26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Ihanteellinen tulorakenne 2015 –>

Etusivu Foorumit Yleistä Ihanteellinen tulorakenne 2015 –>

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 274)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mikä olisi Golf Oy:n ihanteellinen tulomixi tämän päivän Suomessa? Jos itse lähtisin kenttää väsäämään tai pyörittämään olemassaolevaa niin ajatuksena olisi kerätä ylläpitokuluja seuraavassa suhteessa: -Osakkaan pelioikeudet 45% -Vuosipelioikeudet 30% -Sarjaliput ja GF-myynti 15% -Yritystapahtumat 10% Miten sinä keräisit oman kenttäsi tulot? Ja miksi juuri sillä tavalla?

    ts

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 9:01:07)
    Mikä olisi Golf Oy:n ihanteellinen tulomixi tämän päivän Suomessa?

    Jos itse lähtisin kenttää väsäämään tai pyörittämään olemassaolevaa niin ajatuksena olisi kerätä ylläpitokuluja seuraavassa suhteessa:
    -Osakkaan pelioikeudet 45%
    -Vuosipelioikeudet 30%
    -Sarjaliput ja GF-myynti 15%
    -Yritystapahtumat 10%

    Miten sinä keräisit oman kenttäsi tulot? Ja miksi juuri sillä tavalla?

    Toihan olis aika hyvä jakauma, mutta äkkiseltään aika mahdoton saada toteutumaan kahden viimeisen palan osalta. 80k yrityksitä ja 120k GF… aika hyvä myyntimies sais olla ja melkoisen osan kentän kapasiteetistakin veisi tuo.

    Vaikka tuosta 100% tulee yhteenlaskien, niin aika 150% tuntuu myydyn….

    Ihanne olisi se että, suurin osa eli yli puolet tulisi vastikkeista ja loput yritystapahtumista.
    Siksi että yritystapahtumat keskittyvät yleisesti päiväsaikaan, ja osakkaat haluavat pelata viikonloppuina ja iltapäivisin työpäivän jälkeen. Jos sitten näiden prime time aikojen ja yritystapahtumien jälkeen jää aikoja, ne voitaisiin myydä GF pelaajille. Vuokrapelioikeudet pitäis jättää kokonaan pois, siksi että näin voitaisiin taata osakkaille parhaat ja ruuhkattomimmat peliajat, näin vastike voisi olla hiukan korkeampi.Yritystapahtumat tuovat suuria kertatuloja, mutta toisaalta edellyttävät markkinointiponnisteluja.
    Edellä puhun lähinnä pääkaupunki ja Uudenmaan alueen kentistä, muualla maassa yritystapahtumia on ehkä vaikeampi järjestää.

    ts

    johto kirjoitti: (3.1.2015 11:21:19)
    Ihanne olisi se että, suurin osa eli yli puolet tulisi vastikkeista ja loput yritystapahtumista.
    Siksi että yritystapahtumat keskittyvät yleisesti päiväsaikaan, ja osakkaat haluavat pelata viikonloppuina ja iltapäivisin työpäivän jälkeen.

    400.000 euroa yritystapahtumista??

    Ja ihanko oikeesti osakkaat haluavat pelata iltaisin ja vkl? Onko sinulla miten vahvaa tilastoa tuolta osin?

    Vähän OT, mutta:

    milloin (siis minä vuonna) Suomessa on perustettu viimeisin uusi osakepohjainen golfkenttä, johon on onnistuttu myymään yli 400 osaketta sellaisille golfareille, jotka käyttävät edelleen itse pelioikeutensa?

    Siis että kenttä olisi ’pelaajien itse omaan käyttöönsä perustama’, kuten on todettu että Suomen perinteinen malli on takavuosina ollut.

    Voi olla että kukaan ei tiedä vastausta tarkasti, mutta saa varmaan myös arvata?

    Itse en tiedä ulkoa kuin pari uudempaa kenttähanketta, mutta onhan noita varmaan paljon enemmänkin:

    1) Himos (korvasiko kai ’vanhan’ kentän? osakkeita ehkä tarkoitus myydä etupäässä mökkien käyttäjille, siis ei kenenkään golfarin omaan käyttöön?

    2) Vantaan golfpuisto, ei ole osakekenttä

    Näin sivusta katsojana näyttää siltä, että uudet hankkeet perustuvat muuhun tulorakenteeseen kuin perinteiset osakekentät?

    Eikös maailmallakin ole niin, että uusista kentistä valtaosa (80%?) perustetaan lomakylien, hotellien ja resorttien yhteyteen, jolloin ei ole edes välttämätöntä että kenttä maksaa itse itsensä, vaan golfkenttä on yksi houkutus lisää jotta saadaan resorttiin vierailijoita, joilta sitten saadaan tuloja asumisesta, ruokailuista, ja muiden palvelujen käytöstä?

    Voipi olla, että Suomessakin ollaan menossa samaan suuntaan.
    Eikä kai siinä mitään pahaa ole – ainakin minulle on aivan se ja sama, kuka kentän omistaa, kun ei ole kuitenkaan aikaa eikä kiinnostusta osallistua kentän hallintoon.

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 9:01:07)
    Miten sinä keräisit oman kenttäsi tulot?

    Osakkaiden pelioikeudet (ei muuntoa pelilipuiksi) + osakkaiden vieraat. 90 %.
    Yritystapahtumat (lähinnä ravintolatoiminnan tukemiseksi). 10 %.

    Kaksi kenttää. Yhteensä 500 osaketta; perhepelioikeuksineen 1000 pelioikeutta.

    Ja miksi juuri sillä tavalla?

    Aina tilaa ilman ajanvarausta.

    PG

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 12:30:37)
    Eikös maailmallakin ole niin, että uusista kentistä valtaosa (80%?) perustetaan lomakylien, hotellien ja resorttien yhteyteen, jolloin ei ole edes välttämätöntä että kenttä maksaa itse itsensä, vaan golfkenttä on yksi houkutus lisää jotta saadaan resorttiin vierailijoita, joilta sitten saadaan tuloja asumisesta, ruokailuista, ja muiden palvelujen käytöstä?

    Voipi olla, että Suomessakin ollaan menossa samaan suuntaan.

    Juu, siihen suuntaan ollaan menossa, kiitos ilmaston lämpenemisen. Heti kun jokaisen kuukauden keskilämpötila on meilläkin vähintään 12 °C, kuten nyt Portugalin lomakohteissa tai Espanjan aurinkorannikolla (13 °C), Floridassa (16 °C), Kanarialla (17 °C), Thaimaassa (25 °C) jne. ja kentät auki koko vuoden, voimme odottaa lomakylien, hotellien ja resorttien kylkeen rakennetuille kentillemme ulkomaisten turistien joukkoryntäystä. Ilman osakkuuksiakin kentät pyörivät turistien tuomilla rahoilla hienosti, kuten ulkomaiset kentät nyt meidän sinne viemillä rahoilla…

    PG kirjoitti: (3.1.2015 14:20:43)

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 12:30:37)
    Eikös maailmallakin ole niin, että uusista kentistä valtaosa (80%?) perustetaan lomakylien, hotellien ja resorttien yhteyteen, jolloin ei ole edes välttämätöntä että kenttä maksaa itse itsensä, vaan golfkenttä on yksi houkutus lisää jotta saadaan resorttiin vierailijoita, joilta sitten saadaan tuloja asumisesta, ruokailuista, ja muiden palvelujen käytöstä?

    Voipi olla, että Suomessakin ollaan menossa samaan suuntaan.

    Juu, siihen suuntaan ollaan menossa, kiitos ilmaston lämpenemisen. Heti kun jokaisen kuukauden keskilämpötila on meilläkin vähintään 12 °C, kuten nyt Portugalin lomakohteissa tai Espanjan aurinkorannikolla (13 °C), Floridassa (16 °C), Kanarialla (17 °C), Thaimaassa (25 °C) jne. ja kentät auki koko vuoden, voimme odottaa lomakylien, hotellien ja resorttien kylkeen rakennetuille kentillemme ulkomaisten turistien joukkoryntäystä. Ilman osakkuuksiakin kentät pyörivät turistien tuomilla rahoilla hienosti, kuten ulkomaiset kentät nyt meidän sinne viemillä rahoilla…

    Varsinainen kysymykseni oli, että milloin Suomeen viimeksi on avattu kenttä johon on saatu myytyä yli 400 osaketta itse pelaaville golfareille?

    Ja kyllä kuvittelisin että vaikka meillä kausi ei olekaan kuin kesän, resort-golf-bisnestä kuitenkin jonkun verran on, siis että kun vuokraa mökin, siihen sisältyy golfia. Voin olla väärässäkin?

    mzungu kirjoitti: (3.1.2015 14:07:39)

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 9:01:07)
    Miten sinä keräisit oman kenttäsi tulot?

    Osakkaiden pelioikeudet (ei muuntoa pelilipuiksi) + osakkaiden vieraat. 90 %.
    Yritystapahtumat (lähinnä ravintolatoiminnan tukemiseksi). 10 %.

    Kaksi kenttää. Yhteensä 500 osaketta; perhepelioikeuksineen 1000 pelioikeutta.

    Ja miksi juuri sillä tavalla?

    Aina tilaa ilman ajanvarausta.

    Kahden kentän liikevaihto on noin 1 500 000 ja jos jätetään vieraiden GFt pois niin 500 osakkeen määrällä vastike olisi 3000 eeroa. Jos nyt osakkaan vieraat maksavat jotain (köyhäilyä) voisihan tuo maksu pudota esim 2700 eeroon/vuosi.

    Mitenhän pitkä jono olisi tuohon osakkeen ostojonoon avajaispäivänä. Vertailun vuoksi Sarfikissa maksaa osakkeen pelioikeudet (osakkeenomistajat+puolisi+2 junioria) tuota samaa luokkaa.

    EFC

    johto kirjoitti: (3.1.2015 11:21:19)

    ja osakkaat haluavat pelata viikonloppuina ja iltapäivisin työpäivän jälkeen.

    Mä haluisin kans tähän jotain faktaa, tai sitten kotikentälläni osakkaat poikkeavat hyvinkin paljon muiden kenttien osakkaista.

    PG

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 14:28:25)

    PG kirjoitti: (3.1.2015 14:20:43)

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 12:30:37)
    Eikös maailmallakin ole niin, että uusista kentistä valtaosa (80%?) perustetaan lomakylien, hotellien ja resorttien yhteyteen, jolloin ei ole edes välttämätöntä että kenttä maksaa itse itsensä, vaan golfkenttä on yksi houkutus lisää jotta saadaan resorttiin vierailijoita, joilta sitten saadaan tuloja asumisesta, ruokailuista, ja muiden palvelujen käytöstä?

    Voipi olla, että Suomessakin ollaan menossa samaan suuntaan.

    Juu, siihen suuntaan ollaan menossa, kiitos ilmaston lämpenemisen. Heti kun jokaisen kuukauden keskilämpötila on meilläkin vähintään 12 °C, kuten nyt Portugalin lomakohteissa tai Espanjan aurinkorannikolla (13 °C), Floridassa (16 °C), Kanarialla (17 °C), Thaimaassa (25 °C) jne. ja kentät auki koko vuoden, voimme odottaa lomakylien, hotellien ja resorttien kylkeen rakennetuille kentillemme ulkomaisten turistien joukkoryntäystä. Ilman osakkuuksiakin kentät pyörivät turistien tuomilla rahoilla hienosti, kuten ulkomaiset kentät nyt meidän sinne viemillä rahoilla…

    Varsinainen kysymykseni oli, että milloin Suomeen viimeksi on avattu kenttä johon on saatu myytyä yli 400 osaketta itse pelaaville golfareille?

    Ja kyllä kuvittelisin että vaikka meillä kausi ei olekaan kuin kesän, resort-golf-bisnestä kuitenkin jonkun verran on, siis että kun vuokraa mökin, siihen sisältyy golfia. Voin olla väärässäkin?

    Sori, varsinainen ajatukseni tuossa oli – viestiisi löyhästi jos ollenkaan liittyen, että Suomen golfkenttien omistuspohjaa verrataan mielestäni aivan liian usein ulkomaisten turistikenttien omistuspohjaan. Tuskin kovin moni varsinainen turistikenttä Suomessa pärjää, mutta kyllähän niitäkin jo on, vai onko?

    Valitettavasti varsinainen kysymyksesi oli sen verran vaikea, että siihen en osaa vastata. Kytäjä avattiin elokuussa 2003. Osakasluettelon perusteella tuo 400 näyttää täyttyvän yksityisistä omistajista nipin napin. Ovatko ne kaikki omaan pelikäyttöön tarkoitettuja – vaikea sanoa. Loput ovat yritysten omistamia osakkeita. Kuinka suuri osa niistä sitten on yritysten omaan pelikäyttöön tarkoitettuja osakkeita? Suurin osa? Joka tapauksessa yhtiö itse ei omista yhtään osaketta.

    eikka kirjoitti: (3.1.2015 14:34:35)

    mzungu kirjoitti: (3.1.2015 14:07:39)

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 9:01:07)
    Miten sinä keräisit oman kenttäsi tulot?

    Osakkaiden pelioikeudet (ei muuntoa pelilipuiksi) + osakkaiden vieraat. 90 %.
    Yritystapahtumat (lähinnä ravintolatoiminnan tukemiseksi). 10 %.

    Kaksi kenttää. Yhteensä 500 osaketta; perhepelioikeuksineen 1000 pelioikeutta.

    Ja miksi juuri sillä tavalla?

    Aina tilaa ilman ajanvarausta.

    Kahden kentän liikevaihto on noin 1 500 000 ja jos jätetään vieraiden GFt pois niin 500 osakkeen määrällä vastike olisi 3000 eeroa. Jos nyt osakkaan vieraat maksavat jotain (köyhäilyä) voisihan tuo maksu pudota esim 2700 eeroon/vuosi.

    Mitenhän pitkä jono olisi tuohon osakkeen ostojonoon avajaispäivänä. Vertailun vuoksi Sarfikissa maksaa osakkeen pelioikeudet (osakkeenomistajat+puolisi+2 junioria) tuota samaa luokkaa.

    Jonon pituudesta en tiedä, mutta 500 merkitsijäähän tuohon ”antiini” tarvittaisiin.
    Omassa kalkyylissani hinnoittelin myös nuo osakkeisiin liitettävät perhepelioikeudet ja päädyin luokkaa alta 2000 € vuosivastikkeeseen/pelioikeus.
    Onko se sitten kallista vai ei – peliväljyydestä ja pallorännistä kahdelle kentälle? Elämä on, sanotaan, mutta ei kai tuo kalliimpaa ole kuin vaikkapa omistusauton ylläpitäminen.

    Ps. Enkä tuota ehkä niin vakavissani esittänytkään; kunhan olin sitä mieltä, että hyvästä ja omaan pirtaan sopivasta voi hieman maksaakin. Ja onhan olemassaolevana vaihtoehtona vaikkapa mainittu Sarfvik – siellä vain erona tuohon omaan malliini on osakkeiden muuntomahdollisuus pelilipuiksi.

    PG kirjoitti: (3.1.2015 15:07:37)
    Valitettavasti varsinainen kysymyksesi oli sen verran vaikea, että siihen en osaa vastata. Kytäjä avattiin elokuussa 2003. Osakasluettelon perusteella tuo 400 näyttää täyttyvän yksityisistä omistajista nipin napin. Ovatko ne kaikki omaan pelikäyttöön tarkoitettuja – vaikea sanoa. Loput ovat yritysten omistamia osakkeita. Kuinka suuri osa niistä sitten on yritysten omaan pelikäyttöön tarkoitettuja osakkeita? Suurin osa? Joka tapauksessa yhtiö itse ei omista yhtään osaketta.

    Onhan ainakin Tapiola avattu Kytäjän jälkeen?
    Tapiola golfin sivuilla kyllä tarjotaan vuosittaisia vuokrapelioikeuksia myös, siis ei ehkä ole mitenkään ’puhdas’ osakekenttä.

    Joka tapauksessa, sen jälkeen kun eka osakekenttä Sarfvik avattiin 1984 ja sen osakkeiden hinnat ampaisivat taivaisiin, osakekenttien buumi kai kesti vajaat 20 vuotta, 2000-luvun alkuun saakka?

    Uskoisin (en tiedä tarkemmin) että on hurskastelua sanoa että kaikki osakekentät 1980-90 -luvuilla olisi ’golfareiden itse perustamia omaa harrastustaan varten’, vaan kyllä varmasti joissakin hankkeissa on ollut ihan normaali bisnesintressi (grynderi, investoija, spekuloija, ’perustajajäsenet’) jotka ovat ehkä saaneet ihan kelpo korvauksen vaivannäöstään, kun ovat saaneet osakkeet myytyä buumin aikana hyvään hintaan.

    Rakentamisbuumi lienee loppunut siis 2000-luvun taitteen jälkeen?

    Markkinasykli tällaisissa infra-hankkeissa lienee aika pitkä.
    Uusi buumi ei ala ennen kuin markkinoiden ylitarjontatilanne tasapainottuu; siis joko tarjonta pienenee (kenttiä suljetaan), tai kysyntä lisääntyy (golfin pelaaminen alkaa taas tulla muotiin).

    Niin kauan kuin ylitarjontaa on, ’pelaajan markkinat’ jatkuvat, eli halpaa on, ja tilaa on.

    Joskus vaikea nähdä, mikä on syy, ja mikä seuraus.
    Itse ajattelisin niin päin, että kenttäbuumista seurannut ylitarjonta on varsinainen syy, joka tapahtui ensin.
    Seurauksena siitä ovat mm. pelilippujen halpamyynti, vuokrapelioikeuksien halvat hinnat, golfosakemarkkinoiden romahtaminen, myös Supergolfin toiminta, joka perustuu yritysosakkeiden hankintaan (joita oli keksitty myydä yrityksille hankkeiden rahoittamiseksi) ja kenttien vapaaehtoisiin sopimuksiin (joilla kentät myyvät ylikapasiteettiaan ’tukkumyyntinä’)

    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 17:11:32)

    Tapiola golfin sivuilla kyllä tarjotaan vuosittaisia vuokrapelioikeuksia myös, siis ei ehkä ole mitenkään ’puhdas’ osakekenttä.

    Suo anteeksi taas kerran tyhmä kysymykseni, mutta millä perusteella vuokrapelioikeuksien tarjonta estää jotain olemasta puhdas osakekenttä?

    ts kirjoitti: (3.1.2015 17:21:09)

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 17:11:32)
    Tapiola golfin sivuilla kyllä tarjotaan vuosittaisia vuokrapelioikeuksia myös, siis ei ehkä ole mitenkään ’puhdas’ osakekenttä.

    Suo anteeksi taas kerran tyhmä kysymykseni, mutta millä perusteella vuokrapelioikeuksien tarjonta estää jotain olemasta puhdas osakekenttä?

    Kirjoitin lainausmerkeissä, että ’ehkä mitenkään ’puhdas”.

    Tarkoitin, että Tapiola Golf tarjoaa nettisivullaan itse pelioikeuden vuokrausta osakkeen oston rinnalla, verrattuna niihin ’puhdasoppisiin’ mielipiteisiin joita tälläkin sivustolla näkee, jotka ovat sitä mieltä että osakkeiden / pelioikeuksien vuokraus on kaiken pahan syy, ja pitäisi suunnilleen kieltää lailla.

    Siis lainausmerkeissä ’puhdas’ osakekenttä olisi sellainen joka ei yhtiönä mitenkään suosi eikä mainosta osakkeiden / pelioikeuksien vuokrausta.

    Haluaisin kääntää prosentit euroiksi. Paljon keskitasoisen 18-reikäisen kentän vuosittaiset ylläpitokulut ovat vuodessa?
    750.000€?

    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 17:35:14)

    ts kirjoitti: (3.1.2015 17:21:09)

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 17:11:32)
    Tapiola golfin sivuilla kyllä tarjotaan vuosittaisia vuokrapelioikeuksia myös, siis ei ehkä ole mitenkään ’puhdas’ osakekenttä.

    Suo anteeksi taas kerran tyhmä kysymykseni, mutta millä perusteella vuokrapelioikeuksien tarjonta estää jotain olemasta puhdas osakekenttä?

    Kirjoitin lainausmerkeissä, että ’ehkä mitenkään ’puhdas”.

    Tarkoitin, että Tapiola Golf tarjoaa nettisivullaan itse pelioikeuden vuokrausta osakkeen oston rinnalla, verrattuna niihin ’puhdasoppisiin’ mielipiteisiin joita tälläkin sivustolla näkee, jotka ovat sitä mieltä että osakkeiden / pelioikeuksien vuokraus on kaiken pahan syy, ja pitäisi suunnilleen kieltää lailla.

    Siis lainausmerkeissä ’puhdas’ osakekenttä olisi sellainen joka ei yhtiönä mitenkään suosi eikä mainosta osakkeiden / pelioikeuksien vuokrausta.

    Semmosia ei sitten vissiin ole maassa ainoatakaan. Kaikilla OY-kentillä taitaa olla myös toimivat vuokramarkkinat.

    Mä en ole mainitsemaasi puhdasoppisuuteen törmännyt vielä koskaan, mutta ehkä kun tässä vielä jokusen vuoden alaa seurailee niin sellainenkin tulee vastaan..

    ts

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 17:39:21)
    Haluaisin kääntää prosentit euroiksi. Paljon keskitasoisen 18-reikäisen kentän vuosittaiset ylläpitokulut ovat vuodessa?
    750.000€?

    Mä laskin 800.000 mukaan, joka ei vaan oikeen hyvin riitä jos aletaan pistämään myös jotain säästöön tulevaa varten.

    ts kirjoitti: (3.1.2015 17:42:44)
    Semmosia ei sitten vissiin ole maassa ainoatakaan. Kaikilla OY-kentillä taitaa olla myös toimivat vuokramarkkinat.

    Mä en ole mainitsemaasi puhdasoppisuuteen törmännyt vielä koskaan, mutta ehkä kun tässä vielä jokusen vuoden alaa seurailee niin sellainenkin tulee vastaan..

    Kyllähän vuokramarkkinat toimivat, mutta eikös ne osakkaat ole yleisimmin vuokranantajia eivätkä kenttäyhtiöt?

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (3.1.2015 17:53:54)

    ts kirjoitti: (3.1.2015 17:42:44)
    Semmosia ei sitten vissiin ole maassa ainoatakaan. Kaikilla OY-kentillä taitaa olla myös toimivat vuokramarkkinat.

    Mä en ole mainitsemaasi puhdasoppisuuteen törmännyt vielä koskaan, mutta ehkä kun tässä vielä jokusen vuoden alaa seurailee niin sellainenkin tulee vastaan..

    Kyllähän vuokramarkkinat toimivat, mutta eikös ne osakkaat ole yleisimmin vuokranantajia eivätkä kenttäyhtiöt?

    Tuohan riippuu aivan tilanteesta. Kyllä myymättömien osakkeiden pelioikeuksia on useinkin vuokrattu ulos yhtiön toimesta. Samoin yhtiöt monissa tapauksissa hoitavat poolina yksityisten hallussa olevien pelioikeuksien vuokraamisen.

    Mä koitin tätä periaatetta jo yhdessä ketjussa selittää, kunnes joku taas alkoi häirikkönä vänkäämään: Vuokrapelioikeus syntyy osakkeeseen liityyvän pelioikeuden kautta ja niiden pohjana on se, että osake on jonkun hallussa.

    Jotkut yhtiöt voivat myydä ulos jotain muita pelioikeusratkaisuja, mutta ne eivät ole vuokrapelioikeuksia vaan tosiaan jotain muuta, enkä oikeen ymmärrä että osakkaat mukisematta tuollaisen toiminnan hyväksyvät, ainakaan alihintaisena.

    Yleensät OY-kentän YJ määrittelee osakkeiden ja niihin liittyvien pelioikeuksien määrän. Kun kaikki pelioikeudet eivät ole osakkeenomistajien käytössä, syntyy vuokramarkkinat. Aikanaan nämä on varmaan ajateltu monen osalta lyhyeksi siirtymäkauden tilanteeksi, kun perustamisvaiheessa ovat mesenaatit merkinneet esim 10 osaketta jotta kenttä saadaan rakennettua ja pelaamaan päästään. Tämä on hyvä ymmärtää kun suomen OY-kenttien synnyn historiaa pohtii.

    Kun on projekteja joissa kaikkia osakkeita ei ole saatu myytyä, vaan osa on yhtiön hallussa, on myös niihin liittyvät pelioikeudet yhtiön hallinnassa ja siten vuokrattavissa ulos. Mikään tuossa ei piirun vertaa sodi nimenomaan puhtaan osakaskentän toimintaperiaatetta vastaan, vaan juurikin on sitä itsessään.

    800 k€ tulonhankinta avauksen prosenttiosuuksilla voisi näyttä esim tältä:

    Osakkaat 400kpl, vastike 900€
    Vuosipelioikeus 250kpl, vastike 960€
    GF-tulot, a55€, 2200kpl = 16kpl/päivä
    Yritystapahtumat, 80,000€

    Kokonaiskierrosmääräksi tulisi 26.000, jos pelioikeudella pelaisi keskimäärin 35 kertaa ja yritystapahtumat voitaisiin myydä 75€ kierroshintaan.

    ts

    Parti kirjoitti: (3.1.2015 18:20:40)

    Kokonaiskierrosmääräksi tulisi 26.000, jos pelioikeudella pelaisi keskimäärin 35 kertaa ja yritystapahtumat voitaisiin myydä 75€ kierroshintaan.

    Eli hieman reilut 1000 osanottajaa yritystapahtumissa. Aika isolta määrältä kuulostaa, mutta varmaan mahdollista.

    Sitä mä vähän ihmettelen miks tuollaista ei saada todellisuudeksi, kun kaikki noi elementit on jo olemassa? Aika moni kenttä varmaan ihan mieluusti myis 2200 GF:tä tohon hintaan. Ei puutu kuin ostajat.

    ts kirjoitti: (3.1.2015 18:05:16)
    Tuohan riippuu aivan tilanteesta. Kyllä myymättömien osakkeiden pelioikeuksia on useinkin vuokrattu ulos yhtiön toimesta. Samoin yhtiöt monissa tapauksissa hoitavat poolina yksityisten hallussa olevien pelioikeuksien vuokraamisen.

    Kun on projekteja joissa kaikkia osakkeita ei ole saatu myytyä, vaan osa on yhtiön hallussa, on myös niihin liittyvät pelioikeudet yhtiön hallinnassa ja siten vuokrattavissa ulos. Mikään tuossa ei piirun vertaa sodi nimenomaan puhtaan osakaskentän toimintaperiaatetta vastaan, vaan juurikin on sitä itsessään.

    Ok, en oikein tiennyt tilannetta (kun ei ole kiinnostanut, niin en ole selvillä)

    Eli siis ne mielipiteet täällä, että osakkeiden vuokrausta pitäisi rajoittaa, ovat jokaisessa yhtiössä vähemmistönä, koska yhtiöt itsekin vuokrausta järjestävät ja/tai mainostavat, oletan että osakkeiden enemmistön mielipiteen mukaisesti.

    En ole tätä tajunnut, kun täällä sivustolla on niin vahvoja mielipiteitä osakkeiden vuokrausta vastaan. Mutta, ne ovat siis vähemmistön mielipiteitä, ainakin lähes kaikissa golfyhtiöissä.

    Tsekkasin tosiaan muutaman kentän (Hyvigolf, Peuramaa, Pirkkala Golf) ja onhan niiden hinnastossa myös vuokrapelioikeus, tosin Pirkkalassa ei ollut hintaa näkyvissä.

    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 18:56:36)

    En ole tätä tajunnut, kun täällä sivustolla on niin vahvoja mielipiteitä osakkeiden vuokrausta vastaan. Mutta, ne ovat siis vähemmistön mielipiteitä, ainakin lähes kaikissa golfyhtiöissä.

    Missä tommosia mielipiteitä on esitetty? Mä aika paljon luen tätä foorumia, eikä mun silmiin ole moista osunut. Ettet vaan taas olis tehny ihan omaa tulkintaa vajavaisella ymmärryksellä?

    Kuuma putteri kirjoitti: (3.1.2015 18:56:36)En ole tätä tajunnut, kun täällä sivustolla on niin vahvoja mielipiteitä osakkeiden vuokrausta vastaan.

    Ei vuokraamisessa ole mitään vikaa, mutta jokaisen vuokraajan pitäisi saada hommasta hoitovastiketta suuremman euromäärän. Sitävastoin minä tuomitsen peliliput; ne raunioittavat tehokkaasti gf-myyntiä. Onneksi kotikentälläni ei ole tällaista sairautta.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 274)
Vastaa aiheeseen: Ihanteellinen tulorakenne 2015 –>

Etusivu Foorumit Yleistä Ihanteellinen tulorakenne 2015 –>