiän yläpuolelle pysähtyneen pallon merkkaaminen ja sopivasti takaisin asettaminen saavat aikaiseksi liikkeelle lähtemisen ja vierimisen reikään… esim tuulen voimistumisen vuoksi. Onko pallo mennyt reikään edellisen lyönnin seurauksena ja ilman penaltteja?

    #298777 Ilmoita asiaton viesti

    En ymmärrä, miten dec 19-5.1 liittyy tähän tapahtumaketjuun. Pallo oli asetettu takaisin ja pelissä. Se ei liikkunut lyönnin seurauksena ja säännön 18-5 mukaista rangaistusta ei tule toiseen pelissä olevaan palloon osumisesta.

    Nyt päästäänkin sitten varsinaiseen ongelmaan eli mistä paikasta jatketaan sillä pallolla, johon vierimään lähtenyt pallo osui. Eli oliko vierivä pallo ulkopuolinen tekijä, jolloin liikutettu pallo palautetaan. Jos ei, niin kummallakin pallolla jatketaan siitä, mihin ne pysähtyivät. Näin ainakin täytyy tehdä reikäpelissä, jossa vastustajan pelissä oleva pallo ei varmastikaan ole ulkopuolinen tekijä.

    Dec 17-3/3. Kohta a antaa yksiselitteisen vastauksen. Siinä ei ole sanaakaan lipputangon huoltamisen tai nostamisen (removed) sallimisesta. Säännössä 17-2 ollaan eri aikamuodossa (removes) eli se tarkoittaa lipputangon nostamista sinä aikana, kun pelaaja lyö tai pallo on jo liikeessä. Jos lipputanko on nostettu ennen lyöntiä, eikä pelaaja vaadi sitä takaisin, pelaajan katsotaan hyväksyneen nostamisen (säänto 17-1, huomautus 2). Se siitä.

    #298778 Ilmoita asiaton viesti

    Osmo on nyt joutunut metsään! Sääntö 18-5 ei määrää rangaistusta toiseen palloon osumisesta, vaan siitä, ettei liikutettua palloa ole palautettu alkuperäiselle paikalleen.

    Yhdyn ts:n näkemyksiin tässä keskustelussa. Lainaus: ’Eli tuulen vaikutuksesta tapahtunut liikkuminen katsotaan aina edellisen lyönnin tapahtumaksi, vaikka pallo olisi välillä nostettukin, edellyttäen, että pelaaja ei ole sitä tähdännyt.’ Tämä pitää paikkansa. Omaan mailaan osumisesta tulee 2 rankkua ja pelaamista jatketaan siitä, mihin pallo jäi.

    Vieraspelaaja näkyy tuntevan myös säännöt hyvin ja tulkinnat ovat mielestäni oikein.

    #298779 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntö 16-2 toteaa, että jos pallo putoaa reikään sen jälkeen, kun pallon on katsottu sääntöjen mukaan pysähtyneen, katsotaan pelaajan pelanneen pallonsa reikään edellisellä lyönnillään ja tulokseen lisätään yksi rangaistuslyönti. Jos pelaaja nostaa pallonsa ja asettaa sen jälleen takaisin paikalleen, katsotaan pallon säännön 16-2 mukaisesti pysähtyneen, joten palloa ei tarvitse asettaa toistamiseen. Jos pallo sen jälkeen putoaa reikään, sovelletaan edelleen sääntöä 16-2 eli pelaajan katsotaan pelanneen pallonsa reikään edellisellä lyönnillä ja tulokseen lisätään yksi rangaistuslyönti.

    Erkki KM Leppävuori

    #298780 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Niin… poimin tuon decisionin noista sinun kirjoituksistasi ja kommentoin sitä 🙂

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 83)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Kiperä sääntöpulma